Задайте вопрос юристу

874 юриста готовы ответить сейчас

Ответ за ~15 минут

Задать вопрос на сайте

Административное право, 03 октября 2024, вопрос №120516 1500₴

Фотографування та перепис людей по квартирах

Вітаю, Юристи!
Є у Харкові наступний випадок. Невідомі люди у цивільному одязі та на цивільних автомобілях ходять по квартирах, дуже гупають у двері, переписують паспортні дані, мобільні номера та кількість людей, що проживає. На вимогу показати посвідчення - показують щось дуже швидко. Говорять за якісь законні підстави, що "вийшов" новий закон.
Це питання є переказом реальної історії людей.

1. Чи є дійсно новий закон, що передбачає подібний ручний збір даних мешканців багатоповерхівок? Щось мені підказує, що такого навіть законопроєкту немає. (гугл нічого не показав)
2. Як правильно реагувати на такі рейди людей у цивільному?
3. Виклик 102 на подібні дії є законною підставою, бо хтось штурмує двері, але як правильно фізічно чинити опір до приїзду поліції (якщо вони доїдуть)? Бо під час самозахисту можна і у статус підозрюваного перейти.

Чи може це бути підготовкою по створення маштабної системи відеоспостереження за людьми у Харкові за допомогою незаконних?

Ответы юристов (12)

    Кирда Вячеслав Володимирович
    18.3%

    Вітаю Вас!

    1. Чи є дійсно новий закон, що передбачає подібний ручний збір даних мешканців багатоповерхівок? Щось мені підказує, що такого навіть законопроєкту немає. (гугл нічого не показав)

    Відверто кажучи, нічого не чув і близько про такий Закон України або навіть законопроєкт. Як би таке було прийнято, ми всі прекрасно розуміємо, це б отримало дуже серйозний зворотній зв'язок від суспільства. Поки що мені це все виглядає як чергова схема для "розводняка", яка спрямована на збір персональних даних або щось на кшталт цього. Не виключаю, до речі, що ці дії напряму пов'язані з ТЦК та зі збором інформації про кількість чоловічого населення, що проживає на певній адміністративно-територіальній одиниці.

    Ми прекрасно розуміємо, що уповноважені органи влади, як би такий Закон дійсно був ухвалений, не гримали б у двері, все відбувалося б цивілізовано.

    Тому, питання, питання.

    2. Як правильно реагувати на такі рейди людей у цивільному?

    По-перше, не відчиняти двері.

    По-друге, якщо Ви вже зіштовхнулися з ними, вимагати пред'явлення службового посвідчення, розпорядчі документи, які санкціонують збір облікових даних громадян. Переконаний, нічого такого в них не буде.

    По-третє, за потреби - телефонувати до правоохоронних органів.

    3. Виклик 102 на подібні дії є законною підставою, бо хтось штурмує двері, але як правильно фізічно чинити опір до приїзду поліції (якщо вони доїдуть)? Бо під час самозахисту можна і у статус підозрюваного перейти.

    Однозначно - не потрібно взагалі реагувати, тим паче агресивно. Не думаю, що все ж таки вони прям ламають двері. Можна зробити попередження про виклик правоохоронних органів та позов до суду про відшкодування матеріальної і моральної шкоди.

    Головна порада - не відчиняти нікому двері, що є очевидним.Чи може це бути підготовкою по створення маштабної системи відеоспостереження за людьми у Харкові за допомогою незаконних?

    Все може бути, але точної відповіді на дане питання Вам ніхто не надасть. Гадаю, що скоро мають просочитися певні деталі щодо змісту та мети таких заходів. Я, все таки, більше схиляюся до роботи ТЦК, якщо людьми у цивільному одязі є представники чоловічої статі.

    Але не буду таким однозначним, адже все ж таки якесь посвідчення вони показують, відтак - позиціонують себе службовими особами. Службові особи зобов'язані надати посвідчення до повного ознайомлення (по аналогії з працівниками Національної поліції).

    Пам'ятайте - Ви нікому не зобов'язані надавати свої персональні дані (номери телефону, паспортні дані), це повний абсурд. Якщо такі дані їх дуже цікавлять, нехай отримують дозвіл суду.

    З повагою!

    Дерій Владислав Олегович
    18.3%

    Доброго дня!

    1. Чи є дійсно новий закон, що передбачає подібний ручний збір даних мешканців багатоповерхівок? Щось мені підказує, що такого навіть законопроєкту немає. (гугл нічого не показав)

    Це шахраї. Такого закону не існує.

    Дуже часто жителі різних міст повідомляють про шахраїв, які ходять по квартирах, видають себе за соцпрацівників та збирають особисті дані нібито для видачі продуктових наборів від Військової адміністрації, або як у Вашому випадку на підставі закону.

    2. Як правильно реагувати на такі рейди людей у цивільному?

    Краще взагалі не відкривати двері.

    Ні в якому разі не надавайте свої персональні дані невідомим особам та негайно телефонуйте до поліції.

    Можете також вести відеофіксацію розмови. На жаль, потрібно бути дуже обережним, адже невідомо наскільки адекватною буде їхня поведінка при виді відеокамери,так як люди займаються незаконною діяльністю, то до Вас можуть застосувати фізичну силу та відібрати техніку.

    3. Виклик 102 на подібні дії є законною підставою, бо хтось штурмує двері, але як правильно фізічно чинити опір до приїзду поліції (якщо вони доїдуть)? Бо під час самозахисту можна і у статус підозрюваного перейти.

    Загалом краще взагалі не вступати у конфлікт. Адже невідомо чи озброєні дані люди.

    Якщо Ви вже відчинили двері - вимагайте паспортні документи та службові посвідчення осіб, які до Вас звернулися. Якщо Вам нічого не дають та здійснюють психологічний тиск - це 100% шахраї.

    Якщо це дійсно працівники соцслужб - Вам дозволять знімати їх на камеру.

    Відповідно до статті 21 ЗУ "Про інформацію" конфіденційною є інформація про фізичну особу, інформація, доступ до якої обмежений фізичною або юридичною особою, крім суб'єктів владних повноважень, а також інформація, визнана такою на підставі закону.

