Задайте вопрос юристу

944 юриста готовы ответить сейчас

Ответ за ~15 минут

Задать вопрос на сайте

Военное право, 07 августа 2025, вопрос №140458 340₴

Поновлення та відстрочка

Доброго дня. Прошу юридичної оцінки.
У 2017 вступив до медуніверситету на спеціальність 222 «Медицина» (освітній рівень у медицині відразу магістр, денна форма, контракт). У 2023 (6 курс) відрахувався. У 2023–2025 н.р. 2 роки поспіль поновлювався, але щоразу був відрахований. Диплом не отримував, рівень магістра не здобутий. У 2025–2026 планую знову поновитися на ту ж програму і закінчити навчання. Мені 25 років. Після досягнення цього віку отримав повістку на заміну військоблдокументу, але не зʼявився. ВЛК пройшов раніше по повістці, дані уточнено вчасно.

Прошу відповісти:

1. Чи маю я право на відстрочку при поновленні, якщо не здобував вищого рівня освіти та ніде не вчився на іншій спеціальності чи в іншому ЗВО?
2. Чи вважається така ситуація «вперше здобуттям» освіти за ч. 13 ст. 23 Закону про моб. підготовку?
3. Чи вважається порушеною «послідовність освіти», якщо я не змінював ані спеціальність, ані ЗВО?
4. Чи можуть ТЦК/МОН вважати, що право вже реалізовано через попереднє навчання?
5. Чи можу я вимагати від ЗВО довідку, де буде вказано, що я не здобував рівень і послідовність не порушена?
6. Чи можна через ЗВО або МОН внести правильну позначку в ЄДЕБО?
7. Чи є відповідальність за неявку на повістку для оновлення обліку, якщо зараз сам звернуся до ТЦК?
8. Як мені після поновлення діяти з ТЦК?
9. Чи зобов’язаний ТЦК дати письмову відмову на вимогу?
10. Чи відома вам судова практика на мою користь (чув про № 280/10657/24, № 460/14502/24)?

Дякую!

Ответы юристов (5)

    Айвазян Юрій Климентійович

    Доброго дня, Олексію!

    Прошу відповісти:

    1. Чи маю я право на відстрочку при поновленні, якщо не здобував вищого рівня освіти та ніде не вчився на іншій спеціальності чи в іншому ЗВО?

    Відповідно до чинного законодавства маєте таке право, оскільки не здобули на даний момент рівень освіти магістр.

    Частиною першою статті 5 Закону України «Про вищу освіту» визначено, що підготовка фахівців з вищою освітою здійснюється за відповідними освітніми програмами на таких рівнях вищої освіти:

    • початковий рівень (короткий цикл) вищої освіти;
    • перший (бакалаврський) рівень;
    • другий (магістерський) рівень;
    • третій (освітньо-науковий/освітньо-творчий) рівень.

    Початковий рівень (короткий цикл) вищої освіти передбачає набуття здобувачами вищої освіти здатності до розв’язування типових спеціалізованих задач у певній галузі професійної діяльності.

    Перший (бакалаврський) рівень вищої освіти передбачає набуття здобувачами вищої освіти здатності до розв’язування складних спеціалізованих задач у певній галузі професійної діяльності.

    Другий (магістерський) рівень вищої освіти передбачає набуття здобувачами вищої освіти здатності до розв’язування задач дослідницького та/або інноваційного характеру у певній галузі професійної діяльності.

    Третій (освітньо-науковий/освітньо-творчий) рівень передбачає набуття здобувачами вищої освіти здатності розв’язувати комплексні проблеми в галузі професійної та/або дослідницько-інноваційної діяльності.

    Згідно частини другої статті 5 Закону України «Про вищу освіту» (далі – Закон України №1556-VII) здобуття вищої освіти на кожному рівні вищої освіти передбачає успішне виконання особою освітньої програми, що є підставою для присудження відповідного ступеня вищої освіти:

    1) молодший бакалавр;

    2) бакалавр;

    3) магістр;

    4) доктор філософії/доктор мистецтва;

    Магістр - це освітній ступінь, що здобувається на другому рівні вищої освіти та присуджується закладом вищої освіти (науковою установою) у результаті успішного виконання здобувачем вищої освіти відповідної освітньої програми. Ступінь магістра здобувається за освітньо-професійною або за освітньо-науковою програмою. Обсяг освітньо-професійної програми підготовки магістра становить 90-120 кредитів ЄКТС, обсяг освітньо-наукової програми - 120 кредитів ЄКТС. Освітньо-наукова програма магістра обов’язково включає дослідницьку (наукову) компоненту обсягом не менше 30 відсотків.

    Особа має право здобувати ступінь магістра за умови наявності в неї ступеня бакалавра.

    У відповідності із статтею 6 Закону України №1556-VII:

    «1. Атестація - це встановлення відповідності результатів навчання (наукової або творчої роботи) здобувачів вищої освіти вимогам освітньої програми та/або вимогам програми єдиного державного кваліфікаційного іспиту.

    2. Атестація осіб, які здобувають ступінь молодшого бакалавра, бакалавра чи магістра, здійснюється екзаменаційною комісією, до складу якої можуть включатися представники роботодавців та їх об’єднань, відповідно до положення про екзаменаційну комісію, затвердженого вченою радою закладу вищої освіти (наукової установи).

    Заклад вищої освіти на підставі рішення екзаменаційної комісії присуджує особі, яка успішно виконала освітню програму на певному рівні вищої освіти, відповідний ступінь вищої освіти та присвоює відповідну кваліфікацію».

    У частині першій статті 7 Закону України №1556-VII зазначено, що документ про вищу освіту видається особі, яка успішно виконала відповідну освітню програму та пройшла атестацію.

    Частиною другою статті 7 Закону України №1556-VII, визначений перелік документів про вищу освіту:

    • диплом молодшого бакалавра;
    • диплом бакалавра;
    • диплом магістра;
    • диплом доктора філософії/доктора мистецтва.

    Згідно частини третьої статті 7 Закону України №1556-VII у документі про вищу освіту зазначаються назва закладу вищої освіти (наукової установи), що видав цей документ (у разі здобуття вищої освіти у відокремленому підрозділі закладу вищої освіти (наукової установи) - також назва такого підрозділу), назва освітньої програми, а також кваліфікація, що складається з інформації про здобутий особою ступінь вищої освіти, спеціальність (крім міждисциплінарних освітніх програм), спеціалізацію, предметну спеціальність (за наявності) та професійні кваліфікації (у разі присвоєння)».

    2. Чи вважається така ситуація «вперше здобуттям» освіти за ч. 13 ст. 23 Закону про моб. підготовку?

    Так, вважається. Проте така ситуація не вважається "першим здобуттям освіти" згідно алгоритму МОН щодо формування довідки ЄДЕБО. Даним алгоритмом відрахування прирівняно до вже здобутого рівня освіти.

    Тож, якщо Ви вступите повторно на магістратуру, то у Вашій довідці буде зазаначено "Ні, порушує".

    Якщо будете поновлюватись, то повинен бути напис "Так, не порушує", проте, як Ви збираєтесь поновитись, якщо поновлення на дену форму заборонено Наказом МОН №910?

