Задайте питання юристу

956 юристів готові відповісти зараз

Відповідь за ~15 хвилин

Задати питання на сайті

Військове право, 10 листопада 2025, питання №143873 350₴

Не стали на військовий облік за місцем перебування як ВПО

Маю ситуацію щодо військового обліку та статусу ВПО:

Прописка — м. Луганськ (тимчасово окупована територія).
Статус ВПО з 2016 року — м. Сєвєродонецьк (нині також тимчасово окупована територія).
У 2020 році ставав на військовий облік у ТЦК м. Сєвєродонецьк як ВПО, проходив ВЛК, оплачував штраф за порушення обліку (на той момент щось приблизно 80 грн).

Зараз:
Зареєстрований як ФОП, місцезнаходження ФОП/мене — м. Дніпро.
Дані в застосунку «Резерв+» оновив вчасно, але залишив старі дані місця перебування (Сєвєродонецьк).
В розширених даних Оберіг ніяких нових змін немає. Ні про ФОП, ні про інші мої дані.

Станом на 07.11.2025 в «Резерві» отримав статус розшук з причини:
«Не стали на військовий облік за місцем перебування як ВПО».

Питання до юриста:

1. Якщо мій статус ВПО не змінювався, і офіційне місце перебування (Сєвєродонецьк) вже стоїть у системах, — яким чином і куди я мав повторно ставати на військовий облік?
2. Чи мав я обов’язок ставати на облік у ТЦК за адресою ФОП (м. Дніпро), якщо фактичного проживання там не було?
3. Які дії я можу здійснити зараз для вирішення ситуації (подання заяви, пояснень, зміна місця перебування в Реєстрі ВПО/Оберіг тощо)?
4. Які можуть бути наслідки, якщо не реагувати на статус «розшук» та відмовитися від сплати штрафу/визнання правопорушення?

Відповіді юристів (4)

    Карпенко Андрій Володимирович

    Вітаю!

    Питання до юриста:

    1. Якщо мій статус ВПО не змінювався, і офіційне місце перебування (Сєвєродонецьк) вже стоїть у системах, — яким чином і куди я мав повторно ставати на військовий облік?

    ВИ ПОВИННІ БУЛИ СТАТИ НА ОБЛІК ЗА МІСЦЕМ ФАКТИЧНОГО ПРОЖИВАННЯ.

    ВАМ НЕОБХІДНО ЗМІНИТИ МІСЦЕ РЕЄСТРАЦІЇ ВПО.

    Для цього необхідно звернутися до органу реєстрації або центру надання адміністративних послуг (ЦНАП) особисто або через законного представника.

    Необхідні документи:

    • Заява на реєстрацію місця проживання (в паперовій формі).
    • Паспорт або інший документ, що посвідчує особу.
    • Документи, що підтверджують право на проживання у будинку, адреса якого реєструється: договір оренди (найму, піднайму); свідоцтво про право власності; ордер; рішення суду про надання права на вселення до житлового приміщення; інші підтверджувальні документи, що надають право на реєстрацію місця проживання.
    • Військово-обліковий документ для українців, які підлягають взяттю на військовий облік або вже перебувають на військовому обліку.
    • Квитанція, що підтверджує сплату адміністративного збору.

    Змінити адресу місця проживання або скасувати статус ВПО можна швидко та без черг через застосунок Дія.

    Для зміни місця реєстрації необхідно:

    • в застосунку натиснути на свою довідку ВПО;
    • обрати пункт Змінити адресу фактичного проживання та натиснути Почати;
    • вказати адресу поточного місця проживання;
    • за допомогою геолокації підтвердити місце свого перебування (для цього необхідно фізично перебувати на місці нової прописки);
    • після цього відправити заяву на розгляд.

    Онлайн-заява на зміну місця проживання буде опрацьована протягом 15 хвилин. Після цього прийде сповіщення про її готовність й зміняться дані у довідці про реєстрацію ВПО.

    Зверніть увагу! Змінити місце реєстрації ВПО через Дію зможуть особи, які вже мають цю довідку у застосунку.

    ---

    ВСТАТИ НА ВІЙСЬКОВИЙ ОБЛІК ЗА МІСЦЕМ РЕЄСТРАЦІЇ ВПО.

    ЩОБ СТАТИ НА ВІЙСЬКОВИЙ ОБЛІК ВИ ПОВИННІ МАТИ МІСЦЕ РЕЄСТРАЦІЇ ЗА НОВИМ МІСЦЕМ ПРОЖИВАННЯ.

