Задайте вопрос юристу

833 юриста готовы ответить сейчас

Ответ за ~15 минут

Задать вопрос на сайте

Военное право, 20 марта 2024, вопрос №104007 700₴

Чи має право працівник ТЦК виписувати повістку на місці?

Зараз всі пишуть про вручення повісток, що ТЦК має право вручати повістки всюди, включаючи торгові центри, вулиці, блок-пости і т.д. До цього питань немає, бо заповнену повістку по-закону може вручити і роботодавець і представник ОСББ і т.д. Але, мені здається, що повістка є офіційним документом і ставити печатку та підпис на неї можна тільки після заповнення.
Чи є законним те що представники ТЦК носять з собою пачку повісток які містять підпис та печатку ТЦК, а коли зустрічають людину, то просто вписують туди її прізвище і вручають? Чи вони повинні мати вже заповнені повістки і вручати їх тільки тоді коли зустрічають людину на яку виписана повістка?

Ответы юристов (7)

    Турчин Ярослав Александрович
    18.6%

    ВІТАЮ ВАС, пане МИКОЛО!

    Так, формально усі адвокати (дійсно адвокати, а не ті, хто співпрацює з політичним режимом) вказують, що такі повістки на коліні - незаконні.

    Але оскаржувати немає що, адже повістка - це не юридично значимий документ. Це юридичне ніщо. Тому у в позаминулому році Верховний Суд вказав, що повістки оскарженню не підлягають.

    Іноді це навіть не бланки з печатками ТЦК, а бланки з кольоровим факсимілє чи печаткою на принтері, як шахраї-колектори.

    Вже шуткуємо з колегами, що якщо раніше в колектори брали після роботи в поліції або СБУ, то тепер у колектори буде вимога - раніше працював у ТЦК )))

    Повістки не підлягають судовому оскарженню, адже як вважає Верховний Суд - не є документом, який породжує юридичні наслідки, а лише нагадує на необхідність виконати закон ))) Дуже дивний висновок чесно кажучи... Якщо повістки про виклик ні до чого не спонукають та не мають ніякого юридичного значення, то вибачте якого біса тоді за неявку притягають до адміністративної відповідальності ? ))) Але факт є факт. До такого висновку дійшов / докотився "цілий" Касаційний адміністративний суд у складі Верховного Суду у своїй Постанові від 8 вересня 2022 року по справі № 300/1263/22 (провадження № К/990/15867/22).

    ЦИТУЮ

    Така позиція ґрунтується на тому, що за правилами військового обліку призовників та військовозобов`язаних ці особи можуть викликатись до районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки (органів СБУ) на збірні пункти, призовні дільниці у строки, зазначені в отриманих ними документах за допомогою мобілізаційних розпоряджень, повісток або розпоряджень районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки. При цьому обов`язок військовозобов`язаної особи з`явитись за викликом до відповідного територіального центру комплектування встановлений Законом України "Про військовий обов`язок і військову службу". На думку відповідача, повістка являється лише засобом повідомлення військовозобов`язаної особи для її прибуття на вказану дату до територіального центру комплектування, форма якої визначена Порядком організації та ведення військового обліку призовників і військовозобов`язаних. Таким чином оскаржувана позивачем повістка, яка складена відповідачем на виконання законодавства з питань військового обов`язку та вручена позивачу, не є рішенням чи дією суб`єкта владних повноважень у розумінні Кодексу адміністративного судочинства.

    ВІдповідно до пунктів 28, 29, 32, 33 Постанови КАС ВС від 8 вересня 2022 року по справі № 300/1263/22 (провадження № К/990/15867/22).

    28. Отже, територіальні центри комплектування та соціальної підтримки, виконуючи свої владні управлінські функції, здійснюють оповіщення громадян про виклик за розпорядженнями їх керівників.
    29. Саме по собі оповіщення громадян про виклик до територіального центру комплектування та соціальної підтримки оформлюється у вигляді повісток та по суті оскаржувана позивачем повістка, яка складена відповідачем на виконання законодавства з питань військового обов`язку та вручена позивачу, не є рішенням чи дією суб`єкта владних повноважень у розумінні КАС України.
    32. Варто зауважити, що повістка являється лише засобом оповіщення військовозобов`язаної особи для її прибуття на вказану дату до територіального центру комплектування, форма якої визначена Порядком організації та ведення військового обліку призовників і військовозобов`язаних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 07 грудня 2016 року № 921, та не має обов`язкового наслідку укладення контракту для проходження військової служби.33. При цьому обов`язок військовозобов`язаної особи з`явитись за викликом до відповідного територіального центру комплектування встановлений не оскаржуваною позивачем повісткою, а Законом України "Про військовий обов`язок і військову службу".

