Задайте вопрос юристу

829 юриста готовы ответить сейчас

Ответ за ~15 минут

Задать вопрос на сайте

Земельное право, 25 сентября 2020, вопрос №29580 150₴

Вопрос про приватизацию земельного участка

Нужна консультация по такому вопросу: на одной стороне улицы есть земельный участок с домом и коммуникациями. дом оформлен, участок под домом сейчас приватизируется, идет процесс. а на другой стороне улицы, напротив сразу есть участок, который не приватизирован, лет 30 назад люди которые за ним следили поставили на нем фундамент и уехали за границу, и с того времени ни слуху ни духу от них. Мы же за ним следим, засаживаем огород постоянно и т.д,. все эти года . Знаю, что есть какая то статья по давности лет , что на основании её можно приватизировать участок нами.
Так ли это ? Спасибо за консультацию!
Нужна консультация по такому вопросу: на одной стороне улицы есть наш земельный участок с домом и коммуникациями. дом оформлен, участок под домом приватизирован, а на другой стороне улицы, напротив, сразу есть участок, который не приватизирован, лет 30 назад люди которые за ним следили поставили на нем фундамент и уехали за границу, и с того времени ни слуху ни духу от них. Мы же за ним следим, засаживаем огород постоянно и т.д,. все эти года . Знаю, что есть какая то статья по давности лет , что на основании её можно приватизировать участок нами.
Так ли это ?
и еще вопрос : следующая, по порядку нумерации улицы после этого участка, земля скажем так, тоже ни кем не заселена, и она НЕ обрабатывается как огород тоже все эти года.
Возможно ли и ее забрать под приватизацию, сразу вместе.
участки поделены по 10 соток.
Спасибо за консультацию!

Ответы юристов (10)

    Беликов Олег  Александрович
    20%

    Добрый день. Если у земельного участка есть собственник, то вам его получить невозможно, даже если люди уехали за границу. То, что вы пользуетесь им, высаживаете огородные культуры, никак не влияет на ситуацию. Чтобы получить его в собственность, надо проверить в сельсовете, кому он принадлежит, и если участок выдан в бессрочную аренду, то можно подавать заявление на выдел его под застройку и ведение хозяйства. Если он приватизирован, то в сельсовете должны быть документы об этом. Если собственники умерли, а наследство никто не принял, то это вымороченное наследство и оно отходит к территориальной громаде. Тогда сельсовет вправе распорядиться им по своему усмотрению. Что касается второго вопроса, то если этот участок свободен, то об этом есть ведомости в сельсовете. Обратитесь к землемеру, у него должен быть электронный вариант карты.

    Марусяк Андрій Романович
    13.3%

    Доброго дня! аби приватизувати земельну ділянку вам необхідно користуватись нею на законній підставі. Для початку з'ясуйте, хто власник ділянки, для цього пишіть заяву до місцевої ради, робіть викопіювання з Геокадастру.

    1) набувальна давність до таких ділянок (двох) не застосовується, оскільки у землі є законний власник, це або фізична особа, або територіальна громада, або держава. Володіння має бути добросовісним (ви не знаєте, що у майна є інший власник) - такого критерію у вас уже немає, оскільки ви повинні звернутись до міської ради і з'ясувати власника, ви знали осіб, що розпоряджались землею, земля не вибула з володіння попереднього власника.

    2) щоб отримати землю: спочатку звертайтесь до місцевої ради із заявою про отримання у власність у межах норм безоплатної передачі земельної ділянки для певних цілей (будівництво, садівництво)

    Стаття 121 Земельного кодексу Норми безоплатної передачі земельних ділянок громадянам

    1. Громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності в таких розмірах:

    в) для ведення садівництва - не більше 0,12 гектара;

    г) для будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) у селах - не більше 0,25 гектара, в селищах - не більше 0,15 гектара, в містах - не більше 0,10 гектара;

    ґ) для індивідуального дачного будівництва - не більше 0,10 гектара;

    д) для будівництва індивідуальних гаражів - не більше 0,01 гектара.

    До заяви прикріпляйте графічні матеріали із розміщеними земельними ділянками.

    Із змісту відповіді ви дізнаєтесь, хто власник і чи маєте ви право на отримання землі у власність, якщо вона належить територіальній громаді.

    3) якщо земля належить територіальній громаді - можете взяти в оренду.

    Фараон Катерина Леонідівна
    10%
    Фараон Катерина Леонідівна 3 года назад

    Юрист, г. Каменец-Подольский, 8 лет опыта

    Общаться в чате

    Доброго дня, в принципі Ви маєте право на отримання земельної ділянки, якщо вона не приватизована. Для цього Вам необхідно звернутись в Держгеокадастр та в Органи місцевого самоврядування (міська/сільська рада) та переконатись чи вона вільна від забудови (можливо сусіди здійснювали самочинне будівництво без реєстрації права власності на землю чи оренди).

    Також, для початку, щоб переконатись чи вона виділена в натурі та чи присвоєно кадастровий номер з.д. Ви можете зайти на кадастрову карту (силку залишаю).

    https://map.land.gov.ua/?cc=3461340.1719504707,617...

