Задайте вопрос юристу

833 юриста готовы ответить сейчас

Ответ за ~15 минут

Задать вопрос на сайте

Автомобильное право, 27 февраля 2023, вопрос №81367 250₴

Як зберегти авто за військовослужбовцем, котрий на свої гроші купив це авто для виконання бойових задач його команди?

Доброго вечора!
Турбує таке питання. Військовослужбовці купили собі авто для виконання бойових задач на свої власні військові зарплатні. Машина була куплена в Європі, завезена волонтерами, як гум допомога(щоб це було швидко і щоб не оплачувати розмитнення). Наразі є акт прийому-передачі від благодійного фонду, який завіз машину в Україну, на конкретного військовослужбовця, котрий за свої кошти і купив цю машину. Але офіцер каже, що машина не його і вимагає віддати її на виконання інших бойових задач. Як бути в цій ситуації? Як оформити машину на військовослужбовця? Невже тільки розмитнення, котре коштує як пів ціни за авто?
Допоможіть!
Дуже вдячна за відповідь!

Ответы юристов (7)

    Богун Сергій Павлович
    12%

    Наразі "нульове" розмитнення передбачене лише для транспортних засобів завезених для потреб ЗСУ і які реєструються за військовими частинами. Таким чином, оформлення авто на військовослужбовця можливо лише на загальних підставах.

    Айвазян Юрий Климентьевич
    24%
    Айвазян Юрий Климентьевич год назад

    Адвокат, г. Николаев, 32 года опыта

    Общаться в чате

    Доброго дня, Анна!

    На жаль це питання вкрай важко вирішити, бо авто вже пройшло митний контроль України і передане як гуманітарна допомога. Ця прорцедура має свої особливості, відмінні від звичайного розмитнення приватного авто із ЄС, яке перетинає наш кордон. Але вихід можна пошукати і тут! Проте давайте по порядку:

    Правові, організаційні та соціальні засади отримання, надання, оформлення, розподілу і контролю за цільовим використанням гуманітарної допомоги визначено Законом № 1192.

    Гуманітарною допомогою вважається цільова адресна безоплатна допомога в грошовій або натуральній формі, у вигляді безповоротної фінансової допомоги або добровільних пожертвувань, або допомога у вигляді виконання робіт, надання послуг. Така допомога надається іноземними та вітчизняними донорами із гуманних мотивів отримувачам гуманітарної допомоги в Україні або за кордоном.

    Надання гуманітарної допомоги може бути зумовлено соціальною, матеріальною незабезпеченістю її отримувачів, їх важким фінансовим становищем, виникненням надзвичайного стану. Зокрема, йдеться про наслідки стихійного лиха, аварій, епідемій і епізоотій, екологічних, техногенних та інших катастроф, які створюють загрозу для життя і здоров’я населення. Також гуманітарна допомога може надаватися для підготовки до збройного захисту держави та її захисту у разі збройної агресії або збройного конфлікту.

    Слід розуміти, що гуманітарна допомога є різновидом благодійництва і має спрямовуватися відповідно до обставин, об’єктивних потреб, згоди її отримувачів та за умови дотримання вимог ст. 3 Закону № 1192.

    Донорами (іноземні, вітчизняні) є юридичні та фізичні особи в Україні або за її межами, які добровільно надають гуманітарну допомогу отримувачам гуманітарної допомоги в Україні або за її межами.

    У свою чергу, отримувачами гуманітарної допомоги можуть бути юридичні особи, яких зареєстровано в установленому Кабміном в Єдиному реєстрі отримувачів гуманітарної допомоги (у т. ч. й підприємства, установи та організації, що утримуються за рахунок бюджетів, уповноважені ними держустанови та ОМС).

    При цьому набувачами гуманітарної допомоги є фізичні та юридичні особи, які її потребують і яким вона безпосередньо надається.

