Задайте вопрос юристу

856 юриста готовы ответить сейчас

Ответ за ~15 минут

Задать вопрос на сайте

Военное право, 12 сентября 2024, вопрос №119263 350₴

Виключений з військового обліку 1999р. Оновлення даних

Добрий день. Після університету 1999 р був визнаний не військовозобов'язаним за станом здоров'я із виключенням з військового обліку. Дали замінник військового квитка з відповідним записом. В паспорті штамп "не військовозобовязаний ". Зараз вже багато років працюю в ВНЗ, в штаті, маю ступінь і звання. По місцю роботи кажуть, що з оскільки я виключений з обліку, то дані про мене не подають в ТЦК, а мобілізації я і так не підлягаю, бо працюю в універі. Також маю дружину інваліда 2 групи. Дані не оновлював, оскільки не військовозобов'язаний. Проте зараз може бути потреба поїздки закордон. Також хочу застрахуватися у випадку зустрічі з ТЦК. Як діяти?

Ответы юристов (5)

    Богун Сергій Павлович

    Доброго дня.

    Згідно з пункту 2 розділу II "Прикінцеві та перехідні положення" Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань проходження військової служби, мобілізації та військового обліку» від 11 квітня 2024 року № 3633-IX громадяни України, які перебувають на військовому обліку, зобов’язані протягом 60 днів з дня набрання чинності цим Законом уточнити адресу проживання, номери засобів зв’язку, адреси електронної пошти (за наявності електронної пошти) та інші персональні дані:

    - у разі перебування на території України - шляхом прибуття самостійно до територіального центру комплектування та соціальної підтримки за місцем перебування на військовому обліку чи за своїм місцем проживання, або до центру надання адміністративних послуг, або через електронний кабінет призовника, військовозобов’язаного, резервіста (за наявності).

    Виключенню з військового обліку у відповідних районних (міських) територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки (військовозобов’язаних та резервістів Служби безпеки України - у Центральному управлінні або регіональних органах Служби безпеки України, військовозобов’язаних та резервістів розвідувальних органів України - у відповідному підрозділі розвідувальних органів України) підлягають громадяни України, які:

    1) померли або визнані в установленому законом порядку безвісно відсутніми або оголошені померлими;

    2) припинили громадянство України;

    3) визнані непридатними до військової служби;

    4) досягли граничного віку перебування в запасі.

    Тобто оновлення облікових даних стосується осіб, що перебувають на військовому обліку і як наслідок - Вам жодних дій вчиняти не потрібно.

    При перетині кордону Вам необхідно мати ВОД.

    Військово-обліковий документ, що визначає належність його власника до військового обов’язку, виданий до дня набрання чинності Законом України від 11 квітня 2024 р. № 3633-IX “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань проходження військової служби, мобілізації та військового обліку”, є чинним та не потребує обов’язкової заміни у разі (з підстав) затвердження органом державної влади нової форми військово-облікового документа.

    Айвазян Юрий Климентьевич

    Доброго дня, Владиславе!

    Почнемо з того, що Вас, скорше за все, не випустять за кордон із довідкою виданою замість військового квитка. Як мінімум Вам потрібно спробувати сформувати е-ВОД через Дію. Прикордонники обов'язково будуть перевіряти наявність даних щодо Вашого виключення у Єдиному реєстрі, хоча Ви й не повинні перебувати у останньому, оскільки не є військовозобов'язаним.

    Крім того, при виїзді прикордонники можуть вимагати в Вас довідку ВЛК, яку Ви, як я розумію на руках не маєте.

    Щодо зустрічі з групами оповіщення, то також можуть виникнути певні складнощі.

    Відповідно до Постанови КМУ від 16.05.2024 року «Порядок проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період»:

    Перевірка військово-облікових документів під час мобілізації.

    49. У період проведення мобілізації (крім цільової) уповноважені представники територіального центру комплектування та соціальної підтримки або поліцейські, а також представники Держприкордонслужби мають право вимагати у громадян чоловічої статі віком від 18 до 60 років військово-обліковий документ (військово-обліковий документ в електронній формі) разом з документом, що посвідчує особу.

    У ході перевірки документів перевіряється приналежність громадян щодо військового обов’язку, звіряються їх персональні дані, дані військово-облікового документа з військово-обліковими даними Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних, резервістів (територіального центру комплектування та соціальної підтримки).

    Із зазначеною метою представники територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, органів охорони державного кордону або їх структурних підрозділів Держприкордонслужби та поліцейські можуть використовувати технічні прилади, засоби та спеціалізоване програмне забезпечення з доступом до Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів.

