Задайте вопрос юристу

835 юриста готовы ответить сейчас

Ответ за ~15 минут

Задать вопрос на сайте

Армия и мобилизация, 10 апреля 2024, вопрос №105195 600₴

Юридичний статус військовозобов'язаного

Добрий день,

Задовго до війни я стояв на обліку в військкоматі з позначкою про службу "Обмежено придатний за здоров'ям". У 2020 році я був знятий з обліку у військкоматі у зв'язку з випискою з місця постійної реєстрації (фото штампу про зняття i позначка "обмежено придатний" в додатку зображення до цього питання). Також у військовому документі є пункт "Підлягає повторному медичному переогляду 27.07.2023 р."

Після виписки я більше ніколи не був зареєстрований(прописаний) за будь якою адресою і, відповідно, більше не ставав на облік у військкоматі. Я виїхав з України офіційно до введення воєнного стану.

У мене є кілька питань щодо мого юридичного статусу та того, чого можна очікувати, якщо я повернуся в Україну.

1. Чи порушив я щось, не ставши до війни на облік у інший військкомат, і якщо так, то яка передбачена відповідальність?
2. Чи можуть мені при перетині кордону вручити повістку згідно з тим, що у мене написано "Підлягає повторному медичному переогляду 27.07.2023"? (Я не був в Україні з моменту виїзду до війни, тому у мене не було можливості пройти повторне обстеження у 2023 році). Або вручити повістку з іншої причини?
3. Чи може мене зупинити поліція всередині України, наприклад, на трасі та вручити повістку?
4. Чи зобов'язаний я згідно з моїм військовим документом щось зробити у якийсь термін після прибуття в Україну?

Дякую.

Ответы юристов (6)

    Кирда Вячеслав Володимирович
    33%

    Вітаю Вас!

    У мене є кілька питань щодо мого юридичного статусу та того, чого можна очікувати, якщо я повернуся в Україну.1. Чи порушив я щось, не ставши до війни на облік у інший військкомат, і якщо так, то яка передбачена відповідальність?

    Так. Ви порушили правила військового обліку, коли в семиденний строк не стали на військовий облік в новому ТЦК та СП і за це для Вас може настати адміністративна відповідальність за статтею 210 КУпАП (штраф до 1700 грн). Залежно від часу притягнення до відповідальності може змінитися розмір штрафу, оскліьки мова йде про триваюче правопорушення. На момент 2020 року розмір штрафу складав би щось трошки більше 100 грн, зараз депутати розглядають законопроєкт 10379, який значно підвищує розміри адмін стягнень.

    "...Згідно з комітетськими пропозиціями, за порушення правил військового обліку (стаття 210 Кодексу про адміністративні правопорушення) в мирний час передбачатиметься штраф від 3400 до 5100 гривень, повторно або в особливий період – від 17000 до 22500 гривень.

    Водночас за порушення законодавства про оборону та мобілізацію (стаття 210-1 КУпАП) в мирний час планується встановити штрафи від 5100 до 8500 гривень для громадян, 17000-34000 гривень – для посадових та юридичних осіб. Під час воєнного стану штрафи складатимуть від 17000 до 22500 гривень – для громадян, від 34 000 до 59 500 гривень – для посадових та юридичних осіб..."

    КОДЕКС УКРАЇНИ ПРО АДМІНІСТРАТИВНІ ПРАВОПОРУШЕННЯ:

    Стаття 210. Порушення призовниками, військовозобов’язаними, резервістами правил військового обліку

    Порушення призовниками, військовозобов’язаними, резервістами правил військового обліку -

    тягне за собою накладення штрафу від тридцяти до п’ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

    Повторне протягом року вчинення порушення, передбаченого частиною першою цієї статті, за яке особу вже було піддано адміністративному стягненню, а також вчинення такого порушення в особливий період -

    тягнуть за собою накладення штрафу від п’ятдесяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

    2. Чи можуть мені при перетині кордону вручити повістку згідно з тим, що у мене написано "Підлягає повторному медичному переогляду 27.07.2023"? (Я не був в Україні з моменту виїзду до війни, тому у мене не було можливості пройти повторне обстеження у 2023 році). Або вручити повістку з іншої причини?

    На жаль, але до минулого тижня я б Вам сказав, що при в'їзді до України жодного шансу отримати повістку у Вас немає, але буквально нещодавні кейси підтверджують, що це буває. Інколи при в'їзді на територію України разом з прикордонниками чергують працівники ТЦК та СП, які і вручають чоловікам повістки.

    Тому теоретично така можливість є. Те, що у Вас зазначено у тимчасовому посвідченні, ніяким чином не збільшує або зменшує шанси на це.

    3. Чи може мене зупинити поліція всередині України, наприклад, на трасі та вручити повістку?

    Так, можуть. На жаль, але від цього Ви не застраховані, якщо збираєтеся повертатися до України. Коротко опишу Вам процедуру вручення повісток, аби Ви були проінформовані.

    Для того, аби особі вручити повістку, уповноважена особа має отримати її дані, зокрема із документу, що посвідчує особу (паспорт, водійське посвідчення, закордонний паспорт тощо).

