Задайте вопрос юристу

915 юриста готовы ответить сейчас

Ответ за ~15 минут

Задать вопрос на сайте

Военное право, 09 мая 2025, вопрос №136605 340₴

Прохождения ВЛК обмежено придатним

Скажіть, будь ласка, які будуть наслідки, якщо чоловік з відстрочкою, але обмежено придатний, не пройде ВЛК до 5 червня?

Чи оголосять його в розшук, і що буде з відстрочкою?

Дякую.

Ответы юристов (3)

    Богун Сергій Павлович

    Доброго дня.

    Якщо військовозобов’язаний, визнаний обмежено придатним, не пройде повторну ВЛК до 6 червня 2025 року, його оголосять в розшук через порушення правил військового обліку. Йому загрожуватиме відповідальність у вигляді штрафу від 17 тисяч гривень.

    Також його направлять на проходження ВЛК.

    Військовозобов’язані, у яких строк дії відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період не завершився, на медичний огляд не направляються, крім випадків, коли військовозобов’язані приймаються на військову службу за контрактом, або були визнані обмежено придатними та не проходили повторний медичний огляд з метою визначення їх придатності до військової служби (за винятком тих, які визнані в установленому порядку особами з інвалідністю), або самостійно виявили бажання пройти медичний огляд.

    З нинішньою відстрочкою нічого не буде.

    Проте перед наступним продовженням без ВЛК він її не отримає.

    Дерій Владислав Олегович

    Доброго дня!

    Відстрочка залишиться дійсною, але Вас оголосять в розшук та спробують притягнути до адміністративної відповідальності за статтею 210-1 КУпАП (штраф від 17 тис грн, але за певних обставин може бути 8500 грн).

    По якій підставі відстрочка? Чому не бажаєте сформувати направлення на ВЛК через Резерв+?

    Загалом у випадку непроходження ВЛК Вам:

    1. Бажано не тримати на банківських рахунках кошти, адже в разі незаконного накладення штрафу ТЦК звернеться до державної виконавчої служби для примусового стягнення заборгованості, а державний виконавець в свою чергу накладе арешт на рахунки.

    2. Готуватись до того, що Вам направлять повістку про явку до ТЦК.

    3. Вас можуть внести в базу Нацполіції та оголосити в розшук

    4. До Вашого місця проживання можуть час від часу навідуватися правоохоронні органи, але вони не мають права проникати до нього.

    5. При зустрічі з групою оповіщення на вулиці - Вас можуть затримати працівники поліції та доставити до ТЦК.

    Якщо з працівниками ТЦК немає поліцейських, то максимально, що Вам можуть зробити - це вручити повістку.

    Згідно пункту 54 постанови КМУ 560

    Під час перевірки військово-облікового документа:

    • уповноважений представник територіального центру комплектування та соціальної підтримки зобов’язаний назвати своє прізвище, власне ім’я та по батькові (за наявності), посаду, а також пред’явити посвідчення особи, уповноваженої вручати повістки, разом з паспортом громадянина (посвідченням офіцера, військовим квитком) ;
    • поліцейські та представники органів охорони державного кордону або їх структурних підрозділів Держприкордонслужби відрекомендовуються у порядку , визначеному наказами керівників Національної поліції та Держприкордонслужби відповідно.

    У ході перевірки документів перевіряється приналежність громадян щодо військового обов’язку, звіряються їх персональні дані, дані військово-облікового документа з військово-обліковими даними Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних, резервістів (територіального центру комплектування та соціальної підтримки).

    Із зазначеною метою представники територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, органів охорони державного кордону або їх структурних підрозділів Держприкордонслужби та поліцейські можуть використовувати технічні прилади, засоби та спеціалізоване програмне забезпечення з доступом до Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів.

    У разі встановлення, що громадянин порушує правила військового обліку, визначені Порядком організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2022 р. № 1487 (Офіційний вісник України, 2023 р., № 5, ст. 409), або Законом України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”, виявлення розбіжностей військово-облікового документа з військово-обліковими даними Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних, резервістів старший групи оповіщення пропонує резервісту або військовозобов’язаному (крім резервістів та військовозобов’язаних СБУ та розвідувальних органів) прослідувати до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки для взяття на військовий облік, проходження медичного огляду для визначення придатності до військової служби, уточнення своїх персональних даних, даних військово-облікового документа з військово-обліковими даними Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних, резервістів. Із зазначеною метою громадянину оформляється та вручається повістка.

