Задайте вопрос юристу

893 юриста готовы ответить сейчас

Ответ за ~15 минут

Задать вопрос на сайте

Военное право, 23 января 2025, вопрос №125984 350₴

Повістка викладачу через невчасно оновлені дані

Доброго дня. Потрібно юридичне роз'яснення щодо наступного питання: Мій чоловік перебував на службі в лавах ЗСУ (на фронті) весь 2022 рік. Був демобілізований за сімейними обставинами. Одразу став на військовий облік за місцем проживання. Так як він викладач - подав заяву на відстрочку від призову, з усіма необхідними процедурами і документами. Всі ці 2 роки відстрочка діяла, все було в порядку. Поновлював дані кожні 3 місяці, або після поновлення воєнного стану. Але в грудні минулого року, через певні обставини, не зміг явитись в військомат і поновити відстрочку. 8 січня йому одразу прийшла повістка на роботу (явитись 24 січня). 20 січня він явився в військомат і подав свіжу довідку з місця роботи і заяву на відстрочку. Документи передали на розгляд. Хвилює наступне питання: чи не можуть його мобілізувати на службу через невчасно оновлені дані, аргументуючи тим, що на момент виписування повістки відстрочка була вже не дійсною? Дата виписки повістки 8.01, подав заяву і довідку з місця роботи 20.01, в повістці написано явитись 24 січня. Звісно, він завтра піде в військомат, але чи не мобілізують його знову? Дякую

Ответы юристов (8)

    Кирда Вячеслав Володимирович
    25.1%

    Вітаю Вас.

    Дана особа має право на відстрочку від мобілізації, відповідно він не може бути мобілізований. На законодавчому рівні немає обов'язку громадян продовжувати відстрочку кожні три місяці, до того ж робити це одразу після продовження воєнного стану, тому не хвилюйтеся.

    Допоки його заява не розглянута комісією, він не підлягає мобілізації. Загалом жодних ризиків не бачу, головне, що подана заява про оформлення відстрочки.

    З повагою!

    Дерій Владислав Олегович
    25.1%

    Доброго дня, пані Валентино!

    Не хвилюйтеся, чоловіка не мають права мобілізувати, адже це лише повістка на уточнення даних. Чоловік зареєстрував заяву про відстрочку?

    Проблеми могли бути лише в тому разі, якби у чоловіка не було права на відстрочку, а йому вручили мобілізаційне розпорядження або повістку на відправку.

    А вони вручаються лише в приміщенні ТЦК, після проходження ВЛК та в разі відсутності права на відстрочку.

    На даний час, ТЦК розглянуть документи про відстрочку (7-15 днів), оформлять її і видадуть довідку форми 6. Якщо чоловік не був визнаний обмежено придатним, то його не мають права направляти на ВЛК.

    Згідно постанови КМУ 560

    58. Під час подання заяви військовозобов’язаний пред’являє військово-обліковий документ (військово-обліковий документ в електронній формі). Заява військовозобов’язаного підлягає обов’язковій реєстрації в день її подання.

    60. Комісія зобов’язана розглянути отримані заяву та документи, що підтверджують право на відстрочку, протягом семи календарних днів з дати надходження, але не пізніше ніж протягом дня, наступного за днем отримання інформації на запити до органів державної влади, інших державних органів.

    На підставі розгляду отриманих документів комісія ухвалює рішення про надання або відмову у наданні відстрочки. Рішення комісії оформляється протоколом.

    Про прийняте комісією рішення заявникові повідомляється у спосіб, зазначений військовозобов’язаним у заяві про надання відстрочки, засобами телефонного, електронного або поштового зв’язку не пізніше ніж на наступний день після ухвалення такого рішення.

    У разі позитивного рішення військовозобов’язаному видається довідка із зазначенням строку відстрочки за формою згідно з додатком 6.

    Про відмову у наданні відстрочки військовозобов’язаному повідомляється письмово із зазначенням причини відмови за формою згідно з додатком 7. Таке рішення може бути оскаржене у судовому порядку.

    До ухвалення комісією рішення військовозобов’язаний не підлягає призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період.

    Відстрочка від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період надається на строк дії відповідних законних підстав, але не більш як на строк проведення мобілізації, встановлений Указом Президента України. У разі продовження строку проведення мобілізації відстрочка від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період військовозобов’язаному продовжується автоматично, але не більш як до настання обставин, за яких особа втрачає законні підстави на відстрочку.

