Задайте вопрос юристу

931 юриста готовы ответить сейчас

Ответ за ~15 минут

Задать вопрос на сайте

Армия и мобилизация, 28 июня 2025, вопрос №138832 500₴

Право на виїзд за кордон під час воєнного стану для студента іноземного вишу з відстрочкою

Я навчаюся у вищому навчальному закладі за кордоном та маю офіційне підтвердження — довідку з закладу освіти, документи про зарахування, студентський квиток тощо. Також у мене оформлена відстрочка від мобілізації(але від українського вузу).Мені 20 років

Хочу дізнатися, чи маю я право на законний виїзд за кордон для продовження навчання. Які саме нормативні документи це регулюють? Чи потрібні додаткові дозволи чи подання заяв до ТЦК? Як відбувається процедура виїзду на практиці станом на сьогодні?

Ответы юристов (5)

    Турчин Ярослав Олексійович

    ДОБРОГО ДНЯ, ВІТАЛІЙ! Факт навчання за кордоном у закладі вищої освіти та й навіть оформлена відстрочка - на жаль за чинного регулювання питання перетину кордону не у конституційний спосіб, тобто постановою Кабінету Міністрів України, а не законом - не дозволяє виїздити за кордон.

    Правильність цієї незаконної ситуації підтвердив і Верховний Суд у 2024 році, поставивши крапку в питаннях законності цього всього.

    Я як юрист вважаю, що обмеження прав людини на свободу пересування вчинене не у конституційний спосіб. Верховний Суд має іншу думку. Тому всі підпорядковуються саме рішенню Верховного Суду та Правилам КМУ щодо перетинання кордону.

    Прикордонники у своїй діяльності керуються не Конституцією, законами або ж присягою на вірність народу, а вказівками керівництва, тобто осіб, які приймають їх на роботу і платять зарплатню. Хто не виконує - того звільняють і мобілізують в штурмовики.

    Тому всі залякані і виконують те, що їм каже безпосереднє керівництво.

    Згідно пункту 2-6 Правил перетинання державного кордону громадянами України, затверджених постановою КМУ від 27 січня 1995 р. № 57 (в чинній редакції від 13.03.2025 р.) У разі введення на території України надзвичайного або воєнного стану право на перетин державного кордону, крім осіб, зазначених у пунктах 2-1 та 2-2 цих Правил, також мають інші військовозобов’язані особи, які не підлягають призову на військову службу під час мобілізації. Ця норма не поширюється на осіб, визначених в пунктах 1 і 2 частини третьої статті 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”, а також пункті 2-14 цих Правил.

    {Абзац перший пункту 2-6 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 285 від 13.03.2025}

    ОТЖЕ, Уряд України обмежив право на виїзд за кордон осіб з відстрочкою по пунктам 1, 2 ч. 3 ст. 23 Закону про мобілізаційну підготовку та мобілізацію. Тобто як студентів, так і викладачів.

    Зробити з цим нічого неможливо, адже адміністративні суди банально неефективні проти державної політики і не маючи недоторканості від переслідувань - фактично обслуговують рішення влади, виправдовуючи їх законність.

    Право на відстрочку на підставі навчання у виші за денною або дуальною формами здобуття освіти не є підставою для перетину державного кордону України – позиція Верховного Суду.

    в численних інших рішеннях КАС ВС продукував наступний висновок: право на відстрочку на підставі навчання у виші за денною або дуальною формами здобуття освіти не є безумовною та самостійною підставою для перетину державного кордону України в умовах воєнного стану. Тобто, право на відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації не є тотожним з правом на перетин державного кордону в умовах воєнного стану.

    Відповідний висновок міститься зокрема у постанові КАС ВС від 28 лютого 2024 року по справі 240/29892/22, постанові КАС ВС від 19 вересня 2023 року по справі 160/14641/22 та багатьох інших.

    У постанові по справі 240/29892/22 Верховний Суд вказав, що відстрочка від призову на військову службу під час мобілізації, на яку має право позивач відповідно до абзацу другого частини другої статті 23 Закону № 3543-XII, в умовах дії воєнного стану не є підставою для зняття обмежень на виїзд з України, запровадження яких продиктоване необхідністю мобілізації.

    Так, за обставинами справи 240/29892/22, у листопаді 2022 року чоловік звернувся до суду з адміністративним позовом до прикордонного загону Державної прикордонної служби, у якому просив визнати нечинним і скасувати рішення про відмову у перетинанні держаного кордону на виїзд з України.

