Задайте вопрос юристу

866 юриста готовы ответить сейчас

Ответ за ~15 минут

Задать вопрос на сайте

Военное право, 17 октября 2024, вопрос №121330 800₴

Мобілізували заброньованого. Що робити?

Доброго дня!
Мій брат прописаний і перебуває на військовому обліку в Луцьку. Працює і проживає в Харкові. Фірма дала йому бронь від мобілізації в липні на 9 місяців (є витяг з наказу).
10.10.2024 працівники ТЦК в Харкові перевірили його документи. Посилаючись на систему Оберіг, сказали, що броні в нього немає (хоча на руках в нього були всі документи, він їх показував). І вже наступного дня він був на полігоні на навчанні.
Ми будемо звертатися в суд. Поки що відправили запит до ТЦК про надання копії наказу про мобілізацію. На це все потрібен час. А брат каже, що вони вже сьогодні мають приймати присягу. Скажіть, будь ласка, чи прийняття присяги матиме якийсь негативний вплив на судову справу? Чи можна відмовитись від прийняття присяги, і які будуть наслідки?

Ответы юристов (4)

    Турчин Ярослав Олександрович

    ДОБРОГО ДНЯ, пані ІРИНО!

    На жаль, Вами було допущено фатальну помилку в тлумаченні статусу заброньованого.

    Сама по собі бронь не дає захисту від мобілізації. Отримавши бронь - підприємство-роботодавець зобов"язане вжити належних заходів щодо подання документів на своїх працівників до ТЦК та СП.

    ВІдповідно до пункту 1 частини першої статті 23 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію"

    Не підлягають призову на військову службу під час мобілізації військовозобов’язані:

    1) заброньовані на період мобілізації та на воєнний час за органами державної влади, іншими державними органами, органами місцевого самоврядування, а також за підприємствами, установами і організаціями в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, і перебувають на спеціальному військовому обліку;

    Порядок проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період , затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 16 травня 2024 року № 560 .

    58. За наявності підстав для одержання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період військовозобов’язані (крім заброньованих та посадових (службових) осіб, зазначених у підпунктах 16-23 пункту 1 додатка 5) особисто подають на ім’я голови комісії районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або його відділу заяву за формою, визначеною у додатку 4, до якої додаються документи, що підтверджують право на відстрочку, або копії таких документів, засвідчені в установленому порядку, зазначені у переліку згідно з додатком 5. Заява військовозобов’язаного підлягає обов’язковій реєстрації.

    {Абзац перший пункту 58 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 675 від 07.06.2024}

    Органи державної влади, інші державні органи, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи та організації зобов’язані оформити відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації військовозобов’язаним працівникам (державним службовцям), які заброньовані у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, а також посадовим (службовим) особам, зазначеним у підпунктах 16-23 пункту 1 додатка 5, у районному (міському) територіальному центрі комплектування та соціальної підтримки, на території відповідальності якого вони розміщуються. До відповідного територіального центру комплектування та соціальної підтримки подаються документи, зазначені у переліку згідно з додатком 5.

    {Абзац другий пункту 58 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 675 від 07.06.2024}

    Відповідні органи, в яких працюють посадові (службові) особи, зазначені у підпунктах 16-23 пункту 1 додатка 5, надсилають завірену копію довідки про надання таким особам відстрочки (додаток 6) до територіального центру комплектування та соціальної підтримки, Центрального управління або регіонального органу СБУ або відповідного підрозділу розвідувальних органів, у якому така особа перебуває на військовому обліку.

    {Пункт 58 доповнено абзацом згідно з Постановою КМ № 675 від 07.06.2024}

    ТОБТО, з вини підприємства - роботодавця процес бронювання скоріш за все було не завершено, оскільки вони не подали документи до ТЦК та СП для оформлення Вам відстрочки та зарахування на спеціальний облік.

    Прийняття присяги не має значення, бо вже давно внесено зміни до законодавства за яким, особа вважається військовослужбовцем не з моменту прийняття присяги, а з моменту відправлення до військової частини з ТЦК та СП. Тобто, на жаль, Ваш брат уже військовослужбовець і з цим вдіяти нічого не можна буде по суду.

    Вибачте, але такі схеми дійсно використовуються ТЦК у випадках, коли люди не знаються на законодавстві і впевнені, що у них все ок. з бронюванням. Але це не так, бо без відстрочки, наданої ТЦК, бронювання значення не має.

