Почніть консультацію з юристом онлайн
Задайте питання юристу
954 юристів готові відповісти зараз
Відповідь за ~15 хвилин
У мого батька до 30 числа відстрочка по догляду за мамою 2 групи інвалід . Він прийшов щоб подати документи на продовження відстрочки але його забрали і сказали що він придатний до служби
Схожі питання
Кодекси Україна
Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс УкраїниНове у блогах Юристи.UA
Відповіді юристів (12)
Юрист, м. Дніпро, 25 років досвіду
Спілкуватися у чатіДоброго дня.
Такі дії абсолютно незнанні.
Якщо він не надавав добровільної згоди на мобілізацію (підписував відповідні документи) чи не укладав контракт - подавайте скаргу до ДБР, ВСП та уповноваженого Верховної ради України з прав людини.
Окрім того звертайтеся за позовом до суду.
Юрист, м. Полтава, 5 років досвіду
Спілкуватися у чатіДоброго дня, пані Анастасія!
Це абсолютне беззаконня!!! Вашого батька вже відправили до навчального центру чи незаконно утримують в ТЦК?
На даний час негайно телефонуйте/пишіть заяву про перевищення влади та службових повноважень працівниками ТЦК (стаття 426-1 ККУ) та ЗАЯВУ про незаконне позбавлення волі/викрадення (стаття 146 ККУ) в Державне бюро розслідувань, Національну поліцію, військову службу правопорядку та до Омбудсмена по правам людини. Вимагайте, щоб поліція внесла заяву про кримінальне правопорушення в ЄРДР.
Крім того, негайно зверніться до районного суду за місцем розташування ТЦК зі скаргою на незаконне позбавлення свободи Вашого батька працівниками ТЦК та вимогою звільнити його. Вашого батька повинні доставити до слідчого судді і з'ясувати обставини на підставі який він незаконно утримується працівниками ТЦК. Слідчий суддя зобов'язаний його звільнити!
Якщо не вдасться самостійно вчинити вищеперелічені дії - звертайтесь до адвоката за місцем проживання, щоб він Вам у цьому допоміг!
1. Кожен слідчий суддя суду, в межах територіальної юрисдикції якого знаходиться особа, яка тримається під вартою, має право постановити ухвалу, якою зобов’язати будь-який орган державної влади чи службову особу забезпечити додержання прав такої особи.
2. Якщо слідчий суддя отримує з будь-яких джерел відомості, які створюють обґрунтовану підозру, що в межах територіальної юрисдикції суду знаходиться особа, позбавлена свободи за відсутності судового рішення, яке набрало законної сили, або не звільнена з-під варти після внесення застави в установленому цим Кодексом порядку, він зобов’язаний постановити ухвалу, якою має зобов’язати будь-який орган державної влади чи службову особу, під вартою яких тримається особа, негайно доставити цю особу до слідчого судді для з’ясування підстав позбавлення свободи.
3. Слідчий суддя зобов’язаний звільнити позбавлену свободи особу, якщо орган державної влади чи службова особа, під вартою яких тримається ця особа, не надасть судове рішення, яке набрало законної сили, або не доведе наявність інших правових підстав для позбавлення особи свободи.
На даний час є сумнозвісне рішення Верховного Суду з якого випливає, що встановлення факту грубого порушення ТЦК процедури мобілізації не призводить до звільнення незаконно мобілізованого з військової служби (постанова у справі №160/2592/23 від 5 лютого 2025 року).
У справі було встановлено протиправні дії ТЦК щодо призову, оскільки не було проведено медичного обстеження ВЛК стану здоров`я позивача.
Суди першої та апеляційної інстанцій позов проти ТЦК задовольнили. Вони зазначили, що належним відновленням порушених прав позивача є відновлення становища особи, яке існувало до такого порушення прав, а тому необхідно зобов`язати військову частину прийняти рішення про звільнення позивача з військової служби.
Однак Верховний Суд, серед іншого, зазначив, що таке порушення не є підставою для звільнення позивача з військової служби відповідно до статті 26 Закону «Про військовий обов`язок і військову службу», адже вона визначає виключний перелік таких підстав.
