Задайте вопрос юристу

866 юриста готовы ответить сейчас

Ответ за ~15 минут

Задать вопрос на сайте

Недвижимость, 19 июля 2024, вопрос №115951 500₴

Как решить вопрос с незаконной постройкой жилья?

Добрый день!

У меня вопрос. возле моей квартиры сосед внаглую сделал постройку жилья впритык моего окна без разрешительных на то документов. Причем, данная площадь запрещена была для постройки. Попытки уговорить, договориться ни к чему не приводят. Человек делает покерфейс и продолжает.

Какие нужные от меня еще сведения для консультации что и куда писать? я прочитал что надо писать в гос инспекцию по градостроительству и гослужбу по чрез. ситуациям по незаконной надстройке.
Хотелось бы услышать грамотный обоснованный ответ и вопросы для уточнения (если есть)
Прикрепил фото из моего окна

Ответы юристов (7)

    Айвазян Юрий Климентьевич
    14.2%

    Доброго дня, Сергію Івановичу!

    У даному випадку Вам необхідно звертатись з відповідними заявами і скаргами до наступних державних органів та установ:

    1) до місцевих органів Відділу містобудування та архітектури – з приводу того, чи видавались замовнику будівництва Містобудівні умови та обмеження на будівельні роботи;

    2) до органів місцевого самоврядування на території яких здійснюється незаконне будівництво – з проханням надати інформацію, чи видавались дозвільні документи на будівництво, а також з проханням провести перевірку будівництва та зупинити будівельні роботи;

    3) до органів Державної архітектурно-будівельної інспекції – про надання інформації, чи видавались дозвільні документи на будівництво відповідної будівлі, а також з проханням провести перевірку будівництва, накласти штрафи та зупинити будівельні роботи.

    Надалі вказані органи проводять перевірку законності будівництва. За результатами якої виносять відповідні приписи про усунення порушень. А саме, – вимагають зупинити будівельні роботи або знести незаконно збудовані будівлі. Також у даному разі накладаються штрафи у розмірах, передбачених чинним законодавством України.

    При цьому, якщо замовники / підрядники будівництва перешкоджають притягненню їх до відповідальності, – держбудінспекція разом з правоохоронними органами вживають усіх необхідних заходів для притягнення таких суб’єктів до відповідальності.

    Також у разі невиконання приписів за результатами перевірок органи ДАБІ звертаються до суду про припинення самочинного будівництва та знесення незаконної будівлі.

    Зокрема, статтею 376 Цивільного кодексу України надано органам державної влади та місцевого самоврядування можливість подавати позови до суду у разі здійснення забудовниками незаконних будівельних робіт. У подальшому, за результатами розгляду таких справ, суди виносять рішення про зобов’язання проведення перебудови будівлі, – у разі порушення будівельних норм або значного відхилення від будівельного проекту. Або, – рішення про знесення незаконно побудованого будинку, – якщо неможливо провести перебудову.

    З повагою, адвокат Айвазян.

    Карпенко Андрій Володимирович
    14.2%

    Вітаю!

    Нормативна база

    Житловий будинок, будівля, споруда, інше нерухоме майно вважаються самочинним будівництвом, якщо вони збудовані або будуються на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети, або без відповідного документа, який дає право виконувати будівельні роботи чи належно затвердженого проекту, або з істотними порушеннями будівельних норм і правил (частина перша статті 376 Цивільного кодексу України).

    Недотримання будь-якої з цих вимог може призвести до визнання будівництва самочинним та його знесення за рахунок забудовника.

    Треба:

    ᗌ Звернутися з запитом до Державної архітектурно-будівельної інспекції України або її територіальних органів для отримання інформації про наявність повідомлення про початок виконання підготовчих робіт, повідомлення про початок виконання будівельних будівельного паспорта. Відповідну інформацію можна також переглянути в Реєстрі дозвільних документів.