    З повагою та розумінням, юрист Ярослав Турчин

    Айвазян Юрий Климентьевич

    Доброго дня, Ірина!

    Мій брат прописаний і перебуває на військовому обліку в Луцьку. Працює і проживає в Харкові. Фірма дала йому бронь від мобілізації в липні на 9 місяців (є витяг з наказу).

    Фірма повідмила ТЦК у місті Харкові про бронювання Вашого брата? Подавала відповідний пакет документів? Оформила відстрочку? Це дуже важливий момент у Вашій справі.

    До яких органів Ви звертались вже станом на сьогодні?

    10.10.2024 працівники ТЦК в Харкові перевірили його документи. Посилаючись на систему Оберіг, сказали, що броні в нього немає (хоча на руках в нього були всі документи, він їх показував). І вже наступного дня він був на полігоні на навчанні.

    Брату, звичайно, потрібно було вирішити питання із бронюванням у Резерв+, хоча відсутність останнього у Єдиному реєстрі ще не говорить про те, що брат не був поставлений на спеціальний облік в ТЦК. В деяких ТЦК просто не вносять відповідну інформацію до реєстру.

    Ми будемо звертатися в суд. Поки що відправили запит до ТЦК про надання копії наказу про мобілізацію. На це все потрібен час. А брат каже, що вони вже сьогодні мають приймати присягу. Скажіть, будь ласка, чи прийняття присяги матиме якийсь негативний вплив на судову справу? Чи можна відмовитись від прийняття присяги, і які будуть наслідки?

    Ні, прийняття присяги не матиме негативний вплив на справу, оскільки Ваш брат знаходиться у статусі військовослужбовця з дня відправлення у навчальний центр з ТЦК. Відмова від прийняття присяги також не надасть брату якогось бажаного ефекту. Він все одно буде направлений до військової частини після закінчення навчання.

    З повагою, адвокат Айвазян.

    Карпенко Андрій Володимирович

    Вітаю!

    НАЖАЛЬ, ВАШ БРАТ ПОМИЛИВСЯ В СВОЇХ ДІЯХ.

    Саме на військовозобов`язаних, які мають право на відстрочку чи бронювання, покладено обов`язок із своєчасного інформування ТЦК та СП про наявність таких підстав.

    Військовозобов’язаний повинен вчинити активні дії з повідомлення ТЦК про своє бронювання і зробити він може це лише до моменту набуття ним статусу військовослужбовця.

    За певних умов ТЦК може мобілізувати чоловіка, який був заброньований на момент мобілізації. Вказаний висновок зробив Закарпатський окружний адміністративний суд у рішенні від 16 травня 2024 року по справі №260/111/24.

    Так, суд вказав, що саме на військовозобов`язаних, які мають право на відстрочку, покладено обов`язок із своєчасного повідомлення ТЦК про наявність таких підстав.

    Право на відстрочку від призову на військову службу повинно бути реалізоване військовозобов`язаним шляхом вчинення ним активних дій та оформлення його у відповідний спосіб ТЦК. При цьому реалізація такого права може бути здійснена лише до моменту набуття ним статусу військовослужбовця.

    У цій справі суд відмовив чоловіку, бо той не повідомив ТЦК вчасно, тобто, не скористався можливістю реалізації права на відстрочку.

    Всі заброньовані громадяни мають перебувати на спецобліку, а інформація про них повинна з’являтися у системі "Оберіг".

    Усі заброньовані громадяни мають перебувати на спеціальному обліку, але з якихось невідомих причин туди потрапляють не всі. Таке часто траплялося на початку війни, а зараз таких випадків побільшало. Тобто, коли є список заброньованих працівників за певним підприємством, але до ТЦК цей список, затверджений та погоджений на рівні ГШ, з якихось причин не передали і на спецобліку людей зі списку немає.

    ЦЕ ЧАСТО ТРАПЛЯЄТЬСЯ, КОЛИ ПІДПРИЄМСТВО ЗНАХОДИТЬСЯ В ЗОНІ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ ОДНОГО ТЦКСП, А ОСОБА ЗАРЕЄСТРОВАНА ТА СТОЇТЬ НА ВІЙСЬКОВОМУ ОБЛІКУ В ІНШОМУ ТЦКСП.

    Через такі "нестиковки" і трапляється, що працівники, які були заброньовані втрапляють у халепу, коли їх перевіряють представники ТЦК, а даних про бронювання в системі "Оберіг" про них немає.

