Задайте вопрос юристу

885 юриста готовы ответить сейчас

Ответ за ~15 минут

Задать вопрос на сайте

Административное право, 14 ноября 2024, вопрос №122789 350₴

Можливо вирішити питання до кінця бюджетного року?

Добрий вечір. Департамент соціального захисту населення міськради неправильно розрахував суму грошової компенсації (ПКМУ № 719). Я хочу з них стягнути недоплачене. Які шанси з урахуванням наближення кінця бюджетного року? Які нормативні акти застосувати? Судова практика з цього питання.

Ответы юристов (7)

    Айвазян Юрій Климентійович

    Доброго дня, Наталія!

    Ви збираєтесь оскаржити дії Департаменту щодо перерахунку суми грошової компенсації чи Ви збираєтесь оскаржити відмову Департаменту у вищезгаданому перерахунку?

    На якій підставі Ви звертались за перерахунком?

    Стягнути недоплачене Ви зможити тільки після набрання рішення суду законної сили. Отже, Вам буде необхідно пройти першу судову інстанцію, потім, скорше за все апеляційну, а потім, можливо, і касаційну.

    Наприклад, дана справа 420/22020/23 дійшла до Верховного суду та в цілому її розгяд відбувався з серпня 2023 року до серпня 2024 року. Тобто до кінця року Ви однозначно не зможете стягнути недоотримані кошти.

    Департамент СП відмовляє Вам у перерахунку, оскільки Ви не надали чинну довідку МСЕК. При тому, одразу після відмови виплачує Вам належні кошти. У зв'язку саме з цією виплатою від 5.08.2024 року Департамент СЗ наголошує на тому, що перерахунок неможливий, оскільки Вам вже була виплачена сума грошової компенсації.

    Також не зрозуміло посилання на те, що Ви були зобов'язані повідомити про зміну в статусі, мановому чи сімейному стані, але відмовили Вам не на підставі неповідомлення, а на підставі недіючої довідки МСЕК. Щодо статусу, то мова йде про призначення Вам інвалідності? Чи про щось інше?

    Відповідно до Постанови КМУ №719 "Питання забезпечення житлом деяких категорій осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, а також членів їх сімей":

    "23. У разі змін у майновому стані, у складі сім’ї, втрати статусу члена сім’ї загиблого або особи з інвалідністю внаслідок війни, зняття з квартирного обліку, набрання законної сили обвинувальним вироком суду у зв’язку із вчиненням заявником (заявником, який перемістився), членами сім’ї особи з інвалідністю (крім неповнолітніх дітей) злочину проти України, вручення заявнику (заявнику, який перемістився) повідомлення про підозру у вчиненні злочину проти України заявник (заявник, який перемістився), якому призначено грошову компенсацію, зобов’язаний протягом 30 календарних днів поінформувати у письмовій формі місцевий орган або уповноважений орган про такі зміни (набуття заявником (заявником, який перемістився) та членами його сім’ї, на яких розраховано грошову компенсацію, майнових прав на житло чи права власності на житлове приміщення, після призначення грошової компенсації, державної реєстрації народження або смерті члена сім’ї, державної реєстрації шлюбу/ розірвання шлюбу, включення до складу сім’ї нових членів сім’ї тощо) та надати копії відповідних підтвердних документів.

    У такому разі рішення про призначення грошової компенсації підлягає перегляду комісією, якщо у день подання заяви та документів грошова компенсація не виплачена".

    З повагою, адвокат Айвазян.

    Турчин Ярослав Олександрович

    ДОБРОГО ДНЯ, пані НАТАЛІЯ!

    Спробуйте знову подати документи на комісію, додавши діючу довідку МСЕК та у довільній формі пояснивши, що від Вас пояснення з приводу причин відсутності діючої довідки МСЕК не витребовувалися і до прийняття рішень наслідки відсутності такої довідки не роз"яснювалися.

    Судитися в такій ситуації майже даремно, бо вони формально праві і Вами не було надано діючу довідку. Підход судів до цього різний. Дійсно Уряд прийняв постанову, якою дія інвалідності продовжується. однак ця норма виявилася мертвою і органи державної влади її нахабним чином не виконують.

