Задайте вопрос юристу

833 юриста готовы ответить сейчас

Ответ за ~15 минут

Задать вопрос на сайте

Армия и мобилизация, 04 января 2023, вопрос №77906 150₴

Консульский учет. Мобилизация за пределами Украины

Сейчас шумит во всем интернете постановление Кабмина от 30.12.2022 №1487. Там есть интересный пункт, который гласит: дипведомства будут вести воинский учет среди украинцев за границей и способствовать их возвращению в Украину во время мобилизации.

Вводные данные:
Я с женой сейчас в Германии под временной защитой. Военообязанный. Имею военный билет(в мирное время - не годен, в военнле время-частично годен). Выехал по сопровождению инвалида 2 группы. Инвалид, планирует возвращаться в Украину, а я нет. Жена беременная и скоро будет рожать (нужно в любом случае ребенка ставить на учет в консульство). Еще в этом постановлении говориться очень часто про фармацевтов, что будут призывать даже женщин (так и не понял точно, что они хотят от фармацевтов). Мы еще и фармацевты.
Вопрос:
Как это технически будет происходить с консульским учетом? Что значит способствование о возвращении в Украину военнообязанных? Мне обязательно тоже нужно становиться на консульский учет при рождении ребенка? Чем грозит возвращение инвалида в Украину без сопровождающего лица? Германия предоставляет защиту от войны, не абсурдно ли будет возвращать в Украину людей, которые бегут от войны? Что делать?

Ответы юристов (7)

    Айвазян Юрий Климентьевич
    33.3%
    Айвазян Юрий Климентьевич год назад

    Адвокат, г. Николаев, 32 года опыта

    Общаться в чате

    Доброго дня, Дмитре!

    Ось що зазначено в згаданій Вами Постанові КМУ від 30.12.2022 №1487 про облік в консульствах (потрібне для Вас я виділив жирним шрифтом):

    "Пункт 52. Закордонні дипломатичні установи України:

    інформують громадян, які перебувають на тимчасовому консульському обліку та досягли призовного віку і не мають відстрочки або не звільнені від призову на строкову військову службу, про початок чергового призову громадян України на строкову військову службу;

    сприяють поверненню військовозобов’язаних та резервістів в Україну в разі проведення мобілізації та у воєнний час (в особливий період);

    повідомляють у семиденний строк з дня взяття на консульський облік або зняття з нього про призовників, військовозобов’язаних та резервістів відповідним районним (міським) територіальним центрам комплектування та соціальної підтримки, органам СБУ, підрозділам Служби зовнішньої розвідки за місцем перебування їх на військовому обліку;

    ведуть військовий облік призовників, військовозобов’язаних та резервістів, які перебувають на тимчасовому консульському обліку, за списком (додаток 15). Список зберігається в закордонній дипломатичної установі України протягом п’яти років.

    53. Зняття з військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів, які виїжджають за кордон на строк більше трьох місяців, здійснюється після особистого прибуття їх до відповідного районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки, органу СБУ, підрозділу Служби зовнішньої розвідки з документами, що підтверджують виїзд за кордон.

    Призовники, військовозобов’язані та резервісти, які виїжджають за кордон на строк до трьох місяців, з військового обліку не знімаються."

    ТЕПЕР ПО СУТІ ВАШИХ ПИТАНЬ:

    Я с женой сейчас в Германии под временной защитой. Военообязанный. Имею военный билет(в мирное время - не годен, в военнле время-частично годен). Выехал по сопровождению инвалида 2 группы. Инвалид, планирует возвращаться в Украину, а я нет. Жена беременная и скоро будет рожать (нужно в любом случае ребенка ставить на учет в консульство). Еще в этом постановлении говориться очень часто про фармацевтов, что будут призывать даже женщин (так и не понял точно, что они хотят от фармацевтов). Мы еще и фармацевты.

    Вопрос:Как это технически будет происходить с консульским учетом?

    Якщо інвалід, якого Ви супроводжували при виїзді, повернеться, а Ви, відповідно, ні, то це буде вважатися порушенням Правил перетину кордону, але відповідальність за це поки що не передбачена жодним законом чи нормативним актом!

    Постановка дружини на облік та отримання свідоцтва про народження дитини в українському консульстві зовсім не означає, що обов'язок ставати на облік з'являється і у Вас. Дотепер я такого правового механізму не бачу, в тому числі, і в згаданій Постанові.