    Відповідно до листа МОН "Про особливості формування в ЄДЕБО довідки про здобувача освіти":

    "в іншому випадку (коли у порівнянні з даними про здобуту освіту послідовність рівнів не порушено) здійснюється автоматична перевірка даних усіх записів про здобуття особою освіти, що містяться в ЄДЕБО, – якщо наявна інформація про навчання, рівень якого не нижче рівня поточного навчання, за яким формується Довідка, у згаданому вище полі зазначається «Ні, порушує»".

    Разом з тим, не вважається порушенням послідовності наступне здобуття освіти:

    1) здобувача освіти було поновлено на навчання або переведено з іншого закладу освіти (в історії поточного навчання перший статус «Поновлено», «Поновлено (з іншого ЗО)», «Переведено (з іншого ЗО)»), а попереднє навчання (запис про яке у статусі «Відраховано із ЗО») було за таким же рівнем, що й поточне навчання (аналогічно, якщо поточне навчання – за ОПС фахового молодшого бакалавра, а попереднє – за ОКР молодшого спеціаліста, або поточне навчання – за ОС бакалавра (на основі ПЗСО), а попереднє – за ОС магістра (на основі ПЗСО)). При цьому в записах про попереднє навчання рік початку навчання не менше року початку поточного навчання. Як виключення, рік початку навчання не порівнюється, якщо особу було відраховано до дати початку навчання або з причиною «За невиконання вимог навчального плану та графіка навчального процесу (після зарахування не приступили до занять протягом 10 днів)».

    Згідно із Наказом МОН №910 "Про деякі особливості набуття та поновлення статусу здобувача освіти":

    1. Тимчасово на період дії правового режиму воєнного стану в Україні призупинити:
    поновлення (включаючи допуск до освітнього процесу після завершення строку переривання навчання) на денну або дуальну форми здобуття освіти, крім наступних категорій осіб:
    • особи, які на дату поновлення не досягли граничного віку направлення на базову військову службу, визначеного статтею 15 Закону України «Про військовий обов’язок і військову службу», за умови наявності інформації про попереднє навчання в Єдиній державній електронній базі з питань освіти;
    • здобувачі освіти, які мали перерву в навчанні у зв’язку з вагітністю та пологами або доглядом за дитиною до досягнення нею трирічного віку (шестирічного віку у передбачених законодавством випадках);
    • особи, звільнені з військової служби після 24 лютого 2022 року;
    • особи, які поновлюються для здобуття освіти за медичними або фармацевтичними спеціальностями, за умови наявності інформації про попереднє навчання в Єдиній державній електронній базі з питань освіти;
    • особи, яким було надано академічну відпустку тривалістю не більше одного року за медичними показаннями (у тому числі у разі її продовження до двох років), у зв’язку з участю в програмі академічної мобільності або у зв’язку із сімейними обставинами, за умови наявності інформації про попереднє навчання в Єдиній державній електронній базі з питань освіти;
    • особи, які поновлюються до складу курсантів вищих військових навчальних закладів, закладів вищої освіти із специфічними умовами навчання, військових навчальних підрозділів закладів вищої освіти, закладів фахової передвищої військової освіти, закладів фахової передвищої спеціалізованої військової освіти;
    • особи, які на дату поновлення не досягли граничного віку направлення на базову військову службу, визначеного статтею 15 Закону України «Про військовий обов’язок і військову службу», та поновлюються зі складу курсантів вищих військових навчальних закладів, закладів вищої освіти із специфічними умовами навчання, військових навчальних підрозділів закладів вищої освіти, закладів фахової передвищої військової освіти, закладів фахової передвищої спеціалізованої військової освіти;
    • особи, які розпочали здобуття фахової передвишої або вищої освіти в закладах освіти за кордоном та повернулися для продовження здобуття освіти в Україну (за умови наявності державного визнання документа про освіту та академічної довідки, на підставі яких здійснюється переведення);
    • іноземці та особи без громадянства (за умови наявності державного визнання документа про освіту та академічної довідки, на підставі яких здійснюється переведення).

    3. Чи вважається порушеною «послідовність освіти», якщо я не змінював ані спеціальність, ані ЗВО?

    Ні.

    4. Чи можуть ТЦК/МОН вважати, що право вже реалізовано через попереднє навчання?

    ТЦК взагалі нічого не вважають. Ви матимете право на відстрочку та отримаєте останню тільки за умови наявності напису "Так, не порушує" у довідці ЄДЕБО. В іншому варіанті Вам відмовлять у наданні відстрочки.

    Щодо МОН, то на це питання я відповів Вам вище.

    5. Чи можу я вимагати від ЗВО довідку, де буде вказано, що я не здобував рівень і послідовність не порушена?

    Не можете, бо довідка формується автоматично за алгоритмом МОН.

    6. Чи можна через ЗВО або МОН внести правильну позначку в ЄДЕБО?

    Це можливо зробити тільки у судовому порядку шляхом зобов'язання МОН внести виправлення у ЄДЕБО. Тобто, спочатку Вам необхідно направити заяву до МОН щодо виправлення даних у ЄДЕБО. На таку заяву Ви отримаєте 100% відмову. Вже маючи таку відмову потрібно подавати позовну заяву до адміністративного суду.

    По строкам - розгляд справи у суді першої інстанції - 2-3 місяці. Після рішення суду дається 30 днів на подання апеляційної скарги або з Вашого боку, або з боку МОН (залежить від того, на чию користь буде рішення суду). Тобто, весь процесс може зайняти приблизно півроку.

    7. Чи є відповідальність за неявку на повістку для оновлення обліку, якщо зараз сам звернуся до ТЦК?

    Так, така відповідальність є. Проте є і строки притягнення до відповідальності.

    Відповідно до статті 38 КУпАП адміністративне стягнення за вчинення в особливий період правопорушень, передбачених статтями 210, 210 - 1 цього Кодексу, може бути накладено протягом трьох місяців з дня його виявлення, але не пізніше одного року з дня його вчинення.

    Згідно статті 247 КУпАП провадження в справі про адміністративне правопорушення не може бути розпочато, а розпочате підлягає закриттю у зв’язку із закінченням на момент розгляду справи про адміністративне правопорушення строків, передбачених статтею 38 цього Кодексу.

    Ви можете звернутись до ТЦК тільки за наявності права на відстрочку або ж вже оформленої відстрочки. В іншому випадку маєте ризик бути мобілізованим.

    8. Як мені після поновлення діяти з ТЦК?

    Якщо Ви зможете поновитись та у Вашій довідці буде зазначено "Так, нее порушує", то відстрочку буде можливо оформити через Резерв+.

    9. Чи зобов’язаний ТЦК дати письмову відмову на вимогу?

    Якщо Ви оформлюєте відстрочку не через Резерв+, а через ТЦК, то Вам надійте відмова комісії у наданні відстрочки (Додаток 7).

    Порядок оформлення відстрочки:

    58. За наявності підстав для одержання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період військовозобов’язані (крім заброньованих та посадових (службових) осіб, зазначених у підпунктах 16-23 пункту 1 додатка 5) особисто подають на ім’я голови комісії районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або його відділу (військовозобов’язані СБУ чи розвідувальних органів - голові Комісії в Центральному управлінні або регіональному органі СБУ чи відповідному розвідувальному органі) за місцем перебування на військовому обліку заяву за формою згідно з додатком 4, до якої додаються документи, що підтверджують право на відстрочку, або копії таких документів, засвідчені в установленому порядку, зазначені у переліку згідно з додатком 5.