    До інформації з обмеженим доступом не можуть бути віднесені такі відомості:

    4) про факти порушення прав і свобод людини, включаючи інформацію, що міститься в архівних документах колишніх радянських органів державної безпеки, пов’язаних з політичними репресіями, Голодомором 1932-1933 років в Україні та іншими злочинами, вчиненими особами, які брали участь або сприяли реалізації російської імперської політики, представниками комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів;

    5) про незаконні дії органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їх посадових та службових осіб;

    6) інші відомості, доступ до яких не може бути обмежено відповідно до законів та міжнародних договорів України, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України.

    Тому, коли до Вас звертається суб'єкт, який пов'язаний з органами влади - то його можна і потрібно записувати на відеокамеру.

    Якщо Ви не знаєте, як буде розвиватися ситуація, але хочете про всяк випадок убезпечити себе, не привертаючи зайвої уваги, завжди можна включити диктофон на телефоні.

    Якщо щодо Вас вже йдуть якісь відверто незаконні дії або Ви стали свідком таких дій – тут уже будь-які способи фіксації їх можуть бути застосовані. Як кажуть, втрачати нічого. Але в таких випадках краще результати Ваших зйомок періодично відразу надсилати кільком знайомим та родичам. Ваш телефон можуть відібрати, записи знищити, але якщо Ви переслали відео, то вже щось зробити з цим складно.

    Чи може це бути підготовкою по створення маштабної системи відеоспостереження за людьми у Харкові за допомогою незаконних?

    Інформацію можуть збирати для будь-яких шахрайських цілей.

    З повагою, юрист Дерій В.О.!

    Середницький Євгеній Вікторович
    18.3%

    Вітаю, ситуація, про яку Ви говорите, викликає в мене яв юриста серйозні занепокоєння та може вказувати на неправомірні дії осіб, що представляються уповноваженими органами та можуть діяти поза рамками закону. Тому спробую дати відповіді на ваші питання, щоб розяснит ситуацію

    Чи є новий закон про збирання персональних даних мешканців?

    На даний час в Україні немає жодного чинного закону або навіть законопроєкту, який би передбачав подібний збір персональних даних громадян України шляхом обходу квартир невідомими людьми у цивільному. Якщо дані особи стверджують, що вони діють на підставі нового закону, це, скоріш за все брехня.

    Законні переписи населення або збори даних в переважній більшості випадків здійснюються через чітко встановлені процедури, які здійснюють уповноважені органи влади або Державна служба статистики, і такі особи повинні мати посвідчення та відповідну документацію, яку вони повинні надати на вимогу громадян.

    Як потрібно реагувати на такі дії?

    Коли такі люди стукають до вас у двері та вимагають особисті дані, ви маєте право на наступні дії - перевірка посвідчень: просіть, щоб вони чітко показали свої документи і посвідчення з фото, які б підтвердили їх належність до будь-якого органу. Якщо вони не готові надати таку інформацію або намагаються швидко показати якісь документи, це може бути ознакою шахрайських дій. Не надавайте особисті дані ніхто не зобов'язанний передавати свої паспортні дані, мобільні номери або іншу інформацію незнайомим людям без належних підстав. Захист особистих даних регулюється законодавством про конфіденційність, і ви маєте право відмовитися. Виклик поліції теж дуже дієвий стимул для вказних осіб приинити свої незааконні дії.

    Фізичний самозахист до появи поліції самозахист є правом кожної людини у разі реальної загрози життю або здоров’ю, однак потрібно дотримуватися певних правил, щоб не перевищити межі необхідної оборони. Тому закрийте ваші двері: Якщо ви не впевнені, хто стукає, Записуйте все на телефон і не намагайтеся фізично протистояти.

    Можливість незаконного відеоспостереження. Про можливе встановлення системи відеоспостереження, теоретично, існують ризики того, що незаконні структури або особи можуть збирати дані для подальшого спостереження або контролю за громадянами. Але це може бути лише припущенням. Якщо ви бачите, що подібні дії мають систематичний характер, оскільки таке потребує негайного звернення до правоохоронних органів для розслідування ситуації.

    Поради у разі настання в майбутньому таких дій: Не передавайте жодної інформації незнайомим людям Використовуйте телефон для запису, якщо у Вас є можливість. Викликайте поліцію у випадку будь-яких сумнівів або загрози щодо Вашої безпеки.

    Повідомте про ці факти своїх сусідів, повісте в будинку об’яву, не йдіть на контакт з такими людьми якщо вони не представляються, бо у разі првірки документів праовоохоронними органами, то вони перші повинні надати документи, які підтверджують їх повноваження.

    Турчин Ярослав Олександрович
    18.3%

    ВІТАЮ ВАС, ОЛЕКСАНДР!

    Це організоване злочинне угрупування, яке має однозначно шахрайські цілі. Жодна посадова особа окрім поліції (в окремих випадках працівники СБУ) не має права перевіряти документи, а тим більше ФОТОГРАФУВАТИ та ще щось робити не у громадському місці. А у Вашій оселі так і поліція на це права не має, як і доступу та будь-яких вимог без рішення суду.

    Ніякий закон це скасувати не може, бо є Конституція та право на недоторканість житла і іншої власності.

    Мало того, жодних законів, які б давали подібні повноваження БУДЬ-ЯКОМУ органу виконавчої влади - Верховна Рада за ці 2.5 роки НЕ ПРИЙМАЛА.

    Викликайте поліцію, хай вони їх крутять та встановлюють особу цих бандюганів та розбираються який такий закон і хто вони взагалі такі.

    Крім того. Ви маєте повне право не відчиняти двері і не спілкуватися невідомо з ким. Та й навіть з відомо з ким. Ваше право і Ваша свобода. Якщо якомусь органу влади від Вас щось треба на законних підставах - вони пришлють листа або повістку про виклик (слідчий, прокурор, ТЦК та ін.).

    Сьогодні Вас сфотографують з документами, а завтра це фото долучать до бази кредитної спілки як підтвердження отримання Вами кредиту чи банківської картки.

    Відповідно до статті 11 Закону України "Про інформацію" збирання, зберігання, використання та поширення конфіденційної інформації про особу без її згоди можливе лише в інтересах національної безпеки, економічного добробуту та захисту прав людини.