    У разі встановлення, що громадянин порушує правила військового обліку, визначені Порядком організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2022 р. № 1487 (Офіційний вісник України, 2023 р., № 5, ст. 409), або Законом України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”, виявлення розбіжностей військово-облікового документа з військово-обліковими даними Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних, резервістів старший групи оповіщення пропонує резервісту або військовозобов’язаному (крім резервістів та військовозобов’язаних СБУ та розвідувальних органів) прослідувати до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки для взяття на військовий облік, проходження медичного огляду для визначення придатності до військової служби, уточнення своїх персональних даних, даних військово-облікового документа з військово-обліковими даними Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних, резервістів. Із зазначеною метою громадянину оформляється та вручається повістка.

    У разі відмови резервіста або військовозобов’язаного від отримання повістки представником, який уповноважений вручати повістки, складається акт відмови від отримання повістки, який підписується не менш як двома членами групи оповіщення. Акт відмови від отримання повістки оголошується громадянину.

    Акт відмови від отримання повістки подається керівнику районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки для вжиття заходів до притягнення правопорушника до адміністративної відповідальності. Акт відмови від отримання повістки реєструється в районному (міському) територіальному центрі комплектування та соціальної підтримки.

    У разі відмови прослідувати до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки поліцейський, який входить до складу групи оповіщення, проводить адміністративне затримання та доставлення громадянина до такого центру на підставі статей 261 і 262 Кодексу України про адміністративні правопорушення.

    З повагою, адвокат Айвазян.

    Турчин Ярослав
    Турчин Ярослав 6 дней назад

    Юрист, г. Харьков, 16 лет опыта

    Общаться в чате

    ДОБРОГО ДНЯ, пане ВЛАДИСЛАВЕ!

    Вам цілком правильно все за місцем роботи роз"яснили. Але є одне але.

    Оскільки Ви виключені з обліку досить давно, то може бути проблема з релевантністю Ваших даних в Реєстрі військовозобов"язаних - даним у паперовому документі. Тобто простими словами - Вас може не бути в Реєстрі і даних про Ваше виключення теж. Хоча вони там мають бути.

    Найшвидші способи це перевірити:

    1. Встановити застосунок Резерв+

    https://play.google.com/store/apps/details?id=ua.g...

    https://apps.apple.com/ua/app/%D1%80%D0%B5%D0%B7%D...

    2. Через браузерну (комп"ютерну версію порталу державних послуг "ДІЯ").

    https://diia.gov.ua/services/vijskovo-oblikovij-do...

    Забіжу наперед, краще зробити нотаріально засвідчені копії документа (довідки замість військового квитка, військового квитка, тимчасового посвідчення). Якщо нотаріус буде відмовлятись посвідчувати - нагадайте, що військовий квиток - є документом, що посвідчує особу лише для діючих військовослужбовців. Для цивільних він лише документ, який підтверджує належність до певних категорій військового обов"язку.

    На кордоні вимагають QR-код з Реєстру, щоб перевірити відповідність паперових даних - даним в Реєстрі. Без цього Вас майже 100 % не випустять. Таке правило неофіційно ввели з 15 грудня 2023 року, а офіційно з 18 травня 2024 року.

    Можливо доведеться вносити дані шляхом письмового звернення в ТЦК, якщо відомостей про Ваше виключення немає в Реєстрі.

    Зазначу, що ситуації різні. Якість роботи та відповідальність кожного ТЦК також різна. Я зустрічав внесення в Реєстр відомостей і про виключених з обліку у 1995 - 2004 роках, і тих, кого не внесли в Реєстр навіть по факту виключення у 2022-2023 році. Тут гарантії дати ніхто не може.

    Треба написати листа до ТЦК щодо необхідності виправлення помилок та неточностей в Реєстрі шляхом внесення даних до нього та прикласти копію військово-облікового документу (якщо є така змога).

    На жаль, по при передбачену можливість комунікації з ТЦК через Резерв+, електронний функціонал листування з ТЦК та СП в Резерв+, який є імітацією Єдиного державного реєстру, досі не створено. Тому залишається лише поштовий варіант звернення, якому можуть передувати спроби звернутися через Службу підтримки Резерв+, та на електронну пошту ТЦК.

    Якщо не відреагують - то треба використовувати традиційні консервативні методи (ні, не поштових голубів, а національного поштового оператора - УДППЗ "Укрпошта")

    Такий лист направляється до ТЦК через УДППЗ "Укрпошта" з описом вкладення та паперовим бланковим повідомленням про вручення адресатом.

    Заява надсилається через відділення УДППЗ "Укрпошта" рекомендованим поштовим відправленням з описом вкладення та повідомленням про вручення (паперовим бланком за формою Укрпошти, а не СМСкою).