    Що стосується обліку жінок фармацевтів, за освітою... Згідно пункту 50 Постанови вони дійсно повинні стати на військовий облік протягом 7 днів, але такий обов'язок виникає в них тільки після отримання так званих тимчасових посвідчень в закладах освіти, де вони отримували спеціальність фармацевта. В пункті 50 Постанови є ще такий запис:

    "Непрацевлаштовані жінки прибувають самостійно до відповідного районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки з метою взяття їх на військовий облік військовозобов’язаних.".

    З іншого боку згідно пункту 52 Постанови "Призовники, військовозобов’язані та резервісти, які виїжджають за кордон на строк до трьох місяців, з військового обліку не знімаються". Тобто, наспрвді, Ваша дружина повинна зараз за статусом військовозоюбов'язаного бути знятою з обліку!

    Тобто в підсумку: як жінка, що знаходиться за кордоном, повина виконати всі ці умови Постанови технічно мені не ясно!

    Что значит способствование о возвращении в Украину военнообязанных?

    Крім загальної фрази, це нічого не означає, оскільки механізму такого повернення не існує. Тим більше механізму примісового повернення!

    Мне обязательно тоже нужно становиться на консульский учет при рождении ребенка?

    Як я і сказав вище, в Постанові це жодним чином не конкретизовано.

    Чем грозит возвращение инвалида в Украину без сопровождающего лица?

    Повторюю: нічим!

    Германия предоставляет защиту от войны, не абсурдно ли будет возвращать в Украину людей, которые бегут от войны? Что делать?

    Просто продовжуйте жити в Німеччині. Час покаже, як все це буде працювати насправді! Одним словом, поки ще більше питань, аніж відповідей! Проте проблем у Вас наразі не бачу жодних!

    Виникнуть додаткові питання, тисніть кнопку "звернутись" біля мого профілю. Охоче на них відповім.

    • Дмитрий Клиент год назад

      дякую за таку розгорнуту відповід

    Айвазян Юрий Климентьевич
    Айвазян Юрий Климентьевич год назад

    Адвокат, г. Николаев, 32 года опыта

    Общаться в чате

    Дмитро!

    Забув додати, що поки що ніхто не відміняв Наказ МОУ від 06.09.2022 р. № 259 про те, що військовий облік жінок стане обов'язковім для медичних професій з жовтня 2023 року.

    Дмитрий Клиент год назад

    Дякую за таку розгорнуту відповід

    • Айвазян Юрий Климентьевич
      Айвазян Юрий Климентьевич год назад

      Адвокат, г. Николаев, 32 года опыта

      Общаться в чате

      Якщо відповідь Вас задовільнила, Ви можете натиснути сіру галочку біля мого фото та розподілити гроші, які Ви перерахували сайту. Самі по собі вони не розподіляться. Звертайтесь за потреби.

    Гончаренко Константин
    33.3%

    Доброго дня!

    Щодо особи з інвалідністю:

    Згідно змін, що внесені до Правил перетинання державного кордону громадянами України і затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 10 вересня 2022 р. № 1044, підстава чоловіка для виїзду викладена так:

    1. Пункт 21 викласти в такій редакції:

    “У разі введення на території України надзвичайного або воєнного стану перетинати державний кордон мають право:

    особи, які потребують постійного догляду, — у супроводі одного із членів сім’ї першого ступеня споріднення (у значенні, наведеному у підпункті 14.1.263 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України) за наявності документів, що підтверджують родинні зв’язки, та висновку лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров’я про потребу у постійному сторонньому догляді або у супроводі особи, яка здійснює постійний догляд за зазначеними особами, за наявності документів (посвідчення, довідки) про отримання компенсації (допомоги, надбавки) на догляд або висновку лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров’я про потребу у постійному сторонньому догляді та акта встановлення факту здійснення догляду. Акт встановлення факту здійснення догляду за іншою особою, яка потребує постійного догляду, складається на підставі звернення особи, яка здійснює догляд, до районної, районної у мм. Києві та Севастополі держадміністрації, виконавчого органу сільської, селищної, міської ради із заявою про здійснення особою такого догляду. У випадку, якщо особа, яка потребує постійного догляду, є взятою на облік внутрішньо переміщеною особою, звернення із заявою про здійснення догляду подається за місцем реєстрації фактичного місця проживання такої внутрішньо переміщеної особи. На підставі такого звернення особи, яка здійснює догляд, районною, районною у мм. Києві та Севастополі держадміністрацією, виконавчим органом сільської, селищної, міської ради не пізніше ніж протягом п’яти робочих днів після надходження заяви складається акт встановлення факту здійснення догляду в довільній формі. Зазначений акт надсилається заявнику або видається особисто за його бажанням".

    ВИСНОВОК:

    Для виїзду чоловіку потрібні, звичайно, паспорт, його свідоцтво про народження (для підтвердження факту першого ступеня спорідненності), та довідка з висновком ЛКК про необхідність постійного догляду за мамою. або акт органу місцевого самоврядування про факт такого догляду.

