Задайте вопрос юристу

895 юриста готовы ответить сейчас

Ответ за ~15 минут

Задать вопрос на сайте

Военное право, 08 февраля 2025, вопрос №126938 340₴

Чи мають ТЦК повноваження одразу після ВЛК вручати бойову повістку?

Маю статус обмежено придатний і записався в електронну чергу на проходження ВЛК. В 22 році переніс Менінгіт, енцефаліт. Після того як пройду ВЛК мені можуть одразу вручити бойову повістку?

Ответы юристов (6)

    Дерій Владислав Олегович

    Доброго дня!

    Чи маєте Ви підстави для відстрочки згідно статті 23 ЗУ "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію"?

    Якщо у Вас немає підстав для відстрочки та за рішенням ВЛК Ви є придатним, то Вам можуть відразу після проходження медичного огляду вручити повістку на відправку (бойова) або мобілізаційне розпорядження.

    Згідно п. 88 постанови КМУ 560 На основі результатів проведення медичного огляду та професійно-психологічного відбору резервістам та військовозобов’язаним, які підлягають призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період, у територіальному центрі комплектування та соціальної підтримки (Центральному управлінні або регіональних органах СБУ чи відповідному підрозділі розвідувальних органів) під особистий підпис вручається повістка щодо призову на військову службу під час мобілізації та відправлення до місць проходження військової служби.

    Згідно п. 89 постанови КМУ 560 У разі відмови резервіста або військовозобов’язаного від отримання такої повістки або невиконання вимог щодо прибуття для відправлення до військової частини (установи) у визначений у повістці час та місце такі особи несуть відповідальність відповідно до Кримінального кодексу України.

    З повагою, юрист Дерій В.О.!

    Кирда Вячеслав Володимирович

    Вітаю Вас.

    Маю статус обмежено придатний і записався в електронну чергу на проходження ВЛК. В 22 році переніс Менінгіт, енцефаліт. Після того як пройду ВЛК мені можуть одразу вручити бойову повістку?

    Теоретично - так, можуть, якщо Вас не визнають непридатним до військової служби. Якщо отримаєте рішення про придатність або придатність до до служби у військових частинах забезпечення, ТЦК та СП, ВВНЗ, навчальних центрах, закладах (установах), медичних підрозділах, підрозділах логістики, зв’язку, оперативного забезпечення, охорони - "бойова" повістка може бути, на жаль...

    З повагою!

    Айвазян Юрій Климентійович

    Доброго дня, Сергію!

    Чи маєте Ви право на відстрочку від мобілізації? Якщо ні, то шанс отримати мобілізаційне розпорядження доволі високий, звичайно за умови, якщо ВЛК визнає Вас придатним до проходження військової служби або ж "придатним до служби у військових частинах забезпечення, ТЦК та СП, ВВНЗ, навчальних центрах, закладах (установах), медичних підрозділах, підрозділах логістики, зв’язку, оперативного забезпечення, охорони".

    При проходженні ВЛК Вам однозначно необхідно мати якомога більше медичних документів, які підтверджують Ваш стан здоров'я та перебіг хвороб.

    Як Ваш стан здоров'я станом на сьогодні?

    Стаття 20 Розкладу хвороб Наказу МОУ №402 передбачає наступне:

    1) до пункту «а» належать хвороби нервової системи, що супроводжуються глибокими паралічами або парезами, синдромом паркінсонізму, церебральним кістозно-злипливим арахноїдитом внаслідок нейроінфекції з різким підвищенням внутрішньочерепного тиску (більше 400 мм.вод.ст.), вираженою гідроцефалією (розширення передніх рогів бокових шлуночків мозку більше ніж на 20 мм), вираженими ліквородинамічними розладами (5 та більше кризів на місяць), оптикохіазмальним арахноїдитом з розвитком атрофії зорових нервів з вираженим розладом зору (у разі стійкого концентричного звуження поля зору від точки фіксації до рівня менше 30 градусів на обох очах, частими епілептичними нападами (4 та більше разів на рік) внаслідок нейроінфекції, а також наслідки перенесеного мієліту з явищами паралічу або вираженого парезу.

