Задайте вопрос юристу

883 юриста готовы ответить сейчас

Ответ за ~15 минут

Задать вопрос на сайте

Договорное право, 03 апреля 2023, вопрос №83349 150₴

Автошкола не віддає документи про завершення навчання, чи правомірно це?

Добрий день.

Ситуація наступна: я заключила договір з автошколою "Онєга" (або інша назва Магістраль-М) 13 грудня 2022 року. Мною успішно пройдено теоретичну та практичну підготовку за максимальним тарифом (94 години теорії, 40 годин практики), успішно складено теоретичний іспит у сервісному центрі (з першої спроби), але далі почався справжній абсурд. Автошкола не дає можливості чесно скласти внутрішній практичний іспит та отримати сертифікат, який необхідний для складання практики у МРЕВ. Внутрішній іспит відбувається на платному майданчику (хоча навіть у сервісному центрі майданчик на час воєнного стану відмінили). Екзаменатори валять буквально за все: не доїхав до лінії - не здав, став близько до стоп-лінії - не здав, проїхав близько до конуса - те саме, тобто тотальний абсурд. Але також на іспиті всі бачать, як хтось косо-криво робить маневри, але виходить задоволений з машини і каже: "здав", всі ми розуміємо як і чому (але мені особисто не пропонували "допомоги" і заплатити комусь за іспит (тобто прямих доказів корупції я не маю, лиш опосередковані). Далі якщо цей внутрішній іспит ти самотужки не складаєш тричі, автошкола направляє на повторне навчання за 5 тис грн., після чого знову дається 3 спроби на цей майданчик (або на настрій екзаменатора, який іноді вибірково вирішує скільки сьогодні осіб здасть).
Тож я вирішила забрати взагалі свої документи з автошколи, яка умисно мене тричі "завалила" на іспитах з метою заробити на мені побільше. Але адміністрація відмовляє, аргументуючи, що без іспиту я нічого не отримаю.

Як мені діяти в цій ситуації? Чи законні дії автошколи у тому, що вона не віддає мені мої документи? (у них знаходиться мій договір, медична картка та картка обліку практичних уроків).

Завчасно дякую за будь-яку допомогу!

Ответы юристов (5)

    Кирда Вячеслав Володимирович
    20%

    Вітаю, Вікторія!

    До початку навчання в автошколі ВИ мали підписати з нею договір про надання послуг з підготовки водіїв, щось на кшталт цього.

    Дуже доречно було б проаналізувати зміст даного договору, аби розуміти передбачені в ньому Ваші права. Очевидно, що Ви і так маєте право повернути свої документи, але розпочати раджу з цього.

    Наступний крок - підготовка письмової претензії-звернення на школу про повернення документів під погрозою звернення до суду та правохоронних органів.

    Всього доброго. Успіхів.

    Гончаренко Константин
    20%
    Гончаренко Константин год назад

    Юрист, г. Сумы, 5 лет опыта

    Доброго дня!

    Із 24 липня в Україні запрацюють нові правила отримання водійського посвідчення. Зміниться підхід до навчання та алгоритм складання іспитів — теоретичну та практичну частини підготовки водіїв віднині розмежовують. Це передбачено Постановою.

    КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИПОСТАНОВА

    від 10 травня 2022 р. № 601

    Відтепер охочим отримати водійське, спочатку варто пройти теоретичний курс навчання в автошколі та успішно скласти тестування в територіальному сервісному центрі МВС. А уже зі знаннями правил дорожнього руху та зі Свідоцтвом про закінчення теоретичної підготовки починати практичний курс і виїжджати на вулиці за кермом. Таке розмежування навчального процесу не просто виглядає логічним, але вводиться ще й з огляду на світовий досвід. Фактично, це стане гарантією безпеки на дорогах, оскільки до практичного навчання допускатимуть тільки тих, хто вже знає правила дорожнього руху.

    На теоретичному курсі навчання людині треба опанувати правила дорожнього руху, правила експлуатації транспортних засобів, основи безпеки руху та надання домедичної допомоги. Внутрішній теоретичний іспит в автошколі скасовується. Після навчання заклад освіти формує Свідоцтво про закінчення теоретичної підготовки та вносить дані до Єдиного державного реєстру МВС. Потім — іспит у територіальному сервісному центрі МВС, крім майбутніх водіїв категорій ВЕ, С1Е, СЕ, D1E і DE. Усі, хто успішно його складає, отримують Свідоцтво, яке є пропуском на практичний курс навчання. Свідоцтво діятиме протягом 1 року. Тобто, той, хто успішно склав теоретичний іспит має цілий рік на те, аби пройти практичний курс навчання. За умови, якщо цей термін пройшов, а людина, яка хотіла отримати посвідчення водія, так і не склала наступний екзамен з практичного водіння, має починати навчання спочатку.