    Під час подання заяви військовозобов’язаний пред’являє військово-обліковий документ (військово-обліковий документ в електронній формі). Заява військовозобов’язаного підлягає обов’язковій реєстрації в день її подання.

    59. За наявності технічної можливості відстрочка від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період може оформлятися та надаватися автоматично у разі створення запиту на її оформлення військовозобов’язаним через електронний кабінет призовника, військовозобов’язаного, резервіста за допомогою Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів на підставі даних, отриманих з інших державних реєстрів або баз (банків) даних, які підтверджують, що військовозобов’язаний має право на відстрочку з підстав, визначених статтею 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”.

    60. Комісія вивчає отримані заяву та підтвердні документи, оцінює законність підстав для надання відстрочки, за потреби готує запити до відповідних органів державної влади, інших державних органів для отримання інформації, що підтверджує право заявника на відстрочку, або використовує інформацію з публічних електронних реєстрів. Орган державної влади, інший державний орган здійснює розгляд відповідного запиту протягом п’яти робочих днів з дати його отримання.

    Підтвердження достовірності та/або перевірка відомостей, зазначених у заяві, здійснюються шляхом електронної інформаційної взаємодії Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів з іншими державними реєстрами або базами (банками) даних.

    Комісія зобов’язана розглянути отримані заяву та документи, що підтверджують право на відстрочку, протягом семи календарних днів з дати надходження, але не пізніше ніж протягом дня, наступного за днем отримання інформації на запити до органів державної влади, інших державних органів.

    На підставі розгляду отриманих документів комісія ухвалює рішення про надання або відмову у наданні відстрочки. Рішення комісії оформляється протоколом.

    У разі коли комісія надіслала відповідні запити до органів державної влади, інших державних органів для отримання інформації, строк розгляду заяви та документів, що підтверджують право військовозобов’язаного на відстрочку, не перевищує 15 календарних днів. У разі неотримання від органу державної влади, іншого державного органу відповіді на запит комісія не пізніше ніж на п’ятнадцятий день з дати реєстрації заяви приймає рішення на підставі поданих заявником документів. Про відсутність відповіді від органу державної влади, іншого державного органу на запит зазначається в протоколі.

    Про прийняте комісією рішення заявникові повідомляється у спосіб, зазначений військовозобов’язаним у заяві про надання відстрочки, засобами телефонного, електронного або поштового зв’язку не пізніше ніж на наступний день після ухвалення такого рішення.

    У разі позитивного рішення військовозобов’язаному видається довідка із зазначенням строку відстрочки за формою згідно з додатком 6.

    Про відмову у наданні відстрочки військовозобов’язаному повідомляється письмово із зазначенням причини відмови за формою згідно з додатком 7. Таке рішення може бути оскаржене у судовому порядку.

    До ухвалення комісією рішення військовозобов’язаний не підлягає призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період.

    Відомості про надання або скасування відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період заносяться до Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів у день оформлення довідкипро надання відстрочки (додаток 6) або в день надсилання повідомлення про скасування відстрочки (додаток 10) засобами поштового зв’язку на адресу задекларованого/зареєстрованого місця проживання (за умови її уточнення) або адресу електронної пошти, зазначеної у заяві про надання відстрочки (додаток 4), або повідомлення засобами електронного кабінету призовника, військовозобов’язаного, резервіста (за наявності).

    У разі неможливості провести перевірку наявності у військовозобов’язаного підстав для відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період за допомогою Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів та інших державних реєстрів або баз (банків) даних територіальний центр комплектування та соціальної підтримки (Центральне управління або регіональні органи СБУ чи відповідний підрозділ розвідувальних органів) повідомляє такому військовозобов’язаному засобами телефонного, електронного або поштового зв’язку про необхідність надання ним відповідних підтвердних документів для продовження раніше наданої відстрочки.”

    10. Чи відома вам судова практика на мою користь (чув про № 280/10657/24, № 460/14502/24)?

    Такої практики станом на зараз дуже багато.

    З повагою, адвокат Айвазян.

    Карпенко Андрій Володимирович

    Вітаю!

    У ВАШІЙ СИТУАЦІЇ ДОВОДИТИ СВОЄ ПРАВО НА ВІДСТРОЧКУ ВІД МОБІЛІЗАЦІЇ НЕОБХІДНО БУДЕ В СУДОВОМУ ПОРЯДКУ.

    Конституція України (ст. 53) гарантує кожному право на освіту. Водночас, ст. 65 Конституції покладає обов’язок захищати Вітчизну. Тому законодавець встановив механізм відстрочок як спробу збалансувати ці два права.

    Відповідно до Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» та Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань проходження військової служби, мобілізації та військового обліку» право на відстрочку від мобілізації мають:здобувачі професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти, які навчаються за денною або дуальною формою здобуття освіти і здобувають рівень освіти, що є вищим за раніше здобутий рівень освіти у послідовності, визначеній частиною другою статті 10 Закону України "Про освіту", а також докторанти та особи, зараховані на навчання до інтернатури і вступили на навчання до досягнення ними 25-річного віку.

    Додатком 5 до Постанови Кабінету Міністрів України 560 визначено перелік документів, що подаються військовозобов’язаним для отримання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації відповідно до підстав, зазначених у статті 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”:

    Для здобувачів професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти, а також докторантів окрім самої заяви про надання відстрочки, це:

    • довідка про здобувача освіти, сформована в Єдиній державній електронній базі з питань освіти.

    Інформація про студентів та аспірантів зберігається в Єдиній державній електронній базі з питань освіти (ЄДЕБО). Починаючи з 16 травня 2024 року для оформлення відстрочки до ТЦК слід подати довідку, сформована в ЄДЕБО. Ця довідка видається закладом освіти на підставі даних, внесених до ЄДЕБО. Також відстрочку можна отримати через застосунок "Резерв+" у випадку, якщо дані студента (аспіранта) містяться у ЄДЕБО.

    Що робити студенту, якщо порушено право на відстрочку?:

    Перевірити відповідність формі навчання. Подати документи до ТЦК та СП.

    У разі відмови:

    • Отримати письмову відмову ТЦК;
    • Звернутися до адміністративного суду із позовом.
    • Подати заяву до Офісу Омбудсмана.

    ОТЖЕ:

    1. ПЕРЕВІРТЕ ІНФОРМАЦІЮ ПРО СЕБЕ В РЕЄСТРІ ЄДЕБО:

    https://info.edbo.gov.ua/

    ЯКЩО В ЄДЕБО ІНФОРМАЦІЯ ПРО ВАШЕ НАВЧАННЯ Є, ТО ВАМ ВІДМОВЛЯТЬ У ВІДСТРОЧЦІ.

    Аналіз судової практики дає підстави зробити висновок, що ефективний спосіб судового захисту порушених прав здобувачів освіти щодо не надання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період можуть бути різні, або «по великому колу» з поданням позову про внесення змін до довідки ЄДЕБО до Міністерства освіти і науки України та технічного адміністратора, або «по скороченому» шляху – з позовом про надання відстрочки до територіального центру комплектування та соціальної підтримки, навіть, з довідкою ЄДЕБО «Ні, порушує послідовність».

