Задайте вопрос юристу

833 юриста готовы ответить сейчас

Ответ за ~15 минут

Задать вопрос на сайте

Военное право, 15 марта 2024, вопрос №103671 300₴

Вилучення авто для потреб ЗСУ

Доброго дня.
На моєму батькові числиться два вантажні автомобілі.Один з них він продав у 2019 році але за довіреністю.Другий зареєстрований на ньому і він ним працює . Чи можуть забрати другий авто для потреб ЗСУ? і як цьому запобігти? він фізична особа.

Ответы юристов (5)

    Кирда Вячеслав Володимирович
    20%

    Вітаю Вас!

    Якщо буде в тому потреба, транспортний засіб можливо вилучити у будь-якого громадянина України. Втім, це складний процес, для законної реалізації якого треба дотриматися ряду вимог. Але представники влади повинні мати частковий наряд. Що це таке розповідаю нижче.

    КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИПОСТАНОВА

    від 28 грудня 2000 р. № 1921Київ

    Про затвердження Положення про військово-транспортний обов'язок

    2. У цьому Положенні терміни вживаються у такому значенні:

    мобілізаційна готовність транспортних засобів і техніки - готовність в особливий період до передачі військовим формуванням транспортних засобів і техніки, які перебувають у технічно справному стані, укомплектовані запасними частинами, шанцевим інструментом і заправним інвентарем, а також можуть бути своєчасно доставлені підприємствами, установами та організаціями до визначених пунктів передачі;

    ліміти вилучення транспортних засобів і техніки - гранично допустимі обсяги безоплатного залучення, вилучення та примусового відчуження транспортних засобів і техніки для задоволення потреб військових формувань на особливий період;

    зведений наряд - розпорядчий документ голови місцевої держадміністрації, в якому встановлено в мирний час для керівників підприємств, установ та організацій завдання з підготовки до передачі військовим формуванням під час мобілізації визначеної кількості за типами і марками транспортних засобів і техніки, а також порядок, пункти та строки передачі. Голова місцевої держадміністрації та керівник територіального центру комплектування та соціальної підтримки підписують зведений наряд і скріплюють підписи своїми печатками;

    частковий наряд - розпорядчий документ голови місцевої держадміністрації, в якому встановлено під час мобілізації для керівників підприємств, установ та організацій завдання з передачі військовим формуванням визначених транспортних засобів і техніки, а також порядок, пункти та строки передачі. Голова місцевої держадміністрації та керівник територіального центру комплектування та соціальної підтримки підписують частковий наряд і скріплюють підписи своїми печатками. Громадянам - власникам транспортних засобів частковий наряд надається у разі введення правового режиму воєнного стану.

    9. З метою виконання військово-транспортного обов’язку ліміти вилучення транспортних засобів і техніки встановлюються:

    Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласним, Київській та Севастопольській міським держадміністраціям - рішенням Кабінету Міністрів України;

    районним держадміністраціям, підприємствам, установам та організаціям міст обласного значення - розпорядженнями Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських держадміністрацій за поданням відповідних територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки;

    підприємствам, установам та організаціям, які розташовані в межах території районів, - розпорядженнями районних держадміністрацій за поданням районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки.

    Районні, Київська та Севастопольська міські, районні у мм. Києві та Севастополі держадміністрації за поданням районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки визначають підприємства, установи та організації, на які покладаються завдання з передачі транспортних засобів і техніки для задоволення потреб військових формувань на особливий період.

    Обласні держадміністрації за поданням обласних територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки визначають підприємства, установи та організації міст обласного значення, на які покладаються зазначені завдання.

    10. Завдання з підготовки до передачі та передачі транспортних засобів і техніки військовим формуванням встановлюються розпорядженнями місцевих держадміністрацій за поданням територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки та доводяться до відома:

    керівників підприємств, установ та організацій у мирний час - через територіальні центри комплектування та соціальної підтримки шляхом вручення відповідних зведених нарядів;

    керівників підприємств, установ та організацій під час мобілізації - через територіальні центри комплектування та соціальної підтримки шляхом вручення відповідних часткових нарядів;

    громадян - власників транспортних засобів під час мобілізації у разі введення правового режиму воєнного стану - через територіальні центри комплектування та соціальної підтримки шляхом вручення часткових нарядів.

