Почніть консультацію з юристом онлайн
Задайте питання юристу
882 юристів готові відповісти зараз
Відповідь за ~15 хвилин
Доброго дня
Турбує таке питання.
Я вимушена була виіхати за кордон з трьома дітьми шкільного віку у зв’язку з війною, постійними обстрілами і задля безпеки дітей.
Старший син був зарахований до КІГ у 5 клас. Вони просять написати заяву на сімейну форму. Сама форма заяви змістовно про те, що я сама хочу вчити дітей, бо мені так схотілося. Але це ж не так. В країні війна і я вимушена виіхати.
Школа хоче зняти з себе усю відповідальність.
Як діяти в такому випадку?
Дуже дякую
Схожі питання
Кодекси Україна
Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс УкраїниНове у блогах Юристи.UA
Відповіді юристів (10)
Юрист, м. Київ, 9 років досвіду
Спілкуватися у чатіДоброго дня, перейдіть на сімейну освіту, і влаштуйте дітей в школу за кордоном.
Юрист, м. Київ, 9 років досвіду
Спілкуватися у чатіТакож, вы маєте право ні чого не писати взагалі, не хай самі там розбираються. Або пишіть заяву про надання вам можливості отримувати дистанційне навчання.
Адвокат, м. Миколаїв, 33 роки досвіду
Спілкуватися у чатіДоброго дня, Юлія!
Поведінка працівників школи зрозуміла. Вони дійсно хочуть зняти з себе відповідальністью.
Проблема полягає ось у чому. Відповідно до ч. 3 ст. 150 СК батьки зобов'язані забезпечити здобуття дитиною повної загальної середньої освіти, готувати її до самостійного життя. Цей обов'язок безпосередньо пов'язаний з нормою ст. 53 Конституції України, відповідно до якої повна загальна середня освіта є обов'язковою.
Школа також несе за це відповідальність, і в таких випадках звітує перед територіальним управлінням освіти.
Основним видом середніх навчальних закладів є середня загальноосвітня школа трьох ступенів: перший -початкова школа, що забезпечує початкову загальну освіту, другий -основна школа, що забезпечує базову загальну середню освіту, третій -старша школа, що забезпечує повну загальну середню освіту (ст. 36 Закону України "Про освіту").
При тому, звичайно, вибір батьків та їх дитини виду навчального закладу та форми навчання здійснює вплив стан здоров'я дитини, міра матеріального забезпечення сім'ї, сімейні традиції, професія батьків і т. д. В будь-якому випадку врахування позиції дитини означає поважнеставлення до неї і врахування думки дитини при вирішенні питань, що стосуються її життя (див. ст. 171 СК та коментар до неї). Однак батьки вправі не підтримати побажання малолітньої чи неповнолітньої дитини, якщо вона суперечить її інтересам або є нереалізованими з об'єктивних причин.
Втім, якщо повернемося до Вашого питання ЩО РОБИТИ? то по можливості діти можуть навчатися в учбових з-акладах країни Вашого перебування. Якщо так не виходить, то вихід з цієї ситуації дійсно один - сімейна форма навчання. Оскільки дистанційне навчання в більшості українських шкіл наразі скасовано. Крім тих регіонів, звичайно, поблизу яких відбуваються бойові дії!
Здобувати освіту за сімейною формою можуть діти до 18 років. Батькам чи опікунам достатньо подати заяву до школи. Ніяких підстав, медичних показань і довідок для цього не потрібно.
Якщо з певних причин ви обрали для своєї дитини сімейну форму навчання, врахуйте, що відтоді відповідальність за її навчання лежить на вас. Ви можете як самостійно вчити дитину, так і залучати репетиторів, віддавати її до гуртків, записувати на курси. При цьому ваша дитина має бути учнем певної школи, яка відстежуватиме результати навчання. Тож для початку вам потрібно врегулювати «технічні моменти»: оформити документи у школі, ознайомитися з програмами, спланувати процеси. Дотримуйтеся такого алгоритму.
Щоб перевести дитину на сімейну (домашню) форму навчання, вам потрібно до початку навчального року або не пізніше, ніж за 3 місяці до дати річного оцінювання / державної підсумкової атестації подати відповідну заяву до закладу освіти, за яким закріплено ваше місце проживання.
Якщо ваша дитина тільки вступає до 1 класу, то до заяви про зарахування на сімейну форму навчання додайте ксерокопію свідоцтва про народження та медичну довідку форми 086-1/о.
Про те, як обрати та змінити форму навчання у школі, читайте в статті Вибір та зміна форми навчання в школі: як це зробити у 2023 році.
Коли вашу дитину зарахують або переведуть на сімейну (домашню) форму навчання, школа проінформує про це службу у справах дітей. Така норма прописана у 3 розділі, пункті 5 Положення про індивідуальну форму здобуття загальної середньої освіти. У такий спосіб держава піклується, щоб не порушувалися права дітей через невиконання батьками їхніх обов’язків.
Кожна дитина, яка здобуває освіту за сімейною формою, закріплена у школі за певним класом. Педагоги складають для неї графік і формат перевірки знань. Тобто на початку навчання у школі вам розкажуть, як будуть оцінювати знання вашої дитини. Візьміть до уваги наступне.