    При підході до громадянина України поліцейських разом з представниками ТЦК або самих працівників ТЦК права особи:

    • Аби уповноважені особи пред’явили свої посвідчення та цим самим підтвердили свою посадову приналежність до відповідного органу.
    • Вимагати у працівника Нацполіції, аби у нього була увімкнена body-камера, для фіксації процесу. Це зайвий раз допоможе запобігти упередженого ставлення до громадянина.
    • Здійснювати відео-фіксацію спілкування на власний пристрій. Жодним Законом це не заборонено. Коли говорять, що не мають права знімати військових, це не правда. Не мають права знімати військові об’єкти та викладати такі відео до загального доступу.

    Ви маєте право знімати на відео посадових осіб органів державної влади та місцевого самоврядування під час виконання ними своїх посадових обов’язків. Таке право прямо не заборонено законом. Закон забороняє зйомку приватного життя особи без її згоди.

    В обґрунтування вашого права на відеозйомку необхідно зазначити, що Ви проводите таку відеозйомку, так як вважаєте, що порушуються ваші конституційні права, адже Вас незаконно зупинили (якщо для зупинки немає законних підстав, про що буде зазначено нижче), а також Вам незаконно намагаються вручити повістку (якщо повістка незаповнена або заповнюється на місці під час вручення), або коли працівник поліції без вашої згоди передав чи намагається передати ваші персональні дані (паспортні дані) представникам ТЦК, або до вас намагаються застосувати силу чи погрози.

    В такому разі, відповідно до пункту 5 частини 4 статті 21 Закону України «Про інформацію», а також відповідно до Рішення Конституційного суду України № 1-9/2012 від 20.01.2012 р. зйомка на мобільний телефон (що є збиранням інформації) протиправних дій, що здійснюється особою, яка обіймає посаду, пов’язану з виконанням функцій держави або органів місцевого самоврядування, їх посадових та службових осіб, допускаються без їх дозволу за умови, що зйомка спрямована на захист ваших конституційних прав, зокрема право на вільне пересування, гарантоване Ви повинні наполягати, що фіксуєте протиправні дії щодо себе та не знімаєте при цьому жодних військових об’єктів і не маєте наміру оприлюднювати своє відео, окрім як в якості матеріалу, що підтверджує незаконність дій щодо вас.

    ДЛЯ ПОЧАТКУ ВИЗНАЧАЄМО ПОВНОВАЖЕННЯ ОСІБ НА ПЕРЕВІРКУ ДОКУМЕНТІВ.

    • Випадок 1: працівники ТЦК діють спільно з працівників Нацполіції.
    • Випадок 2: працівники ТЦК та СП діють самостійно.

    Згідно з ч. 3 ст. 18 Закону України «Про Національну поліцію» звертаючись до вас, або у разі Вашого звернення до поліцейського, поліцейський зобов’язаний:

    • Назвати своє прізвище, посаду, службове звання;
    • Пред’явити своє посвідчення на вимогу та дати можливість ознайомитися із наявною там інформацією;
    • Поліцейський не зобов’язаний передавати особі своє посвідчення, а повинен тримати його у своїх руках.

    У разі відмови пред’явити своє посвідчення, особа має право одразу зателефонувати на номер «102», викликавши наряд поліції або на номер «гарячої лінії» МВС – «1536».

    Документи перевіряє поліцейський. У діяльності керується Законом України «Про національну поліцію України».

    Стаття 32. Перевірка документів особи

    1. Поліцейський має право вимагати в особи пред’явлення нею документів, що посвідчують особу, та/або документів, що підтверджують відповідне право особи, у спосіб, який дає можливість поліцейському прочитати та зафіксувати дані, що містяться в документах, у таких випадках (ЦЕ ВИКЛЮЧНІ ВИПАДКИ):

    1) якщо особа володіє зовнішніми ознаками, схожими на зовнішні ознаки особи, яка перебуває в розшуку, або безвісно зниклої особи, або самовільно залишила місце для утримання військовополонених;

    2) якщо існує достатньо підстав вважати, що особа вчинила або має намір вчинити правопорушення;

    3) якщо особа перебуває на території чи об’єкті із спеціальним режимом або в місці здійснення спеціального поліцейського контролю;

    4) якщо в особи є зброя, боєприпаси, наркотичні засоби та інші речі, обіг яких обмежений або заборонений, або для зберігання, використання чи перевезення яких потрібен дозвіл, якщо встановити такі права іншим чином неможливо;

    5) якщо особа перебуває в місці вчинення правопорушення або дорожньо-транспортної пригоди, іншої надзвичайної події;

    6) якщо зовнішні ознаки особи чи транспортного засобу або дії особи дають достатні підстави вважати, що особа причетна до вчинення правопорушення, транспортний засіб може бути знаряддям чи об’єктом вчинення правопорушення.

    Це всі випадки, у яких працівники національної поліції мають право перевіряти документи. тому спочатку просимо назвати пункт частини першої статті 32 Закону України «Про Національну поліцію», на підставі якого вони хочуть перевірити документи. обов’язок довести дану підставу лежить на поліцейських.

    Уявімо, що поліцейський все ж отримав Ваші документи. Ваші права?

