Задайте вопрос юристу

880 юриста готовы ответить сейчас

Ответ за ~15 минут

Задать вопрос на сайте

Военное право, 11 июля 2024, вопрос №115104 350₴

Я не маю приписного документу, ігнорував ТЦК, але наразі планую туди звертатися. Чи отримаю я якийсь штраф?

Вітаю. Я 21 річний хлопець, який не проходив військової служби, не маю приписного та жодного військово-облікового документу на руках, бо ігнорував ТЦК. Також, до повномасштабної війни я змінив ім'я (ТЦК про це, звісно, ніяк не повідомляв). В 16 років проходив медкомісію у нашій поліклініці разом з однокласниками, але після цього ніякої справи з ТЦК не мав, навіть не був там.

Після початку війни я переїхав в інше місто, оформлений як ВПО. Зараз планую піти в ТЦК для отримання приписного, пройти ВЛК і так далі. Але прочитав, що мені можуть виписати штраф, чого я дуже не хочу.
Питання таке:
Чи можуть мене оштрафувати, якщо я сам прийду в ТЦК і скажу, що в мене немає ніяких військово-облікових документів, навіть за умови, що я збираюся їх зробити?

Ответы юристов (7)

    Богун Сергій Павлович
    10%

    Доброго дня.

    Все залежить від співробітників ТЦКСП.

    Наразі вже є позитивна судова практика щодо скасування таких штрафів.

    Тому зможете оскаржити штраф у разі його накладання.

    Карпенко Андрій Володимирович
    15.1%

    Вітаю!

    Згідно Закону України «Про військовий обов'язок і військову службу» на військовий облік призовників та військовозобов'язаних у районних (міських) військових комісаріатах повинні стати на військовий облік призовників:

    • приписані до призовних дільниць;
    • які прибули з інших місцевостей (адміністративно-територіальних одиниць) України або з-за кордону на нове місце проживання;
    • які набули громадянства України і згідно з цим Законом підлягають приписці до призовних дільниць.

    Призовники та військовозобов'язані після прибуття до нового місця проживання зобов'язані в семиденний строк стати на військовий облік та не раніше ніж за три дні до вибуття з місця проживання знятися із зазначеного обліку.

    Згідно зі статтею 37 Закону взяттю на військовий облік призовників, військовозобов’язаних та резервістів у ТЦК та СП, у Центральному управлінні або регіональних органах Служби безпеки України, у відповідних підрозділах розвідувальних органів України підлягають громадяни України:

    1) на військовий облік призовників (крім Служби безпеки України, розвідувальних органів України) віком до 25 років:

    • які за рішенням комісії з питань взяття на військовий облік пройшли медичний огляд;
    • які є призовниками, що прибули з інших місцевостей (адміністративно-територіальних одиниць) України або з-за кордону на нове місце проживання;
    • які набули громадянство України;
    • які прибули після відбування покарання з установ виконання покарань, якщо раніше не перебували на військовому обліку;
    • які припинили альтернативну (невійськову) службу достроково і відповідно до Закону України "Про альтернативну (невійськову) службу" підлягають взяттю на військовий облік призовників;
    • які відраховані із закладів фахової передвищої військової освіти, вищих військових навчальних закладів, військових навчальних підрозділів закладів вищої освіти та не пройшли базову загальновійськову підготовку;

    Під час воєнного стану направлення призовників на військово-лікарську комісію для проходження медичного огляду здійснюється лише у разі їх прийняття на військову службу у добровільному порядку.

    Чинним законодавством України за правопорушення, пов'язані з військовим обліком, встановлено адміністративну та кримінальну відповідальність.

    Адміністративна відповідальність

    Відповідно до статті 210 Кодексу України про адміністративні правопорушення (далі - КУпАП) порушення призовниками, військовозобов'язаними, резервістами правил військового обліку тягне за собою накладення штрафу:

    • у мирний час - (3400 - 5100 грн);
    • повторно протягом року вчинення порушення - (5100 - 8500 грн);
    • в особливий період - (17000 - 25500 грн).