Втім, Дніпропетровський окружний адмінсуд у справі №160/33452/24 висловив незгоду з позицією Верховного Суду і заявив, що «...дотримується позиції, що протиправні дії не можуть спричиняти правомірних наслідків, а обов`язок доведення придатності особи до військової служби лежить на суб`єкті владних повноважень. Інший підхід суперечив би принципам, які відрізняють суди адміністративної юрисдикції від інших видів юрисдикцій», зазначив суд першої інстанції.
Крім того, Дніпропетровський окружний адмінсуд висловив цікаву думку про те, що відсутність у статті 26 Закону «Про військовий обов`язок і військову службу» такої підстави для звільнення з військової служби як непроходження позивачем медичного огляду під час його призову є виключно свідченням того, що законодавець при написанні зазначеної норми виключав можливість проходження військової служби особою, яка є непридатною до служби або не пройшла медичний огляд.
В іншій справі 560/8465/24 йдеться про те, що ТЦК не лише не видав і не надав військовозобов’язаному оповіщення про його виклик і призов, а й здійснив призов без складання будь-яких документів та, відповідно, без надання позивачу жодного документу щодо його військового обліку та призову. У постанові від 16 квітня 2025 року по цій справі Сьомий апеляційний адміністративний суд визнав дії ТЦК щодо призову протиправними. Втім, зі служби звільнити такого мобілізованого неможливо, зокрема, з огляду на позицію Верховного Суду щодо наслідків незаконної мобілізації.
Проте, на даний час законопроектом 13345 пропонується внести зміни до ч. 4 статті 26 Закону «Про військовий обов'язок і військову службу» щодо звільнення з військової служби за рішенням суду. Даний законопроєкт зареєстровано у Верховній Раді і надано для ознайомлення в комітеті https://itd.rada.gov.ua/BILLINFO/Bills/Card/56533. Тому існує надія, що в майбутньому незаконно мобілізованих все ж будуть звільняти з військової служби.
З повагою, юрист Дерій В.О.!
Щиро сподівають, що Вам вдасться добитися справедливості!
Юрист, м. Київ, 10 років досвіду
Спілкуватися у чатіДоброго дня, вам треба негайно діяти. У вашому випадку батько повинен був подати заяву про його мобілізацію. Відповідно до постанови 560.
https://zakon.rada.gov.ua/laws/file/text/120/f5355...
Скоріше за все такої заяви не робилось. Вам треба звертатися наразі у правоохоронні органи.
1. Дбр
https://dbr.gov.ua/contact-forms
Спеціальна телефонна лінія: +38 (044) 300 27 07
2 поліція виклик 102 , подати заяву за не законне позбавлення волі та свободи. Викрадення і т. д.
3. Звернення до омбудсмена з прав людини
https://ombudsman.gov.ua/
Якщо питання не зможете вирішити на данному етапі, можна буде визнати наказ про мобілізацію у не законний спосіб у судовому порядку.
усі документи є і дійсна відстрочка в резерв плюс
Юрист, м. Київ, 10 років досвіду
Спілкуватися у чатіДії працівників ТЦК не законні.
Зателефонуйте на гарячу лінію міністерства оборони України.
0 800 50 04 42
А також, якщо ви знаєте де знаходиться Батько, який ТЦК забрав, знайдіть їх контакти і зателефонуйте і їм, повідомте що їх працівники вчинять не законні дії.
Адвокат, м. Чернігів, 7 років досвіду
Спілкуватися у чатіВітаю Вас.
У мого батька до 30 числа відстрочка по догляду за мамою 2 групи інвалід . Він прийшов щоб подати документи на продовження відстрочки але його забрали і сказали що він придатний до служби
Що значить забрали? Його мобілізували?
Адвокат, м. Харків, 19 років досвіду
Спілкуватися у чатіДОБРОГО ДНЯ, АНАСТАСІЯ! Хай тікає з ТЦК якщо може. Інакше зачинять в підвалі і відправлять служити. На наявність відстрочки ці бандюгани можуть легко начхати, що бувало не раз. На справедливість і закон не розраховуйте, лише на себе. Купа людей у яких відстрочка в Резерві+ та запис на обліку, а вони вже служать. І що зробити? Який закон, якщо усюди кругова порука і режим або всіх мобілізує, або втратить владу. Вони звісно ж обирають владу, а не ваші права. Тому відбувається систематичне і цілковите беззаконня, яке ніхто не може зупинити, а ті хто можуть - не хочуть, чи пов"язані кровною порукою, як у бандитів.