    63. Військовозобов’язані, які звернулися до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки (Центрального управління або регіональних органів СБУ чи відповідного підрозділу розвідувальних органів) із заявою про надання відстрочки, до прийняття рішення відповідною комісією не направляються для проходження медичного огляду для визначення придатності до військової служби, крім тих, що були раніше визнані обмежено придатними або тимчасово непридатними до військової служби за станом здоров’я на строк від шести до 12 місяців відповідно до висновку військово-лікарської комісії, у разі закінчення строку дії довідки (постанови) військово-лікарської комісії.

    З повагою, юрист Дерій В.О.!

    Турчин Ярослав Олексійович
    25.1%

    ДОБРОГО ДНЯ, пані ВАЛЕНТИНА! Повістка прислана на роботу не є підставою для мобілізації, адже особі, яка не має свіжої ВЛК (ВЛК в умовах воєнного стану чинна лише 1 рік) не може бути одразу мобілізована. Водночас, факт подання та реєстрації заяви на відстрочку - забороняє до вирішення цього питання проводити щодо особи ВЛК або видавати мобілізаційну повістку.

    Порядок проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період , затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 16 травня 2024 року № 560 в редакції від 16.01.2025 р.

    Надання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації та її оформлення

    56. Відстрочка від призову на військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період надається військовозобов’язаним з підстав, визначених статтею 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”.

    57. Для розгляду питань надання військовозобов’язаним відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період при районних (міських) територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки (відокремлених відділах) утворюються комісії.

    ...

    58. За наявності підстав для одержання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період військовозобов’язані (крім заброньованих та посадових (службових) осіб, зазначених у підпунктах 16-23 пункту 1 додатка 5) особисто подають на ім’я голови комісії районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або його відділу (військовозобов’язані СБУ чи розвідувальних органів - голові Комісії в Центральному управлінні або регіональному органі СБУ чи відповідному розвідувальному органі) за місцем перебування на військовому обліку заяву за формою згідно з додатком 4, до якої додаються документи, що підтверджують право на відстрочку, або копії таких документів, засвідчені в установленому порядку, зазначені у переліку згідно з додатком 5.

    Під час подання заяви військовозобов’язаний пред’являє військово-обліковий документ (військово-обліковий документ в електронній формі). Заява військовозобов’язаного підлягає обов’язковій реєстрації в день її подання.

    60. Комісія вивчає отримані заяву та підтвердні документи, оцінює законність підстав для надання відстрочки, за потреби готує запити до відповідних органів державної влади, інших державних органів для отримання інформації, що підтверджує право заявника на відстрочку, або використовує інформацію з публічних електронних реєстрів. Орган державної влади, інший державний орган здійснює розгляд відповідного запиту протягом п’яти робочих днів з дати його отримання.

    Підтвердження достовірності та/або перевірка відомостей, зазначених у заяві, здійснюються шляхом електронної інформаційної взаємодії Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів з іншими державними реєстрами або базами (банками) даних.

    Комісія зобов’язана розглянути отримані заяву та документи, що підтверджують право на відстрочку, протягом семи календарних днів з дати надходження, але не пізніше ніж протягом дня, наступного за днем отримання інформації на запити до органів державної влади, інших державних органів.

    На підставі розгляду отриманих документів комісія ухвалює рішення про надання або відмову у наданні відстрочки. Рішення комісії оформляється протоколом.

    У разі коли комісія надіслала відповідні запити до органів державної влади, інших державних органів для отримання інформації, строк розгляду заяви та документів, що підтверджують право військовозобов’язаного на відстрочку, не перевищує 15 календарних днів. У разі неотримання від органу державної влади, іншого державного органу відповіді на запит комісія не пізніше ніж на п’ятнадцятий день з дати реєстрації заяви приймає рішення на підставі поданих заявником документів. Про відсутність відповіді від органу державної влади, іншого державного органу на запит зазначається в протоколі.

    Про прийняте комісією рішення заявникові повідомляється у спосіб, зазначений військовозобов’язаним у заяві про надання відстрочки, засобами телефонного, електронного або поштового зв’язку не пізніше ніж на наступний день після ухвалення такого рішення.

    У разі позитивного рішення військовозобов’язаному видається довідка із зазначенням строку відстрочки за формою згідно з додатком 6.