    НАКЛАДЕННЯ ШТРАФУ БУДЕ ЗАЛЕЖИТИ ВІД ПОЯСНЕНЬ, ЯКІ ВИ НАВЕЛИ, АРГУМЕНТУЮЧИ ЧЬОМУ ДОСІ НЕ НА ОБЛІКУ.

    Айвазян Юрій Климентійович
    15.1%

    Доброго дня, Ярославе!

    Чи можуть мене оштрафувати, якщо я сам прийду в ТЦК і скажу, що в мене немає ніяких військово-облікових документів, навіть за умови, що я збираюся їх зробити?

    Відповідно до Постанови КМУ №1487 "Про затвердження Порядку організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів":

    ПРАВИЛА військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів.

    1. Призовники, військовозобов’язані та резервісти повинні:

    1) перебувати на військовому обліку:

    за задекларованим (зареєстрованим) місцем проживання - у відповідних районних (міських) територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки (військовозобов’язані СБУ - у Центральному управлінні або регіональних органах СБУ (далі - органи СБУ), військовозобов’язані розвідувальних органів - у відповідному підрозділі розвідувального органу). Крім того, призовники, військовозобов’язані та резервісти, які проживають в селах та селищах, а також у містах, де відсутні відповідні районні (міські) територіальні центри комплектування та соціальної підтримки, повинні перебувати на персонально-первинному військовому обліку у відповідних виконавчих органах сільських, селищних, міських рад.

    2) прибувати за викликом районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, органів СБУ, відповідних підрозділів розвідувальних органів на збірні пункти, призовні дільниці, до територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, органів СБУ, відповідних підрозділів розвідувальних органів у строки, зазначені в отриманих ними документах (мобілізаційних розпорядженнях, повістках, розпорядженнях) районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, органів СБУ, відповідних підрозділів розвідувальних органів для взяття на військовий облік та визначення призначення на особливий період, оформлення військово-облікових документів, проходження медичного огляду, направлення на підготовку з метою здобуття або вдосконалення військово-облікової спеціальності, призову на військову службу або на навчальні (перевірочні) та спеціальні збори військовозобов’язаних та резервістів.

    Отже, ТЦК, скорше за все, намагатиметься притягнути Вас до адмінистративної відповідальності та накласти штраф на суму від 17000 грн. до 25500 грн.

    Проте, Ви повинні пам'ятати, що накладанню штрафу передує постанова керівника ТЦК. При тому справа повинна бути розглянута за Вашої присутності.

    Стаття 268 КУпАП. Права особи, яка притягається до адміністративної відповідальності:

    Особа, яка притягається до адміністративної відповідальності має право: знайомитися з матеріалами справи, давати пояснення, подавати докази, заявляти клопотання; при розгляді справи користуватися юридичною допомогою адвоката, іншого фахівця у галузі права, який за законом має право на надання правової допомоги особисто чи за дорученням юридичної особи, виступати рідною мовою і користуватися послугами перекладача, якщо не володіє мовою, якою ведеться провадження; оскаржити постанову по справі. Справа про адміністративне правопорушення розглядається в присутності особи, яка притягається до адміністративної відповідальності. Під час відсутності цієї особи справу може бути розглянуто лише у випадках, коли є дані про своєчасне її сповіщення про місце і час розгляду справи і якщо від неї не надійшло клопотання про відкладення розгляду справи. Особливості розгляду справ про адміністративні правопорушення у сферах забезпечення безпеки дорожнього руху, зафіксовані в автоматичному режимі, безпеки на автомобільному транспорті та про порушення правил зупинки, стоянки, паркування транспортних засобів, зафіксовані в режимі фотозйомки (відеозапису), встановлюються статтями 279 - 1-279 - 8 цього Кодексу.

    Крім того, відповідно примітки до статті 210 КУпАП положення статей 210, 210-1 цього Кодексу не застосовуються у разі можливості отримання держателем Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів персональних даних призовника, військовозобов’язаного, резервіста шляхом електронної інформаційної взаємодії з іншими інформаційно-комунікаційними системами, реєстрами (у тому числі публічними), базами (банками) даних, держателями (розпорядниками, адміністраторами) яких є державні органи.

