Задайте вопрос юристу

833 юриста готовы ответить сейчас

Ответ за ~15 минут

Задать вопрос на сайте

Недвижимость, 25 ноября 2021, вопрос №52124 150₴

Я хочу подарувати пай не родичу.

Якщо я хочу подарувати пай подрузі. Як ще можна зробити. Бо в ст. 131 Земельного кодексу прописані лише близькі родичі. Як бути в такому випадку? Коли згідно ст.130 я можу подарувати будь-кому, фіз особі та громаді

Ответы юристов (10)

    Гончаренко Константин

    Доброго дня!

    По Вашому питанню повідомляю наступне:

    Ви є власником такого майна і можете подарувати його третім особам уклавши договір дарування нотаріально , укласти угоду можете з 01.07.21 року ,.- мораторій знято з 1.07.21 - тепер ви можете подарувати ваш пай будь-кому , окрім іноземних громадян та юр. осіб.

    Нормативна грошова оцінка зазвичай необхідна в наступних випадках:

    для розрахунку земельного податку;

    для розрахунку розміру орендної плати при оренді земельної ділянки;

    для розрахунку втрат лісогосподарського та сільськогосподарського виробництва;

    для розрахунку оплати державного мита під час оформлення договорів купівлі-продажу, міни, дарування земельної ділянки;

    при спадкуванні земельної ділянки.

    У вказаних вище випадках необхідно отримати витяг про нормативну грошову оцінку земельної ділянки. Крім витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку, під час нотаріального оформлення договору нотаріус також може вимагати витяг з кадастру (ДЗК).

    Важливим також є те, що в липні 2018 року набули чинності зміни до Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів (Наказ №489 від 25.11.2016 р. Мінагрополітики та продовольства України). Відповідно до внесених змін, якщо земельна ділянка під будівлями не внесена до Державного земельного кадастру або в кадастрі відсутній актуальний код класифікації цільового призначення землі, нормативна грошова оцінка для цілей оподаткування розраховується виходячи з максимального коефіцієнту функціонального використання земельної ділянки - Кф 3,0.

    Для того, що б зменшити нормативну грошову оцінку за рахунок зменшення коефіцієнту Кф, необхідно внести земельну ділянку до Державного земельного кадастру через проект відведення земельної ділянки або розробку технічної документації щодо встановлення меж земельної ділянки. У випадку, якщо земельна ділянка вже внесена до Державного земельного кадастру, проте її код класифікації цільового призначення землі (КВЦПЗ) не актуальний, необхідно актуалізувати відомості про код КВЦПЗ земельної ділянки в ДЗК через обмінний файл XML.

    Якщо у Вас є правовстановлючі документи на зазначену землю(державний акт або сертифікат)

    Ви можете звернутися до нотаріуса будь-якого та укласти нотаріально посвідчений договір дарування.

    Перелік документів надасть конкретний нотаріус.(за загальним правилом потрібні наступні документи):

    Паспорти і ІНН(РНОКПП)сторін, в угоді ,

    документ, що підтверджує право власності на ділянку (державний акт, свідоцтво про право власності або про право на спадщину тощо); грошова оцінка землі

    ;витяг з Госгеокадастру;

    Якщо у СМТ немає нотаріуса ,його функцііі виконує голова ОТГ ,староста ,чи інша уповноважена особа сільськоіі ради.

    Якщо земля перебуває у Вашій власності згідно державного акту ,Ви як власник розпоряджаєтесь нею на власний розсуд(даруєте,продаєте чи міняєте)

    Щодо податків:

    Податок на доходи фізичних осіб та військовий збір.

    Відповідно до ст. 172.1 Податкового кодексу України дохід, отриманий від продажу (обміну) не частіше одного разу протягом звітного податкового року земельної ділянки, що не перевищує норми безоплатної передачі, визначеної статтею 121 Земельного кодексу України залежно від її призначення, за умови перебування її у власності платника податку понад три роки, не оподатковується.