    по-перше, не передавати, а пред’являти документи (передавати документи в руки жодного обов’язку у громадянина немає);

    по-друге, заявити поліцейському про те, що він проти передачі його персональних даних третій особі, зокрема працівнику ТЦК та СП. Право забороняти поліцейському чи іншим особам передавати свої персональні дані третім особам, в тому числі ТЦК, визначено Законом України «Про захист персональних даних» (статті 1, 8, 10, 14).

    Таким чином, працівник Нацполіції обмежений у праві передати Ваші персональні дані працівнику ТЦК та СП. Якщо дане правило порушується, Ви маєте право викликати правоохоронні органи та реєструвати заяву про порушення права недоторканності житла за статтею 182 Кримінального кодексу України.

    Підстави для перевірки документів тут:

    Постанова Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2021 р. № 1456 «Про затвердження Порядку перевірки документів в осіб, огляду речей, транспортних засобів, багажу та вантажів, службових приміщень і житла громадян під час забезпечення заходів правового режиму воєнного стану».

    2. У цьому Порядку терміни вживаються в такому значенні:

    уповноважена особа - посадова особа, яка призначається наказом коменданта та якій надано повноваження щодо перевірки документів в осіб, огляду речей, транспортних засобів, багажу та вантажів, службових приміщень і житла громадян під час забезпечення заходів правового режиму воєнного стану;

    4. Перевірка документів в осіб, огляд речей, транспортних засобів, багажу та вантажів, службових приміщень і житла громадян здійснюється лише після введення воєнного стану в межах території та у строки, зазначені в указі Президента України про введення воєнного стану, на підставі наказу військового командування разом із військовими адміністраціями (у разі їх утворення).

    Зазначеним наказом призначається комендант, визначаються його завдання, повноваження із забезпечення єдиного управління визначеними силами та засобами Держспецтрансслужби, Національної гвардії, Держприкордонслужби, Національної поліції, СБУ, ДПС, ДМС, ДСНС, військових адміністрацій (у разі їх утворення) та координації їх дій під час здійснення заходів особливого режиму.

    7. Уповноважена особа має право вимагати в особи пред’явлення нею документів, що посвідчують особу та підтверджують громадянство України чи спеціальний статус особи, у таких випадках ЦЕ ВИКЛЮЧНІ ВИПАДКИ:

    якщо особа має зовнішні ознаки, схожі на ознаки особи, яка перебуває в розшуку, або безвісно зниклої особи;

    якщо існує достатньо підстав вважати, що особа вчинила або має намір вчинити правопорушення;

    якщо особа перебуває на території чи об’єкті із спеціальним режимом;

    якщо в особи є зброя, боєприпаси, наркотичні засоби та інші речі, обіг яких обмежений або заборонений або для зберігання, використання чи перевезення яких потрібен дозвіл, якщо встановити такі права іншим чином не можливо;

    якщо особа перебуває в місці вчинення кримінального, адміністративного правопорушення або дорожньо-транспортної пригоди, іншої надзвичайної події;

    якщо зовнішні ознаки особи чи транспортного засобу або дії особи дають достатні підстави вважати, що особа причетна до вчинення правопорушення, транспортний засіб може бути знаряддям чи об’єктом вчинення правопорушення;

    порушення особою відповідних заборон, введених на території, де запроваджено правовий режим воєнного стану.

    !!! Таким чином, постановою № 1456 надано право на перевірку документів УПОВНОВАЖЕНІЙ ОСОБІ і визначено, що це посадова особа, яка призначається НАКАЗОМ КОМЕНДАНТА.

    На Ваше прохання уповноважена особа повинна надати:

    • службове посвідчення або інший документ, який підтверджує її приналежність до підрозділу, визначеному у наказі коменданта.
    • копію наказу коменданта, яким визначено підрозділи, які мають право на перевірку документів.
    • назвати підставу для перевірки документів.

    Такої підстави, як «у нас війна» - НЕМАЄ. Стаття 19 Конституції України: правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

    Хто має право вручати повістки?

    Відповідно до «Порядку організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів», затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України № 1487 від 30.12.2022 та постанови Кабінету міністрів України від 23.02.2022 № 154 «Про затвердження Положення про територіальні центри комплектування та соціальної підтримки», здійснювати оповіщення військовозобов'язаних та резервістів шляхом вручення повісток мають право:

    керівник Територіального центру комплектування та соціальної підтримки (надалі – «ТЦК»), що призначений наказом на таку посаду або особа (працівник ТЦК), яка на підставі наказу або розпорядження керівника ТЦК уповноважена на вручення повістки;

    сільський, селищний, міський голова або особа, яка на підставі розпорядження голови уповноважена на вручення повісток;

    керівник підприємства чи уповноважена керівником особа на підприємстві, в установі, організації, де працює військовозобов'язаний;

    уповноважені особи у навчальному закладі, де військовозобов’язаний навчається.

    Зазначені особи при врученні повістки повинні представитися, викласти суть свого звернення до вас та в обов’язковому порядку надати документальне підтвердження своїх повноважень. У випадку відсутності у таких осіб документального підтвердження їх повноважень та/або їх непред’явлення за вашим проханням, дії таких осіб є неправомірними.

