Задайте питання юристу

956 юристів готові відповісти зараз

Відповідь за ~15 хвилин

Задати питання на сайті

Армія і мобілізація, 12 листопада 2025, питання №143937 650₴

Розшук: Не стали на військовий облік за місцем перебування як ВПО

Маю відстрочку від 1 жовтня цього року. Якщо казати про ВПО, то довідка в Дії в мене ще від 30.03.2015 року. Проте вона, здається, не дійсна. У Резерв+ вписував іншу адресу 1.5 місяці тому, ніж в довідці ВПО. Був обмежено-придатним, раніше це не підтягувалося, а тепер підтягнулося до Резерв+.

Зараз маю такі питання:

1. Я піду до ТЦК в теперішньому місці, щоб стати там на облік. Що мене там очікує? Мене лише поставлять на облік, чи треба буде щось вирішувати з розшуком прямо в ТЦК?
2. Мене одразу направлять на ВЛК чи ні? Чи не повезуть мене на ВЛК? Чи зможу я обрати місце, де я захочу проходити ВЛК? Чи зможу я обрати дату, коли захочу проходити ВЛК?

Відповіді юристів (16)

    Корнійчук Євген

    Доброго дня, надаю відповіді на ваші запитання.

    1. Я піду до ТЦК в теперішньому місці, щоб стати там на облік. Що мене там очікує? Мене лише поставлять на облік, чи треба буде щось вирішувати з розшуком прямо в ТЦК?

    У разі відвідування ТЦК, на вас можуть скласти протокол за порушення правил військового обліку і притягнути до адміністративної відповідальності у вигляді штрафу.

    2. Мене одразу направлять на ВЛК чи ні? Чи не повезуть мене на ВЛК? Чи зможу я обрати місце, де я захочу проходити ВЛК? Чи зможу я обрати дату, коли захочу проходити ВЛК?

    Відповідно до пункту 63 постанови 560 у разі наявності відстрочки вас не мають право направляти на ВЛК.

    Тому по суті о крім штраф вам нічого не загрожує.

    Якщо ви погоджуєтесь з порушенням штраф буде не 17 тисяч гривень а 8500.

    Термін притягнення до відповідальності становить три місяці з моменту виявлення правопорушення але не більше одного року з моменту скоєння.

    Тобто якщо у вас довідка ВПО з 2015 року, і ви надалі офіційно не змінювали адресу, то по суті вас не мають право притягувати до відповідальності у зв'язку з порушенням строку притягнення до відповідальності згідно з статтею 38 адміністративного кодексу України.

    Можете зазначити, що ви офіційно не змінювали місце проживання. Надайте свою довідку ВПО, довідку про місце реєстрації. Якщо там нормальні люди все закриють, якщо ні прийдеться сплатити штраф. Або оскаржувати його у судовому порядку.

    • Антон Клієнт 12 годин тому
      Був обмежено-придатним, раніше це не підтягувалося, а тепер підтягнулося до Резерв+.

      Навіть не дивлячись на це?

      У разі відвідування ТЦК, на вас можуть скласти протокол за порушення правил військового обліку і притягнути до адміністративної відповідальності у вигляді штрафу.

      А чи не спливли строки притягнення до відповідальності? І як це буде проходити, якщо я туди йду лишень тому, щоб стати на облік в новому місті?

      • Корнійчук Євген

        1. обмежено придатні особи віком від 25 до 60 років повинні пройти повторну військово-лікарську комісію (ВЛК) до 5 червня 2025 року.

        Якщо ви його не пройшли то це теж порушення, і можуть накласти штраф.

        у такому разі можуть направити на ВЛК.

        2. Якщо довідка з 2915 року, то вже вийшов строк притягнення до відповідальності. У разі розгляду справи, ви маєте право, надавати своє пояснення заперечення і т.д. у вашому випадку майте довідку про місце реєстрації, довідку ВПО. Спирайтесь на ст.38 адміністративного кодексу України

        https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/80731-10

        Адміністративне стягнення за вчинення в особливий період правопорушень, передбачених статтями 210, 210-1 цього Кодексу, може бути накладено протягом трьох місяців з дня його виявлення, але не пізніше одного року з дня його вчинення.

        Тобто строк притягнення до відповідальності вийшов у 2016 році. І вам не маюиь право притягати до відповідальності.

    Айвазян Юрій Климентійович

    Доброго дня, Антоне!

    Ви не проходили ВЛК до 5 червня 2025 року?

    1. Я піду до ТЦК в теперішньому місці, щоб стати там на облік. Що мене там очікує? Мене лише поставлять на облік, чи треба буде щось вирішувати з розшуком прямо в ТЦК?

    Коли Вас подали у розшук? Щодо Вашої довідки то вона дійсна чи ні? Ви скасовували статус ВПО? Проживаєте у тому ж місті, де ставали на облік ВПО?

    Ви можете або визнати правопорушення, тобто, сплатити штраф у сумі 8,5К через Резерв+ і йти до ТЦК вже без розшуку, або ж вирішувати дане питання вже безпосередньо в самому ТЦК, погоджуючись із притягненням Вас до адмінвідповідальності або оскаржуючи до суду постанову про адмінпорушення, винесену керівником ТЦК після складання протоклоу

    Окрім несвоєчасної постановки на військовий облік за місцем ВПО, Вас також притягнуть до відповідальності за непроходження ВЛК до 5.06.2025 року. Тобто, фактично, Вас очікує два штрафи. Скорше за все, після сплати штрафу, в Вас з'явиться новий розшук за непроходження (відмову від проходження) ВЛК.

    Як також Ви можете спробувати знятись з розшуку дистанційно:

    Варіант перший - визнати правопорушення та сплатити штраф у сумі 8,5 К.