    Стаття 121 Земельного кодексу України визначає такі розміри:

    - для ведення особистого селянського господарства - не більше 2,0 гектара

    - для ведення садівництва - не більше 0,12 гектара;

    - для будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) у селах - не більше 0,25 гектара, в селищах - не більше 0,15 гектара, в містах - не більше 0,10 гектара;

    - для індивідуального дачного будівництва - не більше 0,10 гектара;

    - для будівництва індивідуальних гаражів - не більше 0,01 гектара.

    Враховуючи вищезазначене, час придбання земельної ділянки дійсно впливає на необхідність сплати податків.

    Таким чином, у разі продажу земельної ділянки податок на доходи фізичних осіб та військовий збір не сплачуються тільки за умови одночасної наявності трьох факторів:

    1) розмір земельної ділянки не перевищує норми безоплатної передачі, визначеної в статті 121 Земельного кодексу України;

    2) ділянка перебуває у власності продавця понад 3 роки;

    3) фізособа продає нерухоме майно вперше протягом року.

    Отже, якщо земельна ділянка у власності менше 3 років (як Ви зазначаєте, щойно придбана), відчужувачем такої земельної ділянки сплачується 5% податку на доходи фізичних осіб та 1,5% військового збору від вартості земельної ділянки, встановленої в договорі.

    Акцентую увагу, що дані положення Податкового кодексу України будуть застосовуватись і у разі укладення договору міни, і у разу купівлі-продажу.

    1. Адміністративний збір за державну реєстрацію права власності на земельну ділянку.

    Незважаючи на обраний Вами варіант оформлення земельних ділянок, кожному з Вас необхідно буде сплатити також адміністративний збір за державну реєстрацію права власності, що у Вас виникне. На даний момент, відповідно до Закону України “Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень” за державну реєстрацію права власності у строк до 5 робочих днів справляється адміністративний збір у розмірі 0,1 прожиткового мінімуму для працездатних осіб (210 грн)

    1. Сплата збору на обов'язкове пенсійне страхування до Пенсійного фонду України.

    Земельна ділянка не відноситься до нерухомого майна у визначенні Закону України «Про збір на обов’язкове державне пенсійне страхування», яким передбачено сплату цього збору при купівлі об'єктів нерухомості, а отже, вартість земельної ділянки не є об’єктом оподаткування при здійсненні операцій купівлі-продажу нерухомості. Збір на обов'язкове пенсійне страхування не сплачується.

    З повагою,

    Костянтин Гончаренко

    • Ольга Клиент 2 года назад

      А що до ст131 ЗМК?

      • Гончаренко Константин

        Родичам Ви точно зможете подарувати Ваш пай , браттям, сестрам, племінниці , та іншим згідно ступеню споріднення. Подруга нажаль не входить до кола родичів, якій можливо подрувати пай з таким цільлвим призначенням. як землі с/г.

        З повагою,

        Костянтин Гончаренко

    Савченко Олександр
    Савченко Олександр 2 года назад

    Юрист, г. Чернигов, 9 лет опыта

    Общаться в чате

    Земельний кодекс України (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2768-14#Text):

    Стаття 130. Набуття права власності на земельні ділянки сільськогосподарського призначення

    1. Набувати право власності на земельні ділянки сільськогосподарського призначення можуть:

    а) громадяни України;

    б) юридичні особи України, створені і зареєстровані за законодавством України, учасниками (акціонерами, членами) яких є лише громадяни України та/або держава, та/або територіальні громади;

    в) територіальні громади;

    г) держава.

    Стаття 131. Набуття права власності на земельні ділянки на підставі цивільно-правових угод

    3. Земельні ділянки сільськогосподарського призначення приватної власності можуть бути відчужені лише за договорами купівлі-продажу, дарування, довічного утримання, спадкового договору, міни, шляхом внесення до статутного (складеного) капіталу чи шляхом звернення стягнення на них.