    Ковальчук Владимир
    10%

    21 октября 2009 года КМУ принял постановление «О дополнительных мерах по безвозмездному оформлению и выдаче гражданам Украины государственных актов, подтверждающих право собственнос­ти на земельные участки» № 1112, которым определил ряд новых положений. В частности, продлен срок действия вышеуказанного постановления КМУ № 844 на 2010 год и далее, а также указано, что данное постановление распространяется на:

    — лиц, получивших в пользование земельный участок до дня вступления в силу ЗК (до 1 января 2002 года), но решение о передаче в собственность такого земельного участка этим гражданам органами местного самоуправления не принималось;

    — лиц, получивших в пользование земельный участок до дня вступления в силу ЗК (до 1 января 2002 года), но решение о передаче в собственность такого земельного участка этим гражданам принято органами местного самоуправления без технической документации.

    К указанному нормативному документу прилагается Порядок бесплатного оформления и выдачи гражданам Украины соответствующих государственных актов. Данный Порядок определяет упрощенную процедуру бесплатного оформления и выдачи гражданам Украины, начиная с 2009 года и последующих годах, госактов на право собственности на земельные участки для строительства и обслуживания жилого дома и хозпостроек, ведения личного сельского хозяйства в пределах населенных пунктов и садоводства в размерах, определенных статьей 121 ЗК, после принятия решения о передаче гражданам бесплатно в личную собственность соответствующих земельных участков.

    Таким образом, действующий порядок приватизации земли выглядит следующим образом. Гражданин, заинтересованный в получении бесплатно в собственность земельного участка из земель государственной или коммунальной собственности для вышеуказанных нужд, должен подать заявление (ходатайство) о выборе места расположения земельного участка в соответствующую районную администрацию либо сельский, поселковый, городской совет по месту нахождения земельного участка.

    При этом в соответствии с новой редакцией статьи 118 ЗК гражданин, желающий «бесплатно» получить в собственность земельный участок, должен будет кроме ходатайства предоставить в местный совет или госадминистрацию графический материал, на котором должно быть указано желаемое место расположения земельного участка. К заявлению прилагаются и другие материалы, предусмотренные законодательством, а также заключение конкурсной комиссии (в случае отвода земельного участка для ведения фермерского хозяйства), копия паспорта. А человеку, уполномоченному владельцем земли, потребуется нотариально удостоверенная копия доверенности. Кроме того, всем нужно предоставлять копию документа о присвоении идентификационного номера в Государственном реестре физических лиц — налогоплательщиков.

    Местные власти обязаны в течение месяца рассмотреть такую просьбу и либо удовлетворить ее, либо дать мотивированный отказ. Причем сельское, поселковое, городское руководство должно обеспечить организацию приема таких ходатайств в каждом населенном пункте.

    К сожалению, пунктом 34 части 1 статьи 26 Закона Украины «О местном само­управлении на Украине» от 21 мая 1997 года установлено, что исключительно на пленарных заседаниях сельского, поселкового, городского совета решаются вопросы регулирования земельных отношений. Так что с 12 июня 1997 года (Закон вступил в силу) вопрос о безвозмездной передаче в частную собственность гражданам земельных участков должен был решаться исключительно на пленарных заседаниях. Однако на практике нередки случаи принятия исполкомами советов и после 12 июня 1997 года решений о безвозмездной передаче в частную собственность гражданам земельных участков. Для того чтобы граждане действительно имели возможность бесплатно оформить и получить государственные акты на право собственности на земельные участки по таким решениям, необходимо принятие на внеочередных сессиях решений об утверждении решений исполнительных комитетов соответствующих советов.

    Согласно пункту 4 статьи 118 ЗК, в положительном случае чиновники дают разрешение предприятиям, учреждениям и организациям на разработку проекта приватизации земель. Далее разработанный проект землеустройства по поводу отвода земельного участка подается Комиссии, о которой речь шла выше. Напомню, что для рассмотрения поданной документации законодатель установил трехнедельный срок. Это, безусловно, является дополнительной гарантией прав граждан на земельный участок, так как установлено четкое нормативное закрепление оснований для отказа Комиссии в согласовании документации, среди которых может быть исключительно несоответствие указанной документации требованиям закона.

    В случае если проект землеустройства по отведению земельного участка подлежит обязательной государственной экспертизе землеустроительной документации, согласованный проект подается Комиссией в соответствующий орган земельных ресурсов для осуществления такой экспертизы. Так что сначала нужно узнать в сельском совете свободная ли эта земля и под какое целевое назначение она попадает по генплану или детальном плане территории потом по схеме что я описал .Будут вопросы звоните найдите нас в инете.

    Гончаренко Константин
    10%

    Доброго дня!