За результатами підсумкового оцінювання школярі отримують семестрові / річні оцінки. Усі оцінки вчителі виставляють в окремому журналі або класному журналі в спеціальному розділі.
Знання вашої дитини у школі оцінюватимуть за допомогою контрольних / перевірних робіт. Форму контролю (тести, проєкти, творчі завдання тощо) затверджують педагоги залежно від класу та предмету. Тому поцікавтеся в адміністрації школи, коли та які саме завдання має виконати ваша дитина, щоб здати все вчасно.
Якщо в результаті перевірки знань ваша дитина отримає оцінки вище середнього, вона зможе продовжити навчатися вдома. Якщо хоча б з одного предмета буде оцінка нижче середнього / початкового рівня або дитина не виконає підсумкову контрольну роботу без поважної причини, вона зможе перездати її протягом місяця. Але якщо під час другої спроби оцінки знань дитина знову отримає незадовільну оцінку, школа може рекомендувати вам перевести дитину на очне навчання.
Отже, контроль за виконанням освітніх програм залишається на адміністрації школи.
Ви маєте право попросити в школі роз’яснити, які предмети, за якими освітніми програмами та підручниками потрібно вивчати. Якщо ви плануєте самостійно розробляти траєкторію навчання своєї дитини, це робити необов’язково. Але тоді маєте скласти навчальний план відповідно до державного стандарту.
Якщо ж ви потребуєте допомоги, то у школі вам нададуть:
Учень, який навчається за сімейною формою, має повний доступ до інфраструктури школи. Тому за потреби чи бажання ваша дитина може відвідувати творчі заходи, шкільні гуртки, якщо такі працюють у школі, брати участь у конкурсах, олімпіадах тощо.
Оскільки тепер повна відповідальність за навчання дитини лежить на вас, вам потрібно:
Також для освіти своєї дитини ви можете залучати різних фахівців, яких вважатимете за потрібне: репетиторів, тьюторів, тренерів, викладачів мистецьких дисциплін тощо.
Школяр має помічати власний прогрес, тому намагайтеся періодично — після кожного заняття, вивчення теми, навчального тижня тощо — підсумовувати його досягнення.
Вам необов’язково ставити бали за кожну виконану роботу. При цьому якщо ви будете більше акцентувати на успіхах, аніж помилках, це допоможе дитині стати більш мотивованою. Наприклад, учня початкової школи можна заохочувати наліпками або методом «зеленої ручки»: коли ви підкреслюєте чи обводите ту частину завдання, яку він виконав якнайкраще.
Для навчання, закріплення та перевірки знань своєї дитини вам стануть у пригоді, зокрема, такі ресурси та інтерактивні платформи:
Разом із дитиною можете створити папку на диску чи учнівське портфоліо, де будете фіксувати поточні успіхи, зберігати виконані завдання.
З повагою, адвокат Айвазян.
Адвокат, м. Рівне, 6 років досвіду
Спілкуватися у чатіВІтаю,
Яка різниця що написано в заяві як причина переведення на сімейну форму навчання - головне, що її подання надає вам право рахуватися у вашому навчальному закладі, а перебувати за кордоном. Крім того за кордоном дійсно дитину треба влаштувати в школу і здійснювати два навчання одночано. Зараз так всі роблять, хто перебуває за кордоном тимчасово.
Маєте додаткові запитання - звертайтесь.
Адвокат, м. Київ, 16 років досвіду
Не переживайте більшість жінок які виїхали за кордон навчяють так дітей! В мене двое дітей зараз навчяються по такій програмі я не бачу проблем !
Юрист, м. Суми, 5 років досвіду
Доброго дня!
20 серпня набула чинності нова редакція Положення про індивідуальну форму здобуття загальної середньої освіти. (Наказ Міністерства освітиі науки України12.01.2016 № 8 (у редакції наказу Міністерства освітиі науки України від 10 лютого 2021 року № 160)
Сімейна або домашня форма освіти передбачає, що батьки бажають і готові самостійно організувати навчання вдома. Таким чином, учня зараховують до школи, працівники якої відстежуватимуть його прогрес у навчанні. Щоб навчати дитину за сімейною формою батьки повинні тільки написати заяву.
У Міносвіти наголошують, важливо, щоб дитина не відставала від однолітків, а її знання відповідали хоча б рівню Держстандарту. Тому усі учні чотири рази на рік проходитимуть оцінювання – складатимуть підсумковий контроль. Якщо дитина показала погані результати, то педагогічна рада може:
Під час такого навчання вдома батьки зможуть консультуватись із вчителями, отримувати від них допомогу та індивідуальний навчальний план, а ще батьки отримають підручники.
Екстернат
Для того, щоб зарахувати учня на цю форму навчання, він має подати заяву та документ, що підтверджує підставу для переведення – неможливість відвідувати заняття у школі чи скласти річне оцінювання. Екстернат орієнтують на учнів, які опанували або можуть опанувати один чи декілька предметів, класів чи навіть рівнів освіти швидше своїх однолітків.