    Позивач для перетинання кордону через міжнародний пункт пропуску для автомобільного сполучення «Устилуг» подав уповноваженій особі Державної прикордонної служби такі документи: паспорт для виїзду за кордон; посвідчення про приписку військовозобов`язаного; довідку ТЦК для виїзду за кордон здобувачів фахової передвищої та вищої освіти, асистентів-стажистів, аспірантів, та докторантів, які навчаються за денною або дуальною формами здобуття освіти; довідку про те, що позивач виконав формальні вимоги на другому етапі прийому на навчання на 2022/2023 навчальний рік і внесений до списку студентів, зарахованих до медичної поліцеальної школи в Отвоцьку за напрямом підготовки технік-масажист, з нотаріально засвідченим перекладом.

    Причиною відмови позивачеві стало те, що той «не надав для паспортного контролю документи, що підтверджують підставу для виїзду за кордон».

    Позивач зауважив, що він є здобувачем фахової вищої освіти в іноземному навчальному закладі, тому не підлягає призову. Ці обставини підтверджені документами, які він надав під час прикордонного контролю..

    Житомирський окружний адміністративний суд позовні вимоги задовольнив повністю; визнав протиправним і скасував рішення про відмову у перетинанні державного кордону.

    Сьомий апеляційний адміністративний суд залишив рішення суду першої інстанції без змін.

    Верховний Суд рішення на користь громадянина України - скасував, відмовивши у задоволенін позову та підтримавши позицію Державної прикордонної служби.

    Суд зазначив:

    Беручи до уваги правову позицію, якої дотримується Верховний Суд у спорах цієї категорії, колегія суддів у вимірі обставин цієї справи констатує, що відстрочка від призову на військову службу під час мобілізації, на яку має право позивач відповідно до абзацу другого частини другої статті 23 Закону № 3543-XII, в умовах дії воєнного стану не є підставою для зняття обмежень на виїзд з України, які передбачені у пункті 26 Порядку № 57, та запровадження яких продиктоване необхідністю мобілізації у зв`язку зі збройною агресією російської федерації.

    З цих міркувань документи, які надав позивач для перетинання державного кордону у своїй сукупності не доводили, що він має право на перетин державного кордону (на виїзд з України), відповідно за описаних обставин справи правомірним було рішення посадової особи, яка здійснювала прикордонний контроль, відмовити у перетинанні державного кордону.

    Отже, на думку ВС, суди першої та апеляційної інстанцій повно встановили фактичні обставини справи, але неправильно застосували норми матеріального права.

    Тому судді КАС ВС виснували, що судові рішення судів попередніх інстанцій у цій справі необхідно скасувати та ухвалити нову постанову, якою відмовити студенту у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.

    https://sud.ua/uk/news/publication/319007-otsrochk...

    Звісно є й дещо інша практика. Рішення про відмову у перетині державного кордону має бути обґрунтованим із зазначенням причин відмови, а не просто з посиланням на закон про правовий режим воєнного стану. Відповідні висновки зробив Верховний Суд у складі колегії суддів КАС ВС в постанові від 12 листопада 2024 року по справі №380/11916/22.

    https://sud.ua/uk/news/publication/317533-verkhovn...

    Однак, сенсу про неї детально говорити немає, адже прикордонники всеодно не виконують такі рішення і не випускають людину навіть за рішенням суду.

    Хоча повністю розділяю позицію судді Верховного Суду Уханенка С.А., висловлену ним в Окремій думці до постанови Верховного Суду від 12.11.2024 по справі № 380/11916/22.

    https://reyestr.court.gov.ua/Review/123060407

    Процитую частково:

    "В цілому я підтримую постанову Верховного Суду від 12.11.2024, водночас вважаю за необхідне висловити додаткові аргументи щодо мотивів прийняття зазначеної постанови.

    Слід наголосити, що в разі реалізації передбаченої статтею 64 Конституції України можливості обмеження конституційних прав і свобод в умовах воєнного стану строк таких обмежень повинен бути зазначений у відповідному нормативно-правовому акті щодо кожного права чи свободи, що обмежується.

    Статтею 2 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» встановлено, що правовою основою введення воєнного стану є Конституція України, цей Закон та указ Президента України про введення воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях, затверджений Верховною Радою України.

    Указ Президента України про введення воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях, затверджений Верховною Радою України, офіційно оприлюднюється разом із законом щодо затвердження такого указу Президента України та набирає чинності одночасно з набранням чинності таким законом (частина шоста статті 5 Закону України «Про правовий режим воєнного стану»).