    Тому громадянам потрібно керуватися правилами військового обліку, які затверджені Кабміном. А саме – положенням, яке передбачає, що у випадку зміни військово-облікових даних, сам військовозобов’язаний повинен повідомити про це ТЦК та СП. Тобто, якщо особа заброньована та має відповідні підтверджуючі документи, вона повинна протягом 7 днів надати цю інформацію до ТЦК і написати відповідну заяву.

    Найкращий варіант – зробити це самостійно, відвідавши військкомат, бо, на жаль, система щодо спецобліку не зовсім нормально працює.

    Тому і виходить, що військовозобов’язаний законно заброньований підприємством, а дані про нього у системі відсутні. Такий чоловік може йти зранку на роботу, а його зупиняють працівники ТЦК. Якщо у громадянина немає документів підтверджуючих бронювання, то може дійти до того, що його завезуть до військкомату та швидко оформлять до військової частини. Такі ситуації, на жаль, трапляються часто.

    Якщо дійде до того, що заброньований чоловік вже потрапив до військової частини, тоді його адвокату потрібно буде доводити, що людину забрали до ТЦК незаконно, а також незаконно оформили до військової частини. Це дуже виснажливий процес.

    У досудовому порядку, нічого вирішити, на жаль, не можна, бо людина вже оформлена як військовослужбовець, це, до речі, добре знають у ТЦК. Навіть якщо чоловік принесе документи про те, що він був заброньований, він не зможе залишити військову частину. А якщо зробить це самовільно – отримає кримінальне провадження.

    ххх

    ОСЬ РЕАЛЬНА СПРАВА - ПОДІБНА ВАШІЙ СИТУАЦІЇ.

    Заброньований, але мобілізований ТЦК чоловік подав до суду, аби його виключили зі списків особового складу.

    Необізнаність ТЦК про наявність у позивача права на відстрочку не спростовує того факту, що позивач не підлягав призову на військову службу під час мобілізації у відповідності до статті 23 закону про мобілізацію. На цьому наголосив у своєму рішенні від 23 серпня 2024 року Вінницький окружний адміністративний суд.

    Обставини справи

    Чоловік у середині червня 2024 року звернувся з позовом до ТЦК та до військової частини.

    Мотивував позов протиправністю наказу начальника ТЦК від 31.05.2024 в частині призову та направлення для проходження військової служби, адже такий прийнято без врахування наказу Мінекономіки від 31.05.2024, згідно з яким позивачу надано відстрочку строком на 6 місяців – до 31.11.2024.

    Позивач вважає, що він підлягає виключенню зі списків особового складу військової частини, оскільки наказ командира зазначеної військової частини від 31.05.2024 про його зарахування до списків особового складу був виданий внаслідок прийняття ТЦК протиправного наказу про мобілізацію.

    У зв’язку із заявою адвоката позивача суд своєю ухвалою у порядку забезпечення адміністративного позову зупинив дію наказу командувача Національної гвардії по особовому складу в частині переміщення позивача для подальшого проходження військової служби до набрання законної сили судовим рішенням в адміністративній справі, а також заборонив органам та посадовим особам Національної гвардії здійснювати будь-які дії з переміщення позивача до набрання законної сили судовим рішенням в цій адміністративній справі №120/7924/24.

    Що вирішив суд

    Отже, суд встановив, що Мінекономіки було видано наказ про бронювання військовозобов`язаних за ТОВ, де працює позивач, за списком, погодженим Генеральним штабом ЗСУ.

    Відповідно до витягу з наказу Мінекономіки про бронювання позивачу, 1991 року народження, який працює в ТОВ на посаді начальник зміни, надано відстрочку до 31.11.2024.

    Також, з матеріалів справи слідує, що гендиректором ТОВ сформовано та підписано повідомлення про бронювання позивача.

    Відповідно до витягу із наказу начальника ТЦК від 31.05.2024 позивача призвано на військову службу. На підставі наказу начальника навчального центру Національної гвардії позивача зараховано в списки особового складу навчального центру.

    Надалі відносно позивача командувачем Нацгвардії по особовому складу прийнято наказ від 12 липня 2024 року щодо переміщення для подальшого проходження військової служби до військової частини Нацгвардії.

    Наказом командира військової частини від 26.07.2024 солдата з 17.07.2024 було призначено на посаду старшого механіка-водія взводу оперативного призначення.