    Місце вручення повістки, її форма та дані, які вона має містити?

    Чинним законодавством не визначено конкретні місця, де повинна вручатись повістка, тому вручення повісток в різних місцях (вулиця, торгові центри, блок-пости, тощо) за загальним правилом не заборонено законом. Але не допускається вручення повісток з незаповненими даними чи у непередбаченій законодавством формі.

    Фактично можна сказати, що працівники ТЦК мають право вручати повістку у будь-якому громадську місці. Що таке громадське місце?

    Закон України «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров’я населення»

    громадське місце - частина (частини) будь-якої будівлі, споруди, яка доступна чи відкрита для населення вільно або за запрошенням, або за плату, постійно, періодично або час від часу, у тому числі під’їзди будівель і споруд, а також підземні переходи, стадіони, паркінги.

    ЗАТРИМУВАТИ ОСОБУ МАЄ ПРАВО ЛИШЕ ПРАЦІВНИК ПАТРУЛЬНОЇ ПОЛІЦІЇ В ПОРЯДКУ СТАТТІ 261 КУПАП.

    Стаття 261. Адміністративне затримання

    Про адміністративне затримання складається протокол, в якому зазначаються: дата і місце його складення; посада, прізвище, ім’я та по батькові особи, яка склала протокол; відомості про особу затриманого; час і мотиви затримання. Протокол підписується посадовою особою, яка його склала, і затриманим. У разі відмовлення затриманого від підписання протоколу в ньому робиться запис про це.

    Про місце перебування особи, затриманої за вчинення адміністративного правопорушення, негайно повідомляються її родичі, а на її прохання також власник відповідного підприємства, установи, організації або уповноважений ним орган.

    Органи (посадові особи), правомочні здійснювати адміністративне затримання, про кожний випадок адміністративного затримання осіб інформують у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, центри з надання безоплатної вторинної правової допомоги, крім випадків, якщо особа захищає себе особисто чи запросила захисника.

    Повістка має бути вручена особисто адресату, і адресат повістки має особисто розписатися за її отримання. Тому повістки, які залишили у дверях квартири або опустили в поштову скриньку, чи вручені родичам, юридично вважаються не врученими.

    Дані, які повинні бути заповнені в повістці:

    • Номер повістки;
    • ПІБ адресата;
    • Найменування ТЦК;
    • Дата та номер розпорядження ТЦК;
    • Дата, час, адреса ТЦК, куди необхідно прибути;
    • Перелік документів та речей, які необхідно мати при собі при прибутті до ТЦК;
    • Найменування посади керівника ТЦК, підпис, ПІБ та дата.

    4. Чи зобов'язаний я згідно з моїм військовим документом щось зробити у якийсь термін після прибуття в Україну?

    Юридично - Ви маєте з'явитися до ТЦК та СП та стати на військовий облік. Але якщо Ви не маєте права на відстрочку від мобілізації, теоретично Ви можете бути мобілізовані. Тому подумайте, чи доцільно зараз повертатися до України. Якщо Ви бажаєте долучитися до лав ЗСУ, Вам нічого не загрожує, навіть штрафу скоріше за все Ви не отримаєте. Тому тут потрібно визначитися з Вашими пріоритетами.

    З повагою!

    • Александр Клиент 18 дней назад

      Дякую за вiдповiдь. Хочу уточнити те що я не заеестрований в жодному ТЦК та не маю мiсця реестрацii не впливае на отримання повiстки? Тобто працiвник буль-якого ТЦК в довiльному мiсцi (кордон/трасса/вулиця) може вручити повiстку незалежно з якого регiону це ТЦК або де я (не)зареестваний

      • Кирда Вячеслав Володимирович

        На жаль, це болюче та до певної міри не врегульоване питання. З однієї сторони, Ви маєте перебувати на постійному військовому обліку за місцем реєстрації. Але з іншої сторони, зараз повістка може бути вручена в будь-якому регіоні України.

    Богун Сергій Павлович
    1%

    Доброго дня.

    З огляду на те що ви порушили правила військового обліку ви несете адміністративну відповідальність у вигляді штрафу.

    При виїзді за кордон більше чим на три місяці ви повинні були стати на військовий облік в консульстві за місцем вашого перебування.

    На трасі поліція вас не зупинить та повістку не вручить. Це можу зробити лише уповноважена особа.

    Оскільки ви не виключений з військового обліку вам можуть вручити повістку стосовно проходження ВЛК.

    Також ви можете підлягати мобілізації якщо у вас будуть відсутні підстави для отримання відстрочки.

    Тобто якщо ви повернетесь до України Ви можете бути мобілізовані. Майте це на увазі.

    Дерій Владислав Олегович
    33%

    Доброго дня!

    1. Чи порушив я щось, не ставши до війни на облік у інший військкомат, і якщо так, то яка передбачена відповідальність?

    Згідно правил військового обліку діючих на 2020 рік https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/921-2016-%D0%B... Ви повинні були перебувати на військовому обліку за місцем проживання у районних (міських) територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки, а також у разі тимчасового вибуття за межі України за місцем консульського обліку в дипломатичних установах України.