    ЗАТВЕРДЖЕНО

    постановою Кабінету Міністрів Українивід 30 грудня 2022 р. N 1487

    ПОРЯДОК

    організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов'язаних та резервістів

    81. Взяття на військовий облік призовників, військовозобов'язаних та резервістів у районних (міських) територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки, органах СБУ, відповідних підрозділах розвідувальних органів здійснюється за їх особистої присутності (крім випадків, визначених у пунктах 15, 151 цього Порядку та підпункті 101 пункту 1 додатка 2). При цьому взяття на військовий облік здійснюється за умови наявності паспорта громадянина України (паспорта громадянина України для виїзду за кордон у випадку подання заяви про взяття на військовий облік через закордонну дипломатичну установу України згідно з підпунктом 101 пункту 1 додатка 2) та військово-облікового документа у разі, якщо він видавався та не був втрачений.

    Особиста присутність призовників, військовозобов'язаних та резервістів для зняття або виключення з військового обліку у районних (міських) територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки, органах СБУ, відповідних підрозділах розвідувальних органів не обов'язкова.

    Додаток 2

    до Порядку

    ПРАВИЛАвійськового обліку призовників, військовозобов'язаних та резервістів

    1. Призовники, військовозобов'язані та резервісти повинні:

    1) перебувати на військовому обліку:

    за задекларованим (зареєстрованим) місцем проживання - у відповідних районних (міських) територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки (військовозобов'язані СБУ - у Центральному управлінні або регіональних органах СБУ (далі - органи СБУ), військовозобов'язані розвідувальних органів - у відповідному підрозділі розвідувального органу). Крім того, призовники, військовозобов'язані та резервісти, які проживають в селах та селищах, а також у містах, де відсутні відповідні районні (міські) територіальні центри комплектування та соціальної підтримки, повинні перебувати на персонально-первинному військовому обліку у відповідних виконавчих органах сільських, селищних, міських рад;

    за місцем роботи (навчання) - в центральних і місцевих органах виконавчої влади, в інших державних органах, в органах місцевого самоврядування, в органах військового управління (органах управління), військових частинах (підрозділах) Збройних Сил, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, а також правоохоронних органах спеціального призначення, на підприємствах, в установах, організаціях, закладах освіти, закладах охорони здоров'я незалежно від підпорядкування і форми власності;

    7) особисто в семиденний строк з дня прибуття до нового місця проживання прибувати із паспортом громадянина України і військово-обліковими документами до відповідного районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки (органу СБУ, відповідного підрозділу розвідувального органу), який організовує та веде військовий облік на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці, для взяття на військовий облік;

    НОВИЙ ТЦКСП ПОВИНЕН ВАС ПОСТАВИТИ НА ВІЙСЬКОВИЙ ОБЛІК - СТАТУС В РОЗШУКУ ПОВИНЕН ЗНИКНУТИ ПІСЛЯ ПРИТЯГНЕННЯ ВАС ДО АДМІНІСТРАТИВНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ ЗА ПОРУШЕННЯ ПРАВИЛ ВІЙСЬКОВОГО ОБЛІКУ.

    ВИ НЕ СТАЛИ НА ВІЙСЬКОВИЙ ОБЛІК ЗА МІСЦЕМ ПРОЖИВАННЯ.

    Військовий облік в Україні та за кордоном для українців регулює Порядок організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов'язаних та резервістів, прийнятий постановою КМУ № 1487 від 30 грудня 2022 року.

    Особи, які змінили місце проживання і отримали статус ВПО також змінюють Територіальні центри комплектування і стають на військовий облік за місцем фактичного проживання.

    За п. 21 Порядку, взяття громадян, які прибули з тимчасово окупованих територій України, на персонально-первинний та персональний військовий облік здійснюється після взяття таких осіб на облік ВПО та на військовий облік у районних (міських) територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки.

    За правилами маєте стати на військовий облік за новим місцем фактичного проживання. Зробити це потрібно протягом 7 днів після приїзду.