    В указі Президента України про введення воєнного стану, зокрема, зазначається вичерпний перелік конституційних прав і свобод людини і громадянина, які тимчасово обмежуються у зв`язку з введенням воєнного стану із зазначенням строку дії цих обмежень, а також тимчасові обмеження прав і законних інтересів юридичних осіб із зазначенням строку дії цих обмежень (пункт 5 частини першої статті 6 Закону України «Про правовий режим воєнного стану»).

    Пунктом 3 Указу Президента України від 24.02.2022 №64/2022 передбачено, що у зв`язку із введенням в Україні воєнного стану тимчасово, на період дії правового режиму воєнного стану, можуть обмежуватися конституційні права і свободи людини і громадянина, передбачені статтями 30-34, 38, 39, 41-44, 53 Конституції України, а також вводитися тимчасові обмеження прав і законних інтересів юридичних осіб в межах та обсязі, що необхідні для забезпечення можливості запровадження та здійснення заходів правового режиму воєнного стану, які передбачені частиною першою статті 8 Закону України «Про правовий режим воєнного стану».

    Отже, зазначеним указом Президента України про введення воєнного стану лише передбачена можливість обмеження конституційних прав і свобод, передбачених статтею 33 Конституції України, однак, власне, обмеження цих прав, відповідно до змісту цієї ж статті, повинно бути встановлено законом.

    Необхідно наголосити на висновку Конституційного Суду України в Рішенні від 01.06.2016 №2-рп/2016 про те, що обмеження щодо реалізації конституційних прав і свобод не можуть бути свавільними та несправедливими, вони мають встановлюватися виключно Конституцією і законами України.

    З огляду на зазначені висновки Конституційного Суду України та враховуючи, що Україна, як правова держава, має своїм пріоритетом гарантування конституційних прав і свобод людини і громадянина, вважаю, що реалізація цих прав і свобод може обмежуватися у виняткових випадках, які повинні встановлюватися Основним Законом України або законами України як актами вищої юридичної сили, а тому можна констатувати, що у статті 33 Конституції України термін «закон» уживається у вузькому значенні.

    Водночас, повертаючись до законодавчого врегулювання обмеження щодо реалізації конституційного права вільно залишати територію України, звертаю увагу на таке.

    Як вже зазначалося, обмеження щодо реалізації конституційного права вільно залишати територію України в разі введення на території України воєнного стану прямо не закріплено в жодному із законів України, натомість таке обмеження випливає з положень Правил перетинання державного кордону, які визначають порядок перетинання громадянами України державного кордону.

    В останній редакції до внесення змін, пов`язаних із введенням воєнного стану, ці Правила встановлювали перелік документів, які дають право на виїзд з України і в`їзд в Україну (особлива увага була приділена особливостям виїзду з України громадян, які не досягли 16-річного віку, у томі числі дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування), алгоритм здійснення прикордонного контролю, порядок пред`явлення уповноваженим особам необхідних для перетину кордону документів, з`ясування уповноваженими особами на їх підставі наявності/відсутності підстав для законного обмеження громадянина у праві виїзду за кордон, підстави тимчасового затримання або вилучення паспортних документів, права та обов`язки громадян при здійсненні прикордонного контролю.

    Наголошую, що Правила перетинання державного кордону в тій редакції не встановлювали інших, ніж передбачено статтею 6 Закону України «Про порядок виїзду з України і в`їзду в Україну громадян України», підстав для тимчасового обмеження права громадян України на виїзд з України, а лише розкривали особливості перетину кордону окремих категорій осіб, зокрема неповнолітніх. Характер цього підзаконного нормативно-правового акту не відносився до обмежувальних, оскільки, дотримуючись цих Правил, громадяни України могли перетнути державний кордон, натомість їх порушення мало наслідком відмову в такому перетинанні.

    Після введення Указом Президента України від 24.02.2022 №64/2022 воєнного стану на всій території України Правила перетинання державного кордону зазнали значних змін, а саме: Правила (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) доповнені пунктами 2-1, 2-2, 2-3, 2-5, 2-6, 2-7, 2-8, 2-9, 2-10, 2-11, які визначають осіб, що мають право перетинати державний кордон у разі введення на території України надзвичайного або воєнного стану. Водночас Правила перетинання державного кордону не містять будь-якого переліку осіб, кому робити це заборонено.