    У разі відмови резервіста або військовозобов’язаного від отримання повістки представником, який уповноважений вручати повістки, складається акт відмови від отримання повістки, який підписується не менш як двома членами групи оповіщення.

    Акт відмови від отримання повістки оголошується громадянину. Акт відмови від отримання повістки подається керівнику районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки для вжиття заходів до притягнення правопорушника до адміністративної відповідальності. Акт відмови від отримання повістки реєструється в районному (міському) територіальному центрі комплектування та соціальної підтримки.

    У разі відмови прослідувати до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки поліцейський, який входить до складу групи оповіщення, проводить адміністративне затримання та доставлення громадянина до такого центру на підставі статей 261 і 262 Кодексу України про адміністративні правопорушення.

    Отже, тепер за відмову від повістки або за відмову прослідувати до РТЦК поліцейські можуть на законних підставах затримати громадянина та доставити його до ТЦК.

    Але, згідно статті 261 КУпАП під час затримання повинен бути складений протокол, поліцейські повинні повідомити Ваших родичів та Вашого правозахисника (або центр безоплатної правової допомоги)

    З повагою, юрист Дерій В.О.!

    Айвазян Юрій Климентійович

    Доброго дня, Олеже!

    Незважаючи на відстрочку, чоловік повинен пройти ВЛК до 5 червня, якщо має статус "обмежено придатний". Виключення становлять тільки особи з інвалідністю та особи, яким ще немає 25 років.

    Відповідно до Закону України "Про внесення зміни до пункту 2 розділу II "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення прав військовослужбовців та поліцейських на соціальний захист":

    1. Пункт 2 розділу II "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення прав військовослужбовців та поліцейських на соціальний захист" (Відомості Верховної Ради України, 2024 р., № 22, ст. 196) викласти в такій редакції:

    "2. Установити, що громадяни України віком від 25 до 60 років, які були визнані обмежено придатними до військової служби до набрання чинності цим Законом (крім осіб, визнаних в установленому порядку особами з інвалідністю), з дня набрання чинності цим Законом зобов’язані до 5 червня 2025 року пройти повторний медичний огляд з метою визначення придатності до військової служби. Такі громадяни зобов’язані самостійно звернутися до територіального центру комплектування та соціальної підтримки (військовозобов’язані та резервісти Служби безпеки України - до Центрального управління або регіональних органів Служби безпеки України, військовозобов’язані та резервісти розвідувальних органів України - до відповідного підрозділу розвідувальних органів України) або через електронний кабінет призовника, військовозобов’язаного та резервіста з метою отримання направлення на військово-лікарську комісію для проходження медичного огляду".

    Отже, якщо чоловік не відноситься до жодної із вищезазначених категорій, то повинен пройти ВЛК.

    При тому, станом на зараз, він може сформувати направлення через Резерв+ аби не звертатись за останнім безпосередньо в ТЦК.

    Відповідно до Постанови КМУ №560 "Про затвердження Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період":

    "74-3. У разі коли військовозобов’язані та резервісти самостійно виявили бажання пройти медичний огляд, вони можуть подати запит засобами електронного кабінету призовника, військовозобов’язаного та резервіста.

    За наявності підстав для проходження медичного огляду направлення на військово-лікарську комісію для проходження медичного огляду в електронній формі формується з використанням відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі призовників, військовозобов’язаних та резервістів, протягом одного календарного дня з дня подання військовозобов’язаним або резервістом такого запиту.

    Сформоване за допомогою Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів направлення надсилається до електронного кабінету призовника, військовозобов’язаного та резервіста.

    Сформоване на запит військовозобов’язаного або резервіста направлення на військово-лікарську комісію для проходження медичного огляду вважається отриманим таким військовозобов’язаним або резервістом у день надсилання цього направлення в електронний кабінет призовника, військовозобов’язаного та резервіста.

    У сформованому направленні на військово-лікарську комісію для проходження медичного огляду зазначаються інформація згідно з вимогами законодавства щодо відповідальності громадян за ухилення від військової служби під час мобілізації, у тому числі за ухилення від проходження медичного огляду за направленням районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки, та строк завершення медичного огляду.