    2) до пункту «б» належать: хвороби нервової системи з повільним перебігом, які за ступенем порушень функцій центральної нервової системи обмежують можливість проходження військової служби, у вигляді залишкових явищ вторинного енцефаліту з помірно вираженим геміпарезом (у формі зниження сили м’язів, невеликого збільшення м’язового тонусу, що не супроводжується розладом мови, пам’яті, ходи), помірної гідроцефалії - розширення передніх рогів бокових шлуночків мозку до 15-20 мм, наслідки нейроінфекції з нечастими епілептичними нападами (менше 4 разів на рік), з церебральним кістозно-злипливим арахноїдитом з помірним підвищенням внутрішньочерепного тиску (300-400 мм.вод.ст.), помірною гідроцефалією (розширення передніх рогів бокових шлуночків мозку до 15-20 мм), помірними ліквородинамічними розладами (3-4 кризи на місяць), з оптикохіазмальним арахноїдитом з розвитком атрофії зорових нервів з помірним розладом зору (у разі стійкого концентричного звуження поля зору від точки фіксації до рівня від 30 до 45 градусів на обох очах).

    3) до пункту «в» належать:

    • залишкові явища ураження нервової системи із незначними порушеннями функцій (гіпомімія, анізорефлексія, недостатність конвергенції тощо) з окремими органічними ознаками, поєднаними з вегетативно-судинною нестійкістю та астено-невротичними проявами;
    • залишкові явища ураження нервової системи з вегетативно-судинною нестійкістю без порушень функцій. Питання про придатність до військової служби призовників вирішується після стаціонарного обстеження.
    • Разом з цією статтею при визначенні наслідків нейроінфекції слід застосовувати інші статті Розкладу хвороб.
    • При оцінці клінічної картини гіпертензивного синдрому, крім підвищення тиску спинномозкової рідини, змін на краніограмах, ураховуються наявність застійних змін на очному дні, ступінь розширення шлуночкової системи мозку за даними КТ або МРТ.

    Факт лікування з приводу нейроінфекції та її наслідків в анамнезі повинен бути підтверджений медичними документами. Вплив наслідків нейроінфекції на працездатність або виконання обов’язків військової служби повинен підтверджуватися характеристиками з місця роботи, навчання або військової служби, а в разі їх відсутності - даними клінічних обстежень.

    Відповідно до Постанови КМУ №560 "Про затвердження Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період":

    70. Порядок проведення медичного огляду резервістів та військовозобов’язаних, персональний склад військово-лікарських комісій, порядок їх роботи визначаються у порядку, встановленому Міноборони.

    71. Медичний огляд резервістів та військовозобов’язаних може проводитися у закладах охорони здоров’я, що мають відповідний договір із НСЗУ за програмою державних гарантій медичного обслуговування населення на відповідний рік.

    72. Рішення щодо придатності резервіста та військовозобов’язаного для проходження військової служби за станом здоров’я визначається військово-лікарською комісією при районному (міському) територіальному центрі комплектування та соціальної підтримки.

    У разі незгоди громадянина з рішенням військово-лікарської комісії при районному (міському) територіальному центрі комплектування та соціальної підтримки на підставі його заяви громадянин направляється для проходження військово-лікарської комісії при обласному (Київському та Севастопольському міському) територіальному центрі комплектування та соціальної підтримки.

    73. Рішення військово-лікарської комісії при обласному (Київському та Севастопольському міському) територіальному центрі комплектування та соціальної підтримки про придатність резервіста або військовозобов’язаного за станом здоров’я до військової служби під час мобілізації може бути скасовано штатною військово-лікарською комісією вищого рівня або оскаржено у судовому порядку.

    74. Військовозобов’язаним та резервістам, які підлягають призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період, за рішенням керівника районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки видається направлення на військово-лікарську комісію для проходження медичного огляду, сформоване за допомогою Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів.

    81. Призов громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період здійснюють:

    військовозобов’язаних та резервістів (крім резервістів, які уклали контракти на проходження служби у військовому резерві) - районні (міські) територіальні центри комплектування та соціальної підтримки.

