Задайте питання юристу

952 юристів готові відповісти зараз

Відповідь за ~15 хвилин

Задати питання на сайті

Військове право, 24 вересня 2025, питання №142400 500₴

Прийняття на роботу та бронювання без ВЛК

Чоловік має тимчасове посвідчення військовозобов’язаного, в якому прописано, що він визнаний непридатний до військової служби в мирний час, обмежено придатний у військовий час. Він код вписаний в даному документі. Резерв+ відображено на обліку, категорія військовозобов’язаний. Штраф за не проходження ВЛК сплачений. У особи було направлення ТЦК від 23.09.2025 на ВЛК для визначення придатності до військової служби- термін проходження ВЛК та данная документів до ТЦК 14 календарних днів. ВЛК пройдена та отримана "Довідка ВЛК" з висновком : придатний від 24.09.2025р. та "Картка обстеження та медичного огляду" зі статусом придатний від 24.09.2025р. Чоловік боїться йти до ТЦК до моменту отримання броні – велика вірогідність бути мобілізованим. В момент отримання броні чоловік звернеться до ТЦК для приведення у відповідність військового квитка: відмітка ВЛК у військовому квитку та внесення даних в застосунок "Оберіг" для подальшого відображення у Резерв+.
1.Підприємство може прийняти на роботу дану особу при такій умові та в подальшому забронювати?
2.Які наслідки можуть бути для підприємства, в тому числі штрафи?

Відповіді юристів (5)

    Кирда Вячеслав Володимирович

    Вітаю Вас.

    У даному випадку мова йде про бронювання через ТЦК та СП чи Портал Дія?

    З юридичної точки зору ВЛК ні на що не впливає. Це підтверджує постанова КМУ № 76, яку я наводжу нижче. Практика також це підтверджує.

    КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ ПОСТАНОВА

    від 27 січня 2023 р. № 76 Київ

    Деякі питання реалізації положень Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію” щодо бронювання військовозобов'язаних на період мобілізації та на воєнний час

    3. Бронювання військовозобов’язаних, зазначених у пункті 1 цього Порядку, здійснюється за списками військовозобов’язаних, які пропонуються до бронювання на період мобілізації та на воєнний час (далі - список), в електронній формі засобами Порталу Дія.

    Військовозобов’язані, зазначені у пункті 1 цього Порядку, підлягають бронюванню незалежно від військового звання, віку та військово-облікової спеціальності.

    24. Керівник державного органу, критично важливого підприємства, критично важливої установи або уповноважена ним особа може подати заяву в електронній формі засобами Порталу Дія та отримати інформацію про військовозобов’язаних в державному органі, на критично важливому підприємстві, в критично важливій установі, яким надана відстрочка та які переведені на спеціальний військовий облік, що міститься в Єдиному державному реєстрі призовників, військовозобов’язаних та резервістів, а саме про:

    прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності);

    реєстраційний номер облікової картки платника податків або серію (за наявності) та номер паспорта громадянина України (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків, офіційно повідомили про це відповідному контролюючому органу і мають відмітку в паспорті громадянина України);

    дату народження;

    ознаку військового обліку за призначенням (загальний або спеціальний);

    дату закінчення строку дії відстрочки та перебування на спеціальному військовому обліку.

    25. Бронювання військовозобов’язаних, зазначених у пункті 1 цього Порядку, здійснюється засобами Порталу Дія за списками, які формуються керівником державного органу, критично важливого підприємства, критично важливої установи або уповноваженою ним особою.

    29. Протягом 72 годин з моменту формування списку засобами Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів переведення військовозобов’язаного на спеціальний військовий облік на строк дії відстрочки здійснюється автоматично у разі, коли військовозобов’язаний:

    перебуває на військовому обліку;

    перебуває у трудових відносинах з державним органом, критично важливим підприємством, критично важливою установою;

    уточнив персональні дані, зазначені у пункті 2 розділу II “Прикінцеві та перехідні положення” Закону України від 11 квітня 2024 р. № 3633-IX “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань проходження військової служби, мобілізації та військового обліку”;

    не перебуває у розшуку.

    Загалом, наявність військово-облікового документу надає Вам право на призначення Вас на посаду, адже саме це є основною вимогою при працевлаштуванні.

    КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ ПОСТАНОВА

    від 30 грудня 2022 р. № 1487 Київ

    Про затвердження Порядку організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів

    34. З метою ведення персонального військового обліку державні органи, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи та організації здійснюють:

    ...

    перевірку у громадян України під час прийняття на роботу (навчання) наявності військово-облікового документа, визначеного у пункті 20 цього Порядку, або відображення в електронній формі інформації, що міститься в таких документах, які можуть пред’являтися (надаватися) з використанням мобільного додатка Порталу Дія. Приймання на роботу (навчання), взяття на персональний військовий облік призовників, військовозобов’язаних та резервістів здійснюється тільки після взяття їх на військовий облік у районних (міських) територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки, органах СБУ, підрозділах Служби зовнішньої розвідки;

    ...

    Але на практиці наразі абсолютно всі юридичні особи перевіряють не тільки наявність ВОД, але і пункт щодо взяття Вас на військовий облік. Тому тут все залежить від роботодавця, чи візьме на себе він/вона таку відповідальність. Штраф для посадивих осіб незабаром становитимуть 34-51 тис грн, а тому ризики є. Але наразі маю констатувати - призначають на посаду і в таких випадках.

    З повагою! Щасти Вам!