Поки його не оформили офіційно - втреча не матиме жодних правових наслідків. Інакше вже вибачте, але Ваш ризик. Треба було розуміти яка зараз ситуація в країні та як чинять злодюжки в ТЦК, якщо до них приходять люди.
Клієнти, які не слухають, потім або служать і тікають в СЗЧ, якщо можуть, або тікають вже з ТЦК, якщо ноги дозволяють далеко втікти. А все тому що не слухаєте фахівців з досвідом.
Законно, незаконно. На це всім начхати. Якщо не наловлять ТЦК - поїдуть м"ясом самі в окопи. Так само і прокурори, слідчі, поліцаї, ДБР та інші силовики, які покривають злочинне угрупування ТЦК. Якщо вони не будуть "сприяти", виконуючи злочинні накази керівників по вертикалі, то будуть відправляти їх. Бо раби і всі терплять це свавілля. Жодна країна в світі та в історії з ХІХ століття не дозволяла собі таку мобілізацію...
Отаке особисте продовження відстрочки.
До речі з 01.01.2025 р. НІЯКІ ПРОДОВЖЕННЯ не передбачені Постановою КМУ № 560.
ТЦК зобов"язане саме перевірити дані для продовження, і лише якщо воно не здатне перевірити, то сповістити про це поштою, електронною поштою чи телефоном, і тоді особа має надати підтвердні документи.
Водночас, жоден нормативно-правовий акт не містить вимог по ОСОБИСТОМУ і власноручному поданню заяви на продовження відстрочки чи необхідних документів. ТЦК чомусь самостійно поклала на себе функції Кабінету Міністрів України, і вигадало цю норму, якої не існує ніде.
Так, при первинному поданні заяви на відстрочку начебто треба пред"являти військово-обліковий документ, що спонукає вважати, що по пошті не можна. А щодо продовження відстрочки таких норм немає ніде.
Тож і не дивно, що осіб з відстрочкою банально заманюють в ТЦК, щоб бусифікувати-мобілізувати.
Нічого особистого, лише виконання плану і небажання вгодованих ТЦКунів йти служити, а бажання направити на службу замість себе таких як Ваш батько.
Розумію, що більшість боїться йти до суду і в суді відстоювати свої права.
Але інших шляхів небагато.
Якщо не випускатимуть, пишіть скарги.
Тимчасовій слідчій комісії Верховної Ради України з питань розслідування можливих фактів порушення законодавства України у Міністерстві оборони України, Збройних Силах України, інших утворених відповідно до законів України військових формуваннях, правоохоронних органах спеціального призначення, посади в яких комплектуються військовослужбовцями
01008, м. Київ, вул. М. Грушевського, 5.
Голові ТСК: СКОРОХОД А.К. Ел. адреса: skorokhod@rada.gov.ua
Секретарю ТСК: СОКОЛОВУ М.В. Ел. адреса: sokolov@rada.gov.ua
Державне бюро розслідувань
01032, м. Київ, вул. Симона Петлюри, 15.
Ел. адреса: сrime@dbr.gov.ua
Уповноваженому Верховної Ради України з прав людини ЛУБІНЦЮ Д.В.
01008, м. Київ, вул. Інститутська, 21/8
Ел. адреса: hotline@ombudsman.gov.ua
Міністру оборони України Шмигалю Д.А.
03049, м. Київ, просп. Повітряних Сил, 6.
admou@post.mil.gov.ua
Можете пробувати скаржитись. Але під покірний і лежачий камінь вода не тече. Тобто якщо коритися беззаконню і бути законослухняним з порушниками усіх можливих законів - то залишитесь у ошуканих саме Ви. Мені як особі з юридичною освітою прикро давати практичні, а не теоретико-юридичні поради. Але головне завдання правника - допомогти людині і захистити її права найбільш ефективно, а не розводити демагогію про суди та справедливість вселенську. Немає ні ефективних судових важелів захисту прав людини в Україні наразі, ні справедливості ніякої немає. Тож Вашому батьку і Вашій сім"ї треба як і іншим громадянам визначитись з пріоритетами. Бо у труні рішення суду не допомагає. Так, є багато законів.. І що з них толку, якщо бандформуванню ТЦК плювати на закон?
