Задайте питання юристу

836 юристів готові відповісти зараз

Відповідь за ~15 хвилин

Задати питання на сайті

Армія і мобілізація, 02 травня 2024, питання №107448 350₴

Чи можуть мобілізувати одне авто, якщо інше викрадено і в розшуку

Здрастуйте. У мене формально два автомобіля, є на них техпаспорт і право власності, але одне авто було викрадено (під час окупації Гостомель). Згодом я купив інше, проте формально також володію і вкраденим. Тобто по документам у мене зараз два, одне з яких в офіційному розшуку. Фактично ж одне.

Чи можуть мобілізувати моє єдине фактичне авто? Чи значить це що навіть після мобілізації автомобіля, якщо я куплю авто на заміну, його теж можуть мобілізувати і мені фактично не можна мати машину через те що я не можу відмовитись від вкраденого у мене автомобіля і по документах у мене буде завжди два авто?

Відповіді юристів (6)

    Богун Сергій Павлович

    Доброго дня.

    В контексті законодавства не підлягає передачі Збройним Силам України, іншим військовим формуванням транспортний засіб, що належить на праві власності громадянину, у разі відсутності у нього права власності на інші транспортні засоби.

    Перебування автомобіля в розшуку не позбавляє Вас права власності на нього.

    Отже, якщо буквально читати закон- інший Ваш автомобіль теоретично може бути предметом передачі ЗСУ.

    Проте, на моє переконання, такого не буде.

    Корнійчук Євген Іванович
    14.3%

    Доброго дня, для мобілізації авто не розроблено механізму. Тому це все тільки чутки. Для мобілізації авто треба, щоб воно перебувало на військову обліку. Наразі на облік ставлять лише спец техніку, вантажівки і тому подібне. Легкові авто мобілізувати не будуть.

    Айвазян Юрий Климентьевич
    28.6%

    Доброго дня, Артуре!

    Відповідно до Закону України 3633-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань проходження військової служби, мобілізації та військового обліку», який набере чинності з 18 травня:

    У Законі України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію" (Відомості Верховної Ради України, 2005 р., № 16, ст. 255 із наступними змінами):

    2) статтю 6 викласти в такій редакції:

    "Стаття 6. Військово-транспортний обов’язок.

    1. Військово-транспортний обов’язок установлюється з метою задоволення потреб Збройних Сил України, інших військових формувань на особливий період транспортними засобами (у тому числі водними) і технікою (далі - транспортні засоби) і поширюється на центральні та місцеві органи виконавчої влади, інші державні органи, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи і організації, у тому числі на залізниці, порти, пристані, аеропорти, нафтобази, автозаправні станції дорожнього господарства та інші підприємства, установи і організації, які забезпечують експлуатацію транспортних засобів, а також на громадян - власників транспортних засобів.

    2. Порядок виконання військово-транспортного обов’язку, норми безоплатного залучення, вилучення та примусового відчуження транспортних засобів і техніки на період мобілізації та у воєнний час визначаються Кабінетом Міністрів України. Норми безоплатного залучення, вилучення та примусового відчуження транспортних засобів і техніки визначаються у відсотках за підприємством (установою, організацією) за галузями національної економіки.

    Порядок відшкодування державою вартості майна чи збитків, яких зазнають центральні та місцеві органи виконавчої влади, інші державні органи, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи і організації, а також громадяни внаслідок вилучення чи примусового відчуження транспортних засобів в особливий період, визначається законом.

    3. Виконання військово-транспортного обов’язку під час мобілізації здійснюється згідно з Мобілізаційним планом України шляхом безоплатного залучення транспортних засобів підприємств, установ та організацій усіх форм власності для забезпечення потреб Збройних Сил України, інших військових формувань на умовах їх повернення власникам після оголошення демобілізації.

    Обсяги транспортних засобів за типами та марками, що планується залучити під час мобілізації, для підприємств, установ та організацій усіх форм власності встановлюються згідно з Мобілізаційним планом України місцевими державними адміністраціями за поданням територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки.