    Дерій Владислав Олегович

    Доброго дня, пані Анно!

    Чоловік хвилюється не безпідставно, адже явка до ТЦК без оформленого бронювання дійсно може закінчитись мобілізацією.

    Водночас йти до ТЦК немає необхідності, адже для прийняття на роботу та оформлення бронювання чоловіку достатньо надати електронний військово-обліковий документ.

    1.Підприємство може прийняти на роботу дану особу при такій умові та в подальшому забронювати?

    Звичайно, може.

    Перш за все чоловіку потрібно оформити електронний військово-обліковий документ через Резерв+ або ДІЮ https://diia.gov.ua/services/vijskovo-oblikovij-do... та роздрукувати його.

    Цього буде достатньо для працевлаштування, адже згідно пункту 9 Постанови КМУ 559 Військово-обліковий документ в електронній формі (у тому числі роздрукований) та військово-обліковий документ у паперовій формі мають однакову юридичну силу.

    Згідно пункту 34 постанови КМУ 1487 Порядку організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів.

    З метою ведення персонального військового обліку державні органи, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи та організації здійснюють перевірку у громадян України під час прийняття на роботу (навчання) наявності військово-облікового документа. Приймання на роботу (навчання), взяття на персональний військовий облік призовників, військовозобов’язаних та резервістів здійснюється тільки після взяття їх на військовий облік у районних (міських) територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки, органах СБУ, відповідних підрозділах розвідувальних органів.

    Отже, для працевлаштування чоловіку потрібно перебувати на військовому обліку та надати електронний військово-обліковий документ з Резерв+.

    Для оформлення бронювання надавати тимчасове посвідчення також не потрібно, адже головне, щоб чоловік мав Е-ВОД та у нього були уточнені дані (незалежно від дати), в Резерв+ не було статусу про порушення правил військового та оголошення в розшук, адже згідно пункту 29 Порядку бронювання військовозобов’язаних на період мобілізації та на воєнний час

    Протягом 72 годин з моменту формування списку засобами Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів переведення військовозобов’язаного на спеціальний військовий облік на строк дії відстрочки здійснюється автоматично у разі, коли військовозобов’язаний:

    • перебуває на військовому обліку;
    • перебуває у трудових відносинах з державним органом, критично важливим підприємством, критично важливою установою;
    • уточнив персональні дані, зазначені у пункті 2 розділу II “Прикінцеві та перехідні положення” Закону України від 11 квітня 2024 р. № 3633-IX “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань проходження військової служби, мобілізації та військового обліку”;
    • не перебуває у розшуку.

    Тому, чоловіку потрібно встигнути податись на бронювання поки у нього "чистий" Резерв+

    Якщо чоловік піде до ТЦК, але ще не буде заброньованим - йому вручать бойову повістку, адже він вже пройшов ВЛК.

    Водночас тимчасове посвідчення він може змінити вже після оформлення броні.

    2.Які наслідки можуть бути для підприємства, в тому числі штрафи?

    Для підприємства абсолютно ніяких штрафів не буде, адже е-ВОД з Резерв+ є належним військово-обліковим документом

    З повагою, юрист Дерій В.О.!

    Успіхів у реалізації задуманого!

    Карпенко Андрій Володимирович

    Вітаю!

    БЕЗ ДІЙСНОГО ВІЙСЬКОВО-ОБЛІКОВОГО ДОКУМЕНТА ОСОБУ НЕ МАЮТЬ ПРАВА ПРИЙНЯТИ НА РОБОТУ ТА ЗАБРОНЮВАТИ.

    ВІДСУТНІСТЬ ВЛК ЖОДНИМ ЧИНОМ НЕ ВПЛИВАЄ НА БРОНЮВАННЯ.

    НАЯВНІСТЬ РІШЕННЯ ПРО ПРИТЯГНЕННЯ ВАС ДО АДМІНІСТРАТИВНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ НЕ Є ПЕРЕШКОДОЮ ДЛЯ ВАШОГО БРОНЮВАННЯ.

    ЯКЩО ВАС ОГОЛОСЯТЬ В РОЗШУК - БРОНЮВАННЯ НЕМОЖЛИВЕ.

    1.Підприємство може прийняти на роботу дану особу при такій умові та в подальшому забронювати?

    ВАС МАЮТЬ ПРАВО ПРИЙНЯТИ НА РОБОТУ ТА ЗАБРОНЮВАТИ, ЯКЩО ВАШ ВОД ДІЙСНИЙ.

    КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИПОСТАНОВА

    від 16 травня 2024 р. N 559

    Київ

    Про затвердження Порядку оформлення (створення) та видачі військово-облікового документа для призовників, військовозобов'язаних та резервістів і форми такого документа

    2. Установити, що військово-облікові документи, оформлені до набрання чинності цією постановою, вважаються дійсними на всій території України до видачі військово-облікового документа нового зразка.

    ЗАТВЕРДЖЕНО

    постановою Кабінету Міністрів Українивід 16 травня 2024 р. N 559

    ПОРЯДОК

    оформлення (створення) та видачі військово-облікового документа для призовників, військовозобов'язаних та резервістів

    https://ips.ligazakon.net/document/view/KP240559?a...

    7. Військово-обліковий документ в електронній формі формується на безоплатній основі за бажанням особи після проходження нею електронної ідентифікації та автентифікації.

    Формування та відображення військово-облікового документа в електронній формі здійснюється автоматично за умови підключення електронного пристрою до Інтернету та наявності у Єдиному державному реєстрі призовників, військовозобов'язаних та резервістів відомостей, визначених у пункті 8 цього Порядку.