    Тобто встановлену Законом України «Про порядок виїзду з України і в`їзду в Україну громадян України» формулу виїзду громадян з України - «дозволено всім, крім тих, кому заборонено законом» - кардинально змінено Правилами перетинання державного кордону, зі змінами, внесеними після введення воєнного стану, на - «заборонено всім, крім тих, кому дозволено».

    Таким чином, прийняті Кабінетом Міністрів України на виконання Закону України «Про порядок виїзду з України і в`їзду в Україну громадян України» Правила перетинання державного кордону (зі змінами після 24.02.2022) не відповідають цьому Закону, по суті, змінюють його основну концепцію та встановлюють нові умови перетину державного кордону, не передбачені профільним законом.

    У розумінні статті 33 Конституції України Правила перетинання державного кордону (зі змінами після 24.02.2022) не є тим нормативно-правовим актом, на підставі якого може бути встановлена заборона виїзду з України, у тому числі в період дії воєнного стану, оскільки Закон України «Про порядок виїзду з України і в`їзду в Україну громадян України» не передбачає такої заборони.

    Розглядаючи «законність» досліджуваного обмеження через сукупність законів, зокрема Конституції України, Законів України «Про правовий режим воєнного стану», «;Про військовий обов`язок і військову службу», «;Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» та Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженого Законом України від 24.02.2022 №2102-IX, констатую, що таке обмеження випливає з необхідності реалізації конституційного обов`язку щодо захисту Вітчизни, несення військової служби та потреби в мобілізації оборонних людських та матеріальних ресурсів для забезпечення захисту державності, що відповідає легітимній меті цього обмеження та є виправданим інтересами держави та суспільства.

    ...

    Також наголошую, що нормативно-правові акти, які складають указану сукупність законів, не дають відповіді на критично важливі питання про умови тимчасового обмеження права громадянина виїзду з України та строк запровадження такого обмеження, а також про наявність виключень, за яких на громадянина не поширюється запроваджене обмеження.

    ...

    Підсумовуючи, зазначу такі висновки:

    1) обмеження щодо реалізації конституційного права вільно залишати територію України, яке передбачене статтею 33 Конституції України, може встановлюватися виключно законами України як актами вищої юридичної сили;

    2) обмеження щодо реалізації конституційного права вільно залишати територію України в разі введення на території України воєнного стану прямо не закріплено в жодному із законів України;

    3) досліджені норми Конституції України, Законів України «Про правовий режим воєнного стану», «;Про військовий обов`язок і військову службу», «;Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» та Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженого Законом України від 24.02.2022 №2102-IX, у своїй сукупності можна вважати законом у розумінні статті 33 Конституції України, водночас такий закон не відповідає критеріям «якості закону» та суперечить принципу юридичної визначеності як складової верховенства права, що виключає можливість їхнього застосування до спірних правовідносин.

    Суддя С.А. Уханенко"

    Фактично суддя Верховного Суду у своїй окремій думці до постанови вказав, що постанова Уряду України щодо перетинання кордону і встановлення правил, відмінних від встановлених законами України - має усі ознаки неконституційної та незаконної, прийнятої Урядом України з грубим порушенням правової визначеності та без наявних на таку нормотворчість повноважень.

    Я б пішов далі і констатував, що Уряд та окремі міністерства і відомства фактично узурпували конституційні повноваження Парламенту як єдиного представницького органу держави і Українського народу, при цьому в порушення статті 17 Конституції та Закону України "Про Збройні сили України" використали для цього ЗСУ як привід привласнення невластивих виконавчій владі функцій.

    ОТЖЕ, і така позиція порядних суддів є. А Президент фактично перелічивши в своєму Указі що права людини можуть бути обмежені - ухилився від належного правового регулювання цих питань, "перевівши стрілки" на зручний Уряд, який виконає будь-які вказівки президента в умовах парламентсько-президентської республіки за Конституцією... про що чомусь усі забули, знову повернувшись в реалії президентської республіки якщо не диктатури часів Кучми, не у конституційний спосіб, а лише шляхом контролю президента над силовими структурами, які можуть впливати та тиснути на законодавчий орган держави, фактично нівелювавши його представницький статус від народу України.