    Відповідно до ч. 1 ст. 210-1 КУпАП порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію тягне за собою накладення штрафу на громадян від трьохсот до п`ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб органів державної влади, органів місцевого самоврядування, юридичних осіб та громадських об`єднань - від однієї тисячі до однієї тисячі п`ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

    Згідно з ч. 3 ст. 210-1 КУпАП вчинення дій, передбачених частиною першою цієї статті, в особливий період тягне за собою накладення штрафу на громадян від однієї тисячі до однієї тисячі п`ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб органів державної влади, органів місцевого самоврядування, юридичних осіб та громадських об`єднань - від двох тисяч до трьох тисяч п`ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

    2. Чи мав я обов’язок ставати на облік у ТЦК за адресою ФОП (м. Дніпро), якщо фактичного проживання там не було?

    ВИ ПОВИННІ БУЛИ СТАТИ НА ВІЙСЬКОВИЙ ОБЛІК ЗА МІСЦЕМ ФАКТИЧНОГО ПРОЖИВАННЯ.

    3. Які дії я можу здійснити зараз для вирішення ситуації (подання заяви, пояснень, зміна місця перебування в Реєстрі ВПО/Оберіг тощо)?

    ВІДПОВІДЬ ВИЩЕ У ПЕРШОМУ ПИТАННІ.

    4. Які можуть бути наслідки, якщо не реагувати на статус «розшук» та відмовитися від сплати штрафу/визнання правопорушення?

    ПРОСТО ПРОІГНОРУВАТИ СПЛАТУ ШТРАФУ, Я НЕ РАДЖУ - ВІДКРИЮТЬ ВИКОНАВЧЕ ПРОВАДЖЕННЯ (ЗААРЕШТУЮТЬ РАХУНКИ).

    ЯКЩО НЕ ЗГІДНІ З ПРИТЯГНЕННЯМ ВАС ДО АДМІНІСТРАТИВНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ - ОСКАРЖУЙТЕ ЦЕ В СУДОВОМУ ПОРЯДКУ.

    З ПРИВОДУ СТРОКІВ:

    Ч.7 ст. 38 КУпАП передбачає, що адміністративне стягнення (за ст. 210, 210-1) може бути накладено протягом трьох місяців з дня його виявлення, але не пізніше року з дня його вчинення.

    Тут важливо розрізняти поняття “день вчинення правопорушення” і “день виявлення правопорушення”.

    День вчинення правопорушення – це день, коли відповідне правопорушення було вчинено особою (наприклад, наступний день після дня неявки по повістці, чи наступний день після граничного дня на уточнення даних тощо). Відповідно від цього дня необхідно відраховувати один рік, протягом якого ТЦК має право накласти штраф, але тільки у тому разі, якщо не пройшло три місяці з дня виявлення правопорушення (про це нижче).

    День виявлення правопорушення – це день, коли посадова особа чи орган, що розглядає справу про адміністративне правопорушення, дізналися чи за всіма обʼєктивними ознаками повинні були дізнатися про те, що особа вчинила адміністративне правопорушення. У разі виявлення правопорушення, у ТЦК за законом є лише три місяці, щоб накласти штраф ( з урахуванням при цьому граничного строку один рік з дня вчинення).

    День виявлення правопорушення можна і потрібно доводити у суді. Якщо прямі докази чи певна сукупність непрямих доказів буде підтверджувати той факт, що ТЦК дізналось чи повинно було дізнатись про вчинення правопорушення, то у них з цього моменту є лише три місяці, щоб розглянути справу і накласти штраф.

    ВАМ МОЖУТЬ КАЗАТИ ПРО ТРИВАЮЧЕ ПРАВОПОРУШЕННЯ - ДАВАЙТЕ РОЗБЕРЕМОСЯ.

    Єдиної практики тлумачення, що таке триваюче правопорушення немає. Так є позиція Верховного Суду у постанові від 11 квітня 2018 року у справі № 804/401/17 , який зазначив, що “триваюче правопорушення – це проступок, пов`язаний з тривалим, неперервним невиконанням обов`язків, передбачених законом”, але вона не стосується ТЦК й не містить жодної конкретизації як цей висновок застосувати до правопорушень у сфері мобілізації. На практиці, це може означати, що ТЦК може тлумачити порушення будь-якого обовʼязку у минулому (рік, два, пʼять років назад) як триваюче правопорушення з відповідними наслідками. На жаль, іноді суди підтримують таку позицію, але й іноді стають і на бік громадян.

    А тепер, власне, про строки притягнення до відповідальності у разі вчинення триваючих правопорушень.