    На практичному курсі треба навчитись керувати автівкою. Після його завершення — іспит. Складання практичного іспиту в автошколі обов’язкове. Заклад освіти видаватиме Свідоцтво про закінчення практичної підготовки. Воно буде чинне протягом двох років.

    Варто зазначити, що раніше зміна автошколи не передбачалась. Тепер же можна обрати з акредитованих навчальних закладів один для теоретичного навчання, а для практичного — інший.

    Усі, хто до 24 липня, до набрання чинності Постанови розпочали підготовку, перепідготовку в автошколі і підвищення кваліфікації водіїв транспортних засобів, продовжують навчання відповідно до старих норм і складають внутрішні іспити в автошколі та іспити в територіальному сервісному центрі МВС за старим алгоритмом.

    Нагадуємо, що консультацію щодо послуг сервісних центрів МВС можна отримати за телефоном (044) 290-19-88 або на сторінці Головного сервісного центру МВС в Фейсбук.

    ---

    Щодо дій автошколи, то вона мала надати вам послуги навчання та видачі відповідного сертифікату про його завершення.

    Виконавець залежно від характеру і специфіки виконаної роботи (наданої послуги) зобов'язаний видати споживачеві розрахунковий документ, що засвідчує факт виконання роботи (надання послуги).

    Алгоритм дій у випадку порушення прав споживача

    У разі порушення своїх прав, споживач має право спробувати вирішити спір у досудовому порядку, звернувшись до територіальних органів Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів (далі - Держпродспоживслужба) (Головних управліннь Держпродспоживслужби в областях, в місті Києві; районних управлінь Головних управліннь Держпродспоживслужби в областях, в місті Києві).Також споживач може підготувати позовну заяву та вирішити спір у суді.

    Досудове врегулювання

    Головні управління Держпродспоживслужби розглядають скарги, заяви i пропозиції громадян з питань захисту прав споживачів i вживають необхідних заходів для їхнього розв'язання; консультують споживачів з питань законодавства про захист прав споживачів.

    Звернення до Держпродспоживслужби розглядаються в порядку, визначеному Законом України «Про звернення громадян». Аби звернення було розглянуто, воно повинно відповідати таким вимогам:

    • повинно бути адресованим (чи органу державної влади, чи посадовій особі);
    • у зверненні має бути зазначено Ваше прізвище, ім ' я, по-батькові, місце проживання , викладено суть питання, зауваження, пропозиції, заяви чи скарги, прохання чи вимоги;
    • повинно бути підписане заявником (заявниками) із зазначенням дати.

    Звернення може бути подано як окремою особою (індивідуальне), так i групою осіб (колективне). На рівні районів і міст обласного значення звернення щодо захисту прав споживачів також приймають відділи по захисту прав споживачів у місцевих державних адмістраціях, виконавчих органах місцевих рад.

    Судове врегулювання спору:

    По-перше: негайно після виявлення факту порушення своїх прав, споживачу необхідно звернутися до продавця із письмовою заявою-претензією з вимогою щодо відновлення порушеного права. Претензія складається в двох примірниках в довільній формі і адресується продавцю (керівнику юридичної особи, фізичній особі-підприємцю).

    Важливо отримати на другому примірнику претензії відмітку про її отримання продавцем (із зазначенням дати, прізвища і посади особи, яка прийняла претензію, її підписом, печаткою юридичної особи, фізичної особи-підприємця). У випадку ухилення продавця від прийняття або реєстрації претензії слід направити її засобами поштового зв’язку на юридичну адресу продавця з описом вкладеної кореспонденції та повідомленням про вручення.

    Якщо претензія не була прийнята та/або розглянута або на неї не була надана відповідь або відповідь виявилася негативною, необґрунтованою та незаконною, а проведені переговори з продавцем/виробником товару (виконавчцем робіт, послуг) не призвели до задоволення ваших законних вимог, споживач має право оскаржити такі дії до Держпродспоживслужби .

    По-друге: у випадку якщо звернення з вимогами про поновлення порушеного права до продавця/виробника (виконавця робіт, послуг) або скарги до Держпродспоживслужби не дали бажаного результату, споживач має право звернутися до суду.