    У військово-обліковому документі в електронній формі відображається унікальний електронний ідентифікатор у вигляді двовимірного штрихкоду (далі - QR-код військово-облікового документа).

    Строк дії військово-облікового документа в електронній формі становить не більше одного року з дати його формування та не може перевищувати строк дії відстрочки від направлення для проходження базової військової служби для призовників або відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації на особливий період (бронювання) для військовозобов'язаних та резервістів.

    У разі коли відомості, зазначені у підпунктах 1 - 5, 8, 11 - 13 пункту 8 цього Порядку, на момент зчитування не відповідають відомостям, що містяться в Єдиному державному реєстрі призовників, військовозобов'язаних та резервістів, військово-обліковий документ в електронній формі вважається недійсним.

    8. Військово-обліковий документ в електронній формі містить такі відомості з Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов'язаних та резервістів (за наявності):

    1) прізвище;

    2) власне ім'я (усі власні імена);

    3) по батькові (за наявності);

    4) дата народження;

    5) реєстраційний номер облікової картки платника податків (крім фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків, офіційно повідомили про це відповідному контролюючому органу і мають відмітку у паспорті);

    6) окремий номер запису в Єдиному державному реєстрі призовників, військовозобов'язаних та резервістів;

    7) відомості про результати медичних оглядів, що проводилися з метою визначення придатності до виконання військового обов'язку;

    7-1) відомості про встановлення, зміну групи інвалідності (зокрема групу інвалідності, причину та строк, на який встановлено інвалідність);

    8) відомості про наявність відстрочки від направлення для проходження базової військової служби для призовників або відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації на особливий період (бронювання) для військовозобов'язаних та резервістів;

    9) військове звання (для військовозобов'язаних та резервістів);

    10) військово-облікова спеціальність для військовозобов'язаних та резервістів;

    11) відомості про виконання військового обов'язку (категорія обліку);

    12) відомості про перебування на військовому обліку (найменування територіального центру комплектування та соціальної підтримки, у якому громадянин перебуває або знятий (виключений) з військового обліку, та підстава зняття (виключення) з військового обліку);

    13) відомості щодо звернення або надсилання до Національної поліції повідомлення про вчинення адміністративного або кримінального правопорушення;

    14) адреса місця проживання;

    15) номери засобів зв'язку;

    16) адреси електронної пошти (за наявності);

    17) дата і час оновлення облікових даних призовником, військовозобов'язаним та резервістом;

    18) дата і час формування військово-облікового документа в електронній формі.

    9. Військово-обліковий документ в електронній формі (у тому числі роздрукований) та військово-обліковий документ у паперовій формі мають однакову юридичну силу.

    2.Які наслідки можуть бути для підприємства, в тому числі штрафи?

    ВАШ ПАПЕРОВИЙ ВОД ДІЙСНИЙ - ВАС МОЖУТЬ ПРИЙНЯТИ НА РОБОТУ (САНКЦІЙ НЕ БУДЕ).

    ТАКОЖ МОЖЛИВО НАДАТИ ВОД З РЕЗЕРВ +, ЯКЩО ВІН ДІЙСНИЙ.

    БРОНЮВАННЮ НІЧОГО НЕ ЗАВАЖАЄ - ВИ ПРОЙШЛИ ВЛК.

    Завдяки електронному кабінету постанову тепер оформлюють в електронному вигляді у МІС ЗСУ, після чого вона автоматично надходить до реєстру Оберіг, а отже, і до ТЦК - ВАША ДОВІДКА ВЖЕ В ТЦКСП.

    Айвазян Юрій Климентійович

    Доброго дня, Анна!

    Чоловік боїться йти до ТЦК до моменту отримання броні – велика вірогідність бути мобілізованим.

    Саме так і станеться, на жаль. З пройденою ВЛК та без оформленої відстрочки чоловік отримує бойову повістку.

    В момент отримання броні чоловік звернеться до ТЦК для приведення у відповідність військового квитка: відмітка ВЛК у військовому квитку та внесення даних в застосунок "Оберіг" для подальшого відображення у Резерв+.

    Якщо звертатися до ТЦК, то не в момент отримання бронювання, а тільки після того, як бронювання вже буде погоджено та інформація про останнє відображатиметься у Резерв+. Бронювання відбувається через Дію?

    В момент отримання броні чоловік звернеться до ТЦК для приведення у відповідність військового квитка: відмітка ВЛК у військовому квитку та внесення даних в застосунок "Оберіг" для подальшого відображення у Резерв+.

    Щодо внесення даних про пройдену ВЛК, то це буде можливим тільки за умови того, що в ТП є місце. В іншому ж варіанті чоловіку прийдеться отримати ВОД на бланку.

    З приводу внесення даних про ВЛК в Реєстр, то це є обов'язком ТЦК на підставі переданих даних саме військово-лікарською комісією, а не військовозобов'язаним. Наскільки я розумію, чоловіку доручили після проходження ВЛК віднести документи до ТЦК, замість того, аби виконати свій обов'язок та передати такі документи самостійно, тим паче, що зараз передача інформації відбувається шляхом взаємодії між реєстрами.

    З приводу військово-облікового документа, то достатньо мати е-ВОД, який має таку ж саму юридичну силу, як і паперовий.

    1.Підприємство може прийняти на роботу дану особу при такій умові та в подальшому забронювати?