    Тобто, якщо Міністерство оборони України як держатель такого реєстру може отримати відомості про особу шляхом синхронізації з іншими державними електронними реєстрами, то особу не може бути притягнуто до відповідальності за неповідомлення таких відомостей.

    Також стаття 38 КУпАП зазначає наступне:

    Адміністративне стягнення може бути накладено не пізніш як через два місяці з дня вчинення правопорушення, а при триваючому правопорушенні - не пізніш як через два місяці з дня його виявлення, крім справ про адміністративні правопорушення, зазначених у частині сьомій цієї статті, та за винятком випадків, коли справи про адміністративні правопорушення відповідно до цього Кодексу підвідомчі суду (судді).

    Адміністративне стягнення за вчинення в особливий період правопорушень, передбачених статтями 210, 210 - 1 цього Кодексу, може бути накладено протягом трьох місяців з дня його виявлення, але не пізніше одного року з дня його вчинення.

    З повагою адвокат, Айвазян.

    Дерій Владислав Олегович
    15.1%

    Вітаю Вас!

    Спочатку зверніться в ЦНАП до 16 липня оновіть дані та та спробуйте оформити електронний військово-обліковий документ.

    Згідно Порядку оформлення (створення) та видачі військово-облікового документа для призовників, військовозобов’язаних та резервістів

    2. Військово-обліковий документ оформляється (створюється) та видається (замінюється):

    • в електронній формі - засобами Електронного кабінету призовника, військовозобов’язаного, резервіста, Державного веб-порталу електронних публічних послуг у сфері національної безпеки і оборони та Єдиного державного веб-порталу електронних послуг (далі - Портал Дія), зокрема з використанням мобільного додатка Порталу Дія (Дія) (у разі технічної реалізації);
    • у паперовій формі - на бланку, форма якого затверджується постановою Кабінету Міністрів України від 16 травня 2024 р. № 559.

    Особа може мати на бланку лише один військово-обліковий документ.

    6. Військово-обліковий документ в електронній формі формується засобами:

    • Електронного кабінету призовника, військовозобов’язаного, резервіста, зокрема з використанням його мобільного додатка;
    • Державного веб-порталу електронних публічних послуг у сфері національної безпеки і оборони;
    • Порталу Дія, зокрема з використанням мобільного додатка Порталу Дія (Дія) (у разі технічної реалізації).

    8-2. Військово-обліковий документ в електронній формі може бути роздрукований. У такому випадку він повинен містити QR-код військово-облікового документа, придатний для зчитування.

    Формування військово-облікового документа в електронній формі для друку може здійснюватися особисто засобами електронного кабінету призовника, військовозобов’язаного, резервіста та/або адміністратором центру надання адміністративних послуг засобами Порталу Дія (у разі особистого звернення) за умови уточнення облікових даних.

    9. Військово-обліковий документ в електронній формі (у тому числі роздрукований) та військово-обліковий документ у паперовій формі мають однакову юридичну силу.

    Згідно статті 38 Кодексу про адміністративні правопорушення адміністративне стягнення за вчинення в особливий період правопорушень, передбачених статтями 210, 210-1 цього Кодексу, може бути накладено протягом трьох місяців з дня його виявлення, але не пізніше одного року з дня його вчинення.

    Можна спробувати оскаржити штраф, адже строк притягнення до адміністративної відповідальность сплив, тому Вам не повинні виписати штраф.

    З повагою, юрист Дерій В.О.!

    Бажаю успіхів Вам!

    Кирда Вячеслав Володимирович
    15.1%

    Вітаю Вас.

    Я 21 річний хлопець, який не проходив військової служби, не маю приписного та жодного військово-облікового документу на руках, бо ігнорував ТЦК. Також, до повномасштабної війни я змінив ім'я (ТЦК про це, звісно, ніяк не повідомляв). В 16 років проходив медкомісію у нашій поліклініці разом з однокласниками, але після цього ніякої справи з ТЦК не мав, навіть не був там.Після початку війни я переїхав в інше місто, оформлений як ВПО. Зараз планую піти в ТЦК для отримання приписного, пройти ВЛК і так далі. Але прочитав, що мені можуть виписати штраф, чого я дуже не хочу.Питання таке:Чи можуть мене оштрафувати, якщо я сам прийду в ТЦК і скажу, що в мене немає ніяких військово-облікових документів, навіть за умови, що я збираюся їх зробити?