    Призов громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період оформляється наказом керівника районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки, командира військової частини, керівника розвідувального органу або визначеного ним керівника відповідного підрозділу, Голови СБУ, його заступників чи керівника підрозділу, органу, закладу, установи СБУ.

    88. На основі результатів проведення медичного огляду та професійно-психологічного відбору резервістам та військовозобов’язаним, які підлягають призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період, у територіальному центрі комплектування та соціальної підтримки (Центральному управлінні або регіональних органах СБУ чи відповідному підрозділі розвідувальних органів) під особистий підпис вручається повістка щодо призову на військову службу під час мобілізації та відправлення до місць проходження військової служби.

    З повагою, адвокат Айвазян.

    Корнійчук Євген Іванович

    Доброго дня, так можуть, скоріше за все так і буде, дай бог додому відпустять, а так можуть залишити до дати на бойовий повістці.

    Якщо ви не отримували повістку, ви не забов'язані ходити туди самостійно. Тим паче, якщо у вас немає підстав для відстрочки, передбачені ст. 23 ЗУ про мобілізаційну підготовку та мобілізацію.

    Ознайомтеся за посиланням

    https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3543-12#n420

    Для цього і зробили це все,для збільшення мобілізації.тому не тіште себе.

    Турчин Ярослав Олексійович

    ДОБРОГО ДНЯ, СЕРГІЙ! Вам надсилали повістку з ТЦК? Чи це Ваша власна ініціатива?! Якщо немає відстрочки і визнають хоча б придатним до служби в тилу, то майже 100 % гарантія мобілізації.

    Так, Вас можуть мобілізувати і вік тому не перешкода, адже на відміну від Вас - пан президент не дуже законослухняний, а тому в порушення прямої норми Конституції не підписує уже більше ніж пів року заборону на мобілізацію осіб віком до 25 років.

    На жаль цілком можуть мобілізувати, адже Президент України ухиляється від свого конституційного обов"язку підписувати у встановлений Конституцією України строк закони України, ухвалені Верховною Радою або накладати на них вето, у разі незгоди.

    Якщо Ви раніше були визнані обмежено придатним, то вже незалежно від віку є не призовником, а військовозобов"язаним.

    Тобто формально Вас мають право мобілізувати як військовозобов"язаного. Враховуючи, що Ви в Києві, а бажання у всіляких "блатнюків" служити немає, то ТЦК Києва і області тягнуть усіх підряд, щоб виконати план по мобілізації.

    9 жовтня 2024 року Верховна Рада України як єдиний орган законодавчої влади в Україні - прийняла в цілому законопроект №11379д від 06.08.2024 р. "Про внесення змін до деяких законів України щодо проходження військової служби під час мобілізації особами, які не досягли 25-річного віку", який забороняє мобілізацію чоловіків від 18 до 25 років, що до змін в мобілізаційному законодавстві мали статус обмежено придатних.

    За нього проголосували 311 народних депутатів. 15 жовтня 2024 року Закон був направлений на підпис Президенту України.

    https://itd.rada.gov.ua/billinfo/Bills/Card/44678

    Станом на 08.02.2025 року - законопроект не підписаний Президентом України в порушення вимог Конституції.

    Голова Верховної Ради України - як залежна особа також ухиляється від свого обов"язку у разі порушення Президентом України строку підписання - оприлюднити закон за своїм підписом та вжити заходи щодо його опублікування в офіційних виданнях України.

    Відповідно до статті 94 Конституції України:

    Закон підписує Голова Верховної Ради України і невідкладно направляє його Президентові України.

    Президент України протягом п'ятнадцяти днів після отримання закону підписує його, беручи до виконання, та офіційно оприлюднює його або повертає закон зі своїми вмотивованими і сформульованими пропозиціями до Верховної Ради України для повторного розгляду.

    {Офіційне тлумачення частини другої статті 94 див. в Рішеннях Конституційного Суду № 11-рп/98 від 07.07.98, № 6-рп/2008 від 16.04.2008}

    У разі якщо Президент України протягом встановленого строку не повернув закон для повторного розгляду, закон вважається схваленим Президентом України і має бути підписаний та офіційно оприлюднений.

