Задайте питання юристу

836 юристів готові відповісти зараз

Відповідь за ~15 хвилин

Задати питання на сайті

Трудове право, 29 квітня 2021, питання №41776

Простой на предприятии 1

Здравствуйте! Во время простоя на предприятии, если сотрудники находятся дома,могут их в это время простоя вызывать на работу, отрабатывая эти деньги, что платятся за простой? Спасибо!

Відповіді юристів (2)

    Карпенко Андрей Владимирович
    Карпенко Андрей Владимирович 3 роки тому

    Адвокат, м. Київ, 25 років досвіду

    Добрый день!

    Факт простоя структурного подразделения или всего предприятия следует оформить актом простоя, с указанием в нем причины такого простоя. На основании акта руководитель издает приказ (распоряжение), в котором указывают максимально полную информацию о простое:

    — причину простоя;

    — категории работников, подпадающих под действие простоя;

    — дату начала и окончания простоя;

    — меры по устранению простоя;

    — необходимость присутствия либо отсутствия работников во время простоя на рабочих местах;

    — порядок оплаты времени простоя;

    — способ оповещения работников.

    Таким образом, где должны находиться работники во время простоя — на рабочих местах или за пределами предприятия, работодатель решает самостоятельно с учетом сложившихся конкретных обстоятельств случившегося и закрепляет свое решение в приказе. Также местонахождение работников при простое может быть определено в Правилах трудового распорядка предприятия, учреждения, организации.

    Простой не является временем отдыха. Как правило, если это предусмотрено приказом о введении простоя, работники могут находиться на своих рабочих местах и, следовательно, фактически будут пребывать в «режиме ожидания» выполнения своих трудовых обязанностей.

    При простое никакие товары (работы, услуги) не изготовляются (не выполняются, не предоставляются).

    Минтруда в письме от 23.01.2009 г. N 57/13/84-09 вполне логично разъяснил, что в данном случае следует применять нормы ст. 33 КЗоТ, то есть за период простоя оплату труда производят за фактически выполненную работу, но не ниже среднего заработка на предыдущей работе.

    Пользователь не активен
    Пользователь не активен 3 роки тому

    Адвокат, м. Дніпро, 25 років досвіду

    Добрый день!

    Данный вопрос отражен в разъяснении Управління держпраці у Миколаївській області (23.03.2020 р.):

    Простій — це зупинення роботи, викликане відсутністю організаційних або технічних умов, необхідних для виконання роботи, невідворотною силою або іншими обставинами ( ч. 1 ст. 34 КЗпП України).

    Перелік таких інших обставин, які призводять до простою, чинним законодавством не регламентований. У кожному конкретному випадку причина простою буде своя. За фактом це може бути несправність обладнання або інструментів, недостача сировини, перебої в енергопостачанні, форс-мажорні ситуації (наприклад, стихійне лихо), військові дії тощо.

    У результаті простою може бути зупинена робота всього підприємства, або його окремих підрозділів, або робота окремо взятого працівника. Відбутися простій може з вини роботодавця або з вини працівника чи з незалежних від них причин. Залежно від обставин простій може виявитися нетривалим (декілька годин/днів) або тривалим (декілька місяців). Проте в будь-якому випадку простій слід зафіксувати документально. Розбираємося, як це зробити правильно.

    1. Відповідно до ч. 2 ст. 113 КЗпП України про початок простою, крім простою структурного підрозділу чи всього підприємства, працівник повинен попередити власника або уповноважений ним орган чи бригадира, майстра, інших посадових осіб.

    Форма повідомлення не встановлена законодавством, тобто можлива як усна, так і письмова, проте ми рекомендуємо оформлювати його у письмовому вигляді.

    2.Після отримання повідомлення про початок простою, комісія з числа працівників складає акт, яким підтверджують, що обставини, які мали місце, спричинили простій на підприємстві.

    Законодавчо установленої форми акта простою немає, тому він складається у довільній формі. У ньому мають фіксуватися причини, що зумовили призупинення роботи, пропозиції щодо подолання наслідків простою та шляхи виходу з нього, а також дати початку та ймовірного закінчення простою. Акт може бути підписано начальником відповідного структурного підрозділу, керівником служби охорони праці, керівником відділу кадрів, керівником юридичної служби, головою профспілкової організації або представником трудового колективу підприємства. Також до складання такого акта можуть бути залучені інші працівники.

    3.Такий акт затверджується роботодавцем або власником відповідним наказом. У наказі роботодавець визначає основні заходи, які необхідно вжити під час простою. До таких заходів відносяться:

    • заходи по усуненню обставин, що запропоновані комісією;
    • визначається необхідність присутності або відсутності деяких працівників на роботі (якщо простій має цілодобовий характер).

    При цьому, питання присутності чи відсутності на роботі працівників у разі простою бажано внести й до колективного договору та правил внутрішнього трудового розпорядку на підприємстві;

    • визначається розмір оплати праці працівників на час простою;
    • вирішується питання про тимчасове переведення працівників на іншу роботу на час простою;
    • у разі необхідності наказом затверджується новий чи змінений графік роботи для працівників.

    4.Наказ про затвердження акта простою надається для ознайомлення усім працівникам, яких стосується простій під особистий підпис (у разі відмови працівника від підпису необхідно скласти акт про таку відмову).

    Оплата праці під час простою

    У період простою працівник може не виходити на роботу, але повинен одержувати заробітну плату (однак у меншому розмірі).

    Статтею 113 КЗпП України передбачено такий порядок оплати часу простою:

    • простій не з вини працівника оплачується з розрахунку не нижче від 2/3 тарифної ставки встановленого працівникові розряду (окладу);
    • виробнича ситуація, небезпечна для життя чи здоров’я працівника або для людей, які його оточують, і навколишнього природного середовища не з його вини – зберігається середній заробіток;
    • простій, який стався з вини працівника, не оплачується.

    У колективному договорі може бути визначений і більший рівень оплати часу простою.

    Крім того, у період освоєння нового виробництва (продукції) також можуть виникати простої. В таких ситуаціях роботодавець може проводити робітникам доплату до середнього заробітку на строк не більш як шість місяців (ч. 5 ст. 113 КЗпП України).

    Під час простою нарахування доплат і надбавок, передбачені колективним договором, не здійснюються, оскільки працівники під час простою не виконують встановлену їм норму праці (лист Мінсоцполітики від 19.09.2013 № 805/13/155-13).

    Таким образом, порядок функционирования предприятия во время простоя определяется администрацией предприятия и этот порядок должен быть документально закреплен.

    С уважением, адвокат Татьяна Власенко


Схожі питання


Кодекси Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України