    Оскільки президент дозволив собі у злочинний спосіб відстороняти навіть суддів Конституційного Суду України (незаконність указів визнана Великою Палатою Верховного Суду) та призначає суддями КСУ людей без належної вищої юридичної освіти (Міжнародне право - це не юридична освіба, а невідомо що), без досвіду роботи (нещодавно призначений суддя КСУ ніде з 2004 року не працював, а подав у підтвердження своєї буцімто роботи- перекладеного листа, що він з 2004 року був координатором якихось програм ОБСЄ). Тобто фактично тепер в КСУ буде суддею людина, яка працювала на іноземні держави і не сплачувала навіть в Україні з 2004 року податки із трудової діяльності. Подивимось які рішення тепер почне приймати Конституційний Суд.

    Тож в існуючих умовах обмеженої демократії Ви звісно можна витратити рік на суди. Можливо навіть послатися на ці позиції Верховного Суду і отримати рішення про виїзд і судді приймуть Вашу сторону, але чи дасть це виїхати за кордон на практиці - гарантувати не можу.

    Водночас, у разі спроб перетину кордону існує ймовірність Вашої протиправної "бусифікації". Нещодавно такий випадок був. У людини була відстрчока по освіті у вітчизняному закладі вищої освіти, а її нахабно одне з львівських ТЦК силою мобілізувало прямо з кордону, сфальсифікувало усі документи та ВЛК та закинуло в учбову частину.

    Їм зараз все можна. Тож навіть записи в Резерв+ та ін. не рятують від бандформувань на дорогах, які щоб самі не виконувати обов"язок в зоні бойових дій, готові викрадати та катувати цивільне населення, ловити кого завгодно і відправляти. При цьому їх не цікавить подальша доля такої людини. Навіть якщо його частина і не візьме, бо він непридатний до служби. Чистої води формалізм та бюрократія, які підняті до ідеології. Саме тому поділяю думку фахівців, що людям з армійським мисленням не можна давати владу та повноваження для взаємодії з цивільним населенням, бо виходить те, що виходить. В армії не прийнято задавати зайві питання, цікавитись законністю, логікою певних дій. Треба і все. І наказ має бути виконаний будь-якою ціною. І якщо для бойових дій це потрібно та ефективно, то для виконання адміністративних функцій з населенням - перетворюється на фактично злочинну діяльність.

    Тому вибачте, але ця схема виїзду на жаль не працює з 2022 року.

    Бажаю успішного вирішення ситуації!

    З повагою та розумінням, юрист Ярослав Турчин (м. Гамбург ,Німеччина)

    Айвазян Юрій Климентійович

    Доброго дня, Віталію!

    Хочу дізнатися, чи маю я право на законний виїзд за кордон для продовження навчання. Які саме нормативні документи це регулюють?

    На жаль, Вам не дозволять перетнути кордон, оскільки навчання за кордоном не є підставою для виїзду, як і навчання в Україні, згідно Правил перетину державного кордону громадянами України.

    Відповідно до Постанови КМУ № 57 "Про затвердження Правил перетинання державного кордону громадянами України":

    "2-6. У разі введення на території України надзвичайного або воєнного стану право на перетин державного кордону, крім осіб, зазначених у пунктах 2-1 та 2-2 цих Правил, також мають інші військовозобов’язані особи, які не підлягають призову на військову службу під час мобілізації. Ця норма не поширюється на осіб, визначених в пунктах 1 і 2 частини третьої статті 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”, а також пункті 2-14 цих Правил".

    Отже, якщо Ви бажаєте виїхати за кордон та мати можливість навчатись в іноземному ВНЗ, Вам необхідно шукати іншу підставу для перетину кордону https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/57-95-п#Text.

    Чи потрібні додаткові дозволи чи подання заяв до ТЦК? Як відбувається процедура виїзду на практиці станом на сьогодні?

    ТЦК не надає відповідних дозволів, оскільки громадяни України, які навчаються за кордоном не мають права на виїзд.

    На практиці станом на сьогодні Ви однозначно отримаєте відмову у виїзді від прикордонників, які б підтверджуючи документи Ви при собі не мали.

    Ви звичайно можете оскаржити відмову у виїзді до адміністративного суду, проте, по перше, це займе немало часу, а по-друге, безперспективно. Оскільки навіть при визнанні судом відмови прикордонників неправомірною, суд не зобов'яже ДПСУ дозволити Вам перетинути кордон й при наступному перетині Ви отримаєте вже іншу відмову.

    В цілому станом на зараз в Вас є єдиний варіант: вступити на навчання до українського ВНЗ та виїхати по програмі академічної мобільності.