    Проте, оплата штрафу через Резерв+ не завжди спрацьовує з наступних причин:

    1. Незважаючи на те, що визнання правопорушення та сплата штрафу означає неможливість складання протоколу, а саме із цією метою військовозобов'язаного й повинні доставити в ТЦК, розшук все одно залишається.

    2. У багатьох чоловіків після сплати штрафу за неявку по повістці дійсно зникає запис про порушення правил ВО, проте, майже одразу може з'явитися запис вже про інше правопорушення.

    3. В деяких випадках просто не надходить постанова про притягнення до адміністративної відповідальності, в якій зазначені реквізити для сплати штрафу.

    В цілому, оплата штрафу без та подальше зняття з розшуку без будь яких проблем, більш гарантовані для тих військовозобов'язаних, які, наприклад, мають оформлену відстрочку.

    Варіант другий - не передбачає сплату штрафу на відміну від першого.

    Цілком очевидно, що посадовими особами РТЦК та СП не складались ані протокол, ані постанова про адміністративне правопорушення на підставі яких передбачено внесення відомостей про притягнення до адміністративної відповідальності за вчинення адміністративного правопорушення, передбаченого статтями 210, 210-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення до Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів (пункт 20-1 статті 7 Закону України «Про Єдиний державний реєстр призовників, військовозобов’язаних та резервістів»).

    Окрім того, мова може йти про сплив строків, які визначені статтею 38 КУпАП. Відповідно до останньої адміністративне стягнення за вчинення в особливий період правопорушень, передбачених статтями 210, 210 - 1 цього Кодексу, може бути накладено протягом трьох місяців з дня його виявлення, але не пізніше одного року з дня його вчинення.

    В той самий час, згідно статті 247 КУпАП провадження в справі про адміністративне правопорушення не може бути розпочато, а розпочате підлягає закриттю у зв’язку із закінченням на момент розгляду справи про адміністративне правопорушення строків, передбачених статтею 38 цього Кодексу.

    Якщо ж провадження по справі не може бути розпочате, то відсутня й підстава щодо доставлення Вас до РТЦК та СП для складання протоколу про адміністративне правопорушення у відповідності із статтею 259 КУпАП.

    Отже, у цьому варіанті необхідно подати заяву до ТЦК із проханням видалити дані з Реєстру щодо порушення Вами правил ВО та відкликання звернення з НПУ.

    У разі, коли ТЦК відмовить у вирішенні питання про зняття з розшуку, треба звернутися до адміністративного суду із позовною заявою та зобов’язати ТЦК видалити дані про порушення правил ВО з Реєстру. Станом на зараз вже є позитивна судова практика по таких справах.

    Щодо строків розгляду справи в суді, то треба розраховувати мінімум на два-три місяці у суді першої інстанції.

    Варіант третій - також передбачає подання заяви до ТЦК.

    Проте у разі відмови, замість подання позову до адміністративного суду можна спробувати звернутися зі скаргою до ОТЦК чи вищих за рівнем установ (Генштаб, МОН тощо). В деяких випадках такий алгоритм дій працює так само ефективно, як і судовий, та забирає менше часу.

    Остаточний вибір варіанту залежить від ситуації, яка склалася та особливостей "підходів" конкретного ТЦК до співпраці з Вами.

    2. Мене одразу направлять на ВЛК чи ні? Чи не повезуть мене на ВЛК? Чи зможу я обрати місце, де я захочу проходити ВЛК? Чи зможу я обрати дату, коли захочу проходити ВЛК?

    Якщо Ви не пройшли ВЛК до 5 червня 2025 року, то так, в ТЦК Вам видадуть направлення на проходження ВЛК, незважаючи на оформлену відстрочку.

    Згідно пункту 63 Постанови КМУ №560:

    "Військовозобов’язані, які відповідно до пункту 58 цього Порядку звернулися із заявою про надання відстрочки, до прийняття рішення відповідною комісією не направляються для проходження медичного огляду для визначення придатності до військової служби, крім тих, що були раніше визнані обмежено придатними або тимчасово непридатними до військової служби за станом здоров’я на строк від шести до 12 місяців відповідно до висновку військово-лікарської комісії, у разі закінчення строку дії довідки (постанови) військово-лікарської комісії, за винятком тих, які визнані в установленому порядку особами з інвалідністю.

    У разі ухвалення комісією рішення про відмову у наданні відстрочки військовозобов’язаний, який підлягає призову на військову службу під час мобілізації, направляється на медичний огляд для визначення придатності до військової служби.

    Військовозобов’язані, у яких строк дії відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період не завершився, на медичний огляд не направляються, крім випадків, коли військовозобов’язані приймаються на військову службу за контрактом, або були визнані обмежено придатними та не проходили повторний медичний огляд з метою визначення їх придатності до військової служби (за винятком тих, які визнані в установленому порядку особами з інвалідністю), або самостійно виявили бажання пройти медичний огляд".

    Вас не повезуть на проходження ВЛК, оскільки Ви маєте оформлену відстрочку, тож, медичний огляд Вам буде необхідно пройти упродовж 6 днів (максимум 14 у разі потреби в додатковому обстеженні) у медичному закладі, який буде визначений в направленні на ВЛК.

    Щодо обрання місця проходження ВЛК та дати проходження медичного огляду то, на жаль, Ви не маєте такого права.

    З повагою, адвокат Айвазян.

    Антон Клієнт 12 годин тому
    Коли Вас подали у розшук? Щодо Вашої довідки то вона дійсна чи ні? Ви скасовували статус ВПО? Проживаєте у тому ж місті, де ставали на облік ВПО?

    Позавчора. Довідка за 2015 рік, в техпітримці Дії казали, що ні, проте вона там висвічувалсь постійно. Ніколи не скасовував. Це було в 2015 році, тому так.