    Оформлення відстрочки від мобілізації для здобувачів освіти стало значно складнішим через зміни у законодавстві та трактування держорганами норми про послідовність рівнів освіти. Навіть якщо студент реально здобуває рівень освіти, що є вищим за попередній, це не гарантує йому отримання відповідного запису в довідці ЄДЕБО. Як наслідок, військовозобов’язані здобувачі освіти опинилися перед вибором: судитися з Міністерством освіти або ТЦК. Який шлях ефективніший?

    З 18 травня 2024 року набули чинності зміни до Закону «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію», зокрема, відбулась законодавча трансформація в бік звуження кола військовозобов’язаних, які мають право на відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації.

    Законодавчі зміни не оминули здобувачів освіти, які мали право на відстрочку і до 18 травня 2024 року, але після цієї дати оформити її стало у рази складніше.

    Хоча в абз. 1 п. 1 ч. 3 ст. 23 закону все наче виписано логічно: «Призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період не підлягають також здобувачі професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти, які навчаються за денною або дуальною формою здобуття освіти і здобувають рівень освіти, що є вищим за раніше здобутий рівень освіти у послідовності, визначеній частиною 2 статті 10 Закону «Про освіту», а також докторанти та особи, зараховані на навчання до інтернатури», проте, диявол криється в дрібницях.

    В даному випадку ці дрібниці містяться у трактуванні державними органами поняття здобуття рівня освіти, що є вищим за раніше здобутий рівень освіти у послідовності, визначеній частиною 2 статті 10 Закону "Про освіту".

    Порядок проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період, затверджений постановою Кабміну від 16.05.2024 №560, і до якого вже внесено півтора десятки змін, визначив, що для військовозобов’язаних – здобувачів освіти – для оформлення відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період необхідно подати до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки довідку про здобувача освіти, сформовану в Єдиній державній електронній базі з питань освіти.

    На перший погляд здається все дуже просто, здобувач освіти звертається до свого закладу освіти для отримання такої довідки, а заклад освіти має з вдячністю, що було обрано саме цей заклад, видати довідку і побажати удачі своєму здобувачу. Але не так сталося, як гадалося. Оскільки, заклад освіти довідку згенерувати здобувачу може, а ось на зміст цієї довідки вплинути – ні.

    У зв’язку з цим фактом, непоодинокі випадки, коли здобувач отримує рівень освіти, що є вищим за раніше здобутий рівень освіти у послідовності, визначеній частиною 2 статті 10 Закону "Про освіту", проте, це зовсім не гарантує здобувачу, що у довідці ЄДЕБО буде запис: «Так, не порушує послідовність», яка вкрай важлива для оформлення відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації.

    Освіжимо у пам’яті деякі законодавці норми. Так, відповідно до частини 1 статті 53 Конституції України, кожен має право на освіту.

    Закон «Про освіту» передбачає, що право на освіту включає право здобувати освіту впродовж усього життя, право на доступність освіти, право на безоплатну освіту у випадках і порядку, визначених Конституцією та законами України.

    Рівень освіти - завершений етап освіти, що характеризується рівнем складності освітньої програми, сукупністю компетентностей, які визначені, як правило, стандартом освіти та відповідають певному рівню Національної рамки кваліфікацій.

    Рівнями освіти є: дошкільна освіта; початкова освіта; базова середня освіта; профільна середня освіта; перший (початковий) рівень професійної (професійно-технічної) освіти; другий (базовий) рівень професійної (професійно-технічної) освіти; третій (вищий) рівень професійної (професійно-технічної) освіти; фахова передвища освіта; початковий рівень (короткий цикл) вищої освіти; перший (бакалаврський) рівень вищої освіти; другий (магістерський) рівень вищої освіти; третій (освітньо-науковий/освітньо-творчий) рівень вищої освіти.

    Рівні, ступені вищої освіти, порядок, умови, форми та особливості її здобуття визначаються спеціальним законом.

    Після успішного завершення навчання за освітньою програмою здобувачі освіти (крім вихованців дошкільних закладів освіти) отримують відповідний документ про освіту. Документи про освіту видаються закладами освіти та іншими субʼєктами освітньої діяльності.

    Підготовка фахівців з вищою освітою здійснюється за відповідними освітніми програмами на таких рівнях вищої освіти: початковий рівень (короткий цикл) вищої освіти; перший (бакалаврський) рівень; другий (магістерський) рівень; третій (освітньо-науковий/освітньо-творчий) рівень.

    Перший (бакалаврський) рівень вищої освіти передбачає набуття здобувачами вищої освіти здатності до розвʼязування складних спеціалізованих задач у певній галузі професійної діяльності.

    Другий (магістерський) рівень вищої освіти передбачає набуття здобувачами вищої освіти здатності до розвʼязування задач дослідницького та/або інноваційного характеру у певній галузі професійної діяльності.

    Здобуття вищої освіти на кожному рівні вищої освіти передбачає успішне виконання особою освітньої програми, що є підставою для присудження відповідного ступеня вищої освіти: 1) молодший бакалавр; 2) бакалавр; 3) магістр; 4) доктор філософії/доктор мистецтва.

    Враховуючи норми законодавства, цілком логічно, що правова позиція здобувачів освіти наступна: раніше навчався у навчальному закладі, був відрахований, рівень освіти не здобув, диплом не отримав, через декілька років вступив до іншого закладу освіти, на той самий рівень освіти, оскільки на попередньому не довчився і диплом не отримав, тож є законне право на отримання довідки з ЄДЕБО із зазначенням, що навчання не порушує послідовність із відміткою «Так, не порушує послідовність».

    Проте, Міністерство освіти і науки України, до якого письмово звертаються здобувачі, має іншу думку і відмовляє у внесенні змін до Єдиної державної електронної бази з питань освіти щодо послідовності освіти здобувачів.

    Найсміливіші здобувачі освіти з середини 2024 року розпочали звертися до суду з адміністративними позовами до Міністерства освіти і науки України та технічного адміністратора ЄДЕБО – державного підприємства «Інфоресурс» про визнання дій протиправними, зобов’язання вчинити певні дії, зокрема, сформувати і видати здобувачу освіти нову довідку після внесення до ЄДЕБО інформації, а саме: про відсутність порушення послідовності здобуття освіти «Так, не порушує послідовність».

    Судова гілка влади спочатку відносилась до такої категорії справ з пересторогою, але трішки розібравшись в ситуації, здебільшого стала задовольняти позови здобувачів освіти, які дійсно навчалися, не здобули відповідний рівень освіти, були відраховані, не отримали диплом і повторно вступили до закладу освіти.

    Так, у рішенні Одеського окружного адміністративного суду від 06.01.2025 року у справі № 420/36017/24 зазначено: з системного аналізу норм чинного законодавства, враховуючи, що раніше позивач здобув рівень освіти бакалавр, що підтверджується дипломом бакалавра серія НОМЕР_3 за напрямом підготовки «Системи технічного захисту інформації», виданого Одеським національним політехнічним університетом 17.07.2019 року, суд дійшов висновку, що позивач не зміг здобути обсяг освітньо-професійної програми підготовки магістра, що становить 90-120 кредитів ЄКТС, обсяг освітньо-наукової програми, що становить 120 кредитів ЄКТС та дослідницького (наукового) компоненту обсягом не менше 30 відсотків, а отже не набув здатності до розвʼязування задач дослідницького та/або інноваційного характеру у певній галузі професійної діяльності, оскільки позивач з 01.09.2019 був зарахований на І курс денної форми навчання за освітнім ступенем магістр, спеціальность 172 «Телекомунікації та радіотехніка» в Навчально-науковому інституті інформаційної безпеки, радіоелектроніки та телекомунікацій Одеського національного політехнічного університету згідно наказу від 13.08.2018 №487-с, проте з 21 жовтня 2019 відрахований з числа здобувачів вищої освіти за порушення умов договору згідно наказу від 21.10.2019 №1207-с, тобто його навчання тривало лише 49 днів, з 01.09.2019 року по 20.10.2019 року.