Педагогічний патронаж передбачили для учнів, які за станом здоров’я не можуть відвідувати школу щодня, перебувають на стаціонарному лікуванні у закладах охорони здоров’я або потребують навчання біля лікарняного ліжка. Крім того, цю форму розраховують на учнів, які здобувають початкову та базову освіту у сільських школах, де менше ніж п'ять учнів на клас.
Педагогічний патронаж це супровід вчителя для конкретного учня, але дитина повинна самостійно опрацьовувати навчальні матеріали.
Про форми здобуття освіти у конкретній школі батьки можуть дізнатись на сайті закладу або на сайті МОН.
В даному випадку треба розуміти чи є якісь роз'яснювальні листи чи рішення місцевих органів влади з цього приводу, включно з управлінням освіти міста. У відповідності з тим і вирішувати це питання. Одне можу сказати чітко Статтею 53 Конституції України встановлено, що кожен має право на освіту.Повна загальна середня освіта є обов'язковою. Тому школа, де навчається Ваша дитина, таким листом грубо порушує конституційне право Вашої дитини на середню освіту. Це треба обов'язково оскаржувати або до місцевого управління освіти, або прямо до самого Міністерства освіти!
заяву можна подати будь-яку так ви будете продовжувати навчання у вашій школі де потім отримаєте атестат державного зразка України. Школа все одно буде здійснювати педагогічний контроль проходження навчального плану дитиною.
Якщо щось піде не так вас переведуть на дистанційне навчання онлайн до того класу де такі групи створено.
Заява це формальність так як поки ви закордоном ви маєте самостійно здійснювати контроль за виконанням навчального плану дитиною.
Саме так школа бажає зняти більшість відповідальності, тому якщо необхідно отримати державний атестат подайте заяву на будь-яку форму можливу зараз , влаштуйте дитину у заклад освіти закордоном і будьте на зв язку з адміністрацією школи України, вони будуть періодично надавати консультації таким чином ви будете продовжувати навчання і питань не буде.
Інші мотиви школу не зацікавлять , вони виконують те , що надало Міністерство.
Тому щоб після повернення було менше питань оберіть форму і направте заяву(у будь-якому випадку відповідальність за освіту дітей ваших покладуть на вас до повернення, тому краще вирішити це зараз і самостійно , поки адміністрація не наприймає своїх рішень , щодо вас.
З повагою,
Костянтин Гончаренко
Юрист, м. Чернігів, 6 років досвіду
Спілкуватися у чатіВітаю, Юлія!
НЕ ХВИЛЮЙТЕСЬ, ЦЕ ТИПОВІ ВИСЛОВИ ІЗ НАКАЗУ МІНІСТЕРСТВА ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ, ЯКІ ОПИСУЮТЬ СІМЕЙНУ ФОРМУ ЗДОБУТТЯ ОСВІТИ.
Незважаючи на це, що б не було зазначено у заяві, обов'язки закладу освіти щодо організації сімейної форми здобуття освіти при цьому не зміняться.
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
НАКАЗ
12.01.2016 № 8
Про затвердження Положення про індивідуальну форму здобуття повної загальної середньої освіти
III. Сімейна (домашня) форма здобуття освіти
1. Сімейна (домашня) форма може бути організована для осіб віком до 18 років, батьки, інші законні представники яких виявили бажання організовувати освітній процес самостійно з урахуванням здібностей, інтересів, потреб, мотивації, можливостей і досвіду своїх дітей, для забезпечення їх індивідуального темпу засвоєння освітньої програми.
Батьки, інші законні представники здобувачів освіти можуть на договірних засадах залучати до організації здобуття освіти за сімейною (домашньою) формою інших суб’єктів освітньої діяльності, у тому числі суб’єктів, які забезпечують здобуття неформальної освіти.
2. Батьки, інші законні представники обирають заклад освіти, до якого зараховується дитина для здобуття освіти за сімейною (домашньою) формою.
Заклад загальної середньої освіти за територією обслуговування не може відмовити в зарахуванні особи на сімейну (домашню) форму здобуття освіти (територія обслуговування визначається відповідно до Порядку зарахування, відрахування та переведення учнів до державних та комунальних закладів освіти для здобуття повної загальної середньої освіти, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 16 квітня 2018 року № 367, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 05 травня 2018 року за № 564/32016).
3. Для запобігання порушень прав дітей та забезпечення виконання обов’язків батьків, інших законних представників заклад освіти інформує відповідну службу у справах дітей про зарахування (переведення) здобувачів освіти на сімейну (домашню) форму.
4. Для спостереження за навчальним поступом здобувачів освіти батьки, інші законні представники можуть використовувати портфоліо, в якому фіксуються результати навчання.
5. Здобувачі освіти за сімейною (домашньою) формою проходять підсумкове (семестрове та річне, що здійснюється за результатами семестрового) оцінювання, а також атестацію.
За бажанням одного з батьків, інших законних представників здобувача освіти, який навчається за Державним стандартом початкової освіти, завердженим постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року № 87 (далі - Державний стандарт початкової освіти), індивідуальним навчальним планом може бути визначено проведення оцінювання додатково (більше двох разів на рік). Таке оцінювання проводиться як формувальне та відбувається шляхом спостереження за здобувачем освіти у різних видах навчальної діяльності або за допомогою інших засобів формувального оцінювання.