    Позов про захист прав споживачів подається до суду: за місцем проживання споживача, або за місцем знаходження відповідача, або за місцем заподіяння шкоди, або за місцем виконання договору - на вибір позивача.

    Згідно статті 22 Закону України «Про захист прав споживачів», споживачі звільняються від сплати судового збору за позовами, що пов'язані з порушенням їх прав.

    Позовна заява має відповідати загальним вимогам щодо форми i змісту позовної заяви, зокрема, містити відомості: про те, яке право споживача порушено; коли i в чому це виявилось; про способи захисту, які належить вжити суду; про розмір сум, щодо яких заявлено вимоги, з відповідними розрахунками i обґрунтуваннями; про докази, що підтверджують позов. До заяви повинні бути додані необхідні документи - залежно від заявлених вимог (наприклад, договір, квитанція-замовлення, чек, транспортна чи інша накладна...).

    Відшкодування шкоди, завданої споживачу

    Відповідно до статті 4 Закону України "Про захист прав споживачів" споживачі під час придбання, замовлення або використання продукції, яка реалізується на території України, відшкодування майнової та моральної шкоди, завданої внаслідок недоліків продукції (дефекту в продукції), відповідно до закону.

    Моральна шкода, згідно із положеннями статті 23 Цивільного кодексу України полягає у:

    • - фізичному болю та стражданнях, яких фізична особа зазнала у зв'язку з каліцтвом або іншим ушкодженням здоров'я;
    • - душевних стражданнях, яких фізична особа зазнала у зв'язку з протиправною поведінкою щодо неї самої, членів її сім'ї чи близьких родичів;
    • - душевних стражданнях, яких фізична особа зазнала у зв'язку із знищенням чи пошкодженням її майна;
    • - приниженні честі та гідності фізичної особи, а також ділової репутації фізичної особи.

    Згідно зі статтею 1167 Цивільного кодексу України моральна шкода, завдана фізичній або юридичній особі неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю, відшкодовується особою, яка її завдала, за наявності її вини, крім випадків, встановлених законом.

    Вимогу про відшкодування моральної шкоди може бути заявлено як під час підготовки претензії так і в позовній заяві у разі звернення до суду.

    направте письмову претензію з усіма вимогами рекомендованим листом укрпоштою на адресу компанії збережіть чек з пошти та через 30-ть днів подавайте пакет документів до суду на стягнення збитків.

    З повагою,

    Костянтин Гончаренко

    Дерій Владислав Олегович
    20%

    Доброго дня, Вікторіє!

    Автошкола є професійно-технічним учбовим закладом, який включено до Державного реєстру навчальних закладів, має ліцензію на право надання послуг з освіти, здійснює підготовку та перепідготовку водіїв різних категорій і видає свідоцтво про закінчення навчального закладу з підготовки водіїв.

    Вам повинні були видати договір про надання послуг навчання в автошколі.

    Тож напишіть заяву з вимогою видати договір про навчання та інші документи.

    Зверніться зі скаргою до керівництва автошколи , де проводиться іспит, на неналежне виконання її працівником трудових обов’язків, якщо під час проходження курсу підготовки особі не дають можливість здобути практичні навички водіння транспортним засобом чи під час складання практичної частини іспиту умисно ставлять занижену оцінку

    Державна акредитація автошколи проводиться Регіональним сервісним центром ГСЦ МВС, тому не зайвим буде звернутися зі скаргою на автошколу до територіального сервісного центру МВС:

    • Зателефонувавши на гарячу лінію
    • поштою: вул. Лук’янівська, 62, м. Київ, 04085;
    • електронною поштою: info@hsc.gov.ua Форма для подання електронних звернень громадян;
    • особисто (усно) під час особистого прийому.

    Також Ви можете повідомляти правоохоронні органи, якщо за успішне складення іспиту пропонують дати хабар. Але, потрібно, щоб у Вас були докази - задокументовані факти, запис вимагання хабаря на диктофон чи відеозапис передачі грошей. Щоб доказ визнали належним, варто аби фіксація вимагання коштів здійснювалася у співпраці з правоохоронними органами.

    Всі дії бажано фіксувати, а заяви та скарги подавати поштою рекомендованим листом з описом вкладеного та повідомленням про отримання.