    ᗌ Звернутися із заявою до Державної архітектурно-будівельної інспекції України або її територіальних органів з проханням провести перевірку щодо дотримання забудовником будівельних норм та виконання умов будівельного папорту.

    ᗌ З'ясувати в органі місцевого самоврядування чи проводилися громадські обговорення щодо будівництва на відповідній земельній ділянці. У випадку, якщо громадські обговорення не проводилися, вимагати врахування інтересів громадськості шляхом написання протестів.

    У випадку, якщо наявні докази того, що забудова є незаконною, заінтересована особа має право звернутися із заявою до органів Національної поліції, а також оскаржувати бездіяльність посадових осіб органів місцевого самоврядування та органів державної влади у суді.

    Дерій Владислав Олегович
    14.2%

    Доброго дня!

    Ви можете поскаржитися на сусіда до виконавчих органів місцевого самоврядування або до органів містобудування та архітектури.

    Згідно з пунктом 6.1.41. Державних будівельних норм України (ДБН Б.2.2.-12:2019) відстань до межі сусідньої ділянки від найбільш виступаючої конструкції стіни будівлі повинна становити не менше 1,0 м. При цьому повинно бути забезпечене влаштування необхідних інженерно-технічних заходів, що запобігатимуть стіканню атмосферних опадів з покрівель та карнизів будівель на територію суміжних ділянок або взаємоузгоджене водовідведення.

    Ознайомтесь з корисною матеріалом за посиланням https://dreamdim.ua/uk/vidstani-mizh-budynkamy-202...

    Згідно статті 152. КУпАП Порушення державних стандартів, норм і правил у сфері благоустрою населених пунктів, правил благоустрою територій населених пунктів - тягнуть за собою накладення штрафу на громадян від двадцяти до вісімдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб, громадян - суб'єктів підприємницької діяльності - від п'ятдесяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

    Якщо ОМС не вчиняють ніяких дій для знесення будівлі - Вам потрібно буде звертатись до суду.

    Відповідно до частини першої статті 376 ЦК України житловий будинок, будівля, споруда, інше нерухоме майно вважаються самочинним будівництвом, якщо вони збудовані або будуються на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети, або без відповідного документа, який дає право виконувати будівельні роботи чи належно затвердженого проекту, або з істотними порушеннями будівельних норм і правил.

    Відповідно до частини сьомої статті 376 ЦК України у разі істотного відхилення від проекту, що суперечить суспільним інтересам або порушує права інших осіб, істотного порушення будівельних норм і правил суд за позовом відповідного органу державної влади або органу місцевого самоврядування може постановити рішення, яким зобов`язати особу, яка здійснила (здійснює) будівництво, провести відповідну перебудову. Якщо проведення такої перебудови є неможливим або особа, яка здійснила (здійснює) будівництво, відмовляється від її проведення, таке нерухоме майно за рішенням суду підлягає знесенню за рахунок особи, яка здійснила (здійснює) будівництво. Особа, яка здійснила (здійснює) самочинне будівництво, зобов`язана відшкодувати витрати, пов`язані з приведенням земельної ділянки до попереднього стану.

    Як роз`яснено в п.5 постанови Пленуму Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ №6 від 30.03.2012 року «Про практику застосування судами статті 376 Цивільного кодексу України (про правовий режим самочинного будівництва)» відповідно до вимог статті 376 ЦК право на звернення до суду з позовом про знесення або перебудову самочинно збудованого об`єкта нерухомості мають як органи державної влади, так і органи місцевого самоврядування. У випадках порушення прав інших осіб право на звернення до суду належить і таким особам за умови, що вони доведуть наявність порушеного права (стаття 391 ЦК), а також власнику (користувачу) земельної ділянки, якщо він заперечує проти визнання за особою, яка здійснила самочинне будівництво на його земельній ділянці, права власності на самочинно збудоване нерухоме майно (частина четверта статті 376 та стаття 391 ЦК).

