Задайте вопрос юристу

835 юриста готовы ответить сейчас

Ответ за ~15 минут

Задать вопрос на сайте

Медицинское право, 13 марта 2024, вопрос №103598 240₴

Не доплата працівникам медичної сфери

Я працюю лікарем вторинної медичної допомоги в селищі. Згідно даних НСЗУ, що подаються до бухгалтерії нашого закладу , сума оплати за надані медичні послуги на заклад в декілька разів перевищує суму мінімальної зарплати на кожного працівника нашого закладу. При цьому керівник закладу всіх перевів на мінімальну заробітну плату . Чи правомірні дії керівництва і бухгалтерії щодо оплати , при тому коли лікарі інших медичних закладів по Україні згідно закону отримують 20 000 грн зарплати?

Ответы юристов (6)

    Кирда Вячеслав Володимирович

    Вітаю Вас!

    Я раджу звернутися подати колективне звернення на директора закладу охорони здоров'я, засновника лікарні, можливо обласний департамент охорони здоров'я щодо з'ясування даного питання, вжиття дій по відновленню порушених прав медичних працівників.

    Однозначно, тут щось не так із оплатою Вашою праці, а тому раджу підіймати питання на обласний рівень, проблему треба вирішувати.

    З повагою!

    Богун Сергій Павлович
    10.4%

    Доброго дня.

    Ви можете написати скаргу на такі дії до обласного управління охорони здоров'я або до Національної служби здоров'я України (НСЗУ) або до Державної служби України з питань праці.

    Якщо ви є членом профспілки, ви можете звернутися за допомогою до профспілкового комітету вашого закладу.

    Корнійчук Євген Іванович
    20.8%

    Доброго дня, рекомендую звернутися на гарячу лінію міністерства охорони здоров'я 1547

    Щоб вирішити ваше питання, подайте службову записку з проханням надати вам роз'яснення нарахування заробітної плати. Також проаналізуйте колективний договір, штатний розпис з зазначеною заробітною платою.

    Уряд встановив фінансові гарантії для медиків. У 2023 році мінімальна заробітна плата для лікаря та фармацевта має становити не менше ніж 20 000 гривень, медичної сестри/брата та фахівця із реабілітації — не менше ніж 13 500 гривень. Це лише мінімальний рівень заробітної плати, гарантований державою медикам, які працюють повний робочий день.

    Гарантії щодо виплати базової заробітної плати поширюватимуться на ті медичні заклади, які мають договори із НСЗУ за Програмою медичних гарантій, при цьому їх фонд оплати праці з нарахуваннями за поточний місяць не має перевищувати 85 % грошового доходу, отриманого у поточному місяці, з урахуванням накопичених залишків.

    Для лікарів «первинки» та медичних сестер, які працюють з ними, умовою для отримання вищезгаданої зарплати є мінімум 70 % від оптимальної кількості укладених декларацій з пацієнтами.

    «Цього року головний акцент державного бюджету, звісно, оборона. Але попри зменшення фінансування Програми медичних гарантій нам вдалося зберегти фінансові гарантії медичним працівникам на рівні не менше ніж 20 000 гривень для лікаря та 13 500 — для середніх медичних працівників. Я би хотів наголосити, що Уряд встановив лише мінімальний рівень зарплати, нижче якого медики, які працюють повний робочий день, не можуть отримувати. Однак на місцях кожен керівник може додатково преміювати працівників, які якісно виконують свою роботу», — заявив Міністр охорони здоровя Віктор Ляшко.

    Вищезгаданий рівень заробітної плати не є фіксованим і може бути збільшений керівником закладу охорони здоров’я шляхом встановлення доплат та надбавок з урахуванням складності, відповідальності та умов виконуваної роботи, кваліфікації працівника, результатів його роботи.

    З моменту, як лікарні стали самостійними підприємствами, відповідальність за розподіл бюджету лікарні та раціональне використання коштів покладено саме на керівника медичного закладу. Він у свою чергу має бути ефективним менеджером, який спрямовує більшу частину бюджету на забезпечення медиків гідною заробітною платою, при цьому залишаючи кошти на закупівлю медикаментів та розвиток закладу.

    «Оптимально, коли медичний заклад спрямовує на фонд заробітної плати близько 70-85 % від свого загального бюджету. Медичні заклади повинні мати кошти на покриття ліків, харчування, розвиток лікарні. Тоді ми можемо бути певні, що лікарня працює ефективно та надає якісні й безоплатні послуги українцям», – додав Міністр охорони здоров’я.

