Задайте вопрос юристу

835 юриста готовы ответить сейчас

Ответ за ~15 минут

Задать вопрос на сайте

Военное право, 15 апреля 2024, вопрос №105668 240₴

Відстрочка для родичів загиблих на війні

Доброго дня!

В новому (ще не підписаному) законі про мобілізацію, який ухвалила Верховна Рада 11 квітня, пропонують викреслити "неповнорідного" брата. Тобто, я як неповнорідний брат (спільна лише мама), більше не матиму відстрочки.

Після публікації законопроєкту, пізніше була правка, але комітет відхилив її. І в результаті за неї не проголосували, судячи зі стенограми:
https://www.rada.gov.ua/meeting/stenogr/show/8282.html

Не зрозмуіло, як можна було порушити конституцію, розділити рідних братів

Відповідно, виникає декілька питань:
Як можна це оскаржити? Чи можна подати в суд? Чи допоможе створення петиції якимось чином? Чи може президент чи ОП внести зміни, якщо вони будуть перевіряти закон на конституційність?

Ответы юристов (17)

    Дерій Владислав Олегович
    29.2%

    Вітаю Вас!

    1. Даний законопроєкт 10449 (https://itd.rada.gov.ua/billInfo/Bills/Card/43604), прийнятий Верховною радою, але ще не підписаний Президентом.

    2. Немає остаточного тексту законопроєкту підписаного головою Верховної ради.

    3. Закон набуває чинності через 1 місяць після його підписання Президентом та опублікування

    Тому поки немає остаточного тексту законопроєкту, важко сказати виключили "неповнорідного" чи ні. Можливо остаточний варіант законопроєкту надає право неповнорідним братам право на відстрочку. Крім того, можливо Президент взагалі накладе вето на законопроєкт.

    Ви як громадянин зможете подати конституційну скаргу https://wiki.legalaid.gov.ua/index.php/%D0%9A%D0%B... Суб’єктом права на конституційну скаргу є особа, яка вважає, що застосований в остаточному судовому рішенні в її справі закон України (його окремі положення) суперечить Конституції України.

    На мою суб'єктивну думку, подати петицію Ви можете, але якщо влада не зацікавлена у її розгляді - навряд чи її приймуть до уваги.

    З повагою, юрист Дерій В.О.!

    • Едуард Клиент 17 дней назад

      Гарно дякую, Владислав. Ваші слова обнадійливі, але враховуючи те як закон швидко приймали, без розгляду правок, то навряд чи президент не підпише!

      • Дерій Владислав Олегович

        Будь ласка, Едурде! На даний час маємо прийнятий, але нечинний законопроєкт, текст якого ніде не зазначено.

    Богун Сергій Павлович
    16.7%

    Доброго дня.

    Наразі зазначений вами законопроект не підписаний президентом.

    Тобто закон силу не набрав.

    Перед підписанням закону президентом його норми перевіряється на відповідність Конституції.

    Згідно Конституції президент має право не підписати закон та повернути його на доопрацювання до ВР.

    • Едуард Клиент 17 дней назад

      Сергій, дякую за відповідь!

      • Богун Сергій Павлович

        Будь-ласка

    Айвазян Юрий Климентьевич
    54.2%

    Доброго дня, Едуарде!

    Так, Ви праві останній висновок профільного комітету зазначає наступну редакцію даної підстави для відстрочки:

    "жінки та чоловіки, чиї близькі родичі (чоловік, дружина, син, донька, батько, мати або рідний (повнорідний) брат чи сестра) загинули або пропали безвісти під час здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, а також під час забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії проти України під час дії воєнного стану".

    Проте, Ви повинні розуміти, що станом на зараз законопроект не підписаний навіть ще головою Верховної Ради, не зважаючи на той факт, що пройшло вже п'ять днів, та немає його офіційно оприлюдненого тексту. Тому, станом на зараз відповіді на те, чи дійсно у законі скасують надання відстрочки неповнорідним братам - немає!

    Відповідно до Закону України "Про Констутаційний Суд"

    1. Формами звернення до Суду є конституційне подання, конституційне звернення, конституційна скарга.

    Стаття 51. Конституційне подання.