    Бланк опису вкладення Укрпошти за посиланням:

    https://www.ukrposhta.ua/doc/samples/Blank_opysu_v...

    Бланк рекомендованого повідомлення про вручення за посиланням:

    https://www.ukrposhta.ua/doc/samples/Blank_rekomen...

    Примірну ЗАЯВУ на виправлення відомостей в Реєстрі додаю до своєї відповіді.

    У заяві можна послатися на пункт 2 частини першої статті 9 Закону України "Про Єдиний державний реєстр призовників, військовозобов’язаних та резервістів" та Постанову КМУ № 559 від 16.05.2024 р.

    https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1951-19#Text

    Призовник, військовозобов’язаний та резервіст має право:

    • звертатися в порядку, встановленому адміністратором Реєстру, до відповідного органу ведення Реєстру з мотивованою заявою щодо неправомірного включення (невключення) до Реєстру запису про себе, виправлення недостовірних відомостей Реєстру.

    Але Ви не військовозобов"язаний, а як діяти військовозобов"язаним у такому випадку законом не визначено. Проте, визначено підзаконним актом.

    Згідно з пунктами 1 - 5 Порядку оформлення (створення) та видачі військово-облікового документа для призовників, військовозобов’язаних та резервістів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 травня 2024 р. № 559 передбачено:

    Військово-обліковий документ є документом, що визначає належність його власника до виконання військового обов’язку, який оформляється (створюється) та видається громадянину України, який є призовником, військовозобов’язаним або резервістом, у тому числі, якщо він був виключений з військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів відповідно до пунктів 3 і 4 частини шостої статті 37 Закону України “Про військовий обов’язок і військову службу” та не отримував такий документ до набрання чинності постановою Кабінету Міністрів України від 16 травня 2024 р. № 559 “Про затвердження Порядку оформлення (створення) та видачі військово-облікового документа для призовників, військовозобов’язаних та резервістів і форми такого документа”.

    Військово-обліковий документ оформляється (створюється) та видається (замінюється):

    • в електронній формі - засобами електронного кабінету призовника, військовозобов’язаного, резервіста та/або Державного веб-порталу електронних публічних послуг у сфері національної безпеки і оборони та/або Єдиного державного вебпорталу електронних послуг (далі - Портал Дія), зокрема з використанням мобільного додатка Порталу Дія (Дія) (у разі технічної реалізації);
    • у паперовій формі — на бланку, форма якого затверджується постановою Кабінету Міністрів України від 16 травня 2024 р. № 559.

    Особа може мати на бланку лише один військово-обліковий документ.

    Відомості, що зазначені у військово-обліковому документі громадянина України, який перебуває або був виключений з військового обліку Збройних Сил, СБУ, розвідувального органу, повинні відповідати відомостям, що містяться в Єдиному державному реєстрі призовників, військовозобов’язаних та резервістів.

    У разі коли відомості, зазначені у графах 1-5, 13 та 14 військово-облікового документа на бланку, не відповідають відомостям, що містяться у Єдиному державному реєстрі призовників, військовозобов’язаних та резервістів, він вважається недійсним.

    ...

    У разі невідповідності відомостей, зазначених у посвідченні призовника, тимчасовому посвідченні військовозобов’язаного, військовому квитку осіб рядового, сержантського і старшинського складу та військовому квитку офіцера запасу, відомостям, що містяться у Єдиному державному реєстрі призовників, військовозобов’язаних та резервістів, громадянин України для внесення відповідних змін:

    • у паперовій формі - повинен звернутися до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або його відділу (органу СБУ, розвідувального органу) за місцем перебування на військовому обліку;
    • в електронній формі - повинен скористатися засобами електронного кабінету призовника, військовозобов’язаного, резервіста для звернення до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або його відділу за місцем перебування на військовому обліку.

    Зміни вносяться протягом п’яти робочих днів з дня реєстрації заяви.

    Військово-обліковим документом призовників, військовозобов’язаних та резервістів, а також громадян, виключених з військового обліку відповідно до пунктів 3 та 4 частини шостої статті 37 Закону України “Про військовий обов’язок і військову службу”, в електронній формі (далі - військово-обліковий документ в електронній формі) є відображення в електронній формі відомостей про громадянина України, що містяться в Єдиному державному реєстрі призовників, військовозобов’язаних та резервістів, а також відомостей щодо звернення або повідомлення про вчинення адміністративного або кримінального правопорушення до Національної поліції.

