Задайте вопрос юристу

880 юриста готовы ответить сейчас

Ответ за ~15 минут

Задать вопрос на сайте

Медицинское право, 10 июля 2024, вопрос №114850 340₴

Атака родичів померлої після смерті її

Померла хвора в день поступлення в неврологічному відділенні.Родичі разом з поліцією перефотографували історію хвороби та лист назначень,мед сестри ,які чергували не підсказали лікарю що це заборонено.Як в подальшому діяти лікарю черговому,коли родичі померлої та поліція вимагає перефотографували,робить проти його волі дії, погрожує,а мед персонал не реагує ,медсестри на цю ситуацію?чи мають право родичі та поліція фотографувати історію хвороби та лист призначень?

Ответы юристов (11)

    Корнійчук Євген Іванович
    33.5%

    Доброго дня, Відповідно до ст. 40 Закону України "Основи законодавства України про охорону здоров’я «лікарську таємницю» можливо розуміти інформацію, яка стала відома медичні працівники й інші особи, яким у зв’язку з виконанням професійних або службових обов'язків стало відомо про хворобу, медичне обстеження, огляд і результати, інтимну й сімейну сторони життя громадянина, не мають права розголошувати ці відомості.

    Конвенції про права людини в біомедицині (Convention on Human Rights and Biomedicine. DIR/JUR (96), 14, Strasbourg 1996) відомості про стан здоров’я людини визнає складовою права на повагу до приватного життя (ст. 10) та охороняється також положеннями Європейської конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (ст. 8).

    Правила розпорядження даними, які становлять лікарську таємницю, та інформацією для пацієнта також задекларовані на міжнародному рівні, зокрема у:

    • Женевській декларації Всесвітньої медичної асамблеї, прийнятій на 2­ій Генеральній Асамблеї Всесвітньої медичної асоціації (вересень 1948 року);
    • Міжнародному кодексі медичної етики, прийнятому 3­ю Генеральною асамблеєю Всесвітньої медичної асоціації (жовтень 1949 року);
    • Положенні про захист прав та конфіденційності пацієнта, прийнятому 45­ю Всесвітньою медичною асамблеєю (жовтень 1993 року);
    • Положенні та поглядах Всесвітньої психіатричної асоціації про права і юридичний захист психічно хворих, прийнятих Генеральною асамблеєю Всесвітньої психіатричної асоціації на VIII Всесвітньому конгресі із психіатрії (жовтень 1989 року);
    • Гавайській декларації Всесвітньої психіатричної асоціації, схваленій Генеральною асамблеєю Всесвітньої психіатричної асоціації (липень 1983 року);
    • Резолюції 46/119 «Захист осіб з психічними захворюваннями та поліпшення психіатричної допомоги», прийнятій Генеральною асамблеєю ООН (лютий 1992 року);
    • Рекомендаціях 818 (1977) щодо ситуації з психічними захворюваннями, прийнятих Парламентською асамблеєю Ради Європи (жовтень 1977 року);
    • Рекомендаціях Комітету міністрів державами ­учасницям стосовно правового захисту осіб, які страждають на психічні захворювання та примусово утримуються як пацієнти (лютий 1983 року).

    Лікар, як й інші особи, які беруть участь у наданні медичної допомоги, зобов'язаний зберігати лікарську таємницю навіть після смерті пацієнта, як і факт звернення за медичною допомогою, за відсутності іншого розпорядження хворого, або якщо це захворювання не загрожує його близьким і суспільству.

    Таємниця поширюється на всю інформацію, отриману в процесі лікування хворого (у т. ч. діагноз, методи лікування, прогноз тощо).

    В нормативно-правових актах, у яких зазначаються відомості, що становлять лікарську таємницю, відсутнє чітке визначення цього терміна.

    Згідно з ст. 286 Цивільного кодексу України «лікарську таємницю» можливо розуміти як:

    • таємницю про стан здоров'я особи;
    • факт звернення за медичною допомогою;
    • діагноз;
    • інші відомості, одержані при медичному обстеженні особи.

    Забороняється вимагати та подавати за місцем роботи або навчання інформацію про діагноз та методи лікування фізичної особи.

    Фізична особа зобов'язана утримуватися від поширення інформації, яка стала їй відома у зв'язку з виконанням службових обов'язків або з інших джерел.

