Задайте вопрос юристу

835 юриста готовы ответить сейчас

Ответ за ~15 минут

Задать вопрос на сайте

Военное право, 18 марта 2024, вопрос №103838 240₴

Відповідальність відмову проходження ВЛК

Добрий день! Чолоік, що мешкає і зареєстрований в Києві, під час відвідин батьків у СМТ Попільня Житомирської області по дорозі був зупинений сівробітниками Житомирського районного центру коплектування та СП, які виписали йому повістку, в якій вказано що він має прибути до Житомирського районного центру коплектування та СП у СМТ Попільня наступного дня. Під час перевірки військового квитка, співробітник Житомирського районного центру коплектування та СП не повірив відміткам у військовому квитку про непридатність до військової служби та виключенню з військового обліку, яке було пийнято начальником Київського МТЦК у вересні 2022 на основі рішення ВЛК (є свідоцтво про хворобу) і аргументував повістку відсутністю інформації про зняття з військового обліку у електронній базі "Оберіг". Питання чи можуть його змусити пройти повторну ВЛК не замісцем реєстрації і проживання (в Києві) а Житомирському ТЦК смт Попільні? Які законні дії можуть бути доречними в цьому випадку?

Ответы юристов (7)

    Корнійчук Євген Іванович
    14.2%

    Доброго дня, чоловік вже не військовозобов'язаний тому не підпорядковуєтесь ТЦК. Головна ні у якому разі не віддавайте свій військовий квиток. Ви маєте право відмовитися від отримання повістки, або проходження ВЛК аргументуючи тим , що ви вже не військовозобов'язаний тому ЗУ про мобіліцію на вас не розповсюджується. Будь яка відповідальність відсутня. Ні у якому разі не піддавайтесь психологічному тиску, відстоюйте свої права.

    Дерій Владислав Олегович
    14.2%

    Доброго дня!

    Якщо Ви є виключеним з військового обліку - Ви являєтесь невійськовозобов'язаним.

    Поновити Вас на військовому обліку та направити на ВЛК не мають права, адже згідно п.2 ч.1 ст.37 "Про військовий обов'язок і військову службу" взяти на військовий облік можуть громадян, які ЗНЯТІ за наказом МОУ, а Ви є ВИКЛЮЧЕНИМ з військового обліку згідно ЗАКОНУ, підтвердженням цього є відповідна відмітка у військово-обліковому документі та Свідоцтво про хворобу, а згідно законодавства діючого на сьогоднішній день поновлення на військовому обліку виключених з нього – не передбачене.

    Відповідно до ст. 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

    Відповідно до статті 58 Конституції України закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом'якшують або скасовують відповідальність особи.

    Відповідно до абзаців першого-четвертого пункту 5 мотивувальної частини Рішення Конституційного Суду України про офіційне тлумачення статей 58, 78, 79, 81 Конституції України та статей 243-21, 243-22,243-25 Цивільного процесуального кодексу України (у справі щодо несумісності депутатського мандата) від 13 травня 1997 року № 1-зп/1997

    Стаття 58 Конституції України закріплює один з найважливіших загальновизнаних принципів сучасного права - закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі. Це означає, що вони поширюють свою дію тільки на ті відносини, які виникли після набуття законами чи іншими нормативно-правовими актами чинності.

    Закріплення названого принципу на конституційному рівні є гарантією стабільності суспільних відносин, у тому числі відносин між державою і громадянами, породжуючи у громадян впевненість у тому, що їхнє існуюче становище не буде погіршене прийняттям більш пізнього закону чи іншого нормативно-правового акта. Принцип незворотності дії в часі поширюється також на Конституцію, яка є Основним Законом держави (Преамбула Конституції України).

    Виняток з цього принципу допускається лише у випадках, коли закони та інші нормативно-правові акти ПОМ'ЯКШУЮТЬ АБО СКАСОВУЮТЬ відповідальність особи .

    Отже, у Вас немає обов’язків військовозобов’язаного тому Вас не можуть притягнути до відповідальності за небажання проходити ВЛК або відмову від повістки. Тим більше, що вручення таких повісток буде незаконним.