    Залучення транспортних засобів під час мобілізації здійснюється територіальними центрами комплектування та соціальної підтримки, Центральним управлінням або регіональними органами Служби безпеки України, відповідними підрозділами розвідувальних органів України на підставі рішень місцевих державних адміністрацій, що оформлюються відповідними розпорядженнями.

    Приймання-передача транспортних засобів, залучених під час мобілізації, та їх повернення після оголошення демобілізації здійснюються на підставі актів приймання-передачі, в яких зазначаються відомості про власників, технічний стан, залишкову (балансову) вартість та інші необхідні відомості, що дають змогу ідентифікувати транспортні засоби.

    Повернення транспортних засобів власнику здійснюється протягом 30 календарних днів з моменту оголошення демобілізації.

    Порядок компенсації шкоди, завданої транспортним засобам внаслідок їх залучення під час мобілізації, визначається Кабінетом Міністрів України.

    4. Міністерство внутрішніх справ України у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, забезпечує подання до територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки відомостей про зареєстровані транспортні засоби, які можуть бути призначені для доукомплектування Збройних Сил України та інших військових формувань в особливий період.

    5. Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури України, Державна служба морського і внутрішнього водного транспорту та судноплавства України у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, забезпечують подання до територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки відомостей про зареєстровані у Державному судновому реєстрі України та Судновій книзі України водні транспортні засоби, які можуть бути призначені для доукомплектування Збройних Сил України та інших військових формувань в особливий період.

    6. Державна служба України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів визначає порядок і забезпечує надання до територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки відомостей про зареєстровані трактори, самохідні шасі, самохідні сільськогосподарські, дорожньо-будівельні машини, сільськогосподарську техніку, які можуть бути призначені для доукомплектування Збройних Сил України та інших військових формувань в особливий період.

    7. З моменту оголошення загальної мобілізації транспортні засоби, які призначені для доукомплектування Збройних Сил України та інших військових формувань в особливий період та перебувають на військовому обліку у територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки, забороняється відправляти за межі території України та до інших областей, передавати права власності на них юридичним особам або громадянам, в оренду (лізинг), надавати їх як предмет застави для виконання зобов’язань за договорами про надання кредиту та гарантії перед банківською установою, а також вчиняти інші дії, що унеможливлюють передачу таких транспортних засобів Збройним Силам України та іншим військовим формуванням. Відправлення таких транспортних засобів під час загальної мобілізації до суміжних областей дозволяється після повідомлення територіального центру комплектування та соціальної підтримки про місце перебування транспортних засобів на строк не більше одного місяця.

    8. Не підлягає передачі Збройним Силам України, іншим військовим формуванням транспортний засіб, що належить на праві власності громадянину, у разі відсутності у нього права власності на інші транспортні засоби".

    З повагою, адвокат Айвазян.

    Кирда Вячеслав Володимирович

    Вітаю Вас!

    Здрастуйте. У мене формально два автомобіля, є на них техпаспорт і право власності, але одне авто було викрадено (під час окупації Гостомель). Згодом я купив інше, проте формально також володію і вкраденим. Тобто по документам у мене зараз два, одне з яких в офіційному розшуку. Фактично ж одне.

    Чи можуть мобілізувати моє єдине фактичне авто? Чи значить це що навіть після мобілізації автомобіля, якщо я куплю авто на заміну, його теж можуть мобілізувати і мені фактично не можна мати машину через те що я не можу відмовитись від вкраденого у мене автомобіля і по документах у мене буде завжди два авто?

    Якщо Ви повідомляли про факт викрадення авта до правоохоронних органів і відповідно розпочато кримінальне провадження за даним фактом, Ваше фактично єдине авто ніхто не мобілізує і військово-транспортний обов'язок на Вас не пошириться. Якщо цього не зробити, теоретично це можливо, але знову ж таки процес поки нікому не зрозумілий. Питання буде розвиватися далі.

    З повагою!

    Дерій Владислав Олегович
    28.6%

    Доброго дня!

    Якщо Ви не підприємець у Вас не мають права мобілізувати авто, скільки б у Вас їх не було.