    Земельні ділянки, зазначені в абзаці першому цієї частини:

    а) можуть бути відчужені за договором дарування, довічного утримання, спадкового договору лише на користь іншого з подружжя, родичів (дітей, батьків, рідних (повнорідних і неповнорідних) братів і сестер, двоюрідних братів і сестер, діда, баби, онуків, правнуків, рідних дядька та тітки, племінниці та племінника, пасинка, падчериці, вітчима, мачухи);

    Як бути в такому випадку? Коли згідно ст.130 я можу подарувати будь-кому, фіз особі та громаді - в ст. 130 ЗК України не вказано, що власник земельного паю може подарувати його будь-якій фізичній особі. Там лише зазначено, що фізична особа-громадянин України може набувати права власності на земельні ділянки сільськогосподарського призначення.

    Однак, способи набуття права власності визначені ст. 131, якою чітко встановлено, що земельні ділянки сільськогосподарського призначення приватної власності можуть бути відчужені за договором дарування лише на користь іншого з подружжя та родичів.

    Тому, на жаль, подарувати пай своїй подрузі Ви не можете, лише продати за договором купівлі-продажу.

    Якщо буде потрібна допомога, звертайтеся через контакти (пошту) в моєму профілі або через Звернутися біля фото.

    Всього доброго!

    Щасти Вам!

    Адвокат Евгений Александрович

    Добрий вечір, Ольга!

    Нажаль в виду обмеження, яке встановлено у абзаці 1 частини 3, пункту "а" абзацю 3 частини 3 статті 131 Земельного кодексу України, Ви не зможете подарувати земельну ділянку - пай подрузі, а лише на користь іншого з подружжя, родичів (дітей, батьків, рідних (повнорідних і неповнорідних) братів і сестер, двоюрідних братів і сестер, діда, баби, онуків, правнуків, рідних дядька та тітки, племінниці та племінника, пасинка, падчериці, вітчима, мачухи).

    У свою чергу ст.130 ЗК України, оформити договір дарування іншим особам - подрузі не дозволяє.

    ЗЕМЕЛЬНИЙ КОДЕКС УКРАЇНИ

    (Відомості Верховної Ради України (ВВР), 2002, № 3-4, ст.27):

    Земельний кодекс України | від 25.10.2001 № 2768-III (rada.gov.ua)

    "Стаття 130. Набуття права власності на земельні ділянки сільськогосподарського призначення

    1. Набувати право власності на земельні ділянки сільськогосподарського призначення можуть:

    а) громадяни України;

    б) юридичні особи України, створені і зареєстровані за законодавством України, учасниками (акціонерами, членами) яких є лише громадяни України та/або держава, та/або територіальні громади;

    в) територіальні громади;

    г) держава.

    Право власності на земельні ділянки сільськогосподарського призначення може також набуватися банками лише в порядку звернення стягнення на них як на предмет застави. Такі земельні ділянки мають бути відчужені банками на земельних торгах протягом двох років з дня набуття права власності.

    Іноземцям, особам без громадянства та юридичним особам заборонено набувати частки у статутному (складеному) капіталі, акції, паї, членство у юридичних особах (крім як у статутному (складеному) капіталі банків), які є власниками земель сільськогосподарського призначення. Цей абзац втрачає чинність за умови та з дня схвалення на референдумі рішення, визначеного абзацом восьмим цієї частини.

    Набуття права власності на земельні ділянки сільськогосподарського призначення юридичними особами, створеними і зареєстрованими за законодавством України, учасниками (засновниками) або кінцевими бенефіціарними власниками яких є особи, які не є громадянами України, може здійснюватися з дня та за умови схвалення такого рішення на референдумі.

    За будь-яких умов, у тому числі у разі схвалення на референдумі рішення, визначеного абзацом восьмим цієї частини, забороняється набуття права власності на земельні ділянки сільськогосподарського призначення:

    1) юридичними особами, учасниками (акціонерами, членами) або кінцевими бенефіціарними власниками яких є особи, які не є громадянами України, - на земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної і комунальної власності, земельні ділянки сільськогосподарського призначення, виділені в натурі (на місцевості) власникам земельних часток (паїв), які розташовані ближче 50 кілометрів від державного кордону України (крім державного кордону України, який проходить по морю);