    На комісії рішення може бути прийнято до кінця року.

    При цьому якщо судитися, то це може розтягнутися на пів року - рік, адже суд в першій інстанції навіть при умові незавантаженості Дніпропетровського окружного адміністративного суду, буде тривати лише з процесуальних міркувань - мінімум 2 - 3 місяці. Звісно ж Департамент не буде стояти осторонь і якщо Ваш позов задовільнять - вони подадуть апеляцію. Бо навіть в очевидних випадках безсовісні органи державної влади та їх працівники - йдуть до кінця і витрачають наші з вами кошти платників податків на бездарну судову тяганину і оплати судових зборів.

    Третій апеляційний адміністративний суд (м. Дніпро) розглядає справи також як правило щонайменше 2-3 місяці з моменту отримання матеріалів справи з суду 1-ї інстанції. І це в кращому випадку ще.

    З електронними справами наші шановні судді в значній мірі й досі не навчились працювати і нічого про діджиталізацію чути не хочуть.

    Про компетентність окремих суддів цього суду також промовчу. Іноді доводилося просити Верховний Суд роз"яснити суддям елементарні речі. Зокрема, різницю між нормативно-правовим актом і актом індивідуальної дії, різницю між правовим статусом депутата місцевої ради та посадової особи місцевого самоврядування, а так само діяльність на державних політичних посадах.

    Усі професійні судді, на жаль, набули стаж для пенсії та звільнилися у відставку вже давно. А нове покоління призначенців невідомо ким і як, ну певен, що жителі областей, які цей суд судить як апеляційна інстанція - знають все і без моїх нагадувань.

    Так от, судді цього не знали. Або робили вигляд, що не знають. І їм це на пальцях вимушений був роз"яснювати відповідно Вищий адміністративний суд України та Касаційний адміністративний суд у складі Верховного Суду.

    Хоча мені здається, що саме в компетентності суддів у нас проблема.

    Це я веду до того, що спробуйте спочатку досудовий шлях. Я розумію як ображає зневага "народних служителів", котрими є по закону посадові особи місцевого самоврядування... однак судовий шлях - це останній інструмент. Спробуйте. Якщо знову відмовлять, тоді вже через суд.

    Щасти Вам!

    З повагою та розумінням, юрист Ярослав Турчин (м. Гамбург, Німеччина)

    Наталя Дем'янець Клиент месяц назад

    Добрий день. Знову на комісію - не варіант, бо кошти вже на рахунку в банку, але не в повному обсязі, доплачувати не хочуть ніяк.

    • Турчин Ярослав Олександрович

      Хай відмовлять. Поки що оскаржувати немає чого. Майже 100% відмова буде.

    Дерій Владислав Олегович

    Доброго дня!

    Для того щоб стягнути недоплачену суму компенсації, спочатку варто це зробити в досудовому порядку.

    Перш за все напишіть офіційну письмову заяву на ім'я керівника департаменту соціального захисту населення з вимогою надати пояснення розрахунку суми компенсації, здійснити перерахунок компенсації та виплатити недоотримані кошти. У заяві зазначте, що, на Вашу думку, сума компенсації розрахована з порушенням чинного законодавства, варто вказати посилання на ПКМУ № 719, додайте копії підтверджуючих документів (заява на компенсацію, отримані виплати, довідки МСЕК тощо).

    Департамент має надати офіційну відповідь у встановлений строк (зазвичай до 30 днів). Якщо виявлено помилку, вони можуть добровільно виправити її та здійснити доплату.

    Якщо відповідь департаменту Вас не задовольнить, можна звернутися до вищого органу (міського голови, обласного департаменту соціальної політики чи Міністерства соціальної політики) зі скаргою на Департамент соціальної політики.

    Якщо вирішити питання в досудовому порядку не вдасться, можна звернутися до суду. Для цього потрібно:

    • Скласти позовну заяву до адміністративного суду (оскільки це спір із органом влади).
    • Додати всі підтверджуючі документи (копії заяви, відповіді, розрахунки, документів про виплати, медичні документи тощо).