    Європейській суд з прав людини у справі « Іванова и Черкезов проти Болгарії» (Ivanova and Cherkezov v. Bulgaria, скарга N 46577/15) від 21 квітня 2016 року наголошував, що знесення самочинного будівництва є крайньою мірою і можливе лише тоді, коли використано усі передбачені законодавством України заходи щодо реагування та притягнення винної особи до відповідальності».

    З повагою, юрист Дерій В.О.!

    Кирда Вячеслав Володимирович
    14.2%

    Вітаю Вас.

    На жаль, але часто останнім часом зустрічаюся з такими випадками. У першу чергу, раджу звернутися до керівника органу місцевого самоврядування щодо вирішення земельного спору.

    Згідно із частиною 3 статті 158 Земельного кодексу України органи місцевого самоврядування вирішують земельні спори у межах населених пунктів щодо меж земельних ділянок, що перебувають у власності і користуванні громадян, та додержання громадянами правил добросусідства.

    Відповідно до статті 159 Земельного кодексу України земельні спори розглядаються органами місцевого самоврядування на підставі заяви однієї із сторін у тижневий строк з дня подання заяви (відповідна заява додається).

    Земельні спори розглядаються за участю зацікавлених сторін, які повинні бути завчасно повідомлені про час і місце розгляду спору. У рішенні органу місцевого самоврядування визначається порядок його виконання (частина 2, 4 статті 159 Земельного кодексу України).

    При цьому, відповідно до частини 2 статті 161 Земельного кодексу України виконання рішення щодо земельних спорів здійснюється органом, який прийняв це рішення.

    Таким чином, підготуйте письмову заяву на ім'я керівника ОМС, у якій вкажіть наступні пункти:

    ПРОШУ:

    • Розглянути звернення в межах чинного законодавства та надати обґрунтовану відповідь про вжиті заходи.
    • Сприяти у вирішенні відповідно до Земельного кодексу України земельного спору щодо меж земельних ділянок між сусідами по вул. ___, будинки __ та __ шляхом можливого встановлення відповідних меж в натурі.

    Розгляд заяви має відбуватися з виїздом комісії на місце проживання сусідів. Якщо не допоможе, треба буде звертатися до суду.

    ПРАВОВА АРГУМЕНТАЦІЯ ЗВЕРНЕННЯ ДО СУДУ:

    Згідно з частиною 1 статті 376 Цивільного кодексу України (далі – ЦК України) житловий будинок, будівля, споруда, інше нерухоме майно визнається самочинним будівництвом, якщо вони збудовані або будуються на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети, або без відповідного документа, який дає право виконувати будівельні роботи чи належно затвердженого проекту, або з істотними порушеннями будівельних норм і правил.

    При цьому відповідно до частини 4 вищезазначеної статті якщо власник (користувач) земельної ділянки заперечує проти визнання права власності на нерухоме майно за особою, яка здійснила (здійснює) самочинне будівництво на його земельній ділянці, або якщо це порушує права інших осіб, майно підлягає знесенню особою, яка здійснила (здійснює) самочинне будівництво, або за її рахунок.

    Відповідно до частини 2 статті 386 ЦК України власник, який має підстави передбачати можливість порушення свого права власності іншою особою, може звернутися до суду з вимогою про заборону вчинення нею дій, які можуть порушити його право, або з вимогою про вчинення певних дій для запобігання такому порушенню.

    Крім того, власник майна має право вимагати усунення перешкод у здійсненні ним права користування та розпоряджання своїм майном (частина 1 статті 391 ЦК України).

    Статтею 16 ЦК України встановлено, що способами захисту цивільних прав та інтересів можуть бути зокрема припинення дії, яка порушує право, відновлення становища, яке існувало до порушення, відшкодування збитків та інші способи відшкодування майнової шкоди тощо.

    Згідно з частиною 1 ст. 91 Земельного кодексу України (далі – ЗК України) власники земельних ділянок зобов`язані не порушувати прав власників суміжних земельних ділянок та землекористувачів.