Відповідно до ч. 7 – 10 ст. 1 Закону України «Про Збройні Сили України» (в чинній редакції від 28.08.2025 р.):
Органи військового управління забезпечують неухильне додержання вимог Конституції України стосовно того, що Збройні Сили України не можуть бути використані для обмеження прав і свобод громадян або з метою повалення конституційного ладу, усунення органів державної влади чи перешкоджання їх діяльності.
Ніякі надзвичайні обставини, накази чи розпорядження командирів і начальників не можуть бути підставою для будь-яких незаконних дій по відношенню до цивільного населення, його майна та навколишнього середовища.
За віддання і виконання явно злочинного розпорядження чи наказу військовослужбовці несуть відповідальність згідно з законом.
Права і обов’язки військовослужбовців, які залучаються до здійснення заходів, передбачених частиною четвертою цієї статті, визначаються законом.
Ну є такі приписи. І що далі?! ТЦК як військове формування без будь-яких обмежень проводить військові операції проти населення України, всупереч закону і Конституції... Бо їм так треба.
Хто сказав, що навіть якщо суд прийме якесь рішення через рік - то його виконають?! Відстрочку ж не виконали...
Така поведінка з боку окремих посадових осіб ТЦК та СП є відвертою дискредитацією Збройних Сил України та призову на військову службу під час мобілізації, який виглядає як виконання планових кількісних, а не якісних методів мобілізації, що є ознакою заборонених законом «комуністичних» методів та військової диктатури.
Відповідно до статті 3 Конституції України, Людина, її життя і здоров'я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю. Права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов'язком держави.
Це все є, але це все не виконується. Тож вирішуйте самі, або похиливши голову виконувати злочинні вказівки невідомо кого, хто не відповідає за свої слова чи рішення... або бути людиною. і реалізовувати право на захист свого життя і здоров"я будь-якими способами, прямо не забороненими законом.
Щасти Вам та Вашому батьку!
З повагою та розумінням, Я.О. Турчин
Адвокат, м. Київ, 26 років досвіду
Спілкуватися у чатіВітаю!
ОСОБУ, КОТРА МАЄ ВІДСТРОЧКУ, МОЖУТЬ МОБІЛІЗУВАТИ ТІЛЬКИ В ДОБРОВІЛЬНО ПОРЯДКУ.
ТЦКСП ВДАЄТЬСЯ ДО ПІДСТУПНИХ ДІЙ, ПРОПОНУЯ ПІДПИСАТИ ТАКИЙ ДОКУМЕНТ:
" ДАЮ ДОБРОВІЛЬНУ ЗГОДУ НА ПРОХОДЖЕННЯ ВЛК ТА ПСИХОЛОГІЧНИЙ ВІДБІР ДЛЯ ВИЗНАЧЕННЯ ПРИДАТНОСТІ ДО ВІЙСЬКОВОЇ СЛУЖБИ".
ЯКЩО ВАШ БАТЬКО ПІДПИСАВ ТАКИЙ ДОКУМЕНТ, ТО ЙОГО МОБІЛІЗУВАЛИ.
ЯКЩО ВІН ТАКОГО ДОКУМЕНТА НЕ ПІЛПИСУВАВ,ТО ЦЕ СВАВІЛЛЯ ТЦКПС.
Якщо, незважаючи на ваше право на відстрочку, вас все ж мобілізують, необхідно діяти швидко та впевнено. Ось кілька порад:
- Зверніться до юриста. Ви маєте право оскаржити рішення про мобілізацію, якщо воно порушує ваші законні права.
- Підготуйте всі документи. Усі ваші підтверджуючі документи (довідки про відстрочку, медичні документи, тощо) мають бути на руках, щоб ви могли захистити свої права.
- Оскаржуйте дії ТЦК у суді. У разі незаконної мобілізації ви можете звернутися до суду для захисту своїх прав і скасування неправомірного рішення.
ВисновокПраво на відстрочку — це не просто формальність, а важливий юридичний захист для багатьох громадян України. Проте недосконалість системи мобілізації та людський фактор можуть призвести до помилок. Якщо у вас є право на відстрочку, важливо бути уважним, знати свої права та бути готовим їх захищати.