    По Вашому питанню можу повідомити наступне, як людина,котра має відношення до представницьких органів місцевого самоврядування( За прикладом вирішення земельних питань у Сумській міській раді):

    1. Перш за все визначившись з цільовим призначенням зем.ділянки, надаєте до органу місцевого самоврядування уповноваженого вирішувати земельні питання перелік документів( клопотання про надання земельної ділянки- у власність , оренду, чи постійне користування) зазначаєте в ньому наступну інформацію: цільове призначення ділянки , розмір в гектарах , адресу місця розташування до числа земель якої територіальної громади вона зарахована , вся ця інформація про порядок надання зем. ділянок зазначена у Земельному Кодексі України з ст.121 вказані порядок та підстави. До клопотання додаєте копію паспорта , або іншого документа , що засвідчує громадянство України, графічний матеріал на зем. ділянку на якому зазначають Ваше ПІБ повністю ( його можна взяти викопіюванням з кадастрової карти України). Вказані документи надаєте до органу МС уповноваженого займатись зем. питаннями(зазвичай це структурний підрозділ міської ради) - документи можна подавати через ЦНАП( Центр надання адмін. послуг у Вашому місті чи районі) вони самостійно направлять документи до уповноваженого органу МС.).Інформацію стосовно земельних ділянок та їх власників Вам повинні надати у цьому ж органі це їх прямий обов язок.

    2. Після того, як Ваші документи погодять у органі МС їх відправлять на погодження постійної комісії міської ради з земельних питань, як тільки вони надійдуть на комісію зазначену , Ви власноруч пишите заяву на ім я голови вказаної комісії (вказуєте ту інформацію , що була в клопотанні з проханням рекомендувати Вашій міській раді відповідній надати Вам дозвіл на розробку проекту землеустрою.(Ця процедура займає тривалий час, тому за цей період Ви знаходите оргагізацію в якій Вам готові розробити такий проект(на платній основі), звертаєтесь до них з заявою на такі послуги вони(геодезист) виконує Вам всі роботи( робить зйомку на місцевості, проект , направляє документи на перевірку) процедура теж тривала та потрібне рішення міської ради з печаткой прийняте на сесії про надання згоди на розробку проекту землеустрою, тільки в такому випадку можна звертатись за сами проектом.

    3. Після того , як у Вас в руках буде проект землеустрою ділянки , Ви знову пишите заяву на вказану постійну комісію , додаєте проект землеустрою з проханням рекомендувати міській раді надати зем. длянку у Власність, оренду , чи постійне користування ( графічний матеріал є важливим на всіх стадіях).

    4 В результаті Ви отримаєте рішення міської ради про надання у власність , оренду чи ін. формі земельну ділянку , зможете розпочати бізнес чи інше.

    Можу надати контакти землевпорядника для консультації , але вона платна навіть на консультування - 100 грн.

    Зразки документів теж в наявності.

    Діючий помічник - консультант депутата Сумської міської ради інформ. за посиланням https://smr.gov.ua/uk/miska-vlada/miska-rada/deput...

    З повагою,

    Костянтин Гончаренко

    Гончаренко Константин

    додатково повідомляю:

    Порядок безоплатної приватизації земельних ділянок

    Порядок безоплатної приватизації земельних ділянок громадянами із земель державної або комунальної власності передбачений Розділом IV Земельного кодексу України.

    Перш за все, вам необхідно знайти вільну земельну ділянку, визначитись із цільовим призначенням земельної ділянки та її орієнтовними розмірами.

    Земельний Кодекс України ст.121: надає громадянам можливість отримати безоплатно землі наступних розмірів:

    • для ведення фермерського господарства - в розмірі земельної частки (паю), визначеної для членів сільськогосподарських підприємств, розташованих на території сільської, селищної, міської ради, де знаходиться фермерське господарство;
    • для ведення особистого селянського господарства - не більше 2,0 гектара;
    • для ведення садівництва - не більше 0,12 гектара;
    • для будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) у селах - не більше 0,25 гектара, в селищах - не більше 0,15 гектара, в містах - не більше 0,10 гектара;
    • для індивідуального дачного будівництва - не більше 0,10 гектара;
    • для будівництва індивідуальних гаражів - не більше 0,01 гектара.

    Законом передбачена одноразова можливість передачі земельних ділянок безоплатно у власність громадян у межах вищезазначених норм по кожному виду використання. Окремо. Тобто, ви можете приватизувати шість земельних ділянок різного цільового призначення з вищезазначеного переліку.

    Для пошуку вільної земельної ділянки ви можете отримати таку інформацію в органах, які уповноважені надавати землі у власність громадян або скористатись Публічною кадастровою картою України (https://map.land.gov.ua/kadastrova-karta). Там ви отримаєте повну інформацію про земельну ділянку, а саме про право власності та речові права на землю, кадастровий номер земельної ділянки, тип власності, цільове призначення та площу.

    Наступним етапом є підготовка клопотання в порядку ч. 6 ст. 118 Земельного кодексу України та подання його:

    • до сільської , селищної, міської ради – щодо земель комунальної власності, які розташовані в межах населеного пункту;
    • до районної державної адміністрації – щодо земель державної власності поза межами населених пунктів;
    • до Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру (далі - Держгеокадастр) та його територіальних органів – щодо земель для ведення особистого селянського господарства або садівництва державної власності поза межами населених пунктів).

    Перелік цих органів, їх контактні дані ви можете знайти, перейшовши за посиланням https://land.gov.ua/info/terytorialni-orhany-derzhheokadastru/.