    З даного рішення можемо зробити висновок, що повістка то взагалі ніщо ))) Рекламний постер ))) Смішного мало звісно, але саме до такого звів Верховний Суд своє намагання "відмазати" один з територіальних центрів комплектування.

    Отже, оскільки оскаржити такі повістки не можна, єдиний варіант - їх ігнорувати. Спокійно отримали повістку, викинули її і усе.

    Далі наведу позиції колег, які озвучили їх у публічну площину.

    З повагою та розумінням, юрист Ярослав Турчин (м. Гамбург, Німеччина)

    Богун Сергій Павлович
    17.1%

    Доброго дня.

    Наразі згідно законодавства вручити повістку мають право:

    - органи місцевого самоврядування, керівники підприємств, установ, організацій, у тому числі закладів освіти, незалежно від підпорядкування і форми власності, управителі багатоквартирних будинків та безпосередньо працівники ТЦК.

    Повістка має бути складена зазделегідь (а не на місці!), містити усі особисті дані особи, підпис керівника ТЦК та бути скріплена печаткою;

    Повістка вручається уповноваженими особами особисто в руки (якщо це працівники ТЦК, то не будь-які, а спеціально уповноваженими на вручення повісток);

    Місце вручення повісток в чинному законодавстві не визначено, тобто це може бути будь-де;

    У разі відмови від отримання повістки має бути складений акт про відмову від отримання повістки із підписами уповноважених осіб та свідків.

    Працівники ТЦК не мають права: вимагати перевірки особистих документів, самовільно проникати до житла та не можуть здійснювати затримання.

    Відмова від отримання належним чином складеної та наданої повістки має наслідком накладення штрафу за ст. 210 КУпАП (порушення правил військового обліку) в розмірі від 850 до 1700 грн або за ст. 210-1 КУпАП (порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію) - штраф від 3400 до 5100 грн.

    Штраф накладається тільки після складання та вручення особі протоколу про адміністративне правопорушення, розгляду керівником ТЦК справи в присутності особи та винесення постанови.

    Порушення порядку складання та/або вручення повістки є законною підставою для відмови від її отримання!

    ІЗ СУДОВОЇ ПРАКТИКИ

    У справі № 731/566/23 чоловік відмовився від отримання повістки та довідався про накладення на нього штрафу уже з постанови ДВС. При розгляді справи суд встановив, що в матеріалах справи відсутня повістка про виклик до ТЦК, яку чоловік відмовився отримувати, в постанові неправильно вказано особисті дані особи: адресу, дату народження. Суть порушення у постанові не висвітлена, відсутні відомості про час та місце вчинення правопорушення, не зазначено, за якою частиною статті 210-1 КУпАП особу притягнуто до адміністративної відповідальності.

    Суд визнав таку постанову незаконною та скасував накладений штраф.

    В іншому випадку суд встановив, що після відмови від отримання повістки ТЦК одночасно склав щодо чоловіка два протоколи - за відмову від отримання повістки та за нез`явлення до ТЦК за повісткою і наклав два штрафи.

    Суд вирішив, що оскільки йшлося про два правопорушення, вчинені однією особою, які розглядає один і той самий орган, то ТЦК мав об’єднати два провадження в одне і накласти стягнення в межах санкції, встановленої за більш серйозне правопорушення з вчинених, що ТЦК не зробив.

    Проте оскільки чоловік не довів поважності причин відмови від отримання повістки і неявки до ТЦК, то суд не закрив справу, а направив її для здійснення належного розгляду в ТЦК.

    У справі № 713/2942/23 суд встановив, що в ТЦК не було доказів відмови від отримання належним чином оформленої повістки, ТЦК не склав протокол про адміністративне правопорушення, не вручив його особі та не повідомив про розгляд справи. Крім того, ТЦК неправильно кваліфікував правопорушення, вказавши ч.1 ст.210-1 КУпАП, чамість частини 2, яка передбачає вчинення правопорушення в особливий період, - та скасував накладений штраф.