    Позивач не проходив атестацію на здобуття магістра екзаменаційною комісією навчального закладу, а також не отримував диплома магістра за спеціальністю «Телекомунікації та радіотехніка», як особа, яка успішно виконала освітню програму «Безпека інформаційних і комунікаційних систем» та пройшла атестацію та додатку до диплома, в якому наводиться інформація про результати навчання особи, освітні компоненти, отримані оцінки і здобуту кількість кредитів ЄКТС, а також відомості про національну систему вищої освіти України, що означає що другий рівень освіти у позивача був незавершений етап освіти.

    Проте, пунктом 23 частини 1 статті 1 Закону № 2145-VIII визначено, що рівень освіти - завершений етап освіти, що характеризується рівнем складності освітньої програми, сукупністю компетентностей, які визначені, як правило, стандартом освіти та відповідають певному рівню Національної рамки кваліфікацій.

    Отже позивач маючи перший (бакалаврський) рівень освіти почав здобувати другий (магістерський) рівень вищої освіти лише з 02.09.2024, дата завершення здобуття освіти - 31.12.2025 року, згідно наказу від 02.09.2024 №983-с, виданого Національним університетом «Одеська політехніка».

    За таких обставин, суд дійшов висновку, що інформація в довідці про здобувача освіти за даними Єдиної державної електронної бази з питань освіти від 19.09.2024 №354456 про поточне здобуття позивачем освіти у Національному університеті «Одеська політехніка» (рівень освіти магістр, форма здобуття освіти денна) про порушення послідовності, визначеної частиною другою статті 10 Закону «Про освіту» не відповідає дійсності, а тому є протиправною.

    Аналогічна правова позиція щодо послідовності здобуття освіти викладена в постанові П’ятого апеляційного адміністративного суду від 07.02.2025 року у справі №400/9708/24, постанові Сьомого апеляційного адміністративного суду від 04.02.2025 року у справі №560/11803/24, рішенні Запорізького окружного адміністративного суду від 06.01.2025 року у справі №280/11080/24, рішенні Полтавського окружного адміністративного суду від 24.12.2024 року у справі №440/12741/24, Харківського окружного адміністративного суд від 25.12.2024 року у справі 520/31545/24, Кіровоградського окружного адміністративного суду від 07.01.2025 року у справі №340/6823/24.

    Вирішуючи питання щодо способу захисту порушеного права позивача, Сьомий апеляційний адміністративний суд у своїй постанові від 04.02.2025 року у справі №560/11803/24 зазначає наступне. Відповідно до частин 1, 5 статті 74 Закону «Про освіту», у системі освіти функціонує інтегрована інформаційна система - Єдина державна електронна база з питань освіти (далі - Електронна база).

    Держателем Електронної бази та публічних електронних реєстрів у сфері освіти (далі - держатель Електронної бази) є центральний орган виконавчої влади у сфері освіти і науки, що здійснює організаційні заходи, повʼязані із забезпеченням функціонування Електронної бази та її складових. Власником Електронної бази є держава в особі центрального органу виконавчої влади у сфері освіти і науки.

    Адміністратором Електронної бази та публічних електронних реєстрів у сфері освіти (далі - адміністратор Електронної бази) є визначена Кабінетом Міністрів юридична особа, що належить до сфери управління центрального органу виконавчої влади у сфері освіти і науки. Адміністратор Електронної бази: здійснює заходи із створення та супроводження програмного забезпечення Електронної бази; відповідає за технічне і технологічне забезпечення Електронної бази, збереження та захист інформації (даних), що містяться в Електронній базі; забезпечує надання та анулювання доступу до Електронної бази; проводить навчання для роботи з Електронною базою; здійснює інші заходи, передбачені законом.

    Відповідно до пункту 1 розділу І Положення про Єдину державну електронну базу з питань освіти, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки від 08.06.2018 № 620, це Положення розроблено відповідно до статті 74 Закону "Про освіту" з метою визначення порядку функціонування Єдиної державної електронної бази з питань освіти в галузі освіти як автоматизованої системи збирання, оброблення, зберігання та захисту інформації щодо здобувачів освіти, субʼєктів освітньої діяльності, що формується (створюється) та використовується для забезпечення потреб фізичних та юридичних осіб.

    Пунктом 5 розділу І Положення передбачено, що власником ЄДЕБО та виключних майнових прав на її програмне забезпечення є держава. Розпорядником ЄДЕБО є Міністерство освіти і науки України, технічним адміністратором - державне підприємство "Інфоресурс", що належить до сфери управління розпорядника ЄДЕБО.

    Основні функції уповноважених субʼєктів у ЄДЕБО визначені розділом ІV Положення, зокрема, розпорядник ЄДЕБО, зокрема, вживає організаційних заходів, повʼязаних із забезпеченням функціонування ЄДЕБО; використовує інформацію, що міститься в ЄДЕБО, у тому числі персональні дані, з метою прийняття управлінських рішень та виконання повноважень, визначених законодавством; вносить до ЄДЕБО іншу інформацію, визначену законодавством; забезпечує верифікацію в ЄДЕБО інформації, визначеної підпунктами 1, 2 пункту 8, абзацами пʼятим - сьомим підпункту 1 та підпунктом 4 пункту 9 розділу III цього Положення, що підтверджується накладенням кваліфікованого електронного підпису.

    Адміністратор ЄДЕБО забезпечує: функціонування ЄДЕБО у порядку, визначеному розпорядником ЄДЕБО; здійснення заходів із технічного і технологічного забезпечення ЄДЕБО, створення, модернізації і супроводження її програмного забезпечення та веб-сайту з інформаційно-пошуковою системою доступу до відкритих даних, що містяться в ЄДЕБО; структурну систематизацію даних, що містяться в ЄДЕБО, відповідно до державних та/або галузевих класифікаторів; взаємодію ЄДЕБО з іншими автоматизованими системами, інформаційними ресурсами та державними реєстрами у випадках та у порядку, визначених законодавством; оброблення, ведення обліку та зберігання в ЄДЕБО замовлень, поданих субʼєктами освітньої діяльності в електронній формі, на формування інформації, що відтворюється в документах про освіту, студентських (учнівських) квитках державного зразка, в порядку, визначеному розпорядником ЄДЕБО; оброблення в ЄДЕБО інформації про прийом, відрахування, переривання навчання, поновлення і переведення здобувачів професійної (професійно-технічної), фахової передвищої, вищої та освіти дорослих, в тому числі післядипломної освіти; внесення та верифікацію в ЄДЕБО інформації, визначена відповідно до законодавства розпорядником ЄДЕБО; виконання інших заходів із забезпечення функціонування ЄДЕБО у порядку та обсягах, передбачених відповідно до законодавства розпорядником ЄДЕБО.