    День вчинення триваючого правопорушення – це останній день вчинення такого правопорушення. З практичної точки зору це означає, що строк в один рік до цих правопорушень, як правило, застосовуватись не буде. Громадянин приходить в ТЦК (з певним невиконаним обовʼязком у минулому), ТЦК зазначає, що це триваюче правопорушення, яке досі вчиняється, адже обовʼязок так і не був виконаний і ТЦК виявило його у день явки громадянина, отже строк в один рік не буде застосовуватись, оскільки правопорушення вже виявлено, а до виявлених правопорушень застосовується правило щодо 3 місяців.

    День виявлення триваючого правопорушення – це день, коли посадова особа чи орган, що розглядає справу про адміністративне правопорушення, дізналися чи за всіма обʼєктивними ознаками повинні були дізнатися про те, що особа вчинила або ще вчиняє адміністративне правопорушення. Тобто тут застосовується такі ж самі правила, як і щодо нетриваючих правопорушень. І це дуже важливо! Зі дня, коли ТЦК дізналося про вчинення триваючого правопорушення (навіть, якщо воно продовжує тривати) у них є лише три місяці для накладення адміністративного стягнення. Тому цю обставину можна і потрібно доводити у суді і це може стати підставою для позитивного рішення на користь громадянина.

    Доводити, чи є певне правопорушення триваючим або нетриваючим, є справою досить складною та часто субʼєктивною. А ось доведення факту дня виявлення такого правопорушення з боку ТЦК (наприклад, громадянина оголосили в розшук на підставі вчинення певного правопорушення) може бути тією обставиною, що дозволить захистити свої права у суді та врятує від накладення штрафу.

    ---

    Після прийняття Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення окремих питань виконання військового обов’язку та ведення військового обліку» адміністративна відповідальність за порушення правил військового обліку, що передбачена ст.210 КУпАП значно зросла.

    Так само значно актуалізувало дане питання введення на всій території України воєнного стану.

    У зв’язку з впливом цих чинників, дедалі частіше будь-який похід до ТЦК та СП закінчується накладенням на особу адміністративних санкцій за порушення правил військового обліку, навіть з порушенням строків накладення адміністративного стягнення

    Отож, як уже було зазначено, адміністративна відповідальність за порушення правил військового обліку передбачена ст.210 КУпАП.

    Згідно з диспозицією даної статті адміністративна відповідальність настає за порушення призовниками, військовозобов’язаними, резервістами правил військового обліку.

    Вказана норма є бланкетною і відсилає на Порядок організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів, затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2022 р. №1487 (далі – Порядок).

    Саме даний нормативно-правовий акт і містить у собі законодавчі правила військового обліку, порушення яких може стати підставою для застосування адміністративною санкцією.

    Найпопулярнішою підставою притягнення до адміністративної відповідальності є порушення п.23 Порядку, який встановлює, що призовники, військовозобов’язані та резервісти в разі зміни адреси їх місця проживання або інших персональних даних зобов’язані особисто в семиденний строк повідомити про такі зміни відповідним органам, де вони перебувають на військовому обліку, зокрема у випадках, визначених постановою Кабінету Міністрів України від 7 лютого 2022 р. № 265 “Деякі питання декларування і реєстрації місця проживання та ведення реєстрів територіальних громад”, через центри надання адміністративних послуг та інформаційно-комунікаційні системи.

    А призовники, військовозобов’язані та резервісти, які не актуалізували інформацію про себе в Єдиному державному реєстрі призовників, військовозобов’язаних та резервістів, особисто у семиденний строк з дня внесення змін до персональних даних прибувають із паспортом громадянина України та військово-обліковими документами до відповідного районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки, органу СБУ, підрозділу Служби зовнішньої розвідки, який організовує та веде військовий облік на території адміністративно-територіальної одиниці, для взяття їх на військовий облік, зняття з військового обліку або внесення змін до їх облікових даних.

    Простими словами, п.23 Порядку встановлює обов’язок військовозобов’язаних протягом 7 днів з, наприклад зміни місця реєстрації, повідомити ТЦК та СП про таку зміну місця реєстрації, навіть якщо вона не пов’язана зі зміною ТЦК та СП, в якому особа обліковується.

    Громадяни ж дуже часто забувають, або не знають про такий свій обов’язок, а тому не актуалізують у встановлений строк в ТЦК та СП свої дані, що й стає підставою для притягнення їх до адміністративної відповідальності.