    Тому Вас можуть притягнути до адміністративної відповідальності за статтею 210 КУпАП у вигляді штрафу 850-1700 грн.

    Проте, якщо Ви не маєте зареєстрованого мсця проживання - притягнути до Вас відповідальності буде складно.

    Без виненесення постанови керівником ТЦК про притягнення до відповідальності - штраф сплачувати не потрібно.

    Сам процес накладення штрафу виглядає так:

    1. Спочатку ТЦК повинен належним чином повідомити Вас про місце та час розгляду справи.

    2. Потім проходить сам розгляд справи за присутності військовзобов’язаного. Відповідно до ст. 268 КУпАП, особа, яка притягається до адміністративної відповідальності, має право: знайомитися з матеріалами справи, давати пояснення, подавати докази, заявляти клопотання; при розгляді справи користуватися юридичною допомогою адвоката, іншого фахівця у галузі права, який за законом має право на надання правової допомоги особисто чи за дорученням юридичної особи; виступати рідною мовою і користуватися послугами перекладача, якщо не володіє мовою, якою ведеться провадження; оскаржити постанову по справі. Справа про адміністративне правопорушення розглядається в присутності особи, яка притягається до адміністративної відповідальності. Під час відсутності цієї особи справу може бути розглянуто лише у випадках, коли є дані про своєчасне її сповіщення про місце і час розгляду справи і якщо від неї не надійшло клопотання про відкладення розгляду справи.

    3. Після розгляду справи, керівник ТЦК виносить постанову, яка повинна містити:

    • найменування органу (прізвище, ім’я та по батькові, посада посадової особи), який виніс постанову;
    • дату розгляду справи;
    • відомості про особу, стосовно якої розглядається справа (прізвище, ім’я та по батькові (за наявності), дата народження, місце проживання чи перебування;
    • опис обставин, установлених під час розгляду справи;
    • зазначення нормативного акта, що передбачає відповідальність за таке адміністративне правопорушення;
    • прийняте у справі рішення.

    ЗВЕРНІТЬ УВАГУ! Справа про адміністративне правопорушення розглядається в присутності особи, яка притягається до адміністративної відповідальності.

    Якщо військовозобов’язаного не повідомлять про час та місце розгляд справи та винесуть постанову про накладення штрафу - ТЦК порушить права особи, яка притягається до адміністративної відповідальності. Таке рішення ТЦК може бути оскаржене у судовому порядку.

    Для інформування особи про час та місце розгляду справи можуть використовуватися різні способи: рекомендований лист, особисте вручення повідомлення.При цьому, надсилання повідомлення (без доказів його отримання) не свідчить про її поінформованість. У разі неналежного поінформування особи, яка притягується до відповідальності, уповноважена особа не може розпочинати розгляд справи.

    Крім того, якщо протягом 2х місяців не буде розпочато розгляд справи - Вас вже не зможуть притягнути до адміністративної відповідальності.

    Згідно статті 247 КУпАП провадження в справі про адміністративне правопорушення не може бути розпочато, а розпочате підлягає закриттю за таких обставин:

    1) відсутність події і складу адміністративного правопорушення;

    2) недосягнення особою на момент вчинення адміністративного правопорушення шістнадцятирічного віку;

    3) неосудність особи, яка вчинила протиправну дію чи бездіяльність;

    4) вчинення дії особою в стані крайньої необхідності або необхідної оборони;

    5) видання акта амністії, якщо він усуває застосування адміністративного стягнення;

    6) скасування акта, який встановлює адміністративну відповідальність;

    7) закінчення на момент розгляду справи про адміністративне правопорушення строків, передбачених статтею 38 цього Кодексу;

    8) наявність по тому самому факту щодо особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, постанови компетентного органу (посадової особи) про накладення адміністративного стягнення, або нескасованої постанови про закриття справи про адміністративне правопорушення, а також повідомлення про підозру особі у кримінальному провадженні по даному факту;

    9) смерть особи, щодо якої було розпочато провадження в справі.

    Отже, поки у Вас немає зареєстрованого місця проживання - ТЦК не зможе виписати Вам штраф, адже Вас повинні спочатку належним чином сповістити про розгляд справи, а це відбувається рекомендованим листом, який повинен прийти на зареєстровану адресу проживання. Якщо ж керівник ТЦК винесе постанову про притягнення Вас до відповідальності, а Вас належним чином не сповістять про це - Ви зможете оскаржити дані дії у судовому порядку.

    2. Чи можуть мені при перетині кордону вручити повістку згідно з тим, що у мене написано "Підлягає повторному медичному переогляду 27.07.2023"? (Я не був в Україні з моменту виїзду до війни, тому у мене не було можливості пройти повторне обстеження у 2023 році). Або вручити повістку з іншої причини?

    Законодавчих вимог щодо місця вручення повісток немає. Тому дати її можуть будь-де: на блокпостах, на пункті пропуску, на робочому місці, у громадських закладах, у будинках тощо.

    Повістки уповноважені вручати:

    • співробітники територіального центру комплектування та соціальної підтримки;
    • представники органів місцевого самоврядування;
    • керівники закладів освіти;
    • керівники підприємств, установ, організацій, незалежно від підпорядкування і форми власності;
    • управителі багатоквартирних будинків, власники будинків.