    Так, може. Не бачу в тому жодної проблеми. Чоловік має паперовий ВОД та може сформувати е-ВОД, в якому вже вказана інформація про пройдену ВЛК.

    Підприємство повинно перевірити у працівника наявність військово-облікового документу при працевлаштуванні й чоловік такий документ має.

    Відповідно до Постанови КМУ №1487 "Про затвердження Порядку організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів":

    34. З метою ведення персонального військового обліку державні органи, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи та організації здійснюють:

    перевірку у громадян України під час прийняття на роботу (навчання) наявності військово-облікового документа. Приймання на роботу (навчання), взяття на персональний військовий облік призовників, військовозобов’язаних та резервістів здійснюється тільки після взяття їх на військовий облік у районних (міських) територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки, органах СБУ, відповідних підрозділах розвідувальних органів. В умовах правового режиму воєнного стану зарахування на навчання до закладів освіти громадян, які підлягають військовому обліку та перебувають на тимчасово окупованій території або вибули з тимчасово окупованої території та територій активних бойових дій за кордон, здійснюється з відстроченням взяття їх на військовий облік і оформлення військово-облікових документів у семиденний строк з дати припинення чи скасування правового режиму воєнного стану;

    2.Які наслідки можуть бути для підприємства, в тому числі штрафи?

    Не бачу таких ризиків.

    Повертаючись до норм пункту 34 Постанови КМУ №1487:

    З метою ведення персонального військового обліку державні органи, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи та організації здійснюють:

    • доведення до призовників, військовозобов’язаних та резервістів правил військового обліку під особистий підпис під час прийняття на роботу (навчання);
    • надсилання у семиденний строк з дня видання наказу про прийняття на роботу (навчання), звільнення з роботи, завершення навчання (відрахування із закладу освіти) до відповідних районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, органів СБУ, відповідних підрозділів розвідувальних органів повідомлень про зміну облікових даних призовників, військовозобов’язаних та резервістів (додаток 4);
    • оповіщення на вимогу районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, органів СБУ, відповідних підрозділів розвідувальних органів призовників, військовозобов’язаних та резервістів про їх виклик до відповідних районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, органів СБУ, відповідних підрозділів розвідувальних органів і забезпечення їх своєчасного прибуття;
    • подання до відповідних районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, органів СБУ, відповідних підрозділів розвідувальних органів на їх вимогу відомостей про призовників, військовозобов’язаних та резервістів, персональний військовий облік яких вони ведуть;
    • проведення відповідної роз’яснювальної роботи серед призовників, військовозобов’язаних та резервістів щодо виконання ними правил військового обліку;
    • забезпечення повноти та достовірності облікових даних, що вносяться до списків персонального військового обліку;
    • взаємодію з відповідними районними (міськими) територіальними центрами комплектування та соціальної підтримки, органами СБУ, відповідними підрозділами розвідувальних органів щодо строків та способів звіряння даних списків персонального військового обліку, внесення відповідних змін до них, а також щодо оповіщення призовників, військовозобов’язаних та резервістів;
    • періодичне звіряння списків персонального військового обліку із записами у їх військово-облікових документах. Не рідше одного разу на рік проводять звіряння даних списків персонального військового обліку з обліковими документами відповідних районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, органів СБУ, відповідних підрозділів розвідувальних органів, в яких вони перебувають на військовому обліку;
    • внесення у п’ятиденний строк з дня подання відповідних документів (або відображення в електронній формі інформації, що міститься у таких документах, які можуть пред’являтися (надаватися) з використанням мобільного додатка Порталу Дія) змін до списків персонального військового обліку щодо прізвища, власного імені та по батькові (за наявності), реквізитів паспорта громадянина України та паспорта громадянина України для виїзду за кордон, адреси задекларованого/зареєстрованого місця проживання, адреси місця фактичного проживання, сімейного стану, освіти, місця роботи і посади та надсилання щомісяця до 5 числа до відповідних районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, органів СБУ, відповідних підрозділів розвідувальних органів повідомлень про зміну таких облікових даних;
    • приймання від призовників, військовозобов’язаних та резервістів під розписку у бланках розписок (додаток 7) їх військово-облікових документів для подання таких документів до відповідних районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, органів СБУ, відповідних підрозділів розвідувальних органів з метою їх звіряння з обліковими даними, а також оформлення бронювання військовозобов’язаних на період мобілізації та на воєнний час;
    • оформлення документів, необхідних для бронювання військовозобов’язаних на період мобілізації та на воєнний час;
    • постійний контроль за виконанням посадовими особами державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій вимог цього Порядку, а призовниками, військовозобов’язаними та резервістами - правил військового обліку;
    • постійне інформування відповідних районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, органів СБУ, відповідних підрозділів розвідувальних органів про посадових осіб державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, які порушують вимоги цього Порядку, а також про призовників, військовозобов’язаних та резервістів, які порушують правила військового обліку, для притягнення їх до відповідальності згідно із законом;
    • ведення та зберігання журналу обліку результатів перевірки.

    Вас бентежить той факт, що працівник має паперовий ВОД, в якому не вказана постанова ВЛК про придатність до ВС, що ускладнить ведення списків персонального військового обліку? Але ж в даному випадку можна використовувати е-ВОД.

    Спочатку звернемося до ст. 24 КЗпП, яка визначає, що при укладенні трудового договору громадянин зобов'язаний подати, крім іншого, ВОД.

