Задайте вопрос юристу

880 юриста готовы ответить сейчас

Ответ за ~15 минут

Задать вопрос на сайте

Военное право, 09 августа 2024, вопрос №117336 700₴

Незаконна мобілізація, наявність права на відстрочку

Ситуація наступна:
Я студент ВНЗ, денна форма освіти, перша вища освіта, бакалаврат.
Маю студентський квиток та довідку форми 9.

Я вчинив спробу незаконного перетину кордону поза пунктом пропуску, мене затримали працівники ДПСУ.
Після допиту в ДПСУ, нас відвезли в Чернівецький ТЦК, де змусили пройти "ВЛК".

Я наполягав на проходженні ВЛК за місцем прописки, але в результаті вони просто видали висновок що я здоровий.
На зауваження і скарги ніяк не реагували. У висновку ВЛК мого підпису нема.

2 доби нас тримали в приміщенні ТЦК, не годували та забрали наші документи та телефони. На наявність у мене документів, що посвідчують що я студент, реакції не було. Там мене змусили підписати військовий квиток, який там же і зробили.

Після цього нас почали возити по військовим частинам і намагались передати нас в одну з них.
Це супроводжувалось моральним тиском та залякуваннями.

В результаті я потрапив до учбової частини у Львівській області, де і знаходжусь зараз.

З документів, я підписав згоду на обробку персональних даних і розписався за отримання уніформи та речей в учбовій частині.

Я встановив додаток резерв+, в якому підтягується дата проходження ВЛК ще з 2013 року і статус "військовозобов'язаний".

Питання в тому, наскільки реально оскаржити дії ТЦК в судовому порядку, скористатись правом на відстрочку (відповідно - отримати відстрочку), та вийти з учбової частини?
Що для цього потрібно документально і які дії необхідно зробити для цього?

Ответы юристов (18)

    Карпенко Андрій Володимирович
    18.6%

    Вітаю!

    НАЖАЛЬ, ВАША СИТУАЦІЯ ДОСИТЬ НЕ ПРОСТА.

    Є ВЕЛИКА РІЗНИЦЯ МІЖ ПРАВОМ НА ВІДСТРОЧКУ ТА ОФОРМЛЕНОЮ ВІДСТРОЧКОЮ ВІД МОБІЛІЗАЦІЇ.

    САМА ГОЛОВНА ПРОБЛЕМА, ЩО ЗНАХОДЯЧИСЬ В ТЦКСП ВИ НЕ НАПИСАЛИ ЗАЯВУ НА ВІДСТРОЧКУ.

    ЄДИНА МОЖЛИВІСТЬ ЩОСЬ ЗРОБИТИ - ЦЕ ЗВЕРНУТИСЯ ДО СУДУ З ПОЗОВОМ ДО ТЦКСП ПРО НАДАННЯ ВАМ ВІДСТРОЧКИ ВІД МОБІЛІЗАЦІЇ, В ЗВ'ЯЗКУ З ТИМ, ЩО ПРИ МОБІЛІЗАЦІЇ ПРЕДСТАВНИКИ ТЦКСП ПРОІГНОРУВАЛИ ВАШУ ПИСЬМОВУ ЗАЯВУ ПРО НАДАННЯ ВАМ ВІДСТРОЧКИ ВІД МОБІЛІЗАЦІЇ.

    ВАМ ПОТРІБЕН МІСЦЕВИЙ АДВОКАТ, КОТРИЙ БУДЕ ПРЕДСТАВЛЯТИ ВАШІ ІНТЕРЕСИ В СУДІ.

    АДМІНІСТРАТИВНЕ ПРАВОПОРУШЕННЯ (СПРОБА НЕЗАКОННОГО ПЕРЕТИНУ КОРДОНУ), НЕ ЛИШАЄ ВАС ПРАВА НА ВІДСТРОЧКУ ВІД МОБІЛІЗАЦІЇ.

    ТАКОЖ ТРЕБА ОСКАРЖУВАТИ РІШЕННЯ ВЛК, ТОМУ ЩО БУЛА ПОРУШЕНА ПРОЦЕДУРА ЇЇ ПРОВЕДЕННЯ. В ЦЬОМУ ПИТАННІ ПЕРШИЙ КРОК ВИ МОЖЕТЕ ЗРОБИТИ САМІ.

    Проходження медичного огляду під час мобілізації регулюється пунктом 3 глави II Наказу МО від 14.08.2008 року №402.

    Зокрема, відповідно до підпункту 3.4 перед оглядом проводиться загальний аналіз крові, в тому рахунку на ВІЛ, гепатит, цукор, загальний аналіз, визначається група крові, резус, проводиться рентген, а особам за 40 років обов’язково вимірюють тиск та проводиться ЕКГ.

    Відповідно до підпункту 3.5 до початку проведення медичного огляду ТЦК та СП отримує дані від органів соціального забезпечення щодо осіб з інвалідністю.

    А військовозобов’язаний під час проведення медогляду зобов’язаний надати членам ВЛК ТЦК та СП медичну карту амбулаторного хворого за формою №025/о, затвердженою наказом МОЗ України від 14 лютого 2012 року №110, виписки з медичної документації щодо перенесених захворювань, отриманих травм, поранень тощо, якщо така інформація відсутня в електронній базі.

    Тож перш ніж проходити вищезазначене свавільне ВЛК, ви повинні:

    • заявити про порушення процедури проходження ВЛК, яка чітко прописана у наказі №402;
    • заявити про відмову виконувати незаконні розпорядження та зазначити, що не відмовляєтеся від проходження ВЛК, але виключно у спосіб визначений законом;
    • запропонувати виписати повістку та направлення на іншу дату для отримання виписки з амбулаторної книжки та лікарських висновків.

    Долучіть заявою до особової справи всі без винятку лікарські виписки, висновки, заключення та виписку з амбулаторної картки. Зверніть увагу: виписку з амбулаторної книги ви не просто можете надати, ви зобов’язані це зробити. Для чого – зараз зрозумієте.

    Згідно з тим же підпунктом 3.5 зазначені документи, а на офіцерів і прапорщиків запасу – також особові справи, ТЦК та СП до початку огляду подає для вивчення у ВЛК.

    Тобто всі ваші виписки та висновки з лікарень і амбулаторної книжки передаються на ВЛК. Не просто картку обходу лікарів, як у нас часто відбувається зараз, а справу, щоб лікарі ознайомилися із висновками та виписками. Чому?

    Спеціалісти, які входять до складу ВЛК, не ставлять діагнозів, а лише дають експертну оцінку стану особи та ступеня порушень функцій організму. Тобто, діагнози встановлюються до медогляду ВЛК, або за її направленням.

    Закріплено колегіальний порядок встановлення (підтвердження) діагнозу при результатах попередніх досліджень та наявних документів. Огляд та прийняття рішення здійснюється консиліумом за участі провідних (головних) медичних фахівців.

