Задайте вопрос юристу

859 юриста готовы ответить сейчас

Ответ за ~15 минут

Задать вопрос на сайте

Автомобильное право, 12 августа 2024, вопрос №117442 340₴

Повернення замінених деталей після ремонту ктз

Добрий день. Ремонт автомобіля здійснювався по договору каско. До моменту ремонту я звернулася до менеджера з проханням повернути деталі після ремонту, так як їх власником є страхова, було написано лист, що деталі я маю право забрати. Проте менеджер надав відповідь що деталі вже було утилізовано, хоча моя машина ще на станції, на ремонті. Взагалі по закону я маю право вимагати деталі після ремонту, ну хоча б подивитися і розуміти, що вони дійсно змінені, адже пошкодження були мінімальні і мої деталі можна було використати для ремонту іншого авто. Підкажіть, будь ласка, які мої дії, як я можу підписати акт наданих послуг та доплатити кошти, якщо я навіть не можу побачити що деталі дійсно було замінено і ремонт було здійснено. Машину, звісно забрати не можу. Дякую.

Ответы юристов (11)

    Середницький Євгеній Вікторович
    16.8%

    Вітаю, Ваша ситуація викликає занепокоєння, особливо враховуючи, що ви заздалегідь повідомили про своє бажання зберегти старі деталі. Ось кілька кроків, які ви можете зробити для захисту своїх прав:

    1. Направлення офіційної претензії

    Зверніться до СТО з офіційною письмовою претензією, в якій ви чітко викладете свою ситуацію:

    • Вкажіть, що ви заздалегідь повідомили менеджера про своє бажання отримати старі деталі після ремонту.
    • Посилайтеся на лист, який підтверджує ваше право на повернення деталей.
    • Зазначте, що, незважаючи на це, деталі були утилізовані без вашої згоди.
    • Вимагайте пояснень та документального підтвердження того, що ремонт дійсно був здійснений, і що деталі були замінені.
    2. Юридична консультація

    Зверніться до адвоката, який спеціалізується на питаннях страхування або захисту прав споживачів. Він допоможе вам скласти правильну претензію і може запропонувати додаткові правові кроки, якщо СТО або страхова компанія відмовиться співпрацювати.

    3. Перевірка виконаних робіт

    Ви маєте право вимагати документальне підтвердження заміни деталей, таких як:

    • Акт виконаних робіт, де повинно бути зазначено, які саме деталі були замінені.
    • Підтвердження замовлення нових деталей (наприклад, рахунок-фактура).

    Ви також можете наполягати на тому, щоб ваш автомобіль оглянув незалежний експерт перед підписанням акта виконаних робіт та доплатою коштів. Експерт може підтвердити, чи були дійсно замінені необхідні деталі.

    4. Подання скарги до страхової компанії

    Якщо ви не отримуєте належної відповіді від СТО, направте скаргу до страхової компанії, яка виступає власником замінених деталей. У скарзі зазначте, що ваші права були порушені, і вимагайте від страхової компанії провести внутрішнє розслідування.

    5. Останній варіант – судовий розгляд

    Якщо попередні кроки не дадуть результату, ви маєте право подати позов до суду на СТО або страхову компанію, щоб захистити свої права. У цьому випадку вам знову знадобиться допомога адвоката.

    Загальні поради:

    • Зберігайте всі документи, які стосуються ремонту, страхування та вашої комунікації з СТО та страховою компанією.
    • Усі комунікації з СТО та страховою компанією ведіть у письмовій формі (електронною поштою або офіційними листами) для створення доказової бази.

    Захист своїх прав вимагає чіткої та послідовної роботи з документами, тому всі ваші дії повинні бути добре задокументовані.

    • Ольга Клиент месяц назад

      Взагалі, незрозуміло. Як можуть бути утилізовані деталі, коли ремонт не завершено, ось що саме цікаве, зрозуміло, що якби я підписала акт виконаних робіт, прийняла машину, тоді так, питань немає, але тут все дуже дивно. Дякую за пояснення

    Кирда Вячеслав Володимирович
    16.8%

    Вітаю Вас.