    У клопотанні необхідно зазначити цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. Також, до клопотання обов’язково додаються:

    1. Графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки. Процес викопіювання графічних матеріалів та їх вартість передбачена Порядком ведення Державного земельного кадастру, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2012 року №1051 та Законом України «Про Державний земельний кадастр». За таку процедуру вам необхідно буде сплатити адміністративний збір у розмірі 63 грн. 06 коп. (станом на 2020 рік).

    Деякі інтернет ресурси рекомендують отримувати такий документ саме в органах місцевого самоврядування, однак ви можете зекономити свій час та кошти і отримати такі графічні матеріали, шляхом самостійного викопіювання із Публічної кадастрової карти України, що є належним документом. Дане питання було розглянуто Касаційним адміністративним судом у складі Верховного суду 09 січня 2020 року у справі №812/1264/17 та зазначено «Враховуючи вищевикладене, колегія суддів погоджується з позицією судів попередніх інстанцій, що додані ОСОБА_1 до своєї заяви графічні матеріали (викопіювання), на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, роздруковані із Публічної кадастрової карти України, інформація в якій створена належним суб'єктом, є належним документом із відображенням інформації, яка дає можливість ідентифікувати бажану земельну ділянку на місцевості, та містить прив'язку земельної ділянки до відповідного населеного пункту (Привільська сільська рада Троїцького району Луганської області), площу бажаної земельної ділянки.» Із повним текстом Постанови суду ви можете ознайомитись за посиланням (

    2. Погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб);

    3. У разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства необхідно також подати документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі.

    Даний перелік додатків до клопотання є вичерпним, зокрема Земельним кодексом України передбачено, що суб’єктами передачі земельних ділянок у власність громадянам забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені ст. 118 Земельного кодексу України.

    Після того, як відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування отримав та зареєстрував ваше клопотання, він зобов’язаний розглянути його у місячний строк і надати або відмовити в наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки. Підстави для відмови у наданні такого дозволу передбачені ч. 3 ст. 123 Земельного кодексу України.

    У разі якщо у місячний строк з дня реєстрації клопотання відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування не надав дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або мотивовану відмову у його наданні, то ви, у місячний строк з дня закінчення зазначеного строку, маєте право замовити розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки без надання такого дозволу, про що письмово повинні повідомити відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування. До письмового повідомлення додається договір на виконання робіт із землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

    Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розробляється землевпорядниками, на підставі укладеного з ними договору. І саме тут, в «безоплатній» процедурі, вам потрібно заплатити певну суму коштів за послуги землевпорядника.

    Таким чином, в ст. 118 Земельного кодексу України закріплено право громадянина замовити розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки без надання такого дозволу та жодним чином не позбавляє його права на отримання від уповноваженого органу після спливу місячного строку дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або вмотивованої відмови у його наданні, а також права на судовий захист у випадку неможливості реалізації права на отримання відповідного дозволу (бездіяльності суб'єкта владних повноважень) або відмови у його наданні після спливу місячного строку.

    Дана правова позиція викладена в Постановах Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 10 липня 2018 року в справі №806/3095/17 та від 17 грудня 2018 року у справі №509/4156/15 (http://www.reyestr.court.gov.ua/Review/75253679, http://www.reyestr.court.gov.ua/Review/78626478).

    Варто зазначити, що проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки підлягає обов’язковому погодженню із територіальним органом Держгеокадастру, відповідно до ст. 186-1 Земельного кодексу України.

    Після погодженого проекту землеустрою його також необхідно затвердити в органах місцевого самоврядування. Така процедура триває протягом двох тижнів з дня отримання погодженого проекту землеустрою. Результатом такого затвердження є прийняття рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність, що передбачено ч. 9 ст. 118 Земельного кодексу України. Дуже часто органи місцевого самоврядування відмовляють громадянам у передачі земельної ділянки у власність на даній стадії, однак Земельним кодексом України передбачено право що така відмова може бути оскаржена в суді.

    4. І останнім кроком для отримання земельної ділянки у власність є реєстрація права власності на земельну ділянку. Для цього вам необхідно звернутись до державного реєстратора в ЦНАП або нотаріуса в межах Автономної Республіки Крим, області, міст Києва та Севастополя за місцезнаходженням земельної ділянки.

    Для державної реєстрації права власності на земельну ділянку, права на яку набуваються шляхом передачі земельних ділянок у власність із земель державної або комунальної власності, подається:

    • заява на проведення реєстраційних дій;
    • паспорт та ідентифікаційний код;
    • рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у власність;
    • витяг із Державного земельного кадастру про земельну ділянку;
    • квитанція про сплату адміністративного збору у розмірі 210 грн. 20 коп. (станом на 2020 рік).

    Подати таку заяву ви можете особисто, або через уповноваженого представника.

    Строк розгляду заяви державним реєстратором складає 5 робочих днів.

    Також державний реєстратор на підставах, визначених в ч. 1 ст. 24 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» може відмовити у реєстрації права власності на земельну ділянку.