Для здобувача освіти, який навчається за Державним стандартом початкової освіти, формувальне та підсумкове оцінювання відбувається за спільної участі педагогічного працівника та одного з батьків, інших законних представників може бути організовано в освітньому середовищі, звичному для здобувача освіти.
Навчальний час для проведення формувального оцінювання визначає заклад освіти відповідно до підпункту 1 пункту 2 розділу V цього Положення, але не більше ніж 4 навчальні дні упродовж навчального року (з урахуванням вимог до організації освітнього процесу відповідно до державних санітарних правил і норм).
Успіхів. Всього доброго!
З повагою!
Юрист, м. Харків, 16 років досвіду
Спілкуватися у чатіДуже шкода, що містечкові заклади освіти та начхальство в регіонах як не хотіло, так і зараз не хоче читати нормативно-правові акти Міністерства освіти і науки України... Поки персональним листом МОН не пнуть, ніхто й не зачухається.
Якби там хто не адаптував економіку, банки і "державне податкове здирнитцво" до умов воєнного стану, а воєнний стан в країні і постійні "рандомні" прильоти - є обставиною непереборної сили, яке дає право людям переживати за своє життя і здоров"я, зберігати його усіма незабороненими способами, а отже не бути заручником всередині країни, живим щитом і не повертатися до неї... Я усвідомлюю, що серед тих, кого держава контролює всередині країни через систему "АРКАН", а також через неконституційні заборони для військовозобов"язаних - щиро ненавидять і не розуміють логіки тих, кому пощастило опинитись за межами України... але вибачте, не всі згідні сидіти в очікувані коли слідом за системою "Аркан" з"явиться система з назвами "Холоп", "Кріпак" або "Раб"...
Щодо конкретного питання навчання. Не лякайтесь. Як не забуває нагадувати пан Президент - "Конституція на паузі", а отже Ви не несете жодної відповідальності за незабезпечення освіти дітей відповідно до Конституції та норм Сімейного кодексу України. Саме на державу покладено цей обов"язок... а якщо держава не здатна, то вибачайте - це не проблеми громадян... Законодавством передбачено, що особи, які проживають за межами України можуть ходити в школи по місцезнаходженню... в той же час, освітні дисципліни, які не можуть викладатись закордоном - українська мова, література, історія України тощо мають забезпечувати заклади освіти України зарахунок створення класів для онлайн-опанування цих дисциплін. За межами України знаходяться сотні тисяч дітей.. громадян України... яким держава зобов"язана забезпечити освіту.
Міністерство освіти і науки України вже протягом 2023 року видала низку нормативних актів, що стосуються навчання дітей в умовах воєнного стану.
1) Лист МОН № 1/2484-23 від 21.02.23 року Про рекомендацію навчання в дистанційному форматі
2) Наказ МОН № 563 від 15.05.2023 року Про затвердження методичних рекомендацій щодо окремих питань здобуття освіти в закладах загальної середньої освіти в умовах воєнного стану в Україні
3) Наказ МОН № 563 від 15.05.2023 року Про затвердження методичних рекомендацій щодо окремих питань здобуття освіти в закладах загальної середньої освіти в умовах воєнного стану в Україні4) Наказ МОН № 563 від 15.05.2023 року Про затвердження Положення про вебплатформу дистанційного навчання "Всеукраїнська школа онлайн"
5) Наказ МОН № 1014 від 18.08.2023 року Про затвердження Типової освітньої програми для навчання дітей, які виїхали з України внаслідок повномасштабного вторгнення російської федерації і здобувають освіту одночасно в закладах освіти країни перебування та України Про затвердження Типової освітньої програми для навчання дітей, які виїхали з України внаслідок повномасштабного вторгнення російської федерації і здобувають освіту одночасно в закладах освіти країни перебування та України
6) Лист МОН № 1/12186-23 від 16.08.23 року Про організацію 2023/2024 навчального року в закладах загальної середньої освіти
Форма організації освітнього процесу може змінюватися впродовж навчального року залежно від безпекової ситуації тощо.
Також МОН просить врахувати можливість зміни форми навчання для здобувачів освіти, які тимчасово перебувають за кордоном або є внутрішньо переміщеними особами, протягом навчального року або семестру за заявою батьків.
Відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України від 15.05.2023 N 563 «Про затвердження методичних рекомендацій щодо окремих питань здобуття освіти в закладах загальної середньої освіти в умовах воєнного стану в Україні» рекомендуємо закладам освіти, де дистанційно здобувають освіту діти - громадяни України, які очно навчаються в закладі освіти за кордоном, за можливості вжити заходів щодо оптимізації освітнього процесу й урахування результатів навчання з тих предметів, які здобувач (здобувачка) освіти опановує в школі країни перебування.
МОН наголосшує на важливості застосування індивідуального підходу до кожного учня/учениці в найкращих інтересах дитини для дотримання її права на продовження здобуття освіти.
МОН просить керівників військових адміністрацій областей поінформувати керівників закладів освіти про персональну відповідальність за організацію безпечних умов для здобувачів освіти, педагогічних та інших працівників під час освітнього процесу в закладі освіти.