ОЗНАЙОМТИСЯ:
https://protocol.ua/ua/pohitili_ttsk_i_vnesli_v_re...
---
ДОПОМОГТИ ВАМ ЗМОЖЕ ТІЛЬКІ АДВОКАТ НА МІСЦІ, АБО ВАШІ РІДНІ УКЛАДУТЬ ДОГОВІР З АДВОКАТОМ ДЛЯ НЕГАЙНОЇ ДОПОМОГИ ВАМ.
ВАМ ТРЕБА ТЕРМІНОВО СКАРЖИТИСЯ.
Наполягайте на проходженні ВЛК саме за місцем вашого обліку, оскільки саме там зберігаються ваші медичні документи.
Територіальні центри комплектування та соціальної підтримки є органами військового управління, що забезпечують виконання законодавства з питань військового обов’язку і військової служби, мобілізаційної підготовки та мобілізації.
Повноваження ТЦК та СП окреслені низкою різних нормативно-правових актів, зокрема основоположними серед них є:
Насамперед слід зазначити, що відповідно до ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Тобто якщо законодавством чітко не передбачено, що відповідний орган чи посадова особа, може діяти якимось чином, то це заборонено, оскільки чинити можна тільки так, як передбачено чинним законодавством.
ТЦК та СП мають такі основні повноваження:
Також деякі особливі повноваження мають обласні ТЦК та СП — в Автономній Республіці Крим, місті Києві та Севастополі. Зокрема, вони допомагають організовувати контрольні медичні огляди для таких категорій громадян:
Специфічні повноваження є і у районних ТЦК та СП, зокрема:
Застосування заходів фізичного впливу (окрім випадків необхідної оборони) працівниками ТЦКСП заборонено. Чинним законодавством не передбачена можливість застосування з боку ТЦК та СП до військовозобов’язаних, резервістів, призовників тощо.
Коли трапляються випадки використання грубої сили працівниками ТЦК при мобілізації або інші правопорушення з їх боку, раджу звертатись до таких органів, які уповноважені вживати заходів щодо вирішення ситуацій порушення прав військовозобов’язаних:
Серед проблем відсутності покарання, то першою проблемою притягнення винних осіб до відповідальності є відсутність звернення зі скаргою чи відповідною заявою до уповноважених органів. Також має місце ігнорування звернень та скарг громадян з боку уповноважених органів, які б мали вживати відповідні заходи. Водночас у разі відсутності належної реакції з боку уповноважених органів в деяких випадках слід звертатись до суду з урахуванням ситуації.
Дуже шкода, що на скарги щодо перевищення і зловживання влади представниками ТЦК всі органи, які повинні за цим доглядати та стримувати їх, не роблять цього, як показує досвід. Особа, яку побили чи незаконно затримали (представники ТЦК, — ред.), звертається до Нацполіції, ДБР, ВСП, а всі показують пальцем один на одного, але ніхто не хоче розбиратися, що сталося.
ПИШИТЬ СКАРГУ ДО УПОВНОВАЖЕНОГО ВЕРХОВНОЇ РАДИ УКРАЇНИ З ПРАВ ЛЮДИНИ:
https://ombudsman.gov.ua/
ПОКИ ВИ В ТЦКСП ВИ ВІЙСЬКОВОЗАБОВЯЗАНИЙ, ЯК ТІЛЬКИ ВАС ВІДПРАВЛЯТЬ ДО НАВЧАЛЬНОГО ЦЕНТРУ - ВИ МОБІЛІЗОВАНИЙ.
Адвокат, м. Київ, 26 років досвіду
Спілкуватися у чатіВАШ БАТЬКО ПОВИНЕН РІЗНИМИ СПОСОБАМИ НЕ ПОТРАПИТИ ДО НАВЧАЛЬНОГО ЦЕНТРУ (ФІЗИЧНІ, МЕДИЧНІ, ПСИХОЛОГІЧНІ) - НАВІТЬ ВІДМОВИТИСЯ ВІД МОБІЛІЗАЦІЇ ТА ВИМАГАТИ ВІДКРИТТЯ КРИМІНАЛЬНОЇ СПРАВИ ЗА УХИЛЕННЯ ВІД МОБІЛІЗАЦІЇ (В РАМКАХ КРИМІНАЛЬНОЇ СПРАВИ ДОВОДИТИ ПРОТИПРАВНІ ДІЇ ТЦКСП).