    Якщо спростимо, то вашу придатність ВЛК визначає за діагнозами, які ви подали або при додатковому обстеженні, коли вас направляє сама ВЛК.

    Майже у 90% випадках після проходження ВЛК вам намагаються вручити повістку на відправку, не надавши висновку ВЛК про придатність, оформленого у вигляді довідки.

    Фактично мобілізовують в сліпу: ви не знаєте свій статус, а від вас вже щось вимагають. Саму довідку видають разом із військовим квитком і пропонують поставити підпис, правда, без дати, бо вона вже там стоїть. Чому?

    Щоб ви не змогли скористатися правом на оскарження, перебуваючи ще вдома. Адже якщо ви потрапляєте у військову частину, тоді оскаржити висновок ВЛК, звісно, можна, але на проведення повторного огляду вас просто не відпустять.

    А чому такий переполох із датою отримання довідки? Строк оскарження складає один місяць для оскарження висновку. А як показують ситуації, в довідці стоїть дата місячної давнини або ж тиждень до закінчення строку оскарження.

    Тож першочергово вам повинні видати довідку про придатність, ви повинні розписатися за її отримання, поставити правильну дату і, якщо не погоджуєтеся з висновком ВЛК, можете написати заяву на оскарження і до моменту переогляду вас не можуть мобілізувати.

    Це написано - В пункті 72 Постанови Кабміну №560 від 14.05.2024 року:

    «У разі незгоди громадянина з рішенням ВЛК при ТЦК та СП на підставі його заяви громадянин направляється для проходження військово-лікарської комісії при обласному ТЦК та СП».

    Тобто, якщо ви не погоджуєтеся з довідкою ВЛК, вам потрібно зазначити, що ви будете писати заяву про направлення на повторний огляд.

    ххх

    Постанова ВЛК регіонів може бути оскаржена у ЦВЛК або у судовому порядку (підпункт 2.4.10 пункту 2.4 глави 2 розділу I Положення).Постанови ЦВЛК можуть бути оскаржені в судовому порядку (п.п. 2.3.5 п. 2.3 глави 2 розділу І Положення).

    Законодавством передбачено можливість оскарження постанов ВЛК у досудовому порядку. Зокрема, відповідно до абзацу 3 пункту 2.12 наказу Міноборони № 402, у спірних питаннях, пов'язаних із незгодою призовника з висновками лікарів, питаннях контролю за об'єктивністю висновків лікарів, за рішенням штатної ВЛК призовник може бути направлений на контрольне обстеження у військовий лікувальний заклад.

    Досудовий порядок оскарження передбачає перегляд постанови ВЛК вищою інстанцією за принципом інстанційності:

    1. Постанови ВЛК районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки можна оскаржити до ВЛК області або м. Києва.

    2. Перегляд постанов підпорядкованих ВЛК (ВЛК областей) мають право здійснювати ВЛК регіонів.

    3. Постанови будь-яких ВЛК має право переглядати Центральна ВЛК, яка є керівним органом.

    За наслідками розгляду заяви вища інстанція ВЛК може прийняти рішення про проведення повторного або контрольного медичного огляду з метою остаточного вирішення питання щодо придатності до військової служби.

    Для оскарження постанови ВЛК у досудовому порядку необхідно підготувати відповідну заяву про перегляд такої постанови та додати всі необхідні документи, видані військово-лікарською комісією. У заяві важливо чітко викласти підстави для оскарження, наприклад, непомічену хворобу, помилку ВЛК у встановленні причинного зв'язку захворювання тощо.

    Крім досудового порядку, постанови ВЛК можуть бути оскаржені й у судовому порядку відповідно до вимог Кодексу адміністративного судочинства України (КАСУ). Оскарження рішень ВЛК у суді здійснюється в порядку адміністративного судочинства, оскільки ВЛК є органами військового управління, які виконують владні управлінські функції.

    Строки для оскарження регулюються статтею 122 КАСУ:

    1. Три місяці з дня вручення відповідного рішення за результатами розгляду заяви щодо оскарження постанови, тобто у разі попереднього застосування досудового порядку. Цей строк починає свій перебіг із дня вручення рішення вищої інстанції ВЛК за результатами розгляду заяви про перегляд постанови.

    2. Шість місяців із дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів, тобто з дня винесення відповідної постанови ВЛК.

    Розмір судового збору за подання заяви до суду фізичною особою становить 0,4 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб. У 2024 році це складає 1211,20 грн.

    Вимоги до позовної заяви та необхідні додатки подаються з урахуванням вимог статей 160 і 161 КАСУ. Зокрема, позовна заява має містити:

    • найменування адміністративного суду, до якого подається заява;
    • повне найменування сторін та їх місцезнаходження (місце проживання);
    • зміст оспорюваного рішення (постанови ВЛК);
    • виклад обставин, на яких ґрунтуються вимоги;
    • вимоги позивача і їх обґрунтування;
    • перелік документів, що додаються до заяви.

    До заяви мають бути додані копії оскаржуваної постанови ВЛК та документи, що підтверджують обставини, на яких ґрунтуються вимоги (наприклад, медичні висновки, довідки тощо).

    Верховний Суд у своїй практиці виробив низку важливих позицій щодо оскарження постанов військово-лікарських комісій. Зокрема, у постанові від 12 червня 2020 року у справі № 810/5009/18 Верховний Суд висловив такі ключові положення:

    1. Судовий контроль за рішеннями ВЛК здійснюється в межах компетенції адміністративних судів. Суд не може підміняти собою ВЛК та самостійно визначати ступінь придатності до військової служби, однак має право оцінити повноту й об'єктивність проведеного медичного огляду та встановлення причинного зв'язку захворювання.

    2. Суд зобов'язаний перевірити дотримання процедури проведення медичного огляду та прийняття рішення ВЛК, а також проаналізувати наявність усіх необхідних документів, на підставі яких приймалося рішення.

    3. У випадку встановлення судом недоліків у процедурі проведення медичного огляду або прийняття рішення ВЛК, постанова ВЛК може бути визнана незаконною та скасована із зобов'язанням провести повторний медичний огляд.

    4. Суд не має права самостійно встановлювати причинний зв'язок хвороби з проходженням військової служби або визначати ступінь втрати працездатності. Це належить до компетенції ВЛК.

    Обґрунтуйте свій позов такими міркуваннями:

    1) При проведенні медичного огляду позивача членами ВЛК не було дотримано встановленої Положенням № 402 процедури. Зокрема, у медичній картці позивача відсутні результати обов'язкових досліджень - рентгенологічного, аналізів крові та сечі, електрокардіограми тощо, що свідчить про неповний медогляд і порушення вимог законодавства.