    При цьому відмова військовозобов`язаного від отримання повістки без поважних причин, так само як і також самовільна неявка в ТЦК не звільняє від відповідальності у виді штрафу, прикладом чого є рішення Луцького міськрайонного суду Волинської області від 22 вересня 2023 року.

    Корнійчук Євген Іванович
    7.1%

    Доброго дня, така повістка не э законною, і розрахована хто прийде той прийде. відповідно до положення про оповіщення громадян повістка видається на основі розпорядження комісара ТЦК а повістка йде додатком до нього.

    А нас зараз діють задом наперед.

    Дерій Владислав Олегович
    17.1%

    Доброго дня!

    Виписування повісток “на ходу” є протиправним. Керівник ТЦК має сформувати повістку, заповнити туди персональні дані військовозобов'язаного і передати її уповноваженій особі.

    Державні органи мають діяти згідно з інструкцією. Якщо людина, яка вручає вам повістку, “на ходу” заповнює порожній бланк з підписом і печаткою керівника територіального центру, можна фіксувати такі дії на відео. Проте оскарження таких дій через складання акту відмови від повістки або в судовому порядку навряд чи принесе бажаний результат. В такому разі діяти потрібно трішки інакше.

    Законодавчих вимог щодо місця вручення повісток немає. Тому дати її можуть будь-де: на блокпостах, на робочому місці, у громадських закладах, у будинках тощо.

    Повістки уповноважені вручати:

    • співробітники територіального центру комплектування та соціальної підтримки;
    • представники органів місцевого самоврядування;
    • керівники закладів освіти;
    • керівники підприємств, установ, організацій, незалежно від підпорядкування і форми власності;
    • управителі багатоквартирних будинків, власники будинків.

    Повістка має бути вручена особисто військовозобов’язаному і він має поставити підпис про її отримання, що цілком узгоджується із судовою практикою (постанова ккс вс від 14.12.2021 у справі №761/8429/16-к, постанова вс від 28.01.2020 по справі № 759/5435/16-к).

    Оскільки особа має отримати повістку особисто, під підпис, отримання повістки родичами, телефонним зв’язком, поштою не може вважатися належним повідомленням особи.

    До вручення повістки уповноважений має встановити особу на підставі документів (при цьому не всі особи мають право вимагати у вас документи – якщо стисло, це можуть зробити представники поліції та особи, визначені комендантом).

    Ви маєте право знати, хто перед вами, та запитати у нього/неї документи, які підтверджують його/її повноваження. Найчастіше це службовий особовий документ (військовий квиток, службове посвідчення, посвідчення добровольця тощо), а також наказ коменданта.

    Згідно п.5 Постанови КМУ від 29 грудня 2021 р. № 1456

    Право на проведення перевірки документів в осіб, огляду речей, транспортних засобів, багажу та вантажів, службових приміщень і житла громадян надано відповідним уповноваженим особам Національної поліції, СБУ, Національної гвардії, Держприкордонслужби, ДМС, Держмитслужби та Збройних Сил, які визначені в наказі коменданта.

    Тобто, первіряти документи може представник ТЦК, прізвище, ім'я якого вказане в наказі коменданта.

    Згідно п.7 Постанови КМУ від 29 грудня 2021 р. № 1456

    Уповноважена особа має право вимагати в особи пред’явлення нею документів, що посвідчують особу та підтверджують громадянство України чи спеціальний статус особи, у таких випадках:

    • якщо особа має зовнішні ознаки, схожі на ознаки особи, яка перебуває в розшуку, або безвісно зниклої особи;
    • якщо існує достатньо підстав вважати, що особа вчинила або має намір вчинити правопорушення;
    • якщо особа перебуває на території чи об’єкті із спеціальним режимом;
    • якщо в особи є зброя, боєприпаси, наркотичні засоби та інші речі, обіг яких обмежений або заборонений або для зберігання, використання чи перевезення яких потрібен дозвіл, якщо встановити такі права іншим чином не можливо;
    • якщо особа перебуває в місці вчинення кримінального, адміністративного правопорушення або дорожньо-транспортної пригоди, іншої надзвичайної події;
    • якщо зовнішні ознаки особи чи транспортного засобу або дії особи дають достатні підстави вважати, що особа причетна до вчинення правопорушення, транспортний засіб може бути знаряддям чи об’єктом вчинення правопорушення;
    • порушення особою відповідних заборон, введених на території, де запроваджено правовий режим воєнного стану.