ПРИ НАХОДЖЕННІ ОСОБИ В УЧБОВОМУ ЦЕНТРІ, ВОНА ВЖЕ МАЄ СТАТУС ВІЙСЬКОВОСЛУЖБОВЦЯ.Ї (МОБІЛІЗАЦІЯ ВЖЕ СТАЛАСЯ)
МОВА ПОВИННА ЙТИ НЕ ПРО ПРОДОВЖЕННЯ (ОФОРМЛЕННЯ) ВІДСТРОЧКИ ВІД МОБІЛІЗАЦІЇ, А ПРО ЗВІЛЬНЕННЯ З ВІЙСЬКОВОЇ СЛУЖБИ.
Початок і закінчення проходження військової служби визначені статтею 24 Закону України "Про військовий обов'язок і військову службу".
Так, для громадян, призваних на військову службу під час мобілізації, на особливий період, та на військову службу за призовом осіб офіцерського складу, початком проходження військової служби вважається день відправлення у військову частину з районного (міського) військового комісаріату.
Закінченням проходження військової служби вважається день виключення військовослужбовця зі списків особового складу військової частини (військового навчального закладу, установи тощо) у порядку, встановленому положеннями про проходження військової служби громадянами України.
Адвокат, м. Київ, 12 років досвіду
Спілкуватися у чатіВітаю. Територіальний центр комплектування не має правазатримувати, примушувати проходити військово-лікарську комісію чи утримувати без згоди особи. Такі дії є грубим порушенням Конституції України, Кримінального кодексу та Кодексу про кримінальне провадження. Відповідно до статті 19 Конституції України, будь-який державний орган або посадова особа може діяти лише на підставі у межах повноважень і в спосіб, передбачені законом. Слід подати заяви про перевищення влади та службових повноважень працівниками ТЦК за статтею 426-1 Кримінального кодексу України, а також заяву про незаконне позбавлення волі або викрадення людини за статтею 146 ККУ. Такі звернення необхідно подати до Державного бюро розслідувань, Національної поліції. Важливо вимагати, щоб поліція внесла відомості про злочин до Єдиного реєстру досудових розслідувань. Відповідно до статті 206 Кримінального процесуального кодексу України, слідчий суддя має право і обов’язок негайно перевірити законність утримання людини під вартою. Якщо працівники ТЦК не нададуть суду рішення, яке дає право позбавляти людину волі, суддя зобов’язаний постановити ухвалу про її звільнення. Хочу зазначити, що мобілізація особи, яка має відстрочку можлива лише у добровільному порядку.
ТЦК і СП діють на підставі ЗУ Про військовий обов’язок і військову службу, постанови Кабінету Міністрів №154 від 23 лютого 2022 року та Порядку проведення призову громадян під час мобілізації, затвердженого постановою №560 від 16 травня 2024 року. Жоден із цих документів не надає ТЦК права застосовувати силу або утримувати людину без її згоди.
На жаль, трапляються випадки, коли працівники ТЦК перевищують свої повноваження, змушують людей підписувати документи або фактично викрадають громадян, які мають право на відстрочку. Я також хочу звернути увагу на те, що навіть якщо незаконно мобілізовану особу вже відправили до навчального центру, її звільнити через суд буде складно. Верховний Суддійшов висновку, що навіть грубе порушення ТЦК порядку мобілізації не є підставою для звільнення, бо стаття 26 ЗУ «Про військовий обов’язок і військову службу» містить вичерпний перелік підстав для звільнення.
Отже якщо людину, яка має відстрочку утримують у ТЦК без її згоди, це слід кваліфікувати як незаконне позбавлення волі. У таких випадках я раджу не зволікати фіксувати факт утримання на відео повідомляти рідних писати заяви до правоохоронних органів звертатися до адвоката та вимагати негайного звільнення через суд.
З повагою, Адвокат Євгеній Середницький
Адвокат, м. Миколаїв, 34 роки досвіду
Спілкуватися у чатіДоборого дня, Анастасія!