    Відповідно до статті 308 Цивільного кодексу України фотографія, інші художні твори, на яких зображено фізичну особу, можуть бути публічно показані, відтворені, розповсюджені лише за згодою цієї особи, а в разі її смерті - за згодою її дітей, вдови (вдівця), батьків, братів та сестер.

    Поширення (розповсюдження) фотографій - люди мають необмежений доступ до фотографій в будь-який час і в будь-якому місці.

    Публічний показ - демонстрація оригінального або розмноженого запису за допомогою плівки, телекадру або будь-якого іншого пристрою в тих місцях, де знаходяться особи, що не належать до кругу сім'ї або близьких знайомих цієї сім'ї.

    Фотографія може бути розповсюджена без дозволу фізичної особи, яка зображена на ній, якщо це викликано необхідністю захисту її інтересів або інтересів інших осіб (частина третя статті 308 Цивільного кодексу України).

    Законодавець визначає, що фізична особа може бути знята на фото-, кіно-, теле- чи відеоплівку у випадку її згоди. Ця гарантія створена з тією метою, що процес відповідної зйомки може певним чином суттєво порушувати особисті немайнові права фізичної особи.

    Цивільний кодекс України не встановлює певної конкретної форми для вираження згоди, отже, вона може бути виражена у будь-який спосіб: письмово або усно, а також можлива мовчазна згода. При цьому така згода повинна бути отримана до моменту початку зйомки:

    - ясно виражена згода - згода, надана в письмовому вигляді;

    - усна згода - особа в усній формі перед камерою висловлює свою згоду на зйомки та транслювання зйомок у засобах масової інформації;

    - мовчазна згода - особа знала й бачила, що її знімають на фото чи відеокамеру, але не висловила своїх заперечень щодо проведення зйомок.

    Конкретна ж форма повинна бути обумовлена обставинами, при яких провадиться відповідна зйомка. Але в будь-якому випадку, така згода на проведення фото-, кіно-, теле-, чи відео зйомки фізичної особи повинна бути отримана до моменту початку зйомки. Проте, в окремих випадках згода особи на зйомку презюмується, тобто фізична особа вважається такою, що погодилась на зйомку, аж поки вона не виразить своє заперечення щодо цього. До таких випадків презумпції згоди на знімання фізичної особи на фото-, кіно-, теле- чи відеоплівку законодавець відносить зйомки, які проводяться відкрито на вулиці, на зборах, конференціях, мітингах та інших заходах публічного характеру. У випадку, коли фізична особа заперечила щодо її фіксації на відповідну плівку, то зйомка повинна бути припинена, а моменти з її участю вилучені.

    Якщо особа заперечила щодо своєї фіксації, то зйомку потрібно припинити, а фрагменти з її участю вилучити.

    Фізична особа, яка погодилася на знімання її на фото-, кіно-, теле- чи відеоплівку, може вимагати припинення їх публічного показу в тій частині, яка стосується її особистого життя. Витрати, пов'язані з демонтажем виставки чи запису, відшкодовуються цією фізичною особою (частина друга статті 307 Цивільного кодексу України).

    Відповідно до статті 32 Конституції України ніхто не може зазнавати втручань в особисте й сімейне життя, крім випадків, передбачених Конституцією України. Не допускається збирання, зберігання, використання та поширення конфіденційної інформації про особу без її згоди, крім випадків, визначених законом, і лише в інтересах національної безпеки, економічного добробуту та прав людини.

    Квартира або під"їзд - не є публічним місцем і зйомка не може вважатися відкритою та такою, що не потребує дозволу особи.

    Поліція може застосовувати як один із превентивних заходів застосування технічних приладів і технічних засобів, що мають функції фото- і кінозйомки, відеозапису, засобів фото- і кінозйомки, відеозапису (пункт 9 частини першої статті 31 Закону України "Про Національну поліцію").

    Згідно зі статтею 40 Закону України "Про Національну поліцію" поліція для забезпечення публічної безпеки і порядку може закріплювати на форменому одязі, службових транспортних засобах, монтувати/розміщувати по зовнішньому периметру доріг і будівель автоматичну фото- і відеотехніку, а також використовувати інформацію, отриману із автоматичної фото- і відеотехніки, що знаходиться в чужому володінні, з метою:

    • попередження, виявлення або фіксування правопорушення, охорони громадської безпеки та власності, забезпечення безпеки осіб;
    • забезпечення дотримання правил дорожнього руху.

    Інформація про змонтовану/розміщену автоматичну фототехніку і відеотехніку повинна бути розміщена на видному місці.

    ОТЖЕ, це однозначно незаконні дії. Мої знайомі у Харківській адміністрації і міській, і області - не підтверджують того, що комусь на території області з посадових осіб надано доручення це робити.

    Будьте обачні і обережні. У разі потреби викликайте 102 або здійснюйте громадське затримання шахраїв на підставі статті 38 Кримінального кодексу України для їх подальшої передачі органам поліції / СБУ для встановлення мети таких дій та ознак дій проти державної безпеки і оборони.

    1. Не визнаються кримінально протиправними дії потерпілого та інших осіб безпосередньо після вчинення посягання, спрямовані на затримання особи, яка вчинила кримінальне правопорушення, і доставлення її відповідним органам влади, якщо при цьому не було допущено перевищення заходів, необхідних для затримання такої особи.

    2. Перевищенням заходів, необхідних для затримання особи, яка вчинила кримінальне правопорушення, визнається умисне заподіяння особі, що вчинила кримінальне правопорушення, тяжкої шкоди, яка явно не відповідає небезпечності посягання або обстановці затримання особи, яка вчинила кримінальне правопорушення. Перевищення заходів, необхідних для затримання особи, яка вчинила кримінальне правопорушення, має наслідком відповідальність лише у випадках, спеціально передбачених у статтях 118 та 124 цього Кодексу.

    Крім того, при спробі протиправного посягання на Ваші права, життя, здоров"я або майно - Ви маєте право відповідно до статті 36 Кримінального кодексу України на заходи необхідної оборони.