    Отже, етапами безоплатного отримання земельної ділянки є:

    1. визначення із цільовим призначення, розміром земельної ділянки;
    2. подання клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в порядку ч. 6 ст. 118 Земельного кодексу України;
    3. отримання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки/відмову в наданні дозволу.
    4. укладання договору із землевпорядниками та замовлення розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у разі, якщо відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування не надав дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або мотивовану відмову у його наданні;
    5. повідомлення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування про замовлення розробки проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки без надання такого дозволу;
    6. погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки;
    7. затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та отримання рішення про надання земельної ділянки у власність;
    8. державна реєстрація права власності на земельну ділянку.

    у разі відмови органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки

    Таку відмову ви маєте право оскаржити до адміністративного суду. При цьому вам необхідно буде сплатити судовий збір та додаткові витрати пов’язані із розглядом справи. Також потрібно враховувати судову практику з аналогічних питань, оскільки на сьогодні суди України можуть тільки зобов'язати відповідні органи повторно розглянути клопотання про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, а не зобов’язати надати такий дозвіл».

    Давність до земельних ділянок не застосовується, якщо власність не оформлено - це можете зробити Ви.

    З повагою,

    Костянтин Гончаренко

    Адвокат Евгений Александрович

    Здравствуйте, Алёна!

    Статьей 14 Конституции Украины гарантируется право собственности на землю. Это право приобретается и реализуется гражданами, юридическими лицами и государством исключительно в соответствии с законом.

    В свою очередь часть 1 статьи 81 Земельного кодекса Украины определяет, что граждане Украины приобретают право собственности на земельные участки на основании бесплатной передачи из земель государственной и коммунальной собственности.

    Прежде всего, каждому, кто желает получить бесплатно земельный участок стоит знать, какие именно земельные участки он может получить, с какой площадью и с каким целевым назначением.

    Согласно части 1 статьи 121 Земельного кодекса Украины, установлено нормы бесплатной передачи земельных участков гражданам, а именно:

    а) для ведения фермерского хозяйства - в размере земельной доли (пая), определенной для членов сельскохозяйственных предприятий, расположенных на территории сельского, поселкового, городского совета, где находится фермерское хозяйство. Если на территории сельского, поселкового, городского совета расположено несколько сельскохозяйственных предприятий, размер земельной доли (пая) определяется как средний по этим предприятиям. В случае отсутствия сельскохозяйственных предприятий на территории соответствующего совета размер земельной доли (пая) определяется как средний по району;

    б) для ведения личного крестьянского хозяйства - не более 2,0 гектара;

    в) для ведения садоводства - не более 0,12 гектара;

    г) для строительства и обслуживания жилого дома, хозяйственных зданий и сооружений (приусадебный участок) в селах - не более 0,25 гектара, в поселках - не более 0,15 гектара, в городах - не более 0,10 гектара;

    ґ) для индивидуального дачного строительства - не более 0,10 гектара;

    Сразу стоит отметить, что частью 4 статьи 116 Земельного кодекса Украины устанавливает, что передача земельных участков бесплатно в собственность граждан в пределах норм, определенных настоящим Кодексом, проводится один раз по каждому виду использования.

    То есть, каждому гражданину гарантировано законодательством право на разовую приватизацию каждого вида целевого назначения земельных участков, что в совокупности дает право на бесплатное получение шести земельных участков соответствующей площади, с разными видами целевого назначения.

    При этом обращаем внимание и на то, что действующим законодательством не предусмотрено бесплатное получение земельных участков с какой-либо привязкой к месту регистрации, проживания, пребывания и тому подобное. Каждый гражданин может получить земельные участки на территории любого населенного пункта Украины или же за пределами такого населенного пункта.

    Следовательно, какие же именно этапы нужно пройти гражданину Украины в случае возникшего желания реализовать свое право на бесплатную передачу земельного участка:

    1. Нужно определиться с населенным пунктом, где гражданин желает получить земельный участок, целевым назначением земельного участка и выбрать свободный земельный участок.
    2. Обращение гражданина с ходатайством о передаче бесплатно в собственность земельного участка.

    В зависимости от вида и местоположения земельного участка, с таким ходатайством нужно обращаться:

    • местный совет (если вопрос касается земель коммунальной собственности, расположенных в населенных пунктах);
    • в районной госадминистрации (если вопрос касается земель государственной собственности за пределами населенных пунктов);
    • в Главное управление Госгеокадастра в областях (если вопрос касается земель для ведения личного крестьянского хозяйства или садоводства государственной собственности за пределами населенных пунктов).

    В ходатайстве указываются целевое назначение земельного участка и его ориентировочные размеры. К ходатайству прилагаются графические материалы, на которых указано желаемое место расположения земельного участка, согласования землепользователя (в случае изъятия земельного участка, находящегося в пользовании других лиц) и документы, подтверждающие опыт работы в сельском хозяйстве или наличие образования, полученного в аграрном учебном заведении (в случае предоставления земельного участка для ведения фермерского хозяйства). Также прилагаются копии документов, которые удостоверяют личность, которая обратилась с соответствующим ходатайством и справку о присвоении регистрационного номера учетной карточки налогоплательщика (номер и серия паспорта для лиц, которые по религиозным убеждениям отказались от получения этого номера).

    Можно использовать Публичную кадастровую карту Украины (хитрости использования этой карты состоят в том, что землю нужно выбирать рядом с уже выделенным земельным участком. Это повышает вероятность того, что на этой территории разработан Детальный план территории и целевое использование земли соответствует такому плану.