    Таким чином, саме Міністерство освіти і науки України та технічний адміністратор Єдиної державної електронної бази з питань освіти - державне підприємство "Інфоресурс" мають повноваження щодо внесення змін до ЄДЕБО про відсутність порушення послідовності здобуття освіти, визначеної частиною другою статті 10 Закону "Про освіту" щодо позивача.

    Відтак колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про наявність правових підстав для задоволення позову шляхом визнання протиправною відмови Міністерства освіти і науки України №3/4965-24 від 29.07.2024 та зобовʼязання Міністерство освіти і науки України та технічного адміністратора Єдиної державної електронної бази з питань освіти - державне підприємство "Інфоресурс" внести зміни до даних, що містяться в Єдиній державній електронній базі з питань освіти щодо порушення особою черговості здобуття освіти, визначеної статтею 10 Закону "Про освіту", а саме: в розділі "На підставі даних, що містяться в ЄДЕБО, поточне здобуття освіти не порушує послідовності, визначеної ч.2 ст. 10 Законом України "Про освіту" - вказати "Так, не порушує".

    Аналогічні висновки у подібних правовідносинах були викладені Сьомим апеляційним адміністративним судом у постанові від 30.01.2025 року у справі №560/12594/24.

    Враховуючи проаналізовану судову практику можна дійти висновку, що непоодинокі випадки вирішення справ у подібних правовідносинах на користь здобувачів освіти. Отже, викликає оптимізм захист права здобувача освіти на отримання довідки з ЄДЕБО про здобуття рівня освіти, яке не порушує послідовність згідно додатку 9 до постанови Кабінету Міністрів №560, яка вкрай необхідна для подання до територіального центру комплектування та соціальної підтримки для оформлення відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період.

    Питання виникає, як захистити своє право військовозобов’язаним – здобувачам освіти, які в середині 2024 року вирішити не ходити «по великому колу» і не подавати позови до Міністерства освіти і науки України та технічного адміністратор ДП «Інфоресурс», а одразу з довідкою ЄДЕБО де зазначено «Ні, порушує послідовність» звернулись із заявою про оформлення відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період до голови комісії територіального центру комплектування та соціальної підтримки для оформлення відстрочки від призову на військову службу.

    На перший погляд, може здатися, що це авантюра, яка може спричинити негативні наслідки для здобувача освіти – призов на військову службу, і в такому випадку, оскарження відмови у наданні відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період не буде мати позитивного результату. Тим паче, додає сумнівів у світлі голови правників нещодавні висновки Верховного Суд у постановах від 18.01.2024 року у справі № 280/6033/22 та від 01.10.2024 року у справі №200/4189/22, який вважає, що право на відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації, особливого періоду, кореспондує з обовʼязком військовозобовʼязаного дотримуватися правил військового обліку, зокрема щодо своєчасного повідомлення органу про зміну рівня освіти.

    Саме за таких обставин, заслуговує на увагу сміливий, юридично аргументований підхід, який обрав П’ятий апеляційний адміністративний суд у постанові від 22.01.2025 у справі №400/6130/24, який не тільки скасував рішення суду першої інстанції і частково задовільнив позов здобувача освіти, який не пішов «по великому колу», а навіть вийшов за межі позовних вимог для ефективного захисту прав здобувача освіти.

    В мотивувальній частині судового рішення П’ятий апеляційний адміністративний суд зазначає наступне: Аналіз наведених нормативних положень свідчить про те, що право на відстрочку від призову мають ті особи, які здобувають рівень освіти вищий, ніж той, який вони здобули раніше, виходячи з градації рівнів освіти, яка встановлена частиною 2 статті 10 Закону «Про освіту».

    Оскільки попередньо здобутий позивачем рівень освіти є - базова середня освіта, то навчання позивача в Міжнародному технологічному університеті «Миколаївська політехніка» на денній форми навчання за спеціальністю «Фізична реабілітація», ступінь вищої освіти «Бакалавр» є здобуттям позивачем рівня освіти, що є вищим за раніше здобутий ним рівень освіти, що в свою чергу надає позивачу право на отримання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період на підставі п.1 ч.3 статті 23 Закону «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію». Колегія суддів погоджується з доводами апелянта про те, що для встановлення факту дотримання послідовності здобуття освіти необхідно враховувати лише раніше здобуті рівні освіти, тобто завершене навчання, яке підтверджено документом державного зразка - дипломом чи свідоцтвом.

    Колегія суддів вважає помилковим посилання суду першої інстанції в обґрунтування висновку про порушення позивачем послідовності здобуття освіти на те, що між базовою загальною середньою освітою, яку здобув позивач, закінчивши Баштанську загальноосвітню школу, та першим (бакалаврським) рівнем вищої освіти, який здобуває позивач на даний час, є ще 5 рівнів освіти, які передбачені частиною 2 статті 10 Закону «Про освіту», оскільки правило дотримання послідовності здобуття освіти не вимагає, щоб особа послідовно здобувала всі рівні освіти, які передбачені цією нормою, а передбачає, щоб наступний рівень освіти був вищий за вже здобутий рівень.

    Таким чином, колегія суддів приходить до висновку, що позивач має право на отримання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період на підставі п.1 ч.3 статті 23 Закону «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію», а тому прийняте комісією рішення про відмову в наданні позивачу такої відстрочки є неправомірним.

    При цьому колегія суддів зазначає, що зміст наданої позивачем на виконання вимог пункту 62 Порядку №560 довідку про здобувача освіти за даними Єдиної державної електронної бази з питань освіти від 12 червня 2024 року №65340, в якій у графі «На підставі даних, що містяться в Єдиній державній електронній базі з питань освіти, поточне здобуття освіти не порушує послідовності, визначеної частиною другою статті 10 Закону «Про освіту» вказано «Ні, порушує», не може сам по собі позбавляти позивача права на відстрочку від призову на підставі п.1 ч.3 статті 23 Закону «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію», оскільки таке право підтверджено сукупністю наявних у справі письмових доказів, і дана довідка за своїм змістом з такими доказами не узгоджується та прямо їм суперечить.

    Незважаючи на те, що в рамках даного спору позивач не оскаржує дії уповноваженого субʼєкта владних повноважень, відповідального за формування змісту таких довідок, колегія суддів вважає, що зміст вищевказаної довідки не може бути самостійною та достатньою підставою для відмови у наданні позивачу судового захисту його права на відстрочку від призову на підставі п.1 ч.3 статті 23 Закону «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію».

    Вирішуючи питання про способи захисту, який суд повинен застосувати для захисту та відновлення прав позивача у даній справі, колегія суддів виходить з наступного.

    Пунктом 1 Положення про територіальні центри комплектування та соціальної підтримки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.02.2022 року №154 встановлено, що територіальні центри комплектування та соціальної підтримки є органами військового управління, що забезпечують виконання законодавства з питань військового обовʼязку і військової служби, мобілізаційної підготовки та мобілізації.

    Відповідно до п.57 Порядку №560 для розгляду питань надання військовозобовʼязаним відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період при районних (міських) територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки (відокремлених відділах) утворюються комісії у такому складі: голова комісії - керівник районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки (відокремленого відділу); члени комісії - представники апарату, структурних підрозділів (освіти та науки, охорони здоровʼя, соціального захисту населення, служби у справах дітей, центру надання адміністративних послуг) районної, міської держадміністрації (військової адміністрації).