    Це означає, що документи можуть перевіряти лише у випадках, які зазначені вище. Перевіряти документи з метою вручення повістки не мають права.

    Якщо Вам була вручена повістка, то поважними причинами, які підтверджено відповідними документами, для неприбуття громадян до ТЦК у строк, встановлений в повістці, визнаються:

    • вплив надзвичайної ситуації, хвороба яка виникла під час призову і стала перешкодою своєчасному прибуттю;
    • смерть або тяжка хвороба близького родича (батьків, дружини, дитини, рідних брата або сестри, дідуся, бабусі) або близького родича його дружини/чоловіка.
    За неявку без поважної причини по повістці для уточнення даних передбачена адміністративна відповідальність за статтею 210-1 КУпАП у вигляді штрафу 3400-5100 грн.

    За неявку по повістці на відправку - передбачена кримінальна відповідальність за статтею 336 ККУ.

    Без виненесення постанови керівником ТЦК про притягнення до відповідальності - штраф сплачувати не потрібно.

    Сам процес накладення штрафу виглядає так:

    1. Спочатку ТЦК повинен належним чином повідомити військовозобов'язаного про місце та час розгляду справи.

    2. Потім проходить сам розгляд справи за присутності військовзобов’язаного. Відповідно до ст. 268 КУпАП, особа, яка притягається до адміністративної відповідальності, має право: знайомитися з матеріалами справи, давати пояснення, подавати докази, заявляти клопотання; при розгляді справи користуватися юридичною допомогою адвоката, іншого фахівця у галузі права, який за законом має право на надання правової допомоги особисто чи за дорученням юридичної особи; виступати рідною мовою і користуватися послугами перекладача, якщо не володіє мовою, якою ведеться провадження; оскаржити постанову по справі. Справа про адміністративне правопорушення розглядається в присутності особи, яка притягається до адміністративної відповідальності. Під час відсутності цієї особи справу може бути розглянуто лише у випадках, коли є дані про своєчасне її сповіщення про місце і час розгляду справи і якщо від неї не надійшло клопотання про відкладення розгляду справи.

    3. Після розгляду справи, керівник ТЦК виносить постанову, яка повинна містити:

    • найменування органу (прізвище, ім’я та по батькові, посада посадової особи), який виніс постанову;
    • дату розгляду справи;
    • відомості про особу, стосовно якої розглядається справа (прізвище, ім’я та по батькові (за наявності), дата народження, місце проживання чи перебування;
    • опис обставин, установлених під час розгляду справи;
    • зазначення нормативного акта, що передбачає відповідальність за таке адміністративне правопорушення;
    • прийняте у справі рішення.

    ЗВЕРНІТЬ УВАГУ! Справа про адміністративне правопорушення розглядається в присутності особи, яка притягається до адміністративної відповідальності.

    Якщо військовозобов’язаного не повідомлять про час та місце розгляд справи та винесуть постанову про накладення штрафу - ТЦК порушить права особи, яка притягається до адміністративної відповідальності. Таке рішення ТЦК може бути оскаржене у судовому порядку.

    Для інформування особи про час та місце розгляду справи можуть використовуватися різні способи: рекомендований лист, особисте вручення повідомлення.При цьому, надсилання повідомлення (без доказів його отримання) не свідчить про її поінформованість. У разі неналежного поінформування особи, яка притягується до відповідальності, уповноважена особа не може розпочинати розгляд справи.

    Згідно статті 247 КУпАП провадження в справі про адміністративне правопорушення не може бути розпочато, а розпочате підлягає закриттю за таких обставин:

    1) відсутність події і складу адміністративного правопорушення;

    2) недосягнення особою на момент вчинення адміністративного правопорушення шістнадцятирічного віку;

    3) неосудність особи, яка вчинила протиправну дію чи бездіяльність;

    4) вчинення дії особою в стані крайньої необхідності або необхідної оборони;

    5) видання акта амністії, якщо він усуває застосування адміністративного стягнення;

    6) скасування акта, який встановлює адміністративну відповідальність;

    7) закінчення на момент розгляду справи про адміністративне правопорушення строків, передбачених статтею 38 цього Кодексу;

    8) наявність по тому самому факту щодо особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, постанови компетентного органу (посадової особи) про накладення адміністративного стягнення, або нескасованої постанови про закриття справи про адміністративне правопорушення, а також повідомлення про підозру особі у кримінальному провадженні по даному факту;

    9) смерть особи, щодо якої було розпочато провадження в справі.