    За п. 8-2 Порядку №559 ВОД в електронній формі може бути роздрукований. У такому випадку він повинен містити QR-код ВОД, придатний для зчитування. Формування ВОД в електронній формі для друку може здійснюватися особисто засобами електронного кабінету призовника, військовозобов’язаного, резервіста (тобто Резерв+) та/або адміністратором ЦНАП засобами Порталу Дія (у разі особистого звернення) за умови уточнення облікових даних.

    Отже роботодавець повинен зчитати QR-код і перевірити роздрукований із Ререзрв+ ВОД, а щоб зчитати QR-код, кадровику, бухгалтеру, який веде кадровий облік, відповідальному за ведення військового обліку достатньо завантажити застосунок Резерв+ на свій смартфон.

    Після того, як завантажили застосунок Резерв+ (навіть без реєстрації в ньому) у вас з'являється можливість сканувати QR-коди потенційних працівників.

    Далі виникає інше запитання як же бути, адже і Правила №1000/5 і Порядок №1487 передбачають необхідність не просто побачити оригінал ВОД, а й отримати його копію, щоб зберігати в Особовій справі і у справах, які ведуться підприємством відповідно до пунктів 37 та 38 Порядку №1487?

    Так, в пункті 37 Порядку організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів, затвердженого постановою КМУ від 30.12.2022 №1487 (далі — Порядок №1487), визначено, що до списків кожної групи формується справа, у якій зберігаються копії ВОД призовників, військовозобов’язаних та резервістів.

    Деякі інші пункти Порядку №1487 також передбачають обов’язкову наявність копій ВОД.

    Оскільки постановою №721 уточнили, що ВОД в електронній формі (у тому числі роздрукований) та військово-обліковий документ у паперовій формі мають однакову юридичну силу, то для формування справ можна використовувати роздрукований із Резерв+ елекронний ВОД.

    Його можна зберігати у справах, як того вимагає Порядок №1487, а також можна вкласти в Особову справу на виконання пункту 12 глави 2 розділу IV Правил організації діловодства та архівного зберігання документів у державних органах, органах місцевого самоврядування, на підприємствах, в установах і організаціях, затверджених наказом Мін’юсту від 18.06.2015 №1000/5.

    Отже, як висновок:

    1. При працевлаштуванні працівник може надати роздрукований з Резерв+ ВОД, але він має містити QR-код, придатний для зчитування. Перевірити роздрукований електронний ВОД можна за допомогою застосунку Резерв+, який завантажують на смартфон без подальшої реєстрації. Щоб перевірити електронний ВОД, потрібно відсканувати у застосунку Резерв+ QR-код працівника.
    2. Роздрукований із Резерв+ електронний ВОД має таку ж юридичну силу, як і паперовий ВОД.
    3. Роздрукований елекронний ВОД зберігаєте, як то вимагають Порядок №1487 та Правила №1000/5.

    З повагою, адвокат Айвазян.

    Турчин Ярослав Олексійович

    ДОБРОГО ДНЯ, АННА! ВЗАГАЛІ НЕ ЗРОЗУМІВ В ЧОМУ ПРОБЛЕМА? ВАШ ЧОЛОВІК МАЄ НАЛЕЖНИЙ ВІЙСЬКОВО-ОБЛІКОВИЙ ДОКУМЕНТ та еВОД в РЕЗЕРВ+, Він пройшов ВЛК та визнаний придатним. Сплатив штраф , що має бути наслідком зняття "Розшуку." Жодних перепон у бронюванні я не бачу. Звісно може бути питання до запису в паперовому ВОД. Однак він фактично не дійсний, адже після формування еВОД, раніше видані по постанові КМУ № 559 вважаються нечинними. Тобто можна тимчасове посвідчення не подавати, а подавати саме еВОД з Резерв+ роздрукований. Це є належним документом і роботодавець не має права вимагати паперовий ВОД, як і вимагати сформувати новий паперовий ВОД замість тимчасового посвідчення.

    Єдине, що бажано не отримувати бойові повістки по пошті. У Вашому випадку до бронювання можуть надіслати бойову повістку поштою. Тож з пошти до бронювання нічого не отримуємо і буде Вам щастя.

    Із ключових моментів на яких хотів би акцентувати Вашу увагу – бойова повістка не може бути вручена АБО надіслана військовозобов’язаним, які не пройшли медичний огляд, тобто не мають чинного протягом 1 (одного) року висновку ВЛК.

    В той же час зміни не передбачають, що надіслана бойова повістка вважається автоматично отриманою.

    З небойовими повістками така норма існує у постанові КМУ № 560.

    Зокрема, згідно з пунктом 41 Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період, затвердженого постановою КМУ № 560 від 16.05.2024 р. (в чинній редакції), Належним підтвердженням оповіщення резервіста або військовозобов’язаного про виклик до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або його відділу «…» є:

    1) у разі вручення повістки - особистий підпис про отримання повістки, відеозапис вручення повістки або ознайомлення з її змістом, у тому числі відеозапис доведення акта відмови від отримання повістки (додаток 2), а також відеозапис відмови резервіста або військовозобов’язаного у спілкуванні з особою, уповноваженою вручати повістки;

    2) у разі надсилання повістки засобами поштового зв’язку:

    день отримання такого поштового відправлення особою, що підтверджується інформацією та/або документами від поштового оператора;

    день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати поштове відправлення чи день проставлення відмітки про відсутність особи за адресою місця проживання особи, повідомленою цією особою територіальному центру комплектування та соціальної підтримки під час уточнення своїх облікових даних;

    день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати поштове відправлення чи день проставлення відмітки про відсутність особи за адресою задекларованого/зареєстрованого місця проживання в установленому законом порядку, якщо ця особа не повідомила територіальному центру комплектування та соціальної підтримки іншої адреси місця проживання.