    На переконання позивача, в зв`язку з протиправністю прийнятого ТЦК наказу від 31.05.2024 про призов на військову службу під час загальної мобілізації, решта прийнятих відповідачами відносно нього наказів є також протиправними та підлягають скасуванню.

    Визначаючись щодо заявлених позовних вимог, суд виходив із наступного.

    Судом встановлено, що позивача заброньовано за ТОВ та надано відстрочку до 31.11.2024, що підтверджується відповідним витягом з наказу Мінекономіки.

    Крім того, судом встановлено, що на виконання пункту 12 Порядку бронювання ТОВ надіслало до ТЦК, де військовозобов`язаний перебуває на військовому обліку, повідомлення про бронювання за формою згідно з додатком 5 для зарахування його на спеціальний військовий облік.

    Відтак, на момент винесення начальником ТЦК наказу від 31.05.2024 про мобілізацію позивача, у відповідності до вимог статті 23 Закону №3543-XII, позивач мав відстрочку від призову до 31.11.2024 включно, а отже, не підлягав призову. Проте ТЦК не було вжито належних заходів щодо з`ясування таких обставин.

    В контексті наведеного суд також зазначає, що відповідно до Положення про ТЦК №154 районні ТЦК оформляють відстрочки від призову під час мобілізації, які надаються в установленому порядку, та проводять перевірку підстав їх надання, ведуть спеціальний облік військовозобов`язаних.

    Також за приписами п. 15 Положення керівник ТЦК зобов`язаний організовувати проведення перевірок стану бронювання військовозобов`язаних.

    З наведеного слід дійти висновку, що обов`язок щодо перевірки наявності відстрочки від призову під час мобілізації на військову службу та підстав для її надання також покладено й на районні ТЦК, а тому ТЦК мав перевірити наявність чи відсутність у позивача права на відстрочку від призову за мобілізацією, ураховуючи відповідне повідомлення з боку позивача.

    Водночас, пунктом 12 Порядку №76 прямо передбачено, що Міноборони у триденний строк доводить рішення про бронювання військовозобов`язаних до відома відповідних ТЦК.

    Отже, поряд із обов`язком роботодавця повідомити відповідний ТЦК про прийняте Мінекономіки рішення про бронювання, відповідний обов`язок покладено також на Міноборони.

    Більше того, необізнаність ТЦК про наявність у позивача права на відстрочку не спростовує того факту, що позивач не підлягав призову на військову службу під час мобілізації у відповідності до статті 23 Закону №3543-XII.

    На переконання суду, в даному випадку, з огляду на очевидну незаконність оскаржуваного позивачем акта індивідуальної дії, який хоч і вичерпує дію фактом виконання, його скасування не порушить стабільності публічно-правових відносин та принцип правової визначеності, а, навпаки, вказуватиме на неприпустимість неправомірних дій ТЦК при мобілізації військовозобов`язаних осіб, які мають право на відстрочку (мають статус заброньованої особи).

    З урахуванням вищевказаного, суд доходить висновку про те, що наказ начальника ТЦК про призов на військову службу від 31.05.2024, в частині призову позивача є протиправним та підлягає скасуванню.

    Щодо позовних вимог в частині скасування решти прийнятих відповідачами наказів, а саме наказу начальника військової частини в частині зарахування до списків особового складу, наказу командувача Національної гвардії в частині переміщення солдата тощо, то суд зазначив, що дії і рішення відповідачів не ґрунтуються на законі, суперечать принципу верховенства права та не узгоджуються із судовою практикою Європейського суду з прав людини.

    Зокрема, суд вказав, що ризик будь-якої помилки державного органу повинен покладатися на саму державу, а помилки не можуть виправлятися за рахунок осіб, яких вони стосуються (рішення ЄСПЛ у справі «Пінкова та Пінк проти Чеської Республіки» (Pincova and Pinc v. The Czech Republic), пункт 58, а також рішення у справі «Ґаші проти Хорватії» (Gashi v. Croatia), заява № 32457/05, пункт 40, від 13 грудня 2007 року, та у справі «Трґо проти Хорватії» (Trgo v. Croatia), заява № 35298/04, пункт 67, від 11 червня 2009 року, також рішення у справі «Рисовський проти України» (Rysovskyy v. Ukraine) від 20 жовтня 2011 року, заява № 29979/04, пункт 71).

    Суд вказав, що прийняті внаслідок реалізації наказу ТЦК від 31.05.2024 решта наказів, які пов`язані з проходженням позивачем військової служби, є похідними від наказу ТЦК, а тому теж підлягають скасуванню.