    Ви можете подати заяву у ТЦК, який Вас виключив з військового обліку, на внесення відомостей про виключення до системи "Оберіг", щоб в майбутньому до Вас взагалі не було питань.

    З повагою, юрист Дерій В.О.!

    Богун Сергій Павлович
    14.2%

    Доброго дня.

    Чоловік не є військовозобов'язаним. Вимоги ТЦКСП є незаконними. Юридична відповідальність у разі не прибуття за викликом відсутня.

    Зверніться зі скаргою (у разі необхідності) до старшого командира, командира військової частини, оперативного командування, ВСП, ДБР та інших державних органів. Усна скарга може бути направлена на гарячі лінії Міністерства оборони України за цими номерами: +38(044) 226-23-60, +38(044) 230-73-64, за коротким номером: 15-12. Але краще – писати офіційне письмове звернення і направляти або на поштову адресу Міністерства оборони України, або на електронну адресу: zvernmou@post.mil.gov.ua, vzg@mil.gov.ua. Контакти військової служби правопорядку в ЗСУ: електронна пошта: och_vsp@mil.gov.ua, тел.: (044) 454-73-08, (044) 454-73-03). Окрім цього, якщо відбулося порушення прав людини, скаргу також можна подати до Уповноваженого з прав людини. Уповноважений Верховної Ради України з прав людини: тел.: 0-800-501-720, електронна пошта: hotline@ombudsman.gov.ua, адреса: 01008, м. Київ, вул. Інститутська, 21/8.

    Айвазян Юрий Климентьевич
    14.2%

    Доброго дня, Костянтине!

    Ще раз хочу повторити те, про що вже писав Вам у відповіді на Ваше попереднє схоже за смислом питання:

    У разі, якщо Вас було визнано "непридатним до служби з виключенням з військового обліку" в цьому випадку Ви, звичайно, вже не є військовозобов'язаним, а отже Вас не можуть а ні викликати до ТЦК, а ні, тим більше, вчиняти по відношенню до Вас будь які інші дії, які передбачені законом й можливі з боку ТЦК до військовозобов'язаних, в тому числі направляти Вас на проходження ВЛК.

    А якщо таке станеться, це можна розцінювати, як грубе порушення Ваших прав, яке може і повинно бути оскаржене в адміністративному чи в судовому порядку.

    Також Ви мусите знати, що Вас і не повинно бути в базі "Оберіг". Так що посилання працівника ТЦК на цю обставину - звичайнісинькій блеф. До того ж, хоч Реєстр формально і запустили 28 березня 2022 року, але він досі до кінця не сформований й, відповідно, на повну силу ЩЕ НЕ ЗАПРАЦЮВАВ. Так що посилатися на нього в такому контексті, як роблять це працівники ТЦК недоречно та неправомірно.

    ВИСНОВОК:

    На моє глибоке переконання, тут питання полягає не в тому, де проходити ВЛК, Я взагалі вважаю, що працівники ТЦК не мають право направляти на проходження ВЛК особу, яка по суті не є військовозобов'язаним!

    Хоча за відмову від проходження ВЛК і передбачена відповідальність (яка саме, я Вам зазначав у відповіді на Ваше минуле питання), але це не у Вашому випадку.

    Пропоную радикальний вихід з цієї ситуації: ВЛК не проходити, а дії ТЦК у разі винесення постанови про адмінпорушення негайно оскаржувати.

    Законом передбачена можливість оскарження будь якого рішення ТЦКСП:

    По-перше, скарги на незаконні дії представників «військоматів», пов’язані із процесом мобілізації можуть бути в усній формі викладені на гарячій лінії Міністерства Оборони: 0-800-500-410, 0-800-500-442, 044-454-44-99 (нижче більш детально).

    По-друге, скарги на порушення законодавства під час мобілізації подаються керівнику вищестоячого обласного ТЦКСП (військкомату).

    Скарга має містити детальний опис обставин порушення і клопотання про припинення порушення.

    По-третє, у випадку відсутності належної реакції воєнкома обласного ТЦКСП, незаконні дії, що стосуються мобілізації можуть бути оскаржені до адміністративного суду. Для отримання правової допомоги з цього питання рекомендую звернутися до адвоката або до іншого спеціаліста-правника.

