Задайте вопрос юристу

835 юриста готовы ответить сейчас

Ответ за ~15 минут

Задать вопрос на сайте

Гражданское право, 18 сентября 2022, вопрос №73148

Выезд за границу с оккупированной територии

Здравствуйте! Мы живём на временно оккупированной територии Украины. Интересует вопрос выезда за границу мужчины военно обязанного возраста,через Крым. Чем это грозит?может ли за это грозить уголовная ответственность ,при возвращении в Украину после войны? Стоит ли рисковать....?

Ответы юристов (2)

    Айвазян Юрий Климентьевич
    Айвазян Юрий Климентьевич год назад

    Адвокат, г. Николаев, 32 года опыта

    Общаться в чате

    Доброго дня, Ольга!

    Формально у Ваших діях можуть бути ознаки ст. 204-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення. Відповідальність за незаконне перетинання або спробу незаконного перетинання державного кордону України в ній передбачена така.

    Перетинання або спроба перетинання державного кордону України будь-яким способом поза пунктами пропуску через державний кордон України або в пунктах пропуску через державний кордон України без відповідних документів або з використанням підробленого документа чи таких, що містять недостовірні відомості про особу, чи без дозволу відповідних органів влади -

    тягнуть за собою накладення штрафу від двохсот до п’ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або адміністративний арешт на строк до п’ятнадцяти діб, з конфіскацією знарядь і засобів вчинення правопорушення.

    Ті самі дії, вчинені групою осіб або особою, яку протягом року було піддано адміністративному стягненню за одне з порушень, передбачених частиною першою цієї статті, -

    тягнуть за собою накладення штрафу від п’ятисот до восьмисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або адміністративний арешт на строк від десяти до п’ятнадцяти діб, з конфіскацією знарядь і засобів вчинення правопорушення".

    Чинність цієї статті не поширюється на випадки повернення в Україну без встановлених документів громадян України, які стали жертвами злочинів, пов'язаних з торгівлею людьми, а також на випадки прибуття в Україну іноземців чи осіб без громадянства з наміром отримати притулок чи бути визнаними в Україні біженцями або особами, які потребують додаткового захисту, якщо вони звернулися із заявою про надання притулку чи заявою про визнання біженцем або особою, яка потребує додаткового захисту, відповідно до Закону України "Про біженців та осіб, які потребують додаткового або тимчасового захисту".

    Крім того, стаття 332-1 Кримінального кодексу України про Порушення порядку в'їзду на тимчасово окуповану територію України та виїзду з неї, передбачає кримінальну відповідальність за такі дії:

    «1. Порушення порядку в'їзду на тимчасово окуповану територію України та виїзду з неї з метою заподіяння шкоди інтересам держави -

    караються обмеженням волі на строк до трьох років або позбавленням волі на той самий строк, з конфіскацією транспортних засобів.

    2. Ті самі дії, вчинені повторно або за попередньою змовою групою осіб, або службовою особою з використанням службового становища, -

    караються позбавленням волі на строк від трьох до п'яти років з позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк до трьох років та з конфіскацією транспортних засобів.

    3. Дії, передбачені частиною першою або другою цієї статті, вчинені організованою групою, -

    караються позбавленням волі на строк від п'яти до восьми років з позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк до трьох років та з конфіскацією транспортних засобів».

    ПРОТЕ ДІЇ ЦИХ ДВОХ СТАТЕЙ З КУпАП ТА ККУ АЖ НІЯК НЕ ПОШИРЮЮТЬСЯ НА ЛЮДЕЙ, що знаходились у ситуації, коли вимушені були захищати своє життя і волю або життя та волю близьких їм людей чи інших осіб. Про це недвозначно говорить стаття 39 Кримінального кодексу України, яка має назву «Крайня необхідність»:

    «1. Не є злочином заподіяння шкоди правоохоронюваним інтересам у стані крайньої необхідності, тобто для усунення небезпеки, що безпосередньо загрожує особі чи охоронюваним законом правам цієї людини або інших осіб… …якщо цю небезпеку в даній обстановці не можна було усунути іншими засобами і якщо при цьому не було допущено перевищення меж крайньої необхідності.