    Він також акцентував, що медичні заклади, які 100 % свого бюджету спрямовують на виплату заробітної плати, не мають ресурсу на закупівлю ліків та медичних виробів, а отже ці витрати лягають на плечі пацієнта. Таким чином неефективні лікарні можуть порушувати головне право пацієнта на отримання безоплатної та якісної медичної допомоги, що суперечить договору з Національною службою здоров’я України. Зокрема, у 2023 році будуть проводитися моніторинги якості та безоплатності надання медичної допомоги.

    Уряд встановив фінансові гарантії для медиків. У 2023 році мінімальна заробітна плата для лікаря та фармацевта має становити не менше ніж 20 000 гривень, медичної сестри/брата та фахівця із реабілітації — не менше ніж 13 500 гривень. Це лише мінімальний рівень заробітної плати, гарантований державою медикам, які працюють повний робочий день.

    Гарантії щодо виплати базової заробітної плати поширюватимуться на ті медичні заклади, які мають договори із НСЗУ за Програмою медичних гарантій, при цьому їх фонд оплати праці з нарахуваннями за поточний місяць не має перевищувати 85 % грошового доходу, отриманого у поточному місяці, з урахуванням накопичених залишків.

    Для лікарів «первинки» та медичних сестер, які працюють з ними, умовою для отримання вищезгаданої зарплати є мінімум 70 % від оптимальної кількості укладених декларацій з пацієнтами.

    «Цього року головний акцент державного бюджету, звісно, оборона. Але попри зменшення фінансування Програми медичних гарантій нам вдалося зберегти фінансові гарантії медичним працівникам на рівні не менше ніж 20 000 гривень для лікаря та 13 500 — для середніх медичних працівників. Я би хотів наголосити, що Уряд встановив лише мінімальний рівень зарплати, нижче якого медики, які працюють повний робочий день, не можуть отримувати. Однак на місцях кожен керівник може додатково преміювати працівників, які якісно виконують свою роботу», — заявив Міністр охорони здоровя Віктор Ляшко.

    Вищезгаданий рівень заробітної плати не є фіксованим і може бути збільшений керівником закладу охорони здоров’я шляхом встановлення доплат та надбавок з урахуванням складності, відповідальності та умов виконуваної роботи, кваліфікації працівника, результатів його роботи.

    З моменту, як лікарні стали самостійними підприємствами, відповідальність за розподіл бюджету лікарні та раціональне використання коштів покладено саме на керівника медичного закладу. Він у свою чергу має бути ефективним менеджером, який спрямовує більшу частину бюджету на забезпечення медиків гідною заробітною платою, при цьому залишаючи кошти на закупівлю медикаментів та розвиток закладу.

    «Оптимально, коли медичний заклад спрямовує на фонд заробітної плати близько 70-85 % від свого загального бюджету. Медичні заклади повинні мати кошти на покриття ліків, харчування, розвиток лікарні. Тоді ми можемо бути певні, що лікарня працює ефективно та надає якісні й безоплатні послуги українцям», – додав Міністр охорони здоров’я.

    Він також акцентував, що медичні заклади, які 100 % свого бюджету спрямовують на виплату заробітної плати, не мають ресурсу на закупівлю ліків та медичних виробів, а отже ці витрати лягають на плечі пацієнта. Таким чином неефективні лікарні можуть порушувати головне право пацієнта на отримання безоплатної та якісної медичної допомоги, що суперечить договору з Національною службою здоров’я України. Зокрема, у 2023 році будуть проводитися моніторинги якості та безоплатності надання медичної допомоги.

    Турчин Ярослав Александрович
    16.7%

    ВІТАЮ ВАС, пане АНДРІЙ! З керівниками закладів охорони здоров"я, особливо коли такі особи ще є й депутатами місцевого рівня, дуже часто таке трапляється. Ці відверто шахраї, прикриваючись мандатом і відсутністю контролю від органу місцевого самоврядування - прокручують гроші на % і отримують з цього неправомірну вигоду у свій карман. Іноді знаходячись у змові з посадовими особами відповідних виконкомів та відділів охорони здоров"я.

    Проте, може бути, що витрати медичного закладу значно перевищують надходження. Зокрема, якщо кошти передбачені на оплату комунальних послуг (опалення, електроенергія, поточний та капітальний ремонт). Крім того, співфінансування закладу має здійснювати і орган місцевого самоврядування, а не лише НСЗУ.