    2) Спірне рішення ВЛК про непридатність позивача до військової служби прийнято необґрунтовано, без урахування всіх наявних матеріалів справи та обставин. Воно є непропорційним можливому обмеженню прав особи та таким, що не забезпечує належного балансу приватних і публічних інтересів. Відповідач (ВЛК) не довів правомірність свого рішення.

    3) Хоча питання визначення придатності до військової служби є дискреційним повноваженням ВЛК, проте оскільки оскаржуване рішення прийнято з порушенням встановленої законом процедури, воно підлягає скасуванню судом.

    4) Суд не має компетенції для оцінки правильності медичних висновків ВЛК щодо діагнозу та ступеня придатності особи до військової служби. Однак суд уповноважений перевіряти законність самого рішення ВЛК в частині дотримання встановленої процедури його прийняття.

    Кирда Вячеслав Володимирович

    Вітаю Вас.

    Прикра ситуація, багато помилок було зроблено з Вашої сторони. Перша з них - проходження військово-лікарської комісії, яка відкрила двері для Вашої примусової мобілізації.

    Чи є шанс вийти прямо з навчального центру? Як би прикро мені не було це говорити, але вони мінімальні. Справа в тому, що в цілому теоретичні шанси на оскарження мобілізації Ви маєте, це 100%, але на це може піти не один місяць. Як правило, розгляд таких кейсів розтягується на 8-12 місяців.

    Звісно, подавати позов до суду потрібно, при чому ТЕРМІНОВО, Для цього треба підписати договір з адвокатом, який спробує витребувати всі матеріали з ТЦК та СП та підготує позов. Зараз Вам потрібно телефонувати на гарячі лінії МОУ. Генерального штабу, реєструвати скарги на незаконну мобілізацію, адже під час цього питання щодо наявності у Вас права на відстрочку не вивчалося від слова "зовсім".

    Допущені помилки роблять шанси на оскарження 50 на 50, на жаль...

    Середницький Євгеній Вікторович

    Вітаю, ситуація, в яку ви потрапили, є досить серйозною, і для захисту своїх прав вам потрібно діяти оперативно і виважено. Нижче наведено кроки, які ви можете здійснити, щоб оскаржити дії територіального центру комплектування (ТЦК), відновити право на відстрочку від мобілізації та вийти з навчальної частини.

    1. Збір доказів і документів

    Перед тим як розпочати процес оскарження, зберіть усі можливі документи та докази:

    • Студентські документи: Ваш студентський квиток, довідка форми №9, копії наказів про зарахування до ВНЗ, довідка про навчання.
    • Документи, видані ТЦК: Військовий квиток (якщо у вас є його копія або фото), висновок ВЛК, всі документи, які вам дали підписати в ТЦК та у військовій частині.
    • Свідчення та записи: Якщо у вас є контакти інших осіб, які також були затримані разом з вами або стали свідками подій, попросіть їх підготувати письмові свідчення.
    • Листування та записи: Якщо у вас є якісь записи або фото, зроблені до затримання або під час перебування в ТЦК (наприклад, повідомлення з месенджерів), вони також можуть бути корисними.
    2. Оскарження дій ТЦК

    Ви можете оскаржити дії ТЦК в адміністративному або судовому порядку:

    1. Скарга до Військової прокуратури:
      • Ви можете подати скаргу до військової прокуратури щодо незаконних дій працівників ТЦК, зокрема незаконного затримання, примусового проходження ВЛК та порушення ваших прав як студента.
      • У скарзі детально опишіть усі події, додайте докази (копії документів, свідчення), та попросіть прокуратуру розслідувати ці факти.
    2. Звернення до суду:
      • Ви можете подати адміністративний позов до окружного адміністративного суду за місцем вашого проживання або за місцем знаходження ТЦК. У позові ви можете вимагати визнання незаконними дій ТЦК, скасування рішень про ваше зарахування до військової частини, і повернення до ВНЗ.
      • Паралельно з цим, ви можете подати заяву до суду про забезпечення позову, в якій просити призупинити виконання наказів про ваше зарахування до військової частини до вирішення справи по суті.
    3. Звернення до омбудсмена:
      • Ви також можете звернутися до Уповноваженого Верховної Ради з прав людини (омбудсмена) із заявою про порушення ваших прав.
    3. Право на відстрочку

    Як студент денної форми навчання на першій вищій освіті, ви маєте право на відстрочку від мобілізації. Однак, враховуючи ситуацію, вам потрібно терміново поновити своє право на відстрочку:

    1. Звернення до ВНЗ:
      • Повідомте адміністрацію вашого навчального закладу про вашу ситуацію. Попросіть їх надати вам додаткову довідку про навчання, яка підтверджує ваш статус студента на денній формі навчання.
    2. Подання заяви до ТЦК:
      • Надішліть заяву до ТЦК із вимогою поновити ваше право на відстрочку на підставі вашого статусу студента. Додайте до заяви довідку з ВНЗ, студентський квиток та копію довідки форми №9.
    4. Звільнення з військової частини

    Щоб вийти з навчальної частини, потрібно підтвердити ваше право на відстрочку:

    • Подання рапорту: Напишіть рапорт на ім’я командира військової частини, в якому вимагайте ваше звільнення з військової служби на підставі вашого статусу студента та права на відстрочку.
    • Залучення адвоката: У такій ситуації важливо звернутися до адвоката, який має досвід у військових справах. Він допоможе вам скласти юридично обґрунтовані документи, представляти ваші інтереси в суді та забезпечити ваш захист у цій справі.
    5. Контакт із рідними та підтримка

    Повідомте рідних про вашу ситуацію. Вони можуть допомогти організувати юридичну підтримку та звернутися до відповідних органів.

    Підсумок

    Ваші права були грубо порушені, і у вас є підстави для оскарження дій ТЦК та повернення до навчання. Діяти потрібно швидко, залучаючи всі можливі юридичні інструменти. Звернення до суду, прокуратури та омбудсмена, а також залучення адвоката — це найефективніші кроки в цій ситуації.

    Айвазян Юрій Климентійович
    11.3%

    Доброго дня, Віталію!

    Перше, що Вам потрібно зробити - це укласти угоду з адвокатом, оскільки самостійно впоратись з оскарженням дій ТЦК, знаходячись в учбовій частині, Ви однозначно не зможете.

    Ваш адвокат підготує позовну заяву до суду та зробить всі необхідні подальші дії щодо збирання необхідних доказів або ж витребує останні в ТЦК та СП за ухвалою суду.

    Адвокат Вам потрібен за місцем знаходження ТЦК та СП, який Вас мобілізував, або ж за місцем Вашої реєстрації.

    Аналіз судової практики говорить про те, що найпоширенішою підставою для визнання протиправним призову на військову службу є неврахування ТЦК та СП наявності в особи підстав для відстрочки та не проходження обов`язкової ВЛК.

    Приводжу Вам приклад рішення суду, яке було прийнято на користь позивача. Ситуація схожа на Вашу, проте, врахуйте скільки тривав розгляд справи.