    3. Особа не підлягає кримінальній відповідальності за перевищення меж крайньої необхідності, якщо внаслідок сильного душевного хвилювання, викликаного небезпекою, що загрожувала, вона не могла оцінити відповідність заподіяної шкоди цій небезпеці.».

    Стан крайньої необхідності виникає за наявності відповідної підстави, яка характеризується двома елементами:

    1) Небезпекою, що безпосередньо загрожує правоохоронюваним інтересам особи, суспільства або держави.

    2) Обстановкою, що свідчить про неможливість усунення цієї небезпеки іншими засобами, крім заподіяння шкоди таким же правоохоронюваним інтересам.

    Наявності однієї лише небез­пеки ще недостатньо для виникнення стану крайньої необхідності. Цей стан тому і визнається станом крайньої необхідності, що викликається такою обстановкою, за якої особа вимушена вдатися до заподіяння шкоди правоохоронюваним інтересам як до останнього, крайнього засобу усунення небезпеки, що загрожує.

    У Вашому випадку наявні обидва елементи стану крайньої необхідності.

    Те саме рекомендує віце-прем’єр, міністр з питань реінтеграції Іріна Верещук.

    Пряма мова: "Виїдьте, будь ласка, бо наша армія обов’язково деокуповуватиме ці землі. Наша воля це робити є непохитною. І дуже-дуже важко потім буде відкрити гуманітарний коридор, коли там будуть діти… Ми знатимемо, що там діти, і ми будемо безсилі, і цього дуже не хочеться. Повірте, деокупація буде дуже швидко. Контрнаступ обов’язково буде".

    При тому Верещук закликала «скористатися для виїзду тимчасово, виданими для цього окупантами "фейковими" документами і запевнила, що українська влада за це не каратиме».

    Пряма мова: "Вони (то есть Ви – ред. моя) не порушать закон, якщо виїдуть через тимчасово окуповані території. Ми знаємо, що це на сьогодні – ледь не єдині гуманітарні коридори, якщо їх так можна назвати, і яким можна виїхати. Отже, якщо є можливість, виїдьте, особливо, з дітками».

    Як тільки ви потрапите на територію третіх країн – Європейського Союзу чи ще когось – зверніться в будь-яке консульство або знайдіть можливість зателефонувати до нас. Навіть без жодних документів вас впустять всі країни. Як буде потрібно, ми виготовимо документи, передамо в консульство, де ви будете знаходитись".

    ВИСНОВОК: без огляду на те, що формально Ви перетнули кордон України, без виконання всіх, передбачених законом процедур, Ви не несете за такий перетин кордону будь-якої відповідальності.

    Кирда Вячеслав Володимирович

    ВІТАЮ!

    Питання складне, наразі точної інформації немає.

    Має місце перетин кордону без проставлення відповідних відміток в паспорті, тобто незаконний перетин.

    Відповідно якщо мова йде про незаконний перетин, то наразі є 2 юридичні склади відповідальності:

    адміністративна стаття 204-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення

    кримінальна стаття 332-2 Кримінального кодексу України.

    Окрім того, за останніми повідомленнями секретаря РНБО, "усіх чоловіків, які покинули Україну без відповідного дозволу будуть виловлювати на зворотньому шляху". https://www.pravda.com.ua/news/2022/04/7/7337963/

    Тому наразі ще ніхто не знає, які саме дії будуть провадити щодо осіб, що перетнули кордон незаконно.

    Однак у майбутньому має бути розроблених механізм щодо подібних випадків, адже йде мова про збереження життя та здоров'я.

    Стаття 3 Конституції України. Людина, її життя і здоров'я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.

    КОЖНИЙ ВИПАДОК БУДЕ ВИВЧАТИСЬ ІНДИВІДУАЛЬНО.

    ПЕРЕКОНАНИЙ, ЩО ЗА ТАКИЙ ВИЇЗД ЮРИДИЧНА ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ НЕ НАСТАНЕ.

    Всього доброго! Сподіваюсь, що консультація була корисною.Якщо є додаткові питання, звертайтесь індивідуально, натиснувши кнопку «Звернутися»!


Похожие вопросы


Кодексы Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України