    Відповідно до Кримінального кодексу України під поняттям лікарської таємниці слід розуміти такі відомості:

    • факти звернення за психіатричною допомогою та лікування у психіатричному закладі чи перебування в психоневрологічних закладах для соціального захисту або спеціального навчання, а також інші відомості про стан психічного здоров'я особи, її приватне життя;
    • зараження особи інфекційною хворобою, що передається статевим шляхом, проведені медичні огляди та обстеження з цього приводу, дані інтимного характеру, отримані у зв'язку з виконанням професійних обов'язків посадовими особами та медичними працівниками закладів охорони здоров'я;
    • результати медичного обстеження осіб, які подали заяву про реєстрацію шлюбу (Вони повідомляються лише цим особам. При цьому приховання тяжкої хвороби, а також хвороби, небезпечної для другого з подружжя, їхніх нащадків, може бути підставою для визнання шлюбу недійсним).

    Відповідно до Закон України «Про застосування трансплантації анатомічних матеріалів людині» в Україні діють державні інформаційні системи трансплантації: Єдина державна інформаційна система трансплантації органів та тканин та Державна інформаційна системи трансплантації гемопоетичних стовбурових клітин.

    Обробка персональних даних, що є конфіденційною інформацією про фізичних осіб та міститься в інформаційних системах супроводу трансплантації, здійснюється з дотриманням вимог Конституції України, законів України "Про захист персональних даних", "Про інформацію" та інших законів України.

    Персональні дані, що є конфіденційною інформацією про фізичну особу, збирання, зберігання і використання яких не передбачено законодавством у сфері охорони здоров’я, та містять вимоги щодо обробки персональних даних в інших інформаційно-телекомунікаційних системах, можуть оброблятися у базах даних державних інформаційних систем трансплантації лише за згодою суб’єктів персональних даних.

    Порядок розголошення лікарської таємниці

    Відповідно до частини другої статті 39 Закону України "Основи законодавства про охорону здоров’я" ч.2 ст.285 Цивільного кодексу України батьки (усиновлювачі), опікун, піклувальник мають право на отримання інформації про стан здоров’я дитини (до 18 років) або підопічного (недієздатної особи).

    Також лікарська таємниця може бути розголошена без згоди пацієнта у таких випадках:

    • Якщо пацієнт надає згоду на поширення такої інформації (ст. 21, ч. 2 Закону “Про інформацію”) [1];
    • Медичну документацію про особу може отримати лише безпосередньо сама особа, якої це стосується (ч. 1 ст. 285 Цивільного кодексу України), або її представник, на підставі доручення або договору про надання правової допомоги (за умови, що копії зазначених документів будуть долучені до запиту), а також батьки (усиновлювачі, опікун або піклувальник) як законні представники дитини (до 18 років) або підопічного (недієздатної особи).
    • Тимчасовий доступ до документів, що містять лікарську таємницю, може надати слідчий суддя або суд в рамках кримінального провадження, якщо при цьому буде встановлено, що інших способів отримання необхідної слідству інформації немає (ч.6 ст. 163 Кримінально процесуального кодексу України).
    • Наречені мають право бути взаємно обізнані про стан здоров'я (ст. 30 Сімейного кодексу України).
    • Інформація про результати тестування на ВІЛ, про наявність або відсутність в людини ВІЛ-інфекції дозволяється лише: особі, стосовно якої було проведено тестування, батькам чи іншим законним представникам такої особи; іншим медичним працівникам та закладам охорони здоров’я – винятково у зв’язку з лікуванням цієї особи; іншим третім особам – лише за рішенням суду в установлених законом випадках (ч. 4 ст. 13 Закону “Про протидію поширенню хвороб, зумовлених вірусом імунодефіциту людини (ВІЛ), та правовий і соціальний захист людей, які живуть з ВІЛ”).Розкриття медичним працівником відомостей про позитивний ВІЛ-статус особи партнеру (партнерам) дозволяється, якщо людина, що живе з ВІЛ, звернеться до медичного працівника з відповідним письмово підтвердженим проханням або ж людина, що живе з ВІЛ, померла, втратила свідомість або існує ймовірність того, що вона не отямиться і не відновить свою здатність надавати усвідомлену інформовану згоду.
    • Допускається передача відомостей про стан психічного здоров’я особи та надання їй психіатричної допомоги без згоди особи або без згоди її законного представника для організації надання особі, яка страждає важким психічним розладом, психіатричної допомоги та провадження досудового розслідування, складання досудової доповіді щодо обвинувачених або судового розгляду за письмовим запитом слідчого, прокурора, суду та представника уповноваженого органу з питань пробації (стаття 6 Закону “Про психіатричну допомогу”).
    • Відомості про лікування в наркологічному закладі можуть бути розголошені правоохоронним органам у разі притягнення такої особи до кримінальної або адміністративної відповідальності (ст. 14, ч. 5 Закону “Про заходи протидії незаконному обігу наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів та зловживанню ними”).