    При цьому, згідно з пунктом 12 частини 2 розділу ІІ "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України від 11 квітня 2024 року № 3633-IX "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань проходження військової служби, мобілізації та військового обліку":

    https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3633-20#Text

    військово-обліковий документ, що визначає належність його власника до військового обов’язку, виданий до дня набрання чинності цим Законом, є чинним та не потребує обов’язкової заміни у випадку (з підстав) затвердження органом державної влади нової форми військово-облікового документа;

    Чи усунуть неточності теж гарантувати не можна. Бо ж у законі йде посилання про порядок, встановлений адміністратором Реєстру. Адміністратором є Генеральний штаб ЗСУ. У публічному просторі відсутній такий порядок. Може його знову зробили для службового користування і засекретили. Звісно є Постанова КМУ № 559 і окремі адекватні ТЦК нею послуговуються. А інші досі живуть у 90-2000х роках і нічого не хочуть чути про новації.

    Тому, може існувати варіант в якому без звернення до суду внести зміни не вдасться.

    Хоча у більшості випадків клієнтів - вони зверталися із листами до ТЦК і протягом місяця дані виправляли. Навіть електронною поштою. Але це був м. Київ.

    Якщо ТЦК буде проявляти бездіяльність. Можна оскаржити дії РТЦК та СП спочатку до обласного ТЦК (для областей) або до ТЦК м. Києва (для РТЦК районів м. Києва).

    Строк звернення до суду - 6 місяців з дати порушення прав. Проте, бажано подавати трохи раніше, щоб справу не залишили без розгляду по строкам, обліковуючи не з дати коли мали б відповісти протягом місяця, а наприклад відповідно до постанови КМУ № 559, протягом 5 днів з дня отримання заяви.

    НІ В ЯКОМУ РАЗІ НЕ ПЕРЕДАВАЙТЕ ОРИГІНАЛ КВИТКА з ВІДМІТКОЮ ПРО ВИКЛЮЧЕННЯ З ОБЛІКУ РОБОТОДАВЦЮ, ТЦК. Не рятує навіть розписка. У клієнтів з Нацполіції та ДСНС - які віддали квиток кадровику для бронювання та оформлення відстрочки в ТЦК - вийшла ситуація, коли працівники ТЦК загубили їх військовий квиток і тепер замість дисциплінарної справи на них, вони розводять руками і кажуть - йдіть на нову ВЛК за новим військовим квитком. Можливо це навіть і схема обману громадян в цілях протиправної мобілізації. Ви падки непоодинокі.

    Пам"ятайте, що відповідно до пункту 24 Порядку оформлення (створення) та видачі військово-облікового документа для призовників, військовозобов’язаних та резервістів, затвердженого постановою КМУ № 559 від 16.05.2024 р. Громадянин України може передавати військово-обліковий документ на бланку працівнику, відповідальному за ведення військового обліку, для внесення змін за умови одержання розписки, оформленої за формою згідно з додатком 3. Військово-обліковий документ на бланку повертається громадянину України не пізніше семи робочих днів з дня видачі такої розписки.

    При цьому вилучення військово-облікового документу має переслідувати певну законну мету. У Вашому випадку такої законної мети немає. Тому можна законно відмовитись передавати військово-обліковий документ.

    Але копії про всяк випадок зробіть, щоб не знищили і не сказали, що загубили облікову справу і Ви не зможете довести, що щось було. На жаль такі протиправні речі трапляються. Тому маю попередити про існування такої ймовірності.

    Щасти Вам!

    З повагою та розумінням, юрист Ярослав Турчин (м. Гамбург, Німеччина)

    Кирда Вячеслав Володимирович

    Вітаю Вас, Владиславе!

    Добрий день. Після університету 1999 р був визнаний не військовозобов'язаним за станом здоров'я із виключенням з військового обліку. Дали замінник військового квитка з відповідним записом. В паспорті штамп "не військовозобовязаний ". Зараз вже багато років працюю в ВНЗ, в штаті, маю ступінь і звання. По місцю роботи кажуть, що з оскільки я виключений з обліку, то дані про мене не подають в ТЦК, а мобілізації я і так не підлягаю, бо працюю в універі. Також маю дружину інваліда 2 групи. Дані не оновлював, оскільки не військовозобов'язаний. Проте зараз може бути потреба поїздки закордон. Також хочу застрахуватися у випадку зустрічі з ТЦК. Як діяти?

    Загалом - Ви та Ваш відділ кадрів вірно розуміють ситуацію. Водночас, вона не така проста, як може здатися.

    Відношення ТЦК до даної ситуації ї зрозумілим - чоловік має пройти переогляд ВЛК за новим Розкладом хвороб, після чого прийматиметься рішення про його мобілізацію або НЕ мобілізацію та можливо виключення з військового обліку. Втім, з точки зору громадянина ситуація виглядає дещо інакше.

    Якщо Ви були виключені з військового обліку - Ви стали невійськовозобов'язані.