    ...

    Крім того, з аналізу норм законодавства випливають 4 обов'язкові умови для конфіскації майна:

    - відчуження майна приватних осіб може здійснюватися виключно на оплатній основі, з попереднім або наступним відшкодуванням його вартості. Безоплатне вилучення стосується лише майна державної власності.

    - рішення може прийматися виключно вищим командуванням Збройних сил України або окремо визначених їх підрозділів (ст.3 Закону 389) та за погодженням з державною адміністрацією. Без погодження допускається ухвалення рішення лише у місцях бойового зіткнення.

    - вилучення здійснюється з чітким документальним оформленням правочину. Момент вилучення засвідчується підписанням акта встановленого зразка, із зазначенням підстав, ознак майна, розміру виплаченої компенсації, тощо.

    - перед відчуженням здійснюється оцінка ринкової вартості майна, оригінал висновку про яку надається власнику. Розмір оцінки може бути оскаржено в суді.

    https://jurliga.ligazakon.net/ru/news/209856_choti...

    Тому не хвилюйтеся, просто так нічого не відбувається і ризик вилучення майна Вашого батька практично нульовий.

    З повагою!

    Богун Сергій Павлович
    20%

    Доброго дня.

    В умовах воєнного стану військове командування може здійснювати, зокрема, примусове відчуження (реквізицію) майна, що перебуває у приватній власності мешканців, відповідно до ст.41 Конституції України, ст.353 ЦК України, ст.8 ЗУ «Про правовий режим воєнного стану» (далі - Закон 389) та ст.3 ЗУ «Про передачу, примусове відчуження або вилучення майна в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану» (далі - Закон 4765).

    З аналізу норм законодавства випливають 4 обов'язкові умови для реквізиції майна:

    По-перше, відчуження майна приватних осіб може здійснюватися виключно на оплатній основі, з попереднім або наступним відшкодуванням його вартості.

    Безоплатне вилучення стосується лише майна державної власності (ст.1 та 9 Закону 4765).

    По-друге, рішення може прийматися виключно вищим командуванням Збройних сил України або окремо визначених їх підрозділів (ст.3 Закону 389) та за погодженням з державною адміністрацією. Без погодження допускається ухвалення рішення лише у місцях бойового зіткнення (ст.4 Закону 4765). Начальник патруля, старший вартовий, командир загону територіальної оборони, тощо, не наділені таким правом.

    По-третє, реквізиція здійснюється з чітким документальним оформленням правочину. Момент вилучення засвідчується підписанням акта встановленого зразка, із зазначенням підстав, ознак майна, розміру виплаченої компенсації, тощо (ст.7 Закону 4765).

    По-четверте, перед відчуженням здійснюється оцінка ринкової вартості майна, оригінал висновку про яку надається власнику. Розмір оцінки може бути оскаржено в суді (ст.8 Закону 4765).

    Наміри осіб по вилученню авто з порушенням однієї з 4-х умов є незаконними.

    Якщо вказана ситуація все ж виникла, рекомендується прослідкувати за дотриманням 4-х описаних умов. Зокрема ретельну увагу слід приділити оформленню акта про примусове відчуження майна. Примірник акта та висновку про оцінку варто зберігати у себе для отримання компенсації або повернення майна у майбутньому. Після припинення військового стану питання вирішується через військовий комісаріат.

    Відчуження майна допускається лише у виключних випадках, за попереднім рішенням конкретних осіб, обов'язково на оплатній основі та із чітким документальним оформленням.

    Без дотримання зазначених правил примусове вилучення транспорту тягне за собою кримінальну відповідальність.

    Законне ж вилучення авто для воєнних потреб безпосередньо на дорозі, під час переміщення приватних осіб, технічно неможливе.

    Дерій Владислав Олегович
    20%

    Доброго дня!

    Перш за все, батьку потрібно повідомити покупця по довіреності, щоб той оформив авто на себе. Якщо на батьку буде числитись одне вантажне авто - його точно не відберуть. Якщо на ньому буде числитись два авто та Ваш батько отримає запит або частковий наряд від держадміністрації, тоді можуть виникнути певні проблеми та йому потрібно буде доводити, що один із вантажних авто не перебуває у його розпорядженні.