    У суді Вам потрібно довести свою правоту, посилаючись на Постанову КМУ № 719, надані розрахунки, а також підтвердження неправомірних дій департаменту. Суд може зобов’язати департамент доплатити Вам компенсацію та покрити судові витрати.

    Які шанси з урахуванням наближення кінця бюджетного року?

    Все залежить від того чи надасть згоду Департамент соціальної політики в досудовому порядку повернути Вам кошти.

    Якщо отримаєте відмову, то в судовому порядку розгляд справи може затягнуся на рік.

    Які нормативні акти застосувати?

    Вам потрібно відштовхуватись від Постанови КМУ від 19 жовтня 2016 р. №719 «Питання забезпечення житлом деяких категорій осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, а також членів їх сімей»

    Відповідно до пункту 19 даної Постанови розмір грошової компенсації (ГK) розраховується за такою формулою:

    ГК = ((13,65 х Nс) – Вп + 35,22 + (10 х Nп)) х Bг х Км + ПЗ,

    - кількість осіб, на яких розраховується грошова компенсація;

    Вп - жила площа у житловому приміщенні, яке розташоване в населених пунктах на підконтрольній Україні території, яка перебуває у власності заявника (заявника, який перемістився), членів його сім’ї, які включені в розрахунок грошової компенсації (крім житлового приміщення, яке зруйноване (знищене) або стало непридатним для проживання внаслідок збройної агресії Російської Федерації, на умовах, визначених абзацами чотирнадцятим - шістнадцятим пункту 14 цього Порядку), зокрема з моменту введення воєнного стану;

    Nп - кількість членів сім’ї заявника (заявника, який перемістився), які є особами з інвалідністю або дітьми з інвалідністю і на яких розраховується грошова компенсація з урахуванням додаткових 10 кв. метрів жилої площі на кожного (у тому числі на заявника (заявника, який перемістився);

    Вг - опосередкована вартість (гривень) 1 кв. метра загальної площі житла для населеного пункту, в якому заявник (заявник, який перемістився) перебуває на обліку як особа, що потребує поліпшення житлових умов на день звернення за грошовою компенсацією;

    Км - коефіцієнт збільшення опосередкованої вартості 1 кв. метра загальної площі житла, визначений в підпункті 5 пункту 18 цього Порядку;

    ПЗ - витрати (гривень), пов’язані з купівлею, оформленням права власності на житло та сплатою передбачених законодавством податків і зборів (обов’язкових платежів), розмір яких не перевищує 3 відсотки розміру грошової компенсації.

    20. Під час прийняття рішення щодо призначення грошової компенсації особі з інвалідністю комісія розраховує розмір такої компенсації на підставі:

    1) копії рішення про взяття заявника на квартирний облік із зазначенням складу членів сім’ї, які разом з ним перебувають на такому обліку;

    2) копії рішення про взяття на квартирний облік членів сім’ї особи з інвалідністю, на яких нараховується грошова компенсація;

    3) письмової згоди (викладеної у довільній формі) членів сім’ї особи з інвалідністю (крім малолітніх та неповнолітніх дітей), на яких нараховується грошова компенсація, щодо включення їх у розрахунок грошової компенсації.

    При цьому в розрахунок включаються члени сім’ї особи з інвалідністю, які перебувають на квартирному обліку, незалежно від того, чи перебувають вони на такому обліку разом з особою з інвалідністю або окремо від неї, включаючи перебування на квартирному обліку особи з інвалідністю та членів її сім’ї у різних населених пунктах.