    відповідальність поки не встановлена , але у разі якщо Ви не станете на консульський облік то буде штраф за порушення правил обліку ст. 210 Купап - 510-1700 грн , але протокол без вас не випишуть , там потрібна ваш підпис , або запис про незгоду та оскарження.

    Окрім штрафу нічого не буде.

    ---

    2 січня Уряд оприлюднив новий документ – постанову №1487, якою затверджено Порядок організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів

    Також в рамках цього Порядку затверджено Правила військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів.

    Відповідно до цих Правил призовники, військовозобов’язані та резервісти повинні:

    1) перебувати на військовому обліку:

    за задекларованим (зареєстрованим) місцем проживання — у відповідних районних (міських) територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки (військовозобов’язані СБУ — у Центральному управлінні або регіональних органах СБУ (далі органи СБУ), військовозобов’язані Служби зовнішньої розвідки — у відповідному підрозділі Служби зовнішньої розвідки). Крім того, призовники, військовозобов’язані та резервісти, які проживають в селах та селищах, а також у містах, де відсутні відповідні районні (міські) територіальні центри комплектування та соціальної підтримки, повинні перебувати на персонально-первинному військовому обліку у відповідних виконавчих органах сільських, селищних, міських рад;

    за місцем роботи (навчання) — в центральних і місцевих органах виконавчої влади, в інших державних органах, в органах місцевого самоврядування, в органах військового управління (органах управління), військових частинах (підрозділах) Збройних Сил, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, а також правоохоронних органах спеціального призначення, на підприємствах, в установах, організаціях, закладах освіти, закладах охорони здоров’я незалежно від підпорядкування і форми власності;

    у разі вибуття за межі України на строк більше трьох місяців — за місцем консульського обліку в закордонних дипломатичних установах України;

    2) прибувати за викликом районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, органів СБУ, підрозділів Служби зовнішньої розвідки на збірні пункти, призовні дільниці, до територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, органів СБУ, підрозділів Служби зовнішньої розвідки у строки, зазначені в отриманих ними документах (мобілізаційних розпорядженнях, повістках, розпорядженнях) районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, органів СБУ, підрозділів Служби зовнішньої розвідки для взяття на військовий облік та визначення призначення на особливий період, оформлення військово-облікових документів, проходження медичного огляду, направлення на підготовку з метою здобуття або вдосконалення військово-облікової спеціальності, призову на військову службу або на навчальні (перевірочні) та спеціальні збори військовозобов’язаних та резервістів;

    3) не змінювати місце проживання з моменту оголошення мобілізації та у воєнний час без дозволу керівника відповідного районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки (військовозобов’язаних та резервістів СБУ, Служби зовнішньої розвідки — без дозволу відповідного керівника);

    4) проходити медичний огляд та лікування в закладах охорони здоров’я згідно з рішеннями комісій з питань приписки, призовних комісій або військово-лікарських комісій районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, закладів охорони здоров’я СБУ, а у Службі зовнішньої розвідки — за рішенням керівників відповідних підрозділів або військово-лікарської комісії Служби зовнішньої розвідки;

    5) проходити підготовку до військової служби, військову службу і виконувати військовий обов’язок у запасі, проходити службу у військовому резерві;

    6) особисто прибувати до районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, органів СБУ, підрозділів Служби зовнішньої розвідки з паспортом громадянина України і військово-обліковими документами для зняття з військового обліку в разі вибуття в іншу місцевість до нового місця проживання, за межі України на постійне місце проживання або на строк більше трьох місяців, у разі зміни місця проживання в межах міста з переїздом на територію іншого адміністративного району;

    7) особисто в семиденний строк з дня прибуття до нового місця проживання прибувати із паспортом громадянина України і військово-обліковими документами до відповідного районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки (органу СБУ, підрозділу Служби зовнішньої розвідки, закордонної дипломатичної установи України), який організовує та веде військовий облік на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці, для взяття на військовий облік;

    8) особисто повідомляти в семиденний строк органам, в яких вони перебувають на військовому обліку, про зміну персональних даних, зазначених у статті 7 Закону України “Про Єдиний державний реєстр призовників, військовозобов’язаних та резервістівˮ, а також надавати зазначеним органам документи, що підтверджують право на відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації з підстав, визначених у статті 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізаціюˮ;

    9) негайно повідомляти районним (міським) територіальним центрам комплектування та соціальної підтримки, органам СБУ, підрозділам Служби зовнішньої розвідки за місцем військового обліку про втрату військово-облікового документа;

    10) звіряти не рідше одного разу на п’ять років власні персональні дані з обліковими даними районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, органів СБУ, підрозділів Служби зовнішньої розвідки;

    11) подавати щороку до 1 жовтня до районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки документи, що підтверджують право громадян на відстрочку від призову на строкову військову службу.