    Гарячі лінії Міністерства оборони та ЗС України

    0 800 50 04 42

    Call-центр Міністерства оборони Українидля вирішення проблемних питань та координації розгляду звернень громадян:

    Розпорядок роботи Саll-центру Міністерства оборони України

    Понеділок — четвер з 09.00 до 18.00

    П’ятниця з 09.00 до 16.45

    Перерва на обід з 13.00 до 13.45

    Субота з 09.00 до 15.00

    Call-центр Збройних Сил України для забезпечення своєчасного та якісного розгляду звернень (заяв) громадян. До нього входять Call-центри видів, окремих родів військ (сил) Збройних Сил України, оперативних та повітряних командувань, Call-центри Командування об'єднаних сил, ОТУ "Північ", ОТУ "Схід", ОУВ "Південь", Головнокомандувача Збройних Сил України, Психологічної допомоги.

    Номер багатоканального зв'язку Call-центру Збройних Сил України — 0800500410, (044) 454-44-99.

    Графік роботи Call-центрів видів, окремих родів війск (сил) Збройних Сил України, оперативних та повітряних командувань - у робочі дні з 09.00 до 18.00.

    Графік роботи Call-центрів Командування об'єднаних сил, ОТУ "Північ", ОТУ "Схід", ОУВ "Південь" —цілодобово, щоденно.

    Графік роботи Call-центру Головнокомандувача Збройних Сил України, Психологічної допомоги — у робочі дні з 09.00 до 18.00. Електронна адреса: Call-center_ZSU@mil.gov.ua.

    «Гаряча лінія» з питань проходження військової служби за контрактом, в тому числі для бажаючих вступити до українського війська, відповіді на телефонні дзвінки за телефоном

    0 800 500 051 — щоденно з 09.00 до 18.00 крім суботи та неділі;

    З повагою, адвокат Айвазян.

    Пономаренко Наталія

    Доброго дня, шановний Костянтин!

    Якщо Ви за повісткою з'явилися в ТЦК - це велика Ваша помилка, адже Ваш статус дає право ігнорувати беззаконня, яке намагаються нав'язати суспільству напівлегальні злочинні угрупування під дахом Міністерства оборони України.

    Ігноруйте їх виклики і в жодному разі не надавайте цим бандюкам у камуфляжі, які втратили останні орієнтири в правовій державі, свій військовий квиток чи паспорт.

    Вони дуже люблять як работоргівці в Туреччині чи на Близькому Сході в 90х - забирати у людей документи, садити у яму та знущатися, домагаючись покірності. В мене інколи припущення, що на посади в ТЦК та СП прийняли місцевий криміналітет, а не військовослужбовців з пораненнями та бойовим досвідом. Принаймні чіткі зв'язк и з бандугрупуваннями обласних та районних центрів у багатьох випадках чітко простежується, вимушена констатувати.

    Вони не мають права вилучати у Вас документи. Будь-які. Так само вони не наділені функціями правоохоронних органів і заявам про вірю / не вірю. Якщо вважають підробленим записи - хай шлють запити до ТЦК Київщини, викликають слідчо-оперативну групу та пишуть заяву про їх підозру у вчиненні злочину, тоді запити буде вже слати і з'ясовувати обставини, в тому числі проводити експертизи - слідчий.

    В іншому випадку - це відверте шахрайство та зловживання службовим становищем.

    Якщо Ваші документи при Вас, ігноруйте цих бандюганів. Якщо будуть намагатися включати у свої шахрайські бази "Армор" - звертайтесь до адвоката та оскаржуйте такі дії в суді.

    Будуть діставати - пишіть заяву військовому прокурору про перевищення військовослужбовцем з ТЦК своїх повноважень.

    Треба вже цих невігласів безграмотних вчити спілкуванню зі своїми роботодавцями - народом України, а також законності та належності поведінки, якщо їх немає кому вчити було до призначення на посади в ТЦК.