    Также, можно обратиться в территориальные органы Госгеокадастра и заказать указаны графические материалы по местонахождению земельного участка (стоимость таких услуг - выкопировки из кадастровой карты или плана (стоимость такой услуги определяется в соответствии с постановлением КМУ от 01.08.2011 года № 835 «Некоторые вопросы предоставления государственным агентством земельных ресурсов и его территориальными органами административных услуг».

    Обязательно стоит проверять земельные участки сельскохозяйственного назначения по этой ссылке на предмет включения таких земельных участков в перечень земельных участков сельскохозяйственного назначения государственной собственности для продажи права на них на земельных торгах в соответствии с приказами компетентных органов.

    В таком случае, такие земли по процедуре бесплатной передачи нельзя будет получить в связи с реализацией права на них на конкурсной основе.

    • В дальнейшем нужно получить согласование поданного ходатайства.

    В соответствии с ч. 7 ст. 118 Земельного кодекса Украины соответствующий орган исполнительной власти или местного самоуправления, который передает земельные участки государственной или коммунальной собственности в частную собственность, в соответствие с полномочиями, предусмотренные статьей 122 этого Кодекса, рассматривает ходатайство в месячный срок и дает разрешение на разработку проекта землеустройства по отводу земельного участка либо предоставляет мотивированный отказ в его предоставлении.

    Акцентируем внимание на то, что согласно этой же ж ч. 7 ст. 118 Земельного кодекса Украины основанием для отказа в предоставлении такого разрешения может быть только несоответствие места расположения объекта требованиям законов, принятых в соответствии с ними нормативно-правовых актов, генеральных планов населенных пунктов и другой градостроительной документации, схем землеустройства и технико-экономических обоснований использования и охраны земель административно-территориальных единиц, проектов землеустройства относительно благоустройства территорий населенных пунктов, утвержденных в установленном законом порядке.

    Однако в указанной ситуации, действует принцип «молчаливого согласия», когда лицо может начать процесс разработки проекта землеустройства по отводу земельного участка, после чего подает его с соответствующим заявлением на утверждение. Шансы на его утверждение по молчаливому согласию довольно высокие (правовых оснований для отказа у исполнительного органа почти нет), однако это не исключает получения отказа в его утверждении, которую нужно будет обжаловать в судебном порядке или повторно обращаться с заявлением.

    В случае возникновения такой ситуации, лицо письменно уведомляет исполнительный орган о начале разработки проекта землеустройства и прилагет к письменному уведомлению договор на выполнение работ по разработке проекта землеустройства по отводу земельного участка в месячный срок со дня истечения месячного срока, установленного для согласования ходатайства, то есть фактически через два месяца со дня подачи ходатайства.

    Следующим этапом является заключения договора на разработку проекта землеустройства и разработка такого проекта.

    Стоит обратить внимание, что непосредственным исполнителем такого проекта может быть только лицо, имеющее сертификат инженера-землеустроителя, в противном случае осуществить государственную регистрацию земельного участка будет невозможно, поскольку проект землеустройства будет считаться недействительным. Перечень таких лиц размещен на официальном сайте Госгеокадастра (подраздел «Государственный реестр сертифицированных инженеров-землеустроителей» раздела «Лицензирование и сертификация»).

    В соответствии со статьей 28 Закона Украины «О землеустройстве» максимальный срок составления документации по землеустройству не должен превышать шести месяцев с момента заключения договора. Однако, дополнительно, стоит в договоре согласовать конкретные сроки выполнения работ.

    Если отвод земельного участка, который желает получить лицо обратившееся с ходатайством, будет происходить за счет особо ценных земель, земель лесного фонда, а также земель водного фонда, природоохранного, оздоровительного, рекреационного и историко-культурного назначения, то в соответствии со статьей 9 Закона Украины «О государственной экспертизе землеустроительной документации» такой проект землеустройства подлежит обязательной государственной экспертизе, которая проводится Госгеокадастром.

    1. После разработки проекта землеустройства, лицо должно получить согласование проекта землеустройства по отводу земельного участка.

    Согласно статьи 1861 Земельного кодекса Украины проект землеустройства по отводу земельных участков всех категорий и форм собственности подлежит обязательному согласованию с территориальным органом Госгеокадастра.

    Кроме того, проект землеустройства по отводу земельного участка в пределах населенного пункта или земельного участка за пределами населенного пункта, на котором планируется размещение объекта строительства подается также на согласование в структурные подразделения районных, Киевской и Севастопольской городских государственных администраций в сфере градостроительства и архитектуры.

    Такую услугу можно заказать также в Центрах предоставления административных услуг соответствующего региона.