    Отже, якщо протягом 2х місяців не буде розпочато розгляд справи - військовозобов'язаного вже не зможуть притягнути до адміністративної відповідальності.

    Якщо після вручення повістки у військовозобов'язаного немає права на відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації з підстав, визначених у статті 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”. та поважних причин для неявки до ТЦК - то відстоювати свої права доведеться в судовому порядку.

    З повагою, юрист Дерій В.О.!

    Айвазян Юрий Климентьевич
    14.3%

    Доброго дня, Микола!

    Відповідно до пункту 56 "Положення про підготовку і проведення призову громадян України на строкову військову службу та прийняття призовників на військову службу за контрактом":

    "Оповіщення громадян про призов на строкову військову службу та їх прибуття на призовні дільниці здійснюється за розпорядженнями керівників районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки за формою згідно з додатком 17. Конкретні строки явки до призовних дільниць установлюються районними (міськими) територіальними центрами комплектування та соціальної підтримки в повістках за формою згідно з додатком 18, вручення яких проводиться через відповідні органи місцевого самоврядування, керівників підприємств, установ, організацій, у тому числі закладів освіти, незалежно від підпорядкування і форми власності. Повістки громадянам можуть також вручатися безпосередньо посадовими особами районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки".

    Отже, повістка має бути підписана керівником ТЦК, у якому особа перебуває на військовому обліку, та скріплена мокрою печаткою.

    Із останнього витікає, що і вручати її повинен керівник ТЦК або посадова особа, що має право підпису й, власне, підписувала й скріпляла її мокрою печаткою.

    А оскільки повістка виписується після розпорядження керівника ТЦК, то остання, відповідно, повинна містити в собі дані особи.

    На жаль, іншими нормативними актами не врегульована саме процедура вручення повісток.

    Проте, як Ви розумієте, в реаліях сьогодення, це лише теорія, а не практика.

    З повагою, адвокат Айвазян.

    Кирда Вячеслав Володимирович
    25.7%

    Вітаю Вас!

    Зараз всі пишуть про вручення повісток, що ТЦК має право вручати повістки всюди, включаючи торгові центри, вулиці, блок-пости і т.д. До цього питань немає, бо заповнену повістку по-закону може вручити і роботодавець і представник ОСББ і т.д. Але, мені здається, що повістка є офіційним документом і ставити печатку та підпис на неї можна тільки після заповнення.Чи є законним те що представники ТЦК носять з собою пачку повісток які містять підпис та печатку ТЦК, а коли зустрічають людину, то просто вписують туди її прізвище і вручають? Чи вони повинні мати вже заповнені повістки і вручати їх тільки тоді коли зустрічають людину на яку виписана повістка?

    Так, дійсно, Ви праві. Уповноважені представники ТЦК та СП мають вручати вже заповнену повістку, а не вписувати дані військовозобов'язаної особи у документ, який вже має печакту та підпис начальника ТЦК. Цілком згодний з цим. Але, діючи іншим способом, який ми всі прекрасно знаємо, вони, на жаль, не вчиняють підроблення документів. У їх діях відсутній склад правопорушення, передбаченого статтею 358 Кримінального кодексу України.

    КРИМІНАЛЬНИЙ КОДЕКС УКРАЇНИ

    (Відомості Верховної Ради України (ВВР), 2001, № 25-26, ст.131)

    Стаття 358. Підроблення документів, печаток, штампів та бланків, збут чи використання підроблених документів, печаток, штампів

    1. Підроблення посвідчення або іншого офіційного документа, який видається чи посвідчується підприємством, установою, організацією, громадянином-підприємцем, нотаріусом, державним реєстратором, суб’єктом державної реєстрації прав, особою, яка уповноважена на виконання функцій держави щодо реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, державним виконавцем, приватним виконавцем, аудитором чи іншою особою, яка має право видавати чи посвідчувати такі документи, і який надає права або звільняє від обов'язків, з метою використання його підроблювачем чи іншою особою або збут такого документа, а також виготовлення підроблених печаток, штампів чи бланків підприємств, установ чи організацій незалежно від форми власності, інших офіційних печаток, штампів чи бланків з тією самою метою або їх збут -

    караються штрафом до однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або арештом на строк до шести місяців, або обмеженням волі на строк до двох років.