    Так, цілком вірогідно, що ТЦК буде намагатися накласти на Вас адміністративне стягнення. Але Ви точно зможете спробувати його оскаржити в судовому порядку, адже:"...Примітка. Положення статей 210, 210-1 цього Кодексу не застосовуються у разі можливості отримання держателем Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів персональних даних призовника, військовозобов’язаного, резервіста шляхом електронної інформаційної взаємодії з іншими інформаційно-комунікаційними системами, реєстрами (у тому числі публічними), базами (банками) даних, держателями (розпорядниками, адміністраторами) яких є державні органи..."

    Наразі чинне законодавство передбачає процедуру заочного штрафування, коли про накладене стягнення Ви можете дізнатися лише на стадії його примусового виконання, на жаль. Чинний КУпАП передбачає, що:

    Стаття 258. Випадки, коли протокол про адміністративне правопорушення не складається

    ...

    Протокол не складається у разі вчинення в особливий період адміністративних правопорушень, передбачених статтями 210, 210-1 цього Кодексу, розгляд яких віднесено до компетенції територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, Центрального управління або регіональних органів Служби безпеки України (у частині правопорушень, вчинених військовозобов’язаними чи резервістами, які перебувають у запасі Служби безпеки України), якщо особа не з’явилася без поважних причин або не повідомила причину неприбуття на виклик територіального центру комплектування та соціальної підтримки, Центрального управління або регіонального органу Служби безпеки України, будучи належним чином повідомленою про дату, час і місце виклику, та за наявності у територіального центру комплектування та соціальної підтримки, Центрального управління або регіонального органу Служби безпеки України підтвердних документів про отримання особою виклику.

    Буквально це означає те, що у визначених випадках, зокрема коли порушення вчинено в особливий період; військовозобов'язаний не з'явився в ТЦК без поважних причин, хоча був повідомлений про дату, час і місце виклику; не повідомив причину неприбуття за повісткою ТЦК має право складати одразу постанову про притягнення до відповідальності, яку вони мають надіслати за адресою громадянина.

    Щодо повісток, то наразі вони можуть надсилатися поштою.

    16 травня 2024 року Урядом України було ухвалено постанову за № 560 "Про затвердження Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період", яка змінює АБСОЛЮТНО ВСЕ, у тому числі порядок оповіщення громадян.

    Згідно з даною постановою повістка може бути:

    1. Вручена особисто під підпис.

    2. Надіслана засобами поштового зв'язку.

    Належним підтвердженням оповіщення про виклик до районного (міського) ТЦК та СП є:

    - у разі вручення повістки - особистий підпис про отримання повістки, відеозапис вручення повістки або ознайомлення з її змістом, у тому числі відеозапис доведення акта відмови від отримання повістки (додаток 2), а також відеозапис відмови резервіста або військовозобов’язаного у спілкуванні з особою, уповноваженою вручати повістки.

    Дуже часто на відео ми бачимо, як особи відмовляються від спілкування з представниками ТЦК. За умови наявності відеозапису, повістка буде вважатися врученою.

    - у разі надсилання повістки засобами поштового зв’язку:

    1) день отримання такого поштового відправлення особою, що підтверджується інформацією та/або документами від поштового оператора;

    2) день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати поштове відправлення чи день проставлення відмітки про відсутність особи за адресою місця проживання особи, повідомленою цією особою територіальному центру комплектування та соціальної підтримки під час уточнення своїх облікових даних;

    3) день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати поштове відправлення чи день проставлення відмітки про відсутність особи за адресою задекларованого/зареєстрованого місця проживання в установленому законом порядку, якщо ця особа не повідомила територіальному центру комплектування та соціальної підтримки іншої адреси місця проживання.

    Таким чином, з 16 липня поточного року розпочнеться активний етап надсилання повісток на поштові адреси військовозобов'язаних та резервістів, уточнені протягом 60 днів.