    Разом з тим, варто пам’ятати, що КУпАП чітко встановлює строки, в межах яких на особу може бути накладено адміністративне стягнення. Так ч.1 ст.38 КУпАП передбачено, що адміністративне стягнення може бути накладено не пізніш як через два місяці з дня вчинення правопорушення, а при триваючому правопорушенні – не пізніш як через два місяці з дня його виявлення, за винятком випадків, коли справи про адміністративні правопорушення відповідно до цього Кодексу підвідомчі суду (судді).

    Відповідно до ст.235 КУпАП, територіальні центри комплектування та соціальної підтримки розглядають справи про такі адміністративні правопорушення: про порушення призовниками, військовозобов’язаними, резервістами правил військового обліку, про порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію, про зіпсуття військово-облікових документів чи втрату їх з необережності (статті 210, 210-1, 211 (крім правопорушень, вчинених військовозобов’язаними чи резервістами, які перебувають у запасі Служби безпеки України або Служби зовнішньої розвідки України).

    Зважаючи на комплексний аналіз даних норм, а саме – те, що справи про порушення правил військового обліку не підвідомчі суду, то можна зробити висновок, що строк накладення адміністративного стягнення за порушення правил військового обліку становить 2 місяці.

    При чому, оскільки таке правопорушення є триваючим, то строк накладення адміністративного стягнення буде рахуватися з дня виявлення такого правопорушення уповноваженою особою ТЦК та СП.

    Досить часто днем виявлення є саме день, коли особа з порушенням визначеного строку самостійно з’явилась для актуалізації своїх даних, однак в інших випадках варто все ж таки звертатися із запитами про отримання інформації з проханням надати інформації коли саме та з яких джерел стало відомо про порушення особою строку актуалізації даних, оскільки саме з цього моменту буде починати відлік строку для застосування адміністративного стягнення.

    Ще одним «популярним» порушенням правил військового обліку є нез’явлення до ТЦК та СП після вручення особі повістки.

    Обов’язок прибувати до ТЦК та СП після вручення особі повістки, мобілізаційного розпорядження, розпорядження передбачений п.п. 2 п.1 додатку 2 Порядку.

    Дане порушення так само є триваючим, однак тут днем виявлення буде день наступний за останнім днем, коли особа повинна була прибути до ТЦК та СП.

    Варто зауважити, що строк, в який особа має прибути до ТЦК та СП, зважаючи на Додаток 11 до Порядку, обов’язково має бути зазначений у документі, яким її викликають.

    Таким чином, якщо особа не була притягнута до адміністративної відповідальності протягом 2 місяців з дня наступного за останнім днем, коли вона повинна була прибути до ТЦК та СП, стягнення до неї застосувати не можна.

    Однак, дуже часто працівники ТЦК та СП забувають про положення ст.38 КУпАП про строки накладення адміністративного стягнення і, зловживаючи не знанням громадян законодавства, накладають на них адміністративні стягнення і змушують платити штраф.

    З огляду на це, вважаю за необхідне звернути увагу на те, що такі дії можуть бути розтлумачені як перевищення військовою службовою особою влади чи службових повноважень, відповідальність за яке передбачена ст.426-1 Кримінального кодексу України.

    Крім того, навіть якщо виникне ситуація, за якої подібні справи будуть підвідомчі суду, то знову ж таки відповідно до ст. 38 КУпАП, якщо справи про адміністративні правопорушення відповідно до цього Кодексу чи інших законів підвідомчі суду (судді), стягнення може бути накладено не пізніше як через три місяці з дня вчинення правопорушення, а при триваючому правопорушенні — не пізніше як через три місяці з дня його виявлення, крім справ про адміністративні правопорушення.

    Тобто, знову ж таки адміністративне стягнення в такому випадку не може бути накладене після спливу тримісячного строку, однак так само варто звертати увагу як на момент вчинення, так і на момент його виявлення і для захисту своїх інтересів заздалегідь підготуватися та отримати докази на підтвердження дати початку відліку строку накладення адміністративного стягнення.

    Крім того, варто звернути увагу і на прямі норми Закону України “Про Єдиний державний реєстр призовників, військовозобов’язаних та резервістів”, де у ст. 14 прямо зазначено, що органи ведення Реєстру одержують в електронному вигляді від центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері міграції (імміграції та еміграції), у тому числі протидії нелегальній (незаконній) міграції, громадянства, реєстрації фізичних осіб, біженців та інших визначених законодавством категорій мігрантів, — відомості про місце проживання та місце перебування призовника, військовозобов’язаного та резервіста.