    У разі коли військовозобов’язаному або резервісту було надіслано або вручено повістку з метою проходження медичного огляду для визначення придатності до військової служби і таким військовозобов’язаним або резервістом в межах строку прибуття за такою повісткою було подано запит про формування в електронній формі направлення на військово-лікарську комісію для проходження медичного огляду, вважається, що з часу отримання в електронній формі направлення на військово-лікарську комісію для проходження медичного огляду військовозобов’язаний або резервіст підтверджує отримання повістки про виклик з метою проходження медичного огляду для визначення придатності до військової служби. У такому випадку військовозобов’язані та резервісти можуть не з’являтися у строк та місце, зазначені в повістці для проходження медичного огляду для визначення придатності до військової служби.

    76. Документально оформлені результати проходження резервістом або військовозобов’язаним медичного огляду військово-лікарської комісії доставляються до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки не пізніше ніж протягом наступного дня після винесення рішення (постанови) про придатність резервіста або військовозобов’язаного до військової служби.

    77. Рішення (постанову) військово-лікарської комісії щодо придатності резервіста або військовозобов’язаного до проходження військової служби під час мобілізації вноситься до бази даних Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів не пізніше ніж протягом наступного дня з дня надходження відповідного рішення до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки."

    Якщо жє чоловік не пройде ВЛК, то його притягнуть до адміністративної відповідальності та оголосять у розшук, що дозволить працівникам НПУ доставити чоловіка в ТЦК задля складання протоколу та постанови про притягнення до адміністративної відповідальності.

    Як також, окрім розшуку та штрафу, чоловік все одно отримає направлення на проходження ВЛК при доставленні його до ТЦК.

    Зазвичай процесс накладання штрафу за неявку по повістці починаеться із складання протоколу та подальшої винесення постанови керівником ТЦК про притягнення громадянина до адміністративної відповідальності.

    Після винесення постанови чоловік повинен або оскаржити таку постанову упродовж 10 днів до районного суду або ж упродовж 15 днів сплатити штраф. У разі несплати штрафу в зазначений термін постанова передається у виконавчу службу. Після того відкривається виконавче провадження про примусове стягнення з Вас суми штрафу. При тому сума штрафу подвоюється й до останнього додається 10% виногороди виконавця. Тобто, по суті, це вже буде не мінімальний штраф на 17К, а стягнення майже на 40К.

    Першочергово виконавець накладає арешт на Ваші банківські рахунки та, якщо на останніх є кошти, стягує їх. Крім того, у разі недостатної кількості коштів, арешт накладається н а рухоме майно.

    Щодо нерухомого майна, то є умова: у разі якщо сума, що підлягає стягненню за виконавчим провадженням, не перевищує 20 розмірів мінімальної заробітної плати (з 01 квітня 2024 року - 160 000 грн.), звернення стягнення на єдине житло боржника та земельну ділянку, на якій розташоване таке житло, не здійснюється. У такому разі виконавець зобов’язаний вжити заходів для виконання рішення за рахунок іншого майна боржника.

    З приводу втрати відстрочки, то адміністративне правопорушення не має відношення до права чоловіка на відстрочку та її оформлення (продовження). Проте, також не варто забувати про зловживання своїми повноваженнями працівниками ТЦК, оскільки саме останні відтепер продовжують відстрочку та вносять дані до реєстру про надання останньї. Звісно, це за умови, якщо відстрочка не оформлена через Резерв+.

    Згідно тієї ж Постанови КМУ №560:

    "Відстрочка від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період, надана (оформлена) відповідно до пунктів 57-58-1 цього Порядку, у разі продовження строку проведення мобілізації продовжується районним (міським) територіальним центром комплектування та соціальної підтримки без повторного надання військовозобов’язаним документів, що підтверджують право на відстрочку, за наявності у нього законних підстав на відстрочку (відповідно до раніше поданих військовозобов’язаним документів для оформлення відстрочки) на строк, установлений Указом Президента України про продовження строку проведення мобілізації, але не більш як до настання обставин, за яких особа втрачає законні підстави для відстрочки, шляхом внесення до Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів інформації про зміну дати закінчення дії відстрочки.

    Відстрочка від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період, надана (оформлена) відповідно до пункту 59 цього Порядку, у разі продовження строку проведення мобілізації продовжується за допомогою застосування електронної інформаційної взаємодії Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів з іншими державними реєстрами або базами (банками) даних на строк, установлений Указом Президента України про продовження строку проведення мобілізації, але не більш як до настання обставин, за яких військовозобов’язаний втрачає законні підстави для відстрочки".

    З повагою, адвокат Айвазян.


Похожие вопросы


Кодексы Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України