    Відповідно до постанови Пленуму Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ від 30.03.2012 № 6 «Про практику застосування судами статті 376 Цивільного кодексу України (про правовий режим самочинного будівництва)» позов про знесення самочинно збудованого нерухомого майна може бути пред’явлено власником чи користувачем земельної ділянки або іншою особою, права якої порушено, зокрема, власником (користувачем) суміжної земельної ділянки з підстав, передбачених статтями 391, 396 ЦК, статтею 103 ЗК (пункт 17).

    Згідно частиною 2 статті 152 ЗК України власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов’язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.

    Частиною 2 статті 158 ЗК України передбачено, що виключно судом вирішуються земельні спори з приводу володіння, користування і розпорядження земельними ділянками, що перебувають у власності громадян і юридичних осіб, а також спори щодо розмежування територій сіл, селищ, міст, районів та областей.

    З повагою!

    Богун Сергій Павлович
    14.2%

    Добрый день.

    Самым эффективным способом будет подача заявление в Государственную инспекцию архитектуры и градостроительства Украины (её территориальные подразделения) о предоставлении информации о законности или незаконности строительных работ.

    Обращение в указанную инспекцию (её подразделения) является самым эффективным, т.к. указанная инспекция обладает довольно широкими полномочиями, в том числе правом проведения внеплановой проверки.

    https://diam.gov.ua/

    https://diam.gov.ua/storage/app/sites/31/%D0%9F%D0...

    Также можна подать заявление в городской совет (районный совет) о предоставлении информации о законности или незаконности строительных работ.

    Ну и последний способ - суд.

    Згідно ч. 2 ст. 15 Цивільного кодексу України:

    Способами захисту цивільних прав та інтересів можуть бути:

    1) визнання права;

    2) визнання правочину недійсним;

    3) припинення дії, яка порушує право;

    4) відновлення становища, яке існувало до порушення;

    5) примусове виконання обов'язку в натурі;

    6) зміна правовідношення;

    7) припинення правовідношення;

    8) відшкодування збитків та інші способи відшкодування майнової шкоди;

    9) відшкодування моральної (немайнової) шкоди.

    Турчин Ярослав Олександрович
    14.2%

    ЗДРАВСТВУЙТЕ, СЕРГЕЙ ИВАНОВИЧ!

    А ничего не сделаешь в законном поле без обращения в суд. Органы местного самоуправления и гос.строительная инспекция скорее всего не отреагируют. Или получат свою неправомерную выгоду и уедут, сделав вид, что будут разбираться. Не единожды это встречал.

    Да и что они сделать могут? У них нет рычагов как у ТЦК, чтоб чуть что - штраф от 17 тысяч гривен. У них штрафы намного скромнее. Да и ничего кроме штрафов они сделать не могут. Беспредел с имуществом - не является составом уголовного правонарушения. А кроме тюрьмы в Украине никто ничего не боится. Ну разве что активистов - участников боевых действий, которые приедут и сделают свой морально-этический суд над таким, так же не веря в правоохранительную систему.

    А тем временем время пройдёт и строение будет завершено и введено в эксплуатацию. Снова-таки не без коррупционных факторов.

    Тут на лицо однозначное нарушение ДБН В.2.2и15:2019 "Житлові будинки. Основні положення".

    Вот здесь можно посмотреть разрешительные документы с 2020 г., выдаваемые на объекты строительства.

    https://e-construction.gov.ua/reestri

    Здесь документы разрешительные до 06.07.2020 года.

    https://e-construction.gov.ua/permits_doc_old

    Единственный вариант, по моему мнению, - обратиться в суд. Одновременно ходатайствовать о вынесении ограничительного запрета судом на осуществление строительных и иных работ на время судебного разбирательства.

    Без этого все эти якобы обязанные реагировать органы местного самоуправления и гос.контроля - фикция, которая на моей памяти не решила самостоятельно еще ни один спор.