    • Айвазян Юрій Климентійович

      Тоді у Вас є наступні варанти щодо розшуку у зв'язку із непостановкою на облік в ТЦК за місцем обліку ВПЛ:

      1. Визнати правопорушення та сплатити штраф у сумі 8,5К.

      2. Не визнавати правопорушення, аргументуючи це тим, що сплинули строки, визначені статтею 38 КУпАП, проте, з практики, ТЦК кваліфікую такі правопорушення, як триваючи в часі. Доречи, такої самої думки дотримуються деякі суди.

      До прикладу, одне із рішень судів з цього приводу https://youcontrol.com.ua/ru/catalog/court-documen...:

      "Згідно з висновками Верховного Суду, наведеними у постанові від 03.05.2018 по справі № 487/2854/17, КУпАП не містить визначення поняття "триваюче" правопорушення. Проте, в теорії адміністративного права під триваючим правопорушенням розуміють тривале невиконання вимог правової норми у вигляді дії або бездіяльності. Характер триваючого правопорушення оцінюється судом у кожному конкретному випадку індивідуально. Триваюче правопорушення це проступок, пов`язаний з тривалим неперервним невиконанням обов`язків, передбачених законом.

      Тобто, триваючі правопорушення характеризуються тим, що особа, яка вчинила якісь певні дії чи бездіяльність, перебуває надалі у стані безперервного продовження цих дій (бездіяльності). Ці дії безперервно порушують закон протягом усього часу. Іноді такий стан продовжується значний час і увесь час винний безперервно вчиняє правопорушення у вигляді невиконання покладених на нього обов`язків. Триваюче правопорушення припиняється лише у випадку усунення стану за якого об`єктивно існує цей обов`язок, виконанням обов`язку відповідним суб`єктом або припиненням дії відповідної норми.

      З матеріалів справи вбачається, що у позивача виник обов`язок з червня 2023 року після зміни місця проживання, по прибуттю до нового місця проживання стати на військовий облік, отже до набуття чинності Законом №3696-ІХ, яким ст. 210-1 КУпАП було доповнено частиною 3, відповідальність за яку інкриміновано позивачу.

      Проте вбачається, що оскаржувана постанова винесена 15.10.2024 у зв`язку з порушенням позивачем законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію, а отже адміністративне правопорушення вчинено в особливий період.

      При цьому, всупереч доводам позивача, останнім не надано доказів неможливості прибути до ТЦК та СП для взяття на облік протягом періоду з червня 2023 року по дату винесення оскаржуваної постанови, а саме по 15.10.2024, а відтак мало місце безперервне вчинення позивачем правопорушення у вигляді невиконання покладених на нього обов`язків, тому суд вважає вказане правопорушення є триваючим.

      При цьому суд критично ставиться до твердження сторони позивача про відсутність у діях позивача складу адміністративного правопорушення, оскільки доводи позивача спростовуються вищенаведеним і нічим об`єктивно не підтверджуються та зводяться до намагання уникнути відповідальності за вчинене адміністративне правопорушення за ч. 3 ст. 210-1 КУпАП".

      3. Оскаржити внесення даних про правопорушення до Реєстру у судовому порядку.

      Щодо непройденої ВЛК, то це вже інша історія, яка також тягне за собою накладання стягнення.

      • Антон Клієнт 12 годин тому

        Я вже раніше оплачував один штраф за непроходження ВЛК, якщо оплачу ще 2 штрафи, чи не буде це кримінальною відповідальністю? Чи від якої кількості визнних і оплачених штрафів починається кримінальна відповідальність?

        • Айвазян Юрій Климентійович

          Ні, це не буде кримінальна відповідальність. Остання настає за статтею 336 ККУ тільки у разі Вашої неявки за бойовою повісткою, що неможливо у Вашому випадку, оскільки Ви маєте оформлену відстрочку.

    Дерій Владислав Олегович

    Доброго вечора, Антоне!

    Який ТЦК оголосив Вас у розшук - за місцем прописки чи за місцем нового проживання? Як давно Вас оголосили в розшук?

    На жаль, на Вас очікує два штрафи - один за те, що не стали на військовий облік, а другий, що не пройшли ВЛК до 5 червня як обмежено придатний.

    Якщо перший штраф можна уникнути (про це розповім нижче), то за непроходження ВЛК скоріш за все доведеться сплатити. Виключення - якщо пройде рік після вчинення правопорушення або якщо Ви будете перебувати в розшуку більше 3 місяців. В такому випадку - спливуть строки притягнення до адмінвідповідальності і справу повинні закрити.

    1. Я піду до ТЦК в теперішньому місці, щоб стати там на облік. Що мене там очікує? Мене лише поставлять на облік, чи треба буде щось вирішувати з розшуком прямо в ТЦК?

    На жаль, на Вас очікує штраф.

    Водночас Ви можете нічого не сплачувати (на відстрочку це ніяким чином не впливає), а після того як перебуватиме у розшуку ТРИ місяці - можете ініціювати закриття справи у зв'зку зі сплином строків давності.

    Згідно статті 38 Кодексу про адміністративні правопорушення адміністративне стягнення за вчинення в особливий період правопорушень, передбачених статтями 210, 210-1 цього Кодексу, може бути накладено протягом ТРЬОХ місяців з дня його виявлення, але не пізніше одного року з дня його вчинення.

    Стаття 247 КУпАП передбачає, що

    Провадження в справі про адміністративне правопорушення не може бути розпочато, а розпочате підлягає закриттю за таких обставин:

    1) відсутність події і складу адміністративного правопорушення;

    7) закінчення на момент розгляду справи про адміністративне правопорушення строків, передбачених статтею 38 цього Кодексу.