    Щодо оскарження, то:

    Стаття 289. Строк оскарження постанови по справі про адміністративне правопорушення

    Скаргу на постанову по справі про адміністративне правопорушення може бути подано протягом десяти днів з дня винесення постанови, а щодо постанов по справі про адміністративні правопорушення у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху, зафіксовані в автоматичному режимі, безпеки на автомобільному транспорті, зафіксовані за допомогою засобів фото- і кінозйомки, відеозапису, у тому числі в автоматичному режимі, постанов у справі про адміністративні правопорушення, передбачені статтею 132-2 цього Кодексу, та/або про порушення правил зупинки, стоянки, паркування транспортних засобів, зафіксовані в режимі фотозйомки (відеозапису), - протягом десяти днів з дня набрання постановою законної сили. В разі пропуску зазначеного строку з поважних причин цей строк за заявою особи, щодо якої винесено постанову, може бути поновлено органом (посадовою особою), правомочним розглядати скаргу.

    На практиці час для оскарження постанови складає все ж 10 календарних днів з моменту отримання адміністративних матеріалів. Але у такій ситуації треба обов'язково подавати заяву про поновлення строку.

    З повагою!

    Турчин Ярослав Олександрович
    20%

    ДОБРОГО ВЕЧОРА, пане ЯРОСЛАВЕ!

    Якщо не секрет. Навіщо Вам приписне? Для вступу на навчання чи офіційного працевлаштування?

    У Резерв+ не дивились стан своїх справ та ТЦК в якому є дані про Ваш облік ? Наявність статусу ВПО є підставою для постановки на військовий облік протягом 7 днів з дати оформлення ВПО.

    Щоб формально не порушити строк - спробуйте може оформити ВПО на іншу адресу. Тоді 7 днів будуть дотримані. Все що після 7 днів - порушення і формальний привід для штрафу.

    По факту - можуть оштрафувати звісно. Бо у ТЦК свої "закони" і своє уявлення про них.

    Повірте, ТЦК знає про Вас все. Адже зміна прізвища відбулася через органи державної реєстрації актів цивільного стану (ДРАЦС). Тепер у ТЦК є повний доступ до усіх відомостей, що містяться в Державному реєстрі актів цивільного стану, який діє з 2003 року.

    Тому, вони знають про зміну прізвища, або дізнаються про це шляхом доступу до бази ДРАЦС в онлайн-режимі.

    Оскільки у Вас на руках немає приписного, то додатково до відповідальності за порушення правил обліку (ст. 210 КУпАП) чи невиконання вимог законодавства щодо уточнення даних (ст. 210-1 КУпАП). Додатково також у разі відсутності приписного посвідчення - може бути штраф по ст. 211 КУпАП - втрата військово-облікового документу. Там звісно штраф не 17 тисяч, але теж сума 850 - 1700 грн.

    В той же час, Вас можуть відправити без військово-облікового документа, адже порядок проходження ВЛК особами, які не підлягають мобілізації не визначений підзаконними актами на виконання змін до Закону України "Про військовий обво"язок і військову службу". Тобто Положення про військово-лікарську експертизу у ЗСУ досі підпорядковане нормам про 27 років, строкову службу, якої вже немає, а замість неї законом введено базову військову службу 3 місяці замість 1 року.

    Базову службу до 25 років мають пройти усі. Але на перехідний період можна обирати рік служби до досягнення 24-річного віку.

    Зауважте, що наприклад скандальна історія щодо бунту населення м. Ковеля на Волині проти Ковельського РТЦК та СП мала місце на тому тижні саме через протиправну спробу мобілізувати 19-річних юнаків, які не підлягають мобілізації, адже у осіб до 25 років статус "призовник", якщо вони придатні до служби. Мобілізовані ж можуть бути лише особи, які служили і яким виповнилось 25 років, або особи, які раніше були зараховані в запас як обмежено придатні у воєнний час.

    Якщо у Вашому ТЦК недобір, то я зовсім не гарантую, що якщо Ви прийдете в ТЦК - Вас не спробують розкрутити шляхом психологічного чи фізичного тиску на "добровільне укладення контракту".