    Якщо під час повторного розгляду закон буде знову прийнятий Верховною Радою України не менш як двома третинами від її конституційного складу, Президент України зобов’язаний його підписати та офіційно оприлюднити протягом десяти днів. У разі якщо Президент України не підписав такий закон, він невідкладно офіційно оприлюднюється Головою Верховної Ради України і опубліковується за його підписом.

    {Частина четверта статті 94 в редакції Закону № 742-VII від 21.02.2014}

    Закон набирає чинності через десять днів з дня його офіційного оприлюднення, якщо інше не передбачено самим законом, але не раніше дня його опублікування.

    Тобто, формально закон вважається прийнятим згідно з Конституцією України. Але відмітки про це ніхто не робить і закон не оприлюднює та не публікує. Тобто держава остерігаючись репресивного впливу від Президента та підлеглого йому силового блоку - не виконує Конституцію "на паузі" та свої функції перед народом України. І війна цьому не виправдання, бо так робили і до війни, а саме протягом 2019 - 2022 рр.

    ОТЖЕ, оскільки президент ухилився від виконання Конституції України, Вас можуть за бажання ТЦК визнати придатним до служби та мобілізувати з подальшим направленням на кілька місяців до учбової частини і подальшим розподілом у бойову частину на ділянки війни, де нестача молодих бійців.

    Що Вам гірше - штраф 34 тисячі гривень чи мобілізація - вирішувати Вам. Ми як юристи не маємо права закликати порушувати закон та вирішувати за людину чи співмірне беззаконня від держави з правами і гарантіями, які надає Конституція України навіть в умовах воєнного стану і чи виправданим є невиконання вимог ТЦК як інструменту захисту від державної сваволі.

    Кожен має право будь-якими не забороненими законом засобами захищати свої права і свободи від порушень і протиправних посягань (ч. 6 ст. 55 Конституції України).

    На цей рахунок громадяни навіть петиції розмістили на сайті Президента.

    Це звісно все не допоможе, бо це фейковий інструмент для протягування лише потрібних рішень... але може з інавгурацією нового Президента США сьогодні, порушувати закон в Україні декому буде не так зручно. Принаймні партнери не будуть закривати на це очі, як було до цього.

    https://petition.president.gov.ua/petition/238414

    https://petition.president.gov.ua/petition/239890

    В той же час, до вручення повістки ОБОВ"ЯЗКУ проходити ВЛК у Вас немає.

    Якщо у Вас немає підстав для відстрочки - то щиро не рекомендую без повістки ходити в ТЦК, адже Вас після визнання придатним повністю чи придатним до служби в тилу - можуть мобілізувати. Нещодавно у колеги мого клієнта був такий випадок в Києві. ВЛК визнали придатним до тилової служби, що не завадило ТЦК зачинити людину на кілька діб в ТЦК та силою відправити в учбовий центр. А куди далі його можуть запхнути незважаючи на висновок ВЛК ніхто не знає. Можуть навіть в бойову частину. Їм закон не писаний.

    Процитую новину останніх днів.

    Рада планує продовжити термін проходження ВЛК для обмежено придатних (6 лютого 2025 року).

    https://glavcom.ua/country/health/rada-planuje-pro...

    Термін проходження ВЛК для обмежено придатних можуть подовжити.

    Термін проходження ВЛК на військовозобов'язаних, що мали статус "обмежено придатний" хочуть продовжити до 5 червня.

    Про це заявила заступниця керівника Офісу президента Ірина Верещук.

    За її словами, найближчим часом в оборонному Комітеті Верховної Ради буде зареєстровано законопроєкт зі змінами щодо проходження ВЛК обмежено придатними особами.

    По-перше, термін для обовʼязкового проходження ВЛК обмежено придатними пропонують продовжити ще на чотири місяці, тобто крайній строк перенести на початок червня 2025 року.

    По-друге, тим "обмежено придатним", яким ще немає 25 років, хочуть дозволити не проходити ВЛК повторно.

    Верещук закликала народних депутатів підтримати даний законопроєкт.