    1. Необхідною обороною визнаються дії, вчинені з метою захисту охоронюваних законом прав та інтересів особи, яка захищається, або іншої особи, а також суспільних інтересів та інтересів держави від суспільно небезпечного посягання шляхом заподіяння тому, хто посягає, шкоди, необхідної і достатньої в даній обстановці для негайного відвернення чи припинення посягання, якщо при цьому не було допущено перевищення меж необхідної оборони.

    2. Кожна особа має право на необхідну оборону незалежно від можливості уникнути суспільно небезпечного посягання або звернутися за допомогою до інших осіб чи органів влади.

    3. Перевищенням меж необхідної оборони визнається умисне заподіяння тому, хто посягає, тяжкої шкоди, яка явно не відповідає небезпечності посягання або обстановці захисту. Перевищення меж необхідної оборони тягне кримінальну відповідальність лише у випадках, спеціально передбачених у статтях 118 та 124 цього Кодексу.

    4. Особа не підлягає кримінальній відповідальності, якщо через сильне душевне хвилювання, викликане суспільно небезпечним посяганням, вона не могла оцінити відповідність заподіяної нею шкоди небезпечності посягання чи обстановці захисту.

    5. Не є перевищенням меж необхідної оборони і не має наслідком кримінальну відповідальність застосування зброї або будь-яких інших засобів чи предметів для захисту від нападу озброєної особи або нападу групи осіб, а також для відвернення протиправного насильницького вторгнення у житло чи інше приміщення, незалежно від тяжкості шкоди, яку заподіяно тому, хто посягає.

    Хай Вам щастить!

    З повагою та розумінням, юрист Ярослав Турчин

    Айвазян Юрий Климентьевич
    16.7%

    Доброго дня, Олександре!

    1. Чи є дійсно новий закон, що передбачає подібний ручний збір даних мешканців багатоповерхівок? Щось мені підказує, що такого навіть законопроєкту немає. (гугл нічого не показав).

    Ні, такого закону не існує. Можете навіть не шукати.

    Відповідно до статті 6 Закону України "Про Всеукраїнський перепис населення".

    "Методи проведення Перепису населення.

    Перепис населення здійснюється такими методами:

    обхід (безпосереднє відвідування) житлових будинків та житлових приміщень в інших будівлях тимчасовим переписним персоналом і заповненням ним переписної документації в електронній або паперовій формі;

    отримання письмових (усних) відповідей респондентів на запитання згідно з програмою Перепису населення, зокрема шляхом заповнення респондентами переписної документації в електронній формі за допомогою спеціального програмного забезпечення;

    заповнення переписної документації тимчасовим переписним персоналом під час відвідування респондентами переписних дільниць, які утворюються органами державної статистики;

    використання основних первинних (персональних) даних, збирання яких здійснюється у процесі проведення Перепису населення, з національних електронних інформаційних ресурсів (систем), у встановленому законом порядку для цілей Перепису населення.

    Порядок отримання інформації з національних електронних інформаційних ресурсів (систем) у процесі проведення Перепису населення визначається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері статистики, за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері відкритих даних, розвитку національних електронних інформаційних ресурсів та інтероперабельності.

    Заповнення переписної документації здійснюється на підставі відповідей, отриманих від респондентів, без їх документального підтвердження.

    Для проведення Перепису населення можуть застосовуватися й інші методи у порядку, встановленому законом.

    Розділ VI ПРИКІНЦЕВІ ПОЛОЖЕННЯ.

    1-1. Під час дії воєнного стану в Україні та протягом шести місяців після його припинення чи скасування Перепис населення не проводиться. Усі строки, передбачені календарним планом підготовки і проведення Перепису населення, продовжуються на строк дії воєнного стану в Україні та на шість місяців після його припинення чи скасування".
    2. Як правильно реагувати на такі рейди людей у цивільному?

    По-перше, не відкривайте двері. Ви маєте на це повне право.

    По-друге, якщо дані особи посилаються на норму законодавства, то нехай зазначать на яку саме.

    По-третє, особи, які збираються отримати Ваш номер телефону та сфотогруфати паспортні дані, повинні бути уповноважені на такі дії.

    По-четверте, одразу викликайте поліцію, оскільки це 100% шахраї. Доволі розповсюджена схема станом на зараз. Навіть існують й такі випадки, коли перед Вами предстають начебто "працівники поліції". При тому намагаються потрапити у квартиру.

    3. Виклик 102 на подібні дії є законною підставою, бо хтось штурмує двері, але як правильно фізічно чинити опір до приїзду поліції (якщо вони доїдуть)? Бо під час самозахисту можна і у статус підозрюваного перейти.

    Звісно, що виклик 102 у такому випадку є законим. Раджу Вам навіть не відкривати двері для дискусій з даними особами.

    Стаття 40 Кримінального кодексу України надає особам право на застосування самозахисту в разі, коли існує безпосередня загроза життю, здоров'ю, майну або іншим правовим інтересам особи.

    Конкретні ситуації, коли можна спиратись на статтю 40 Кримінального кодексу України, можуть бути наступними:

    1. Напад та фізична або психологічна наруга з боку іншої особи, яка загрожує життю, здоров'ю або безпеці особи.

    2. Напад або вторгнення на майно, що належить особі, та загроза його знищення або пошкодження.

    3. Ситуації екстремального насилля, такі як воєнні дії, терористичні акти, грабіж або інші форми насильства, де особа може застосувати самозахист, щоб захистити своє життя та здоров'я.

    4. Ситуації небезпеки для третіх осіб, які можуть бути захищені від небезпеки з боку особи, що застосовує самозахист.

    Важливо розуміти, що самозахист має бути обмеженим і пропорційним загрозі, з якою стикається особа.

    Особа, яка застосовує самозахист, повинна діяти обережно та в межах закону. Також варто зазначити, що самозахист не повинен переростати у самосуд, тобто у судове рішення про вину або покарання особи, яка спричинила загрозу.

    Чи може це бути підготовкою по створення маштабної системи відеоспостереження за людьми у Харкові за допомогою незаконних?

    Я думаю, що це пов'язано виключно із шахрайскими діями, а не зі створенням маштабної системи відеоспостереження.

    З повагою, адвокат Айвазян.