    Але дію цього положення на пункт 88 не розповсюдили.

    Тому «бойові повістки» не можуть вважатися врученими за наведеними у пункті 41 правилами.

    Зважаючи на наведене, Вам за бойову повістку по-перше мають право надсилати поштою, адже Ви пройшли медогляд ВЛК та маєте чинний медогляд ВЛК протягом 1 року, а по-друге у разі надсилання поштою, без Вашого підпису в повідомленні про вручення – повістка не вважається врученою, а тому Ви не можете нести кримінальну відповідальність за статтею 336 Кримінального кодексу України чи за будь-якою іншою статтею, в тому числі будь-яку іншу юридичну відповідальність.

    Намагайтеся якомога швидше забронюватися. Бо поки що перепон бронюванню немає, але ТЦК їх з легкістю може вигадати.

    В той же час, тимчасове посвідчення як і електронний ВОД - є для працевлаштування належними військово-обліковими документами, що прямо передбачено чинним законодавством, в тому числі Постановою КМУ № 559 від 16.05.2024 р. в чинній редакції.

    Ну за рік уже хто тільки цим кадровикам не роз"яснював, що не потрібні ніякі ПАПЕРОВІ ВОД більше... Ні, вони знову співають свою пісню. Чи це зловмисна домовленість по здачі своїх працівників в ТЦК на особисту лояльність та немобілізацію родичів кадровиків?! Ну просто вже щиро кажучи немає цензурних слів, щоб оцінити подібні заяви відповідальних за військовий облік на підприємствах.

    Згідно з пунктом 9 Порядку оформлення (створення) та видачі військово-облікового документа для призовників, військовозобов’язаних та резервістів, затвердженим цією постановою КМУ № 559,

    Військово-обліковий документ в електронній формі (у тому числі роздрукований) та військово-обліковий документ у паперовій формі мають однакову юридичну силу.

    {Пункт 9 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 721 від 18.06.2024 - застосовується з 18 червня 2024 року}

    З цього слідує, що підприємства, установи, організації та їх посадові особи НЕ МАЮТЬ ПРАВА вимагати паперовий військово-обліковий документ і його відсутність не може бути підставою для відмови у бронюванні чи прийнятті на роботу.

    Такої ж позиції притримується і Генеральший штаб ЗСУ в своїх листах.

    Обов'язок проходження військово-лікарняної комісії (ВЛК) із числа заброньованих є тільки у тих військовозобов'язаних, які раніше були визнані обмежено придатними до служби і не мають встановленої інвалідності.

    Згідно з пунктом 58 Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.05.2024 р. № 450 (в редакції від 09.05.2025 р.), далі – Порядок № 560.

    https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/560-2024-%D0%BF#Text\

    За наявності підстав для одержання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період військовозобов’язані (крім заброньованих та посадових (службових) осіб, зазначених у підпунктах 16-23 пункту 1 додатка 5) особисто подають на ім’я голови комісії районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або його відділу (військовозобов’язані СБУ чи розвідувальних органів - голові Комісії в Центральному управлінні або регіональному органі СБУ чи відповідному розвідувальному органі) за місцем перебування на військовому обліку заяву за формою згідно з додатком 4, до якої додаються документи, що підтверджують право на відстрочку, або копії таких документів, засвідчені в установленому порядку, зазначені у переліку згідно з додатком 5.

    Під час подання заяви військовозобов’язаний пред’являє військово-обліковий документ (військово-обліковий документ в електронній формі). Заява військовозобов’язаного підлягає обов’язковій реєстрації в день її подання.

    Відповідно до абзацу 5 пункту 69 Порядку № 560, Процедура надання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації у зв’язку з бронюванням та відстрочки, передбаченої підпунктами 16-23 пункту 1 додатка 5, не передбачає направлення на військово-лікарську комісію для проходження медичного огляду.

    {Пункт 69 доповнено абзацом згідно з Постановою КМ № 675 від 07.06.2024}

    До того ж, абзац третій пункту 63 Порядку № 560 визначає, що Військовозобов’язані, у яких строк дії відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період не завершився, на медичний огляд не направляються, крім випадків, коли військовозобов’язані приймаються на військову службу за контрактом, або були визнані обмежено придатними та не проходили повторний медичний огляд з метою визначення їх придатності до військової служби (за винятком тих, які визнані в установленому порядку особами з інвалідністю), або самостійно виявили бажання пройти медичний огляд.

    {Абзац третій пункту 63 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 91 від 28.01.2025; в редакції Постанови КМ № 519 від 06.05.2025}

    До речі як правило зараз дуже часто ТЦК «розводить» людей саме на цей абзац, тобто – САМОСТІЙНО ВИЯВИЛИ БАЖАННЯ ПРОЙТИ МЕДИЧНИЙ ОГЛЯД.

    АЛЕ БАЖАННЯ – ЦЕ НЕ ОБОВ»ЯЗОК І ЯКЩО БАЖАННЯ НЕМАЄ, ТО ОБОВ»ЯЗКУ ТЕЖ.

    Тобто людина має право відмовитись від направлення на ВЛК, якщо має бронь, відстрочку та не є за попереднім рішенням ВЛК обмежено придатним.