    Нагадаємо, що військовозобов’язані, які були визнані обмежено придатними до військової служби, мають пройти повторний медичний огляд до 4 лютого 2025 року. Якщо ж вони цього не зроблять, то можуть отримати штраф у розмірі 17-25 тисяч гривень.

    Через те, що багато обмежено придатних військовозобов’язаних зволікали до крайнього терміну, на ВЛК утворилися великі черги.

    Тепер моя позиція як юриста.

    Закон не встановлює ОБОВ"ЯЗКУ військовозобов"язаного змінити свій статус. Тим більше ніякої зміни немає. Це все фікція. Просто перейменували обмежено придатний на придатний до служби в ТЦК, охороні, тилових підрозділах та ін.

    Отже, дійсно Вам треба чекати повістку від ТЦК. Інакше можете без відстрочки потрапити до навчальної частини ЗСУ і через 2-3 місяці бути вже на фронті. А потім втомитесь разом з адвокатами оскаржувати свою мобілізацію в судах. При цьому наявність інвалідності не є підставою для списання потім із ЗСУ.

    На моє переконання взагалі Закон не підлягає реалізації, бо Уряд не прийняв нормативно-правову базу для його реалізації. А тому чинною є норма Постанови КМУ № 560 від 16.05.2024 р. щодо того, що особи з відстрочкою медичні огляди не проходять та на ВЛК не направляються.

    Процитую сам Закон України від 21 березня 2024 року № 3621-IX "Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення прав військовослужбовців та поліцейських на соціальний захист".

    II. Прикінцеві та перехідні положення

    1. Цей Закон набирає чинності через один місяць з дня, наступного за днем його опублікування.

    2. Установити, що громадяни України, які були визнані обмежено придатними до військової служби до набрання чинності цим Законом, протягом дев’яти місяців з дня набрання чинності цим Законом підлягають повторному медичному огляду з метою визначення придатності до військової служби.

    3. Кабінету Міністрів України протягом трьох місяців з дня набрання чинності цим Законом забезпечити:

    • прийняття нормативно-правових актів, необхідних для реалізації цього Закону;
    • приведення своїх нормативно-правових актів у відповідність із цим Законом;
    • приведення міністерствами та іншими центральними органами виконавчої влади їх нормативно-правових актів у відповідність із цим Законом.

    Де є хоч один урядовий нормативно-правовий акт, який регламентує переогляд обмежено придатних? - ЙОГО НЕМАЄ. Тому правильно роблять ті ТЦК, які ігнорують цей закон, який не породжує правових наслідків.

    Так само в законі не написано, що громадянин ЗОБОВ"ЯЗАНИЙ як це з уточненням / оновленням даних.

    Використано нормативно-лінгвістичну форму регулювання - "ПІДЛЯГАЄ".

    Ця форма не дає змоги стверджувати, що у людини є ОБОВ"ЯЗОК самостійно це робити.

    Дійсно потрібна повістка ТЦК хоча б. А взагалі необхіднйи встановлений Урядом ПОРЯДОК повторного медичного огляду з метою визначення придатності до в/с.

    ТЦК як державний орган військового управління сфери підпорядкування ЗСУ та Міністерства оборони - має як і інші державні органи діяти на підставі, в межах повноважень та У СПОСІБ, які визначені Конституцією і законодавством України (ст. 19 Конституції, яка має пряму дію).

    Законодавством не визначено СПОСОБУ реалізації пункту 2 Розділу ІІ "Прикінцеві і перехідні положення" Закону від 21 березня 2024 року № 3621-IX.

    ТЦК та й навіть Міністерство оборони не є органом, компетентним самостійно визначати на підставі закону такий спосіб його реалізації. Бо ж законом чітко покладено цю функцію на Кабінет Міністрів України як колегіальний орган виконавчої влади.

    ОТЖЕ, Виходячи з наведеного - моя позиція однозначна. Закон, який передбачає переогляд обмежено придатних не може бути реалізований, адже Уряд ухилився від реалізації вимог Закону щодо прийняття нормативно-правових актів, необхідних для реалізації цього Закону.

    У цивілізованих країнах це називається ЗАКОННІСТЬ та СТАБІЛЬНІСТЬ правових відносин.