    Важливо мати на увазі, що особа отримувача та набувача допомоги може збігатися. З огляду на вищезазначене, ОМС можуть бути як отримувачами гуманітарної допомоги, так її набувачами. Тобто ОМС можуть отримувати допомогу від донорів з метою її подальшої розподілу і передачі безпосереднім її набувачам. Водночас ОМС цілком можуть виступати і в ролі «кінцевих споживачів» отриманої гуманітарної допомоги. І це може бути до міри вирішеннм Вашого питання!До автомобілів, які визнають гуманітарною допомогою належать автомобілі швидкої медичної допомоги, легкові автомобілі спецпризначення для МВС і органів Нацполіції. До числа дозволених товарів гуманітарної допомоги належать і транспортні засоби, передані з метою забезпечення національної безпеки, оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації.

    Окрім того, гуманітарною допомого визнаються і транспортні засоби спеціального та спеціалізованого призначення (крім таксі, автомобілів інкасації) для підприємств, установ та організацій, що утримуються за рахунок бюджетів, уповноважених ними держустанов та ОМС для забезпечення соціально-економічних потреб територіальних громад. Пряму вказівку на це містить абз. 6 ч. 2 ст. 6 Закону № 1192.

    Однак, в умовах воєнного стану згідно з абз. 3 п. 1 Постанови КМУ від 01.03.2022 р. № 147 «Деякі питання пропуску гуманітарної допомоги через митний кордон України в умовах воєнного стану»[2] визнаються гуманітарною допомогою за декларативним принципом без прийняття відповідного рішення спеціально уповноважених державних органів з питань гуманітарної допомоги та не потребують застосування заходів нетарифного регулювання зовнішньоекономічної діяльності (розмитнення). Виключенням з цього правила є товари подвійного використання (їх ввезення та розмитнення відбувається відповідно до Порядку здійснення державного контролю за міжнародними передачами товарів подвійного використання, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28.01. 2004 р. № 86[3]) та товарів військового призначення (тут застосовується Порядок здійснення державного контролю за міжнародними передачами товарів військового призначення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.11.2003 № 1807[4]). Тому, якщо автомобіль, який ви хочете поставити не внесений до переліку товарів подвійного чи військового призначення, в умовах воєнного стану він може бути отриманий та оприбуткований як гуманітарна допомога.

    ВИСНОВОК: ОТЖЕ ВИХІД МОЖНА ЗНАЙТИ ЯК РАЗ В ТОМУ ФАКТІ, ЩО НАБУВАЧ ДОПОМОГИ І ЇЇ ОТРИМУВАЧ МОЖУТЬ БУТИ ОДНІЮ І ТОЮ САМОЮ ОСОБОЮ. ТОМУ ЯКЩО ВС БУЛИ ОТРИМУВАЧАМИ АВТО У ВИГЛЯДІ ГУМАНІТАРНОЇ ДОПОМОГИ, ТО ВОНИ МОЖУТЬ БУТИ І ЙОГО НАБУВАЧАМИ! ДЛЯ БІЛЬШ ДЕТАЛЬНОЇ ВІДПОВІДІ Я МУШУ ЗНАТИ ПОДРОБИЦІ ДОКУМЕНТАЛЬНОГО ХАРАКТЕРУ.

    Виникнуть питання, натискайте кнопку "звернутись" біля мого фото. Охоче на них відповім!

    Гончаренко Константин
    20%

    Доброго дня!

    Правові, організаційні, соціальні засади отримання, надання, оформлення, розподілу і контролю за цільовим використанням гуманітарної допомоги на сьогодні регулюються Законами України "Про гуманітарну допомогу", "Про благодійництво та благодійні організації", постановами Кабінету Міністрів України від 16 березня 2000 р. № 514 "Про затвердження Порядку списання товарів (предметів) гуманітарної допомоги, які мають певний термін експлуатації", від 22 березня 2000 р. № 542 "Про затвердження Порядку використання гуманітарної допомоги у вигляді коштів в іноземній валюті з рахунків в іноземній валюті отримувачів гуманітарної допомоги", від 22 березня 2000 р. № 543 "Про затвердження Порядку реєстрації отримувачів гуманітарної допомоги", від 22 березня 2000 р. № 544 "Про Порядок митного оформлення вантажів гуманітарної допомоги", від 22 березня 2000 р. № 553 "Питання Комісії з питань гуманітарної допомоги при Кабінеті Міністрів України", від 28 квітня 2000 р. № 728 "Про затвердження Порядку вивезення за межі України або знищення неякісних та непридатних до споживання товарів (предметів) гуманітарної допомоги", від 21 лютого 2001 р. № 161 "Про затвердження Порядку надання Україною гуманітарної допомоги" та іншими нормативно-правовими актами.