    А як виконати вимогу про те, що в особовій справі на роботі повинна бути копія ВОД?

    Пункт 12 р. 2 гл. IV Правил організації діловодства та архівного зберігання документів у державних органах, органах місцевого самоврядування, на підприємствах, в установах і організаціях, затверджених наказом Мін'юсту України від 18.06.2015 № 1000/5, дійсно визначає, що в особовій справі повинна бути копія ВОД. Крім того, у справах з військового обліку повинні зберігатися такі документи. На додаток, для звіряння списків з ТЦК також потрібні паперові документи.

    Адвокати, юристи, кадровики, навіть Міністерство оборони давало безліч відповідей на ці питання, але щодня писали, телефонували і повідомляли, що ТЦК не сприймає електронний документ. За словами ТЦК Резерв+ – це для військовозобов’язаного, а для ТЦК потрібен саме паперовий документ.

    В 2025 році ситуація мала змінитися. Але трапляються ще досі ось такі кадровики, які досі як мантру повторюють про паперовий ВОД. ВАШ ПРИКЛАД ТОМУ ЩЕ ОДНЕ ПІДТВЕРДЖЕННЯ.

    Скільки б не писали роз"яснень, скільки б профільні журнали та видання для кадровиків не публікували позицію, яка узгоджена з ЗСУ... ці "внутрішні диверсанти", інакше я вітчизняних кадровиків назвати не можу - досі таке роблять... А потім людей крутять і мобілізують під тортурами.

    Чи це тому, що як правило в кадрах сидять люди з непрофільною освітою - філологи, психологи, історики, архівісти, бібліотекарі... хто-завгодно, тільки не юридично грамотні люди з вищою юридичною освітою.

    Ця позиція протирічить чинному законодавству, тому пряме запитання було поставлено Генштабу ЗСУ, який відповідає за військовий облік та якому підпорядковані ТЦК:

    Чи може призовник, військовозобов’язаний і резервіст взагалі не мати паперового військово-облікового документа і користуватися електронним військово-обліковим документом?

    Відповідь Генштабу Ви можете побачити в листі за посиланням https://drive.google.com/file/d/11KMsCV6P76Rp8wbP8.... Вона не викликає жодних сумнівів і не містить подвійних тлумачень:

    Якщо кадрова служба не згідна з листом Генштабу або ТЦк не згідне, то хай нададуть письмові роз"яснення, якими вони керуються і які на їх думку мають вищу юридичну силу?!

    За наявності військово-облікового документа в електронній формі немає потреби отримувати ВОД у паперовій формі - Лист Генштабу ЗСУ.Навіть Європейський суд з прав людини у своїй прецедентній практиці вказував неодноразово на те, що державний службовець, в тому числі суддя, має проявляти лояльність та довіру державі, її демократичним інституціям та принципам, в тому числі верховенству права (див.зокрема рішення ЄСПЛ від 22.07.2021 р. (статус остаточного від 22.11.2021 р.) у справі "Гуменюк та інші проти України", заява № 11423/19).

    Тому явище коли державні службовці органів військового управління чи посадові особи державних підприємств проявляють нелояльність державі, її реформам в контексті цифровізації реєстрів та документів, то виникає питання - чи лояльні такі службовці державі, якщо вони ігнорують реформи і фактично являються фрондою змінам в державі та офіційно виданим державою документам у електронному вигляді?

    А що буде коли з 01.01.2026 р. запрацює в державі е-Нотаріат?! На моє переконання якщо людина не довіряє державним сервісам, то вона не має займати державну посаду, адже це є відвертим проявом нелояльності державі та порушенням прав людини, для реалізації яких і створені відповідні сервіси, в тому числі ДІЯ, Резерв+ тощо.Виходячи з наведеного роботодавець не несе жодної відповідальності за прийняття Вашого чоловіка на роботу з еВОД і це може бути лише свавільним рішенням за принципом "як би чого не було". На жаль маю констатувати, що доволі часто доводиться боротися з такими проявами консервативності та схибленості на паперових документах. Навіть окремі судді трапляються в Харкові з таким підходом. Наразі одна така "розумна суддя", яка не визнає ДІЮ, електронні документи і електронні довіреності в Електронному суді - надає свої пояснення Вищій раді правосуддя в Києві за моїм поданням. Дуже прикро щиро кажучи за рідну Харківщину, що інколи трапляються такі судді, такі посадові особи, які будучи наближеними до провідних юридичних навчальних закладів України, досі сидять застряглими в ХІХ столітті, досі посилаються на пленуми ВСУ 20-річної давними, які вже не актуальні від слова взагалі.

    Але це емоції. А відносно Вашої ситуації констатую, що законних перешкод у правцевлаштуванні немає. Лише суб"єктивне відношення до цього.На моє переконання "фронда" цифровізації України має припинити спекуляцію на тему своїх "бумажок", які можна зараз підробляти на раз. Паперові документи більше не мають жодного значення в Україні, адже дискредитували себе численною корупцією, підробками як окремими посадовцями, які не мали права їх видавати, так і третіми особами, адже в Україні наразі взагалі не проблема підробити будь-яку печатку чи документ, маючи відповідне поліграфічне обладнання та оснащення.

    І якщо раніше хоча б якісь документи вироблялись поліграфічним способом з елементами захисту, як то військові квитки, то зараз відмовились від захищених бланків, надавши пріоритет електронним реєстрам та електронній перевірці інформації в паперовому документі шляхом шифрування кодів для перевірок в Qr-кодах чи штрих-кодах.Тому єдиним надійним підтвердженням дійсності статусу / документа - є наявність цього статусу в державному електронному реєстрі чи базі даних.