    09 квітня 2024 року м. Ужгород№ 260/611/24 Закарпатський окружний адміністративний суд у складі:

    08.02.2023 року ОСОБА_1 через представника ОСОБА_2 звернувся до Закарпатського окружного адміністративного суд з позовом до ІНФОРМАЦІЯ_2 , в якому, з урахуванням уточненої позовної заяви просить:

    1. визнати протиправними дії ІНФОРМАЦІЯ_2 щодо призову на військову службу під час мобілізації ОСОБА_1 ;

    2. визнати незаконним та скасувати наказ про призов по мобілізації ОСОБА_3 ;

    Позивач в обґрунтування позовних вимог посилається на статті 23 частини 2 абзацу 1 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію", відповідно до якої призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період не підлягають також здобувачі фахової передвищої та вищої освіти, асистенти-стажисти, аспіранти та докторанти, які навчаються за денною або дуальною формами здобуття освіти.

    У відповідності до положень статті 23 частини 2 абзацу 1 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію" (чинної на час прийняття оскаржуваних наказів), призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період не підлягають також здобувачі фахової передвищої та вищої освіти, асистенти-стажисти, аспіранти та докторанти, які навчаються за денною або дуальною формами здобуття освіти.

    Як встановлено судом, ОСОБА_1 у 2023 році вступив до Карпатського університету імені Августина Волошина на є студентом 2 курсу денної форми навчання, що підтверджується довідкою №677 від 11.07.2023 року (а.с. 7) та студентським квитком НОМЕР_3 (а.с. 6).

    Так, згідно вимог Закону України «Про вищу освіту»:

    1) вища освіта - сукупність систематизованих знань, умінь і практичних навичок, способів мислення, професійних, світоглядних і громадянських якостей, морально-етичних цінностей, Інших компетентностей, здобутих у закладі вищої освіти (науковій установі) у відповідній галузі знань за певною кваліфікацією на рівнях вищої освіти, що за складністю є вищими, ніж рівень повної загальної середньої освіти (пункт 5 частини 1 статті 1);

    2) здобувані вищої освіти - особи, які навчаються у закладі вищої освіти на певному рівні вищої освіти з метою здобуття відповідного ступеня і кваліфікації (пункт 11 частини 1 статті 1);

    3) підготовка фахівців з вищою освітою здійснюється за відповідними освітніми програмами на таких рівнях вищої освіти, зокрема, другий (магістерський) рівень (абзаци 1,4 частини 1 статті 5);

    4) особа має право здобувати вищу освіту в різних формах або поєднувати їх. Основними формами здобуття вищої освіти є: інституційна (очна (денна, вечірня), заочна, дистанційна, мережева); дуальна. Очна (денна, вечірня) форма здобуття вищої освіти - це спосіб організації навчання здобувачів вищої освіти, що передбачає проведення навчальних занять та практичної підготовки не менше 30 тижнів упродовж навчального року (частини 1,2 статті 49).

    Та, обставина, що на момент призову позивач був студентом денної форми навчання підтверджується відповідною довідкою, виданою Карпатським університетом імені Августина Волошина та студентським квитком.

    Разом з тим, суд вказує на те, що Карпатським університетом імені Августина Волошина направлено начальнику ІНФОРМАЦІЯ_2 , де на обліку перебував позивач, повідомлення про зміну облікових даних призовників, військовозобов`язаних та резервістів згідно форми додатку 4 до Положення, в якій підтверджується факт навчання ОСОБА_1 (а.с. 79-80).

    Окрім цього, суд вказує на те, що обов`язок щодо перевірки наявності підстав для відстрочки від призову під час мобілізації на військову службу покладено на відповідні районні територіальні центри комплектування та соціальної підтримки.

    Аналізуючи наведене, суд зазначає, що при винесенні оскаржуваного наказу від 28.01.2024 року в частині призову ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , як орган на який законом покладено обов`язок щодо перевірки наявності підстав для відстрочки від призову під час мобілізації на військову службу не переконався в тому, що позивач, як студент денної форми навчання підпадає вимоги статті 23 частини 2 абзацу 1 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію".

    Отже, аналізуючи наведене, суд не може погодитися з твердженням відповідача про те, що позивач документального підтвердження щодо наявності та права на відстрочку, передбаченого ст. 23 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію" працівникам ІНФОРМАЦІЯ_2 не надав.

    Таким чином, будучи у період спірних правовідносин студентом денної форми навчання у Карпатському університеті імені августина Волошина в порушення абзаців 4, 5 статті 1, абзаців 1, 2 частини 2 статті 23 Закону № 3543-ХП, статті 1 Закону України «Про оборону України», частини 6 статті 2, абзацу 1 частини 1 статті 39 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу», Указу № 64/2022, Указу № 65/2022 та підпункту 1 пункту 252 Положення № 1153/2008, ОСОБА_1 був незаконно призваний на військову службу за призовом під час мобілізації на особливий період, що є підставою для задоволення даного позову.

    https://reyestr.court.gov.ua/Review/118490045

    З повагою, адвокат Айвазян.

    Дерій Владислав Олегович

    Вітаю Вас!

    Ситуація у Вас дуже складна, адже згідно частини 1 статті 39 ЗУ "Про військовий обов'язок і військову службу" На військову службу під час мобілізації призиваються резервісти та військовозобов’язані, які перебувають у запасі і не заброньовані в установленому порядку на період мобілізації, незалежно від місця їх перебування на військовому обліку.

    Тобто, якщо Ви не оформили відстрочку - Вас могли направити на ВЛК та призвати з будь-якого ТЦК.

    У Вашому випадку Ви можете :

    1. Оскаржувати незаконну мобілізацію, адже ТЦК не врахували Ваш стан здоров'я та не ознайомилися з документами, які підтверджують Ваш стан здоров'я. Для цього Вам потрібно укласти угоду з адвокатом, який ознайомиться з Вашою ситуацією.

    Наскільки реально буде оскаржити мобілізацію - буде залежати від того, чи подавали Ви заяву про відстрочку, чи є в ТЦК Ваш підпис про проходження ВЛК, тощо.

    На жаль, оскарження мобілізації це перш за все час, тому поки Ви знаходитесь у військовій частині Ви вважаєтесь військовослужбовцем.

    Відповідно до закону військовослужбовці мають право звертатись до свого командування з рапортом по різним питанням: звільнення з військової служби, направлення на ВЛК, отримання лікування, надання відпустки тощо.

    Вам потрібно подати рапорт про направлення на ВЛК у зв'язку з різким погіршення стану здоров'я, що унеможливлює його проходження військової служби та виконання покладених на нього обов'язків.

    Якщо Ви відмовитесь від виконання наказу - то скоріш за все командування розціне даний поступок як непокору і в такому випадку Вам доведеться відстоювати свої права у судовому порядку.