    Так, відповідно до Закону України "Про гуманітарну допомогу" гуманітарна допомога - цільова адресна безоплатна допомога в грошовій або натуральній формі, у вигляді безповоротної фінансової допомоги або добровільних пожертвувань, або допомога у вигляді виконання робіт, надання послуг, що надається іноземними та вітчизняними донорами із гуманних мотивів отримувачам гуманітарної допомоги в Україні або за кордоном, які потребують її у зв’язку з соціальною незахищеністю, матеріальною незабезпеченістю, важким фінансовим становищем, виникненням надзвичайного стану, зокрема внаслідок стихійного лиха, аварій, епідемій і епізоотій, екологічних, техногенних та інших катастроф, які створюють загрозу для життя і здоров’я населення, або тяжкою хворобою конкретних фізичних осіб.

    Гуманітарна допомога є різновидом благодійництва і має спрямовуватися відповідно до обставин, об’єктивних потреб, згоди її отримувачів та за умови дотримання вимог статті 4 Закону України "Про благодійництво та благодійні організації".

    Донори (іноземні, вітчизняні) - юридичні та фізичні особи в Україні або за її межами, які добровільно надають гуманітарну допомогу отримувачам гуманітарної допомоги в Україні або за її межами.

    Отримувачі гуманітарної допомоги - такі юридичні особи, яких зареєстровано в установленому Кабінетом Міністрів України порядку в Єдиному реєстрі отримувачів гуманітарної допомоги.

    Набувачі гуманітарної допомоги - фізичні та юридичні особи, які її потребують і яким вона безпосередньо надається.

    Щоб започаткувати процедуру визнання допомоги гуманітарною, необхідно письмова пропозиція донора про її надання.

    Підставою для здійснення гуманітарної допомоги в Україні є письмова згода отримувача гуманітарної допомоги на її одержання. Отримувач гуманітарної допомоги має такі самі права на її використання, що і набувач гуманітарної допомоги.

    На сьогодні спеціально уповноваженими державними органами з питань гуманітарної допомоги є: Комісія з питань гуманітарної допомоги при Кабінеті Міністрів України; комісія з питань гуманітарної допомоги при Раді міністрів Автономної Республіки Крим; комісії з питань гуманітарної допомоги при обласних, Київській та Севастопольській міських державних адміністраціях.

    Так, завданнями Комісії з питань гуманітарної допомоги при Кабінеті Міністрів України, зокрема, є:

    визнання вантажів, коштів, у тому числі в іноземній валюті, виконаних робіт, наданих послуг гуманітарною допомогою;

    здійснення контролю за транспортуванням, отриманням, наданням, збереженням, охороною, складуванням, розподілом, цільовим використанням, веденням обліку гуманітарної допомоги.

    Комісія, зокрема, відповідно до покладених на неї завдань:

    приймає рішення про визнання гуманітарною допомогою коштів, у тому числі в іноземній валюті, виконаних робіт, наданих послуг, вантажів, товарів, у тому числі підакцизних, із звільненням їх від оподаткування та обов’язкових платежів до бюджету;

    вживає заходів до запобігання ввезенню під виглядом гуманітарної допомоги комерційних вантажів;

    веде облік, статистичну звітність про надходження та використання гуманітарної допомоги;

    веде Єдиний реєстр отримувачів гуманітарної допомоги;

    приймає рішення про виключення з Єдиного реєстру отримувачів гуманітарної допомоги, які допустили порушення законодавства про гуманітарну допомогу.