    Про відмову у наданні відстрочки військовозобов’язаному повідомляється письмово із зазначенням причини відмови за формою згідно з додатком 7. Таке рішення може бути оскаржене у судовому порядку.

    До ухвалення комісією рішення військовозобов’язаний не підлягає призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період.

    Відстрочка від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період надається на строк дії відповідних законних підстав, але не більш як на строк проведення мобілізації, встановлений Указом Президента України. У разі продовження строку проведення мобілізації відстрочка від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період військовозобов’язаному продовжується автоматично, але не більш як до настання обставин, за яких особа втрачає законні підстави на відстрочку.

    Відстрочка від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період особам, зазначеним у підпункті 2 пункту 2 додатка 5, надається до завершення навчального року, але не більш як до настання обставин, за яких особа втрачає законні підстави на відстрочку.{Пункт 60 в редакції Постанови КМ № 1558 від 31.12.2024}

    Перевірка підстав у військовозобов’язаного щодо надання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період (крім випадків, коли відстрочка від призову оформляється та надається автоматично відповідно до пункту 59 цього Порядку) здійснюється посадовими особами територіального центру комплектування та соціальної підтримки (Центрального управління або регіонального органу СБУ чи відповідного підрозділу розвідувальних органів) відповідно до їх функціональних обов’язків за допомогою Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів на підставі даних, отриманих з інших державних реєстрів або баз (банків) даних.

    Перевірка підстав у військовозобов’язаного на відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період здійснюється протягом п’яти днів у разі:

    • подання військовозобов’язаним заяви про надання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період;
    • видання указу Президента України про проведення мобілізації (продовження строку проведення мобілізації);
    • надходження звернення органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування;
    • отримання офіційної інформації (повідомлення) про втрату особою законних підстав для відстрочки.

    У разі виявлення відсутності законних підстав у військовозобов’язаного для відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період комісія при територіальному центрі комплектування та соціальної підтримки (комісія Центрального управління або регіонального органу СБУ чи відповідного підрозділу розвідувальних органів) скасовує таку відстрочку протягом семи днів з дати виявлення відсутності законних підстав у військовозобов’язаного для відстрочки.

    ...

    Відомості про надання або скасування відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період заносяться до Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів у день оформлення довідки про надання відстрочки (додаток 6) або в день надсилання повідомлення про скасування відстрочки (додаток 10) засобами поштового зв’язку на адресу задекларованого/зареєстрованого місця проживання (за умови її уточнення) або адресу електронної пошти, зазначеної у заяві про надання відстрочки (додаток 4), або повідомлення засобами електронного кабінету призовника, військовозобов’язаного, резервіста (за наявності).

    63. Військовозобов’язані, які звернулися до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки (Центрального управління або регіональних органів СБУ чи відповідного підрозділу розвідувальних органів) із заявою про надання відстрочки, до прийняття рішення відповідною комісією не направляються для проходження медичного огляду для визначення придатності до військової служби, крім тих, що були раніше визнані обмежено придатними або тимчасово непридатними до військової служби за станом здоров’я на строк від шести до 12 місяців відповідно до висновку військово-лікарської комісії, у разі закінчення строку дії довідки (постанови) військово-лікарської комісії.

    {Абзац перший пункту 63 в редакції Постанови КМ № 1558 від 31.12.2024}

    У разі ухвалення комісією рішення про відмову у наданні відстрочки військовозобов’язаний, який підлягає призову на військову службу під час мобілізації, направляється на медичний огляд для визначення придатності до військової служби.

    Військовозобов’язані, у яких строк дії відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період не завершився, на медичний огляд не направляються, крім випадків, коли військовозобов’язані приймаються на військову службу за контрактом.

    ОТЖЕ, якщо подано заяву на відстрочку та її належним чином зареєстровано - до її розгляду і вирішення військовозобов"язана особа не має бути направлена на ВЛК, а так само не може бути мобілізована.

    Водночас зауважте, що новелою Постанови КМУ № 560 є те, що тепер відстрочка для педагогічних працівників надається не на кожні 3 місяця дії воєнного стану, а до кінця навчального року.

    Чи почнуть ТЦК тепер після завершення навчального року знову спекулювати на цьому понятті та крутити викладачів, мотивуючи свої дії, що викладач в період відпустки не викладач - не знаю... Специфіка закладів вищої освіти в тому, що це не школа і влітку викладачі теж зайняті роботою, тож початок - кінець навчального року досить умовна річ.