    Щодо мобілізації, то Вам не можуть і не мають ніякого права навіть вручити повістку про явку, не говорячи про мобілізацію або ВЛК. Втім, на жаль, повістку можуть вручити будь-кому, в чому не один раз пересвідчувався на своїй практиці. Думаю це і стало предметом Вашого питання та мотивуючим фактором звернутися до юристів платформи. Тим не менше, це не повинно Вас хвилювати. Ви визнані непридатним до військової служби один раз, остаточно. Жодних переглядів по неправильній процедурі чи щось на кшталт цього - порушення Конституції та законів України.

    Чинне законодавство не передбачає права ставити знятих (виключених) з обліку за станом здоров'я на повторний військовий облік за бажанням окремих нешанованих українцями громадян, не хвилюйтеся. Органи державної влади, на відміну від громадян, сповідують принцип - дозволено все, що прямо передбачено законом.

    Якщо Ви маєте на руках всі документи про виключення з військового обліку - Вам немає про що турбуватися. Ви не зобов'язані виконувати незаконні дії та вимоги органів влади та їх посадових осіб. Ви вже невійськовозобов'язаний!

    КОНСТИТУЦІЯ УКРАЇНИ

    (Відомості Верховної Ради України (ВВР), 1996, № 30, ст. 141)

    Стаття 58. Закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом'якшують або скасовують відповідальність особи.

    Ніхто не може відповідати за діяння, які на час їх вчинення не визнавалися законом як правопорушення.

    КЛЮЧОВА ПРОБЛЕМА - ТЦК не визнає даного запису та буде наголошувати на перекомісії. Їх бачення ситуація вище я описав. Ви повинні бути готовими до відстоювання своїх прав у суді.

    На прикладі хотів би обговорити рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 12.01.2023 (справа № 500/4141/2). Короткий виклад суті:

    "...До Тернопільського окружного адміністративного суду звернувся ОСОБА_1 (далі позивач) з позовною заявою до ІНФОРМАЦІЯ_1 (далі відповідач, ІНФОРМАЦІЯ_3 ), в якій просить:

    визнати протиправними дії ІНФОРМАЦІЯ_4 з взяття на військовий облік та призову на військову службу під час мобілізації ОСОБА_1 ;

    зобов`язати ІНФОРМАЦІЯ_4 виключити із військового обліку ОСОБА_1 .

    В обґрунтування позовних вимог зазначено, що 07.03.2000 ОСОБА_1 було визнано "непридатним до військової служби з виключенням з військового обліку" відповідно до додатку №1 "Розклад хвороб, станів і фізичних вад, що визначають ступінь придатності до військової служби у Збройних Силах України" Положення про військово-лікарську експертизу та медичний огляд у Збройних Силах України, затвердженого наказом Міноборони України від 04.01.1994 N 2. У зв`язку із вищевикладеним, 06.06.2000 Київським райвійськоматом м.Харкова позивачу було видано довідку № 4/14 про непридатність до військової служби з виключенням з військового обліку. Вказану довідку, як у ній зазначено, було видано замість військового білету. При цьому у довідці зауважено, що позивач: не проходив військову службу та службу в запасі, йому не присвоєно військове звання, а також, що позивач не має військово-облікової спеціальності та посадової кваліфікації.

    Позивачу 29.06.2022 вручено повістку про необхідність з`явлення 30.06.2022 ІНФОРМАЦІЯ_5 (далі ІНФОРМАЦІЯ_6) та, 07.07.2022, як це підтверджується довідкою військово-лікарської комісії, було проведено медичний огляд, за результатами якого його було визнано придатним до військової служби на підставі ст.836, 42г, 74в, 62в графи II Розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступінь придатності до військової служби (додаток № 1 до Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України, затвердженого Міністром оборони України 14.08.2008 № 402). Відповідачем 12.07.2022, відповідно до штампу (без підпису) на звороті виданої 06.06.2000 Київським райвійськоматом м. Харкова Позивачу довідки № 4/14, було повторно взято позивача на військовий облік. Однак, оскільки ОСОБА_1 з 2000 року є невійськовозобов`язаним та не є резервістом, він не є особою, котра відповідно до ч.1 ст. 39 Закону України "Про військовий обов`язок і військову службу", Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію", та Указу Президента України № 69/2022 від 24.02.2022 "Про загальну мобілізацію" підлягає призову.

    Позивач вважає дії відповідача з взяття на військовий облік та призов на військову службу під час мобілізації протиправними, що і зумовило звернення до суду з даним позовом.