    2) юридичними особами, учасниками (акціонерами, членами) або кінцевими бенефіціарними власниками яких є громадяни держави, визнаної Україною державою-агресором або державою-окупантом;

    3) особами, які належать або належали до терористичних організацій;

    4) юридичними особами, учасниками (акціонерами, членами) або кінцевими бенефіціарними власниками яких є іноземні держави;

    5) юридичними особами, у яких неможливо встановити кінцевого бенефіціарного власника;

    6) юридичними особами, кінцеві бенефіціарні власники яких зареєстровані в офшорних зонах, віднесених до переліку офшорних зон, затвердженого Кабінетом Міністрів України;

    7) фізичними та юридичними особами, стосовно яких застосовано спеціальні економічні та інші обмежувальні заходи (санкції) відповідно до Закону України "Про санкції" у вигляді заборони на укладення правочинів з набуття у власність земельних ділянок, а також пов’язаними з ними особами;

    8) юридичними особами, створеними за законодавством України, що перебувають під контролем фізичних та юридичних осіб, зареєстрованих у державах, включених Міжнародною групою з протидії відмиванню брудних грошей (FATF) до списку держав, що не співпрацюють у сфері протидії відмиванню доходів, одержаних злочинним шляхом.

    2. Загальна площа земельних ділянок сільськогосподарського призначення у власності громадянина України не може перевищувати десяти тисяч гектарів. Загальна площа земельних ділянок сільськогосподарського призначення у власності юридичної особи (крім банків) не може перевищувати загальної площі земельних ділянок сільськогосподарського призначення, які можуть перебувати у власності всіх її учасників (членів, акціонерів), але не більше десяти тисяч гектарів. При цьому, якщо громадянину України належить право власності на частку у статутному (складеному) капіталі, у пайовому фонді юридичної особи або лише на окремі акції, паї, для цілей цієї статті вважається, що такому громадянину, крім земельних ділянок, що належать йому на праві власності, також належить право власності на земельні ділянки сільськогосподарського призначення загальною площею, що дорівнює площі земельних ділянок сільськогосподарського призначення у власності юридичної особи, учасником (членом, акціонером) якої він є, помноженої на розмір частки такого громадянина, вираженої у відсотках, у статутному (складеному) капіталі, пайовому фонді цієї юридичної особи.

    3. Порушення вимог частин першої і другої цієї статті є підставою для визнання правочину, за яким набувається право власності на земельну ділянку, недійсним, а також для конфіскації земельної ділянки.

    4. Порядок здійснення перевірки відповідності набувача або власника земельної ділянки сільськогосподарського призначення вимогам, визначеним цією статтею, затверджується Кабінетом Міністрів України.

    5. Розрахунки, пов’язані із сплатою ціни земельних ділянок сільськогосподарського призначення за цивільно-правовими угодами, провадяться в безготівковій формі.

    6. Не допускається набуття права власності на земельні ділянки сільськогосподарського призначення за відплатними договорами у разі відсутності у набувача права власності документів, які підтверджують джерела походження коштів або інших активів, за рахунок яких набувається таке право.

    7. Продаж земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної і комунальної власності забороняється".

    "Стаття 131. Набуття права власності на земельні ділянки на підставі цивільно-правових угод

    1. Укладення цивільно-правових угод, що передбачають перехід права власності на земельні ділянки, а також набуття права власності на земельні ділянки за такими угодами здійснюються відповідно до Цивільного кодексу України з урахуванням вимог цього Кодексу.

    2. Купівля-продаж земельної ділянки здійснюється з дотриманням переважного права на її придбання. Переважне право на придбання земельної ділянки може бути передано його суб’єктом іншій особі, про що такий суб’єкт має письмово повідомити власника земельної ділянки.

    3. Земельні ділянки сільськогосподарського призначення приватної власності можуть бути відчужені лише за договорами купівлі-продажу, дарування, довічного утримання, спадкового договору, міни, шляхом внесення до статутного (складеного) капіталу чи шляхом звернення стягнення на них.