    Водночас, у випадках стихійного лиха, аварій, епідемій і епізоотій, екологічних, техногенних та інших катастроф, які створюють загрозу для життя і здоров’я населення, або тяжкої хвороби конкретних фізичних осіб Комісія з питань гуманітарної допомоги при Кабінеті Міністрів України може встановлювати спрощений порядок надання та розподілу гуманітарної допомоги або надавати тимчасові надзвичайні повноваження комісіям з питань гуманітарної допомоги при Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, Київській та Севастопольській міських державних адміністраціях.

    Також, слід зазначити, що гуманітарна допомога у вигляді виконання робіт, надання послуг, у грошовій або натуральній формі (крім підакцизних товарів), яка надається, ввозиться, пересилається в Україну, звільняється від оподаткування.

    Так, Комісія з питань гуманітарної допомоги при Кабінеті Міністрів України може визнати гуманітарною допомогою, із звільненням від оподаткування та обов’язкових платежів до бюджету, такі підакцизні товари:

    автомобілі швидкої медичної допомоги, легкові автомобілі спеціального призначення для Міністерства внутрішніх справ України;

    транспортні засоби, призначені для перевезення більше ніж 8 осіб, що передаються для використання установам соціального захисту населення, державним закладам охорони здоров’я і навчальним закладам, громадським організаціям інвалідів, ветеранів війни та праці, Товариству Червоного Хреста України та його обласним організаціям, державним закладам системи реабілітації, фізичної культури і спорту інвалідів "Інваспорт";

    легкові автомобілі, які на момент ввезення на митну територію України були виготовлені не більш як 8 років тому, з об’ємом двигуна не більш як 1800 куб. см, що отримуються Міністерством праці та соціальної політики Автономної Республіки Крим, управліннями соціального захисту населення обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій або Міністерством праці та соціальної політики України (на даний час – Міністерство соціальної політики України, відповідно до Указу Президента України від 6 квітня 2011 року № 389 "Про Положення про Міністерство соціальної політики України") для подальшої передачі інвалідам, які перебувають в установленому порядку на обліку для отримання спеціального автотранспорту, на строк, визначений законодавством;

    аудіо- та відеотехніка, призначена відповідно для сліпих і глухих, аудіо- та відеокасети з навчальними, соціальними, реабілітаційними програмами, інформацією з фізичної культури та спорту інвалідів, програмами для формування здорового способу життя, з лекціями нобелівських лауреатів;

    шоколад з начинкою та без неї, інші шоколадні вироби, що входять до новорічних і різдвяних подарунків, отриманих у термін за два місяці до відповідних свят;

    меблі, що передаються виключно для використання установам соціального захисту населення, державним закладам охорони здоров’я та навчальним закладам, громадським організаціям інвалідів, Товариству Червоного Хреста України та його обласним організаціям, релігійним організаціям, що зареєстровані у порядку, передбаченому Законом України "Про свободу совісті та релігійні організації";

    медико-соціальне обладнання та оснащення, що передається виключно реабілітаційним установам для інвалідів та дітей-інвалідів, які мають відповідну ліцензію на здійснення реабілітаційних послуг, незалежно від відомчого підпорядкування, типу і форм власності, за обов’язкової умови заборони його подальшого продажу.

    Визнання, гуманітарною допомогою вантажів (товарів), які були перелічені вище, здійснюється Комісією з питань гуманітарної допомоги при Кабінеті Міністрів України у кожному конкретному випадку.

    Також слід зазначити, що іноземна валюта, яка надійшла як гуманітарна допомога на рахунок в іноземній валюті отримувача, використовується ним виключно на цілі, визначені іноземним донором, для:

    розрахунків з резидентами та нерезидентами за придбання товарів (виконання робіт, отримання послуг) відповідно до законодавства;

    продажу на міжбанківському валютному ринку з метою подальших розрахунків з резидентами за придбання товарів (виконання робіт, отримання послуг);

    перерахування коштів на власні рахунки в іноземній валюті набувачів гуманітарної допомоги, відкриті в уповноважених банках України.

    Крім цього, слід звернути увагу на те, що якщо кошти або товари (роботи, послуги), звільнені від оподаткування як гуманітарна допомога, було використано не за цільовим призначенням, вони вважаються доходом і оподатковуються відповідно до законодавства України.