    На мій погляд непогано б взяти у закладі освіти додатково довідку про те, коли завершиться поточний навчальний рік в закладі та розпочнеться наступний.

    У зв'язку з важкою ситуацією в енергетиці в кількох регіонах України були плани почати навчальний рік у серпні 2024 року. Наприклад, у львівських школах розглядалася можливість початку занять 19 серпня.

    Однак уряд офіційно рекомендував розпочати навчальний процес у вересні. Тож навчальний рік триватиме з 2 вересня 2024 року до 30 червня 2025 року й саме цього графіка мають дотримуватися всі українські школи.

    Водночас навчальні заклади матимуть можливість самостійно вирішувати, як структурувати навчальний рік, включно з тривалістю навчального тижня та дня, а також організацію освітнього процесу.

    Обласні адміністрації спільно із закладами освіти повинні забезпечити належну організацію початку навчального року, враховуючи безпекову ситуацію в кожному конкретному регіоні.

    На жаль Ви не зазначили в якому навчальному закладі працює Ваш чоловік - вищий, передвищий, професійно-технічний, загальноосвітній?

    В будь-якому разі заклад визначає на підставі нормативної бази держави навчальний рік самостійно.

    Зокрема, МОН надав такі рекомендації.

    МОН закликає до низки важливих рекомендацій.

    Для закладів вищої освіти та фахової передвищої освіти:

    • Якщо можливо, розпочати 2024/2025 навчальний рік у першій половині серпня 2024 року. Це стосується освітніх програм усіх рівнів і всіх здобувачів, крім студентів перших курсів.
    • Використовувати суботні дні як робочі в теплі місяці року.
    • З середини листопада 2024 року до середини березня 2025 року планувати проведення заліково-екзаменаційної сесії, практичної підготовки, виконання курсових і кваліфікаційних робіт та подовжених канікул, а якщо потрібно, — продовжити заняття в дистанційному форматі.
    • За потреби подовжити освітній процес у 2024/2025 навчальному році до кінця липня 2025 року, крім випускних курсів.
    • Провадити освітній процес у традиційному (аудиторному) або змішаному (аудиторно-дистанційному) форматах у приміщенні закладу освіти або його окремому корпусі в межах розрахункової місткості споруд цивільного захисту.
    • У тилових регіонах забезпечити проведення освітнього процесу переважно в аудиторному форматі з урахуванням безпеки учасників освітнього процесу та за погодженням з обласними військовими адміністраціями.
    • У прифронтових та прикордонних областях, де існує ризик артилерійських обстрілів, РСЗВ, бомбових (КАБи) та ракетних атак (С-300) тощо, освітній процес можна здійснювати в укриттях. За погодженням з обласними військовими адміністраціями — на базі інших закладів освіти в тилових регіонах у змішаному або (як виняток) дистанційному форматі.
    • Передбачити функціонування локальних систем оповіщення про надходження сигналу «Повітряна тривога» або інших відповідних сигналів оповіщення в навчальних корпусах та гуртожитках закладів освіти.

    Для закладів професійної (професійно-технічної) освіти:

    • Якщо можливо, розпочати навчальний рік раніше 1 вересня для учнів П(ПТ)О другого і третього курсів.
    • Використовувати суботні дні як робочі в теплі місяці року. Якщо є потреба, також можливо подовжити освітній процес до кінця липня 2025 року, крім випускних курсів.
    • Організувати навчання в очному форматі за обовʼязкової наявності укриттів. Якщо є недостатня кількість місць в укриттях, навчання можна організувати позмінно. Важливо: залежно від безпекової ситуації області, обласними військовими державними адміністраціями може бути ухвалено рішення про здійснення освітнього процесу в дистанційній або змішаній формі.
    • Якщо виробничу практику неможливо організувати у звичайному режимі, рекомендуємо використовувати навчальні майстерні, лабораторії закладів П(ПТ)О, а якщо є потреба і можливості, забезпечити її проходження дистанційно.

    https://mon.gov.ua/news/pidhotovka-do-novoho-navch...

    Щасти Вам!

    З повагою та розумінням, юрист Ярослав Турчин

    Айвазян Юрій Климентійович
    24.6%

    Доброго дня, Валентина!