    Проте, згідно статті 37 розділу І, частини І «Статуту внутрішньої служби Збройних Сил України» підлеглий має право звернутися до командира з проханням уточнити наказ.

    Про виконання або невиконання наказу військовослужбовець зобов’язаний доповісти командирові (начальникові), який віддав наказ, і своєму безпосередньому командирові (начальникові), а також вказати причини невиконання наказу або його несвоєчасного (неповного) виконання. Якщо військовослужбовець розуміє, що він неспроможний виконати наказ своєчасно та у повному обсязі, він про це зобов’язаний доповісти вищезазначеним особам негайно.

    Саме тому у випадках невпевненості у можливості виконати наказ раджу писати рапорт про уточнення наказу, обов’язково в ньому зазначаючи про те, що Ви НЕ відмовляєтесь виконувати наказ, а просто по стану здоров'я не в змозі виконувати покладені на Вас обов'язки.

    Стаття 41 Кримінального кодексу України визначає, що наказ або розпорядження є законними, якщо вони віддані відповідною особою в належному порядку та в межах її повноважень і за змістом не суперечать чинному законодавству та не пов'язані з порушенням конституційних прав та свобод людини і громадянина. Тобто виконанню підлягає тільки законний наказ.

    Явно злочинним слід вважати наказ, злочинний характер якого очевидний, зрозумілий як для того, хто його віддає, так і для того, кому він адресований, а також для інших осіб. Тобто злочинність такого наказу повинна бути очевидною і не викликати сумнівів.

    Не підлягає кримінальній відповідальності особа, яка відмовилася виконувати явно кримінально протиправний наказ або розпорядження. Також зауважу, що виконавець наказу може бути звільнений від відповідальності, якщо він не усвідомлював і не міг усвідомлювати злочинність наказу. У такому випадку відповідальності підлягає тільки особа, що віддала кримінально протиправний наказ.

    2.. Ознайомитись зі всіма підставами для звільнення з військової служби та працювати над підготовкою рапорта та необхідних документів.

    Згідно частини 4 статті 26 Закону України "Про військовий обов'язок та військову службу" під час дії військового стану військовослужбовці, які проходять військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період, військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період, звільняються з військової служби на підставах:

    а) за віком - у разі досягнення граничного віку перебування на військовій службі;

    б) за станом здоров’я:

    • на підставі висновку (постанови) військово-лікарської комісії про непридатність до військової служби або про тимчасову непридатність до військової служби з переоглядом через 6-12 місяців;
    • за наявності інвалідності (якщо військовослужбовці не висловили бажання продовжувати військову службу);

    в) у зв’язку з набранням законної сили обвинувальним вироком суду, яким призначено покарання у виді позбавлення волі або обмеження волі;

    г) через сімейні обставини або з інших поважних причин, перелік яких визначається частиною дванадцятою цієї статті (якщо військовослужбовці не висловили бажання продовжувати військову службу);

    д) у зв’язку із звільненням з полону (якщо військовослужбовці не висловили бажання продовжувати військову службу);

    е) у зв’язку із скороченням штатів або проведенням організаційних заходів - у разі неможливості їх використання на службі (для осіб вищого офіцерського складу);

    з) у зв’язку із призначенням (обранням) на посаду або перебуванням на посаді судді, судді Конституційного Суду України, члена Вищої ради правосуддя, члена Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, керівника служби дисциплінарних інспекторів Вищої ради правосуддя, його заступника, дисциплінарного інспектора Вищої ради правосуддя.

    Згідно частини 12 статті 26 Закону України "Про військовий обов'язок та військову службу" під час дії воєнного стану військовослужбовці звільняються з військової служби через сімейні обставини або з інших поважних причин на таких підставах:

    • військовослужбовці-жінки - у зв’язку з вагітністю;
    • військовослужбовці-жінки, які перебувають у відпустці для догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку, а також якщо дитина потребує домашнього догляду тривалістю, визначеною в медичному висновку, але не більш як до досягнення нею шестирічного віку;
    • дружина, якщо обоє із подружжя проходять військову службу і мають дитину (дітей) віком до 18 років;
    • перебування на утриманні у військовослужбовця трьох і більше дітей віком до 18 років, крім тих, які мають заборгованість із сплати аліментів, сукупний розмір якої перевищує суму платежів за три місяці;
    • військовослужбовці, які мають дитину (дітей) віком до 18 років, якщо другий з батьків такої дитини (дітей) помер, позбавлений батьківських прав, визнаний зниклим безвісти або безвісно відсутнім, оголошений померлим, відбуває покарання у місцях позбавлення волі, а також коли особа самостійно виховує та утримує дитину за рішенням суду або запис про батька такої дитини в Книзі реєстрації народжень здійснений на підставі частини першої статті 135 Сімейного кодексу України;
    • військовослужбовці, які є усиновлювачами, на утриманні яких перебуває (перебувають) дитина (діти), яка (які) до моменту усиновлення була (були) дитиною-сиротою (дітьми-сиротами) або дитиною (дітьми), позбавленою (позбавленими) батьківського піклування, віком до 18 років, опікунами, піклувальниками, прийомними батьками, батьками-вихователями, патронатними вихователями, на утриманні яких перебуває дитина-сирота (діти-сироти) або дитина (діти), позбавлена (позбавлені) батьківського піклування, віком до 18 років;
    • виховання військовослужбовцем дитини з інвалідністю віком до 18 років, у разі відсутності інших осіб, які зобов’язані її виховувати;
    • утримання військовослужбовцем повнолітньої дитини, яка є особою з інвалідністю I чи II групи;
    • виховання військовослужбовцем дитини, хворої на тяжкі перинатальні ураження нервової системи, тяжкі вроджені вади розвитку, рідкісні орфанні захворювання, онкологічні, онкогематологічні захворювання, дитячий церебральний параліч, тяжкі психічні розлади, цукровий діабет I типу (інсулінозалежний), гострі або хронічні захворювання нирок IV ступеня, дитини, яка отримала тяжку травму, потребує трансплантації органа, потребує паліативної допомоги, що підтверджується документом, виданим лікарсько-консультативною комісією закладу охорони здоров’я в порядку та за формою, встановленими центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері охорони здоров’я, але якій не встановлено інвалідність, за умови що такі особи не мають інших працездатних осіб, зобов’язаних відповідно до закону їх утримувати;
    • необхідність здійснювати постійний догляд за дружиною (чоловіком) з числа осіб з інвалідністю I чи II групи;
    • необхідність здійснювати догляд за дружиною (чоловіком) з числа осіб з інвалідністю III групи, встановленої внаслідок онкологічного захворювання, відсутності кінцівок (кінцівки), кистей рук (кисті руки), стоп ніг (стопи ноги), одного з парних органів, або за наявності у дружини (чоловіка) з числа осіб з інвалідністю III групи онкологічного захворювання, психічного розладу, церебрального паралічу або інших паралітичних синдромів;
    • необхідність здійснювати постійний догляд за одним із своїх батьків чи батьків дружини (чоловіка), який є особою з інвалідністю I чи II групи, за умови відсутності інших членів сім’ї першого чи другого ступеня споріднення такої особи або якщо інші члени сім’ї першого чи другого ступеня споріднення самі потребують постійного догляду за висновком медико-соціальної експертної комісії чи лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров’я;
    • необхідність здійснювати постійний догляд за членом сім’ї другого ступеня споріднення, який є особою з інвалідністю I або II групи, за умови відсутності інших членів сім’ї першого та другого ступенів споріднення такої особи або якщо інші члени сім’ї першого та другого ступенів споріднення самі потребують постійного догляду за висновком медико-соціальної експертної комісії чи лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров’я;
    • у зв’язку з необхідністю здійснення опіки над особою, визнаною судом недієздатною, за умови що за такою особою не здійснюється піклування (опіка) іншими особами;
    • якщо їхні близькі родичі (чоловік, дружина, син, донька, батько, мати або рідний (повнорідний) брат чи сестра) загинули або пропали безвісти під час безпосередньої участі у антитерористичній операції, здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, а також під час забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії проти України під час дії воєнного стану;
    • якщо їхнім близьким родичам (чоловік, дружина, син, донька, батько, мати, рідний (повнорідний) брат чи сестра) посмертно присвоєно звання Герой України за громадянську мужність, патріотизм, героїчне відстоювання конституційних засад демократії, прав і свобод людини, самовіддане служіння Українському народові, виявлені під час Революції Гідності (листопад 2013 року - лютий 2014 року)".