    ДОВОДИ СУДУ:

    У ст. 1 Закону №3543-ХІІ визначено, що мобілізація - комплекс заходів, здійснюваних з метою планомірного переведення національної економіки, діяльності органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій на функціонування в умовах особливого періоду, а Збройних Сил України, інших військових формувань, Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту - на організацію і штати воєнного часу. Мобілізація може бути загальною або частковою та проводиться відкрито чи приховано.

    Відповідно до ч.8 ст.4 Закону №3543-ХІІ, з моменту оголошення мобілізації (крім цільової) чи введення воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях настає особливий період функціонування національної економіки, органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, Збройних Сил України, інших військових формувань, сил цивільного захисту, підприємств, установ і організацій.

    На час особливого періоду дія будь-яких прийнятих до настання цього періоду нормативно-правових актів, що передбачають скорочення чисельності, обмеження комплектування або фінансування Збройних Сил України, інших військових формувань чи правоохоронних органів спеціального призначення, зупиняється.

    Згідно з абз.2 ч.1 ст.22 Закону №3543-ХІІ громадяни зобов`язані з`являтися за викликом до територіального центру комплектування та соціальної підтримки (військовозобов`язані, резервісти Служби безпеки України - за викликом Центрального управління або регіонального органу Служби безпеки України, військовозобов`язані, резервісти Служби зовнішньої розвідки України - за викликом Служби зовнішньої розвідки України) для взяття на військовий облік військовозобов`язаних чи резервістів, визначення їх призначення на особливий період.

    Відповідно до ч.3 ст.22 Закону №3543-ХІІ під час мобілізації громадяни зобов`язані з`явитися до військових частин або на збірні пункти територіального центру комплектування та соціальної підтримки у строки, зазначені в отриманих ними документах (мобілізаційних розпорядженнях, повістках керівників територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки), або у строки, визначені командирами військових частин (військовозобов`язані, резервісти Служби безпеки України - за викликом керівників органів, в яких вони перебувають на військовому обліку, військовозобов`язані, резервісти Служби зовнішньої розвідки України - за викликом керівників відповідних підрозділів Служби зовнішньої розвідки України, військовозобов`язані Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту - за викликом керівників відповідних органів управління центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту).

    З матеріалів справи видно, що позивач у 2000 році проходив приписну призовну комісію при Київському райвійськоматі м. Харкова з метою взяття його на військовий облік та визначення придатності за станом здоров`я до військової служби.

    Згідно з довідкою №4/14 від 06.06.2000, виданою Київським райвійськоматом м. Харкова, (а.с.20-21) ОСОБА_1 18.04.2000 визнано "непридатним до військової служби з виключенням з військового обліку" за графою І, статтею 38 "в" Розкладу хвороб, станів і фізичних вад, що визначають ступінь придатності до військової служби у Збройних Силах України (Додаток № 1 до Положення про військово-лікарську експертизу та медичний огляд у Збройних Силах України, затвердженого наказом Міноборони України від 04.01.1994 N 2).

    Вказану довідку, як у ній зазначено, було видано замість військового білету. При цьому у довідці зауважено, що позивач: не проходив військову службу та службу в запасі, йому не присвоєно військове звання, а також, що останній не має військово-облікової спеціальності та посадової кваліфікації.

    Той факт, що позивач дійсно був визнаний "непридатним до військової служби з виключенням з військового обліку" підтверджується також відповіддю ІНФОРМАЦІЯ_9 від 20.10.2022 № 2950, а також наданими зазначеним ІНФОРМАЦІЯ_14 завіреними копіями облікової картки позивача від 06.06.2000 та виписки з книги протоколів по приписці № 38 від 07.03.2000. Інші документи, за повідомленням ІНФОРМАЦІЯ_9 , відсутні у зв`язку із закінченням строків зберігання.

    Аналогічного змісту відповідь ІНФОРМАЦІЯ_9 від 05.01.2023 №70 було надано на ухвалу суду про витребовування доказів.

    Суд відзначає, що на момент призову на військову службу ІНФОРМАЦІЯ_3 мав інформацію про проходження позивачем військово-лікарської комісії та про непридатність його до військової служби з виключенням з військового обліку, проте не взяв до уваги, про що свідчить штамп, зроблений 12.07.2022 відповідачем на звороті виданої 06.06.2000 Київським райвійськоматом м. Харкова довідки № 4/14, про взяття ОСОБА_1 на військовий облік.