    Неоднозначна ситуація. Маю відчуття, що ні про яку утилізацію матеріалів мова не йде. Спробуйте звернутися з письмовою заявою на даний сервісний центр, у якій вкажіть вимогу щодо повернення деталей, які підлягали заміні. Дійсно, вони повинні їх повернути, якщо Ви ставите таку вимогу. У заяві вкажіть про необхідність підписання Акту приймання виконаних робіт, що Ви не зможете зробити без аналізу старих деталей. Я гадаю, це може змінити позицію менеджера та його керівництва, якщо звісно деталі дійсно не були утилізовані.

    З повагою!

    • Ольга Клиент месяц назад

      дякую за відповідь. страхова компанія вже звернулася з офіційним листом до авторизованого сто, з вимогою повернення. Також при утилізації запчастин мають бути всі документи для даної процедури, адже просто так викинути це неможливо. Скоріш за все утилізацією займається стороння компанія.

    Ольга Клиент месяц назад

    взагалі, є якісь нормативні документи, що підтверджують можливість утилізації деталей до моменту закінчення ремонту і передачі його власнику? Дякую

    • Кирда Вячеслав Володимирович

      На жаль, але на законодавчому рівні це особливо не визначено. Але, якщо страхова здійснює оплату певних деталей, вона має повне право вимагати повернення старих, це загальноприйнята практика. Більше того, такі моменти можуть бути визначені в договорі.

    Айвазян Юрий Климентьевич
    25%

    Доброго дня, Ольга!

    Менеджер СТО вводить Вас в оману, і Ви або в даному випадку скорше страхова компанія має повне право на повернення старих деталей авто, які були замінені, але зберегли свої експлуатаційні властивості. Що стосується посилання менеджера на начебто утилізацію деталей, то будь якій особі, яка хоч трохи знайома з технічною стороною питання, буде зрозуміло, що це повна несинітниця, яка аж ніяк не може слугувати аргументом на користь неповернення!

    Хоча у чинному законодавстві дане питання чітко не врегульовано, але, як правило, обов'язок повернення старих деталей при такому ремонті обов’язково вказують в договорі і правилах страхування. Проте в будь-якому випадку страхова компанія у разі спору зможе відстояти свої вимоги, оскільки суди підходять до вирішення цього питання однозначно. Якщо за заміну деталей заплачено, то старі деталі потрібно буде повернути. Суди будуть виходити з п. 9 Постанови Пленуму Верховного суду України № 6 від 27.03.1992г. «Про практику розгляду судами цивільних справ за позовами про відшкодування шкоди».

    Зокрема в згаданому пункті постанови ВСУ зазначається:

    "Оскільки згідно зі ст.48 Закону України "Про власність" ( 697-12 ) положення щодо захисту права власності поширюється також на особу, яка хоч і не є власником, але володіє майном на праві повного господарського відання, оперативного управління, або на іншій підставі, передбаченій законом чи договором, така особа також вправі вимагати відшкодування шкоди, заподіяної цьому майну. ( Абзац перший пункту 9 із змінами, внесеними згідно з Постановою Пленуму Верховного Суду України N 7 ( v0007700-94 ) від 08.07.94 )

    При визначенні розміру відшкодування шкоди, заподіяної майну, незалежно від форм власності, судам належить виходити з положень ст.453 ЦК ( 1540-06 ), статей 48, 51, 52, 54, 56, 57 Закону України "Про власність". Зокрема, слід враховувати, що відшкодування шкоди шляхом покладення на відповідальну за неї особу обов'язку надати річ того ж роду і якості, виправити пошкоджену річ, іншим шляхом відновити попереднє становище в натурі, застосовується, якщо за обставинами справи цей спосіб відшкодування шкоди можливий. Коли відшкодування шкоди в натурі неможливе, потерпілому відшкодовуються в повному обсязі збитки відповідно до реальної вартості на час розгляду справи втраченого майна, робіт, які необхідно провести, щоб виправити пошкоджену річ, усунути інші негативні наслідки неправомірних дій заподіювача шкоди. Як при відшкодуванні в натурі, так і при відшкодуванні заподіяних збитків грішми потерпілому на його вимогу відшкодовуються неодержані доходи у зв'язку з заподіянням шкоди майну.

    Постановлюючи рішення про стягнення на користь потерпілого відшкодування вартості майна, що не може використовуватись за призначенням, але має певну цінність, суд одночасно повинен обговорити питання про передачу цього майна після відшкодування збитків особі, відповідальній за шкоду.