    Згідно ЗУ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань проходження військової служби, мобілізації та військового обліку»

    Виконання військово-транспортного обов’язку під час мобілізації здійснюється згідно з Мобілізаційним планом України шляхом безоплатного залучення транспортних засобів підприємств, установ та організацій усіх форм власності для забезпечення потреб Збройних Сил України, інших військових формувань на умовах їх повернення власникам після оголошення демобілізації...

    Тобто, безоплатне вилучення можливе лише у підприємств, установ та організацій.

    Також введене поняття частковий наряд – розпорядчий документ голови місцевої державної адміністрації, в якому встановлено під час мобілізації для керівників підприємств, установ та організацій усіх форм власності, а також суб’єктів господарювання будь-якої організаційно-правової форми та форми власності завдання з передачі Збройним Силам України, іншим військовим формуванням визначених транспортних засобів і спеціальної техніки, пункти збору та строки передачі"

    Згідно статті 55 ГКУ суб'єктами господарювання є:

    1) господарські організації - юридичні особи, створені відповідно до Цивільного кодексу України, державні, комунальні та інші підприємства, створені відповідно до цього Кодексу, а також інші юридичні особи, які здійснюють господарську діяльність та зареєстровані в установленому законом порядку;

    2) громадяни України, іноземці та особи без громадянства, які здійснюють господарську діяльність та зареєстровані відповідно до закону як підприємці.

    ВИСНОВОК

    Новий закон не передчає вилучення трансортних засобів у громадян, які не є ФОП.

    Проте, навіть, ФОП можуть оскаржити таке вилучення, адже згідно частини 3 статті 6 ЗУ "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію" (яка набуде чинності 18 травня) виконання військово-транспортного обов’язку під час мобілізації здійснюється шляхом безоплатного залучення транспортних засобів підприємств, установ та організацій усіх форм власності.

    З повагою, юрист Дерій В.О.!

    Турчин Ярослав Александрович
    28.6%

    ЗДРАВСТВУЙТЕ, АРТУР!

    Никто не имеет право никакие транспортные средства ни в каком количестве мобилизовывать, изымая их у физических лиц принудительно.

    Во-первых - транспорт физических лиц не подлежит транспортной повинности (военно-транспортной обязанности), установленной статьей 6 Закона Украины "О мобилизационной подготовке и мобилизации".

    Во-вторых - одного умника из ТЦК, который решил воспользоваться этой истерией, уже сидит в СИЗО и его дело расследует Специальная антикоррупционная прокуратура Офиса Генерального прокурора Украины по подозрению в использовании служебных полномочий в личных целях.

    Не отдавайте никаким клоунам из якобы ТЦК свои автомобили, у них нет никаких прав на этот счёт.

    Точка.

    Бредовая запись о двух авто в одной строчке ч. 8 ст. 6 горе-закона об изменениях в порядок воинского учёта и мобилизации (№ 10449) не дает оснований для изъятия и мобилизации автомобилей личного пользования у физических лиц - граждан Украины независимо от количества.

    Успокойтесь уже и не переживайте.

    Единственные кто могут пытаться изъять Ваше авто - аферисты-мошенники или бандиты, которые могут быть даже в погонах, но от этого не имеющими прав и полномочий на изъятие личной собственности у граждан Украины.

    При попытке отъема личного имущества у гражданина Украины - гражданин Украины имеет право применять средства и меры необходимой обороны, а в случае нападения группой лиц - вплоть до причинения смерти и травм любой тяжести любыми средствами (ст. 36 Уголовного кодекса Украины).

    Согласно ч. 2, 3 ст. 6 Закона Украины "О мобилизационной подготовке и мобилизации" в редакции после 18.05.2024 г.

    Порядок виконання військово-транспортного обов’язку, норми безоплатного залучення, вилучення та примусового відчуження транспортних засобів і техніки на період мобілізації та у воєнний час визначаються Кабінетом Міністрів України. Норми безоплатного залучення, вилучення та примусового відчуження транспортних засобів і техніки визначаються у відсотках за підприємством (установою, організацією) за галузями національної економіки.