    Стосовно доводів позивача про наявність розбіжності у військово-облікових документах позивача, яка полягає у зазначені дати (Київським райвійськоматом м. Харкова 18.04.2000, а ІНФОРМАЦІЯ_10 07.03.2000) та номеру статті (Київським райвійськоматом м. Харкова стаття 38 "в", а ІНФОРМАЦІЯ_10 стаття 86 "а") Розкладу хвороб, станів і фізичних вад, що визначають ступінь придатності до військової служби у Збройних Силах України (Додаток № 1 до Положення про військово-лікарську експертизу та медичний огляд у Збройних Силах України, затвердженого наказом Міноборони України від 04.01.1994 N 2), то суд вважає за необхідне наголосити, що можливість описки щодо пункту правової норми не спростовує визнання ОСОБА_1 непридатним до військової служби з виключенням з військового обліку.

    При цьому, за правовими висновками Верховного Суду у постанові від 12.06.2020 у справі № 810/5009/18 до повноважень суду не належить надання оцінки діагнозу на предмет того, чи підпадає він під дію статей розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступінь придатності до військової служби з посиланням на п.3.13 глави 3 розділу II Положення №402.

    До того ж із наданої завіреної копії облікової картки позивача підтверджується факт видання ОСОБА_1 взамін військового квитка довідки № 14 про непридатність від 06.06.2000. Дата видачі цієї довідки та складення облікової картки співпадає із датою проставлення 06.06.2000 штампу в паспорті позивача громадянина України Київським райвійськоматом м. Харкова про те, що він є "невійськовозобов`язаним".

    З приводу ж твердження відповідача про те, що за доцільно брати до уваги результати останньої військово-лікарської комісії, а саме довідку ВЛК за №37/5949 від 07.07.2022, то суд враховує, що відповідно до приписів п.3.3 глави 3 розділу II Положення №402, повторно оглядаються ВЛК військових комісаріатів лише військовозобов`язані, визнані непридатними до військової служби, яким позивач не являється.

    В контексті спірних правовідносин, що склались між сторонами, суд вважає за необхідне вказати, що у постанові Верховного Суду від 25.07.2019 у справі №826/13000/18 зазначено, що правова процедура ("fair procedure" - справедлива процедура) є складовою принципу законності та принципу верховенства права і передбачає правові вимоги до належного прийняття актів органами публічної влади.

    Керуючись ст.139, 241-246, 250 КАС України, суд

    ВИРІШИВ:

    Позов задовольнити.

    Визнати протиправними дії ІНФОРМАЦІЯ_1 щодо взяття на військовий облік та призову на військову службу під час мобілізації ОСОБА_1 .

    Зобов`язати ІНФОРМАЦІЯ_15 виключити із військового обліку ОСОБА_1..."

    Також серйозною та великою проблемою є відсутність відповідних відомостей в Реєстрі "Оберіг". Ось це також велика проблема. Інформацію про зняття з обліку ТЦК повинен внести в "Оберіг", далі чоловік може завантажити Резерв + та отримати відповідну інформацію. Однак ТЦК точно не ВНЕСЕ цих даних без санкції суду.

    У Реєстрі буде битися Ваш статус "військовозобов'язаного". Потрібно спробувати врегулювати цей момент. Подайте письмову заяву, далі - направте адвокатський запит, за потреби - подавайте позов до суду про зобов'язання вчинити певні дії - внести інформацію про Вашу непридатність з виключенням з військового обліку до системи "Оберіг".

    Наскільки я розумію, Ви плануєте виїзд за кордон у зв'язку із супроводом дружини з інвалідністю.

    КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ ПОСТАНОВА

    від 27 січня 1995 р. № 57 Київ

    Про затвердження Правил перетинання державного кордону громадянами України

    2-1. У разі введення на території України надзвичайного або воєнного стану перетинати державний кордон мають право:

    ...

    особи, які мають дружину (чоловіка) із числа осіб з інвалідністю і супроводжують таких дружину (чоловіка) для виїзду за межі України, за наявності документів (їх нотаріально засвідчених копій), що підтверджують родинні зв’язки, інвалідність.

    Документами, що підтверджують інвалідність, з огляду на вимоги постанови КМУ № 57, є:

    посвідчення, яке підтверджує відповідний статус,

    або пенсійне посвідчення

    або посвідчення, що підтверджує призначення соціальної допомоги відповідно до Законів України “Про державну соціальну допомогу особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю”, “Про державну соціальну допомогу особам, які не мають права на пенсію, та особам з інвалідністю”, в яких зазначено групу та причину інвалідності,

    або довідка для отримання пільг особами з інвалідністю, які не мають права на пенсію чи соціальну допомогу, за формою, затвердженою Мінсоцполітики.

    Якою взагалі є тенденція та що робити, коли Вам відмовляють?

    1. Підготуватися заздалегідь (сформувати чітку правову позицію, орієнтовану на постанову КМУ № 57), за потреби роздуркувати нормативно-правовий акт, бути готовим відстоювати свої права). Не зайвим буде супровід юриста (адвоката) в офлайн або онлайн режимі.