    Колегія суддів вважає, що створена при ІНФОРМАЦІЯ_4 на виконання вимог п.57 Порядку №560 комісія для розгляду питань надання військовозобовʼязаним відстрочки від призову вирішує питання, які віднесені до основних функцій та завдань такої РТЦК, тобто є складовою частиною ІНФОРМАЦІЯ_3 , а тому належним відповідачем субʼєктом владних повноважень, який має відповідати за позовом у цій справі, є ІНФОРМАЦІЯ_2 .

    З урахуванням наведеного висновку колегії суддів про неправомірність відмови у наданні позивачу відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період на підставі п.1 ч.3 статті 23 Закону «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію», підлягає задоволенню позовна вимога про визнання протиправним відповідного рішення комісії ІНФОРМАЦІЯ_3 про відмову в наданні позивачу такої відстрочки.

    Частиною 2 статті 245 КАС визначені способи захисту, які може застосувати суд у разі задоволення позову. Частинами 3 та 4 цієї статті передбачено наступне: «У разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобовʼязати субʼєкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду. У випадку, визначеному пунктом 4 частини другої цієї статті, суд може зобовʼязати відповідача - субʼєкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права субʼєкта владних повноважень діяти на власний розсуд. У випадку, якщо прийняття рішення на користь позивача передбачає право субʼєкта владних повноважень діяти на власний розсуд, суд зобовʼязує субʼєкта владних повноважень вирішити питання, щодо якого звернувся позивач, з урахуванням його правової оцінки, наданої судом у рішенні».

    Отже, застосування такого способу захисту, про який просить позивач у позовній заяві, як зобовʼязання субʼєкта владних повноважень вирішити питання, щодо якого звернувся позивач, з урахуванням його правової оцінки, наданої судом у рішенні, можливо в тому випадку, якщо у спірних правовідносинах субʼєкт владних повноважень наділений дискреційними повноваженнями, тобто може вільно обирати між двома чи більшою кількістю альтернативних рішень, кожне з яких буде правомірним. Якщо ж правомірним може вважатися лише один варіант поведінки чи рішення, то дискреційні повноваження в такому випадку відсутні.

    В спірних правовідносинах комісія з питань надання військовозобовʼязаним відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації не наділена такими дискреційними повноваженнями, оскільки наявність у позивача права на відстрочку від призову на підставі п.1 ч.3 статті 23 Закону «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» зобовʼязує останню прийняти лише одне можливе рішення про надання позивачу такої відстрочки.

    Колегія суддів вважає, що у даній справі ефективним способом судового захисту, який забезпечить поновлення порушеного права і одержання позивачем бажаного результату, має бути зобовʼязання надати позивачу відстрочку від призову на підставі п.1 ч.3 статті 23 Закону «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію».

    Не можна не відзначити, що резолютивна частина постанови П’ятого апеляційного адміністративного суду від 22.01.2025 року у справі №400/6130/24 стала логічним і послідовним продовженням блискучо аргументованої мотивувальної частини. Так, серед іншого Суд зобовʼязав надати особі відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період на підставі п.1 ч.3 статті 23 Закону «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію».

    Аналіз судової практики дає підстави зробити висновок, що ефективний спосіб судового захисту порушених прав здобувачів освіти щодо не надання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період можуть бути різні, або «по великому колу» з поданням позову про внесення змін до довідки ЄДЕБО до Міністерства освіти і науки України та технічного адміністратора, або «по скороченому» шляху – з позовом про надання відстрочки до територіального центру комплектування та соціальної підтримки, навіть, з довідкою ЄДЕБО «Ні, порушує послідовність». Головне – максимально повно зібрати докази, правильно виписати правову аргументацію, врахувати всі можливі негативні наслідки для здобувача освіти і вжити необхідних процесуальних заходів для їх уникнення.

    Дерій Владислав Олегович
    100%

    Вітаю Вас, Олексію!

    1. Чи маю я право на відстрочку при поновленні, якщо не здобував вищого рівня освіти та ніде не вчився на іншій спеціальності чи в іншому ЗВО?

    З логічних міркувань Ви не порушуєте послідовність здобуття освіти, адже якщо Ви не отримали диплом магістра - Ви не здобули відповідний освітній рівень, тому повторно вступивши до магістратури Ви повинні мати право на відстрочку, адже здобуватимете рівень освіти, який є вищим за раніше здобутий.

    АЛЕ, на жаль, формування довідки відбувається згідно алгоритмів на підставі рекомендаційного листа МОН (не є нормативно-правовим актом, має лише роз’яснювальний, інформаційний характер і не встановлює правових норм) і відрахування з ВНЗ розцінюється як здобутий рівень освіти. В їхньому розумінні для збереження послідовності освіти - студент повинен ПОНОВЛЮВАТИСЬ у закладі освіти, а не повторно вступати на той же самий або нижчий рівень.

    Проте, ситуація ускладнюється тим, що згідно Наказу МОН № 910 від 24.06.2024 року: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0945-24#Text тимчасово на період воєнного стану ПРИЗУПИНЯЄТЬСЯ поновлення (включаючи допуск до освітнього процесу після завершення строку переривання навчання) на денну або дуальну форми здобуття освіти для громадян старших за 25 років.

    Якщо підете до ТЦК із довідкою ЄДЕБО, де вказано про порушення послідовності здобуття послідовності освіти - Вам відмовлять у відстрочці, направлять на ВЛК, а потім вручать повістку на відправку.

    Тому, щоб мати право на відстрочку Вам потрібно поновлюватись на магістратурі (якщо дозволить ВНЗ) або оскаржувати статус про порушення послідовності освіти у судовому порядку.

    2. Чи вважається така ситуація «вперше здобуттям» освіти за ч. 13 ст. 23 Закону про моб. підготовку?

    Так, вважається.

    3. Чи вважається порушеною «послідовність освіти», якщо я не змінював ані спеціальність, ані ЗВО?

    Згідно законодавства Ви не порушуєте послідовності здобуття освіти

    4. Чи можуть ТЦК/МОН вважати, що право вже реалізовано через попереднє навчання?

    На жаль, ці структури неправомірно вважають відрахування як здобутий рівень

    5. Чи можу я вимагати від ЗВО довідку, де буде вказано, що я не здобував рівень і послідовність не порушена?

    Від ВНЗ Ви не можете вимагати, адже довідка формується МОН та ДП "Інфоресурс"

    6. Чи можна через ЗВО або МОН внести правильну позначку в ЄДЕБО?

    Вам потрібно звернутись до МОН та ДП "Інфоресурс" з листом щодо коригування даних у ДОВІДЦІ ЄДЕБО. Якщо Вам відмовлять - тоді цей лист прикладіть до позовної заяви.

    Для оскарження довідки ЄДБО Вам потрібно звернутись Окружного адміністративного суду з позовом до Міністерства освіти і науки України, ДП “Інфоресурс” (далі - відповідачі), в якому зобов`язати їх внести зміни до довідки ЄДЕБО.

    Загалом перелік документів для звернення до суду виглядає наступним чином - позовна заява, копія довідки ЄДБО, виписка з ЄДЕБО (https://info.edbo.gov.ua/check-person/), лист-відповідь на Ваше звернення до ДП "Інфоресурс" та МОН, копії документів про здобуту освіту.