    2. Складання чи видача працівником юридичної особи незалежно від форми власності, який не є службовою особою, складання чи видача приватним підприємцем, аудитором, експертом, оцінювачем, адвокатом, нотаріусом, державним реєстратором, суб’єктом державної реєстрації прав, особою, яка уповноважена на виконання функцій держави щодо реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, державним виконавцем, приватним виконавцем або іншою особою, яка здійснює професійну діяльність, пов’язану з наданням публічних чи адміністративних послуг, завідомо підроблених офіційних документів, які посвідчують певні факти, що мають юридичне значення або надають певні права чи звільняють від обов'язків, підроблення з метою використання або збуту посвідчень, інших офіційних документів, що складені у визначеній законом формі та містять передбачені законом реквізити, виготовлення підроблених офіційних печаток, штампів чи бланків з метою їх збуту або їх збут чи збут завідомо підроблених офіційних документів, у тому числі особистих документів особи, -

    караються штрафом до двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або арештом на строк від трьох до шести місяців, або обмеженням волі на строк до трьох років.

    3. Дії, передбачені частинами першою або другою цієї статті, вчинені повторно або за попередньою змовою групою осіб, -

    караються обмеженням волі на строк до п'яти років або позбавленням волі на той самий строк.

    4. Використання завідомо підробленого документа -

    карається штрафом до п'ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або арештом на строк до шести місяців, або обмеженням волі на строк до двох років.

    Примітка. Під офіційним документом у цій статті та статтях 357 і 366 цього Кодексу слід розуміти документи, що містять зафіксовану на будь-яких матеріальних носіях інформацію, яка підтверджує чи посвідчує певні події, явища або факти, які спричинили чи здатні спричинити наслідки правового характеру, чи може бути використана як документи - докази у правозастосовчій діяльності, що складаються, видаються чи посвідчуються повноважними (компетентними) особами органів державної влади, місцевого самоврядування, об'єднань громадян, юридичних осіб незалежно від форми власності та організаційно-правової форми, а також окремими громадянами, у тому числі самозайнятими особами, яким законом надано право у зв'язку з їх професійною чи службовою діяльністю складати, видавати чи посвідчувати певні види документів, що складені з дотриманням визначених законом форм та містять передбачені законом реквізити.

    ...

    До того, дійсно згодний з деякими колегами щодо того, що оскаржувати повістку Ви не можете, лише наслідки, які можуть настати по конкретній повістці. Тому, розуміючи всю незаконність ситуації, ніхто не може нічого зробити. І більше того, не зустрічаю в медіа в якості підстави для відмови отримання повістки саме заповнення її на місці. Більшість юристів/адвокатів схиляються до думки, що з даним фактом особливо немає сенсу боротися. Я також підтримую аналогічну думку. Краще отримати повістку, без жодних спорів, аби не бути "закинутим" в бусік, а далі вирішувати питання.

    До того, окрім даного моменту є купа речей, до яких можливо зачіпитися. Зокрема, думаю Вам цікаво буде знати про процедуру вручення повісток більше.

    Підстави для перевірки документів тут:

    Постанова Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2021 р. № 1456 «Про затвердження Порядку перевірки документів в осіб, огляду речей, транспортних засобів, багажу та вантажів, службових приміщень і житла громадян під час забезпечення заходів правового режиму воєнного стану».

    2. У цьому Порядку терміни вживаються в такому значенні:

    уповноважена особа - посадова особа, яка призначається наказом коменданта та якій надано повноваження щодо перевірки документів в осіб, огляду речей, транспортних засобів, багажу та вантажів, службових приміщень і житла громадян під час забезпечення заходів правового режиму воєнного стану;

    4. Перевірка документів в осіб, огляд речей, транспортних засобів, багажу та вантажів, службових приміщень і житла громадян здійснюється лише після введення воєнного стану в межах території та у строки, зазначені в указі Президента України про введення воєнного стану, на підставі наказу військового командування разом із військовими адміністраціями (у разі їх утворення).

    Зазначеним наказом призначається комендант, визначаються його завдання, повноваження із забезпечення єдиного управління визначеними силами та засобами Держспецтрансслужби, Національної гвардії, Держприкордонслужби, Національної поліції, СБУ, ДПС, ДМС, ДСНС, військових адміністрацій (у разі їх утворення) та координації їх дій під час здійснення заходів особливого режиму.