    Повістка має бути вручена особисто військовозобов’язаному і він має поставити підпис про її отримання, що цілком узгоджується із судовою практикою (постанова ккс вс від 14.12.2021 у справі №761/8429/16-к, постанова вс від 28.01.2020 по справі № 759/5435/16-к).

    Оскільки особа має отримати повістку особисто, під підпис, отримання повістки родичами, телефонним зв’язком, поштою не може вважатися належним повідомленням особи.

    До вручення повістки уповноважений має встановити особу на підставі документів (при цьому не всі особи мають право вимагати у вас документи – якщо стисло, це можуть зробити представники поліції та особи, визначені комендантом).

    Ви маєте право знати, хто перед вами, та запитати у нього/неї документи, які підтверджують його/її повноваження. Найчастіше це службовий особовий документ (військовий квиток, службове посвідчення, посвідчення добровольця тощо), а також наказ коменданта.

    Якщо Вам була вручена повістка, то поважними причинами, які підтверджено відповідними документами, для неприбуття громадян до ТЦК у строк, встановлений в повістці, визнаються:

    • вплив надзвичайної ситуації, хвороба яка виникла під час призову і стала перешкодою своєчасному прибуттю;
    • смерть або тяжка хвороба близького родича (батьків, дружини, дитини, рідних брата або сестри, дідуся, бабусі) або близького родича його дружини/чоловіка.
    3. Чи може мене зупинити поліція всередині України, наприклад, на трасі та вручити повістку?

    На даний час повістку уповноважені вручати працівники ТЦК. Полійейські такого права не мають.

    Проте, Кабінет Міністрів України вніс до Верховної Ради новий законопроєкт №10449, що стосується мобілізації, військового обліку та проходження військової служби, який передбачає, що за зверненням територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, органів Служби безпеки України або розвідувальних органів України, органи та підрозділи, що входять до системи поліції, беруть участь у здійсненні заходів щодо оповіщення військовозобов’язаних та резервістів спільно з представниками територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, а також здійснюють адміністративне затримання та доставлення до цих центрів та органів призовників, військовозобов'язаних та резервістів, які вчинили адміністративні правопорушення, передбачені статтями 210, 2101 Кодексу України про адміністративні правопорушення.

    4. Чи зобов'язаний я згідно з моїм військовим документом щось зробити у якийсь термін після прибуття в Україну?

    Загалом Ви зобов'язані стати на військовий облік протягом 7 днів з прибуття до нового місця проживання.

    Проте, якщо у Вас немає права на відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації з підстав, визначених у статті 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”. похід до ТЦК може закінчитись направленням на ВЛК та врученням бойової повістки.

    З повагою, юрист Дерій В.О.!

    Бажаю Вам успіхів!

    Корнійчук Євген Іванович
    33%

    Доброго дня. надаю відповіді на ваші запитання:

    1. Чи порушив я щось, не ставши до війни на облік у інший військкомат, і якщо так, то яка передбачена відповідальність?

    Так ви порушили правила військового обліку, за це передбачено адміністративна відповідальність у вигляді штрафу 850 гривень.

    Стаття 210. Порушення призовниками, військовозобов’язаними, резервістами правил військового обліку

    Порушення призовниками, військовозобов’язаними, резервістами правил військового обліку -

    тягне за собою накладення штрафу від тридцяти до п’ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

    Повторне протягом року вчинення порушення, передбаченого частиною першою цієї статті, за яке особу вже було піддано адміністративному стягненню, а також вчинення такого порушення в особливий період -

    тягнуть за собою накладення штрафу від п’ятдесяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

    2. Чи можуть мені при перетині кордону вручити повістку згідно з тим, що у мене написано "Підлягає повторному медичному переогляду 27.07.2023"? (Я не був в Україні з моменту виїзду до війни, тому у мене не було можливості пройти повторне обстеження у 2023 році). Або вручити повістку з іншої причини?

    Прикордонник повістки не видають. Але цілком можливо отримати її по дорозі десь на блок посту.

    3. Чи може мене зупинити поліція всередині України, наприклад, на трасі та вручити повістку?

    Так, це цілком можливо. Поважна причина не явки лікарняний.

    4. Чи зобов'язаний я згідно з моїм військовим документом щось зробити у якийсь термін після прибуття в Україну?

    Так, за законом ви повинні стати на облік за своїм місцем проживання. На разі я би вам не радив звертатись до ТЦк, є ризик мобілізації. А за те. що ви не з'яветесь самостійно нічого страшного не відбудеться.