    1. Конституційним поданням є подане до Суду письмове клопотання щодо:

    1) визнання акта (його окремих положень) неконституційним;

    2) офіційного тлумачення Конституції України.

    Стаття 52. Суб’єкт права на конституційне подання

    1. Відповідно до Конституції України суб’єктами права на конституційне подання є: Президент України, щонайменше сорок п’ять народних депутатів України, Верховний Суд, Уповноважений Верховної Ради України з прав людини, Верховна Рада Автономної Республіки Крим.

    Стаття 53. Конституційне звернення.

    1. Конституційним зверненням є подане до Суду письмове клопотання про надання висновку щодо:

    1) відповідності Конституції України чинного міжнародного договору України або міжнародного договору, що вноситься до Верховної Ради України для надання згоди на його обов’язковість;

    2) відповідності Конституції України (конституційності) питань, які пропонуються для винесення на всеукраїнський референдум за народною ініціативою;

    3) додержання конституційної процедури розслідування і розгляду справи про усунення Президента України з поста в порядку імпічменту;

    4) відповідності законопроекту про внесення змін до Конституції України вимогам статей 157 і 158 Конституції України;

    5) порушення Верховною Радою Автономної Республіки Крим Конституції України або законів України;

    6) відповідності нормативно-правових актів Верховної Ради Автономної Республіки Крим Конституції України та законам України.

    Стаття 54. Суб’єкт права на конституційне звернення.

    1. Суб’єктами права на конституційне звернення є:

    1) Президент України - за пунктами 1, 2, 6 частини першої статті 53 цього Закону, що випливає із статей 137, 151 Конституції України;

    2) Верховна Рада України - за пунктами 3, 4, 5 частини першої статті 53 цього Закону, що випливає з пункту 28 частини першої статті 85, статей 151, 159 Конституції України;

    3) Кабінет Міністрів України - за пунктом 1 частини першої статті 53 цього Закону, що випливає із статті 151 Конституції України;

    4) щонайменше сорок п’ять народних депутатів України - за пунктами 1, 2 частини першої статті 53 цього Закону, що випливає із статті 151 Конституції України.

    Стаття 55. Конституційна скарга.

    1. Конституційною скаргою є подане до Суду письмове клопотання щодо перевірки на відповідність Конституції України (конституційність) закону України (його окремих положень), що застосований в остаточному судовому рішенні у справі суб’єкта права на конституційну скаргу.

    Стаття 56. Суб’єкт права на конституційну скаргу

    1. Суб’єктом права на конституційну скаргу є особа, яка вважає, що застосований в остаточному судовому рішенні в її справі закон України (його окремі положення) суперечить Конституції України.

    До суб’єктів права на конституційну скаргу не належать юридичні особи публічного права.

    2. Конституційну скаргу фізична особа підписує особисто.

    Якщо суб’єктом права на конституційну скаргу є дієздатна фізична особа, яка за станом здоров’я або фізичною вадою не в змозі особисто підписати конституційну скаргу, її підписує уповноважена в установленому законом порядку особа, що діє від її імені.

    3. Конституційну скаргу юридичної особи підписує уповноважена на це особа, повноваження якої має бути підтверджено установчими документами цієї юридичної особи та актом про призначення (обрання) на посаду уповноваженої особи".

    Президент України має право внести зміни до запропанованного ВР закону та повернути закон на повторний розгляд до ВР.

    Щодо подання петиції до Президента, то питання, заявлене в ньому, вирішується суто на його розсуд.

    З повагою, адвокат Айвазян.

    • Едуард Клиент 17 дней назад

      Дякую Юрій, за розлогу відповідь. Тобто можна спробувати подати Конституційним звернення?Взагалі, за умови що закон приймуть без правок, чи є в мене які небудь інші варіанти?

      Дякую заздалегідь

      • Айвазян Юрий Климентьевич

        Ні, конституційне звернення може бути подане:

        1) Президент України - за пунктами 1, 2, 6 частини першої статті 53 цього Закону, що випливає із статей 137, 151 Конституції України;

        2) Верховна Рада України - за пунктами 3, 4, 5 частини першої статті 53 цього Закону, що випливає з пункту 28 частини першої статті 85, статей 151, 159 Конституції України;

        3) Кабінет Міністрів України - за пунктом 1 частини першої статті 53 цього Закону, що випливає із статті 151 Конституції України;

        4) щонайменше сорок п’ять народних депутатів України - за пунктами 1, 2 частини першої статті 53 цього Закону, що випливає із статті 151 Конституції України.