    7. Уповноважена особа має право вимагати в особи пред’явлення нею документів, що посвідчують особу та підтверджують громадянство України чи спеціальний статус особи, у таких випадках ЦЕ ВИКЛЮЧНІ ВИПАДКИ:

    якщо особа має зовнішні ознаки, схожі на ознаки особи, яка перебуває в розшуку, або безвісно зниклої особи;

    якщо існує достатньо підстав вважати, що особа вчинила або має намір вчинити правопорушення;

    якщо особа перебуває на території чи об’єкті із спеціальним режимом;

    якщо в особи є зброя, боєприпаси, наркотичні засоби та інші речі, обіг яких обмежений або заборонений або для зберігання, використання чи перевезення яких потрібен дозвіл, якщо встановити такі права іншим чином не можливо;

    якщо особа перебуває в місці вчинення кримінального, адміністративного правопорушення або дорожньо-транспортної пригоди, іншої надзвичайної події;

    якщо зовнішні ознаки особи чи транспортного засобу або дії особи дають достатні підстави вважати, що особа причетна до вчинення правопорушення, транспортний засіб може бути знаряддям чи об’єктом вчинення правопорушення;

    порушення особою відповідних заборон, введених на території, де запроваджено правовий режим воєнного стану.

    !!! Таким чином, постановою № 1456 надано право на перевірку документів УПОВНОВАЖЕНІЙ ОСОБІ і визначено, що це посадова особа, яка призначається НАКАЗОМ КОМЕНДАНТА.

    На Ваше прохання уповноважена особа повинна надати:

    • службове посвідчення або інший документ, який підтверджує її приналежність до підрозділу, визначеному у наказі коменданта.
    • копію наказу коменданта, яким визначено підрозділи, які мають право на перевірку документів.
    • назвати підставу для перевірки документів.

    Такої підстави, як «у нас війна» - НЕМАЄ. Стаття 19 Конституції України: правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

    Хто має право вручати повістки?

    Відповідно до «Порядку організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів», затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України № 1487 від 30.12.2022 та постанови Кабінету міністрів України від 23.02.2022 № 154 «Про затвердження Положення про територіальні центри комплектування та соціальної підтримки», здійснювати оповіщення військовозобов'язаних та резервістів шляхом вручення повісток мають право:

    керівник Територіального центру комплектування та соціальної підтримки (надалі – «ТЦК»), що призначений наказом на таку посаду або особа (працівник ТЦК), яка на підставі наказу або розпорядження керівника ТЦК уповноважена на вручення повістки;

    сільський, селищний, міський голова або особа, яка на підставі розпорядження голови уповноважена на вручення повісток;

    керівник підприємства чи уповноважена керівником особа на підприємстві, в установі, організації, де працює військовозобов'язаний;

    уповноважені особи у навчальному закладі, де військовозобов’язаний навчається.

    Зазначені особи при врученні повістки повинні представитися, викласти суть свого звернення до вас та в обов’язковому порядку надати документальне підтвердження своїх повноважень. У випадку відсутності у таких осіб документального підтвердження їх повноважень та/або їх непред’явлення за вашим проханням, дії таких осіб є неправомірними.

    Місце вручення повістки, її форма та дані, які вона має містити?

    Чинним законодавством не визначено конкретні місця, де повинна вручатись повістка, тому вручення повісток в різних місцях (вулиця, торгові центри, блок-пости, тощо) за загальним правилом не заборонено законом. Але не допускається вручення повісток з незаповненими даними чи у непередбаченій законодавством формі.

    Фактично можна сказати, що працівники ТЦК мають право вручати повістку у будь-якому громадську місці. Що таке громадське місце?

    Закон України «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров’я населення»

    громадське місце - частина (частини) будь-якої будівлі, споруди, яка доступна чи відкрита для населення вільно або за запрошенням, або за плату, постійно, періодично або час від часу, у тому числі під’їзди будівель і споруд, а також підземні переходи, стадіони, паркінги.

    Всі інші місця, які не є громадськими, фактично не можуть розглядатися потенційними місцями для вручення повісток працівниками ТЦК.

    Заходити на приватну територію, а тим паче чинити там якісь протиправні дії, виводити силою – такого працівники ТЦК не мають права.