    З повагою, юрист Дерій В.О.!

    Турчин Ярослав Олександрович
    33%

    ДОБРОГО ДНЯ, пане ВІТАЛІЮ! Щиро Вам співчуваю.

    В такому випадку Вас може врятувати лише ініціювання кримінального переслідування посадових осіб, які допустили до Вас цілий комплекс злочинів. Хай рідні наймають адвоката, пишуть заяви в Генеральну прокуратуру, Державне бюро розслідувань, Президенту, Прем"єр-міністру України. Уповноваженому Верховної Ради з прав людини. Усюди.

    Що Ви маєте право на відстрочку. Під час відпочинку в лісі Вас протиправно викрали невідомі у формі. І далі усю історію коротко.

    Виникає правомірне питання - на якій підставі Вас прийняв учбовий центр без документів? А якщо документи були сфальсифіковані ТЦК - то чому Ви про це не повідомили. Чи Вас просто привезли на невідомий військовий об"єкт і з Вами навіть ніхто не спілкувався і Вас не оформлював?

    Ст. 146 "Незаконне позбавлення волі", Ст. 426-1 "Перевищення військовою службовою особою влади чи службових повноважень" Кримінального кодексу України.

    Першою помилкою було те, що Ви не залучили адвоката до свого захисту вже на етапі спілкування з прикордонниками, які не є правоохоронним слідчо-оперативним органом і не мають ніякого права влаштовувати ДОПИТИ громадянам. Оформлення матеріалів справи про адміністративні правопорушення не дають таких повноважень.

    В силу ст. 263 КУпАП загальний строк адміністративного затримання особи, яка вчинила адміністративне правопорушення, становить не більш як 3 години. Але, наприклад, в необхідних випадках для встановлення особи та/або з'ясування обставин правопорушення, строк затримання може становити до трьох діб.

    Саме цією лазівкою і користуються. Проте, на моє переконання продовження терміну та сам факт адміністративного затримання, як поліцією, так і воєнізованими формуваннями типу прикордонників - має бути запротокольовано належним чином. З обгрунтуванням таких обставин, які мають бути встановлені і чому саме протягом цього терміну.

    Саме для контролю за цими речами і потрібен адвокат.

    Проте, не гарантую, що у такому випадку ТЦК не здійснить замовлення у військову частину застосування до Вас ще більшого насилля аж до спроб вбивства. Тому спільно із заявами - слід подавати клопотання про вжиття заходів щодо забезпечення безпеки свідка злочинів.

    На жаль такі часи і це непоодинокі випадки, які заборонено рослідувати порядним прокурорам, яких залишилось не так багато. Можливо станом на зараз ситуація все ж зрушує у інший бік.

    Відмовтесь від прийняття присяги та служби письмово. Хай судять по ст. 336 Кримінального кодексу України ("Ухилення від мобілізації") і в рамках кримінальної справи Ви матимете змогу, по-перше, бути вдома, бо це не безальтернативна стаття для обжмежувальних заходів. Тобто суд не зобов"язаний 100% поміщати Вас у СІЗО.

    По-друге - вислуханим судом без тиску. По-третє, мати досить високі шанси бути живим і отримати умовний термін або взагалі виправдовувальний вирок за відсутності складу кримінального правопорушення.

    Оскарження в адміністративному суд дій ТЦК - вже не має ніякого значення. Бо позиція держави - що "фарш в м"ясо назад прокрутити не можна". Тому навіть визнання в адмін.порядку дій ТЦК протиправними нічого не дасть.

    Вас залякали і як не людину, а якийсь товар здали у частину. Ви з цим весь цей час, на жаль, побоюючись за життя та здоров"я - погоджувались. Як і Ваші близькі. Я не ставлю це у провину Вам. Не думайте. Просто констатую факти.

    Ця схема досить розповсюджена.

    Єдиний вихід зараз бути вилученим з війська або скандал загальнодержавного масштабу, при якому Ви ризикуєте бути вбитим чи покаліченим, бо окремі працівники ТЦК, набрані з числа громадян, звільнених з органів міліції / поліції за побої, катування та інші дії щодо громадян - тепер частково прийшли на службу в ТЦК, щоб самим не бути мобілізованими. Відповідно і методи роботи знайомі. Тобто катування, погрози, знущання, усі форми фізичного та психологічного тиску. Це вже виглядає як якесь організоване злочинне угрупування з розподіленими ролями та структурою управління.

    Дуже багато таких випадків розслідується зараз правоохоронними органами різного рівня. Подібні дії явно порочать Збройні сили України і вже серед самих офіцерів та солдатів читно думку, що ТЦК не має носити військову польову форму, адже не приймає участі у бойових діях і лише ганьбить армію подібними випадками, які мають місце і дуже часто покриваються керівниками ТЦК та непорядними командирами окремих військових частин та навчально-учбових центрів, які приймають у такий спосіб поповнення у свої підрозділи.

    Далі буде все тільки гірше. Бо вже зараз можуть стверджувати, що Ви є військовослужбовцем і числитесь у військовій частині (учбовому центрі, який теж є військовою частиною) і не маєте вже права ні на що, окрім виконання наказів командирів.