    Таким чином, фактично, інформація в тому числі про зміну місця проживання та місця перебування призовника, військовозобов’язаного та резервіста, повинна бути відома територіальним центрам комплектування та соціальної підтримки відразу після такої зміни, тому і відлік двомісячного строку починається саме з цього моменту.

    Підсумовуючи вище викладене, зауважую, що строк накладення адміністративного стягнення за порушення правил військового обліку, зважаючи на ст.38 КУпАП та характер правопорушення, становить два місяці з дня вчинення правопорушення, а при триваючому правопорушенні — два місяці з дня його виявлення. Як ми з’ясували, перебіг строку порушень, які полягають саме в неповідомлені зміни місця проживання та перебування починається відразу після такої події, а не ніби моменту виявлення. Саме в межах цього строку працівники ТЦК та СП можуть накладати штрафи на громадян за порушення правил військового обліку, а тому важливо розуміти свої права та вміти їх відстоювати в органах державної влади.

    Айвазян Юрій Климентійович
    50%

    Доброго дня, Дмитро!

    Доволі цікава ситуація, оскільки Ви ВПО у місті Сєвєродонецьк.

    Який ТЦК вказаний у Резерв+, тобто, Ви перебуваєте на обліку за місцем реєстрації чи в ТЦК міста Сєвєродонецьк?

    1. Якщо мій статус ВПО не змінювався, і офіційне місце перебування (Сєвєродонецьк) вже стоїть у системах, — яким чином і куди я мав повторно ставати на військовий облік?

    В принципі, дані щодо Вашого ФОП могли бути передані до Реєстру Податковою, проте, адреса місцязнаходження ФОП не можу слугувати підставою для того, аби притягувати Вас до відповідальності за непостановку на облік в ТЦК за місцем обліку ВПО, так як ВПО у Дніпрі не оформлено.

    Відповідно до статті 14 Закону України "Про Єдиний державний реєстр призовників, військовозобов’язаних та резервістів":

    Органи ведення Реєстру одержують в електронному вигляді від:

    "3) центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, - відомості, зазначені у пунктах 12 і 13 частини першої статті 7 цього Закону".

    2. Чи мав я обов’язок ставати на облік у ТЦК за адресою ФОП (м. Дніпро), якщо фактичного проживання там не було?

    Ні, Ви не мали такого обов'язку, якщо фактично не проживали у місті Дніпрі.

    Відповідно до Постанови КМУ №1487 "Про затвердження Порядку організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів":

    ПРАВИЛА військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів.

    1. Призовники, військовозобов’язані та резервісти повинні:

    "1) перебувати на військовому обліку:

    за задекларованим (зареєстрованим) місцем проживання - у відповідних районних (міських) територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки (військовозобов’язані СБУ - у Центральному управлінні або регіональних органах СБУ (далі - органи СБУ), військовозобов’язані розвідувальних органів - у відповідному підрозділі розвідувального органу). Крім того, призовники, військовозобов’язані та резервісти, які проживають в селах та селищах, а також у містах, де відсутні відповідні районні (міські) територіальні центри комплектування та соціальної підтримки, повинні перебувати на персонально-первинному військовому обліку у відповідних виконавчих органах сільських, селищних, міських рад;

    7) особисто в семиденний строк з дня прибуття до нового місця проживання прибувати із паспортом громадянина України і військово-обліковими документами до відповідного районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки (органу СБУ, відповідного підрозділу розвідувального органу), який організовує та веде військовий облік на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці, для взяття на військовий облік".

    3. Які дії я можу здійснити зараз для вирішення ситуації (подання заяви, пояснень, зміна місця перебування в Реєстрі ВПО/Оберіг тощо)?

    Зазвичай у питаннях, пов'язаних із розшуком необхідно звертатися із відповідною заявою до ТЦК, але у Вашому варіанті спочатку потрібно зрозуміти, який ТЦК Вас взагалі подав у розшук та на якій підставі. У якому райні міста Дніпро зареєстрований ФОП?

    4. Які можуть бути наслідки, якщо не реагувати на статус «розшук» та відмовитися від сплати штрафу/визнання правопорушення?

    Наслідки знаходження Вас у розшуку - це право працівників НПУ затримати Вас та доставити до ТЦК задля складання протоколу про порушення правил військового обліку. При тому, якщо Ви не маєте права на відстрочку, то, скорше за все, будете направлені на проходження ВЛК та мобілізовані. Жодних інших ризиків Ви не несете, проте, на мою думку, це самий великий ризик, як може бути.