    Карпенко Андрій Володимирович
    10%

    Вітаю!

    Згідно зі статтею 32 Закону України "Про Національну поліцію" поліцейський має право вимагати в особи пред’явлення нею документів, що посвідчують особу, та/або документів, що підтверджують відповідне право особи, у спосіб, який дає можливість поліцейському прочитати та зафіксувати дані, що містяться в документах, у таких випадках:

    1. Якщо особа володіє зовнішніми ознаками, схожими на зовнішні ознаки особи, яка перебуває в розшуку, або безвісно зниклої особи, або самовільно залишила місце для утримання військовополонених;
    2. Якщо існує достатньо підстав вважати, що особа вчинила або має намір вчинити правопорушення;
    3. Якщо особа перебуває на території чи об’єкті із спеціальним режимом або в місці здійснення спеціального поліцейського контролю;
    4. Якщо в особи є зброя, боєприпаси, наркотичні засоби та інші речі, обіг яких обмежений або заборонений, або для зберігання, використання чи перевезення яких потрібен дозвіл, якщо встановити такі права іншим чином неможливо;
    5. Якщо особа перебуває в місці вчинення правопорушення або дорожньо-транспортної пригоди, іншої надзвичайної події;
    6. Якщо зовнішні ознаки особи чи транспортного засобу або дії особи дають достатні підстави вважати, що особа причетна до вчинення правопорушення, транспортний засіб може бути знаряддям чи об’єктом вчинення правопорушення.

    У період дії воєнного стану та/або під час мобілізації (крім цільової) поліцейський має право вимагати в особи чоловічої статі віком від 18 до 60 років пред’явлення нею військово-облікового документа разом з документом, що посвідчує особу, у спосіб, який дає можливість поліцейському прочитати та зафіксувати дані, що містяться в документах.

    Механізм перевірки документів в осіб під час забезпечення заходів правового режиму воєнного стану визначено Порядком перевірки документів в осіб, огляду речей, транспортних засобів, багажу та вантажів, службових приміщень і житла громадян під час забезпечення заходів правового режиму воєнного стану, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2021 № 1456.

    Перевірка документів в осіб здійснюється лише після введення воєнного стану в межах території та у строки, зазначені в Указі Президента України про введення воєнного стану, на підставі наказу військового командування разом із військовими адміністраціями (у разі їх утворення). Зазначеним наказом призначається комендант, визначаються його завдання, повноваження із забезпечення єдиного управління визначеними силами та засобами Держспецтрансслужби, Національної гвардії, Держприкордонслужби, Національної поліції, СБУ, ДПС, ДМС, ДСНС, військових адміністрацій (у разі їх утворення) та координації їх дій під час здійснення заходів особливого режиму.

    Право на проведення перевірки документів в осіб надано відповідним уповноваженим особам Національної поліції, СБУ, Національної гвардії, Держприкордонслужби, ДМС, Держмитслужби та Збройних Сил, які визначені в наказі коменданта.

    Уповноважена особа має право вимагати в особи пред’явлення нею документів, що посвідчують особу та підтверджують громадянство України чи спеціальний статус особи, у таких випадках:

    • якщо особа володіє зовнішніми ознаками, схожими на зовнішні ознаки особи, яка перебуває в розшуку, або безвісно зниклої особи, або самовільно залишила місце для утримання військовополонених;
    • якщо існує достатньо підстав вважати, що особа вчинила або має намір вчинити правопорушення;
    • якщо особа перебуває на території чи об’єкті із спеціальним режимом;
    • якщо в особи є зброя, боєприпаси, наркотичні засоби та інші речі, обіг яких обмежений або заборонений або для зберігання, використання чи перевезення яких потрібен дозвіл, якщо встановити такі права іншим чином не можливо;
    • якщо особа перебуває в місці вчинення кримінального, адміністративного правопорушення або дорожньо-транспортної пригоди, іншої надзвичайної події;
    • якщо зовнішні ознаки особи чи транспортного засобу або дії особи дають достатні підстави вважати, що особа причетна до вчинення правопорушення, транспортний засіб може бути знаряддям чи об’єктом вчинення правопорушення;

    У разі відсутності в особи документів, що посвідчують особу та підтверджують громадянство України чи спеціальний статус особи уповноважена особа затримує таку особу для її встановлення на строк, передбачений Кодексом України про адміністративні правопорушення.

    Згідно з частиною третьою статті 18 Закону України "Про Національну поліцію" звертаючись до особи, або у разі звернення особи до поліцейського, поліцейський зобов’язаний:

    1. Назвати своє прізвище, посаду, спеціальне звання;
    2. Пред’явити своє службове посвідчення на її вимогу;
    3. Дати можливість ознайомитися із наявною там інформацією;
    4. Поліцейський не зобов’язаний передавати особі своє посвідчення, а повинен тримати його у своїх руках.

    У разі відмови пред’явити своє посвідчення, особа має право одразу зателефонувати на номер "102", викликавши наряд поліції (можливо це самозванці) або на номер "гарячої лінії" Міністерства внутрішніх справ України - 1536, а у випадку грубого порушення прав - звернутися до прокуратури та за правничою допомогою до адвоката.

    24 лютого 2022 року у зв'язку з військовою агресією російської федерації проти України Указом Президента України № 64/2022 введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб.