    В той же час, визначаючись щодо вимог зобов`язального характеру, а саме в частині виключення позивача зі складу військової частини, суд враховує, що у відповідності до ч. 2 ст. 9 КАС України, суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

    В даному випадку судом встановлено, що на час звернення до суду з даним позовом позивач, на виконання наказу начальника ТЦК був зарахований до списків військової частини.

    Разом з тим, вже після відкриття провадження у даній справі, наказом командира військової частини від 22.07.2024 солдата було зараховано до списків частини, який прибув для проходження військової служби із військової частини НГУ, у розпорядження командира військової частини з 17.07.2024 на підставі припису. Також, наказом командира військової частини солдата було призначено на посаду старшого механіка-водія.

    Зважаючи на викладене, суд дійшов висновку, зважаючи на необхідність належного захисту та відновлення порушеного права позивача, слід вийти за межі позовних вимог та зобов`язати військову частину Нацгвардії виключити позивача зі списків особового складу.

    Приймаючи рішення про відновлення порушених прав позивача у зазначений вище спосіб, суд також враховує, що прийняття Міністерством економіки України наказу від 31.05.2024 за про бронювання військовозобов`язаних, яким, окрім іншого, було заброньовано й позивача, було зумовлено необхідністю забезпечення функціонування економіки та життєдіяльності населення в особливий період. Тобто, відповідний наказ про бронювання позивача був прийнятий з метою забезпечення стабільної роботи ТОВ, яке віднесено до категорії критично важливих підприємств, у спосіб збереження в штаті товариства кваліфікованої робочої сили.

    Відповідно, перебування позивача в складі військової частини робить неможливим виконання ним своїх посадових обов`язків на товаристві, що відповідно до наказу міністерства визнано критично важливим для економіки.

    Отже, суд визнав протиправними та скасував:

    • наказ начальника ТЦК в частині призову позивача на направлення для проходження військової служби;
    • наказ військової частини в частині зарахування до списків особового складу на відповідну посаду
    • наказ командувача Національної гвардії по особовому складу в частині переміщення солдата
    • наказ начальника по стройовій частині військової частини в частині виключення зі списків особового складу військової частини та всіх видів забезпечення солдата в зв`язку з переміщенням його до військової частини Нацгвардії
    • наказ командира військової частини Нацгвардії про зарахування до списків особового складу військової частини та на всі види забезпечення
    • наказ командира військової частини про те, щоб уважати позивача таким, що приступив до виконання обов`язків

    Також суд зобов`язав військову частину Національної гвардії виключити позивача зі списків особового складу.

    ПРИЙНЯТИЯ ПРИСЯГИ, НІЯК НЕ ВПЛИНЕ НА РІШЕННЯ СУДУ.

    Дерій Владислав Олегович

    Доброго дня!

    Згідно статті 39 ЗУ "Про військовий обов'язок та військову службу"

    Призов резервістів та військовозобов’язаних на військову службу під час мобілізації проводиться в порядку, визначеному цим Законом та Законом України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію".

    На військову службу під час мобілізації призиваються резервісти та військовозобов’язані, які перебувають у запасі і не заброньовані в установленому порядку на період мобілізації, незалежно від місця їх перебування на військовому обліку.

    У Вашому випадку вбачається явне перевищення службових повноважень працівниками ТЦК, тому Вам обов'язково звертатись до суду та оскаржувати такі дії. Вже є позитивна судова практика щодо оскарження незаконної мобілізації заброньованого працівника https://reyestr.court.gov.ua/Review/121181092

    Вам потрібно звернутись до адвоката та подати заяву про забезпечення позову шляхом зупинення дії наказів суб`єктів владних повноважень до набрання законної сили судовим рішенням у Вашій адміністративній справі, зокрема:

    • зупинити дію наказу командування для подальшого проходження військової служби під час мобілізації на особливий період
    • заборонити органам та посадовим особам ЗСУ здійснювати будь-які дії з переміщення для подальшого проходження військової служби під час мобілізації на особливий період Вашого брата.

    Прийняття присяги не матиме вирішального значення при розгляді справи щодо оскарження незаконної мобілізації.

    Відмова від присяги може призвести до притягнення до адміністративної відповідальності за статтею статтею 172-10 КУпАП

    З повагою, юрист Дерій В.О.!

    Успіхів Вам!


Похожие вопросы


Кодексы Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України