    Якщо для відновлення попереднього стану речі, що мала певну зношеність (наприклад, автомобіля), були використані нові вузли, деталі, комплектуючі частини іншої модифікації, що випускаються взамін знятих з виробництва однорідних виробів, особа, відповідальна за шкоду, не вправі вимагати врахування зношеності майна або меншої вартості пошкоджених частин попередньої модифікації. Зношеність пошкодженого майна враховується у випадках стягнення на користь потерпілого його вартості (при відшкодуванні збитків).

    У тому разі, коли на час виконання рішення про відшкодування шкоди, виправлення пошкодження за одержані за рішенням кошти, збільшились ціни на майно або роботи, на придбання чи проведення яких воно було присуджено, потерпілий з цих підстав може заявити додаткові вимоги до особи, відповідальної за шкоду, якщо не було його вини в тому, що виконання проводилося вже після збільшення цін і тарифів. ( Абзац п'ятий пункту 9 із змінами, внесеними згідно з Постановою Пленуму Верховного Суду України N 7".

    Отже, якщо СТО буде продовжувати відмовлятись від повернення старих деталей, які залишились ще придатними до використання, рекомендую Вам звернутись до Вашої страхової компанії і просити її подати до СТО претензію, а пізніше звернутись до суду. Успіх у розгляді справи гарантований!

    З повагою, адвокат Айвазян.

    Дерій Владислав Олегович
    25%

    Вітаю Вас, пані Ольго!

    Чи було складено договір про надання послуги з технічного обслуговування і ремонту транспортного засобу?

    Ви маєте беззаперечне право на повернення замінених складових при виконанні робіт.

    Згідно пункту 1 розділу Х Правил надання послуг з технічного обслуговування і ремонту колісних транспортних засобів Замовник має право:
    • на достовірну, доступну та своєчасну (до отримання послуг) інформацію про послуги та виконавця;
    • на участь у перевірці відповідності наданої послуги вимогам технологічної документації виконавця;
    • на перевірку повноти та вартості наданої послуги;
    • надавати виконавцю власні складові частини (системи) КТЗ чи матеріали для виконання замовлених послуг;
    • заявляти про вартість свого майна, яке він передає на відповідальне зберігання;
    • на відшкодування у повному обсязі збитків, завданих його майну, та шкоди, завданої його здоров'ю внаслідок неналежного надання послуг;
    • вимагати повернення не використаних та замінених під час виконання ремонту і технічного обслуговування складових частин і матеріалів, наданих виконавцю;
    • на пільгове обслуговування у визначених законодавством випадках;
    • відмовлятися від оплати послуг, не передбачених договором;
    • на обмін встановлених на КТЗ виконавцем запасних частин відповідно до законодавства;
    • вирішувати спірні питання з виконавцем відповідно до умов договору або оскаржувати їх відповідно до чинного законодавства;
    • інші права, встановлені законодавством про захист прав споживачів.

    Якщо СТО не повертає складові добровільно - Вам потрібно буде звертатись до суду.

    З повагою, юрист Дерій В.О.!

    Дерій Владислав Олегович

    В доповнення до своєї відповіді...

    В судовому рішенні по справі № 645/2134/23 https://reyestr.court.gov.ua/Review/120478548 є схожі моменти з Вашою ситуацією:

    "Згідно п. 14 Постанови ВССУ № 4 від 01.03.2013 року «Про деякі питання застосування судами законодавства при вирішенні спорів про відшкодування шкоди, завданої джерелом підвищеної небезпеки» зазначено, що при визначенні розміру та способу відшкодування шкоди, завданої майну потерпілого, судам слід враховувати положення статті 1192ЦК. Ухвалюючи рішення про стягнення на користь потерпілого відшкодування вартості майна, що не може використовуватись за призначенням, але має певну цінність, суд з урахуванням принципу диспозитивності, тобто за заявою заподіювача шкоди, одночасно повинен вирішити питання про передачу цього майна після відшкодування збитків особі, відповідальній за шкоду.

    До аналогічного висновку також прийшов Верховний Суд у постанові від 22.04.2019 року у справі № 761/14285/16.