    Відповідно до постанови КМУ «Про військово-транспортний обов'язок», вилучення авто на потреби ЗСУ можливе трьома методами:

    • примусове відчуження;
    • вилучення;
    • мобілізація.

    У документі зазначається, що вилучення автомобіля поширюється тільки на державні підприємства, а транспорт фізичних осіб підлягає або мобілізації або примусовому відчуженню.

    Процес відчуження майна допускається лише у виключних випадках, за попереднім рішенням найвищого командуванням ЗСУ чи певних підрозділів (а не начальником патруля, тероборонцями, старшими вартовими тощо), обов'язково на оплатній основі та із чітким документальним оформленням.

    З умовами примусового відчуження авто для воєнних потреб можете ознайомитись за посиланням https://jurliga.ligazakon.net/ru/news/209856_choti...

    Особи, які намагатимуться примусово вилучити авто без дотримання правил - можуть бути притягнуті до кримінальної відповідальністі.

    Щодо мобілізації авто, то місцеві державні адміністрації за поданням ТЦК доводять до відома громадян завдання з підготовки до передачі та передачі транспортних засобів та іншої техніки - лише через територіальні центри комплектування та соціальної підтримки шляхом вручення відповідних документів, що називаються частковими нарядами.

    Частковий наряд і є тим розпорядчим документом голови місцевої держадміністрації, в якому встановлено завдання з передачі військовим формуванням визначених транспортних засобів і техніки, а також порядок, пункти та строки передачі. Частковий наряд скріплюється підписами та печатками голови місцевої адміністрації та керівника терцентру комплектування та соцпідтримки.

    Громадяни можуть отримати запити від місцевих органів виконавчої влади (що забезпечують мобілізацію на місцях) щодо надання інформації про стан мобілізаційної підготовки, тобто про наявні транспортні засоби та техніку, яка може бути вилучена на потреби військових формувань або одразу отримати частковий наряд із зазначенням конкретних визначених транспортних засобів або техніки та пунктів їх передачі, строків передачі тощо.

    У разі отримання як запиту, так і часткового наряду керівники підприємств та громадяни мають не лише право, але й обов'язок брати участь у відборі техніки, що підлягатиме вилученню, враховуючи потреби в транспорті для здійснення господарської (підприємницької) діяльності. У разі, якщо такий відбір вже здійснено і частковий наряд сформовано, підприємство або громадянин може вимагати перегляду такого рішення і формування нового часткового наряду.

    З повагою, юрист Дерій В.О.!

    Айвазян Юрий Климентьевич
    20%

    Доброго дня, Андрію!

    Це питання наразі регулюється Постановою КМУ від 28 грудня 2000 р. № 1921 "Про затвердження Положення про військово-транспортний обов'язок". Батькові треба його уважно вивчити. Викладу коротко основні правові тези цього Положення:

    Перелік транспортних засобів і техніки, які можуть призначатися для задоволення потреб військових формувань на особливий період, визначається Міноборони. Запити можуть надавати територіальні центри комплектування.

    Положення регулює мобілізацію транспорту під час особливого чи воєнного стану. Кількість вилучених транспортних засобів і техніки для потреб армії встановлюють:

    • Рішенням КМУ ― Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласним, Київській та Севастопольській міським держадміністраціям;
    • Розпорядженням Ради міністрів АРК, обласних та Київської і Севастопольської держадміністрацій ― районним держадміністраціям, підприємствам, установам та організаціям міст обласного значення за поданням відповідних ТЦК;
    • Розпорядженням РДА за поданням ТЦК ― підприємствам, установам та організаціям, які розташовані в межах території районів;

    Обласні держадміністрації за поданням обласних територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки визначають підприємства, установи та організації міст обласного значення, на які покладаються зазначені завдання.

    У статті 6 Закону про Мобілізаційну підготовку та мобілізацію вказано, що залучення транспортних засобів під час мобілізації здійснюється:

    • ТЦК;
    • Центральним управлінням або регіональними органами СБУ;
    • відповідним підрозділом Служби зовнішньої розвідки України на підставі рішень місцевих державних адміністрацій, що оформлюються відповідними розпорядженнями.