    Проблема лише в тому, що якщо Ви натрапите на ТЦК та при перевірці військово-облікових документів виявиться, що Ви перебуваєте у розшуку, то працівники поліції, які входять в групу оповіщення можуть Вас затримати та доставити до наближчого ТЦК.

    Це буде тривати поки ТЦК не знімуть статус про порушення в Резерв+ та не повідомлять Національну поліцію про відсутність підстав для його адміністративного затримання.

    ІНШИЙ ВАРІАНТ - оформити нову довідку ВПО (через ДІЮ або ЦНАП) та протягом 7 днів звернутися до місцевого ТЦК щоб стати на військовий облік. Не забудьте в Резерв+ вказати адресу ВПО. В такому випадку буде вісутній склад правопорушення та розшук знімуть після Вашої явки.

    Для того щоб стати на військоий облік за місцем реєестрації ВПО - Вам потрібно подати ТЦК письмову заяву про взяття на військовий облік, заяву про оформлення паперового ВОД (за необхідності) та документи, які підтверджують зміну місця проживання - довідка про реєстрацію ВПО.

    Обов'язково зареєструйте заяву - для цього її необхідно подати в 2-х екземлярах. На другому екземлярі ТЦК має проставити відмітку про те, що вони отримали від Вас заяву: печатку/підпис та дату прийому. Ви цей екземляр маєте залишити в себе, як доказ Вашого бажання стати на військовий облік.

    Якщо заяву не реєструють або відмовляють у взятті на облік - отримайте письмову відмову та подавайте скаргу до обласного ТЦК, Міноборони, Генштабу.

    Потім Вас повинні зняти з обліку за місцем прописки без Вашої присутності!

    Згідно частини 1 статті 37 ЗУ "Про військовий обов'язок і військову службу" взяттю на військовий облік військовозобов’язаних - підлягають військовозобов’язані, які прибули з інших місцевостей (адміністративно-територіальних одиниць) України або з-за кордону на нове місце проживання.

    Згідно частини 5 статті 37 ЗУ "Про військовий обов'язок і військову службу" зняттю з військового обліку військовозобов’язаних - підлягають військовозобов’язані, які вибули в іншу місцевість (адміністративно-територіальну одиницю) України і стали на військовий облік за новим місцем проживання.

    Згідно пункту 81 Порядку організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів Особиста присутність призовників, військовозобов’язаних та резервістів для ЗНЯТТЯ або виключення з військового обліку у районних (міських) територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки, органах СБУ, відповідних підрозділах розвідувальних органів НЕ ОБОВ'ЯЗКОВА.

    ОТЖЕ, ТЦК за Вашим новим місцем проживання зобов'язаний взяти Вас на військовий облік та направити на ВЛК. При цьому Вас повинні зняти з військового обліку за місцем прописки без Вашої особистої присутності.

    2. Мене одразу направлять на ВЛК чи ні? Чи не повезуть мене на ВЛК? Чи зможу я обрати місце, де я захочу проходити ВЛК? Чи зможу я обрати дату, коли захочу проходити ВЛК?

    На жаль, через те, що Ви були раніше визнані обмежено придатним, то Вас 100% направлять на ВЛК до закладу охорони здоров'я, який закріплений за ТЦК в якому Ви перебуваєте на обліку. Якщо отримаєте направлення на медичний огляд, то дату чи місце проходження ВЛК змінити не можна.

    Крім того, Вам загрожує штраф (від 8500 грн), адже у Вас був обов'язок самостійно пройти ВЛК до 5 червня 2025 року, а Ви цього не зробили.

    Згідно Пункту 2 розділу II "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України 3621, установлено , що громадяни України віком від 25 до 60 років, які були визнані обмежено придатними до військової служби до набрання чинності цим Законом (крім осіб, визнаних в установленому порядку особами з інвалідністю), з дня набрання чинності цим Законом зобов’язані до 5 червня 2025 року пройти повторний медичний огляд з метою визначення придатності до військової служби. Такі громадяни зобов’язані самостійно звернутися до територіального центру комплектування та соціальної підтримки (військовозобов’язані та резервісти Служби безпеки України - до Центрального управління або регіональних органів Служби безпеки України, військовозобов’язані та резервісти розвідувальних органів України - до відповідного підрозділу розвідувальних органів України) або через електронний кабінет призовника, військовозобов’язаного та резервіста з метою отримання направлення на військово-лікарську комісію для проходження медичного огляду".

    На жаль, оформлена відстрочка не звільняє Вас від обов'язку пройти ВЛК

    З повагою, юрист Дерій В.О.!

    Бажаю Вам успіхів!

    Антон Клієнт 12 годин тому

    А чи не спливли строки притягнення до відповідальності за вимогою стати на облік як ВПО?

    І мене саме цікавить як все буде проходити в ТЦК? Я напишу заяву, щоб стати на обілк, а що потім?

    • Айвазян Юрій Климентійович

      Потім буде складений протокол, із зазначенням дати розгляду справи. У подальшому буде винесена постанова із накладанням на Вас стягнення в сумі від 17К до 25 К. Таку постанову Ви матимете право оскаржити у судовому порядку. Проте, це за умови, якщо Ви не подасте заяву про визнання правопорушення. У такому вараінті протокол не складається, а упородовж 3 днів керівник ТЦК винесе постанову, згідно якої Ви матимете право сплатити штраф у сумі 8,5К.

      Як також Вам видадуть направлення на проходження ВЛК.

    • Айвазян Юрій Климентійович
      33.1%

      Щодо строків, то на це питання я відповів Вам вище. Цілком можливо, що ТЦК розцінить дане правопорушення, як триваюче. Проте, цього може і не статися, оскільки в кінцевому варіанті все залежатиме від ТЦК.

    Корнійчук Євген

    Сплив.