    Земельні ділянки, зазначені в абзаці першому цієї частини:

    а) можуть бути відчужені за договором дарування, довічного утримання, спадкового договору лише на користь іншого з подружжя, родичів (дітей, батьків, рідних (повнорідних і неповнорідних) братів і сестер, двоюрідних братів і сестер, діда, баби, онуків, правнуків, рідних дядька та тітки, племінниці та племінника, пасинка, падчериці, вітчима, мачухи);

    б) без згоди суб’єкта переважного права купівлі земельної ділянки:

    можуть бути обміняні лише на земельні ділянки, розташовані у тому самому масиві земель сільськогосподарського призначення, за правилом, визначеним частиною другою статті 37-1 цього Кодексу;

    не можуть передаватися власниками у заставу;

    не можуть бути внесені до статутного (складеного) капіталу.

    Вимоги цієї частини не поширюються на земельні ділянки несільськогосподарських угідь (крім земельних ділянок під польовими дорогами, запроектованими для доступу до земельних ділянок) та земельні ділянки для садівництва".

    Всього доброго!

    Пуха Наталія ТендерОк

    Доброго Дня

    Щодо вашого питання, так дійсно існує обмеження на дарування по ст. 131 ЗК

    Розгляньте можливість не договору дарування, а договору купівлі-продажу за символічну ціну, або заповіту.

    Договір купівлі-продажу земельної ділянки укладається у письмовій формі і підлягає нотаріальному посвідченню (стаття 657 Цивільного кодексу України).

    Необхідно провести попередні дії а саме перевірити правовстановлюючі документи. Це можуть бути: державний акт на право власності на земельну ділянку, свідоцтво про право власності, свідоцтво про право на спадщину, судове рішення, що набрало законної сили, щодо набуття/зміни права власності на земельну ділянку; витяг із Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, договір купівлі-продажу, договір дарування чи інші цивільно-правові угоди щодо відчуження земельної ділянки.

    З’ясувати чи наявний у земельної ділянки кадастровий номер, адже відповідно до ч.1 ст. 79-1 Земельного кодексу України земельна ділянка може бути об’єктом цивільних прав виключно з моменту її формування. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту їй присвоєння кадастрового номеру (ч. 4 ст. 79-1 Земельного кодексу України). Тому, якщо у земельної ділянки немає кадастрового номера, то продавцеві необхідно подбати про його присвоєння, інакше нотаріус відмовить в посвідченні договору купівлі-продажу. Також слід перевірити чи внесена земельна ділянка до Державного земельного кадастру. Тут слід скористатись Публічною кадастровою картою. Пошук земельної ділянки можна робити за кадастровим номером або за місцезнаходженням земельної ділянки. Кадастровий номер земельної ділянки можна знайти, серед іншого на обороті державного акту про право власності на земельну ділянку, над планом земельної ділянки. Це стосується державних актів, які видавались з 2002 по 2012 рік (так звані державні акти синього та зеленого кольору). Проте, якщо Ваш державний виданий у період з 1992 по 2001 роки та не містить кадастрового номеру, то в цьому випадку необхідно буде провести роботу з присвоєння кадастрового номеру. Для цього має бути виконана кадастрова зйомка та розроблена технічна документація щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості).

    Обрати нотаріуса, що здійснюватиме посвідчення договору. Вибір нотаріуса узгоджується сторонами договору. Проте, варто звернути увагу на те, що нотаріальне посвідчення договорів купівлі-продажу нерухомого майна провадиться за місцезнаходженням цього майна або за місцезнаходженням (місцем реєстрації) однієї із сторін договору.

    Узгодити ціну купівлі-продажу, а також розподіл витрат за послуги нотаріуса та оподаткування при укладенні договору. Провести оцінку земельної ділянки. Експертну грошову оцінку земельних ділянок здійснюють суб’єкти оціночної діяльності у сфері оцінки земель. З Державним реєстром оцінювачів з експертної грошової оцінки земельних ділянок та орієнтовними зразками заяв можна ознайомитися у розділі веб-сайту «Професіоналам земельного ринку».