Куди саме забрали Вашого батька? Його направили на проходження ВЛК? Станом на зараз Ваш батько знаходиться у приміщенні ТЦК? Розподільному центрі? Учбовій частині? Чи маєте Ви з ним зв'язок? Коли саме це сталося?
Звичайно, що дії ТЦК є незаконними і це навіть не обговорюється. ТЦК не мав права мобілізувати Вашого батька за умови оформленої в останнього відстрочки. Чому відстрочка була оформлена до 30 жовтня, а не до 5 листопада?
Якщо батько станом на зараз знаходиться ще в ТЦК, то потрібно звернутися до слідчого судді у порядку статті 206 КПК України:
"1. Кожен слідчий суддя суду, в межах територіальної юрисдикції якого знаходиться особа, яка тримається під вартою, має право постановити ухвалу, якою зобов’язати будь-який орган державної влади чи службову особу забезпечити додержання прав такої особи.
2. Якщо слідчий суддя отримує з будь-яких джерел відомості, які створюють обґрунтовану підозру, що в межах територіальної юрисдикції суду знаходиться особа, позбавлена свободи за відсутності судового рішення, яке набрало законної сили, або не звільнена з-під варти після внесення застави в установленому цим Кодексом порядку, він зобов’язаний постановити ухвалу, якою має зобов’язати будь-який орган державної влади чи службову особу, під вартою яких тримається особа, негайно доставити цю особу до слідчого судді для з’ясування підстав позбавлення свободи.
3. Слідчий суддя зобов’язаний звільнити позбавлену свободи особу, якщо орган державної влади чи службова особа, під вартою яких тримається ця особа, не надасть судове рішення, яке набрало законної сили, або не доведе наявність інших правових підстав для позбавлення особи свободи.
4. Якщо до доставлення такої особи до слідчого судді прокурор, слідчий звернеться з клопотанням про застосування запобіжного заходу, слідчий суддя зобов’язаний забезпечити проведення у найкоротший строк розгляду цього клопотання.
5. Незалежно від наявності клопотання слідчого, прокурора, слідчий суддя зобов’язаний звільнити особу, якщо орган державної влади чи службова особа, під вартою яких трималася ця особа, не доведе:
1) існування передбачених законом підстав для затримання особи без ухвали слідчого судді, суду;
2) неперевищення граничного строку тримання під вартою;
3) відсутність зволікання у доставленні особи до суду.
6. Якщо під час будь-якого судового засідання особа заявляє про застосування до неї насильства під час затримання або тримання в уповноваженому органі державної влади, державній установі (орган державної влади, державна установа, яким законом надано право здійснювати тримання під вартою осіб), слідчий суддя зобов’язаний зафіксувати таку заяву або прийняти від особи письмову заяву та:
1) забезпечити невідкладне проведення судово-медичного обстеження особи;
2) доручити відповідному органу досудового розслідування провести дослідження фактів, викладених в заяві особи;
3) вжити необхідних заходів для забезпечення безпеки особи згідно із законодавством.
7. Слідчий суддя зобов’язаний діяти в порядку, передбаченому частиною шостою цієї статті, незалежно від наявності заяви особи, якщо її зовнішній вигляд, стан чи інші відомі слідчому судді обставини дають підстави для обґрунтованої підозри порушення вимог законодавства під час затримання або тримання в уповноваженому органі державної влади, державній установі.
8. Слідчий суддя має право не вживати дій, зазначених у частині шостій цієї статті, якщо прокурор доведе, що ці дії вже здійснені або здійснюються.
9. Слідчий суддя зобов’язаний вжити необхідних заходів для забезпечення особи, яка позбавлена свободи, захисником і відкласти будь-який розгляд, у якому бере участь така особа, на необхідний для забезпечення особи захисником час, якщо вона бажає залучити захисника або якщо слідчий суддя вирішить, що обставини, встановлені під час кримінального провадження, вимагають участі захисника".
Як також Вам необхідно звернутися із заявами про злочин до поліції та до ДБР.
Стаття 146 ККУ. Незаконне позбавлення волі або викрадення людини:
"1. Незаконне позбавлення волі або викрадення людини -
караються обмеженням волі на строк до трьох років або позбавленням волі на той самий строк.