    Потім на вас складуть протокол про розгляд справи де буде зазначено час і дату розгляду справи. Після чого буде розгляд, якщо вашу винну буде доведено на вас буде складено постанову. Якщо ні закриють провадження.

    Ви будете мати право на правову допомогу,

    Корнійчук Євген

    Якщо ви вже сплачували штраф за не проходження ВЛК на вас не мають право накладати ще один раз за одне і те саме правопорушення.

    накладати штраф двічі за те саме порушення не можна, оскільки це заборонено статтею 61 Конституції України ("non bis in idem").

    Ви маєте відстрочку, тому це не може бути враховано, як ухилення від мобілізації. Тому вас не притягнуть до кримінальної відповідальності .

    Карпенко Андрій Володимирович

    Вітаю!

    1. Я піду до ТЦК в теперішньому місці, щоб стати там на облік. Що мене там очікує? Мене лише поставлять на облік, чи треба буде щось вирішувати з розшуком прямо в ТЦК?

    ВАМ НЕОБХІДНО ЗМІНИТИ МІСЦЕ РЕЄСТРАЦІЇ ВПО.

    Для цього необхідно звернутися до органу реєстрації або центру надання адміністративних послуг (ЦНАП) особисто або через законного представника.

    Необхідні документи:

    • Заява на реєстрацію місця проживання (в паперовій формі).
    • Паспорт або інший документ, що посвідчує особу.
    • Документи, що підтверджують право на проживання у будинку, адреса якого реєструється: договір оренди (найму, піднайму); свідоцтво про право власності; ордер; рішення суду про надання права на вселення до житлового приміщення; інші підтверджувальні документи, що надають право на реєстрацію місця проживання.
    • Військово-обліковий документ для українців, які підлягають взяттю на військовий облік або вже перебувають на військовому обліку.
    • Квитанція, що підтверджує сплату адміністративного збору.

    Змінити адресу місця проживання або скасувати статус ВПО можна швидко та без черг через застосунок Дія.

    Для зміни місця реєстрації необхідно:

    • в застосунку натиснути на свою довідку ВПО;
    • обрати пункт Змінити адресу фактичного проживання та натиснути Почати;
    • вказати адресу поточного місця проживання;
    • за допомогою геолокації підтвердити місце свого перебування (для цього необхідно фізично перебувати на місці нової прописки);
    • після цього відправити заяву на розгляд.

    Онлайн-заява на зміну місця проживання буде опрацьована протягом 15 хвилин. Після цього прийде сповіщення про її готовність й зміняться дані у довідці про реєстрацію ВПО.

    Зверніть увагу! Змінити місце реєстрації ВПО через Дію зможуть особи, які вже мають цю довідку у застосунку.

    Військовий облік в Україні та за кордоном для українців регулює Порядок організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов'язаних та резервістів, прийнятий постановою КМУ № 1487 від 30 грудня 2022 року.

    Особи, які змінили місце проживання і отримали статус ВПО також змінюють Територіальні центри комплектування і стають на військовий облік за місцем фактичного проживання.

    За п. 21 Порядку, взяття громадян, які прибули з тимчасово окупованих територій України, на персонально-первинний та персональний військовий облік здійснюється після взяття таких осіб на облік ВПО та на військовий облік у районних (міських) територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки.

    За правилами маєте стати на військовий облік за новим місцем фактичного проживання. Зробити це потрібно протягом 7 днів після приїзду.

    Відповідно до ч. 1 ст. 210-1 КУпАП порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію тягне за собою накладення штрафу на громадян від трьохсот до п`ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб органів державної влади, органів місцевого самоврядування, юридичних осіб та громадських об`єднань - від однієї тисячі до однієї тисячі п`ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

    Згідно з ч. 3 ст. 210-1 КУпАП вчинення дій, передбачених частиною першою цієї статті, в особливий період тягне за собою накладення штрафу на громадян від однієї тисячі до однієї тисячі п`ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб органів державної влади, органів місцевого самоврядування, юридичних осіб та громадських об`єднань - від двох тисяч до трьох тисяч п`ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

    ОТЖЕ ВИ СПЛАЧУЄТЕ ШТРАФ, ВАС СТАВЛЯТЬ НА ВІЙСЬКОВИЙ ОБЛІК - ВИ ПОРУШЕННЯ ВИПРАВИЛИ. ОТЖЕ, ПОВИННІ ЗНЯТИ З РОЗШУКУ (ЯКЩО ВІН Є).

    ---

    ЩОБ СТАТИ НА ВІЙСЬКОВИЙ ОБЛІК ВИ ПОВИННІ МАТИ МІСЦЕ РЕЄСТРАЦІЇ ЗА НОВИМ МІСЦЕМ ПРОЖИВАННЯ.

    ЗАТВЕРДЖЕНО

    постановою Кабінету Міністрів Українивід 30 грудня 2022 р. N 1487

    ПОРЯДОК

    організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов'язаних та резервістів

    81. Взяття на військовий облік призовників, військовозобов'язаних та резервістів у районних (міських) територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки, органах СБУ, відповідних підрозділах розвідувальних органів здійснюється за їх особистої присутності (крім випадків, визначених у пунктах 15, 151 цього Порядку та підпункті 101 пункту 1 додатка 2). При цьому взяття на військовий облік здійснюється за умови наявності паспорта громадянина України (паспорта громадянина України для виїзду за кордон у випадку подання заяви про взяття на військовий облік через закордонну дипломатичну установу України згідно з підпунктом 101 пункту 1 додатка 2) та військово-облікового документа у разі, якщо він видавався та не був втрачений.

    Особиста присутність призовників, військовозобов'язаних та резервістів для зняття або виключення з військового обліку у районних (міських) територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки, органах СБУ, відповідних підрозділах розвідувальних органів не обов'язкова.

