Почніть консультацію з юристом онлайн
Задайте питання юристу
880 юристів готові відповісти зараз
Відповідь за ~15 хвилин
Більшість джерел стверджують, що використання ЕЦП / КЕП під час укладання ЗЕД договорів з іноземними контрагентами неможливо, оскільки Україна не має договорів про визнання КЕП з іншими країнами. Наприклад, це описано тут https://balance.ua/news/post/mozhno-li-ispolzovat-kep-dlya-podpisaniya-vneshneekonomicheskih-kontraktov/.
Хоча здається ця інформація не зовсім є актуальною, оскільки є пілотний проект з ЄС. Оскільки цікавлять контрагенти не з ЄС, а США, то знову приходимо до того, що це неможливо.
Оскільки контрагент із США орієнтується саме на укладання договору, а потім актів виконаних робіт, хочеться підписати лише договір ручним підписом, а усі акти КЕП. Чи можливо це зробити, якщо прописати в договорі, що акти підписані КЕП мають таку ж юридичну силу як і власноручні підписи. При цьому вказати у договорі надавача КЕП (українського центру сертифікації та США) та можливо серійні номери сертифікатів КЕП, що використовуватимуться для підпису. І цей договір буде підписаний власноруч обома сторонами. А акти уже ЕЦП / КЕП. На скільки це робоча схема? Чи не буде проблем з податковою (чи визнає вона акти при перевірці) та чи будуть такі акти взагалі мати юридичну силу в Україні?
Мені здається логічним посилання на ЦКУ ст. 207:
3. Використання при вчиненні правочинів факсимільного відтворення підпису за допомогою засобів механічного, електронного або іншого копіювання, ЕЛЕКТРОННОГО ПІДПИСУ або іншого аналога власноручного підпису допускається у випадках, встановлених законом, іншими актами цивільного законодавства, або за письмовою згодою сторін, у якій мають міститися зразки відповідного аналога їхніх власноручних підписів, або ІНШИМ ЧИНОМ ВРЕГУЛЬОВУЄТЬСЯ ПОРЯДОК ЦОГО ВИКОРИСТАННЯ СТОРОНАМИ.
Схожі питання
Кодекси Україна
Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс УкраїниНове у блогах Юристи.UA
Відповіді юристів (1)
Адвокат, м. Миколаїв, 33 роки досвіду
Спілкуватися у чатіДоброго дня, Сергію!
Здається я Вам вже відповідав на це питання в платному форматі.
В цілому великої різниці між вимогами до укладання договорів з нерезидентами та резидентами України немає. Проте для правильного ставлення до цього контракту Ви повинні врахувати наступне:
Отже, є кілька умов (детальніше розглянемо їх далі), дотримання яких є обов’язковим для правомірного використання факсимільного підпису.
Позиція цих органів стосується саме первинки, адже оформлення договору знаходиться поза межами компетенції податківців. Водночас, як справедливо зазначили податківці в листі ДФСУ від 04.05.2016 № 4582/Л/99-95-42-01-14, цивільне законодавство не застосовується до податкових відносин, якщо інше не встановлено законом (ч. 2 ст. 1 ЦКУ). Отже, оформлення первинки ЦКУ не регулюється.
Тож передусім звернемося до норм ключового бухгалтерського закону.
Залежно від характеру господарської операції та технології обробки облікової інформації до первинних документів можуть включатися додаткові реквізити (печатка, номер документа, підстава для здійснення операції тощо). Первинні документи, створені автоматично в електронній формі програмним забезпеченням інформаційно-комунікаційної системи, застосовуються у бухобліку за умови наявності накладеного електронного підпису чи печатки з дотриманням вимог законодавства про електронні документи та електронний документообіг.
Відповідно до п. 2.5 гл. 2 Положення № 88 документ має бути підписаний особисто, а підпис може бути скріплений печаткою. Електронний підпис накладається відповідно до законодавства про електронні документи та електронний документообіг. Використання під час оформлення первинних документів факсимільного відтворення підпису допускається в порядку, встановленому законом, іншими актами цивільного законодавства. Як бачимо, в Положенні № 88 є, по-перше, «дозвіл» на використання факсиміле, а по-друге, відсилання до норм ЦКУ (а це, зокрема, ч. 3 ст. 207 ЦКУ).
Мінфін у листі від 27.02.2012 № 31-08410- 07-29/4796 зазначив, що використання під час вчинення правочинів факсимільного відтворення підпису за допомогою засобів механічного або іншого копіювання, електронно-числового підпису або іншого аналога власноручного підпису допускається у випадках, встановлених законом, іншими актами цивільного законодавства або за письмовою згодою сторін, в якій мають міститися зразки відповідного аналога їхніх власноручних підписів. Також Мінфін послався на Закон про бухоблік та Положення № 88 і, процитувавши законодавчі норми, висловив сприятливу позицію щодо використання факсиміле під час оформлення первинки.
В той самий час податківці щодо факсимільного підпису кілька разів змінювали свою думку. Так, відповідно до Узагальнюючої податкової консультації з питань застосування факсиміле при складанні первинних документів, документів бухгалтерської та податкової звітності, затвердженої наказом ДПС України від 22.11.2012 № 1047 податківці зазначили, що нормами Закону про бухоблік застосування факсиміле для підпису первинних документів не передбачено.
Однак через кілька років їх позиція змінилася. У свої листах податківці стали зазначати, зокрема, що використання факсимільного відтворення підпису під час оформлення первинних документів за письмовою згодою сторін, в якій містяться зразки відповідного аналога їхніх власноручних підписів, не порушує законодавства України, крім випадків застосування первинних документів типових і спеціалізованих форм, якими не передбачено використання факсимільного відтворення підпису.
У більш пізніх роз’ясненнях ( роз’яснення від 08.08.2021 роз’яснення від 10.02.2022 Центральне міжрегіональне управління ДПС по роботі з великими платниками податків також підтвердило позицію, що використання факсимільного підпису при оформленні первинних документів за письмовою згодою сторін, в якій містяться зразки відповідного аналога їхніх власноручних підписів, не порушує законодавства України. Використання під час оформлення первинних документів факсимільного відтворення підпису допускається в порядку, встановленому законом, іншими актами цивільного законодавства.
Отже, якщо Ви будете орієнтуватись на вказані мною коментарі до Вашого питання, особливо на останній абзац цих коментарів, то зможете сміливо підписувати цей контракт.
З повагою, адвокат Айвазян.