    Щоб не мати клопоту зі штрафами, перш за все визначіть що є про Вас в Резерв+

    Крім того, якщо звернути увагу на чинну редакцію статей 210, 210-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення, вона містить наступну примітку:

    Примітка. Положення статей 210, 210-1 цього Кодексу не застосовуються у разі можливості отримання держателем Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів персональних даних призовника, військовозобов’язаного, резервіста шляхом електронної інформаційної взаємодії з іншими інформаційно-комунікаційними системами, реєстрами (у тому числі публічними), базами (банками) даних, держателями (розпорядниками, адміністраторами) яких є державні органи.

    Але ж в ТЦК працюють люди без вищої юридичної освіти і у них свої уявлення про право, закон і справедливість. "Закон тут вони". Тож жоден простий громадянин не застрахований від штрафів.

    У разі намагання притягнути за втрату приписного - посилайтесь на те, що він залишився у роботодавця в окупації, що виключає Ваш умисел і можливість зберегти / отримати цей документ без ризику для життя і здоров"я.

    Тобто Ви за таких умов не маєте бути притягнуті до відповідальності в силу ст. 38 КУпАП, за відсутністю умислу і вини.

    В іншому, вибачте. Ніхто 100 % гарантій неотримання Вами штрафу не дасть. Головне не похилити голову та не платити штраф, намальований на папірці з реквізитами. Треба вимагати законну процедуру розгляду справи, винесення постанови, надання Вам права на захист адвоката під час розгляду справи про адміністративне правопорушення. Якщо зовсім кепські справи підуть - оскаржити в суді.

    Щасти Вам!

    З повагою та розумінням, юрист Ярослав Турчин (м. Гамбург, Німеччина)

    Корнійчук Євген Іванович
    9.4%

    Доброго дня, Відповідальність за правопорушення, пов'язані з військовим обліком

    Чинним законодавством України за правопорушення, пов'язані з військовим обліком, встановлено адміністративну та кримінальну відповідальність.

    Адміністративна відповідальність

    Відповідно до статті 210 Кодексу України про адміністративні правопорушення (далі - КУпАП) порушення призовниками, військовозобов'язаними, резервістами правил військового обліку тягне за собою накладення штрафу:

    • у мирний час - (3400 - 5100 грн);
    • повторно протягом року вчинення порушення - (5100 - 8500 грн);
    • в особливий період - (17000 - 25500 грн).

    Керівники ТЦК та СП мають право розглядати справи про такі адміністративні правопорушення і накладати адміністративні стягнення.

    Крім того, протокол не складається у разі вчинення в особливий період адміністративних правопорушень, передбачених статтями 210, 210-1 КУпАП, розгляд яких віднесено до компетенції ТЦК та СП, Центрального управління або регіональних органів Служби безпеки України (у частині правопорушень, вчинених військовозобов’язаними чи резервістами, які перебувають у запасі Служби безпеки України), якщо особа не з’явилася без поважних причин або не повідомила причину неприбуття будучи належним чином повідомленою про дату, час і місце виклику, та за наявності у ТЦК та СП підтвердних документів про отримання особою такого виклику (частина 5 статті 258 КУпАП).

    Це означає, що ТЦК має право одразу виносити постанову про накладення штрафу.

    Бланк постанови затверджений Інструкцією зі складання ТЦК та СП протоколів та оформлення матеріалів про адміністративні правопорушення №3 від 1 січня 2024 року (додаток № 4). Такий штраф повинен бути сплачений протягом 15 днів.

    На підставі частини другої статті 308 КУпАП у разі несплати штрафу протягом 15 днів з дня отримання постанови, а в разі оскарження такої постанови - не пізніш як через 15 днів з дня повідомлення про залишення скарги без задоволення з метою примусового виконання цієї постанови органами державної виконавчої служби штраф, визначений постановою по справі про адміністративне правопорушення буде стягнуто у подвійному розмірі (від 34 000 до 60 000 грн).

    Адміністративне стягнення за вчинення в особливий період правопорушень, передбачених статтями 210, 210-1 цього Кодексу, може бути накладено протягом 3-х місяців з дня його виявлення, але не пізніше одного року з дня його вчинення (Стаття 38 КУпАП).

    У вашому випадку вийшли строки для притягнення вас до відповідальності, тому на вас не мають праов накладати штраф.


Похожие вопросы


Кодексы Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України