    Щиро не рекомендую гратися з вдачею, бо практика каже, що навіть упевнені у своєму статусі виключеного з обліку або заброньованого, того хто має відстрочку - дуже жаліють, що були необачні та зв"язалися з ТЦК.

    Наразі не існує можливості звільнитися з ТЦК, бо незаконно мобілізували. Навіть якщо суд визнає мобілізацію незаконною, військові частини банально не звільняють таких осіб, посилаючись, що немає такої підстави або не виконуючи рішення суду. Треба знову йти до суду. А за цей час знищити людину або підвести під кримінальну статтю в умовах військової частини та участі у бойових діях - справа не дуже складна.

    Думаєте чому сотні тисяч СЗЧ (самовільне залишення частин). Насправді значна частина таких людей або були записані у військовослужбовці з їх відома / без їх відома (а при перевірці списали це на СЗЧ), або людину незаконно прилаштували у війська з ТЦК та СП, не маючи права на мобілізацію таких людей.

    Тому моя Вам щира порада - без відстрочки не грайтеся з вогнем. Спробуйте оформити інвалідність. Якщо дадуть, то подайте заяву на відстрочку, отримайте докази її реєстрації і лише тоді зв"язуйтесь з переоглядом ТЦК. Якщо не дадуть, то Вам не світить непридатність до служби. Не займайтеся непотрібними речами та не будьте законослухняніше ніж сама держава. Ніхто не оцінить. А от пошити людину в дурні - це з легкістю.

    Бережіть себе та хай Вам Бог допомагає!

    З повагою та розумінням, юрист Ярослав Турчин (м. Гамбург, Німеччина)

    Богун Сергій Павлович

    Доброго дня.

    При медичному огляді військовослужбовців та інших осіб (у тому числі призовників та військовозобов’язаних) ВЛК приймаються постанови такого загального змісту:

    1. «Придатний»:
    • до військової служби;
    • до служби у військових частинах забезпечення, ТЦК та СП, ВВНЗ, навчальних центрах, закладах (установах), медичних підрозділах, підрозділах логістики, зв’язку, оперативного забезпечення, охорони;
    1. «Непридатний»:
    • до військової служби;
    • до військової служби з переоглядом через 6 – 12 місяців (постанова приймається під час дії воєнного стану);
    1. «Потребує»:
    • звільнення від виконання службових обов'язків на певну кількість календарних днів;
    • відпустки для лікування у зв’язку з хворобою на певну кількість календарних днів;
    • відпустки для лікування після поранення (контузії, травми або каліцтва) на певну кількість календарних днів;
    • лікування у закладі охорони здоров’я (установу) на строк не менше певної кількості календарних днів;
    1. «Тимчасово непридатний»:
    • до проходження зборів (постанова приймається щодо військовозобов'язаних, резервістів, яких призивають на збори);
    • до військової служби (вказати дату повторного огляду).
    1. Не потребує тривалого лікування (постанова приймається у випадках відсутності потреби у продовженні тривалого лікування);
    2. Інші відповідні постанови.

    Документально оформлені результати проходження резервістом або військовозобов’язаним медичного огляду військово-лікарської комісії доставляються до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки не пізніше ніж протягом наступного дня після винесення рішення (постанови) про придатність резервіста або військовозобов’язаного до військової служби.

    Рішення (постанову) військово-лікарської комісії щодо придатності резервіста або військовозобов’язаного до проходження військової служби під час мобілізації вноситься до бази даних Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів не пізніше ніж протягом наступного дня з дня надходження відповідного рішення до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки.

    Призов громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період оформляється наказом керівника районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки, командира військової частини, керівника розвідувального органу або визначеного ним керівника відповідного підрозділу, Голови СБУ, його заступників чи керівника підрозділу, органу, закладу, установи СБУ.

    Наказ про призов військовозобов’язаних та резервістів на військову службу під час мобілізації, на особливий період видається керівником районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки - в день відправлення військової команди до військової частини (установи).

    Отже, якщо за наслідками проходження ВЛК Ви будете визнані «придатним» до військової служби і Ви не матимете права на відстрочку, Вам можуть вручити "бойову повістку".


Похожие вопросы


Кодексы Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України