    Я би радив вас знайти підстави для відстрочки. передбачені ст. 23 Зу про мобілізаційну пдіготовку та мобілізацію.

    https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3543-12#n420

    Стаття 23. Відстрочка від призову на військову службу під час мобілізації

    Не підлягають призову на військову службу під час мобілізації військовозобов’язані:

    заброньовані на період мобілізації та на воєнний час за органами державної влади, іншими державними органами, органами місцевого самоврядування, а також за підприємствами, установами і організаціями в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України;

    визнані в установленому порядку особами з інвалідністю або відповідно до висновку військово-лікарської комісії тимчасово непридатними до військової служби за станом здоров’я на термін до шести місяців (з наступним проходженням військово-лікарської комісії);

    {Абзац третій частини першої статті 23 в редакції Закону № 2122-IX від 15.03.2022}

    жінки та чоловіки, на утриманні яких перебувають троє і більше дітей віком до 18 років;

    {Абзац четвертий частини першої статті 23 із змінами, внесеними згідно із Законом № 1614-VII від 25.07.2014; в редакції Законів № 2226-VIII від 06.12.2017, № 2122-IX від 15.03.2022}

    жінки та чоловіки, які самостійно виховують дитину (дітей) віком до 18 років;

    {Абзац п’ятий частини першої статті 23 в редакції Законів № 1614-VII від 25.07.2014, № 2122-IX від 15.03.2022}

    жінки та чоловіки, опікуни, піклувальники, прийомні батьки, батьки-вихователі, які виховують дитину з інвалідністю віком до 18 років;

    {Частину першу статті 23 доповнено новим абзацом згідно із Законом № 339-VIII від 21.04.2015; в редакції Закону № 2122-IX від 15.03.2022}

    жінки та чоловіки, опікуни, піклувальники, прийомні батьки, батьки-вихователі, які виховують дитину, хвору на тяжкі перинатальні ураження нервової системи, тяжкі вроджені вади розвитку, рідкісні орфанні захворювання, онкологічні, онкогематологічні захворювання, дитячий церебральний параліч, тяжкі психічні розлади, цукровий діабет I типу (інсулінозалежний), гострі або хронічні захворювання нирок IV ступеня, дитину, яка отримала тяжку травму, потребує трансплантації органа, потребує паліативної допомоги, що підтверджується документом, виданим лікарсько-консультативною комісією закладу охорони здоров’я в порядку та за формою, встановленими центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері охорони здоров’я, але якій не встановлено інвалідність;

    {Частину першу статті 23 доповнено новим абзацом згідно із Законом № 2226-VIII від 06.12.2017; в редакції Закону № 2122-IX від 15.03.2022}

    жінки та чоловіки, на утриманні яких перебуває повнолітня дитина, яка є особою з інвалідністю I чи II групи;

    {Частину першу статті 23 доповнено новим абзацом згідно із Законом № 1614-VII від 25.07.2014; в редакції Закону № 2122-IX від 15.03.2022}

    усиновителі, опікуни, піклувальники, прийомні батьки, батьки-вихователі, на утриманні яких перебувають діти-сироти або діти, позбавлені батьківського піклування, віком до 18 років;

    {Частину першу статті 23 доповнено новим абзацом згідно із Законом № 1614-VII від 25.07.2014; в редакції Закону № 2122-IX від 15.03.2022}

    зайняті постійним доглядом за хворою дружиною (чоловіком), дитиною, а також батьками своїми чи дружини (чоловіка), які за висновком медико-соціальної експертної комісії чи лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров’я потребують постійного догляду;

    {Абзац десятий частини першої статті 23 в редакції Закону № 2122-IX від 15.03.2022}

    які мають дружину (чоловіка) із числа осіб з інвалідністю та/або одного із своїх батьків чи батьків дружини (чоловіка) із числа осіб з інвалідністю I чи II групи за умови, що такі особи з інвалідністю не мають інших працездатних осіб, зобов’язаних відповідно до закону їх утримувати;

    {Абзац одинадцятий частини першої статті 23 в редакції Закону № 2122-IX від 15.03.2022; із змінами, внесеними згідно із Законом № 3161-IX від 28.06.2023}

    опікуни особи з інвалідністю, визнаної судом недієздатною; особи, зайняті постійним доглядом за особою з інвалідністю I групи; особи, зайняті постійним доглядом за особою з інвалідністю II групи або за особою, яка за висновком медико-соціальної експертної комісії або лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров’я потребує постійного догляду, у разі відсутності інших осіб, які можуть здійснювати такий догляд;

    {Частину першу статті 23 доповнено новим абзацом згідно із Законом № 1357-IX від 30.03.2021; в редакції Закону № 2122-IX від 15.03.2022}

    жінки та чоловіки, які мають неповнолітню дитину (дітей) і чоловіка (дружину), який (яка) проходить військову службу за одним із видів військової служби, визначених частиною шостою статті 2 Закону України "Про військовий обов’язок і військову службу";

    {Частину першу статті 23 доповнено новим абзацом згідно із Законом № 2169-IX від 01.04.2022}

    народні депутати України, депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим;

    {Абзац частини першої статті 23 в редакції Закону № 2122-IX від 15.03.2022}

    працівники органів військового управління (органів управління), військових частин (підрозділів), підприємств, установ та організацій Міністерства оборони України, Збройних Сил України, Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації України, Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України, Національної гвардії України, Державної прикордонної служби України, Національної поліції України, Бюро економічної безпеки України, Національного антикорупційного бюро України, Державного бюро розслідувань, Державної виконавчої служби України, Управління державної охорони України;

    {Абзац частини першої статті 23 в редакції Закону № 2122-IX від 15.03.2022; із змінами, внесеними згідно із Законом № 2732-IX від 04.11.2022}

    інші військовозобов’язані або окремі категорії громадян у передбачених законом випадках.