    З 24 липнязапрацював новий механізм підготовки водіїв. Нові введення дозволяють обирати різні автошколи для теоретичної й практичної підготовок. Тому Ви вправі практику в іншій автошколі.

    При виникненні додаткових питань натискайте "Звернутися". Всього доброго!

    Айвазян Юрій Климентійович
    20%
    Айвазян Юрій Климентійович год назад

    Адвокат, г. Николаев, 33 года опыта

    Общаться в чате

    Доброго дня, Вікторія!

    Порядок здачи теоретичних і прктичних іспитів регулюється ІНСТРУКЦІЄЮ "Про порядок приймання іспитів для отримання права керування транспортними засобами та видачі посвідчень водія", затвердженою Наказом МВС від 22 травня 2020 року № 408)
    Згідно розділу III Інструкції, в якому регулюється порядок приймання практичного іспиту для отримання права керування транспортними засобами, порядок проведення іспитів такий:

    "1. Практичний іспит з навичок керування транспортним засобам (далі - практичний іспит) складається в тому ж ТСЦ МВС, де було успішно складено теоретичний іспит.

    2. Практичний іспит приймає екзаменатор, який має посвідчення водія тої категорії транспортних засобів, з якої приймає іспити.

    Персональний склад екзаменаторів ТСЦ МВС визначається наказом РСЦ МВС.

    3. Для допуску до складання практичного іспиту особа подає екзаменатору документ, що посвідчує особу, та екзаменаційний лист, в якому визначено вправи для перевірки підготовленості особи до керування транспортним засобом та типові помилки, які можуть бути допущені.

    4. Перед початком складання практичного іспиту екзаменатор ознайомлює особу, яка складатиме практичний іспит, з порядком проведення іспиту.

    5. Приймання практичного іспиту проводиться на транспортному засобі тої категорії, на керування транспортним засобом якої особа, що екзаменується, претендує отримати право.

    Транспортні засоби (за винятком мотоциклів, мопедів та квадроциклів), на яких приймаються практичні іспити, повинні мати розпізнавальний знак "Учбовий транспортний засіб" відповідно до вимог підпункту "к" пункту 30.3 Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10 жовтня 2001 року № 1306 (далі - ПДР), та бути обладнані відповідно до вимог законодавства додатковими педалями зчеплення (крім транспортних засобів з автоматичною коробкою передач), гальмування, дзеркалом заднього виду для екзаменатора.

    7. Приймання практичного іспиту проводиться у два етапи:

    перший етап практичного іспиту - на майданчику для навчання з початкового керування;

    другий етап практичного іспиту - в умовах дорожнього руху на визначених ТСЦ МВС маршрутах (за винятком перевірки навичок керування транспортними засобами категорій A1, A, B1).

    8. До початку проведення практичного іспиту на майданчику для навчання з початкового керування транспортним засобом екзаменатор перевіряє:

    наявність та цілісність елементів та технічних засобів організації дорожнього руху і відповідність їх установлення діючим вимогам;

    транспортні засоби на відповідність вимогам до транспортних засобів, що використовуються для проведення практичних іспитів;

    справність технічних засобів контролю процесу проведення практичних іспитів.

    У разі встановлення екзаменатором під час перевірки невідповідності однієї або кількох умов, визначених абзацами другим-четвертим цього пункту, практичний іспит не проводиться.

    10. Час виконання вправи на майданчику для навчання з початкового керування вимірюється з моменту перетинання передніми колесами (переднім колесом) транспортного засобу лінії початку виконання вправи до моменту перетинання задніми колесами (заднім колесом) транспортного засобу (або його причепа згідно з умовами виконання вправи для состава транспортних засобів) лінії закінчення виконання вправи (або лінії "СТОП" відповідно до умов виконання вправи).

    11. У разі отримання незадовільного результату під час складання першого етапу практичного іспиту екзаменатор роз'яснює особі допущені помилки, порядок і строки перескладання іспиту.

    12. Особа, яка не склала перший етап практичного іспиту, до другого етапу практичного іспиту не допускається.

    15. Маршрути оформляються у вигляді схеми розміром 210 × 294 мм (формат А4). Кожному маршруту присвоюється порядковий номер. На схемі маршруту повинні позначатися категорії транспортних засобів, на яких за цими маршрутами складаються практичні іспити, та відображатися:

    1) початок та кінець маршруту, лінія маршруту;

    2) технічні засоби регулювання дорожнього руху (дорожні знаки, дорожня розмітка, транспортні огородження, світлофори дорожні тощо);

    3) залізничні переїзди (за наявності);

    4) інші необхідні позначення.