    Згідно вищезгаданих Правил перетину державного кордону:

    "2-19. У разі введення на території України воєнного стану пропуск через державний кордон громадян України чоловічої статі віком від 18 до 22 років, які за денною формою здобуття освіти здобувають ступінь вищої освіти бакалавра (магістра медичного, фармацевтичного або ветеринарного спрямування) в закладах вищої освіти України державної або комунальної форми власності та які згідно з Порядком реалізації права на академічну мобільність, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 12 серпня 2015 р. № 579 (Офіційний вісник України, 2015 р., № 66, ст. 2183; 2022 р., № 42, ст. 2290), є учасниками програм освітньої академічної мобільності і прямують на навчання в іноземні заклади освіти, здійснюється уповноваженими службовими особами Держприкордонслужби за умови виконання правил перетинання державного кордону України, наявності підтвердних документів.

    Підтвердними документами для здобувачів освіти закладів вищої освіти України державної або комунальної форми власності, які є учасниками програм освітньої академічної мобільності, є:

    довідка від закладу вищої освіти України щодо направлення учасника програми освітньої академічної мобільності для навчання в іноземному закладі освіти із зазначенням підстави співробітництва, строку навчального семестру за кордоном, відсутності за результатами двох останніх семестрів (півріч) негативних оцінок і фактів перескладання заліків і екзаменів та підтвердження рівня володіння здобувачем освіти мовою викладання в іноземному закладі освіти;

    копія договору академічної мобільності, засвідчена закладом освіти України в установленому порядку;

    е-квиток студента (учня), перевірений засобами Порталу Дія за допомогою електронних пристроїв шляхом зчитування або введення унікального електронного ідентифікатора;

    військово-облікові документи з відповідними відмітками районного (об’єднаного районного), міського (районного у містах, об’єднаного міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки.

    Здобувачі освіти закладу вищої освіти України державної або комунальної форми власності, які є учасниками програм освітньої академічної мобільності, можуть безперервно перебувати за кордоном не більше строку навчального семестру".

    Можливо в Вас є сімейні обставини? Наприклад, близькі родичі з інвалідністю І або ІІ групи чи потребою у постійному догляді?

    З повагою, адвокат Айвазян.

    Карпенко Андрій Володимирович

    Вітаю!

    ЯК СТУДЕНТ ІНОЗЕМНОГО ВИШУ ВИ НЕ МАЄТЕ ПРАВА НА ПЕРЕТИН КОРДОНУ.

    Згідно пункту 2-6 Правил перетину кордону студенти не мають права на перетин кордону.

    Кабінет Міністрів України 2 квітня 2024 року ухвалив постановуПро внесення зміни до Правил перетинання державного кордону громадянами України.

    ВИ ЗМОЖЕТЕ ПЕРЕТНУТИ КОРДОН ТІЛЬКІ ПО ПРОГРАМІ АКАДЕМІЧНОЇ МОБІЛЬНОСТІ ВІД УКРАЇНСЬКОГО УНІВЕРСИТЕТА.

    ОФІЦІЙНЕ РОЗ'ЯСНЕННЯ МОН З ПРИВОДУ АКАДЕМІЧНОЇ МОБІЛЬНОСТІ:

    https://mon.gov.ua/osvita-2/vishcha-osvita-ta-osvi...

    Пункти 11, 12 та 15 Положення про порядок реалізації права на академічну мобільність передбачають укладення договору про участь у програмі академічної мобільності. Наявність такого договору є інструментом забезпечення прав та дотримання обов’язків учасників академічної мобільності, а також уникнення суперечностей по закінченню перебування особи за програмою академічної мобільності та повернення до основного ВНЗ.

    Договори укладають вітчизняні учасники академічної мобільності (студенти, аспіранти, докторанти, науково-педагогічні, педагогічні, наукові працівники) та вітчизняні вищі навчальні заклади (наукові установи), у яких вони (учасники академічної мобільності) навчаються/працюють/провадять наукову діяльність до початку реалізації академічної мобільності.

    ЯКУ ІНФОРМАЦІЮ ПОВИНЕН МІСТИТИ ДОГОВІР:

    Це залежить від виду та форми академічної мобільності, а також від того, хто є учасником мобільності.