2. Ті самі діяння, вчинені щодо малолітнього або з корисливих мотивів, щодо двох чи більше осіб або за попередньою змовою групою осіб, або способом, небезпечним для життя чи здоров'я потерпілого, або таке, що супроводжувалося заподіянням йому фізичних страждань, або із застосуванням зброї, або здійснюване протягом тривалого часу, -
караються обмеженням волі на строк до п'яти років або позбавленням волі на той самий строк.
3. Діяння, передбачені частинами першою або другою цієї статті, вчинені організованою групою, або такі, що спричинили тяжкі наслідки, -
караються позбавленням волі на строк від п'яти до десяти років".
Стаття 426-1 ККУ. Перевищення військовою службовою особою влади чи службових повноважень.
"1. Перевищення військовою службовою особою влади чи службових повноважень, тобто умисне вчинення дій, які явно виходять за межі наданих цій особі прав чи повноважень, крім передбачених частиною другою цієї статті, якщо ці дії заподіяли істотну шкоду, -
карається обмеженням волі на строк від двох до п’яти років або позбавленням волі на той самий строк.
2. Застосування нестатутних заходів впливу щодо підлеглого або перевищення дисциплінарної влади, якщо ці дії заподіяли істотну шкоду, а також застосування насильства щодо підлеглого -
караються позбавленням волі на строк від трьох до семи років.
3. Діяння, передбачені частиною другою цієї статті, вчинені із застосуванням зброї, а також діяння, передбачені частинами першою або другою цієї статті, якщо вони спричинили тяжкі наслідки, -
караються позбавленням волі на строк від п’яти до дев’яти років.
4. Діяння, передбачені частинами першою, другою або третьою цієї статті, вчинені в умовах особливого періоду, крім воєнного стану, -
караються позбавленням волі на строк від семи до десяти років.
5. Діяння, передбачені частинами першою, другою або третьою цієї статті, вчинені в умовах воєнного стану або в бойовій обстановці, -
караються позбавленням волі на строк від восьми до дванадцяти років".
Окрім цього необхідно подати скарги до МОУ та Уповноваженногор з прав людини.
Якщо ж Ваш батько вже у навчальному центрі, то ситуація значно ускладнюється, оскільки він вже вважається таким, що проходить військову службу. Отже, потрібно або звільнятись зі служби, або оскаржувати незакону мобілізацію у суді.
Як у першому так і у другому випадку Вам прийдеться поборотися.
Для звільнення дружина Вашого батька повинна потребувати постійного догляду за висновком ЛКК. Чи є в останньої відповідний документ?
Для оскарження ж незаконної мобілізації знадобиться доволі багато часу й при тому судова практика станом на зараз зазначає, що незаконна мобілізація не є підставою для звільнення зі служби. Верховний Суд наголосив, що процедура призову військовозобов’язаного на військову службу під час мобілізації є незворотною, тобто такою, що вже відбулася, а визнання процедури призову протиправною не спричинює відновлення попереднього становища особи, призваної на військову службу.
З повагою, адвокат Айвазян.
Адвокат, м. Чернігів, 7 років досвіду
Спілкуватися у чатіАнастасіє!
По Вашій ситуації треба більше деталей. Що саме сталося? Де зараз Ваш батько?
Ситуація, що склалася, є грубим порушенням законних прав вашого батька. Якщо відстрочка була чинною до 30 числа, він мав повне право звернутися для її продовження, а не бути затриманим чи відправленим на ВЛК.
Дії працівників ТЦК у цьому випадку можна кваліфікувати як перевищення службових повноважень та порушення процедури мобілізації. Людину, яка перебуває на обліку з підстав відстрочки, не можуть призвати без належного розгляду документів і без прийняття рішення про скасування цієї відстрочки. До того ж, сам факт звернення для подання документів не є підставою для примусового призову, тим більше, якщо він підтверджує законну підставу для звільнення від мобілізації.
У таких випадках необхідно негайно звертатися з адвокатським запитом або скаргою до обласного ТЦК, Національної поліції та Міністерства оборони, додавши копії документів, що підтверджують інвалідність матері та наявність попередньої відстрочки. Такі дії не лише захищають права вашого батька, а й фіксують порушення посадових осіб, які можуть понести дисциплінарну чи навіть кримінальну відповідальність.
З повагою! Щасти Вам!