    На час оскарження довідки з ЄДЕБО - Ви не маєте права на відстрочку. Проте, можна буде подати клопотання про забезпечення позову, тобто щоб на час розгляду справи ТЦК не мало права Вас мобілізувати, але чи задовольнити дане клопотання - суд вирішує на власний розсуд.

    7. Чи є відповідальність за неявку на повістку для оновлення обліку, якщо зараз сам звернуся до ТЦК?

    Якщо Вам приходили повістки по яких Ви не явилися, то Вас можуть спробувати притягнути до адміністративної відповідальності за статтею 210-1 КУпАП (штраф від 17 тис.грн).

    Проте, у Вас є такі варіанти дій:

    1. Визнати правопорушення та сплатити штраф з 50 % знижкою (8500 грн). Для цього Вам потрібно подати Заяву про визнання правопорушення ДО моменту розгляду адміністративної справи. Після отримання заяви, начальник районного ТЦК та СП протягом 3 днів виносить постанову про накладення грошового штрафу без Вашої присутності. Постанова про накладення грошового штрафу може надійти на поштову адресу, мобільний застосунок Резерв+ або електронну пошту. У разі сплати штрафу протягом наступних 10 днів надається знижка у розмірі 50% (8500 грн). Після сплати грошового штрафу, квитанцію про оплату необхідно надати до районного ТЦК та СП. Сплата штрафу є підставою для зняття розшуку, а відповідно відмітки в Резерв+ про порушення правил військового обліку.

    2. Оскаржувати штраф у судовому порядку. Пістав може бути достатньо, зокрема:

    • Вас належним чином не оповістили про надходження повістки (повістка не рекомендованим листом або поштар не вкинув повідомлення про надходження повістки)
    • пройшли строки притягнення до адмінвідповідальності - 3 місяці після виявлення правопорушення (оголошення в розшук) або 1 рік після вчинення (якщо правопорушення так і невиявили)

    8. Як мені після поновлення діяти з ТЦК?

    Вам спочатку потрібно поновитися та спробувати оформити відстрочку ОНЛАЙН через Резерв+

    Якщо по технічним причинам це не вдасться то можете направити документи про відстрочку укрпоштою рекомендованим листом з описом вкладеного та повідомленням про вручення.

    Якщо в довідці з ЄДЕБО зазначено, що Ви порушуєте послідовність освіти, то Вам не оформлять відстрочку, проте Ви можете спробувати оскаржити дане рішення ВНЗ у судовому порядку

    9. Чи зобов’язаний ТЦК дати письмову відмову на вимогу?

    Обов'язково.

    10. Чи відома вам судова практика на мою користь (чув про № 280/10657/24, № 460/14502/24)?

    Вже є достатньо судової практики, де суд стає на сторону здобувача освіти, з одним із таких рішень можете ознайомитись за посиланням - https://reyestr.court.gov.ua/Review/122036300

    З повагою, юрист Дерій В.О.!

    • Олексій Клиент 2 часа назад

      Ваші відповіді мені дуже сподобалися. Все чітко і структуровано. Але не зрозуміло мені все рівно чому я в 25 не можу поновитися. У нас в медичній освіті вже зовсім не так, як на інших спеціальностях. І медуніверситети не підпорядковуються МОН. Вони ніби підпорядковуються МОЗ. Типу якщо я подам заявку на поновлення, то мені відмовлять, бо мені 25. Тим паче що я ж поновлююся на 6 курс, а не на 1-3. Можете за 25 років точніше пояснити, якщо можна.

      • Дерій Владислав Олегович

        Дякую за уточнення. Вас повинні ПОНОВИТИ на навчання, адже Ви відноситесь до категорії осіб, які пають право на поновлення незалежно від віку, адже Ви здобуваєте освіти за медичною спеціальністю. Тому Ви повинні мати право на відстрочку після поновлення. Оформити її можете онлайн через Резерв+

        Згідно Наказу МОН № 910 від 24.06.2024 року: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0945-24#Text

        1. Тимчасово на період дії правового режиму воєнного стану в Україні призупинити:

        • прийом заяв, проведення конкурсного відбору, укладання договорів про навчання між закладом вищої освіти та вступником та зарахування на навчання для здобуття третього (освітньо-наукового, освітньо-творчого) рівня вищої освіти та в асистентуру-стажування на денну або дуальну форми здобуття освіти за кошти фізичних та юридичних осіб (крім іноземців та осіб без громадянства за умови наявності державного визнання документа про освіту, на підставі якого здійснюється вступ);
        • переведення здобувачів фахової передвищої та вищої освіти на денну або дуальну форми здобуття освіти з інших форм здобуття освіти, крім наступних категорій осіб:

        особи, які на дату переведення не досягли граничного віку направлення на базову військову службу, визначеного статтею 15 Закону України «Про військовий обов’язок і військову службу», за умови наявності інформації про попереднє навчання в Єдиній державній електронній базі з питань освіти;

        особи, звільнені з військової служби після 24 лютого 2022 року;

        іноземці та особи без громадянства (за умови наявності державного визнання документа про освіту та академічної довідки, на підставі яких здійснюється переведення);

        • ПОНОВЛЕННЯ (включаючи допуск до освітнього процесу після завершення строку переривання навчання) на денну або дуальну форми здобуття освіти, КРІМ наступних категорій осіб:

        особи, які на дату поновлення не досягли граничного віку направлення на базову військову службу, визначеного статтею 15 Закону України «Про військовий обов’язок і військову службу», за умови наявності інформації про попереднє навчання в Єдиній державній електронній базі з питань освіти;

        здобувачі освіти, які мали перерву в навчанні у зв’язку з вагітністю та пологами або доглядом за дитиною до досягнення нею трирічного віку (шестирічного віку у передбачених законодавством випадках);

        особи, звільнені з військової служби після 24 лютого 2022 року;

        особи, які поновлюються для здобуття освіти за медичними або фармацевтичними спеціальностями, за умови наявності інформації про попереднє навчання в Єдиній державній електронній базі з питань освіти;

        особи, яким було надано академічну відпустку тривалістю не більше одного року за медичними показаннями (у тому числі у разі її продовження до двох років), у зв’язку з участю в програмі академічної мобільності або у зв’язку із сімейними обставинами, за умови наявності інформації про попереднє навчання в Єдиній державній електронній базі з питань освіти;

        особи, які поновлюються до складу курсантів вищих військових навчальних закладів, закладів вищої освіти із специфічними умовами навчання, військових навчальних підрозділів закладів вищої освіти, закладів фахової передвищої військової освіти, закладів фахової передвищої спеціалізованої військової освіти;

        особи, які на дату поновлення не досягли граничного віку направлення на базову військову службу, визначеного статтею 15 Закону України «Про військовий обов’язок і військову службу», та поновлюються зі складу курсантів вищих військових навчальних закладів, закладів вищої освіти із специфічними умовами навчання, військових навчальних підрозділів закладів вищої освіти, закладів фахової передвищої військової освіти, закладів фахової передвищої спеціалізованої військової освіти;

        особи, які розпочали здобуття фахової передвишої або вищої освіти в закладах освіти за кордоном та повернулися для продовження здобуття освіти в Україну (за умови наявності державного визнання документа про освіту та академічної довідки, на підставі яких здійснюється переведення);

        іноземці та особи без громадянства (за умови наявності державного визнання документа про освіту та академічної довідки, на підставі яких здійснюється переведення).


Похожие вопросы


Кодексы Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України