    Додаток 2

    до Порядку

    ПРАВИЛАвійськового обліку призовників, військовозобов'язаних та резервістів

    1. Призовники, військовозобов'язані та резервісти повинні:

    1) перебувати на військовому обліку:

    за задекларованим (зареєстрованим) місцем проживання - у відповідних районних (міських) територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки (військовозобов'язані СБУ - у Центральному управлінні або регіональних органах СБУ (далі - органи СБУ), військовозобов'язані розвідувальних органів - у відповідному підрозділі розвідувального органу). Крім того, призовники, військовозобов'язані та резервісти, які проживають в селах та селищах, а також у містах, де відсутні відповідні районні (міські) територіальні центри комплектування та соціальної підтримки, повинні перебувати на персонально-первинному військовому обліку у відповідних виконавчих органах сільських, селищних, міських рад;

    за місцем роботи (навчання) - в центральних і місцевих органах виконавчої влади, в інших державних органах, в органах місцевого самоврядування, в органах військового управління (органах управління), військових частинах (підрозділах) Збройних Сил, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, а також правоохоронних органах спеціального призначення, на підприємствах, в установах, організаціях, закладах освіти, закладах охорони здоров'я незалежно від підпорядкування і форми власності;

    7) особисто в семиденний строк з дня прибуття до нового місця проживання прибувати із паспортом громадянина України і військово-обліковими документами до відповідного районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки (органу СБУ, відповідного підрозділу розвідувального органу), який організовує та веде військовий облік на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці, для взяття на військовий облік;

    НОВИЙ ТЦКСП ПОВИНЕН ВАС ПОСТАВИТИ НА ВІЙСЬКОВИЙ ОБЛІК - СТАТУС В РОЗШУКУ ПОВИНЕН ЗНИКНУТИ ПІСЛЯ ПРИТЯГНЕННЯ ВАС ДО АДМІНІСТРАТИВНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ ЗА ПОРУШЕННЯ ПРАВИЛ ВІЙСЬКОВОГО ОБЛІКУ.

    ВИ НЕ СТАЛИ НА ВІЙСЬКОВИЙ ОБЛІК ЗА МІСЦЕМ ПРОЖИВАННЯ.

    2. Мене одразу направлять на ВЛК чи ні? Чи не повезуть мене на ВЛК? Чи зможу я обрати місце, де я захочу проходити ВЛК? Чи зможу я обрати дату, коли захочу проходити ВЛК?

    ХОЧА ВИ МАЄТЕ ВІДСТРОЧКУ - ВИ ЗОБОВ'ЯЗАНІ ПРОЙТИ ВЛК ЯК ОБМЕЖЕНО ПРИДАТНИЙ.

    ОФІЦІЙНА ПОЗИЦІЯ МО УКРАЇНИ:

    https://mod.gov.ua/news/chi-mozhut-zabronovanih-vi...

    Військовозобов’язані з чинною відстрочкою від призову або бронюванням не направляються на проходження медичного огляду військово-лікарською комісією.

    Це визначено Порядком проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період, який регулюється постановою Кабінету Міністрів України від 16 травня 2024 року № 560.

    Винятками є випадки, коли військовозобов’язані з чинною відстрочкою від призову або бронюванням:

    • приймаються на військову службу за контрактом;
    • були визнані обмежено придатними та не проходили повторний медичний огляд (за винятком осіб з інвалідністю, визнаних у встановленому порядку);
    • самостійно виявили бажання пройти медичний огляд.

    ---

    ТЕПЕР З ПРИВОДУ СТРОКІВ ПРИТЯГНЕННЯ ДО АДМІНІСТРАТИВНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ.

    Ч.7 ст. 38 КУпАП передбачає, що адміністративне стягнення (за ст. 210, 210-1) може бути накладено протягом трьох місяців з дня його виявлення, але не пізніше року з дня його вчинення.

    Тут важливо розрізняти поняття “день вчинення правопорушення” і “день виявлення правопорушення”.

    День вчинення правопорушення – це день, коли відповідне правопорушення було вчинено особою (наприклад, наступний день після дня неявки по повістці, чи наступний день після граничного дня на уточнення даних тощо). Відповідно від цього дня необхідно відраховувати один рік, протягом якого ТЦК має право накласти штраф, але тільки у тому разі, якщо не пройшло три місяці з дня виявлення правопорушення (про це нижче).

    День виявлення правопорушення – це день, коли посадова особа чи орган, що розглядає справу про адміністративне правопорушення, дізналися чи за всіма обʼєктивними ознаками повинні були дізнатися про те, що особа вчинила адміністративне правопорушення. У разі виявлення правопорушення, у ТЦК за законом є лише три місяці, щоб накласти штраф ( з урахуванням при цьому граничного строку один рік з дня вчинення).

    День виявлення правопорушення можна і потрібно доводити у суді. Якщо прямі докази чи певна сукупність непрямих доказів буде підтверджувати той факт, що ТЦК дізналось чи повинно було дізнатись про вчинення правопорушення, то у них з цього моменту є лише три місяці, щоб розглянути справу і накласти штраф.

    ВАМ МОЖУТЬ КАЗАТИ ПРО ТРИВАЮЧЕ ПРАВОПОРУШЕННЯ - ДАВАЙТЕ РОЗБЕРЕМОСЯ.

    Єдиної практики тлумачення, що таке триваюче правопорушення немає. Так є позиція Верховного Суду у постанові від 11 квітня 2018 року у справі № 804/401/17 , який зазначив, що “триваюче правопорушення – це проступок, пов`язаний з тривалим, неперервним невиконанням обов`язків, передбачених законом”, але вона не стосується ТЦК й не містить жодної конкретизації як цей висновок застосувати до правопорушень у сфері мобілізації. На практиці, це може означати, що ТЦК може тлумачити порушення будь-якого обовʼязку у минулому (рік, два, пʼять років назад) як триваюче правопорушення з відповідними наслідками. На жаль, іноді суди підтримують таку позицію, але й іноді стають і на бік громадян.