    Строк дії воєнного стану в Україні продовжувався Указами Президента України від 14 березня 2022 року № 133, від 18 квітня 2022 року № 259, від 18 травня 2022 року № 341, від 12 серпня 2022 року № 573, від 7 листопада 2022 року № 757, від 6 лютого 2023 року № 58, від 01 травня 2023 року №254. , від 26 липня 2023 року № 451, від 6 листопада 2023 року № 734/2023, від 05.02.2024 № 49/2024, від 06.05.2024 № 271/2024, від 23.07.2024 № 469/2024

    У зв'язку із введенням в Україні воєнного стану, з 24 лютого 2022 року тимчасово, на період дії правового режиму воєнного стану, можуть обмежуватися конституційні права і свободи людини і громадянина, передбачені Конституцією України, а саме:

    • статтею 30 ("Кожному гарантується недоторканність житла");
    • статтею 31 ("Кожному гарантується таємниця листування, телефонних розмов, телеграфної та іншої кореспонденції");
    • статтею 32 ("Ніхто не може зазнавати втручання в його особисте і сімейне життя, крім випадків, передбачених Конституцією України");
    • статтею 33 ("Кожному, хто на законних підставах перебуває на території України, гарантується свобода пересування, вільний вибір місця проживання, право вільно залишати територію України, за винятком обмежень, які встановлюються законом");
    • статтею 34 ("Кожному гарантується право на свободу думки і слова, на вільне вираження своїх поглядів і переконань");
    • статтею 38 ("Громадяни мають право брати участь в управлінні державними справами, у всеукраїнському та місцевих референдумах, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування");
    • статтею 39 ("Громадяни мають право збиратися мирно, без зброї і проводити збори, мітинги, походи і демонстрації, про проведення яких завчасно сповіщаються органи виконавчої влади чи органи місцевого самоврядування");
    • статтею 41 ("Кожен має право володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю, результатами своєї інтелектуальної, творчої діяльності");
    • статтею 42 ("Кожен має право на підприємницьку діяльність, яка не заборонена законом");
    • статтею 43 ("Кожен має право на працю, що включає можливість заробляти собі на життя працею, яку він вільно обирає або на яку вільно погоджується");
    • статтею 44 ("Ті, хто працює, мають право на страйк для захисту своїх економічних і соціальних інтересів");
    • статтею 53 ("Кожен має право на освіту").

    Також можуть вводитися тимчасові обмеження прав і законних інтересів юридичних осіб в межах та обсязі, що необхідні для забезпечення можливості запровадження та здійснення заходів правового режиму воєнного стану, які передбачені частиною першою статті 8 Закон.

    ЯКЩО ВИ ВВАЖАЄТЕ, ЩО ВАШІ ПРАВА ПОРУШЕНІ ПОСАДОВИМИ ОСОБАМИ - ЗВЕРТАЙТЕСЬ ІЗ ЗАЯВОЮ ДО ДБР:

    Вулиця Євгена Котляра, 7, Харків, Харківська область, Украина, 61000

    +380 44 365 4000

    Територіальне управління, розташоване у місті ПолтавіПоширює свою діяльність на Дніпропетровську, Полтавську, Сумську, Харківську області.

    ЯКЩО ЦЕ ОСОБИ, ЯКІ НЕ УПОВНОВАЖЕНІ ЗДІЙСНЮВАТИ ПЕРЕВІРКУ - ПОДАВАЙТЕ ЗАЯВУ В ПОЛІЦІЮ.

    З ПРИВОДУ ВІДЕОСПОСТЕРЕЖЕННЯ:

    В Україні запускають Єдину систему відеомоніторингу стану публічної безпеки.

    До вказаної платформи будуть під’єднані камери відеоспостереження, які сьогодні знаходяться на автодорогах державного значення, у місцях великого скупчення людей, а також ті камери, які під'єднані до муніципальних систем «Безпечне місто».

    Окрім того, в майбутньому до Єдиної системи відеомоніторингу інтегруватимуть камери, які знаходитимуться у навчальних закладах.

    Затверджено Положення про Єдину комплексну систему відеоспостереження міста Харкова.

    Карпенко Андрій Володимирович

    Якщо до вас прийшли правоохоронці та вимагають не лише продемонструвати документи, що підтверджують вашу особу, а й надати їх для фотофіксації – то це цілком законно.

    Такі дії не є правопорушенням, єдине, що поліція не має право без дозволу людини ці документи розповсюджувати.

    Людина має право поцікавитися причиною фотографування та збереження документів, що підтверджують її особу.

    Поліція для охорони прав і свобод людини, запобігання загрозам публічній безпеці і порядку або припинення їх порушення також застосовує в межах своєї компетенції поліцейські превентивні заходи та заходи примусу, визначені цим Законом (ч. 2 ст. 30 Закону України "Про Національну поліцію") .

    Згідно з п. 9 ч. 1 ст 31 Закону України "Про Національну поліцію" один із превентивних заходів що може застосовувати працівник поліції - це застосування технічних приладів і технічних засобів, що мають функції фото- і кінозйомки, відеозапису, засобів фото- і кінозйомки, відеозапису.

    ОТЖЕ, ЯКЩО ДО ВАС ЗАВІТАЛИ ПРАВООХОРОНЦІ, НЕ РАДЖУ ВАМ ВИТРАЧАТИ СВОЇ НЕРВИ, ЩОБ ДОВЕСТИ ПРОТИПРАВНІСТЬ ІХ ДІЙ ПО ФІКСАЦІЇ ВАШІХ ДОКУМЕНТІВ - ЯКЩО ВИ ВВАЖАЄТЕ ЇХ ДІЇ НЕЗАКОННИМИ, ЗВЕРТАЙТЕСЬ ДО ДБР.

    ОБОВ'ЯЗКОВО ПЕРЕВІРЯЙТЕ ДОКУМЕНТИ ТА ПОВНОВАЖЕННЯ ОСІБ, КОТРІ ЗДІЙСНЮЮТЬ ПЕРЕВІРКУ

    • Олександр Клиент месяц назад

      Як це "Якщо до вас прийшли правоохоронці та вимагають не лише продемонструвати документи, що підтверджують вашу особу, а й надати їх для фотофіксації – то це цілком законно."? У якому законі про це сказано? Наведіть, будь ласка, посилання на Закон.

      Люди розповідали про фотографування людей та перепис даних із документів із номером телефону. Щодо фіксації документів нічого не казали. Але це все одно дивно, так як будь-яка особа у цивільної одежі може прийти та зібрати персональні дані людей. З якого це дива?

      • Карпенко Андрій Володимирович

        БУДЬ - ЯКА ЛЮДИНА НЕ МОЖЕ ЦЕ РОБИТИ. УВАЖНО ПРОЧИТАЙТЕ МОЮ ВІДПОВІДЬ.

        ТРЕБА ПРЕВІРИТИ ПОСАДУ, ПОВНОВАЖЕННЯ ТА ПІДСТАВУ ПЕРЕВІРКИ У ОСОБИ, КОТРА ЗАВІТАЛА ДО ВАС.