    Так от, по закону працівники ТЦК ніхто і звати їх ніяк. Якщо є сумніви - хай з'ясовують. Якщо підозрюють, що Ви приховаєте військовий квиток як доказ підробки, то хай викликають поліцію. Лише слідчий має право вилучити докази по акту, надавши Вам його.

    Рекомендую завчасно зробити гарну кольорову скановану копію військового квитка та зберігати його у надійному місці.

    Нажаль копію військового квитка Вам ніхто не дасть засвідчити у нотаріуса, адже нотаріуси вважають, що заборонено копії з військових квитків посвідчувати. Все знову-таки від низької правової культури в суспільстві.

    Бо кожному пристойному фахівцю з вищою юридичною освітою має бути відомо, що військовий квиток не є документом, що посвідчує особу ЦИВІЛЬНОЇ ЛЮДИНИ. а лише військовослужбовця.

    Тому, на моє глибоке переконання посвідчувати копії військових квитків не тільки можна, а й треба, якщо у цих квитках немає записів про те, що особа перебуває на дійсній військовій службі.

    З повагою, адвокат Наталія Пономаренко

    Кирда Вячеслав Володимирович
    28.3%

    Вітаю Вас!

    Добрий день! Чолоік, що мешкає і зареєстрований в Києві, під час відвідин батьків у СМТ Попільня Житомирської області по дорозі був зупинений сівробітниками Житомирського районного центру коплектування та СП, які виписали йому повістку, в якій вказано що він має прибути до Житомирського районного центру коплектування та СП у СМТ Попільня наступного дня. Під час перевірки військового квитка, співробітник Житомирського районного центру коплектування та СП не повірив відміткам у військовому квитку про непридатність до військової служби та виключенню з військового обліку, яке було пийнято начальником Київського МТЦК у вересні 2022 на основі рішення ВЛК (є свідоцтво про хворобу) і аргументував повістку відсутністю інформації про зняття з військового обліку у електронній базі "Оберіг". Питання чи можуть його змусити пройти повторну ВЛК не замісцем реєстрації і проживання (в Києві) а Житомирському ТЦК смт Попільні?

    Так, можуть змусити проходити ВЛК в іншому ТЦК та СП, ніж там, де особа перебуває/перебувала на військовому обліку, але це буде незаконно.

    Насправді факт вручення повістки є, чоловік не відмовився від неї, відповідно юридично у нього є обов'язок з'явитися. За неявку без поважної причини може загрожувати адміністративна відповідальність за статтею 210-1 КУпАП і штраф 3400-5100 грн. Інша справа, що, на мою точку зору, ризик відповідальності тут доволі низький.

    КОДЕКС УКРАЇНИ ПРО АДМІНІСТРАТИВНІ ПРАВОПОРУШЕННЯ:

    https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/80731-10#Text

    ...

    Стаття 210-1. Порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію

    Порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію -

    тягне за собою накладення штрафу на громадян від ста до двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб - від двохсот до трьохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

    Повторне протягом року вчинення порушення, передбаченого частиною першою цієї статті, за яке особу вже було піддано адміністративному стягненню, а також вчинення такого порушення в особливий період -

    тягнуть за собою накладення штрафу на громадян від двохсот до трьохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб - від трьохсот до п’ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян

    ...

    Хоча з точки зору Закону Ви вже невійськовозобов'язаний, не підлягаєте мобілізації. Вам не можуть і не мають ніякого права навіть вручити повістку про явку, не говорячи про мобілізацію або ВЛК. Втім, на жаль, повістку можуть вручити будь-кому, в чому не один раз пересвідчувався на своїй практиці. Думаю це і стало предметом Вашого питання та мотивуючим фактором звернутися до юристів платформи. Тим не менше, це не повинно Вас хвилювати. Ви визнані непридатним до військової служби з виключенням з військового обліку один раз, остаточно. Жодних переглядів по неправильній процедурі чи щось на кшталт цього - порушення Конституції та законів України.

    Чинне законодавство не передбачає права ставити виключених з обліку за станом здоров'я на повторний військовий облік за бажанням окремих нешанованих українцями громадян, не хвилюйтеся. Органи державної влади, на відміну від громадян, сповідують принцип - дозволено все, що прямо передбачено законом.

