Задайте вопрос юристу

885 юриста готовы ответить сейчас

Ответ за ~15 минут

Задать вопрос на сайте

Военное право, 23 марта 2022, вопрос №59650 150₴

Могут ли военные изымать имущество без ведома владельцев

Мои родители постоянно проживают в донецкой области (подконтрольная территория Украины), в связи с военными действиями вынужденны были покинуть жильё, оставив все своё имущество. 2 дня назад военные ЗСУ взломали замки и изъяли много разного имущества. Этому всему были свидетели - соседи. Вопрос таков- имеют ли военные совершать изъятие, и если нет- что делать в данной ситуации?

Ответы юристов (8)

    Промський Євгеній Сергійович
    33.3%
    Промський Євгеній Сергійович 2 года назад

    Адвокат, г. Киев, 5 лет опыта

    Вітаю!

    Дії військових є протиправними! Рекомендую за участі сусідів у вільній формі скласти акт опису фактично викраденого майна та підготувати заяву про злочин до поліції.

    До заяви слід долучити цей акт, дані свідків, які бачили протиправні дії, документи, що підтверджують право власності на майно. Також слід оглянути прилеглу територію на наявність камер спостереження та отримати запис з камер, де видно факт проникнення до вашого житла

    Нормативну базу, яка підтверджує протиправність дій військових, зазначаю нижче!

    Стаття 41 Конституції України передбачає, що ніхто не може бути протиправно позбавлений права власності. Право приватної власності є непорушним, однак примусове відчуження об'єктів права приватної власності може бути застосоване лише як виняток з мотивів суспільної необхідності, на підставі і в порядку, встановлених законом, та за умови попереднього і повного відшкодування їх вартості. Примусове відчуження таких об'єктів з наступним повним відшкодуванням їх вартості допускається лише в умовах воєнного чи надзвичайного стану.

    ВАЖЛИВО: Про примусове відчуження або вилучення майна складається акт. Бланк акта пропримусове відчуження або вилучення майна виготовляється за єдиним зразком, затвердженим Кабінетом Міністрів України (ч. 1 ст. 7 Закону № 4765), а примірник останнього вручається власнику або представнику та проводиться відповідна оцінка відчуженого майна суб’єктами оціночної діяльності або (за відсутністю) органами державної/місцевої влади (ст. 8 Закону № 4765).

    У разі відсутності особи, у якої відчужується або вилучається майно, або її законного представника під час складання акта про примусове відчуження або вилучення майна такий акт складається без її участі (ч. 5 ст. 7 Закону № 4765).

    Фактично оформлення документів для примусового відчуження або вилучення майна, а також оплата витрат з оцінки майна, яке відчужується, здійснюються військовим командуванням, органом, що прийняв рішення про таке відчуження або вилучення, за рахунок коштів державного бюджету (ч. 3 ст. 10 Закону № 4765).

    По – третє: Слід відмітити, що «Порядок розгляду заяв та здійснення виплат для наступної повної компенсації за майно, примусово відчужене в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану» затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 31 жовтня 2012 р. № 998.

    Згідно неї заява про виплату наступної повної компенсації за примусово відчужене майно приймається, обліковується і розглядається за місцем відчуження майна, а в умовах правового режиму воєнного стану - військовим комісаріатом. До заяви додаються акт про примусове відчуження майна та висновок про вартість такого майна (п. 3 вказаної Постанови КМУ).

    Відмова у прийнятті та розгляді заяви про виплату наступної повної компенсації за примусово відчужене майно не допускається (п. 4 вказаної Постанови КМУ).

    За результатами розгляду заяви органи, зазначені у пункті 3 цього Порядку, оформлюють висновок про здійснення виплат для наступної повної компенсації за майно, примусово відчужене в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану (п. 7 вказаної Постанови КМУ), а будь-яка незгода щодо виплати/невиплати компенсації може бути оскаржена до суду (п. 9 вказаної Постанови КМУ).

    ВИСНОВОК:

    • Стосовно приватної власності в умовах воєнного стану може бути застосована виключно процедура примусового відчуження майна з подальшою компенсацією вартості;
    • Рішення про примусове відчуження майна може прийняти виключно військове командування з погодженням/без погодження з органом місцевого самоврядування в залежності від проведення бойових дій на цій території;
    • Вказана дія потребує документального оформлення, а саме: а) складання Акту про примусове відчуження або вилучення майна та б) Проведення відповідної оцінки, згідно з вимогами діючого законодавства України - суб’єктами оціночної діяльності або органами державної/місцевої влади (за відсутності суб’єктів оцінки);

    Підсумовуючи зазначене вбачається, що ані сили ТерОборони, ані поліція, ані окремі військові не можуть примусово, без відповідного рішення Військового командування, без належного документарного оформлення вилучити приватне майно громадян.