При організації освітнього процесу в очній формі або змішаному режимі слід забезпечити безумовне переривання освітнього процесу, що здійснюється в будівлі, приміщенні закладу освіти, у разі включення сигналу «Повітряна тривога» або інших сигналів оповіщення. Учасники освітнього процесу повинні організовано прослідувати до споруд цивільного захисту і перебувати в них до скасування тривоги, за можливості продовжуючи освітній процес в укритті, а після відбою тривоги – повернутися до приміщення закладу освіти, організувавши освітній процес із урахуванням необхідного корегування.
В той же час. Сімейне навчання є ПРАВОМ, а не обов"язком.
Cімейна (домашня) форма здобуття освіти — це спосіб організації освітнього процесу дітей самостійно їхніми батьками. Відповідальність за здобуття освіти дітьми на рівні, не нижчому за стандарти освіти, несуть батьки. Якщо рівень знань дитини виявиться незадовільним — школа має повне право наполягати на її поверненні до очної форми навчання.
Положення про сімейну освіту носить загальний характер і стосується всіх державних шкіл без винятку. Адміністрація школи не має жодної законної підстави відмовити батькам, які хочуть перевести свою дитину на сімейну форму навчання.
Організація здобуття освіти за сімейною (домашньою) формою здійснюється відповідно до вимог нормативно-правових документів:
✅Конституції України ст. 53
✅Закону України «Про освіту» ст. 9
✅Закону України «Про повну загальну середню освіту» ст. 4, 13, 14, 17
✅Наказу Міністерства освіти і науки України від 12.01.2016 № 8 «Про затвердження положення про індивідуальну форму здобуття загальної середньої освіти» зі змінами.
✅Постанови Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 №87 «Про затвердження Державного стандарту початкової освіти»
✅Наказу Міністерства освіти і науки України від 16.04.2018 №367 «Про затвердження Порядку зарахування, відрахування та переведення учнів до державних та комунальних закладів освіти для здобуття повної загальної середньої освіти»
✅Наказу Міністерства освіти і науки України від 10.07.2019 №955 «Про внесення змін до наказу Міністерства освіти і науки України від 12 січня 2016 року № 8»
✅Наказу Міністерства освіти і науки України від 28.03. 2022 року № 284 «Про деякі питання організації здобуття загальної середньої освіти та освітнього процесу в умовах воєнного стану в Україні»
ВОДНОЧАС, в Україні існують приватні онлайн-школи, які забезпечують дистанційне навчання школярів на рівні Стандартів загальної середньої освіти із видачею документів державного зразка, маючи відповідну ліцензію на освітню діяльність та реєстрацію в Єдиній державній електронній базі з питань освіти (ЄДЕБО). Але, нажаль, навчання у таких школах є платним.
Єдиним безоплатним проектом є проект "Всеукраїнська школа онлайн" (Відеоуроки, тести та завдання для школярів 5-11 класів)
https://lms.e-school.net.ua/
Але цей проект документів про освіту не видає...
Успіхів Вам!
Юрист, м. Дніпро, 31 рік досвіду
"ПОЛОЖЕННЯ про індивідуальну форму здобуття повної загальної середньої освіти" (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0184-16#Text):
"I. Загальні положення
1. Це Положення визначає порядок організації здобуття повної загальної середньої освіти (далі - здобуття освіти) за індивідуальною формою, що здійснюється закладами загальної середньої освіти та іншими закладами освіти, які провадять освітню діяльність на певному рівні повної загальної середньої освіти (далі - заклади освіти), або батьками, іншими законними представниками здобувачів освіти, які не досягли повноліття (далі - батьки, інші законні представники).
2. Заклади освіти відповідно до законодавства та своїх установчих документів можуть організовувати здобуття освіти за індивідуальною формою (екстернатною (екстернатом), сімейною (домашньою), педагогічним патронажем).
Для забезпечення індивідуальної форми здобуття освіти можуть використовуватися технології дистанційного навчання відповідно до Положення про дистанційну форму здобуття повної загальної середньої освіти, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 08 вересня 2020 року № 1115, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 28 вересня 2020 року за № 941/35224.
Організація здобуття освіти за індивідуальною формою може здійснюватися на будь-якому рівні повної загальної середньої освіти за винятком випадків, передбачених цим Положенням...".
"ПОЛОЖЕННЯ про дистанційну форму здобуття повної загальної середньої освіти" (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0941-20#n22):
"II. Організація здобуття освіти за дистанційною формою (як окремою формою здобуття освіти)
1. Організація здобуття освіти за дистанційною формою (як окремою формою здобуття освіти) може здійснюватися для осіб, які:
1) не можуть відвідувати навчальні заняття в закладах освіти (у зв’язку зі станом здоров’я, відбуванням покарання, збройним конфліктом, введенням воєнного стану, проживанням (перебуванням) за кордоном (для громадян України), на тимчасово окупованій території України, поширенням епідемій, наслідками природних та техногенних катастроф тощо);...