    Якщо за будь-яких обставин повістка районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки не надійшла, громадяни призовного віку прибувають до призовної дільниці в десятиденний строк з дня початку відповідного чергового призову на строкову військову службу, визначеного указом Президента України.

    Призовники, військовозобов’язані та резервісти за порушення правил військового обліку та законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію, зіпсуття або недбале зберігання військово-облікових документів, яке спричинило їх втрату, притягуються до адміністративної відповідальності згідно із Кодексом України про адміністративні правопорушення.

    Громадяни, які ухиляються від військового обліку, навчальних (перевірочних) або спеціальних зборів, від призову на строкову військову службу, військову службу за призовом осіб офіцерського складу, військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період, військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період, несуть кримінальну відповідальність.

    Якщо не станете на облік буде штраф за порушення правил обліку військовозобов язаним.

    Якщо надзвичайний і повноважний посол України у країні перебування запропонує стати на консульський облік , а ви надасте відмову, то згідно процедури він оформить акт про відмову і направить його до ТЦК СП за місцем обліку , де вирішать питання ухилення від мобілізації з накладенням штрафу окремо ст. 210-1 Купап - 3400 -5100 але протокол без вас не складуть там треба підпис ваш, тому після повернення треба буде оскаржувати постанову у суді.

    З повагою, Костянтин Гончаренко

    Крикун Сергій  Павлович
    33.3%

    "ПОРЯДОК організації та ведення військового обліку призовників і військовозобов’язаних" (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/921-2016-%D0%B... - пост. КМУ №921/2016):

    " 57. Дипломатичні та консульські представництва України:...

    сприяють поверненню військовозобов’язаних в Україну в разі проведення мобілізації та у воєнний час;

    Додаток 1 до Порядку

    ПРАВИЛА військового обліку призовників і військовозобов’язаних

    1. Призовники і військовозобов’язані повинні:

    перебувати на військовому обліку за місцем проживання у районних (міських) територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки (військовозобов’язані СБУ - у Центральному управлінні або регіональних органах СБУ), за місцем роботи (навчання) на підприємствах, в установах, організаціях, виконавчих органах сільських, селищних та міських рад, а також у разі тимчасового вибуття за межі України за місцем консульського обліку в дипломатичних установах України;..".

    "ПРАВИЛА перетинання державного кордону громадянами України" (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/57-95-%D0%BF#T...):

    "2-1... Громадяни України чоловічої статі віком від 18 до 60 років, зазначені в абзацах третьому - сьомому, дев’ятому і десятому цього пункту, які супроводжували осіб з інвалідністю, дітей з інвалідністю, осіб, які потребують постійного догляду, чи дітей, визначених пунктом 2-2 цих Правил, для виїзду за межі України, зобов’язані повернутися в Україну не пізніше повернення на територію України осіб, яких вони супроводжували.".

    "ПОРЯДОК організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів" (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1487-2022-%D0%... - чинна редакція):

    " 52. Закордонні дипломатичні установи України:...

    сприяють поверненню військовозобов’язаних та резервістів в Україну в разі проведення мобілізації та у воєнний час (в особливий період);

    повідомляють у семиденний строк з дня взяття на консульський облік або зняття з нього про призовників, військовозобов’язаних та резервістів відповідним районним (міським) територіальним центрам комплектування та соціальної підтримки, органам СБУ, підрозділам Служби зовнішньої розвідки за місцем перебування їх на військовому обліку;

    ведуть військовий облік призовників, військовозобов’язаних та резервістів, які перебувають на тимчасовому консульському обліку, за списком (додаток 15). Список зберігається в закордонній дипломатичної установі України протягом п’яти років.".

    ---

    Доброго вечора, Дмитре! Вимога військового обліку військовозобов'язаних осіб під час перебування їх закордоном мала місце і попередній редакції Порядку військового обліку. Правила перетинання кордону громадянами України вимагають повернення чоловіків віком 18-60 років, які супроводжували осіб з інвалідністю за кордон в якості їх супроводу, їх повернення в Україну не пізніше таких осіб з інвалідністю. Сприяння дипломатичних установ поверненню військовозобов'язаних в Україну як норма права також мало місце в попередній редакції Порядку. Посилання щодо тимчасового захисту я не коментую з огляду чоловічої гідності.


Похожие вопросы


Кодексы Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України