    Думаєте чому по країні сотні тисяч СЗЧ (самовільне залишення частин)? - Не через те, що громадяни України дезертири, а через отаке ставлення і таку мобілізацію.

    Вже давно треба залучити адвоката. Дистанційними порадами Вашому горю не зарадиш. Це має бути дуже оперативна та радикальна робота адвоката, який вибудує лінію захисту, а не буде грати в домовленості з військовим керівництвом, бо як би чого не вийшло і у адвоката самого не було повістки чи проблем.

    Це дуже значна проблема. Війна відкрила ящик Пандори. Дуже багато людей, в тому числі повернувшись з фронту, або просто цинічно використовуючи привід не бувши на фронті ні дня, переносять логіку допустимості вбивства чи інших уражень ворога в бою зі зброєю - на мирних громадян України. Ворога - допустимо вбивати в бою. А мирних громадян катувати, бити, вбивати - ні. Ця грань зараз, на жаль, дуже розмита. Бо якщо людина звикла вбивати, її не можна допускати до владно-розпорядницьких функцій та роботи з населенням. Бо будь-який супротив сваволі застосування законодавства - може такою особою розцінений як загроза. А на війні загрозу прийнято ліквідовувати.

    Усвідомлення цієї проблеми загальнодержавного масштабу ще не прийшло. І правоохоронна система взагалі не готова з цим боротися.

    З повагою та розумінням, юрист Ярослав Турчин

    Віталій Клиент 3 месяца назад

    Про що може свідчити те, що в Резерв+ підтягуються данні ще аж з 2013 року, а "свіжі" данні відсутні?

    Якщо я піду в СЗЧ, то чим це загрожує?

    Чи дійсно військові частини і правоохоронні органи зараз здійснюють пошук людей в СЗЧ?

    Враховуючи що в Резерв+ мій статус є військовозобов'язаний, то чи можна стверджувати що якщо я піду в СЗЧ, то мій юридичний статус, в контексті мобілізації, ніяк не зміниться і документально я буду таким самим військовозобов'язаним, як і до потрапляння в учбову частину?

    • Айвазян Юрій Климентійович
      17.1%
      Про що може свідчити те, що в Резерв+ підтягуються данні ще аж з 2013 року, а "свіжі" данні відсутні?

      Це може свідчати про те, що ТЦК не вніс відповідні дані до реєстру, оскільки при Вашій мобілізації повинен був зняти Вас з військового обліку військовозобов'язаних.

      Якщо я піду в СЗЧ, то чим це загрожує?

      Кримінальною відповідальністю за статтею 407 ККУ, якщо Ви вже у списках ВЧ.

      Чи дійсно військові частини і правоохоронні органи зараз здійснюють пошук людей в СЗЧ?

      У ВР перебуває законопроект "Про військову поліцію", на яку буде покладане саме це завдання.https://www.kmu.gov.ua/bills/proekt-zakonu-pro-viy...

      Враховуючи що в Резерв+ мій статус є військовозобов'язаний, то чи можна стверджувати що якщо я піду в СЗЧ, то мій юридичний статус, в контексті мобілізації, ніяк не зміниться і документально я буду таким самим військовозобов'язаним, як і до потрапляння в учбову.

      Ваш юридичний статус військовозобов'язаний може бути лише у тому випадку, якщо Вас не зарахували до особового складу частини.

      • Віталій Клиент 3 месяца назад

        Як дізнатись, чи зарахований я офіційно до складу частини?

        • Айвазян Юрій Климентійович

          Можете подати рапорт на ім'я командира НЦ з проханням надати витяг із наказу щодо зарахування Вас до списків особового складу частини.

    Віталій Клиент 3 месяца назад

    Які ймовірні наслідки, якщо я піду в СЗЧ і паралельно оформлю відстрочку через ТЦК за адресою прописки на підставі того, що я студент? Тобто, якщо я проігнорую то факт, що був незаконно мобілізований і знаходився в навчальній частині та отримаю відстрочку згідно закону.

    Яка процедура отримання відстрочки, якщо я вже є студентом? (Прошу звернути увагу на це питання)

    • Дерій Владислав Олегович

      Якщо Ви знаходитесь у військовій частині - Ви вже є військовослужбовцем.

      Згідно п.4 ч.1 ст.24 ЗУ "Про військовий обов'язок та військову службу" початком проходження військової служби вважається: день відправлення у військову частину з відповідного районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або день прибуття до Центрального управління або регіонального органу Служби безпеки України, відповідних підрозділів розвідувальних органів України - для громадян, призваних на військову службу під час мобілізації.

      Тому, якщо Ви підете в СЗЧ Вам ні в якому випадку не оформлять відстрочку.

      Згідно частини 5 статті 407 Кримінального кодексу України Самовільне залишення військової частини або місця служби військовослужбовцем, а також нез’явлення його вчасно на службу без поважних причин, вчинені в бойовій обстановці, а так само ті самі дії тривалістю понад три доби, вчинені в умовах воєнного стану, - караються позбавленням волі на строк від п’яти до десяти років.

      Згідно статті 408 Кримінального кодексу України

      1. Дезертирство, тобто самовільне залишення військової частини або місця служби з метою ухилитися від військової служби, а також нез’явлення з тією самою метою на службу у разі призначення, переведення, з відрядження, відпустки або з лікувального закладу - караються позбавленням волі на строк від двох до п’яти років.

      2. Дезертирство із зброєю або за попередньою змовою групою осіб - карається позбавленням волі на строк від п’яти до десяти років.

      3. Діяння, передбачене частинами першою або другою цієї статті, вчинене в умовах особливого періоду, крім воєнного стану, - карається позбавленням волі на строк від п’яти до десяти років.

      4. Діяння, передбачене частинами першою або другою цієї статті, вчинене в умовах воєнного стану або в бойовій обстановці, - карається позбавленням волі на строк від п’яти до дванадцяти років.

      Після Вашого СЗЧ командир військової частини письмово повідомить про це орган досудового розслідування.

      Тому якщо Ви приймете рішення про СЗЧ - Вам потрібно відразу укладати угоду з адвокатом та розробляти стратегію захисту. Звернення до ТЦК за відстрочкою закінчиться Вашим затриманням.

    • Айвазян Юрій Климентійович
      Які ймовірні наслідки, якщо я піду в СЗЧ і паралельно оформлю відстрочку через ТЦК за адресою прописки на підставі того, що я студент?

      Як військовослужбовець Ви будете нести кримінальну відповідальність за статтею 407 ККУ, у даному статусі Ви не маєте право на відстрочку, а маєте право на звільнення. Навчання не є підставою для останнього.

      Скільки часу Ви вже знаходитесь у частині та які дії Ви або Ваші родичі вже здійснили з приводу Вашої незаконної мобілізації?

      Тобто, якщо я проігнорую то факт, що був незаконно мобілізований і знаходився в навчальній частині та отримаю відстрочку згідно закону.