    Карпенко Андрій Володимирович

    В умовах воєнного стану військове командування може здійснювати, зокрема, примусове відчуження (реквізицію) майна, що перебуває у приватній власності мешканців, відповідно до ст.41 Конституції України, ст.353 ЦК України, ст.8 ЗУ «Про правовий режим воєнного стану» (далі – Закон 389) та ст.3 ЗУ «Про передачу, примусове відчуження або вилучення майна в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану» (далі – Закон 4765).

    З аналізу норм законодавства випливають 4 обов’язкові умови для реквізиції майна:

    • По-перше, відчуження майна приватних осіб може здійснюватися виключно на оплатній основі, з попереднім або наступним відшкодуванням його вартості. Безоплатне вилучення стосується лише майна державної власності (ст.1 та 9 Закону 4765).
    • По-друге, рішення може прийматися виключно вищим командуванням Збройних сил України або командуванням окремо визначених формувань та за погодженням з державною адміністрацією. Без погодження допускається ухвалення рішення лише у місцях проведення бойових дій (ст.4 Закону 4765). Примітка: Начальник патруля, старший вартовий, командир місцевого загону територіальної оборони, тощо, не наділені такими повноваженнями.
    • По-третє, реквізиція здійснюється з чітким документальним оформленням правочину. Момент вилучення засвідчується підписанням акта встановленого зразка, із зазначенням підстав, ознак майна, розміру виплаченої компенсації, тощо (ст.7 Закону 4765).
    • По-четверте, перед відчуженням здійснюється оцінка ринкової вартості майна, оригінал висновку про яку надається власнику. Розмір оцінки може бути оскаржено в суді (ст.8 Закону 4765).

    Водночас держава не в змозі гарантувати належну поведінку членів воєнізованих формувань противника та недобросовісних мешканців. За таких умов дії ініціатора є самовільними, а застосування примусу - кримінально караним.

    Якщо вказана ситуація все ж виникла, рекомендується прослідкувати за дотриманням 4-х описаних умов. Зокрема ретельну увагу слід приділити оформленню акта про примусове відчуження майна. Примірник акта та висновку про оцінку варто зберігати у себе для отримання компенсації або повернення майна у майбутньому. Після припинення військового стану питання вирішується через військовий комісаріат.


    ВИСНОВОК: Навіть в умовах війни існують свої правила, послідовність дій та гарантії їх дотримання з боку держави.

    Відчуження майна допускається лише у виключних випадках, за попереднім рішенням конкретних осіб, обов’язково на оплатній основі та із чітким документальним оформленням.

    Без погодження допускається ухвалення рішення лише у місцях проведення бойових дій (ст.4 Закону 4765).

    Адвокат  Євген Олександрович
    Адвокат Євген Олександрович 2 года назад

    Адвокат, г. Киев, 31 год опыта

    Добрий вечір, Іван!

    "Мои родители постоянно проживают в донецкой области (подконтрольная территория Украины), в связи с военными действиями вынужденны были покинуть жильё, оставив все своё имущество. 2 дня назад военные ЗСУ взломали замки и изъяли много разного имущества. Этому всему были свидетели - соседи. Вопрос таков- имеют ли военные совершать изъятие, и если нет- что делать в данной ситуации"?

    - ЦЕ НЕЗАКОННО.

    В умовах війни Верховна Рада посилила покарання за цей злочин. 4 березня 2022 року Верховною Радою в цілому був прийнятий проєкт Закону «Про внесення змін до Кримінального кодексу України щодо посилення відповідальності за мародерство», №7124. Цим законом були посилене покарання за привласнення чужого майна на полі бою та за інших трагічних обставинах, збільшена відповідальність за пограбування людей, в тому числі вбитих та поранених.

    Отже, згідно зі ст. 432 «Мародерство» Кримінального кодексу України відповідальність за даний злочин встановлена у виді позбавлення волі на строк від п’яти до десяти років. Раніше ця норма передбачала позбавлення волі на термін від трьох до 10 років,

    Доповнення та зміни також внесені до ст.. 185 «Крадіжка», ст. 186 «Грабіж», ст. 187 «Розбій», ст. 189 «Вимагання», ст. 191 «Привласнення, розтрата майна або заподіяння ним шляхом зловживання службовим становищем» Кримінального кодексу України.