    Попередньо бажано отримати бюджет (кошторис) лікарні. Ця інформація стосується бюджетних коштів і не може бути обмежена для доступу громадян України і громадськості. Ви можете від імені сторонньої особи чи Громадської організації написати запит на доступ до публічної інформації і з"ясувати цю інформацію, щоб зайвий раз не чинити наклеп на керівника закладу. Так само можна поцікавитись у виплатах на лікарню збоку НСЗУ та органу місцевого самоврядування.

    Якщо бюджет (кошторис) закладу і структура витрат буде вказувати на те, що гроші передбачені, то тут чистої води шахрайство головного лікаря / керівника, який може збирати гроші на безбідне життя за межами України. Такі випадки трапляються зараз.

    У такому випадку рекомендую Вам звернутися до територіального підрозділу Держпраці, вони проведуть перевірку і у разі наявності порушень у діях Вашого керівника - притягнуть його до відповідальності, в тому числі можуть звернутися за наявності підстав до правоохоронних органів щодо наявності в діях складу злочину.

    Південно-Західне міжрегіональне управління Державної служби з питань праці

    https://if.dsp.gov.ua/

    Подання звернення:

    Для громадян, громадських організацій та юридичних осіб:

    Адреса: вул.Василіянок, 62а, м.Івано-Франківськ, 76019, Південно-Західне міжрегіональне управління Державної служби з питань праці;

    Електронна адреса для звернень: if@dsp.gov.ua.

    Телефон: (0342) 75-22-29

    З повагою, юрист Ярослав Турчин

    Айвазян Юрий Климентьевич
    25%

    Доброго дня, Андрію!

    Спочатку радив би Вам звернутись зі скаргою до керівника закладу охорони здоров'я. Після того, як отримаєте від останнього письмову відповідь, можна звертатись зі скаргами до:

    Регіонального Департаменту охорони здоров'я https://moz.gov.ua/regionalni-upravlinnja,

    НСЗУ https://nszu.gov.ua

    МОЗ https://moz.gov.ua

    Державної служби України з питань праці https://dsp.gov.ua

    Згідно з Постановою КМУ "Деякі питання оплати праці медичних, фармацевтичних працівників та фахівців з реабілітації державних та комунальних закладів охорони здоров’я":

    Відповідно до частини четвертої сттті 8 Закону України “Про оплату праці”, пункту “ж” частини першої статті 77 Основ законодавства України про охорону здоров’я Кабінет Міністрів України постановляє:

    1) в державних та комунальних закладах охорони здоров’я, які одержали ліцензію на право провадження господарської діяльності з медичної практики:

    мінімальний розмір оплати праці медичних, фармацевтичних працівників та фахівців з реабілітації за виконану у повному обсязі місячну (годинну) норму праці установлюється в межах фонду оплати праці на рівні не менше:

    20 000 гривень для осіб, які займають лікарські посади у закладах охорони здоров’я (крім лікарів-інтернів), посади фармацевтів у закладах охорони здоров’я (крім фармацевтів-інтернів), посади професіоналів у галузі охорони здоров’я у закладах охорони здоров’я та посади професіоналів з вищою немедичною освітою у сфері охорони здоров’я;

    13 500 гривень для осіб, які займають посади у закладах охорони здоров’я, віднесені єдиними кваліфікаційними вимогами до посад фахівців (крім лікарів-інтернів та фармацевтів-інтернів).

    Під час обчислення розміру заробітної плати працівника для забезпечення її мінімального розміру враховуються основна, додаткова заробітна плата, інші заохочувальні та компенсаційні виплати;

    граничний розмір надбавок, передбачених у підпункті “а” підпункту 2 пункту 3 постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2002 р.№ 1298 “Про оплату праці працівників на основі Єдиної тарифної сітки розрядів і коефіцієнтів з оплати праці працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери” (Офіційний вісник України, 2002 р., № 36, ст. 1699), може бути збільшений медичним, фармацевтичним працівникам та фахівцям з реабілітації державних та комунальних закладів охорони здоров’я для досягнення розміру нарахованої заробітної плати, передбаченого абзацами третім і четвертим цього підпункту, та диференціації заробітної плати в межах наявного фонду оплати праці;

    надбавки, установлені з урахуванням положень абзацу шостого цього підпункту, не враховуються під час установлення доплат та інших надбавок медичним, фармацевтичним працівникам та фахівцям з реабілітації державних та комунальних закладів охорони здоров’я;