        Уповноважена особа має право вимагати в особи пред’явлення нею документів, що посвідчують особу та підтверджують громадянство України чи спеціальний статус особи, у таких випадках:

        • якщо особа володіє зовнішніми ознаками, схожими на зовнішні ознаки особи, яка перебуває в розшуку, або безвісно зниклої особи, або самовільно залишила місце для утримання військовополонених;
        • якщо існує достатньо підстав вважати, що особа вчинила або має намір вчинити правопорушення;
        • якщо особа перебуває на території чи об’єкті із спеціальним режимом;
        • якщо в особи є зброя, боєприпаси, наркотичні засоби та інші речі, обіг яких обмежений або заборонений або для зберігання, використання чи перевезення яких потрібен дозвіл, якщо встановити такі права іншим чином не можливо;
        • якщо особа перебуває в місці вчинення кримінального, адміністративного правопорушення або дорожньо-транспортної пригоди, іншої надзвичайної події;
        • якщо зовнішні ознаки особи чи транспортного засобу або дії особи дають достатні підстави вважати, що особа причетна до вчинення правопорушення, транспортний засіб може бути знаряддям чи об’єктом вчинення правопорушення;

        У разі відсутності в особи документів, що посвідчують особу та підтверджують громадянство України чи спеціальний статус особи уповноважена особа затримує таку особу для її встановлення на строк, передбачений Кодексом України про адміністративні правопорушення.

        ЩЕ РАЗ - ЗАРАЗ ВОЄННИЙ СТАН:

        У зв'язку із введенням в Україні воєнного стану, з 24 лютого 2022 року тимчасово, на період дії правового режиму воєнного стану, можуть обмежуватися конституційні права і свободи людини і громадянина, передбачені Конституцією України, а саме:

        • статтею 30 ("Кожному гарантується недоторканність житла");
        • статтею 31 ("Кожному гарантується таємниця листування, телефонних розмов, телеграфної та іншої кореспонденції");
        • статтею 32 ("Ніхто не може зазнавати втручання в його особисте і сімейне життя, крім випадків, передбачених Конституцією України");
        • статтею 33 ("Кожному, хто на законних підставах перебуває на території України, гарантується свобода пересування, вільний вибір місця проживання, право вільно залишати територію України, за винятком обмежень, які встановлюються законом");
        • статтею 34 ("Кожному гарантується право на свободу думки і слова, на вільне вираження своїх поглядів і переконань");
        • статтею 38 ("Громадяни мають право брати участь в управлінні державними справами, у всеукраїнському та місцевих референдумах, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування");
        • статтею 39 ("Громадяни мають право збиратися мирно, без зброї і проводити збори, мітинги, походи і демонстрації, про проведення яких завчасно сповіщаються органи виконавчої влади чи органи місцевого самоврядування");
        • статтею 41 ("Кожен має право володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю, результатами своєї інтелектуальної, творчої діяльності");
        • статтею 42 ("Кожен має право на підприємницьку діяльність, яка не заборонена законом");
        • статтею 43 ("Кожен має право на працю, що включає можливість заробляти собі на життя працею, яку він вільно обирає або на яку вільно погоджується");
        • статтею 44 ("Ті, хто працює, мають право на страйк для захисту своїх економічних і соціальних інтересів");
        • статтею 53 ("Кожен має право на освіту").

        ЯКЩО ЦЕ ПРАВООХОРОНЦІ ПРИ ВИКОНАННІ ПОСАДОВИХ ОБОВ'ЯЗКІВ, НЕ РАДЖУ НЕ ВИКОНУВАТИ ЇХ ВИМОГИ.

    Карпенко Андрій Володимирович

    Наразі у Верховній Раді України знаходиться на розгляді проект закону про Єдину систему відеомоніторингу стану публічної безпеки, яким буде передбачено, зокрема, правила розміщення камер, доступу до інформації, а також передбачено порядок здійснення централізованого контролю за захистом та збереженням інформації.

    Авторами законопроекту пропонується врегулювати питання:

    – створення та функціонування комплексних систем моніторингу стану безпеки як засобу, здатного істотно підвищити ефективність здійснення заходів із профілактики кримінальних та інших правопорушень;

    – комплексного забезпечення безпеки населення, території та об’єктів, у тому числі тих, що належать до критичної інфраструктури держави;

    – забезпечення єдиних правил інформаційного обміну на державному, регіональному та місцевому рівнях між суб'єктами єдиної системи відеомоніторингу стану публічної безпеки через єдиний інформаційний простір з урахуванням розмежування прав доступу до інформації тощо.

    Карпенко Андрій Володимирович

    ІНФОРМАЦІЯ З ВАШОЇ ПРОБЛЕМИ:

    В ХАРКОВІ ДІЄ

    ЄДРПОУ:41897127Назва:ГРОМАДСЬКЕ ФОРМУВАННЯ З ОХОРОНИ ГРОМАДСЬКОГО ПОРЯДКУ І ДЕРЖАВНОГО КОРДОНУ "БЕЗПЕЧНЕ МІСТО."Організаційна форма:Інші організаційно-правові формиАдреса:61029, ХАРКІВСЬКА область, місто ХАРКІВ, проспект ТРАКТОРОБУДІВНИКІВ, будинок 2-Б

    ЯКЩО ЦЕ ВОНИ ПРИХОДИЛИ ДО ВАС, ТО ЇХ ДІЇ ПО ФОТОГРАФУВАННЮ ВАШИХ ДОКУМЕНТІВ - ПРОТИПРАВНІ.

    Турчин Ярослав Олександрович

    ДОДАТКОВО ДО МОЄЇ ВІДПОВІДІ.

    Порядок перевірки документів поліцейськими - чітко регламентований ст. 32 Закону України "Про Національну поліцію".