    РЕКОМЕНДУЮ ПОДАТИ ЗАЯВУ ДО ПРОКУРАТУРИ ПРО ВНЕСЕННЯ ВІДОМОСТЕЙ ДО ЄДИНОГО РЕЄСТРУ ДОСУДОВИХ РОЗСЛІДУВАНЬ ТА ВІДКРИТТЯ КРИМІНАЛЬНОГО ПРОВАДЖЕННЯ, ПРО ЩО ПРОКУРАТУРІ ПОВИННІ ВИДАТИ ВИТЯГ З ЄРДР.

    У разі наявності запитань звертайтеся через кнопку "Звернутися".

    Всього доброго!

    Гончаренко Константин
    Гончаренко Константин 2 года назад

    Юрист, г. Сумы, 6 лет опыта

    Добрый день!Суть этого преступления состоит в присвоении чужого имущества на поле боя или использования трагических обстоятельств, катастроф, военных действий для собственной наживы путем ограбления людей, в том числе убитых или раненых.За мародерство в Украине предусмотрена уголовная ответственность, что указано в Уголовном кодексе Украины в статье 432.Кроме того, мародерство рассматривается как преступление не только на уровне национального законодательства, но и признается международным правом как военное преступление международного характера.В прошлом веке, законодательством различных стран мира, мародерство признавалось одним из самых страшных преступлений, за которое предусматривалось наказание в виде смертной казни через расстрел. На сегодняшний день, согласно действующему законодательству Украины, за мародерство можно получить наказание в виде лишения свободы на срок от трех до десяти лет.Таким образом, мародерство – это военное преступление, которое состоит в тайном или открытом похищении или грабеже вещей лиц, которые получили тяжелые ранения или погибли на поле боя (включая местность, подвергшуюся бомбардировке или обстрелам). Также под мародерством можно понимать хищение имущества во время эвакуации.Как отмечалось выше, международное право рассматривает мародерство более широко и включает в себя использование беспомощного состояния жителей определенных территорий во время боевых действий для грабежа и разбоя. Важной особенностью мародерства выступает совершение этого преступления путем насилия.Коротко подытоживая вышесказанное, можно сделать вывод, что мародерство – это личная материальная нажива на чужом горе.Учитывая военное положение , согласно Указа Президента Украины № 64/2022 и распоряжения глав ВЦА , мародерство жестко пресекается , а в период комендантского часа , подразделения ТРО и ЗСУ , Могут применить оружие к таким лицам.

    Нужно сообщить в прокуратуру лучше Генеральному прокурору України и собрать факты документы.С уважением,Константин Гончаренко

    Айвазян Юрій Климентійович
    33.3%

    Здравствуйте, Иван!

    В условиях военного положения описанные Вами действия военных есть ни что иное как мародерство, предусмотренное ст. 432 Уголовного кодекса Украины.

    За такие действия предусмотрена ответственность в виде лишения свободы от пяти до десяти лет.

    Хочу подчеркнуть, что это никоим образом не имеет отношения к таком вполне законному акту как реквизиция! Так как последняя имеет такую характерную особенность как оценку реквизированного имущества и последующую компенсацию.

    В связи с этим Вам нужно безотлагательно обратиться в правоохранительные органы с заявлением о преступлении.

    Сочувствую Вам и удачи!

    Білогай Ігор Петрович
    33.3%
    Білогай Ігор Петрович 2 года назад

    Юрист, г. Конотоп, 8 лет опыта

    В умовах воєнного стану військове командування може здійснювати примусове відчуження (реквізицію) майна, що перебуває у приватній власності мешканців.

    Але, лише у разі дотримання 4 умов така реквізиція може бути законною:

    1. Відчуження майна приватних осіб може здійснюватися виключно на оплатній основі, з попереднім або наступним відшкодуванням його вартості. Безоплатне вилучення стосується лише майна державної власності.

    2. Рішення може прийматися виключно вищим командуванням Збройних сил України або командуванням окремо визначених формувань та за погодженням з державною адміністрацією. Без погодження допускається ухвалення рішення лише у місцях проведення бойових дій

    3. Реквізиція здійснюється з чітким документальним оформленням правочину. Момент вилучення засвідчується підписанням акта встановленого зразка, із зазначенням підстав, ознак майна, розміру виплаченої компенсації.

    4. Перед відчуженням здійснюється оцінка ринкової вартості майна, оригінал висновку про яку надається власнику. Розмір оцінки може бути оскаржено в суді.