    Отримати дозвіл від другого з подружжя на здійснення-купівлі-продажу земельної ділянки. Якщо Ви перебуваєте в шлюбі, то як для продажу, так і для купівлі земельної ділянки вимагається наявність нотаріально посвідченої згоди другого з подружжя або її особиста присутність при укладенні договору.

    Перевірити земельну ділянку за кадастровим номером у Єдиному державному реєстрі судових рішень. Таким чином ви дізнаєтесь, чи оспорювалося право власності на земельну ділянку, чи існують межові спори, чи не перебуває вона під арештом і чи не була передана в іпотеку.

    Варто також звернути увагу на те, що якщо на земельній ділянці розташований будинок, то в такому випадку потрібно перевірити наявність документів на будинок. Якщо таких немає, необхідно подбати про їх оформлення, адже без них укладення договору стане неможливим.

    Звернутися до нотаріуса з метою укладення договору. Результатом укладення та підписання договору буде внесення відомостей про укладений договір до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

    Успіхів

    • Ольга Клиент 2 года назад

      Договір продажу неможливий бо в першій черзі орендарі.А йому я не хочу продавати навіть за міліони. Дякую нашій державі за майно яким не можна розпоряджатись вільно.

    Крикун Сергій  Павлович
    100%

    Конституція України (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%...):

    "Стаття 24. Громадяни мають рівні конституційні права і свободи та є рівними перед законом.

    Не може бути привілеїв чи обмежень за ознаками раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, за мовними або іншими ознаками...

    Стаття 41. Кожен має право володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю, результатами своєї інтелектуальної, творчої діяльності.

    Право приватної власності набувається в порядку, визначеному законом...".

    Пост. Пленуму ВСУ "Про застосування Конституції України при здійсненні правосуддя" (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/v0009700-96#Te...):

    "...З метою правильного застосування норм Конституції при здійсненні правосуддя Пленум Верховного Суду України постановляє дати судам такі роз'яснення:...

    2. Оскільки Конституція України, як зазначено в її ст.8, має найвищу юридичну силу, а її норми є нормами прямої дії, суди при розгляді конкретних справ мають оцінювати зміст будь-якого закону чи іншого нормативно-правового акта з точки зору його відповідності Конституції і в усіх необхідних випадках застосовувати Конституцію як акт прямої дії. Судові рішення мають грунтуватись на Конституції, а також на чинному законодавстві, яке не суперечить їй.

    У разі невизначеності в питанні про те, чи відповідає Конституції України застосований закон або закон, який підлягає застосуванню в конкретній справі, суд за клопотанням учасників процесу або за власною ініціативою зупиняє розгляд справи і звертається з мотивованою ухвалою (постановою) до Верховного Суду України, який відповідно до ст.150 Конституції може порушувати перед Конституційним Судом України питання про відповідність Конституції законів та інших нормативно-правових актів. Таке рішення може прийняти суд першої, касаційної чи наглядової інстанції в будь-якій стадії розгляду справи.

    Суд безпосередньо застосовує Конституцію у разі:

    1) коли зі змісту норм Конституції не випливає необхідність додаткової регламентації її положень законом;...

    Якщо зі змісту конституційної норми випливає необхідність додаткової регламентації її положень законом, суд при розгляді справи повинен застосувати тільки той закон, який грунтується на Конституції і не суперечить їй.

    3. Слід мати на увазі, що суд не може, застосувавши Конституцію як акт прямої дії, визнати неконституційними закони чи правові акти, перелічені в ст.150 Конституції, оскільки це віднесено до виключної компетенції Конституційного Суду України...".

    Відповідно до ст.24 Конституції України громадяни мають рівні конституційні права, не може бути обмежень як за переліченими, так і за іншими ознаками - тобто за будь-якими ознаками. Отже зміст наведених норм Конституції не потребує додаткової їх регламентації законом, тобто у випадку невідповідності, суперечності норми Земельного кодексу (п."а" абз.другий ч.3 ст.131) з нормою Конституції до застосування підлягає безпосередньо Конституція. Щодо ст.41 Конституції, то відповідно до її положень в порядку, визначеному законом набувається право право приватної власності, але не право розпорядження цією власністю - Конституція не відсилає до закону питання розпорядження власністю.