    Согласно статьи 50 Закона Украины «О землеустройстве» проекты землеустройства по отводу земельных участков включают:

    • задание на разработку проекта землеустройства;
    • пояснительную записку;
    • копию ходатайства (заявления) о предоставлении разрешения на разработку проекта землеустройства по отводу земельного участка (в случае формирования и / или изменения целевого назначения земельного
    • участка за счет земель государственной или коммунальной собственности);
    • решения Верховного Совета Автономной Республики Крым, Совета министров Автономной Республики Крым, соответствующего органа исполнительной власти или органа местного самоуправления о предоставлении разрешения на разработку проекта землеустройства по отводу земельного участка (в случаях, предусмотренных законом);
    • справку из государственной статистической отчетности о наличии земель и распределении их по собственниками земель, землепользователями, угодьями;
    • материалы геодезических изысканий и землеустроительного проектирования (в случае формирования земельного участка);
    • сведения о вычисления площади земельного участка (в случае формирования земельного участка);
    • копии правоустанавливающих документов на объекты недвижимого имущества, расположенные на земельном участке (при наличии таких объектов);
    • копии правоустанавливающих документов на объекты недвижимого имущества для объектов строительства которые по классу последствий (ответственности) относятся к объектам со средними и значительными последствиями, которые расположены на земельном участке;
    • расчет размера потерь сельскохозяйственного и лесохозяйственного производства (в случаях, предусмотренных законом);
    • расчет размера убытков собственников земли и землепользователей (в случаях, предусмотренных законом);
    • акт переноса в натуру (на местность) границ охранных зон, зон санитарной охраны, санитарно-защитных зон и зон особого режима использования земель при их наличии (в случае формирования земельного участка);
    • перечень ограничений в использовании земельных участков;
    • выкопировки из кадастровой карты (плана) или другие графические материалы, на которых указано желаемое место расположения земельного участка (в случае формирования земельного участка);
    • кадастровый план земельного участка;
    • участка в натуру (на местность) (в случае формирования земельного участка);
    • материалы согласования проекта землеустройства.

    Органы, которые согласовывают такой проект землеустройства, обязаны в течение десяти дней безвозмездно предоставить или отправить заказным письмом с уведомлением разработчику свои выводы о его согласовании или об отказе в таком согласовании с обязательной ссылкой на законы и принятые в соответствии с ними нормативно-правовые акты, регулирующих отношения в соответствующей сфере.

    Основанием для отказа в согласовании проекта землеустройства по отводу земельного участка может быть только несоответствие его положений требованиям законов и принятых в соответствии с ними нормативно-правовых актов, документации по землеустройству или градостроительной документации.

    Соответствующие правила закреплены в ч. ч. 5-7 ст. 1861 Земельного кодекса Украины.

    Адвокат Евгений Александрович
    13.3%

    Алёна!

    Дополнительно:

    В дальнейшем происходит регистрация земельного участка в Государственном земельном кадастре.

    В соответствии с пунктом 110 Порядка ведения Государственного земельного кадастра, утвержденного постановлением КМУ №1051 от 17.10.2012 года, для государственной регистрации земельного участка государственному кадастровому регистратору, который осуществляет такую регистрацию, подаются:

    • заявление (в бумажной или электронной форме) о государственной регистрации земельного участка по форме согласно приложению 22;

    До начала процедур рекомендую проверить официально то, что данные земельные участки о которых Вы ведёте речь, не принадлежат на праве собственности другим лицам.

    Это возможно сделать в Государственном реестре речових прав по адресу земельных участков:

    https://kap.minjust.gov.ua/services?product_id=1

    Всего доброго!

    Удачи Вам!

    Савченко Олександр
    13.3%
    Савченко Олександр 3 года назад

    Юрист, г. Чернигов, 9 лет опыта

    Общаться в чате

    Доброго вечора!

    По вашим питанням повідомляю наступне.

    1) Знаю, что есть какая то статья по давности лет , что на основании её можно приватизировать участок нами. Так ли это ?

    Відповідно до ч. 1 ст. 344 Цивільного кодексу України набуття права власності на земельну ділянку за набувальною давністю регулюється законом. Статтею 119 Земельного кодексу України передбачено право громадян набувати права на земельну ділянку за давністю користування (набувальна давність). Так, громадяни, які добросовісно, відкрито і безперервно користуються земельною ділянкою протягом 15 років, але не мають документів, які б свідчили про наявність у них прав на цю земельну ділянку, можуть звернутися до органу державної влади або органу місцевого самоврядування з клопотанням про передачу її у власність або надання у користування.

    Розмір земельної ділянки, яку може набути громадянин за давністю користування, визначається у межах встановлених ст. 121 Земельного кодексу України

    Умовами набуття права власності на земельну ділянку за набувальною давністю є:

    1) добросовісність користування земельною ділянкою, яке полягає у невчиненні особою перешкод власнику земельної ділянки у реалізації ним свого права власності на це майно протягом 15 років;

    2) відкритість користування, яке має бути очевидним для усіх інших осіб;

    3) безперервність користування протягом 15 років;

    4) відсутність документів, які б свідчили про наявність у громадянина прав на цю земельну ділянку.

    Так, наприклад, добросовісне користування земельною ділянкою може бути пов'язане з оплатою земельного податку, поданням заяви на адресу уповноваженого органу про закріплення за громадянином цієї ділянки тощо. Відкрите користування земельною ділянкою передбачає, що інформація про таке користування була відома уповноваженим органам, але вони не порушували питання про самовільне використання даної земельної ділянки. Безперервне користування означає, що земельна ділянка не залишалася без користування та знаходилася постійно в експлуатації не менше 15 років.