    Якщо Ви маєте на руках всі документи про виключення з військового обліку - Вам немає про що турбуватися. Ви не зобов'язані виконувати незаконні дії та вимоги органів влади та їх посадових осіб. Ви вже невійськовозобов'язаний!

    КОНСТИТУЦІЯ УКРАЇНИ

    (Відомості Верховної Ради України (ВВР), 1996, № 30, ст. 141)

    Стаття 58. Закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом'якшують або скасовують відповідальність особи.

    ЗАКОН УКРАЇНИ

    Про Єдиний державний реєстр призовників, військовозобов’язаних та резервістів

    Стаття 10. Гарантії захисту та безпеки персональних та службових даних призовників, військовозобов’язаних та резервістів

    1. Володілець та розпорядники Реєстру, органи адміністрування та ведення Реєстру під час ведення Реєстру забезпечують його захист, зокрема захист цілісності бази даних Реєстру, його апаратного та програмного забезпечення, достовірності даних Реєстру, захист від несанкціонованого доступу, незаконного використання, незаконного копіювання, спотворення, знищення даних Реєстру, безпеку персональних даних, відповідно до цього Закону, законів України "Про захист інформації в інформаційно-телекомунікаційних системах", "Про захист персональних даних" та міжнародних договорів у сфері захисту інформації, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України.

    2. Володілець Реєстру за погодженням з Державною службою спеціального зв’язку та захисту інформації України здійснює комплекс заходів для забезпечення технічного захисту персональних та інших даних Реєстру в процесі їх зберігання, обробки та передачі каналами телекомунікацій відповідно до законодавства України.

    3. Володілець Реєстру для забезпечення захисту даних Реєстру встановлює обов’язкові для органів адміністрування та ведення Реєстру правила доступу до бази даних Реєстру.

    4. За внесення завідомо недостовірної інформації про призовників, військовозобов’язаних та резервістів органи ведення Реєстру несуть відповідальність відповідно до законодавства.

    Стаття 5. Cуб’єкти Реєстру

    1. Володільцем Реєстру є Міністерство оборони України (далі - володілець Реєстру), розпорядниками Реєстру є Генеральний штаб Збройних Сил України, Cлужба безпеки України та Служба зовнішньої розвідки України (далі - розпорядник Реєстру).

    Які законні дії можуть бути доречними в цьому випадку?

    Незважаючи на те, що Ви невійськовозобов'язаний і повістка вручена незаконною, вбачаю у даній ситуації єдиний правильний сценарій: оформлення лікарняного (поважна причина неявки), повідомлення ТЦК та СП про неможливість явки по хворобі та про незаконність дій щодо вручення повістки. І все, питання закрито.

    З повагою!

    Турчин Ярослав Александрович
    15%

    ВІТАЮ ВАС, пане КОСТЯНТИНЕ!

    Жодної відповідальності не буде, можете спати спокійно.

    Облік військовозобов"язаних здійснюється виключно за місцем реєстрації їх проживання. Видача повісток та намагання закрити свої дірки та корупцію за допомогою людей, які тимчасово прибули на територію "організованої злочинної діяльності" ТЦК та СП - протиправне.

    Усі військовозобов'язані та призовники підлягають військовому обліку, що ведеться за місцем їх проживання (частина 3 статті 33 Закону України "Про військовий обов'язок і військову службу").

    Так, формально усі адвокати (дійсно адвокати, а не ті, хто співпрацює з політичним режимом) вказують, що повістки на коліні та на блокпостах, виписані невідомо ким, - незаконні.

    Але оскаржувати немає що, адже повістка - це не юридично значимий документ. Це юридичне ніщо. Тому у в позаминулому році Верховний Суд вказав, що повістки оскарженню не підлягають.

    Іноді це навіть не бланки з печатками ТЦК, а бланки з кольоровим факсимілє чи печаткою на принтері, як шахраї-колектори.