    А тепер, власне, про строки притягнення до відповідальності у разі вчинення триваючих правопорушень.

    День вчинення триваючого правопорушення – це останній день вчинення такого правопорушення. З практичної точки зору це означає, що строк в один рік до цих правопорушень, як правило, застосовуватись не буде. Громадянин приходить в ТЦК (з певним невиконаним обовʼязком у минулому), ТЦК зазначає, що це триваюче правопорушення, яке досі вчиняється, адже обовʼязок так і не був виконаний і ТЦК виявило його у день явки громадянина, отже строк в один рік не буде застосовуватись, оскільки правопорушення вже виявлено, а до виявлених правопорушень застосовується правило щодо 3 місяців.

    День виявлення триваючого правопорушення – це день, коли посадова особа чи орган, що розглядає справу про адміністративне правопорушення, дізналися чи за всіма обʼєктивними ознаками повинні були дізнатися про те, що особа вчинила або ще вчиняє адміністративне правопорушення. Тобто тут застосовується такі ж самі правила, як і щодо нетриваючих правопорушень. І це дуже важливо! Зі дня, коли ТЦК дізналося про вчинення триваючого правопорушення (навіть, якщо воно продовжує тривати) у них є лише три місяці для накладення адміністративного стягнення. Тому цю обставину можна і потрібно доводити у суді і це може стати підставою для позитивного рішення на користь громадянина.

    Доводити, чи є певне правопорушення триваючим або нетриваючим, є справою досить складною та часто субʼєктивною. А ось доведення факту дня виявлення такого правопорушення з боку ТЦК (наприклад, громадянина оголосили в розшук на підставі вчинення певного правопорушення) може бути тією обставиною, що дозволить захистити свої права у суді та врятує від накладення штрафу.

    ---

    Після прийняття Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення окремих питань виконання військового обов’язку та ведення військового обліку» адміністративна відповідальність за порушення правил військового обліку, що передбачена ст.210 КУпАП значно зросла.

    Так само значно актуалізувало дане питання введення на всій території України воєнного стану.

    У зв’язку з впливом цих чинників, дедалі частіше будь-який похід до ТЦК та СП закінчується накладенням на особу адміністративних санкцій за порушення правил військового обліку, навіть з порушенням строків накладення адміністративного стягнення

    Отож, як уже було зазначено, адміністративна відповідальність за порушення правил військового обліку передбачена ст.210 КУпАП.

    Згідно з диспозицією даної статті адміністративна відповідальність настає за порушення призовниками, військовозобов’язаними, резервістами правил військового обліку.

    Вказана норма є бланкетною і відсилає на Порядок організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів, затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2022 р. №1487 (далі – Порядок).

    Саме даний нормативно-правовий акт і містить у собі законодавчі правила військового обліку, порушення яких може стати підставою для застосування адміністративною санкцією.

    Найпопулярнішою підставою притягнення до адміністративної відповідальності є порушення п.23 Порядку, який встановлює, що призовники, військовозобов’язані та резервісти в разі зміни адреси їх місця проживання або інших персональних даних зобов’язані особисто в семиденний строк повідомити про такі зміни відповідним органам, де вони перебувають на військовому обліку, зокрема у випадках, визначених постановою Кабінету Міністрів України від 7 лютого 2022 р. № 265 “Деякі питання декларування і реєстрації місця проживання та ведення реєстрів територіальних громад”, через центри надання адміністративних послуг та інформаційно-комунікаційні системи.

    А призовники, військовозобов’язані та резервісти, які не актуалізували інформацію про себе в Єдиному державному реєстрі призовників, військовозобов’язаних та резервістів, особисто у семиденний строк з дня внесення змін до персональних даних прибувають із паспортом громадянина України та військово-обліковими документами до відповідного районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки, органу СБУ, підрозділу Служби зовнішньої розвідки, який організовує та веде військовий облік на території адміністративно-територіальної одиниці, для взяття їх на військовий облік, зняття з військового обліку або внесення змін до їх облікових даних.

    Простими словами, п.23 Порядку встановлює обов’язок військовозобов’язаних протягом 7 днів з, наприклад зміни місця реєстрації, повідомити ТЦК та СП про таку зміну місця реєстрації, навіть якщо вона не пов’язана зі зміною ТЦК та СП, в якому особа обліковується.

    Громадяни ж дуже часто забувають, або не знають про такий свій обов’язок, а тому не актуалізують у встановлений строк в ТЦК та СП свої дані, що й стає підставою для притягнення їх до адміністративної відповідальності.

    Разом з тим, варто пам’ятати, що КУпАП чітко встановлює строки, в межах яких на особу може бути накладено адміністративне стягнення. Так ч.1 ст.38 КУпАП передбачено, що адміністративне стягнення може бути накладено не пізніш як через два місяці з дня вчинення правопорушення, а при триваючому правопорушенні – не пізніш як через два місяці з дня його виявлення, за винятком випадків, коли справи про адміністративні правопорушення відповідно до цього Кодексу підвідомчі суду (судді).

    Відповідно до ст.235 КУпАП, територіальні центри комплектування та соціальної підтримки розглядають справи про такі адміністративні правопорушення: про порушення призовниками, військовозобов’язаними, резервістами правил військового обліку, про порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію, про зіпсуття військово-облікових документів чи втрату їх з необережності (статті 210, 210-1, 211 (крім правопорушень, вчинених військовозобов’язаними чи резервістами, які перебувають у запасі Служби безпеки України або Служби зовнішньої розвідки України).