    {Абзац частини першої статті 23 в редакції Закону № 2122-IX від 15.03.2022}

    Особи з інвалідністю, а також особи, зазначені в абзацах четвертому - дванадцятому частини першої цієї статті, у зазначений період можуть бути призвані на військову службу за їхньою згодою і тільки за місцем проживання.

    {Статтю 23 доповнено новою частиною згідно із Законом № 2122-IX від 15.03.2022}

    Призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період не підлягають також:

    здобувачі професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти, асистенти-стажисти, аспіранти та докторанти, які навчаються за денною або дуальною формами здобуття освіти;

    {Абзац другий частини статті 23 в редакції Законів № 2745-VIII від 06.06.2019, № 2196-IX від 14.04.2022}

    наукові і науково-педагогічні працівники закладів вищої та фахової передвищої освіти, наукових установ та організацій, які мають вчене звання та/або науковий ступінь, і педагогічні працівники закладів професійної (професійно-технічної) освіти, закладів загальної середньої освіти, за умови що вони працюють відповідно у закладах вищої чи фахової передвищої освіти, наукових установах та організаціях, закладах професійної (професійно-технічної) чи загальної середньої освіти за основним місцем роботи не менш як на 0,75 ставки;

    {Абзац третій частини статті 23 в редакції Законів № 2745-VIII від 06.06.2019, № 2196-IX від 14.04.2022}

    жінки та чоловіки, чиї близькі родичі (чоловік, дружина, син, донька, батько, мати, дід, баба або рідний (повнорідний, неповнорідний) брат чи сестра) загинули або пропали безвісти під час проведення антитерористичної операції з числа:

    {Частину доповнено абзацом четвертим згідно із Законом № 1387-VIII від 31.05.2016}

    військовослужбовців або працівників утворених відповідно до законів України військових формувань, що захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, які загинули або пропали безвісти під час безпосередньої участі в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення;

    {Частину доповнено абзацом п’ятим згідно із Законом № 1387-VIII від 31.05.2016}

    працівників підприємств, установ, організацій, які залучалися до забезпечення проведення антитерористичної операції та загинули або пропали безвісти під час забезпечення проведення антитерористичної операції безпосередньо в районах та у період її проведення;

    {Частину доповнено абзацом шостим згідно із Законом № 1387-VIII від 31.05.2016}

    осіб, які загинули або пропали безвісти під час безпосередньої участі в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення у складі добровольчих формувань, що були утворені або самоорганізувалися для захисту незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України, за умови що в подальшому такі добровольчі формування були включені до складу утворених відповідно до законів України військових формувань та правоохоронних органів;

    {Частину доповнено абзацом сьомим згідно із Законом № 1387-VIII від 31.05.2016}

    осіб, які загинули або пропали безвісти під час безпосередньої участі в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах її проведення у складі добровольчих формувань, що були утворені або самоорганізувалися для захисту незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України, але в подальшому такі добровольчі формування не були включені до складу утворених відповідно до законів України військових формувань та правоохоронних органів, і виконували завдання антитерористичної операції у взаємодії з утвореними відповідно до законів України військовими формуваннями та правоохоронними органами;

    {Частину доповнено абзацом восьмим згідно із Законом № 1387-VIII від 31.05.2016}

    жінки та чоловіки, чиї близькі родичі (чоловік, дружина, син, донька, батько, мати, дід, баба або рідний (повнорідний, неповнорідний) брат чи сестра) загинули або пропали безвісти під час здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, а також під час забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії проти України під час дії воєнного стану.

    {Частину третю доповнено абзацом дев’ятим згідно із Законом № 2491-IX від 29.07.2022}

    {Статтю 23 доповнено новою частиною згідно із Законом № 1575-VII від 03.07.2014; із змінами, внесеними згідно із Законом № 277-VIII від 07.04.2015; в редакції Закону № 570-VIII від 01.07.2015}

    Особи, зазначені в абзаці другому частини першої та в абзацах четвертому - дев’ятому частини третьої цієї статті, у зазначений період можуть бути призвані на військову службу за їхньою згодою.

    {Статтю 23 доповнено новою частиною згідно із Законом № 1387-VIII від 31.05.2016; із змінами, внесеними згідно із Законами № 2491-IX від 29.07.2022, № 2732-IX від 04.11.2022}

    Не підлягають призову на військову службу під час часткової мобілізації протягом шести місяців з дня звільнення з військової служби військовозобов’язані з числа громадян, які проходили військову службу за призовом під час мобілізації та були звільнені зі служби у запас (крім військовослужбовців, зарахованих на службу у військовому оперативному резерві першої черги). Такі особи у зазначений період можуть бути призвані на військову службу за їх згодою.

    {Статтю 23 доповнено частиною згідно із Законом № 259-VIII від 18.03.2015; із змінами, внесеними згідно із Законом № 413-VIII від 14.05.2015}


Похожие вопросы


Кодексы Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України