Почніть консультацію з юристом онлайн
Задайте питання юристу
883 юристів готові відповісти зараз
Відповідь за ~15 хвилин
Добрий день! В нашій школі нема паралельних класів, тому не зробили дистанційну форму навчання. Чи має право директор школи змусити нас забрати документи? Бо нам так сказали: або змішана форма, або сімейна, або забирайте документи.
Схожі питання
Кодекси Україна
Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс УкраїниНове у блогах Юристи.UA
Відповіді юристів (4)
Адвокат, м. Миколаїв, 33 роки досвіду
Спілкуватися у чатіДоброго дня, Олена!
Звичайно директор не має права примушувати Вас забирати зі школи документи дитини. Один цей факт є істотною причиною для подання скарги у територіальне управління освіти! І я можу допомогти Вам її скласти.
Разом з тим освітній процес у закладах загальної середньої освіти у 2023/2024 навчальному році буде організовано за очною, дистанційною та змішаною формами навчання залежно від можливостей фонду захисних споруд у закладах загальної середньої освіти. Рішення щодо формату навчання у 2023-2024 н. р. будуть ухвалювати обласні військові адміністрації та засновники закладів освіти.
Водночас в Міністерстві освіти та науки України.і наголошують, що батьки учнів мають право брати участь в ухваленні рішення щодо формату навчання власної дитини.
Отже, якщо Ви не погоджуєтесь з очною формою навчання, яку запровадить заклад, Ви можуть обрати альтернативну форму навчання, зокрема й сімейну форму здобуття освіти.
Також у МОН підкреслюють, що форма організації освітнього процесу може змінюватися впродовж навчального року залежно від безпекової ситуації в населеному пункті.
З повагою, адвокат Айвазян.
Юрист, м. Київ, 9 років досвіду
Спілкуватися у чатіДоброго дня, у вашому випадку перейдіть на сімейну форму навчання. Сімейна або домашня форма навчання - це вид навчання, при якій дитина навчається вдома за допомогою батьків або приватного вчителя.
Або змініть школу де є классы на дистанційно у навчанні.
Зверніться зі скаргою до відділу освіти.
Звертайтесь за захистом до освітнього омбуцсмена https://eo.gov.ua/
Юрист, м. Суми, 5 років досвіду
Доброго дня!
20 серпня набула чинності нова редакція Положення про індивідуальну форму здобуття загальної середньої освіти. (Наказ Міністерства освітиі науки України12.01.2016 № 8 (у редакції наказу Міністерства освітиі науки України від 10 лютого 2021 року № 160)
Сімейна або домашня форма освіти передбачає, що батьки бажають і готові самостійно організувати навчання вдома. Таким чином, учня зараховують до школи, працівники якої відстежуватимуть його прогрес у навчанні. Щоб навчати дитину за сімейною формою батьки повинні тільки написати заяву.
У Міносвіти наголошують, важливо, щоб дитина не відставала від однолітків, а її знання відповідали хоча б рівню Держстандарту. Тому усі учні чотири рази на рік проходитимуть оцінювання – складатимуть підсумковий контроль. Якщо дитина показала погані результати, то педагогічна рада може:
Під час такого навчання вдома батьки зможуть консультуватись із вчителями, отримувати від них допомогу та індивідуальний навчальний план, а ще батьки отримають підручники.
Екстернат
Для того, щоб зарахувати учня на цю форму навчання, він має подати заяву та документ, що підтверджує підставу для переведення – неможливість відвідувати заняття у школі чи скласти річне оцінювання. Екстернат орієнтують на учнів, які опанували або можуть опанувати один чи декілька предметів, класів чи навіть рівнів освіти швидше своїх однолітків.
Педагогічний патронаж передбачили для учнів, які за станом здоров’я не можуть відвідувати школу щодня, перебувають на стаціонарному лікуванні у закладах охорони здоров’я або потребують навчання біля лікарняного ліжка. Крім того, цю форму розраховують на учнів, які здобувають початкову та базову освіту у сільських школах, де менше ніж п'ять учнів на клас.
Педагогічний патронаж це супровід вчителя для конкретного учня, але дитина повинна самостійно опрацьовувати навчальні матеріали.
Про форми здобуття освіти у конкретній школі батьки можуть дізнатись на сайті закладу або на сайті МОН.