    Водночас, гуманітарна допомога, що надається Україною, при її вивезенні за межі митної території України звільняється від сплати мита та митних зборів за митне оформлення таких вантажів. На підставі рішення про надання гуманітарної допомоги отримувачам гуманітарної допомоги за межами України держава забезпечує донорам України повернення суми податку на додану вартість.

    Також, слід зазначити, що за наявності рішення відповідних комісій з питань гуманітарної допомоги про визнання вантажів (товарів) гуманітарною допомогою, митне оформлення здійснюється митними органами України без сплати митних зборів.

    Товари (предмети), що ввозяться (пересилаються) як гуманітарна допомога, підлягають першочерговому безкоштовному спрощеному декларуванню митним органам України відповідними установами та організаціями незалежно від форми власності, з обов’язковим проставленням у товаросупровідних документах, вантажних митних деклараціях клейма "Гуманітарна допомога. Продаж заборонено", завіреного печаткою митника. Установи та організації незалежно від форми власності, що здійснюють декларування митним органам України, у разі відмови декларування вантажів гуманітарної допомоги позбавляються права на декларування митних вантажів.

    Митне оформлення гуманітарної допомоги здійснюється за місцезнаходженням її отримувача.

    Слід звернути увагу на те, що на сьогодні відповідні комісії з питань гуманітарної допомоги та органи державної податкової служби здійснюють контроль щодо використання гуманітарної допомоги за цільовим призначенням.

    Митними органами України та філіями (територіальними управліннями) Національного банку України щомісячно складаються звіти за встановленою формою відповідно про митне оформлення вантажів з гуманітарною допомогою та про надходження на рахунки в іноземній валюті отримувачів гуманітарної допомоги коштів в іноземній валюті. Зазначені звіти подаються до Комісії з питань гуманітарної допомоги при Кабінеті Міністрів України.

    Отримувач гуманітарної допомоги і набувач гуманітарної допомоги (юридична особа) щомісячно в установленому порядку подають до відповідної комісії з питань гуманітарної допомоги звіти про наявність та розподіл гуманітарної допомоги до повного використання всього обсягу отриманої гуманітарної допомоги

    Залежно від того ,що прописано у акті приймання- передачі, якщо авто поставлено на баланс частини, то його командування може списати з балансу і передати військовослужбовцю , або ж якщо акт не підпишуть про прийняття на баланс то тільки через загальну процедуру розмитнення.

    З повагою,

    Костянтин Гончаренко

    Дерій Владислав Олегович
    14%

    Доброго дня, Анно!

    Якщо машину оформили на громадську організацію чи благодійний фонд, то саме вони вирішують, що робити з нею далі, відповідно до свого статуту.

    Слід врахувати, що згідно постанови КМ від 7 вересня 1998 р. № 1388 на такі автомобілі після їх оформлення в сервісних центрах МВС видаються тимчасові реєстраційні талони, що є дійсними в період дії правового режиму воєнного чи надзвичайного стану та протягом дев’яносто діб після його припинення або скасування.

    Якщо транспортний засіб був ввезений безпосередньо на військову частину, то й передати його потрібно виключно їй. У разі, якщо авто ввезене на військову частину потрібно щоб був лист-прохання від військової частини про передачу авто та акт прийому-передачі складений між благодійним фондом та військовою частиною. Потім авто беруть на військовий облік , проводять відомчу реєстрацію та використовують його для виконання бойових задач.

    Якщо ж акт прийому-передачі авто оформлений на військового, то саме він може використовувати його для цілей зазначених в акті.

    Отже, якщо дане авто не стоїть на балансі у військовій частині, то вона до нього ніякого відношення не має. Тобто, офіцер ,вимагаючи віддати авто для виконання бойових завдать повинен довести, що дане авто стоїть на обліку у військовій частині та на якій підставі, а головною підставою є акт прийому-передачі. А так як акт оформлений на військовослужбовця, то офіцер до авто немає ніякого відношення.