    диференціація заробітної плати медичним, фармацевтичним працівникам та фахівцям з реабілітації державних та комунальних закладів охорони здоров’я здійснюється у межах фонду оплати праці шляхом встановлення доплат та надбавок з урахуванням складності, відповідальності та умов виконуваної роботи, кваліфікації працівника, результатів його роботи;

    2) у разі встановлення медичному, фармацевтичному працівнику та фахівцю з реабілітації державних та комунальних закладів охорони здоров’я неповного робочого дня або неповного робочого тижня, а також під час невиконання працівником у повному обсязі встановленої норми тривалості робочого часу вимога щодо розміру оплати праці, передбачена абзацами третім і четвертим цього підпункту, застосовується пропорційно до виконаної працівником норми праці;

    3) вимоги підпункту 1 цього пункту не поширюються на:

    державні та комунальні заклади охорони здоров’я, які мають укладені з Національною службою здоров’я договори про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій, якщо витрати на оплату праці з нарахуваннями за поточний місяць, що розраховані відповідно до абзаців третього і четвертого підпункту 1 цього пункту, перевищують 85 відсотків отриманих у поточному місяці грошових коштів з урахуванням накопичених залишків;

    медичних працівників, які залучені виключно до надання первинної медичної допомоги (лікарів або інших медичних працівників, які працюють під керівництвом таких лікарів), у разі, коли лікаря обрали менше ніж 70 відсотків пацієнтів оптимального обсягу практики первинної медичної допомоги;

    4) у випадках, визначених підпунктом 3 цього пункту, мінімальний розмір оплати праці медичних, фармацевтичних працівників та фахівців з реабілітації державних та комунальних закладів охорони здоров’я установлюється в межах наявного фонду оплати праці, але у розмірі не менше ніж мінімальна заробітна плата, яка передбачена законом про Державний бюджет України на відповідний рік".

    З повагою, адвокат Айвазян.

    Пономаренко Наталія
    27.1%

    Доброго вечора, шановний Андрію!

    У моїх знайомих лікарів та медичних сестер така сама проблема в різних регіонах України.

    Це цілком може бути державною кризою. Бо на папері і військовим платять усе. А по факту не платять нічого, бо США грошей не дали, а бюджет у держави без закордонних запозичень не дуже сходиться в частині доходів та витрат. У держави немає грошей. Хоча офіційно і по документам все передбачено і по планам начебто надходить.

    Тож декларації гарних зарплат то одне, а реалії життя в Україні - трохи інші.

    Треба детально розібратися, перш ніж звинувачувати у чомусь керівника мед.закладу, який не міг би один вчинити відповідні дії без згоди бухгалтера, а у сільській місцевості це дуже часто централізована бухгалтерія, а тому і без відома відділу, що здійснює управління охороною здоров'я місцевості.

    Є такий дуже цікавий сайт для моніторингу руху коштів.

    ЄДИНИЙ ВЕБ-ПОРТАЛ ВИКОРИСТАННЯ ПУБЛІЧНИХ КОШТІВ

    https://spending.gov.ua/new/

    Спробуйте подивитись надходження по ЄДРПОУ Вашого мед.закладу на ньому.

    Звісно бажано було б подивитися кошторис Вашого закладу. В теорії він має бути доступний онлайн. Але це виконують не всі керівники.

    Якщо Ваш заклад був реорганізований в КНП (Комунальне некомерційне підприємство), то у закладі складається не Кошторис, а Фінансовий план. Цей план можна отримати шляхом направлення запиту до виконкому місцевої ради або до самого закладу.

    Крім того, може таке бути, що зарплатня нараховується, але не виплачується. Це треба точно з'ясувати. Адже "перевів на мінімалку" виглядає незрозуміло. Це фактично істотні умови праці. Оплата визначається на державному рівні. І керівник закладу не має право за своїм бажанням зменшувати чи збільшувати виплати без ознайомлення працівників з підставами такого.

    Якщо з'ясується, що гроші на заклад надходять або передбачені, тоді треба вже перевіряти через казначейство чи НСЗУ чи фактично ці гроші надаються, а не передбачені лише на папері. НСЗУ дуже часто затримує виплати закладам охорони здоров'я, що перешкоджає належному виконанню зобов'язань по зарплаті.

    У разі наявності порушення - треба звертатися до правоохоронних органів, але попередньо бажано поставити до відома Державну службу України з питань праці, яка здійснює контроль за дотриманням трудового законодавства шляхом проведення планових та позапланових перевірок та інших заходів.

    З повагою, адвокат Наталія Пономаренко


Похожие вопросы


Кодексы Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України