В даному випадку треба розуміти чи є якісь роз'яснювальні листи чи рішення місцевих органів влади з цього приводу, включно з управлінням освіти міста. У відповідності з тим і вирішувати це питання. Одне можу сказати чітко Статтею 53 Конституції України встановлено, що кожен має право на освіту.Повна загальна середня освіта є обов'язковою. Тому школа, де навчається Ваша дитина, таким листом грубо порушує конституційне право Вашої дитини на середню освіту. Це треба обов'язково оскаржувати або до місцевого управління освіти, або прямо до самого Міністерства освіти!
також повідомте про дії директора регіональне управління Державно\ служби якості освіти , нехай проведуть перевірку дотримання законодавства окремою школою, також ви можете влаштувати дитину у будь-яку школу де є дистанційна форма в мовах воєнного стану це можливо у будь-яког закладу який акредитований МОН.
З повагою,
Костянтин Гончаренко
Юрист, м. Чернігів, 6 років досвіду
Спілкуватися у чатіВітаю, Олено!
Добрий день! В нашій школі нема паралельних класів, тому не зробили дистанційну форму навчання. Чи має право директор школи змусити нас забрати документи? Бо нам так сказали: або змішана форма, або сімейна, або забирайте документи.
ДИРЕКТОР НЕ МАЄ ЖОДНОГО ПРАВА НА ВІДРАХУВАННЯ ДИТИНИ АБО ДО ЗМУШЕННЯ БАТЬКІВ "ЗАБРАТИ" ДОКУМЕНТИ.
ПІДСТАВИ ДЛЯ ВІДРАХУВАННЯ ДИТИНИ ЧІТКО ВИЗНАЧЕНІ ЗАКОНОДАВСТВОМ.
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
НАКАЗ
16.04.2018 № 367
Про затвердження Порядку зарахування, відрахування та переведення учнів до державних та комунальних закладів освіти для здобуття повної загальної середньої освіти
ІV. Відрахування учнів із закладів освіти
1. Із закладу освіти відраховуються учні, які:
1) здобули повну загальну середню освіту та отримали відповідний документ про освіту;
2) зараховані до іншого закладу освіти для здобуття повної загальної середньої освіти;
3) переводяться до іншого закладу освіти відповідно до розділу ІІІ цього Порядку;
4) вибувають на постійне місце проживання за межі України.
Відрахування із зазначених підстав здійснюється шляхом видання відповідного наказу керівником закладу освіти.
Про відрахування учнів з числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, з причин, визначених підпунктами 3, 4 цього пункту, заклад освіти, з якого переводиться (відраховується) учень, не пізніше наступного робочого дня з дня видання наказу повідомляє відповідну службу у справах дітей.
...
ТОМУ У ЦЬОМУ ВІДНОШЕННІ ДІЇ КЕРІВНИЦТВА ТОЧНО Є НЕЗАКОННИМИ.
ЯКІ ВАРІАНТИ У ВАС Є?
1. ЯКЩО ВИ ДІЙСНО НЕ БАЖАЄТЕ ОЧНОГО ПРОЦЕСУ ДЛЯ ВАШОЇ ДИТИНИ, ТОДІ ВИ МОЖЕТЕ ПОГОДИТИСЬ НА СІМЕЙНУ (ДОМАШНЮ) ФОРМУ ЗДОБУТТЯ ОСВІТИ.
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
НАКАЗ
12.01.2016 № 8
Про затвердження Положення про індивідуальну форму здобуття повної загальної середньої освіти
III. Сімейна (домашня) форма здобуття освіти
1. Сімейна (домашня) форма може бути організована для осіб віком до 18 років, батьки, інші законні представники яких виявили бажання організовувати освітній процес самостійно з урахуванням здібностей, інтересів, потреб, мотивації, можливостей і досвіду своїх дітей, для забезпечення їх індивідуального темпу засвоєння освітньої програми.
Батьки, інші законні представники здобувачів освіти можуть на договірних засадах залучати до організації здобуття освіти за сімейною (домашньою) формою інших суб’єктів освітньої діяльності, у тому числі суб’єктів, які забезпечують здобуття неформальної освіти.
2. Батьки, інші законні представники обирають заклад освіти, до якого зараховується дитина для здобуття освіти за сімейною (домашньою) формою.
Заклад загальної середньої освіти за територією обслуговування не може відмовити в зарахуванні особи на сімейну (домашню) форму здобуття освіти (територія обслуговування визначається відповідно до Порядку зарахування, відрахування та переведення учнів до державних та комунальних закладів освіти для здобуття повної загальної середньої освіти, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 16 квітня 2018 року № 367, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 05 травня 2018 року за № 564/32016).