    Государственные органы тоже не обладают силовым ресурсом для прекращения такой деятельности.

    Раньше хоть были какие-то деятельные местные депутаты, к которым можно было обратиться и заручиться поддержкой. Сейчас - каждый сам за себя и заняты своими делами. Депутаты - бесправны. Даже народные в Верховной Раде. Силовиков может заставить работать только их непосредственный начальник или команда с Киева.

    "Собственность обязывает" – этот принцип хорошо известен во всем цивилизованном мире, поэтому он нашел свое отражение в статьях 319 и 322 Гражданского кодекса Украины как один из основополагающих.

    Статья 319 Гражданского кодекса Украины.

    1. Владелец владеет, пользуется, распоряжается своим имуществом по собственному усмотрению.

    2. Владелец имеет право совершать в отношении своего имущества любые действия, не противоречащие закону.

    При осуществлении своих прав и исполнении обязанностей собственник обязан соблюдать моральные устои общества.

    3. Всем владельцам обеспечиваются равные условия воплощения собственных прав.

    4. Собственность обязывает.

    5. Владелец не может использовать право собственности в ущерб правам, свободам и достоинствам граждан, интересам общества, ухудшать экологическую ситуацию и природные качества земли.

    6. Государство не вмешивается в осуществление собственником права собственности.

    7. Деятельность собственника может быть ограничена или прекращена или собственника может быть обязано допустить к пользованию его имуществом других лиц только в случаях и порядке, установленных законом.

    Если это многоквартирный дом - объясните органом управления домом, что это не только Вам мешает. Такие вот умники делая пристройки без согласований - могут порушить конструкцию дома и Ваш дом схлопнется как карточный. Такие случаи были.

    К сожалению от беспредела в нашей стране никто не застрахован. И законные методы, увы, в современных реалиях совершенно не эффективны. Полиция не способна защитить граждан и прекратить нарушение закона. Другие органы на этом только зарабатывают, делая вид что всё так и надо.

    Последняя цитадель - суды. Но судья сам не будет защищать Ваши права. Для этого нужен адвокат, который обоснует судье ситуацию грамотно как фактологически, так и процессуально.

    Вот с имением на руках Определения суда о запрете строительства - можно уже о чём-то говорить.

    Для более детального анализа ситуации мало информации.

    Надо смотреть по кадастровому номеру этого участка - кто собственник, какие документы выдавались. Если ничего не выдавалось и это возможно установить по реестрам, то можно работать более-менее эффективно в этом вопросе.

    Справедливости - нет, но за нее нужно бороться. Чтоб она таки была.

    Я Вас понимаю искренне. У меня множество клиентов и было, и есть - которые сталкиваются с подобными действиями людей, которые поняли что правоохранительной власти в стране нет, а значит можно делать что угодно. Ломать межевые заборы, строить, уничтожать общие постройки, юридически разделенные на два адреса и т.д., делать пристройки к квартирам, перегорождать пристройками к первым этажам квартир окна людей. В свое время даже супермаркеты и торговые комплексы в отдельных городах Украины так строили.

    Без судов Вы вопрос не решите. И да. Это Вас полиция не защищает. А если Вы попробуете вне закона эту постройку сжечь - сразу найдётся следователь, полиция и т.д. Кто слаб - того и помыкают увы.

    С уважением и пониманием, юрист Ярослав Турчин

    Корнійчук Євген Іванович
    14.8%

    Доброго дня, Вимоги до законного будівництва

    Житловий будинок, будівля, споруда, інше нерухоме майно вважаються самочинним будівництвом, якщо вони збудовані або будуються на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети, або без відповідного документа, який дає право виконувати будівельні роботи чи належно затвердженого проекту, або з істотними порушеннями будівельних норм і правил (частина перша статті 376 Цивільного кодексу України).