2. Організація здобуття освіти за дистанційною формою здійснюється виключно за бажанням учнів, їх батьків. Батьки створюють належні та безпечні умови навчання, виховання і розвитку дитини, яка здобуває освіту за дистанційною формою.
3. Організація здобуття освіти за дистанційною формою здійснюється закладом освіти на підставі рішення педагогічної ради, за наявності навчально-методичного та системотехнічного забезпечення (відповідно до розділу IV цього Положення).
Засновник може визначати конкретний заклад (заклади) з числа тих, що належать до сфери його управління, який може здійснювати організацію освітнього процесу за дистанційною формою для осіб, які виявили відповідне бажання (незалежно від території обслуговування).
На вебсайті закладу освіти (за його відсутності - на вебсайті засновника) оприлюднюється інформація про забезпечення ним здобуття освіти за дистанційною формою.
Для організації дистанційної форми здобуття освіти заклад освіти створює у своєму складі класи (групи) з дистанційною формою здобуття освіти. Наповнюваність класів (груп) визначається відповідно до Закону України «Про повну загальну середню освіту»...".
---
Доброго дня, пані Юліє! По-перше, Положення про індивідуальну форму навчання, крім екстернату, сімейної (домашьної) форми та педагогічного патронажу, передбачає ще одну, четверту форму - дистанційну форму навчання. По-друге, на веб сайті КІГ має бути зазначено про забезпечення здобуття освіти на дистанційною формою навчання. По-третє, вважаю за доцільне подати заяву про навчання не за сімейною (домашньою), а за дистанційною формою навчання.
Юрист, м. Покровськ, 13 років досвіду
Спілкуватися у чатіВітаю!
На сьогодні навчальний процес в Україні відбувається офлайн, онлайн або змішано. Форми навчання в закладах освіти визначають обласні військові адміністрації на місцях з урахуванням безпекової ситуації. Міністерство освіти і науки України видало наказ від 15.05.2023 №563, який затверджує “Методичні рекомендації щодо окремих питань здобуття освіти в закладах загальної середньої освіти в умовах воєнного стану в Україні”. У рекомендаціях МОН звертає увагу на важливість надати можливість українським дітям, які перебувають за кордоном, продовжити навчатися за українською програмою і сприяти тому, щоб вони не втрачали зв’язок з Україною.
Важливі моменти із цих методичних рекомендацій:
• зменшення навантаження на дітей, які перебувають за кордоном та навчаються у двох школах
• оцінювання результатів навчання учнів, що навчаються за кордоном
• оцінювання учнів за відсутності в них задокументованих результатів оцінювання за певний період
• зарахування до закладу освіти
• зарахування учнів до закладів освіти після повернення в Україну, переведення до наступного класу, зарахування результатів навчання
• зарахування до закладів освіти та підсумкове оцінювання дітей, які проживають на неконтрольованій, деокупованій або території населених пунктів на лінії зіткнення
• зберігання особових справ учнів за відсутності відомостей щодо місця їх перебування/проживання
• отримання документів про здобуття освіти за кордоном
• видача характеристики учнів за місцем навчання.
Під час організації навчання учнів, які вимушено перебувають за кордоном і навчаються водночас очно у школі країни перебування та дистанційно у школі України, щоб зменшити навантаження на цих учнів, МОН рекомендує за можливості оптимізувати освітній процес та враховувати результати навчання з тих предметів, які учні опановують у закордонній школі. Для цього, зокрема:
• складати розклад онлайн-уроків з урахуванням, за можливості, зайнятості учнів протягом дня в закладі освіти країни перебування;
• не вносити до розкладу онлайн-уроків ті предмети, вивчення яких передбачено у закордонній школі;
• не вносити до розкладу предмети (курси) вибіркового освітнього компонента;
• застосовувати, за можливості, асинхронне навчання з використанням відеозаписів уроків;
• використовувати національну платформу для дистанційного навчання «Всеукраїнська школа онлайн», що надасть можливість дітям опановувати українську програму в зручний для них час. А функціонал «Кабінет учителя» надасть змогу педагогу ставити завдання і відстежувати навчальний прогрес дитини. Якщо в закладі освіти є певна кількість учнів одного класу навчання, які одночасно здобувають освіту в українській та закордонній школах, на платформі ВШО можна організувати для них віртуальний клас.
Для оптимізації освітнього процесу та врахування в розкладі онлайн-уроків навчання дитини в закордонній школі її батьки, інші законні представники можуть взяти в закладі освіти, де навчається дитина за місцем перебування, інформаційну довідку, в якій зазначаються час перебування дитини в школі протягом дня, перелік предметів, що вивчаються в навчальному році, особливості системи оцінювання, яку використовують у закладі освіти, та найвищий і найнижчий бали.
Також для зменшення навантаження учні за заявою батьків, законних представників можуть бути переведені на індивідуальну форму здобуття освіти. Під час розроблення індивідуального навчального плану МОН пропонує враховувати освітню програму і навчальний план закладу освіти, в якому навчається дитина в країні перебування.
Батьки, законні представники дитини можуть надіслати закладу освіти підписаний ними індивідуальний навчальний план або його скановану копію будь-якими зручними засобами зв’язку.