    Відповідно до ст. 7 Закону України «Про захист персональних даних» до обробки персональних даних про здоров’я людини пред’являються особливі вимоги. Персональні дані такого характеру можуть бути предметом збору та обробки тільки у разі необхідності охорони здоров’я, встановлення медичного діагнозу, для забезпечення опіки або лікування або надання медичних послуг за умови, що такі дані обробляються медичним працівником або іншою особою закладу охорони здоров’я, на якого покладено обов’язки щодо забезпечення захисту персональних даних і на якого поширюється законодавство про лікарську таємницю.

    Відповідальність за розголошення лікарської таємниці

    За незаконне розголошення лікарської таємниці встановлена кримінальна відповідальність (ст. 145 КК України). Так, умисне розголошення лікарської таємниці особою, якій вона стала відома у зв’язку з виконанням професійних чи службових обов’язків, якщо таке діяння спричинило тяжкі наслідки, – карається штрафом від однієї тисячі до чотирьох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або громадськими роботами на строк до двохсот сорока годин, або позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк до трьох років, або виправними роботами на строк до двох років.

    Згідно зі ст. 132 КК України розголошення службовою особою лікувального закладу, допоміжним працівником, який самочинно здобув інформацію, або медичним працівником відомостей про проведення медичного огляду особи на виявлення зараження вірусом імунодефіциту людини чи іншої невиліковної інфекційної хвороби, що є небезпечною для життя людини, або захворювання синдром набутого імунодефіциту (СНІД) та його результатів, що стали їм відомі у зв’язку з виконанням службових або професійних обов’язків, – карається штрафом від п’ятдесяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або громадськими роботами на строк до двохсот сорока годин, або виправними роботами на строк до двох років, або обмеженням волі на строк до трьох років з позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк до трьох років або без такого.

    • Лана Клиент 4 месяца назад

      Тут зовсім інше,що поліція вимагала перефоткати історію хвороби та родичі померлої Діагноз епілепсія.Чи має право лікар подати на суд за таке ,що родичі погрозами та міліція вимагала перефотографувати історію хвороби та лист назначень

      • Корнійчук Євген Іванович

        Лікар повинен написати заяву до поліції про данний випадок а також сповістити службовою запискою свого керівника

        • Лана Клиент 4 месяца назад

          А можете вказати номер статті та закон,що родичі та поліція займались беспределом стосовно лікаря?

    Турчин Ярослав Олександрович
    33.2%

    ВІТАЮ ВАС, пані ЛАНО!

    А що значить поліція? Це робив слідчий, слідчо-оперативна група? Особи, які вимагали доступ до інформації представились? Назвали свої дані, № жетону, посаду, підстави?

    Вибачте, але останнім часом "понабрані по оголошенню" у відреформовану патрульну поліцію особи, все частіше використовують свою поліцейську форму для вирішення питань своїх родичів, знайомих та ін., здійснюючи неправомірні вимоги та дії, використовуючи юридичну необізнаність та страх громадян перед людьми у формі.

    У Вас мав право витребувати доступ до матеріалів медичної справи лише слідчий, який на підставі внесених даних до Єдиного реєстру досудових розслідувань здійснює відповідне досудове провадження.

    Тобто мала бути надана постанова чи хоча б офіційний лист слідчого з проханням надати інформацію та копії документів... з посиланням на № ЄРДР та ін. обставини. І то, листи Ви виконувати не зобов"язані.

    Якщо добровільно не надаються дані, то їх можна вилучити з лікарні лише на підставі ухвали слідчого судді.

    Якщо цього не було, то треба не до суду подавати, а звертатися із заявою до місцевого територіального підрозділу Департаменту внутрішньої безпеки Національної поліції, адже фактично представники поліції здійснили злочин з використанням форменого одягу та повноважень поліцейського.

    Телефон Департаменту внутрішньої безпеки для повідомлень про правопорушення, пов’язані з корупцією, чи інші протиправні дії, вчинені співробітниками правоохоронних органів:

    +380 (50) 352 72 77

    Управління внутрішньої безпеки ГУНП в Одеській області, м. Одеса, вулиця Буніна, 37. Тел. +38 (048) 779-45-83.

    Звісно цю справу як завжди покриють на рівні Києва, адже місцеві підрозділи патрульної поліції не є юридичними особами публічного права, а є лише прямо підпорядкованими підрозділами без статусу юридичної особи у складі Департаменту патрульної поліції (м. Київ), тому органи внутрішньої безпеки на місцях не мають права їх притягати до відповідальності, а можуть лише направити матеріали в Київ.