    Чи маєте Ви право на відстрочку або ж, можливо, в Вас є вже оформлена відстрочка?

    З повагою, адвокат Айвазян.

    Турчин Ярослав Олексійович

    ДОБРОГО ВЕЧОРА, ДМИТРЕ! Чи є у Вас право на відстрочку? Якщо ні, то на жаль намагання виконати закон і зняти з себе штраф - може вилитись у мобілізацію. Бо без особистої явки в ТЦК та направлення на ВЛК Вас на облік за місцем реєстрації ВПО не поставлять, а явка як правило в Дніпрі - це 100 % мобілізація.

    Щодо військового обліку ВПО. Ці вимоги з"явилися з 16.05.2024 р., і на жаль позиція держави така, що особи, що набули ВПО до цього часу, теж мають виконувати нові вимоги закону. Тобто формально Ви мали стати на облік протягом 7 днів з 18.05.2024 р. (дата набрання чинності Законом № 3633-IX від 11.04.2024)

    В залежності від Вашої особистої ситуації можна обирати конкретний алгоритм дій, щоб і фінансово не було витратно, і не бути мобілізованим. В будь-якому разі не треба бути наївними, що комусь в ТЦК треба Ваше оновлення даних чи сплата штрафу. Їм треба "м"ясо" на війну, щоб самим не бути тим "м"ясом", яке більш вправні колеги відправлять в окопи після їх звільнення. Саме для цієї єдиної цілі і створена злочинна система примусу, усілякі Резерви+, незаконні штрафи та ін. речі.

    В розширених даних звісно, що нічого немає. Там інформація з"являється не автоматично, а лише після їх вручну оновлення працівником ТЦК, який Вами цікавиться. Якщо цього немає - то будуть усюди прочерки. Але це не означає, що ТЦК не знає чи не може дізнатися при бажанні Ваші дані.

    Інш подробиці та варіанти вирішення ситуації Вам повідомлять ті фахівці, кому Ви розподілили свої 244 гривні.

    З повагою та розумінням, Ярослав ТУРЧИН (м. Гамбург, Німеччина)

    Дерій Владислав Олегович
    50%

    Вітаю Вас, Дмитре!

    Який ТЦК Вас оголосив у розшук - Сєвєродоцький РТЦК чи Дніпровський РТЦК

    1. Якщо мій статус ВПО не змінювався, і офіційне місце перебування (Сєвєродонецьк) вже стоїть у системах, — яким чином і куди я мав повторно ставати на військовий облік?

    Такі дії незаконні. Тому, Ви можете оскаржити їх шляхом подання заяви про зняття розшуку та закриття справи про адмінправопорушення до ТЦК, який оголосив Вас у розшук.

    На даний час у Вас ще НЕМАЄ штрафу, а сповіщення, яке Ви отримали у Резерв+, це лише пропозиція визнати правопорушення та надати згоду притягнути Вас до адмінвідповідальності без Вашої присутності.

    Водночас Ви можете нічого не сплачувати, а після того як перебуватиме у розшуку ТРИ місяці - може ініціювати закриття справи у зв'зку зі сплином строків давності або вже зараз писати заяву про відсутність складу правопорушення.

    Згідно статті 38 Кодексу про адміністративні правопорушення адміністративне стягнення за вчинення в особливий період правопорушень, передбачених статтями 210, 210-1 цього Кодексу, може бути накладено протягом ТРЬОХ місяців з дня його виявлення, але не пізніше одного року з дня його вчинення.

    Стаття 247 КУпАП передбачає, що

    Провадження в справі про адміністративне правопорушення не може бути розпочато, а розпочате підлягає закриттю за таких обставин:

    1) відсутність події і складу адміністративного правопорушення;

    7) закінчення на момент розгляду справи про адміністративне правопорушення строків, передбачених статтею 38 цього Кодексу.

    2. Чи мав я обов’язок ставати на облік у ТЦК за адресою ФОП (м. Дніпро), якщо фактичного проживання там не було?

    Загалом якщо Ви офіційно змінили місці проживання (тобто залишаєтесь на одномі місці більше 7 днів або переоформили статус ВПО), то Вам потрібно стати на військовий облік в місцевому ТЦК.