Оцінювання результатів навчання учнів, що навчаються за кордоном
Керуючись абзацом 3 частини 4 статті 14 Закону України «Про повну загальну середню освіту», МОН рекомендує здійснювати оцінювання результатів навчання учнів, які здобувають освіту одночасно в закладі освіти країни перебування та України, із тих предметів, які вивчаються в закордонній школі та відповідають предметам української типової освітньої програми, на підставі результатів, отриманих у закордонній школі.
Переведення оцінок, отриманих у закордонній школі у 12-бальну систему в межах автономії заклад освіти здійснює самостійно. Предмети, які діти не вивчали в школі країни перебування оцінюють вчителі українського закладу освіти з використанням технологій дистанційного навчання.
Семестрове оцінювання, залежно від ситуації, можна проводити за результатами поточного, тематичного, підсумкового оцінювання за семестр. Під час семестрового оцінювання рекомендується зараховувати всі оцінки, які отримав здобувач упродовж цього семестру в будь-якому закладі освіти за місцем тимчасового перебування в Україні чи за кордоном, зокрема приватному та незалежно від форми здобуття освіти.
За рішенням педагогічної ради під час оцінювання дозволяється враховувати результати навчання із відповідних предметів (музика, фізична культура та інші), отримані учнями у позашкільних закладах освіти.
Річне оцінювання здійснюється на основі семестрових або скоригованих семестрових оцінок, відповідно до Інструкції з ведення класного журналу учнів 5-11(12)-х класів загальноосвітніх навчальних закладів. У методичних рекомендаціях МОН звертає увагу, що річна оцінка не обов’язково є середнім арифметичним оцінок за І та ІІ семестри. Під час виставлення річної оцінки може враховуватися динаміка особистих результатів навчання здобувача з предмета та сформованість у нього вміння застосовувати набуті знання.
Оцінювання учнів за відсутності в них задокументованих результатів оцінювання за певний період
За відсутності в тимчасово переміщених учнів та учнів із тимчасово окупованих територій задокументованих результатів оцінювання за І семестр річне оцінювання можна здійснювати за результатами ІІ семестру, а за ІІ семестр – з урахуванням оцінювання за І та поточного оцінювання в ІІ семестрі за наявності.
Заклади освіти, у яких тимчасово навчалися переміщені учні, можуть видавати їм інформаційні довідки про період навчання із зазначенням переліку предметів, окремих тем та результатів оцінювання. Крім того, для проведення семестрового та річного оцінювання здобувач освіти може надати інформацію з електронних журналу і щоденника із попереднього або тимчасового місця навчання.
За рішенням педагогічної ради закладу, затвердженого відповідним наказом, семестрове та річне оцінювання учнів 5-8 та 10 класів може здійснюватися не за 12-бальною шкалою, а за шкалою «зараховано»/«не зараховано» у випадках:
• відсутності через об’єктивні причини задокументованих результатів;
• через відсутність в учнів із певних обставин можливості долучитися до навчання під керівництвом педагогів;
• у разі пропуску учнем понад 50% уроків із певного предмета;
• у разі поєднання навчання в закладі освіти країни перебування за очною формою і в закладі загальної середньої освіти України;
• під час оцінювання предметів варіативної складової.
Річне оцінювання може бути проведено перед початком навчального року, зокрема з використанням технологій дистанційного навчання і засобів зв’язку. В окремих випадках річне оцінювання може здійснюватись упродовж І семестру наступного навчального року.
Оцінювання учнів, які здобувають освіту за індивідуальною формою організується згідно з Положенням про індивідуальну форму здобуття повної загальної середньої освіти.
Зарахування до закладу освіти
Зарахування дітей до закладу освіти здійснюється відповідно до Порядку зарахування, відрахування та переведення учнів до державних та комунальних закладів освіти для здобуття повної загальної середньої освіти. Згідно з Порядком, для того, щоб дитину зарахували до першого класу, один із батьків до 31 травня має подати керівнику закладу необхідні документи. МОН рекомендує в умовах воєнного стану в необхідних випадках приймати заяви батьків та інших законних представників для зарахування дітей, зокрема до 1 та 5 класів, без дотримання терміну 31 травня.
Зарахування учнів до закладів освіти після повернення в Україну, переведення до наступного класу, зарахування результатів навчання
Зарахування до закладу освіти дітей, які вимушено перебувають за кордоном, здійснюється згідно з наказом МОН від 28 березня 2022 року № 274 на підставі заяви одного з їхніх батьків чи інших законних представників, поданої у зручний для заявника спосіб.
Діти, які вимушено змінили місце проживання і здобували освіту в школах за кордоном, після повернення в Україну зараховуються до закладів загальної середньої освіти, де навчалися до вимушеного переміщення, або в інші заклади загальної середньої освіти України.
При визначенні класу, до якого має бути зарахована дитина, МОН рекомендує враховувати результати попереднього навчання на підставі інформаційної довідки, яка підтверджує навчання в країні перебування.