    До членів сімей осіб з інвалідністю належать дружина (чоловік), їх малолітні та неповнолітні діти; неодружені повнолітні діти, визнані особами з інвалідністю з дитинства I-II групи або особами з інвалідністю I групи; особа, яка проживає разом з особою з інвалідністю внаслідок війни I групи та доглядає за нею, за умови, що особа з інвалідністю внаслідок війни не перебуває у шлюбі; непрацездатні батьки; особа, яка перебуває під опікою або піклуванням громадянина, який має право на пільги та проживає разом з ним; неодружені діти, які навчаються за денною формою навчання у закладах повної загальної середньої освіти, закладах професійної (професійно-технічної) освіти, фахової передвищої освіти і вищої освіти (у тому числі в період між завершенням навчання в одному із зазначених закладів і вступом до іншого закладу, а також у період між завершенням навчання за одним освітньо-кваліфікаційним рівнем і продовженням навчання за іншим рівнем за умови, що такий період не перевищує чотирьох місяців), до закінчення такими дітьми закладів освіти, не більш як до виповнення їм 23 років.

    Судова практика з цього питання

    В даному рішенні суду https://reyestr.court.gov.ua/Review/122518973 департамент соцполітики не взяв до уваги довідку МСЕК, термін дії якої закінчився під час воєнного, але позивач зміг відновити своє право на компенсацію, так як перебував за кордоном, тому інвалідність була продовжена.

    Указом Президента України від 24.02.2022р. №64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженим Законом України від 24.02.2022р. №2102-ІХ, введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24.02.2022р. Воєнний стан у подальшому продовжувався та наразі діє.

    Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 08.03.2022р. №225 «Деякі питання порядку проведення медико-соціальної експертизи на період дії воєнного стану на території України», пунктом 3 якої встановлено, що повторний огляд, строк якого припав на період дії воєнного стану на території України, переноситься на строк після припинення або скасування воєнного стану, але не пізніше шести місяців після його припинення або скасування за умови неможливості направлення:

    • осіб з інвалідністю та осіб, яким встановлено ступінь втрати професійної працездатності (у відсотках), лікарсько-консультативною комісією на медико-соціальну експертизу відповідно до Положення про медико-соціальну експертизу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 3 грудня 2009 р. №1317;
    • дітей з інвалідністю лікарем до лікарсько-консультативної комісії відповідно до Порядку встановлення лікарсько-консультативними комісіями інвалідності дітям, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 листопада 2013 р. №917.

    При цьому інвалідність та ступінь втрати професійної працездатності (у відсотках) продовжується до останнього числа шостого місяця після припинення або скасування періоду дії воєнного стану, якщо раніше не буде проведено повторний огляд.

    Отже, державою створені правові засади щодо проведення медико-соціальної експертизи на період дії воєнного стану на території України, при цьому інвалідність та ступінь втрати професійної працездатності (у відсотках) продовжено до останнього числа шостого місяця після припинення або скасування періоду дії воєнного стану, якщо раніше не було проведено повторний огляд.

    Тому, щоб у судовому порядку добитися перерахунку призначеної компенсації та доплати - Вам потрібно довести, що на момент звернення про виплату компенсації у Вас була продовжена інвалідність.

    З повагою, юрист Дерій В.О.!

    Богун Сергій Павлович

    Доброго дня.

    Розподіл субвенції між місцевими бюджетами здійснюють обласні держадміністрації (військові адміністрації) відповідно до потреби в наданні грошової компенсації, інформація щодо якої складена за формою згідно з додатком на підставі рішень комісій щодо розгляду заяв членів сімей осіб, які загинули (пропали безвісти), померли, та осіб з інвалідністю про призначення грошової компенсації та подана станом на 1 квітня поточного року з урахуванням положень, визначених пунктом 4 Порядку виплати грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення деяким категоріям осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, а також членів їх сімей, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19 жовтня 2016 р. № 719 , і повідомляють розпорядникам субвенції за місцевими бюджетами про розподілений обсяг субвенції та про одержувачів грошової компенсації, на яких розподілено субвенцію.

    Розпорядники субвенції за місцевими бюджетами протягом 30 календарних днів після надходження коштів субвенції на рахунки, відкриті в органах Казначейства, забезпечують виплату грошової компенсації одержувачам, на яких розподілено субвенцію.

    Казначейство перераховує субвенцію відповідно до Порядку перерахування міжбюджетних трансфертів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 15 грудня 2010 р. № 1132, і Порядку казначейського обслуговування державного бюджету за витратами, затвердженого Мінфіном.