    Наявність у сукупності всіх зазначених умов породжує у громадянина право на звернення до місцевої ради з клопотанням про передачу відповідної земельної ділянки у власність або надання у користування.Необхідно враховувати, що право на отримання земельної ділянки за давністю користування виникає лише з моменту закінчення 15-річного строку добросовісного, відкритого і безперервного користування земельною ділянкою. Верховний суд України у своєму листі від 29 жовтня 2008 року № 19-3767/0/8-08 визначив, що норма ст. 119 Земельного кодексу України щодо набуття права власності на земельну ділянку за набувальною давністю може застосовуватися з 1 січня 2017 року відповідно до п. 1 розділу IX "Прикінцеві положення" Земельного кодексу України.

    Передача у власність земельної ділянки на підставі набувальної давності відбувається у порядку, визначеному для безоплатної передачі земельних ділянок у власність (в порядку, визначеному статтею 118 Земельного кодексу України).

    Безкоштовна приватизація земельної ділянки здійснюється за наступним порядком:

    1. Подання громадянином України в місцеву раду (якщо земельна ділянка знаходиться в межах населеного пункту) або районної адміністрації (якщо земельна ділянка знаходиться за межами населеного пункту) заяви про безоплатну передачу земельної ділянки у власність. У заяві вказується площа та цільове призначення земельної ділянки. Площа не може перевищувати норм, встановлених ст.121 Земельного кодексу України.
    2. Прийняття рішення місцевою радою або районною державною адміністрацією про надання дозволу на розробку документації із землеустрою.
    3. Звернення особи, яка бажає приватизувати земельну ділянку, до землевпорядної організації і укладення договору з метою розробки документації із землеустрою.
    4. Розробка документації із землеустрою землевпорядною організацією. Термін: визначається за домовленістю між замовником землевпорядної документації та землевпорядною організацією.
    5. Подання до місцевих рад або районної державної адміністрації розробленої документації із землеустрою.
    6. Прийняття рішення про затвердження документації із землеустрою та передачу земельної ділянки у власність.

    Відповідно до ст. 344 Цивільного кодексу України право власності на нерухоме майно, що підлягає державній реєстрації, виникає за набувальною давністю з моменту державної реєстрації.

    Згідно зі ст. 125 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку виникає з моменту державної реєстрації цього права. А тому після отримання рішення про передачу у власність земельної ділянки та отримання державного акта на право власності на земельну ділянку необхідно здійснити реєстрацію такого права.

    Відмова органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у передачі земельної ділянки у власність або залишення заяви без розгляду можуть бути оскаржені до суду.

    Належними судами для оскарження відмови є окружні адміністративні суди.

    2) и еще вопрос : следующая, по порядку нумерации улицы после этого участка, земля скажем так, тоже ни кем не заселена, и она НЕ обрабатывается как огород тоже все эти года.Возможно ли и ее забрать под приватизацию, сразу вместе.

    Якщо дана земля нікому не належить на праві власності (ніким не приватизована), то так - Ви маєте право її приватизувати.

    Однак, не забувайте, що відповідно до частини четвертої ст. 116 Земельного кодексу України передача земельних ділянок безоплатно у власність громадян у межах норм, визначених цим Кодексом, провадиться один раз по кожному виду використання.

    Земельний кодекс України (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2768-14#Text):

    Стаття 121. Норми безоплатної передачі земельних ділянок громадянам

    1. Громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності в таких розмірах:

    а) для ведення фермерського господарства - в розмірі земельної частки (паю), визначеної для членів сільськогосподарських підприємств, розташованих на території сільської, селищної, міської ради, де знаходиться фермерське господарство. Якщо на території сільської, селищної, міської ради розташовано декілька сільськогосподарських підприємств, розмір земельної частки (паю) визначається як середній по цих підприємствах. У разі відсутності сільськогосподарських підприємств на території відповідної ради розмір земельної частки (паю) визначається як середній по району;

    б) для ведення особистого селянського господарства - не більше 2,0 гектара;

    в) для ведення садівництва - не більше 0,12 гектара;

    г) для будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) у селах - не більше 0,25 гектара, в селищах - не більше 0,15 гектара, в містах - не більше 0,10 гектара;

    ґ) для індивідуального дачного будівництва - не більше 0,10 гектара;

    д) для будівництва індивідуальних гаражів - не більше 0,01 гектара.

    Звертайтесь, якщо буде потрібна допомога.

    Всього доброго!

    Токмач Галина Николаевна
    10%

    Здравствуйте, Алена. А налог за пользование землёй ежегодный вы оплачивали?

    Понятие давности есть - 15 лет - пробуйте ходатайствовать перед органом местного самоуправления о передаче её вам в собственность.

    А третий, если он вообще никому не принадлежит, приватизировать в обычном порядке через ходатайство в сельраду/горсовет. Нужно в этом случае начинать с отдела архитектуры. Они посмотрят, действительно ли земля свободна или взять выписку по земле (распечатка участка) у них или у любого оценщика.

    Для ведения личного сельского хозяйства участок должен быть не более 0,2 га.


Похожие вопросы


Кодексы Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України