    Отже Ви маєте право подарувати земельний пай не родичу. Але, як вбачається, для цього буде необхідно оскаржити в суді відмову, як вбачається, нотаріуса посвідчити договір дарування.

    • Ольга Клиент 2 года назад

      Дякую. Ось і я про це.

    Адвокат Евгений Александрович

    Ольга!

    Так, має місце невідповідність Конституції України.

    Громадяни та юридичні особи відповідно до статті 151-1 Конституції України можуть звертатися до Конституційного Суду України з конституційними скаргами щодо відповідності Конституції України (конституційності) законів України за умови, що автор клопотання вважає застосований в остаточному судовому рішенні в її справі закон України таким, що суперечить Конституції України. Конституційна скарга може бути подана в разі, якщо всі інші національні засоби юридичного захисту вичерпано.

    Звертаючись до Конституційного Суду України, громадяни України, іноземці, особи без громадянства та юридичні особи повинні знати межі повноважень Конституційного Суду, питання, з яких вони можуть звертатися до нього, вимоги, встановлені Законом України „Про Конституційний Суд України“ від 13 липня 2017 року № 2136–VIII (далі – Закон) до конституційної скарги.

    І. Конституційний Суд є органом конституційної юрисдикції. Він не належить до судів системи судоустрою України, найвищим судом у якій є Верховний Суд.

    До повноважень Конституційного Суду України, визначених статтями 147, 150,151, 151-1 Конституції України, статтею 7 Закону, належить: вирішення питань про відповідність Конституції України (конституційність) законів та інших правових актів Верховної Ради України, актів Президента України, актів Кабінету Міністрів України, правових актів Верховної Ради Автономної Республіки Крим; офіційне тлумачення Конституції України; надання висновків про відповідність Конституції України чинних міжнародних договорів України або тих міжнародних договорів, що вносяться до Верховної Ради України для надання згоди на їх обов’язковість; надання висновків про відповідність Конституції України питань, які виносяться на всеукраїнський референдум за народною ініціативою, надання висновку щодо додержання конституційної процедури розслідування і розгляду справи про усунення Президента України з поста в порядку імпічменту; розгляд питання про відповідність Конституції України (конституційність) закону України за конституційною скаргою особи, яка вважає, що застосований в остаточному судовому рішенні в її справі закон України суперечить Конституції України. Конституційна скарга може бути подана в разі, якщо всі інші національні засоби юридичного захисту вичерпано.

    Згідно з частиною третьою статті 8 Закону Суд не розглядає питання щодо відповідності законам України актів Верховної Ради України, Президента України, Кабінету Міністрів України, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, актів інших органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування, крім випадків, передбачених пунктом 28 частини першої статті 85 та частиною другою статті 137 Конституції України.

    Також до повноважень Конституційного Суду не належить вирішення питань, віднесених до компетенції судів системи судоустрою України. Він не є контролюючою інстанцією щодо цих судів, не може втручатися в їх діяльність, давати вказівки та доручення, перевіряти правильність застосування ними норм законодавства, розглядати питання конституційності прийнятих ними рішень. Конституційний Суд не уповноважений розглядати скарги на дії та рішення органів державної влади та місцевого самоврядування, їх посадових осіб, давати оцінку цим діям та рішенням.

    Конституційний Суд не вирішує питань встановлення та відновлення соціальних пільг, нарахування та перерахунку пенсій, інших питань, віднесених до компетенції органів законодавчої та виконавчої влади, судів та органів місцевого самоврядування. Він не дає роз’яснень та консультацій з правових питань, що виникають під час застосування чинного законодавства.

    ІІ. Формою звернення громадян України, іноземців, осіб без громадянства та юридичних осіб до Конституційного Суду є конституційна скарга.

    Згідно зі статтею 55 Закону конституційною скаргою є подане до Суду письмове клопотання щодо перевірки на відповідність Конституції України (конституційність) закону України (його окремих положень), що застосований в остаточному судовому рішенні у справі суб’єкта права на конституційну скаргу.