    Для цілей військового обліку таким документом є едектронний військово-обліковий документ (еВОД), який формується в ДІЇ або через доступ до Електронного кабінету призовника, військовозобов"язаного та резервіста ("Резерв+").

    А як виконати вимоги законодавства про долучення до справ копій ВОД?

    Згадаємо раніше наведений п. 9 Порядку №559, в якому зазначено, що ВОД в електронній формі (у тому числі роздрукований) та ВОД у паперовій формі мають однакову юридичну силу.

    Тобто, потрібно попросити кандидата на посаду чи вашого працівника роздрукувати еВОД. Роздрукований електронний ВОД має таку саму силу, як паперовий. Цього документа цілком достатньо для введення кадрового обліку і персонального військового обліку.

    Не усі ТЦК беззаперечно погоджуватимуться з такою позицією. Але вона підкріплена нормами Порядку №559 і є офіційною позицією Генштабу.

    Як діяти, коли працівники отримали електронні ВОД, а у вас у справах ще досі зберігаються «старі» ВОД?

    На це запитання є відповідь у п. 2 Постанови №559:

    Установити, що військово-облікові документи, оформлені до набрання чинності цією постановою, вважаються дійсними на всій території України до видачі військово-облікового документа нового зразка.

    Тобто, «старі» ВОД діють лише до видачі нового ВОД. Як вже зазначав, ВОД може видаватися в електронній формі. Тому, в момент отримання ВОД в електронній формі, «старі» паперові ВОД перестають діяти!

    Якщо виникає запитання, як реагувати на розбіжності в інформації між паперовим і електронним ВОД, керуємось п. 2 Постанови №559 і беремо до уваги лише інформацію з електронного ВОД, адже саме ця інформація є актуальною і такою, що відповідає даним Державного реєстру призовників, військовозобов’язаних і резервістів.

    На завершення процитую заступницю міністра оборони з цифрової трансформації Катерину Черногоренко:

    Ми прийняли постанову Кабінету міністрів України від 16.05.2024 р. № 559, якою повністю прирівняли електронний військово-обліковий документ до паперового. Порушуючи цю норму законодавства, працівник ТЦК порушує закон. Тому ми просимо по всім таким ситуаціям звертатися на гарячі лінії Міністерства оборони, і ми разом дуже швидко вирішимо ситуацію.

    ОТЖЕ, Навіть Генеральний штаб ЗСУ та Міністерство оборони визнає, що відповідно до Постанови КМУ № 559 від 16.05.2024 р. (в чинній редакції від 15.02.2025 р.) - Електнонний Військово-обліковий документ (еВОД) має таку ж юридичну силу, як і паперовий. Тобто наявність ПАПЕРОВОГО ВОД старого чи нового зразка (новий зразок - це папірець на білому папері з фото, QR-кодом і печаткою ТЦК) - не є обов"язковою.

    Звернемося до чинного нормативного акту, який регулює це питання. Так, у п. 2 Порядку оформлення (створення) та видачі військово-облікового документа для призовників, військовозобов’язаних та резервістів, затвердженого постановою КМУ від 16.05.2024 №559 (далі — Порядок № 559) визначено, що ВОД оформляється (створюється) та видається (замінюється):

    • в електронній формі – засобами електронного кабінету призовника, військовозобов’язаного, резервіста та/або Державного вебпорталу електронних публічних послуг у сфері національної безпеки і оборони та/або Єдиного державного вебпорталу електронних послуг (далі – Портал Дія), зокрема з використанням мобільного додатка Порталу Дія (Дія) (у разі технічної реалізації);
    • у паперовій формі – на бланку, форма якого затверджена постановою КМУ від 16.05.2024 №559 (далі — Постанова №559).

    Наразі є можливість сформувати ВОД в електронній формі і через застосунок Резерв+, і через портал «Дія».

    Відповідно до п. 9 Порядку №559 ВОД в електронній формі (у тому числі роздрукований) та ВОД у паперовій формі мають однакову юридичну силу.

    У п. 2 Постанови №559:

    Установити, що військово-облікові документи, оформлені до набрання чинності цією постановою, вважаються дійсними на всій території України до видачі військово-облікового документа нового зразка.

    Тобто, «старі» ВОД діють лише до видачі нового ВОД. Як вже зазначав, ВОД може видаватися в електронній формі. Тому, в момент отримання ВОД в електронній формі, «старі» паперові ВОД перестають діяти! В постанові не уточнено, що лише при видачі нових ПАПЕРОВИХ. Тобто фактично старі військово-облікові документи у разі внесенні даних в Реєстр та формуванні електронного ВОД - перестають діяти.

    Якщо виникає запитання, як реагувати на розбіжності в інформації між паперовим і електронним ВОД, керуємось п. 2 Постанови №559 і беремо до уваги лише інформацію з електронного ВОД, адже саме ця інформація є актуальною і такою, що відповідає даним Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних і резервістів.

    ТАКІ РОЗ"ЯСНЕННЯ КАДРОВИКАМ НЕОДНОРАЗОВО НАДАВАЛИ ПРОФІЛЬНІ ВИДАННЯ та САЙТИ ДЛЯ КАДРОВИКІВ.

    Щасти Вам у захисті своїх прав!

    З повагою та розумінням, Ярослав Турчин


Схожі питання


Кодекси Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України