    Виконання військово-транспортного обов’язку під час мобілізації здійснюється згідно з Мобілізаційним планом України шляхом безоплатного залучення транспортних засобів підприємств, установ та організацій усіх форм власності для забезпечення потреб Збройних Сил України, інших військових формувань на умовах їх повернення власникам після оголошення демобілізації.

    Обсяги транспортних засобів за типами та марками, що планується залучити під час мобілізації, для підприємств, установ та організацій усіх форм власності встановлюються згідно з Мобілізаційним планом України місцевими державними адміністраціями за поданням територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки.

    Залучення транспортних засобів під час мобілізації здійснюється територіальними центрами комплектування та соціальної підтримки, Центральним управлінням або регіональними органами Служби безпеки України, відповідними підрозділами розвідувальних органів України на підставі рішень місцевих державних адміністрацій, що оформлюються відповідними розпорядженнями.

    Приймання-передача транспортних засобів, залучених під час мобілізації, та їх повернення після оголошення демобілізації здійснюються на підставі актів приймання-передачі, в яких зазначаються відомості про власників, технічний стан, залишкову (балансову) вартість та інші необхідні відомості, що дають змогу ідентифікувати транспортні засоби.

    https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3543-12/ed2024...

    Часть 8 статьи 6 этого же Закона, пишущая бред о том, что Не підлягає передачі Збройним Силам України, іншим військовим формуванням транспортний засіб, що належить на праві власності громадянину, у разі відсутності у нього права власності на інші транспортні засоби.є

    - сама по себе абсолютно юридически ничтожна, ведь транспорт физических лиц НЕ ПОДЛЕЖИТ ВОЕННО-ТРАНСПОРТНОЙ ОБЯЗАННОСТИ согласно предписаниям частей 1 - 3 статьи 6 этого же Закона.

    Где здесь хоть слово о физических лицах? – Ни слова окромя почему-то упоминания в ч. 8 ст. 6, которая сама по себе не указывает на возможность мобилизации.

    Возможно планы ввести обязанность для физлиц или ФОПов и были. Именно потому забыли выкинуть не введя эту норму - якобы послабление, указанное в ч. 8 ст. 6. Но опять повторюсь, для физлиц НЕТ военно-транспортной обязанности.

    Это равносильно, что например в Конституции записано, что в Украине действует принцип брака как союза мужчины и женщины, а в закон пропишут, что мужчина не может состоять в браке более чем с тремя мужчинами, а женщина в браке с тремя женщинами. И что? Такой бред автоматически легализует многоженство или однополые браки?! Хотя ТЦК однозначно могли бы сделать вывод, что с двумя женщинами и 1 мужчиной значит можно и иные вариации. А для здравомыслящего человека - Конечно нет. Это лишь будет свидетельствовать, что законодатели в Украине безграмотные и умственно отсталые, а потому пишут абсолютно не согласующийся между собой бред в нормах законов. Я искренне соболезную людям, которые сейчас работают в Главном научно-экспертном и Главном юридическом управлении Аппарата Верховной Рады Украины, которые вынуждены писать выводы по поводу всего того безграмотного, антиконституционного и нелогичного бреда, который позже голосованием отдельных депутатов - стают законами Украины и которые якобы граждане обязаны потом выполнять. Но нет, не обязаны.

    Это вся истерия, нагнетаемая неизвестно кем и неизвестно почему. Конечно мошенники среди реальных работников ТЦК или вообще мошенники, вырядившие камуфляж из военторга, не имеющие никакого отношения к армии, всякие там "черные волонтеры" и т.д. могут использовать страх людей, которые дрожат от тех ТЦКшников, слова "мобилизация", "обязанность" и пытаться под липовыми бумажками или просто так забирать чужие автомобили для личных нужд, продаж и т.д.

    Но не позволяйте себя грабить и сохраняйте здравый смысл и достоинство.

    С уважением, юрист Ярослав Турчин (г. Гамбург, Германия)


Схожі питання


Кодекси Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України