      Яким чином Ви збираєтесь проігнорувати той факт, що були мобілізовані та, скорше за все, вже є військовослужбовцем?

      Також я не розумію, як Ви збираєтесь при таких обставинах оформити відстрочку в ТЦК.

      Яка процедура отримання відстрочки, якщо я вже є студентом? (Прошу звернути увагу на це питання)

      Для оформлення відстрочки військовозобов'язаний повинен надати до ТЦК та СП заяву у відповідності із додатком 4 Постанови КМУ №560 та довідку з ЄДЕБО. Крім того, для оформлення відстрочки Ви повинні мати ВОД та перебувати на обліку в ТЦК.

      Відповідно до Постанови КМУ від 16.05.2024 року №560 «Порядок проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період»:

      Перелік документів, що подаються військовозобов’язаним для отримання відстрочки від призову на військову службу:

      довідка про здобувача освіти, сформована в Єдиній державній електронній базі з питань освіти, або довідка закладу освіти про зарахування на навчання до інтернатури та довідка закладу охорони здоров’я про місце роботи на посаді лікаря-інтерна.

      Згідно із вищезгаданою Постановою КМУ порядок оформлення відстрочки наступний:

      58. За наявності підстав для одержання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період військовозобов’язані (крім заброньованих) особисто подають на ім’я голови комісії районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або його відділу заяву за формою, визначеною у додатку 4, до якої додаються документи, що підтверджують право на відстрочку, або копії таких документів, засвідчені в установленому порядку, зазначені у переліку згідно з додатком 5. Заява військовозобов’язаного підлягає обов’язковій реєстрації.

      59. Відстрочка від призову на військову службу під час мобілізації може оформлятися за допомогою Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів на підставі даних, отриманих з інших державних реєстрів або баз даних, які підтверджують, що військовозобов’язаний має право на відстрочку з підстав, визначених статтею 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”.

      60. Комісія вивчає отримані заяву та підтвердні документи, оцінює законність підстав для надання відстрочки, за потреби готує запити до відповідних органів державної влади для отримання інформації, що підтверджує право заявника на відстрочку, або використовує інформацію з публічних електронних реєстрів. Комісія зобов’язана розглянути отримані на розгляд заяву та документи, що підтверджують право на відстрочку, протягом семи днів з дати надходження, але не пізніше ніж протягом наступного дня від дати отримання інформації на запити до органів державної влади.

      На підставі розгляду отриманих документів комісія ухвалює рішення про надання або відмову у наданні відстрочки. Рішення комісії оформляється протоколом.

      Про прийняте комісією рішення повідомляється засобами телефонного, електронного зв’язку або поштою заявнику не пізніше ніж на наступний день після ухвалення такого рішення.

      У разі позитивного рішення військовозобов’язаному надається довідка із зазначенням строку відстрочки за формою, визначеною у додатку 6.

      У разі відмови у наданні відстрочки військовозобов’язаному повідомляють письмово із зазначенням причин відмови за формою, визначеною у додатку 7. Таке рішення може бути оскаржене у судовому порядку.

    Віталій Клиент 3 месяца назад

    В частині я знаходжусь 4 добу. Присягу не приймав.

    В резерв+ написано що я військовозобов'язаний, не військовослужбовець. Хіба це не відображає що юридично я військовозобов'язаний?

    • Дерій Владислав Олегович
      10%

      Згідно положення про порядок складання Військової присяги https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/548-14#n1936

      Військову присягу складають:

      • військовослужбовці, які прибули до військової частини для проходження військової служби і раніше не складали Військової присяги, - після проходження ними програми підготовки, вивчення основних положень військового законодавства України, військових статутів стосовно їх прав та обов’язків, виконання вправи стрільби із стрілецької зброї, але не пізніше ніж через місяць від дня прибуття до військової частини;
      • курсанти військових навчальних закладів, військових відділень, кафедр та факультетів цивільних навчальних закладів, які раніше не складали Військової присяги, - в той самий термін;
      • приписані до військової частини військовозобов’язані, які раніше не складали Військової присяги, - не пізніше ніж протягом п’яти днів після прибуття до військової частини для проходження навчальних зборів.

      Для військовослужбовців, які не змогли скласти Військову присягу у визначений термін, призначається інший день і час.

      У військовому квитку (особистому посвідченні) військовослужбовця начальник штабу військової частини робить відмітку "Військову присягу склав (день, місяць, рік)".

      Провірте свій військовий квиток, чи є там інформація про присягу або в/ч, де Ви проходите службу? Статус військовослужбовця не залежить від того прийняли Ви присягу чи ні. Ви можете прийняти її і пізніше.

      Щодо Резерв+ то у відкритому доступі немає постанови КМУ, якою регулюється питання юридичної сили застосунку. Є випадки, коли громадянин ніколи не служив, але там відображає, що він не на обліку у зв'язку з проходженням військової служби.

      Згідно статті 1 ЗУ "Про військовий обов'зок та військову службу" військовослужбовці - особи, які проходять військову службу.

      У Вас дуже складна ситуація, адже формально Ви вже є військовослужбовцем, але у зв'язку з незаконною мобілізацією інформація про Вас може некоректно відображатись в реєстрах.

      У випадку СЗЧ існує ризик бути притягнутим до кримінальної відповідальністі. Тому без правового захисту Вам не обійтися.

    • Айвазян Юрій Климентійович
      10%

      Доброго дня. Віталію!

      На жаль, ні. Некоректно внесені дані у реєстрі не є юридичним підтвердженням того, що Ви військовозобов'язаний.

      • Віталій Клиент 3 месяца назад

        Це якщо з юридичної точки зору.

        Я уявляю собі ситуацію так, що я можу оформити відстрочку і "на паперах" мати відстрочку від призову та мобілізації.

        Тобто, у разі якщо мене буде перевіряти на вулиці ТЦК або поліція, то по документах я буду військовозобов'язаний з відстрочкою від служби.

        Такий висновок я роблю на підставі того, що наразі в реєстрі Оберіг (данні з якого я отримую через Резерв+), я числюсь як військовозобов'язаний. Відповідно, коли оформлю відстрочку, буду ще й з відстрочкою.

        В такій ситуації де може "всплити" інформація про те що я перебував в навчальному центрі військової частини?

        І чи будуть мене взагалі перевіряти якісь патрулі або тцк, якщо я покажу їм документи про навчання та відстрочку?

    Карпенко Андрій Володимирович

    ДО ПРИЙНЯТТЯ ПРИСЯГИ ВИ РЕКРУТ.

    Рекрут. Військовослужбовець, який вступив на службу до складання ним військової присяги. Як тільки він складе присягу, то отримує звання солдата.

    ФОРМАЛЬНО ВИ ВЖЕ ВІЙСЬКОВОСЛУЖБОВЕЦЬ


Похожие вопросы


Кодексы Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України