    Рекомендується включати у договір між вітчизняним здобувачем вищої освіти та вітчизняним вищим навчальним закладом (науковою установою) наступну інформацію:

    ЯКЩО ДОГОВІР МІЖ СТУДЕНТОМ-БАКАЛАВРОМ/МАГІСТРОМ ТА ВНЗ:

    • Навчальний рік реалізації академічної мобільності, період проведення академічної мобільності (семестр, місяць), вид/форма академічної мобільності;
    • Персональні дані учасника академічної мобільності:
      1. ПІБ;
      2. рівень вищої освіти/освітньо-кваліфікаційний рівень (бакалавр/магістр), що здобувається;
      3. факультет, напрям підготовки/спеціальність; рік навчання.
    • Інформацію про вищі навчальні заклади/наукові установи:
      1. Вітчизняний ВНЗ/наукова установа (сторона, яка відправляє учасника академічної мобільності);
      2. Іноземний (або вітчизняний у разі внутрішньої мобільності) ВНЗ/наукова установа (сторона, яка приймає учасника академічної мобільності)
    • Орієнтовну інформацію про навчальну програму в іноземному ВНЗ/науковій установі;
    • Підтвердження учасником академічної мобільності, що він/вона уважно ознайомилися із академічною програмою іноземного ВНЗ перед заповненням цієї частини договору;
    • Інформацію про тип документу, який учасник академічної мобільності отримає після завершення програми академічної мобільності (диплом, сертифікат, академічна довідка тощо);
    • Фінансові умови участі у програмі академічної мобільності (повне фінансування участі у програмі академічної мобільності = студент не отримує стипендію у вітчизняному ВНЗ; часткове фінансування участі у програмі академічної мобільності = ВНЗ зберігає виплату стипендії учаснику академічної мобільності);
    • Підписи завідувача кафедри/декана/проректора з міжнародної діяльності/начальника відділу міжнародного співробітництва/ректора, а також підпис учасника академічної мобільності;
    • Іншу інформацію, яку ВНЗ/наукові установи вважають за необхідне додати у договір.
    Дерій Владислав Олегович

    Вітаю Вас, Віталій!

    На жаль, сама по собі відстрочка, яка оформлена студенту - не дає право виїзду за кордон. Тому і навчання в іноземному ВНЗ - не допоможе з виїздом з України (за винятком виїзду на підставі академічної мобільності).

    Згідно п.2-6 Правила перетинання державного кордону громадянами України

    У разі введення на території України надзвичайного або воєнного стану право на перетин державного кордону, крім осіб, зазначених у пунктах 2-1 та 2-2 цих Правил, також мають інші військовозобов’язані особи, які не підлягають призову на військову службу під час мобілізації. Ця норма не поширюється на осіб, визначених в пунктах 1 і 2 частини третьої статті 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”, а також пункті 2-14 цих Правил.

    Згідно п. 1 частини 3 статті 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”

    Призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період не підлягають також здобувачі професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти, які навчаються за денною або дуальною формою здобуття освіти і здобувають рівень освіти, що є вищим за раніше здобутий рівень освіти у послідовності, визначеній частиною другою статті 10 Закону України "Про освіту", а також докторанти та особи, зараховані на навчання до інтернатури

    Проте, Ви можете рекомендованим листом звернутись до Голови ДПСУ та отримати індивідуальний дозвіл на виїзд з України.

    Згідно частини 6 статті 14 ЗУ "Про прикордонний контроль" За наявності підстав гуманітарного характеру, для забезпечення захисту національних інтересів або у зв’язку з виконанням міжнародних зобов’язань іноземцям, особам без громадянства або громадянам України, які не відповідають одній чи кільком умовам перетинання державного кордону України, Голова Державної прикордонної служби України або особа, яка виконує його обов’язки, може дозволити перетнути державний кордон.

    Виїзд за межі України в умовах воєнного часу здійснюється згідно Правил перетинання державного кордону громадянами України затверджених постановою КМУ 57.

    Згідно пункту 13 Правил Під час здійснення прикордонного контролю уповноважені службові особи підрозділу охорони державного кордону використовують бази даних Держприкордонслужби про осіб, які перетнули державний кордон, вчинили правопорушення, протидію яким законодавством віднесено до компетенції Держприкордонслужби, яким тимчасово обмежено право виїзду з України, про недійсні, викрадені та втрачені паспортні документи, а також інші передбачені законом бази даних.

    Інформація про громадян, яким уповноваженою службовою особою Держприкордонслужби або Головою Державної прикордонної служби надано дозвіл на перетинання державного кордону, вноситься до відповідної бази даних.