    Чарівна звісно реформа вийшла... Є чим пишатися на всю Європу. Якщо раніше питання з поліцією могли вирішити лише окремі статусні категорії громадян, а якщо приїздила в область "Кобра", то взагалі казали місцеві чини міліції - не дзвоніть нам ці дні... то зараз кожен "бармен і тамада" може, бо має кума, брата, свата в патрульній поліції... а самим патрульним не пояснили на курсах, що таке честь мундира та корупція і використання повноважень в інтересах кума, брата, свата.

    Я Вам щиро співчуваю, але таке беззаконня припинити буде досить складно. Такі часи, така країна.

    В будь-якому разі відфотографовані матеріали - отримані незаконним шляхом та не можуть бути використані в суді як докази.

    З повагою, юрист Ярослав Турчин

    • Лана Клиент 4 месяца назад

      Це трапилось в Хмельницькій області,там куди звертатися?

      • Турчин Ярослав Олександрович

        Старший інспектор з особливих доручень відділу уповноважених з контролю за дотриманням прав людини в поліцейській діяльності (з дислокацією в Хмельницькій області) управління дотримання прав людини ДГІДПЛ (Департаменту головної інспекції та дотримання прав людини Нацполіції) полковник поліції Когунь Андрій Миколайович 067-381-14-78

        Електронна адреса

        dgidpl@police.gov.ua

    • Лана Клиент 4 месяца назад

      Це який закон та стаття,що поліція вела себе незаконно з родичами?

      • Турчин Ярослав Олександрович

        Закон України "Про Національну поліцію" визнача права і обов"язки поліції.

        Щодо поліції діє той самий принцип, що і для інших державних службовців, а саме вимоги ч. 2 ст. 19 Конституції України, відповідно до якої - органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

        Право на медичну таємницю закріплене в Основах законодавства України про охорону здоров'я (статті 39 (ч. 2, 5), 39-1, 40, 43 (ч. 1).

        Порядок розслідування кримінальних правопорушень визначено Законом України "Про оперативно-розшукову діяльність" та нормами Кримінального процесуального кодексу України.

        Під час законних дій у них мали бути увімкнені нагрудні боді-камери і фікусвати свою поведінку. Якщо цього не було, то звісно, що вони виконували приватне замовлення.

    Богун Сергій Павлович
    33.2%

    Доброго дня.

    Дане питання регульовано Порядком взаємодії між органами та підрозділами Національної поліції України, закладами охорони здоров’я та органами прокуратури України при встановленні факту смерті людини під час воєнного стану на території України.

    Уповноважені працівники органів та підрозділів Національної поліції України:

    1) здійснюють реєстрацію в журналі єдиного обліку заяв і повідомлень про вчинені кримінальні правопорушення та інші події, форма якого наведена у додатку 4 до Порядку ведення єдиного обліку в органах (підрозділах) поліції заяв і повідомлень про кримінальні правопорушення та інші події (пункт 4 розділу II), затвердженого наказом МВС від 08 лютого 2019 року № 100, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 05 березня 2015 року за № 223/33194, повідомлень про факт смерті людини, у тому числі повідомлень, що надійшли від закладів охорони здоров’я;

    2) виїжджають для огляду при надходженні повідомлення про факт смерті людини із ознаками насильницької смерті або підозри на таку, у тому числі за місцем її проживання;

    3) за результатами огляду трупа, після з’ясування обставин смерті та за відсутності ознак насильницької смерті чи підозри на таку повідомляють територіальний заклад охорони здоров’я про необхідність оформлення лікарського свідоцтва про смерть.

    4) невідкладно повідомляють прокурора про факт насильницької смерті людини.

    У разі надходження повідомлення про факт насильницької смерті людини, підозри на смерть людини або встановлення такого факту під час огляду трупа (частини трупа) людини, що померла раптово, на місце події виїжджає судово-медичний експерт або лікар, якщо вчасно неможливо залучити судово-медичного експерта.

    Відомості, які містяться в повідомленнях про факти насильницької смерті людини, підозри на таку, підлягають унесенню до Єдиного реєстру досудових розслідувань відповідно до вимог Кримінального процесуального кодексу України.

    Для проведення судово-медичної експертизи (розтину) або судово-медичного дослідження (зовнішнього огляду) направляються трупи (частини трупів) людей:

    1) з ознаками насильницької смерті або достатньо обґрунтованої підозри на таку смерть;

    2) особу яких не встановлено.


Похожие вопросы


Кодексы Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України