    Зважаючи на комплексний аналіз даних норм, а саме – те, що справи про порушення правил військового обліку не підвідомчі суду, то можна зробити висновок, що строк накладення адміністративного стягнення за порушення правил військового обліку становить 2 місяці.

    При чому, оскільки таке правопорушення є триваючим, то строк накладення адміністративного стягнення буде рахуватися з дня виявлення такого правопорушення уповноваженою особою ТЦК та СП.

    Досить часто днем виявлення є саме день, коли особа з порушенням визначеного строку самостійно з’явилась для актуалізації своїх даних, однак в інших випадках варто все ж таки звертатися із запитами про отримання інформації з проханням надати інформації коли саме та з яких джерел стало відомо про порушення особою строку актуалізації даних, оскільки саме з цього моменту буде починати відлік строку для застосування адміністративного стягнення.

    Ще одним «популярним» порушенням правил військового обліку є нез’явлення до ТЦК та СП після вручення особі повістки.

    Обов’язок прибувати до ТЦК та СП після вручення особі повістки, мобілізаційного розпорядження, розпорядження передбачений п.п. 2 п.1 додатку 2 Порядку.

    Дане порушення так само є триваючим, однак тут днем виявлення буде день наступний за останнім днем, коли особа повинна була прибути до ТЦК та СП.

    Варто зауважити, що строк, в який особа має прибути до ТЦК та СП, зважаючи на Додаток 11 до Порядку, обов’язково має бути зазначений у документі, яким її викликають.

    Таким чином, якщо особа не була притягнута до адміністративної відповідальності протягом 2 місяців з дня наступного за останнім днем, коли вона повинна була прибути до ТЦК та СП, стягнення до неї застосувати не можна.

    Однак, дуже часто працівники ТЦК та СП забувають про положення ст.38 КУпАП про строки накладення адміністративного стягнення і, зловживаючи не знанням громадян законодавства, накладають на них адміністративні стягнення і змушують платити штраф.

    З огляду на це, вважаю за необхідне звернути увагу на те, що такі дії можуть бути розтлумачені як перевищення військовою службовою особою влади чи службових повноважень, відповідальність за яке передбачена ст.426-1 Кримінального кодексу України.

    Крім того, навіть якщо виникне ситуація, за якої подібні справи будуть підвідомчі суду, то знову ж таки відповідно до ст. 38 КУпАП, якщо справи про адміністративні правопорушення відповідно до цього Кодексу чи інших законів підвідомчі суду (судді), стягнення може бути накладено не пізніше як через три місяці з дня вчинення правопорушення, а при триваючому правопорушенні — не пізніше як через три місяці з дня його виявлення, крім справ про адміністративні правопорушення.

    Тобто, знову ж таки адміністративне стягнення в такому випадку не може бути накладене після спливу тримісячного строку, однак так само варто звертати увагу як на момент вчинення, так і на момент його виявлення і для захисту своїх інтересів заздалегідь підготуватися та отримати докази на підтвердження дати початку відліку строку накладення адміністративного стягнення.

    Крім того, варто звернути увагу і на прямі норми Закону України “Про Єдиний державний реєстр призовників, військовозобов’язаних та резервістів”, де у ст. 14 прямо зазначено, що органи ведення Реєстру одержують в електронному вигляді від центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері міграції (імміграції та еміграції), у тому числі протидії нелегальній (незаконній) міграції, громадянства, реєстрації фізичних осіб, біженців та інших визначених законодавством категорій мігрантів, — відомості про місце проживання та місце перебування призовника, військовозобов’язаного та резервіста.

    Таким чином, фактично, інформація в тому числі про зміну місця проживання та місця перебування призовника, військовозобов’язаного та резервіста, повинна бути відома територіальним центрам комплектування та соціальної підтримки відразу після такої зміни, тому і відлік двомісячного строку починається саме з цього моменту.

    Підсумовуючи вище викладене, зауважую, що строк накладення адміністративного стягнення за порушення правил військового обліку, зважаючи на ст.38 КУпАП та характер правопорушення, становить два місяці з дня вчинення правопорушення, а при триваючому правопорушенні — два місяці з дня його виявлення. Як ми з’ясували, перебіг строку порушень, які полягають саме в неповідомлені зміни місця проживання та перебування починається відразу після такої події, а не ніби моменту виявлення. Саме в межах цього строку працівники ТЦК та СП можуть накладати штрафи на громадян за порушення правил військового обліку, а тому важливо розуміти свої права та вміти їх відстоювати в органах державної влади.

    Дерій Владислав Олегович
    66.9%

    Антоне, а коли Ви платили штраф за непроходження ВЛК? Якщо після 5 червня, то Вас вже не можуть штрафувати по даній підставі.

    А чи не спливли строки притягнення до відповідальності за вимогою стати на облік як ВПО?

    Звичайно, що вже сплили строки за те, що не стали на облік як ВПО, але є інший момент - в розшук Вас оголосили скоріш за все через те, що Ви вказали в Резерв+ інше місце проживання ніж адреса ВПО. Водночас, якщо Ви зміните її на адресу ВПО, то штрафу не повинно бути

    І мене саме цікавить як все буде проходити в ТЦК? Я напишу заяву, щоб стати на обілк, а що потім?

    Пишите заяву про взяття на облік, отримуєте направлення на ВЛК та проходите його протягом 6 днів. Якщо є необхідність - отримуєте паперовий ВОД. Якщо ТЦК захочуть Вас оштрафувати - то спочатку складається протокол, де Ви надаєте свої пояснення. Якщо ТЦК слідуватимуть закону, то вони винесуть постанову про закриття справи про адмінправопорушення, а якщо ні - то про штраф, який Ви можете оскаржити у суді.


Схожі питання


Кодекси Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України