3. Для запобігання порушень прав дітей та забезпечення виконання обов’язків батьків, інших законних представників заклад освіти інформує відповідну службу у справах дітей про зарахування (переведення) здобувачів освіти на сімейну (домашню) форму.
4. Для спостереження за навчальним поступом здобувачів освіти батьки, інші законні представники можуть використовувати портфоліо, в якому фіксуються результати навчання.
5. Здобувачі освіти за сімейною (домашньою) формою проходять підсумкове (семестрове та річне, що здійснюється за результатами семестрового) оцінювання, а також атестацію.
За бажанням одного з батьків, інших законних представників здобувача освіти, який навчається за Державним стандартом початкової освіти, завердженим постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року № 87 (далі - Державний стандарт початкової освіти), індивідуальним навчальним планом може бути визначено проведення оцінювання додатково (більше двох разів на рік). Таке оцінювання проводиться як формувальне та відбувається шляхом спостереження за здобувачем освіти у різних видах навчальної діяльності або за допомогою інших засобів формувального оцінювання.
Для здобувача освіти, який навчається за Державним стандартом початкової освіти, формувальне та підсумкове оцінювання відбувається за спільної участі педагогічного працівника та одного з батьків, інших законних представників може бути організовано в освітньому середовищі, звичному для здобувача освіти.
Навчальний час для проведення формувального оцінювання визначає заклад освіти відповідно до підпункту 1 пункту 2 розділу V цього Положення, але не більше ніж 4 навчальні дні упродовж навчального року (з урахуванням вимог до організації освітнього процесу відповідно до державних санітарних правил і норм).
...
2. НАГОЛОШУВАТИ НА НАДАННІ МОЖЛИВОСТІ ДИТИНІ НАВЧАТИСЬ ДИСТАЦІЙНО ВІДПОВІДНО ДО СТАТТІ 57-1 ЗАКОНУ УКРАЇНИ "ПРО ОСВІТУ".
ЗАКОН УКРАЇНИ
Про освіту
Стаття 57-1. Державні гарантії в умовах воєнного стану, надзвичайної ситуації або надзвичайного стану
1. Здобувачам освіти, працівникам закладів освіти, установ освіти, наукових установ, у тому числі тим, які в умовах воєнного стану, надзвичайної ситуації або надзвичайного стану в Україні чи окремих її місцевостях, оголошених у встановленому порядку (особливий період) були вимушені змінити місце проживання (перебування), залишити робоче місце, місце навчання, незалежно від місця їх проживання (перебування) на час особливого періоду гарантується:
організація освітнього процесу в дистанційній формі або в будь-якій іншій формі, що є найбільш безпечною для його учасників;
збереження місця роботи, середнього заробітку, здійснення виплати стипендії та інших виплат, передбачених законом;
місце проживання (пансіон, гуртожиток тощо) та забезпечення харчуванням (у разі потреби).
2. Забезпечення державних гарантій, визначених частиною першою цієї статті, створення безпечного освітнього середовища, організацію здобуття освіти, освітнього процесу в умовах воєнного стану, надзвичайної ситуації або надзвичайного стану (особливого періоду) у межах своєї компетенції здійснюють:
органи виконавчої влади, органи військового командування, військові, військово-цивільні адміністрації та органи місцевого самоврядування, їх представники, посадові особи (керівники, голови, начальники), органи управління (структурні підрозділи) у сфері освіти;
заклади освіти, установи освіти, наукові установи, їх засновники;
громадські об’єднання, благодійні організації та фізичні особи, які здійснюють благодійну (волонтерську) діяльність.
3. Органи, зазначені в абзаці другому частини другої цієї статті, приймають у межах своєї компетенції рішення, обов’язкові до виконання на відповідній території, для реалізації державних гарантій, визначених частиною першою цієї статті, в умовах воєнного стану, надзвичайної ситуації або надзвичайного стану (особливого періоду).
Центральний орган виконавчої влади у сфері освіти і науки здійснює нормативно-правове забезпечення функціонування системи освіти і науки та видає накази з питань створення безпечного освітнього середовища, організації здобуття освіти, освітнього процесу та з інших питань у сфері освіти і науки, не врегульованих законом в умовах воєнного стану, надзвичайної ситуації або надзвичайного стану (особливого періоду). Строк дії таких наказів не може перевищувати строк особливого періоду. Такі накази не є регуляторними актами та підлягають державній реєстрації лише у разі, якщо стосуються прав, свобод, законних інтересів та обов’язків громадян і юридичних осіб.
Всього доброго. Успіхів!