    Військово-транспортний обов’язок поширюється на:

    • центральні та місцеві органи виконавчої влади;
    • інші державні органи;органи місцевого самоврядування;
    • підприємства, установи і організації;
    • залізниці;
    • порти;
    • пристані;
    • аеропорти;
    • нафтобази;
    • автозаправні станції дорожнього господарства;
    • інші підприємства, установи і організації, які забезпечують експлуатацію транспортних засобів;
    • громадян-власників транспортних засобів

    Особи й установи, у яких не мають права відчужувати автотранспорт: та консульські установи інших держав;

    • представництва міжнародних та іноземних організацій;
    • іноземці та люди, які взагалі не мають громадянства;
    • банки державного сектору;
    • підприємства, організації та установи, які мають високу суспільну значущість;
    • підприємства, організації та установи, які виконують мобілізаційні завдання.

    .Закон про мобілізаційну підготовку і мобілізацію передбачає, що приймання-передача транспортних засобів, залучених під час мобілізації, та їх повернення після оголошення демобілізації здійснюються на підставі актів приймання-передачі. В них зазначається:

    • дані про власників;
    • технічний стан транспорту;
    • залишкова (балансова) вартість;
    • інші необхідні відомості, що дають змогу ідентифікувати транспортні засоби.

    Повернення транспортних засобів власнику здійснюється протягом 30 календарних днів з моменту оголошення демобілізації.

    Порядок компенсації шкоди, завданої транспортним засобам внаслідок їх залучення під час мобілізації, визначається Кабінетом Міністрів України.

    Керівник підприємства, установи та організації, транспортні засоби і техніка яких залучалися під час мобілізації, чи власник ТЗ після оголошення демобілізації та повернення транспортних засобів і техніки звертається до ТЦК за місцем їх залучення із заявою, до якої додаються:

    • акт приймання-передачі;
    • акт про повернення під час демобілізації транспортних засобів і техніки;
    • висновок експерта (експертне дослідження) або звіт про оцінку майна (акт оцінки майна).

    У заяві зазначаються такі відомості про підприємство, установу та організацію:

    • повне найменування;
    • місцезнаходження;
    • реєстраційний номер облікової картки платника податків;
    • реквізити банківського рахунка.

    ТЦК розглядає заяву протягом 10 днів. У разі виникнення потреби в перевірці даних, термін розгляду ― місяць із повідомленням про це заявнику.

    У разі позитивної відповіді ТЦК визначає потребу в коштах Мінобороні, яка враховуються в бюджетний період наступний після оголошення демобілізації.

    Крім того, з підставами та порядком вилучення ТЗ можете ознайомитись у Законі України «Про передачу, примусове відчуження або вилучення майна в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану» за наведеним нижче посиланням:

    https://ips.ligazakon.net/document/view/T124765?ut...

    Згідно цього закону чітко визначено хто саме має право на мобілізацію приватного транспорту:

    • Генеральний штаб Збройних сил України.
    • Командування об'єднаних сил Збройних сил України.
    • Командування видів, окремих родів військ (сил) Збройних сил України.
    • Управління оперативних командувань.
    • Командири військових з'єднань, частин Збройних сил України, Державної прикордонної служби України, Державної спеціальної служби транспорту, Державної служби спеціального зв'язку та захисту України, Національної гвардії України, Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України, Управління державної охорони України.

    Військова адміністрація відноситься до військового командування, тому не володіє повноваженнями і не має права віддавати подібні накази.

    Вилучення авто на потреби ЗСУ у приватної особи проводиться тільки на платній основі - безкоштовно забрати не можна, але існують нюанси:

    • якщо на території не ведуться бойові дії - проводиться оцінка вартості машини, а власнику виплачується повна сума або компенсація;
    • якщо на території ведуться бойові дії - авто вилучають, а власник потім звертається до ТЦК із заявою, актом про вилучення майна та висновком про його вартість.

    Батьку важливо при тому знати, що, на жаль, закон про передачу авто ЗСУ не обіцяє швидких результатів - ТЦК спочатку ознайомиться із заявою, потім дасть висновок про виплату компенсації, яка відбувається протягом 5 бюджетних періодів після закінчення воєнного стану. Тобто, свої гроші власник отримає в кращому випадку протягом 5 років після закінчення воєнного стану.