    1. Поліцейський має право вимагати в особи пред’явлення нею документів, що посвідчують особу, та/або документів, що підтверджують відповідне право особи, у спосіб, який дає можливість поліцейському прочитати та зафіксувати дані, що містяться в документах, у таких випадках:

    1) якщо особа володіє зовнішніми ознаками, схожими на зовнішні ознаки особи, яка перебуває в розшуку, або безвісно зниклої особи, або самовільно залишила місце для утримання військовополонених;

    2) якщо існує достатньо підстав вважати, що особа вчинила або має намір вчинити правопорушення;

    3) якщо особа перебуває на території чи об’єкті із спеціальним режимом або в місці здійснення спеціального поліцейського контролю;

    4) якщо в особи є зброя, боєприпаси, наркотичні засоби та інші речі, обіг яких обмежений або заборонений, або для зберігання, використання чи перевезення яких потрібен дозвіл, якщо встановити такі права іншим чином неможливо;

    5) якщо особа перебуває в місці вчинення правопорушення або дорожньо-транспортної пригоди, іншої надзвичайної події;

    6) якщо зовнішні ознаки особи чи транспортного засобу або дії особи дають достатні підстави вважати, що особа причетна до вчинення правопорушення, транспортний засіб може бути знаряддям чи об’єктом вчинення правопорушення.

    ОТЖЕ, з даної статті чітко слідує, що місцем перевірки документів поліцією можуть бути ГРОМАДСЬКІ МІСЦЯ та інші місця, які не є Вашою власністю. Вломлюватися в квартиру з вимогою показати документи - навіть поліція не може.

    Цю ж думку свого часу публічно підтверджував і колишній міністр внутрішніх справ Арсен Борисович Аваков, який казав, що поліція НЕ МАЄ ПРАВА вимагати у власника житла пред"явити документи, якщо для того немає законних підстав. Ваша оселя - Ваша фортеця. І ніхто не має права в неї входити, в тому числі посилаючись на воєнний стан та неіснуючі закони.

    Переписувати населення та збирати дані БЕЗ ЗГОДИ НА ОБОРОКУ ПЕРСОНАЛЬНИХ ДАНИХ, яка має бути ПИСЬМОВОЮ - також жоден орган державної влади не має права (єдине виключення в законі зробили для ТЦК нещодавно, якому не треба дозвіл для збору Ваших даних, але не від Вас, а з державних баз та реєстрів).

    Виходячи з цього, описані Вами дії БУДЬ_ЯКОЇ особи хто б це не був - відверто незаконні та можуть мати ознаки кількох статей Кримінального кодексу.

    Так, дійсно за останні 3 роки Уряд своєю постановою НАДАВ ПРАВО перевіряти документи іншим особам, в тому числі військовим з мандатом від коменданта в зоні активних бойових дій. Але по-перше, Харків не в зоні активних бойових дій офіційно. По-друге, це право надано не будь-кому і не шляхом вломлення в оселі людей. Під"їзд якщо що, це теж спільна власність громадян - власників квартир, а не громадське місце з вільним доступом.

    ПОСТАНОВА КМУ

    від 29 грудня 2021 р. № 1456

    Про затвердження Порядку перевірки документів в осіб, огляду речей, транспортних засобів, багажу та вантажів, службових приміщень і житла громадян під час забезпечення заходів правового режиму воєнного стану

    https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1456-2021-%D0%...

    До цієї постанови є багато питань, адже закон і Конституція не надає право Уряду користуючись воєнним станом підміняти своїми постановами ЗАКОН і видавати такі акти, сумнівної законності. Права і обов"язки людини не можуть бути регульовані постановами Кабміну, а не законами. Навіть в умовах воєнного стану. Інше - є свідченням відвертої узурпації влади народу України - окремими посадовими особами, які думають, що правовий режим воєнного стану їм автоматично надає право витирани ноги об Конституцію і закони.

    В той же час, ця постанова не каже, що з метою "перевірки документів" можна отримувати доступ до житла без РІШЕННЯ СУДУ та інших підстав, які передбачені ст. 30 Конституції.

    Конституції України гарантує кожному громадянину недоторканність житла. Не допускається проникнення до житла чи до іншого володіння особи, проведення в них огляду чи обшуку інакше як за вмотивованим рішенням суду. У невідкладних випадках, пов'язаних із врятуванням життя людей та майна чи з безпосереднім переслідуванням осіб, які підозрюються у вчиненні злочину, можливий інший, встановлений законом, порядок проникнення до житла чи до іншого володіння особи, проведення в них огляду і обшуку (стаття 30 Конституції України).

    В наведеному ж доволі неконституціномц Порядку вказано, що "Цей Порядок визначає механізм перевірки документів в осіб, огляду речей, транспортних засобів, багажу та вантажів, службових приміщень і житла громадян під час забезпечення заходів правового режиму воєнного стану, крім обмежень, визначених Конституцією України.".

    Тобто проникати до житла і вимагати відчинити двері ніхто не має права, навіть керуючись неконституційною постановою КМУ № 1456 від 29.12.2021 р.

    Продовжую притримуватись думки, що це шахраї, які не мають жодних повноважень навіть на перевірку документів, вже не кажучи про фото / відео-фіксацію документів та осіб.

    Свого часу Верховний Суд розглядав справу, коли людина постріляла прониклих на його земельну ділянку працівників поліції, які були в цивільному одязі.

    Верховний Суд виправдав таку особу, адже поліцейські не були у формі, не надали доказів того, що представились і підтвердили законність свого проникнення до житла.

    Також в постанові Верховного Суду не знайшло відображення, але окремі судді в засіданні нагадали державним мужам з правоохоронних органів, що оперативні співробітники, слідчі, прокурори не уповноважені та не мають у посадових обов"язках опцію - здійснювати силове та фізичне проникнення до житла чи інших приміщень. Для цього є спеціальні підрозділи, які носять спеціальну форму, шеврони та з якої можна зрозуміти, що це органи правопорядку, а не бандюки в цивільному.

    Найоптимальнішим варіантом у такій ситуації особисто я вважаю встановлення на вхідних дверях відеокамери спостереження та не відкривати двері невідомо кому. Не ті зараз часи, щоб відкривати двері людям, візит яких Ви не очікуєте.

    Щасти Вам!


Похожие вопросы


Кодексы Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України

Новое в блогах Юристи.UA

Судебные решения 365 1 23 окт. 2024
Официальный блог Юристы.UA 166 0 22 окт. 2024
Событие 246 0 22 окт. 2024
Законы 2064 3 2 окт. 2024