    У конституційній скарзі зазначаються:

    1) прізвище, ім’я, по батькові (за наявності) громадянина України, іноземця чи особи без громадянства, адреса зареєстрованого місця проживання особи (для іноземця чи особи без громадянства – місця перебування) або повна назва та місцезнаходження юридичної особи, а також номер засобу зв'язку, адреса електронної пошти, якщо такі є;

    2) відомості про уповноважену особу, що діє від імені суб'єкта права на конституційну скаргу;

    3) короткий виклад остаточного судового рішення, в якому було застосовано відповідні положення закону України;

    4) опис перебігу розгляду відповідної справи в судах;

    5) конкретні положення закону України, які належить перевірити на відповідність Конституції України, та конкретні положення Конституції України, на відповідність яким належить перевірити закон України;

    6) обґрунтування тверджень щодо неконституційності закону України (його окремих положень) із зазначенням того, яке з гарантованих Конституцією України прав людини, на думку суб’єкта права на конституційну скаргу, зазнало порушення внаслідок застосування закону;

    7) відомості про документи і матеріали, на які посилається суб’єкт права на конституційну скаргу, із наданням копій цих документів і матеріалів;

    8) перелік документів і матеріалів, що додаються.

    Копія остаточного судового рішення у справі суб’єкта права на конституційну скаргу має бути засвідчена в установленому порядку судом, що його ухвалив.

    Звертаємо увагу, що згідно зі статтею 77 Закону скарга вважається прийнятною у разі, якщо з дня набрання законної сили остаточним судовим рішенням, у якому застосовано закон України (його окремі положення), сплинуло не більше трьох місяців.

    Відповідно до статті 56 Закону суб'єктом права на конституційну скаргу є особа, яка вважає, що застосований в остаточному судовому рішенні в її справі закон України (його окремі положення) суперечить Конституції України.

    Згідно зі статтею 74 Закону конституційна скарга подається до Суду державною мовою.

    Конституційні скарги надсилаються до Конституційного Суду поштою або передаються безпосередньо до Секретаріату Суду (далі – Секретаріат) без стягнення державного мита.

    У зв’язку з тим, що до Конституційного Суду України (як і до конституційних судів інших країн) значна кількість клопотань вноситься з порушенням вимог Закону, Законом та Регламентом Конституційного Суду передбачено їх попереднє опрацювання відповідним підрозділом Секретаріату. Так, статтею 57 Закону передбачено, що попередню перевірку звернень до Суду здійснює Секретаріат. Якщо конституційна скарга за формою не відповідає вимогам Закону, керівник Секретаріату повертає її суб’єкту права на конституційну скаргу. Повернення конституційної скарги не перешкоджає повторному зверненню до Суду з дотриманням вимог цього Закону.

    ІІІ. Звертаємо увагу, що Конституційний Суд не здійснює офіційного тлумачення законів України. Питання офіційного тлумачення Конституції України розглядаються Конституційним Судом лише за конституційними поданнями Президента України, щонайменше сорока п’яти народних депутатів України, Верховного Суду, Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини, Верховної Ради Автономної Республіки Крим.

    ІV. Листи, скарги, клопотання, заяви, в тому числі позовні заяви, інші звернення з питань, вирішення яких не належить до повноважень Конституційного Суду, опрацьовуються Секретаріатом в порядку, передбаченому Законом України „Про звернення громадян“.

    V. Необхідні консультації щодо звернення до Конституційного Суду можуть бути надані на особистому прийомі громадян, який здійснюється з понеділка по четвер з 10.00 до 17.00 (у п’ятницю з 10.00 до 15.45). У ці ж години надаються роз’яснення і в телефонному режимі (тел. 238-13-65, 238-13-74). Докладніше про порядок особистого прийому можна дізнатися на офіційному веб-сайті Конституційного Суду (www.ccu.gov.ua) у підрубриці „Прийом громадян“ рубрики „До відома громадян“.

    Всього доброго!


Похожие вопросы


Кодексы Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України