    Проте, Вам на пункті потрібно буде довести мету поїздки. І тому, не виключено, що, навіть, маючи дозвіл від Голови ДПСУ прикордонник Вам відмовить у перетині кордону вказавши, що Ви не надали підтверджуючі документи. Ще однією проблемою може бути те, що даний взагалі дозвіл не внесуть в базу даних.

    Якщо не отримаєте індивідуальний дозвіл Голови ДПСУ, то Вам потрібно шукати інші підстави для пертину кордону (наприклад, супроводження родичів з інвалідністю)

    Або Ви можете вимагати письмову відмову у праві на перетин кордону, спробувати скасувати чи змінити її у начальника органу охорони державного кордону або скасувати та визнати нечинною у судовому порядку. На жаль, суд в більшості випадків приймає позицію ДПСУ.

    З повагою, юрист Дерій В.О.!

    Успіхів Вам!

    Кирда Вячеслав Володимирович

    Вітаю Вас!

    Я навчаюся у вищому навчальному закладі за кордоном та маю офіційне підтвердження — довідку з закладу освіти, документи про зарахування, студентський квиток тощо. Також у мене оформлена відстрочка від мобілізації(але від українського вузу).Мені 20 років

    Хочу дізнатися, чи маю я право на законний виїзд за кордон для продовження навчання. Які саме нормативні документи це регулюють? Чи потрібні додаткові дозволи чи подання заяв до ТЦК? Як відбувається процедура виїзду на практиці станом на сьогодні?

    Як студент Ви можете перетнути кордон, чинне законодавство надає таку можливість.

    КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ ПОСТАНОВА

    від 27 січня 1995 р. № 57 Київ

    Про затвердження Правил перетинання державного кордону громадянами України

    2-19. У разі введення на території України воєнного стану пропуск через державний кордон громадян України чоловічої статі віком від 18 до 22 років, які за денною формою здобуття освіти здобувають ступінь вищої освіти бакалавра (магістра медичного, фармацевтичного або ветеринарного спрямування) в закладах вищої освіти України державної або комунальної форми власності та які згідно з Порядком реалізації права на академічну мобільність, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 12 серпня 2015 р. № 579 (Офіційний вісник України, 2015 р., № 66, ст. 2183; 2022 р., № 42, ст. 2290), є учасниками програм освітньої академічної мобільності і прямують на навчання в іноземні заклади освіти, здійснюється уповноваженими службовими особами Держприкордонслужби за умови виконання правил перетинання державного кордону України, наявності підтвердних документів.

    Підтвердними документами для здобувачів освіти закладів вищої освіти України державної або комунальної форми власності, які є учасниками програм освітньої академічної мобільності, є:

    довідка від закладу вищої освіти України щодо направлення учасника програми освітньої академічної мобільності для навчання в іноземному закладі освіти із зазначенням підстави співробітництва, строку навчального семестру за кордоном, відсутності за результатами двох останніх семестрів (півріч) негативних оцінок і фактів перескладання заліків і екзаменів та підтвердження рівня володіння здобувачем освіти мовою викладання в іноземному закладі освіти;

    копія договору академічної мобільності, засвідчена закладом освіти України в установленому порядку;

    е-квиток студента (учня), перевірений засобами Порталу Дія за допомогою електронних пристроїв шляхом зчитування або введення унікального електронного ідентифікатора;

    військово-облікові документи з відповідними відмітками районного (об’єднаного районного), міського (районного у містах, об’єднаного міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки.

    Здобувачі освіти закладу вищої освіти України державної або комунальної форми власності, які є учасниками програм освітньої академічної мобільності, можуть безперервно перебувати за кордоном не більше строку навчального семестру.

    У КОЖНОМУ ЗАКЛАДІ СВОЇ ЗРАЗКИ ВНУТРІШНІХ РОЗПОРЯДЧИХ ДОКУМЕНТІВ, А ТОМУ НЕ БАЧУ СЕНСУ У ПОШУКУ ЗРАЗКІВ. ПО ІНТЕРНЕТУ ЇХ ВИСТАЧАЄ, АЛЕ КОЖНЕ ЗАКЛАД ОСВІТИ Є АВТОНОМНИЙ.

    Повний пакет документів для виїзду за кордон:

    - закордонний паспорт;

    - довідка із закладу освіти щодо направлення за кордон;

    - копія договору Вашого закладу освіти про академічну мобільність;

    - е-квиток здобувача освіти;

    - Ваш військово-обліковий документ з відміткою ТЦК про дозвіл на виїзд.

    З повагою! Щасти Вам!


Похожие вопросы


Кодексы Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України