    Тому суд вважає, що заява представника відповідача підлягає задоволенню та після отримання відшкодованих збитків, ОСОБА_1 має передати ОСОБА_2 деталі, що були замінені після проведення ремонту: передній бампер, амортизатор (стойка), поворотний кулак, маточина колеса, два диски колеса, передні ліві двері."

    Корнійчук Євген Іванович
    16.5%

    Доброго дня, Ваше право вимагати повернення або огляду замінених деталей, коли ремонт автомобіля здійснюється за договором КАСКО, обґрунтоване певними нормами, зокрема, через питання прозорості ремонту і належного виконання робіт. Ось які кроки ви можете зробити в цій ситуації:

    1. Право на огляд та отримання деталей
    • Власність на замінені деталі: У випадку ремонту автомобіля за договором КАСКО замінені деталі зазвичай стають власністю страхової компанії, якщо договором не передбачено інше. Однак, якщо ви домовилися заздалегідь і це підтверджено листом, то у вас є право на огляд і повернення деталей.
    • Ваше право оглянути деталі: Ви маєте повне право оглянути замінені деталі перед підписанням акту прийому-передачі, щоб переконатися, що ремонт дійсно здійснено. Це також підтверджується Законом України "Про захист прав споживачів", який зобов'язує виконавців послуг надавати інформацію про виконану роботу та використані матеріали.
    2. Ваші дії у відповідь на відмову:
    • Повторний запит до менеджера СТО та страхової компанії: Напишіть офіційний лист до менеджера СТО та страхової компанії з вимогою надати вам можливість огляду деталей до підписання акту виконаних робіт. Підкресліть, що ви вже зверталися з подібним проханням і маєте підтвердження цього у вигляді листа.
    • Вимога підтвердження заміни деталей: Вимагайте офіційного підтвердження того, що деталі було замінено, разом з фотографіями чи іншими доказами. Це може бути акт списання деталей або документ, що підтверджує факт утилізації.
    • Перевірка відповідності робіт: Ви маєте право запросити незалежну експертизу, якщо маєте сумніви щодо якості виконаного ремонту або дійсної заміни деталей. Незалежний фахівець зможе оцінити стан деталей і підтвердити факт їх заміни.
    3. Що робити, якщо ваші вимоги ігноруються?
    • Звернення до страхової компанії: Якщо СТО ігнорує ваші запити, зверніться до страхової компанії з вимогою вплинути на СТО і забезпечити належне виконання робіт. Ви можете посилатися на умови договору КАСКО та на вимоги Закону України "Про захист прав споживачів".
    • Скарга до державних органів: Якщо ситуація не вирішується, ви маєте право звернутися до Держпродспоживслужби або до суду з позовом про захист прав споживача. Це може бути необхідним, якщо у вас є обґрунтовані сумніви щодо того, що ремонт виконано належним чином.
    4. Підписання акту виконаних робіт:
    • Умови підписання акту: Не підписуйте акт виконаних робіт доти, поки не отримаєте можливості оглянути автомобіль і переконатися в якості ремонту та заміні деталей. Підписання акту означає, що ви прийняли роботу без зауважень.
    • Фіксація претензій: Якщо вам відмовляють у праві оглянути деталі або їх немає, ви маєте право додати у акт зауваження або взагалі відмовитися від його підписання до вирішення питання.

    Таким чином, ви маєте всі підстави вимагати доступу до деталей або підтверджень їх заміни перед тим, як підписувати акт виконаних робіт. Будьте наполегливими у своїх вимогах і звертайтеся до відповідних органів у разі порушення ваших прав.

    Богун Сергій Павлович

    Доброго дня.

    У чинному законодавстві дане питання чітко не врегульовано.

    Як правило, це обов’язково вказують в договорі і правилах страхування.

    Однак в будь-якому випадку страхова компанія у разі спору зможе відстояти свої вимоги, оскільки суди підходять до вирішення цього питання однозначно.

    Якщо за заміну деталей заплачено, то старі деталі потрібно буде повернути.

    При судовому спорі суди будуть виходити з п. 9 Постанови Пленуму Верховного суду України № 6 від 27.03.1992г. «Про практику розгляду судами цивільних справ за позовами про відшкодування шкоди».


Похожие вопросы


Кодексы Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України

Новое в блогах Юристи.UA