    Хвилює наступне питання: чи не можуть його мобілізувати на службу через невчасно оновлені дані, аргументуючи тим, що на момент виписування повістки відстрочка була вже не дійсною?

    Ваш чоловік має право на відстрочку відповідно до статті 23 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію". При тому, як Ви зазначаєте, він має оформлену відстрочку вже на протязі двох років. Тож, не думаю, що ТЦК буде намагатись мобілізувати чоловіка, з урахуванням цих обставин.

    Крім того, після подання заяви на відстрочку чоловік не підлягає мобілізації до прийняття комісією відповідного рішення. Чоловік зареєстрував заяву на відстрочку?

    Відповідно до Постанови КМУ №560:

    60. Комісія вивчає отримані заяву та підтвердні документи, оцінює законність підстав для надання відстрочки, за потреби готує запити до відповідних органів державної влади, інших державних органів для отримання інформації, що підтверджує право заявника на відстрочку, або використовує інформацію з публічних електронних реєстрів. Орган державної влади, інший державний орган здійснює розгляд відповідного запиту протягом п’яти робочих днів з дати його отримання.

    Підтвердження достовірності та/або перевірка відомостей, зазначених у заяві, здійснюються шляхом електронної інформаційної взаємодії Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів з іншими державними реєстрами або базами (банками) даних.

    Комісія зобов’язана розглянути отримані заяву та документи, що підтверджують право на відстрочку, протягом семи календарних днів з дати надходження, але не пізніше ніж протягом дня, наступного за днем отримання інформації на запити до органів державної влади, інших державних органів.

    На підставі розгляду отриманих документів комісія ухвалює рішення про надання або відмову у наданні відстрочки. Рішення комісії оформляється протоколом.

    У разі коли комісія надіслала відповідні запити до органів державної влади, інших державних органів для отримання інформації, строк розгляду заяви та документів, що підтверджують право військовозобов’язаного на відстрочку, не перевищує 15 календарних днів. У разі неотримання від органу державної влади, іншого державного органу відповіді на запит комісія не пізніше ніж на п’ятнадцятий день з дати реєстрації заяви приймає рішення на підставі поданих заявником документів. Про відсутність відповіді від органу державної влади, іншого державного органу на запит зазначається в протоколі.

    Про прийняте комісією рішення заявникові повідомляється у спосіб, зазначений військовозобов’язаним у заяві про надання відстрочки, засобами телефонного, електронного або поштового зв’язку не пізніше ніж на наступний день після ухвалення такого рішення.

    У разі позитивного рішення військовозобов’язаному видається довідка із зазначенням строку відстрочки за формою згідно з додатком 6.

    Про відмову у наданні відстрочки військовозобов’язаному повідомляється письмово із зазначенням причини відмови за формою згідно з додатком 7. Таке рішення може бути оскаржене у судовому порядку.

    До ухвалення комісією рішення військовозобов’язаний не підлягає призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період.

    Не розумію, навіщо йому йти за повісткою до ТЦК 24 січня, якщо він був в останньому 20 січня? Чоловік не мав змоги вирішити це питання з ТЦК, коли був в останньому? Повістка на уточнення даних чи на проходження ВЛК?

    З повагою, адвокат Айвазян.

    • Валентина Клиент 12 часов назад
      Він, коли подавав заяву, теж їх про це запитав (навіщо йти 24, якщо я сьогодні тут). Але йому відповіли - є повістка - треба явитись, якось так. Але повторили: для уточнення даних. І в повістці написано 'для уточнення даних '
      • Айвазян Юрій Климентійович

        На мій погляд - це дуже дивно, але, якщо повістку не анулювали, то потрібно буде все ж таки з'явитись до ТЦК. Ще раз наголошую на тому, що мобілізувати не мають права і не будуть.

    • Валентина Клиент 12 часов назад

      ВЛК він проходив, коли оформлював саму першу відстрочку , 2 роки тому. В повістці так і написано 'уточнення даних '. Але в умовах сьогодення, і фронтового досвіду - трохи переживаємо

    • Валентина Клиент 12 часов назад

      ВЛК він проходив, коли оформлював саму першу відстрочку , 2 роки тому. В повістці так і написано 'уточнення даних '. Але в умовах сьогодення, і фронтового досвіду - трохи переживаємо


Похожие вопросы


Кодексы Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України

Новое в блогах Юристи.UA