    2. Багато в чому успіх залежить навіть від конкретної зміни прикордонників та відповідної посадової особи.

    3. По можливості - намагайтеся перетинати кордон в денну пору доби, аби працівники ДПСУ не мали змоги обгрунтувати відмову як неможливість перевірки Ваших документів.

    4. Беріть із собою якомога більшу кількість документів (виписки, медичні документи, посвідчення тощо). При змозі спробуйте документально оформити мету виїзду за кордон (особливо стосується тих, хто здійснює супровід особи з інвалідністю або особи, яка потребує постійного стороннього догляду).

    5. Відмова у перетині кордону на одному пункті не забороняє Вам спробувати виїхати через інший, у тому числі за наявності письмової відмови, оформленої у порядку статті 14 Закону України "Про прикордонний контроль".

    Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

    З повагою!

    Дерій Владислав Олегович

    Вітаю Вас!

    Щодо пертину кордону

    Згідно п.2-1 Правил перетинання державного кордону громадянами України у разі введення на території України надзвичайного або воєнного стану перетинати державний кордон мають право особи, які мають дружину (чоловіка) із числа осіб з інвалідністю і супроводжують таких дружину (чоловіка) для виїзду за межі України, за наявності документів (їх нотаріально засвідчених копій), що підтверджують родинні зв’язки, інвалідність

    Згідно пункту 49 Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період у період проведення мобілізації (крім цільової) уповноважені представники територіального центру комплектування та соціальної підтримки або поліцейські, а також представники Держприкордонслужби мають право вимагати у громадян чоловічої статі віком від 18 до 60 років військово-обліковий документ (військово-обліковий документ в електронній формі) разом з документом, що посвідчує особу.

    Для виїзду за кордон Вам обхідно підготувати такі документи:

    1. Закордонні паспорти Ваш та дружини

    2. Свідоцтво про шлюб

    3. Документ про інвалідність дружини (посвідчення інваліда або пенсійне посвідчення або посвідчення про соцдопомогу)

    4. Військово-обліковий документ.

    Так як Ви є виключеним з військового обліку, то ніяких штрик-кодів та оновлень даних робити не потрібно, а Ваш ВОД є чинним, адже згідно Прикінцевих та перехідних положень Закону № 3633-IX військово-обліковий документ, що визначає належність його власника до військового обов’язку, виданий до дня набрання чинності цим Законом, є чинним та не потребує обов’язкової заміни у випадку (з підстав) затвердження органом державної влади нової форми військово-облікового документа.

    Якщо Вам не дозволяють перетнути кордон Ви повинні вимагати письмову відмову у праві на перетин кордону, що оформляється у вигляді рішення.

    Один примірник рішення про відмову у перетинанні державного кордону видається особі, яка підтверджує своїм підписом на кожному примірнику факт отримання такого рішення.

    Рішення про відмову у перетині кордону може бути скасовано чи змінено начальником органу охорони державного кордону або скасовано та визнано нечинним у судовому порядку.

    Також Ви можете спробувати перетнути кордон на іншому пункті пропуску.

    Щодо зустрічі з ТЦК

    Найкращим варіантом було б звичайно звернутися до ТЦК (військомату), який виключив Вас з військового обліку та обміняти Ваш замінник військового квитка на ВОД нового зразка, адже згідно пункту 14 постанови КМУ 560 Військово-обліковий документ на бланку видається (замінюється) за письмовою заявою громадянина України районним (міським) територіальним центром комплектування та соціальної підтримки або його відділом (відповідним органом СБУ, підрозділом розвідувального органу) за місцем перебування на військовому обліку або виключення з військового обліку у випадках виявлення бажання змінити військово-обліковий документ, який був виданий до набрання чинності постановою Кабінету Міністрів України від 16 травня 2024 р. № 559.

    Найбільшим ризиком є те, що на Вас можуть здійснювати психологічний тиск та направляти на ВЛК, але так як у Вас є підстави для відстрочки, то можливо до Вас і не буде зайвих питань.

    На даний час носіть з собою роздруковану заяву про відстрочку, копію свідоцтва про шлюб, документа про інвалідність та паспортних документів дружини, щоб в разі неправомірний дій ТЦК Ви відразу подали заяву про відстрочку.

    Також Ви маєте право оскаржити неправомірні дії ТЦК у судовому порядку.

    З повагою, юрист Дерій В.О.!


Похожие вопросы


Кодексы Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України

Новое в блогах Юристи.UA

Советы юристов 16 0 10 сент. 2024
Советы юристов 27 0 9 сент. 2024
Советы юристов 101 0 7 сент. 2024