    Зараз не існує механізму щодо державної реєстрації транспортного засобу на особу, яка отримала від благодійного фонду. Продати таке авто також неможливо. Сервісні центри можуть видати лише тимчасовий реєстраційний талон та поставити українські номерні знаки. Далі долю таких машин повинні вирішити законотворці.

    При виникненні додаткових питань натискайте "Звернутися". Всього доброго! Бережіть себе!

    Корнійчук Євген Іванович

    Доброго дня, за такою схемою авто було передане на баланс військової частини, тому саме військова частина має право розпоряджатися майном. Командир правий!

    Що хочу сказати з приводу розмитнення, наразі чекаємо законопроект 7448 про пільговому розмитнення авто

    https://biz.ligazakon.net/news/211828_zvlnennya-vd...

    Або два законопроекта які передбачають повернення нульового розмитнення автомобілів для військовослужбовців Збройних сил України: № 7498 від 28.06.2022 та № 7499 від 28.06.2022

    Треба почекати, можливо найближчим часом це всеж таки станеться.

    Якщо я допоміг вирішити ваше питання ставте ✅ біля фото підтримайте лайком залиште відгук.

    Для детальної консультації натискайте кнопку звернутися.

    Крикун Сергій  Павлович
    16%

    Закон України " Про благодійну діяльність та благодійні організації" (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/5073-17#Text):

    "Стаття 1. Визначення термінів

    1. У цьому Законі терміни вживаються в такому значенні:

    1) бенефіціар - набувач благодійної допомоги (фізична особа, неприбуткова організація або територіальна громада), що одержує допомогу від одного чи кількох благодійників для досягнення цілей, визначених цим Законом.

    Бенефіціарами благодійних організацій можуть бути також будь-які юридичні особи, що одержують допомогу для досягнення цілей, визначених цим Законом;...

    5) благодійник - дієздатна фізична особа або юридична особа приватного права (у тому числі благодійна організація), яка добровільно здійснює один чи декілька видів благодійної діяльності;...

    Стаття 5. Види благодійної діяльності

    1. Благодійники спільно чи індивідуально можуть здійснювати благодійну діяльність на підставі добровільного вибору одного або кількох таких її видів:

    1) безоплатна передача у власність бенефіціарів коштів, іншого майна, а також безоплатне відступлення бенефіціарам майнових прав;...".

    ---

    Доброго дня, пані Анно! Військовослужбовець(ці) як благодійник(и) не можуть бути одночасно бенефіціарами своєї благодійної діяльності. Тому авто або передається військовій частині як благодійне майно, або підлягає розмитненню як ввезене на замовлення військовослужбовеця(ців).

    Пуха Наталія ТендерОк
    14%

    Доброго Дня

    Щодо Вашого питанням

    Якщо машину оформили на громадську організацію чи благодійний фонд, то саме вони вирішують, що робити з нею далі, відповідно до свого статуту. Наприклад, можна передати будь-якій військовій частині, котра звернулася з проханням про допомогу, чи навіть конкретній особі (бійцю), яка потребує автомобіля для виконання військових завдань.

    Також таке авто можна використовувати для власних потреб організації та тимчасово зареєструвати в Сервісному центрі МВС авто на період воєнного стану. Автомобіль отримає українські номерні знаки та тимчасовий реєстраційний талон, які діятимуть протягом воєнного стану та 90 днів після його закінчення. Далі долю таких машин повинні вирішити законотворці, ухваливши відповідний законопроєкт.

    І в будь-якому випадку, за жодних обставин, продавати такі транспортні засоби заборонено.

    Автомобіль ввезли на громадську організацію чи благодійний фонд, потрібно потурбуватися про два основні документи:

    • лист-прохання до організації про передачу такого транспортного засобу;
    • акт прийому-передачі автомобіля.

    Тоді, у разі виникнення запитань зі сторони контролюючих служб чи правоохоронних органів щодо цільового використання автомобіля, ввезеного як гуманітарна допомога, у вас будуть всі необхідні аргументи.

    Також, у разі потреби, перед передачею машину можна тимчасово зареєструвати в Сервісному центрі.

    Удачі


Похожие вопросы


Кодексы Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України