    У разі нанесення шкоди вашому майну, потрібно цю шкоду зафіксувати відповідним Актом шляхом звернення до поліції, щоб надалі можна було отримати компенсацію

    Мєньков Андрій Васильович

    Добрый день Иван.

    В действиях военных усматривается совершение преступлений против собственности (в зависимости от обстоятельств это может быть кража либо грабеж если они действовали окрыто). Потерпевшими являются родители и желательно чтобы они обратились с заявлением, но Вы также можете обратиться как заявитель о совершении этих преступлений. В связи с тем, что преступление совершили военные, Вам необходимо обращаться в териториальный орган Госсударственного бюро расследований в чьей юрисдикции Донецкая область. После обращения в течении 24 часов ГБР должны внести ведомости в реестр досудебных расследований о чем Вас известить как заявителя. На практике этого часто не делают, поэтому нужно подавать жалобу следственному судье районный (городской) суд по месту нахождения ГБР. Большинство таких жалоб следственные судьи удовлетворяют и обязывают внести ведомости в реестр о совершенном преступлении.

    Пуха Наталія ТендерОк

    Доброго Дня

    Щодо Вашого питання

    Право на відшкодування вартості майна у разі його примусового відчуження в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану мають юридичні особи комунальної і приватної форми власності та фізичні особи, у яких відчужені будівлі, споруди, транспортні засоби та інше майно для потреб держави в умовах правового режиму воєнного стану або для відвернення чи ліквідації ситуацій, що стали причиною введення правового режиму надзвичайного стану, і відповідно їх правонаступники та спадкоємці.

    Заява про виплату наступної повної компенсації за примусово відчужене майно приймається, обліковується і розглядається за місцем відчуження майна:

    в умовах правового режиму воєнного стану - військовим комісаріатом; в умовах правового режиму надзвичайного стану - органом виконавчої влади, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, військовим командуванням, органом місцевого самоврядування, на які відповідно до указу Президента України про введення правового режиму надзвичайного стану покладено здійснення заходів надзвичайного стану та які прийняли рішення про таке відчуження.

    До заяви додаються акт про примусове відчуження майна та висновок про вартість такого майна.

    У заяві зазначаються такі відомості про заявника:

    повне найменування (для юридичних осіб) або прізвище, ім'я та по батькові (для фізичних осіб); місцезнаходження (для юридичних осіб) або місце проживання чи перебування (для фізичних осіб); ідентифікаційний код (для юридичних осіб), реєстраційний номер облікової картки платника податків або серія та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовилися від прийняття такого номера та повідомили про це відповідному органу державної податкової служби і мають відмітку в паспорті); реквізити банківського рахунка.

    Відмова у прийнятті та розгляді заяви не допускається.

    Розгляд заяви здійснюється протягом десяти робочих днів з дня її подання. У разі виникнення потреби в перевірці викладених у заяві фактів та з'ясуванні додаткових обставин заява розглядається протягом одного місяця. За результатами розгляду заяви органи, оформляється висновок про здійснення виплат для наступної повної компенсації за майно, примусово відчужене в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану.

    Висновок оформляється у трьох примірниках. Перший примірник передається заявникові, другий - територіальному органу Казначейства, третій зберігається за місцем його оформлення. Висновки обліковуються органом, який їх видав.

    Виплата повної компенсації здійснюється органами, що прийняли рішення про примусове відчуження майна, у порядку черговості оформлення висновків за рахунок і в межах коштів, передбачених у державному бюджеті для виплати наступної повної компенсації за майно, примусово відчужене в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану.

    У разі якщо після скасування правового режиму воєнного чи надзвичайного стану майно, яке було примусово відчужене, збереглося, а колишній власник або уповноважена ним особа наполягає на поверненні майна, таке повернення здійснюється в судовому порядку. Підставою для повернення майна є рішення суду, яке набрало законної сили.

    У разі повернення майна особі у неї поновлюється право власності на це майно. Одночасно особа зобов’язується повернути грошову суму, яка була нею одержана у зв’язку з відчуженням майна, з вирахуванням розумної плати за використання цього майна. Колишній власник майна, яке було примусово відчужене, може вимагати взамін надання йому іншого майна, якщо це можливо.

    Спори, пов’язані з відшкодуванням вартості примусово відчуженого майна, вирішуються в судовому порядку.

    Особи, винні у порушенні законодавства про відшкодування вартості примусово відчуженого майна та про повернення примусово відчуженого майна, що збереглося, несуть відповідальність згідно із законом.

    Успіхів


Похожие вопросы


Кодексы Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України

Новое в блогах Юристи.UA