    ЗАТРИМУВАТИ ОСОБУ МАЄ ПРАВО ЛИШЕ ПРАЦІВНИК ПАТРУЛЬНОЇ ПОЛІЦІЇ В ПОРЯДКУ СТАТТІ 261 КУПАП.

    Стаття 261. Адміністративне затримання

    Про адміністративне затримання складається протокол, в якому зазначаються: дата і місце його складення; посада, прізвище, ім’я та по батькові особи, яка склала протокол; відомості про особу затриманого; час і мотиви затримання. Протокол підписується посадовою особою, яка його склала, і затриманим. У разі відмовлення затриманого від підписання протоколу в ньому робиться запис про це.

    Про місце перебування особи, затриманої за вчинення адміністративного правопорушення, негайно повідомляються її родичі, а на її прохання також власник відповідного підприємства, установи, організації або уповноважений ним орган.

    Органи (посадові особи), правомочні здійснювати адміністративне затримання, про кожний випадок адміністративного затримання осіб інформують у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, центри з надання безоплатної вторинної правової допомоги, крім випадків, якщо особа захищає себе особисто чи запросила захисника.

    Що ж робити, якщо зустрічаєте явно незаконні дії?

    Насправді єдино правильного механізму та алгоритму дій у ситуації безпідставної зупинки для перевірки документів немає. Але, враховуючи непоодиноку практику, корисні поради можна звести до наступного:

    • Бути юридично обізнаним у нормативному регулюванні даного питання.
    • Викликати за можливості на місце події свого представника (юриста, адвоката).
    • Перевірити повноваження уповноважених осіб та працівників Національної поліції або інших силових структур щодо перевірки документів та з’ясувати підставу для такого.
    • Залишатись спокійним та впевненим

    З повагою!

    Пономаренко Наталія

    Доброго дня, шановний Микола!

    Повістки мають виписуватися на конкретну особу саме в ТЦК та СП. Усі ці проштамповані повістки, зупинка людей для перевірки документів, вписування прізвища на місці та спроби вручити повістку усім без розбору - такі дії фактично є незаконними. Їх можна вважати підробленням документів та викликати поліцію (стаття 358 Кримінального кодексу України). Правоохоронці повинні зафіксувати факт звернення та незаконні дії, взяти пояснення. Надалі така зафіксована заява та пояснення можуть слугувати доказом під час оскарження вручення повістки.

    Звісно це все теорія. Нажаль практика трохи інша і у правоохоронцях, які є дійсними уклоністами в тилу - Ви помочі не отримаєте, бо правоохоронна система України вступила у фактично злочинну змову з військовим керівництвом, відповідальним за мобілізацію та використовують повноваження і можливість застосування сили до цивільних поліцією відповідно до Закону України "Про Національну поліцію" для задоволення злочинних дій та потреб працівників ТЦК та СП. Як Ви розумієте, такий цікавий симбіоз досягнуто не просто так і не на рівні навіть міністрів, а це є прямою неофіційною вказівкою пана Зеленськьго та керівника його офісу пана Єрмака.

    На практиці можу Вам порекомендувати лише ігнорувати виписані повістки як фактично такі, що не були виписані.

    Ви можете розписатися лівою рукою не своїм підписом і потім ніколи ніхто не доведе, що Ви щось підписували. Не підписували і усе. Хай доводять зворотнє відеозаписами та ін. При цьому на відміну від них, Ви як громадянин маєте повне право заборонити себе знімати, адже Ви не службова особа і не при виконанні службових обов'язків.

    Якщо влада діє цинічно - то з нею у порядність гратися теж не слід. Треба діяти так як і з Вами діють.

    Але загалом Ви маєте, як і інші чоловіки усвідомити нарешті, що іграшки закінчилися і питання Вашої мобілізації - це питання політичного та й можливо фізичного виживання правлячого режиму в Україні. Тому вони підуть на усе і на будь-які порушення Конституції України, законів, фальшування, узурпацію влади, порушення принципів та загальновизнаних прав людини, щоб Вашими життями закрити себе та своїх друзяк і кумів від можливих негативних наслідків. Тому вирішувати Вам, що краще - схиливши голову виконувати неконституційні забаганки злочинців, які сп'яніли від безкарності та думають, що війна все випаравдає і спише, або захизати своє право на життя усіма можливими засобами, що прямо гарантовано Конституцією України.

    З повагою,

    адвокат Наталія Пономаренко


Похожие вопросы


Кодексы Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України