    З повагою, адвокат Айвазян.

    Турчин Ярослав Александрович
    20%

    ВІТАЮ ВАС, пане АНДРІЙ! А Ви не задумувались, чому волонтери збирають на автівки донати, завозять їх із-за кордону, якщо набагато простіше було б вилучити їх у населення і усе? Том, що ніяке вилучення майна не здійснюєтсья, як і залучення до примусової праці. Бо закон прописаний так, що і за авто, і за працю треба платити ГРОШІ, а платити держава не любить. Якщо ж підуть по беспредєлу, то це може вилитися в народний бунт.

    А чому Вас турбує це питання зараз? Я розумію у 2022 році була істерія щодо можливих речей... За моєї пам"яті ще не було прецедентів примусового вилучення авто для потреб фронту. Можливо діють шахраї?

    Перш ніж віддавати своє авто будь-кому - треба встановити повноваження таких осіб. Бажано викликати поліцію. Поліця точно знає чи приймались рішення на відповідній території, бо керівник поліції входить за посадою до відповідних робочих груп.

    Рішення про вилучення авто приймає керівництво військово-цивільної адміністрації регіону (голова облдержадміністрації, райдержадміністрації, міської ради), окрім зони де не діє цивільна влада і введено режим управління військовою комендатурою (зона безпосереднього бойового зіткнення) див. детальніше в Наказі Мінреінтеграції України від 2212.2022 р. № 309 (в редакції від 28.02.2024 р.).

    https://ips.ligazakon.net/document/RE39004

    В умовах воєнного стану військове командування може здійснювати, зокрема, примусове відчуження (реквізицію) майна, що перебуває у приватній власності мешканців, відповідно до ст.41 Конституції України, ст.353 ЦК України, ст.8 ЗУ «Про правовий режим воєнного стану» (далі - Закон 389) та ст.3 ЗУ «Про передачу, примусове відчуження або вилучення майна в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану».

    https://jurliga.ligazakon.net/ru/news/209856_choti...

    З аналізу норм законодавства випливають 4 обов'язкові умови для реквізиції майна:

    По-перше, відчуження майна приватних осіб може здійснюватися виключно на оплатній основі, з попереднім або наступним відшкодуванням його вартості.

    Безоплатне вилучення стосується лише майна державної власності (ст.1 та 9 Закону 4765).

    По-друге, рішення може прийматися виключно вищим командуванням Збройних сил України або окремо визначених їх підрозділів (ст.3 Закону 389) та за погодженням з державною адміністрацією. Без погодження допускається ухвалення рішення лише у місцях бойового зіткнення (ст.4 Закону 4765). Примітка: Начальник патруля, старший вартовий, командир загону територіальної оборони, тощо, не наділені таким правом.

    По-третє, реквізиція здійснюється з чітким документальним оформленням правочину. Момент вилучення засвідчується підписанням акта встановленого зразка, із зазначенням підстав, ознак майна, розміру виплаченої компенсації, тощо (ст.7 Закону 4765).

    По-четверте, перед відчуженням здійснюється оцінка ринкової вартості майна, оригінал висновку про яку надається власнику. Розмір оцінки може бути оскаржено в суді (ст.8 Закону 4765).

    Отже, влада не ставить за мету тотальне позбавлення майна мешканців, а подібне можливо лише у виняткових випадках.

    Наміри осіб по вилученню авто з порушенням однієї з 4-х умов є незаконними. Такі дії не відображають політичного курсу держави та з боку її службовців вчинятися не можуть.

    Крім того, маю сумнів, що Ваші автівки стоять на військовому обліку в ТЦК, адже туди ставили лише автівки юридичних осіб.

    Фізичні особи мають право спокійно купляти і продавати автівки без тягаря їх постановки на військовий облік.

    ОТЖЕ, не турбуйтесь, ніхто Ваше авто не забере. Якщо існують такі спроби - то це злочинні дії, зловживання владою або шахрайство. Або ж просто Вас хтось лякає.

    З повагою, юрист Ярослав Турчин (м. Гамбург, Німеччина)


Похожие вопросы


Кодексы Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України