Бажано, щоб довідка містила таку інформацію:
• ім’я та прізвище, дата та місце народження здобувача;
• назва закладу освіти та період навчання учня в ньому;
• клас навчання;
• перелік предметів із зазначенням кількості навчальних годин і тем, які вивчалися;
• результати навчання;
• система оцінювання, яку використовують в закладі освіти, із зазначенням найвищого та найнижчого балів;
• дата видачі, печатка та підпис керівника закладу освіти.
Довідку зберігають в особовій справі здобувача освіти.
Керуючись абзацом 3 частини 4 статті 14 Закону України «Про повну загальну середню освіту», МОН рекомендує учням, які навчалися тільки в закладі освіти країни перебування, зараховувати результати навчання з тих предметів, що передбачені і навчальним планом закладу освіти країни перебування, і навчальним планом української школи.
Дітям, які за кордоном, не вивчали предмети, передбачені українськими освітніми програмами, або в них відсутня інформаційна довідка, яка підтверджує навчання, згідно з частиною 5 статті 17 Закону України «Про повну загальну середню освіту» надається можливість пройти річне оцінювання до початку навчального року. Форму проведення оцінювання обирає заклад освіти. В окремих випадках можливе проведення річного оцінювання протягом навчального року.
У випадку навчання в закладі освіти країни тимчасового перебування й одночасно в закладі освіти України (за дистанційною, сімейною або екстернатною формами), зокрема в Державному ліцеї «Міжнародна українська школа» або в закладі освіти, який є його партнером, визнання результатів навчання (річне оцінювання) не потрібне. Також не потребують окремого визнання результати навчання, отримані дітьми у закладах освіти країн перебування, де впроваджувались українські освітні програми. Після повернення в Україну ці діти зараховуються до закладів освіти та переводяться на наступний рік навчання в установленому порядку на підставі результатів оцінювання, проведеного закладом країни перебування, за умови надання інформаційної довідки про підтвердження навчання.
Зарахування до закладів освіти та підсумкове оцінювання дітей, які проживають на неконтрольованій, деокупованій або території населених пунктів на лінії зіткнення
Діти, які проживають або проживали на неконтрольованій, деокупованій території або території населених пунктів на лінії зіткнення і не мали можливості протягом понад шести місяців навчатися за однією з форм здобуття освіти, поновлюються в закладі освіти, учнями якого вони були, або зараховуються до іншого закладу освіти України на підставі заяви одного з батьків/законних представників (пункт 7 Порядку переведення учнів закладу загальної середньої освіти на наступний рік навчання). Для таких учнів рекомендується провести предметні діагностичні роботи за попередній рік навчання і здійснити підсумкове річне оцінювання протягом І семестру. За результатами діагностування заклад освіти розробляє індивідуальні програми коригувального навчання, спрямовані на підготовку дітей до річного оцінювання за попередній рік навчання та організації подальшого освітнього процесу. Для організації коригувального навчання МОН рекомендує використовувати додаткові години, передбачені освітньою програмою закладу.
Зберігання особових справ учнів за відсутності відомостей щодо місця їх перебування/проживання
Якщо відсутні будь-які відомості щодо місця проживання чи місцеперебування учнів із неконтрольованих територій, територій населених пунктів на лінії зіткнення, деокупованих територій, учнів, які перебувають за кордоном, МОН рекомендує не відраховувати таких учнів із закладу освіти й зберігати у закладі їхні особові справи та результати оцінювання попередніх років. Водночас МОН звертає увагу на необхідність встановлення зв’язку з цими учнями або їхніми батьками, іншими законними представниками.
Отримання документів про здобуття освіти за кордоном
Свідоцтво про здобуття певного рівня загальної середньої освіти єдиного державного зразка України видається дітям, які перебуваючи за межами України здобували освіту в українському закладі освіти, що має ліцензію на провадження освітньої діяльності. У разі завершення здобуття базової або повної загальної середньої освіти в закладах освіти інших держав і отримання здобувачем відповідних документів застосовується процедура визнання документів про освіту, яка здійснюється в установленому законодавством України порядку. Учням випускних класів, які навчались у закладі освіти країни перебування, проживають або проживали на неконтрольованій території, території населених пунктів на лінії зіткнення, деокупованій території, та за певних обставин не отримали документ про здобуття освіти відповідного рівня, надається можливість пройти підсумкове (річне) оцінювання в одному з українських закладів освіти як екстернам і отримати документ про освіту українського зразка. Екстерн може пройти оцінювання за один або кілька класів у межах одного або декількох рівнів повної загальної середньої освіти протягом одного навчального року.
Видача характеристики за місцем навчання
У межах автономії закладів загальної середньої освіти при організації документообігу можлива видача характеристик на здобувачів освіти на прохання:
• батьків, зокрема тих, які перебувають у конфлікті;
• правоохоронних органів;
• інших підприємств, установ та організацій (у разі, якщо отримання такої інформації можливе за законом) із дотриманням вимог щодо порядку ведення документування, визначених Інструкцією з діловодства у закладах загальної середньої освіти.
Докладніше рекомендації МОН дивіться у наказі від 15.05.2023 №563 “Про затвердження методичних рекомендацій щодо окремих питань здобуття освіти в закладах загальної середньої освіти в умовах воєнного стану в Україні” (наказ МОН від 15.05.2023 №563.pdf).
Всього найкращого!