    Відповідно до статті 3 Бюджетного кодексу України, бюджетний період для всіх бюджетів, що складають бюджетну систему України, становить один календарний рік, який починається 1 січня кожного року і закінчується 31 грудня того ж року.

    Виходячи з строків судового оскарження відмови - Ви не встигнете вирішити питання.

    Проте, погашення кредиторської заборгованості, зареєстрованої органами Казначейства, за бюджетними зобов’язаннями минулих років здійснюється в установленому законодавством порядку.

    Спробуйте отримати позитивне рішення суду, а потім стягните в установленому законом порядку.

    Корнійчук Євген Іванович

    Доброго дня,тягнення недоплаченої грошової компенсації з департаменту соціального захисту потребує ретельної підготовки. Нижче розглянемо основні аспекти вашої ситуації:


    1. Шанси на стягнення недоплаченої компенсації

    Ваші шанси на стягнення недоплаченої суми залежать від кількох факторів:

    • Наявність документального підтвердження неправильного розрахунку. Ви повинні мати розрахунок від департаменту, а також свої обґрунтовані підрахунки.
    • Наявність коштів у бюджеті. Хоча наближення кінця бюджетного року може ускладнити виплати в 2024 році, заборгованість все одно залишається обов'язком органу і може бути включена в бюджет наступного року.

    2. Нормативна база

    Основні нормативні акти, які регулюють ваші права та обов'язки департаменту соціального захисту:

    • Постанова Кабінету Міністрів України № 719 від 19.10.2016 р.: Встановлює порядок надання та розрахунку компенсацій. Ви маєте визначити, які конкретні пункти ПКМУ № 719 були порушені при розрахунку.
    • Закон України "Про звернення громадян": Ви маєте право подати письмове звернення з вимогою надати пояснення та провести перерахунок.
    • Закон України "Про соціальні послуги": Регулює питання захисту соціальних прав громадян.
    • Цивільний кодекс України (стаття 1166): Передбачає компенсацію шкоди, завданої неправомірними діями органів державної влади.
    • Кодекс адміністративного судочинства України (КАСУ): Регулює порядок судового оскарження дій чи бездіяльності органів влади.

    3. Досудове врегулювання

    Перш ніж подавати позов до суду:

    1. Подайте офіційне звернення до департаменту із вимогою провести перерахунок відповідно до ПКМУ № 719. Додайте ваші розрахунки.
    2. Якщо на звернення не реагують або відповідають формально, зверніться зі скаргою до вищестоящого органу — наприклад, до обласного департаменту чи Міністерства соціальної політики України.

    4. Судове оскарження

    Якщо досудове врегулювання не принесло результату, ви можете:

    • Подати адміністративний позов до окружного адміністративного суду за місцем розташування департаменту.
    • У позові вкажіть:
      • Неправильний розрахунок департаменту.
      • Конкретні порушення положень ПКМУ № 719.
      • Вимогу стягнення недоплаченої компенсації.
    Переваги судового звернення:
    • Суд може зобов’язати департамент провести виплату навіть у разі бюджетного дефіциту.
    • Рішення суду створює юридичні підстави для включення вашої заборгованості в бюджет наступного року.

    5. Судова практика

    Судова практика у таких справах свідчить, що:

    1. Суди часто стають на бік громадян, якщо порушення з боку департаменту доведені.
    2. Приклад рішень:
      • Постанова Верховного Суду у справі № 826/16798/18 (виплати за соціальні компенсації).
      • Постанови адміністративних судів щодо стягнення недоплачених соціальних компенсацій відповідно до ПКМУ № 719.

    У багатьох справах суди звертають увагу на те, що відсутність коштів у бюджеті не звільняє департамент від зобов’язань.


    6. Рекомендації
    1. Проведіть власний розрахунок компенсації згідно з ПКМУ № 719.
    2. Підготуйте досудове звернення. Якщо департамент не реагує, дійте через суд.
    3. Врахуйте, що судовий процес може затягнутися. Проте позитивне рішення гарантує стягнення коштів.

Похожие вопросы


Кодексы Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України

Новое в блогах Юристи.UA