        Ви можете подати конститутаційну скаргу, проте для того потрібно пройти всі попередні судові інстанції. І у даному випадку Вам потрібно подавати скаргу на застосований в остаточному судовому рішенні в Вашій справі закон України (його окремі положення), який суперечить Конституції України.

        На мою думку, якщо закон приймуть саме у такому вигляді, який позбавить Вас права на відстрочку, будь які Ваші дії спрямовані на оскарження даної норми займуть дуже багато часу та не принесуть очікуваного результату.

        Тому, можливо, потрібно розглянути інші підстави для відстрочки або вже зараз, допоки діє чинне законодавство, виїхати за кордон.

        • Едуард Клиент 17 дней назад

          Юрій, гарно дякую за відповідь!

          • Айвазян Юрий Климентьевич

            Прошу, Едуарде! Був радий допомогти!

    Богун Сергій Павлович

    В доповнення до моєї відповіді...

    У Конституції України визначено повноваження Президента України в законодавчому процесі. Також, як глава держави він має право законодавчої ініціативи в парламенті, право вето, прийняття підписання та офіційне оприлюднення законів. Виходячи з положень частин першої, другої, третьої статті 94 Конституції України підписання та офіційне ухвалення Президентом України закону за його правовим суттю є процедура, спрямована на надання йому чинності. Водночас ця процедура є прийняттям закону до виконання Президентом України як гарантією дотримання Конституції України, прав та свобод людини і громадянина. Надання Президента України права вето, повноважень щодо підписання та офіційного оприлюднення закону слід розглянути також як елемент механізму стримування і протидії у діючій владі. Однак Конституція України не поставила у залежність від волі Президента України завершення процедури призначення закону чинності. Частина четверта статті 94 Конституції України передбачає альтернативну процедуру обрання законності у разі, коли Президент України не підписав і офіційно не оприлюднив його після повторного розгляду та прийняття Верховною Радою України не менш як двома чинами від її конституційного відповідності. Положення частини четвертої статті 94 Конституції України, відповідно до яких у разі якщо Президент України не підписав такий закон, він невідповідно офіційно оприлюднюється Головою Верховної Ради України та оприлюднюється за його підписом, слід розуміти як таке, що передбачає офіційне проприлюднення та опублікування закону іншим чином, а саме: невідкладними діями іншої посадової особи держави – Голови Верховної Ради України та за його підписом.

    Кирда Вячеслав Володимирович

    Вітаю Вас!

    Відповідно, виникає декілька питань:Як можна це оскаржити? Чи можна подати в суд? Чи допоможе створення петиції якимось чином? Чи може президент чи ОП внести зміни, якщо вони будуть перевіряти закон на конституційність?

    Так, я з Вами повністю згодний, це повний абсурд, розділяти у даній ситуації братів та сестер на повнорідних та неповнорідних. Але маємо те, що маємо, на жаль...

    Оскаржити Закон України - складно. На практиці у даних умовах - це неможливо. Петицію подати варто, але чи підтримає її 25 тисяч громадян України, складно сказати. Ви можете створити та надіслати її на цю платформу, за себе точно ручаюся, що підтримаю.

    Щодо ОП та Президента, взагалі можете забути. Ці міряють категоріями "більше м'яса", на жаль...Тому немає сенсу вести з ними будь-який діалог...

    З повагою!

    • Едуард Клиент 16 дней назад

      Дяку, Вячеслав за відповідь! Почекаю до остаточного закону і далі мабуть створю петицію!

    Едуард Клиент 16 дней назад

    На жаль, президент підписав

    https://itd.rada.gov.ua/2cc04ec1-e81c-4f11-987d-a7...

    • Айвазян Юрий Климентьевич

      Доброго дня, Едуарде! Так, підписав...

    • Кирда Вячеслав Володимирович

      Так. Сталося те, що всі і так знали.


Похожие вопросы


Кодексы Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України