    Недотримання будь-якої з цих вимог може призвести до визнання будівництва самочинним та його знесення за рахунок забудовника.

    Алгоритм дій для з'ясування чи будівництво проводиться на законних підставах:

    ᗌ Звернутися до забудовника з проханням надати документи, що посвідчують право на земельну ділянку, будівельний паспорт тощо.

    ᗌ Отримати інформаційну довідку з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, в якій зазначається власник земельної ділянки, її кадастровий номер, наявність / відсутність обтяження.

    ᗌ Замовити Витяг про земельну ділянку або отримати інформацію про право власності або речові права з Державного земельного кадастру з метою з'ясування цільового призначення земельної ділянки.

    ᗌ Перевірити чи цільове призначення земельної ділянки відповідає Генеральному плану міста та плану зонування території (з даними документами можна ознайомитися на офіційному сайті міської/районної ради або звернутися до зазначених органів з запитом на інформацію). Якщо земельна ділянка знаходиться поруч з територією історичних забудов, пам'яток чи об'єктів культурної спадщини необхідно додатково перевірити наявність у Генеральному плану міста історико-архітектурного опорного плану, де зазначені планувально-просторові обмеження для забудови (пункт 13.1 розділу 13 Державних будівельних норм України Б.2.2-12:2018 "Планування і забудова територій").

    ᗌ Звернутися з запитом до Державної архітектурно-будівельної інспекції України або її територіальних органів для отримання інформації про наявність повідомлення про початок виконання підготовчих робіт, повідомлення про початок виконання будівельних робіт, будівельного паспорта. Відповідну інформацію можна також переглянути в Реєстрі дозвільних документів.

    ᗌ Звернутися із заявою до Державної архітектурно-будівельної інспекції України або її територіальних органів з проханням провести перевірку щодо дотримання забудовником будівельних норм та виконання умов будівельного папорту.

    ᗌ З'ясувати в органі місцевого самоврядування чи проводилися громадські обговорення щодо будівництва на відповідній земельній ділянці. У випадку, якщо громадські обговорення не проводилися, вимагати врахування інтересів громадськості шляхом написання протестів.

    Вчинення додаткових дій у випадку виявлення незаконного будівництва

    ♦ Об'єкт будівництва знаходиться в зоні охорони пам'яток та може загрожувати їх цілісності: звернутися до Міністерства культури України або до місцевої державної адміністрації, органу місцевого самоврядування для отримання копій охоронного договору та дозволу на виконання будівельних робіт на території пам'ятки (Закон України "Про охорону культурної спадщини").

    ♦ Будівництво супроводжується виробкою дерев, кущів та інших зелених насаджень: з метою перевірки законності вирубки необхідно ознайомитися в організації, що здійснює безпосередньо такі дії, з рішення про видалення зелених насаджень, що має відповідати вимогам Порядку видалення дерев, кущів, газонів і квітників у населених пунктах, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01 серпня 2006 року № 1045. Додатково особа може здійснити фотофіксацію вирубки. Якщо рішення про видалення зелених насаджень відсутнє, особа має право звернутися з заявою про виявлене порушення до Державної екологічної інспекції України, її територіального органу, а також до місцевої державної адміністрації, органу місцевого самоврядування.

    ♦ Будівництво знаходиться у прибережній захисній смузі або порушує окремий порядок надання та використання таких земель: необхідно звернутися із заявою до місцевої державної адміністрації, органу місцевого самоврядування, територіального органу Державної екологічної інспекції, Басейнового управління водних ресурсів та землевпорядної організації з проханням провести перевірку законності вчинення таких дій (статті 88-90 Водного кодексу України).

    Оскарження незаконного будівництва

    У випадку, якщо наявні докази того, що забудова є незаконною, заінтересована особа має право звернутися із заявою до органів Національної поліції, а також оскаржувати бездіяльність посадових осіб органів місцевого самоврядування та органів державної влади у суді.


Похожие вопросы


Кодексы Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України