    Згідно правил військового обліку військовозобов'язані повинні особисто в семиденний строк з дня прибуття до нового місця проживання прибувати із паспортом громадянина України і військово-обліковими документами до відповідного районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки (органу СБУ, відповідного підрозділу розвідувального органу), який організовує та веде військовий облік на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці, для взяття на військовий облік.

    Для цього Вам потрібно подати ТЦК письмову заяву про взяття на військовий облік, заяву про оформлення паперового ВОД (за необхідності) та документи, які підтверджують зміну місця проживання - довідка про реєстрацію ВПО, або договір оренди, або документ про право власності на житло, або довідка про місцепроживання без реєстрації (видається в ОСББ чи в місцевій раді). Проте, деякі ТЦК беруть на військовий облік без зайвих питань.

    Обов'язково зареєструйте заяву - для цього її необхідно подати в 2-х екземлярах. На другому екземлярі ТЦК має проставити відмітку про те, що вони отримали від Вас заяву: печатку/підпис та дату прийому. Ви цей екземляр маєте залишити в себе, як доказ Вашого бажання стати на військовий облік.

    Якщо заяву не реєструють або відмовляють у взятті на облік - отримайте письмову відмову та подавайте скаргу до обласного ТЦК, Міноборони, Генштабу.

    Потім Вас повинні зняти з обліку за місцем прописки без Вашої присутності!

    Згідно частини 1 статті 37 ЗУ "Про військовий обов'язок і військову службу" взяттю на військовий облік військовозобов’язаних - підлягають військовозобов’язані, які прибули з інших місцевостей (адміністративно-територіальних одиниць) України або з-за кордону на нове місце проживання.

    Згідно частини 5 статті 37 ЗУ "Про військовий обов'язок і військову службу" зняттю з військового обліку військовозобов’язаних - підлягають військовозобов’язані, які вибули в іншу місцевість (адміністративно-територіальну одиницю) України і стали на військовий облік за новим місцем проживання.

    Згідно пункту 81 Порядку організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів Особиста присутність призовників, військовозобов’язаних та резервістів для ЗНЯТТЯ або виключення з військового обліку у районних (міських) територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки, органах СБУ, відповідних підрозділах розвідувальних органів НЕ ОБОВ'ЯЗКОВА.

    ОТЖЕ, ТЦК за Вашим новим місцем проживання зобов'язаний взяти Вас на військовий облік та направити на ВЛК. При цьому Вас повинні зняти з військового обліку за колишнім місцем проживання без Вашої особистої присутності.

    3. Які дії я можу здійснити зараз для вирішення ситуації (подання заяви, пояснень, зміна місця перебування в Реєстрі ВПО/Оберіг тощо)?

    На даний час, якщо Ви натрапите на ТЦК та при перевірці військово-облікових документів виявиться, що Ви перебуваєте у розшуку, то працівники поліції, які входять в групу оповіщення можуть Вас затримати та доставити до наближчого ТЦК.

    Це буде тривати поки ТЦК не знімуть статус про порушення в Резерв+ та не повідомлять Національну поліцію про відсутність підстав для його адміністративного затримання.

    ЯКЩО ХОЧЕТЕ РОЗШУК ЗНЯТИ ШВИДКО - Вам потрібно оформити нове ВПО, протягом 7 днів особисто з'явитися до місцевого ТЦК та стати на облік. Потім подати Заяву про закриття справи про алмінправопорушення та зняття з розшуку.

    На жаль, якщо у Вас немає підстав для відстрочки, то даний варіант Вам не підходить.

    Тому Ви можете спробувати зняти розшук дистанційно - це можно зробити шляхом сплати штрафу через Резерв+ або відправивши на адресу ТЦК, який оголосив Вас у розшук, рекомендований лист із проханням виключити помилковий запис про порушення правил військового обліку з Реєстру Оберіг, адже відсутній склад правопорушення.

    4. Які можуть бути наслідки, якщо не реагувати на статус «розшук» та відмовитися від сплати штрафу/визнання правопорушення?

    При зустрічі з поліцією Вас можуть затримати та доставити до ТЦК. Також можуть відмовити у перереєстрації авто через ДІЮ. Інших наслідків немає, адже блокувати Ваші рахунки та заочно притягувати до адмінвідповідальності не мають права. І якщо Вам незаконно випишуть штраф та звернуться до виконавчої служби, то Ви можете оскаржити такі дії в судовому порядку.

    З повагою, юрист Дерій В.О.!


Схожі питання


Кодекси Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України