    Вже шуткуємо з колегами, що якщо раніше в колектори брали після роботи в поліції або СБУ, то тепер у колектори буде вимога - раніше працював у ТЦК )))

    Повістки не підлягають судовому оскарженню, адже як вважає Верховний Суд - не є документом, який породжує юридичні наслідки, а лише нагадує на необхідність виконати закон ))) Дуже дивний висновок чесно кажучи... Якщо повістки про виклик ні до чого не спонукають та не мають ніякого юридичного значення, то вибачте якого біса тоді за неявку притягають до адміністративної відповідальності ? ))) Але факт є факт. До такого висновку дійшов / докотився "цілий" Касаційний адміністративний суд у складі Верховного Суду у своїй Постанові від 8 вересня 2022 року по справі № 300/1263/22 (провадження № К/990/15867/22).

    ЦИТУЮ:

    Така позиція ґрунтується на тому, що за правилами військового обліку призовників та військовозобов`язаних ці особи можуть викликатись до районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки (органів СБУ) на збірні пункти, призовні дільниці у строки, зазначені в отриманих ними документах за допомогою мобілізаційних розпоряджень, повісток або розпоряджень районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки. При цьому обов`язок військовозобов`язаної особи з`явитись за викликом до відповідного територіального центру комплектування встановлений Законом України "Про військовий обов`язок і військову службу". На думку відповідача, повістка являється лише засобом повідомлення військовозобов`язаної особи для її прибуття на вказану дату до територіального центру комплектування, форма якої визначена Порядком організації та ведення військового обліку призовників і військовозобов`язаних. Таким чином оскаржувана позивачем повістка, яка складена відповідачем на виконання законодавства з питань військового обов`язку та вручена позивачу, не є рішенням чи дією суб`єкта владних повноважень у розумінні Кодексу адміністративного судочинства.

    ВІдповідно до пунктів 28, 29, 32, 33 Постанови КАС ВС від 8 вересня 2022 року по справі № 300/1263/22 (провадження № К/990/15867/22).

    28. Отже, територіальні центри комплектування та соціальної підтримки, виконуючи свої владні управлінські функції, здійснюють оповіщення громадян про виклик за розпорядженнями їх керівників.
    29. Саме по собі оповіщення громадян про виклик до територіального центру комплектування та соціальної підтримки оформлюється у вигляді повісток та по суті оскаржувана позивачем повістка, яка складена відповідачем на виконання законодавства з питань військового обов`язку та вручена позивачу, не є рішенням чи дією суб`єкта владних повноважень у розумінні КАС України.
    32. Варто зауважити, що повістка являється лише засобом оповіщення військовозобов`язаної особи для її прибуття на вказану дату до територіального центру комплектування, форма якої визначена Порядком організації та ведення військового обліку призовників і військовозобов`язаних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 07 грудня 2016 року № 921, та не має обов`язкового наслідку укладення контракту для проходження військової служби.33. При цьому обов`язок військовозобов`язаної особи з`явитись за викликом до відповідного територіального центру комплектування встановлений не оскаржуваною позивачем повісткою, а Законом України "Про військовий обов`язок і військову службу".

    З даного рішення можемо зробити висновок, що повістка то взагалі ніщо ))) Рекламний постер ))) Смішного мало звісно, але саме до такого звів Верховний Суд своє намагання "відмазати" один з територіальних центрів комплектування.

    Отже, оскільки оскаржити такі незаконні повістки не можна, єдиний варіант - їх ігнорувати, як такі, що не породжують юридичних наслідків. Спокійно отримали повістку, викинули її і усе.

    Далі наведу позиції колег, які озвучили їх у публічну площину.

    При цьому, на думку Міністерства оборони - Повістки можуть вручати в тому разі, якщо ТЦК встановить, що особа постійно проживає в регіоні, відмінному від місця реєстрації. Кабінет міністрів України начебто на їх думку дозволив територіальним центрам комплектування вручати військовозобов'язаним повістки незалежно від місця військового обліку.

    Але закон говорить про інше, і постанова Кабінету Міністрів України не може бути вищою ніж закон. Ні в якому разі. І воєнний стан не є виправданням цього.

    З повагою та розумінням, юрист Ярослав Турчин (м. Гамбург, Німеччина)


Похожие вопросы


Кодексы Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України