    Маршрути для приймання практичного іспиту затверджуються наказом РСЦ МВС та оприлюднюються на вебсайті ГСЦ МВС.

    24. Особі для складання практичного іспиту надається три спроби.

    Повторний практичний іспит призначається не раніше ніж через п'ять календарних днів, що обраховуються з наступного дня після іспиту.

    Якщо особа не склала практичний іспит у третє, до наступного іспиту така особа допускається після проходження повторного курсу підготовки з практичного керування транспортним засобом у будь-якому закладі.

    Розділом IV Інструкції визначені питання оскарження результатів складання іспитів.

    1. У разі незгоди особи з результатами іспиту(ів), який(і) вона складала, така особа протягом десяти робочих днів з дня його (їх) складання може подати до РСЦ МВС, у підпорядкуванні якого знаходиться ТСЦ МВС, де був складений іспит, скаргу в паперовій або електронній формі безпосередньо через вебсайт РСЦ МВС.

    Скарга викладається в довільній формі з визначенням суті порушеного питання.

    2. Скаргу на результати іспиту, що проведений ТСЦ МВС, розглядає комісія з розгляду скарг результатів складання іспиту(ів) РСЦ МВС (далі - комісія) у складі не менше п'яти осіб із числа працівників РСЦ МВС.

    Персональний склад комісії затверджується наказом РСЦ МВС.

    3. До складу комісії входять голова, його заступник, секретар та члени комісії.

    4. Головує на засіданнях комісії голова.

    Організацію діяльності комісії забезпечує секретар комісії.

    5. У разі відсутності голови комісії (відпустка, відрядження, тимчасова непрацездатність) виконання його обов'язків (з правом голосу) покладається на його заступника.

    6. Засідання комісії проводиться не пізніше трьох робочих днів з наступного дня після подачі скарги.

    Дату і місце проведення засідання комісії визначає голова комісії (за його відсутності - заступник голови комісії).

    7. Члени комісії скликаються на засідання комісії секретарем комісії за дорученням голови комісії (за його відсутності - заступника голови комісії).

    8. Засідання комісії є правомочним у разі участі в ньому не менше двох третин загальної кількості її складу.

    9. Засідання комісії проводиться у присутності особи, яка подала скаргу, екзаменатора, який проводив іспит, спеціаліста закладу (у разі його присутності в транспортному засобі, на якому було проведено практичний іспит).

    10. Рішення з питань, що розглядаються на засіданнях комісії, приймаються шляхом відкритого голосування на підставі наявних матеріалів та інформації.

    У разі недостатності матеріалів або інформації для прийняття остаточного рішення комісія приймає рішення про запит додаткових матеріалів, інформації та перенесення розгляду скарги на наступне засідання комісії.

    У разі якщо член комісії має конфлікт інтересів стосовно особи, яка подала скаргу, або особи, дії якої розглядаються на відповідному засіданні комісії, такий член комісії не бере участі в її засіданні.

    11. Рішення комісії приймаються простою більшістю голосів присутніх на засіданні членів комісії (шляхом голосування). У разі рівного розподілу голосів право вирішального голосу має голос головуючого на засіданні.

    12. Рішення комісії оформлюються протоколом, який підписують усі члени комісії, присутні на засіданні комісії.

    13. У разі якщо члени комісії мають заперечення щодо прийнятих рішень, окрема думка члена комісії та відповідні обґрунтування відображаються в протоколі або додаються до протоколу засідання комісії.

    14. За результатами розгляду скарги комісія приймає одне з таких рішень:

    про задоволення скарги та анулювання результату іспиту;

    про відмову в задоволенні скарги та залишення незмінним результату іспиту.

    15. У разі задоволення скарги та анулювання результату іспиту особа повторно складає теоретичний та/або практичний іспити. Повторне складання практичного іспиту до загальної кількості спроб, установленої в абзаці першому пункту 24 розділу III цієї Інструкції, не зараховується.

    Також є можливість оскаржити рішення про нездачу практичних іспитів до адміністративного суду.

    Виникнуть додаткові питання, натискайте кнопку "звернутись" біля мого фото. Охоче на них відповім!

    Савченко Олександр
    20%
    Савченко Олександр год назад

    Юрист, г. Чернигов, 10 лет опыта

    Доброго дня!

    Автошкола не віддає документи про завершення навчання, чи правомірно це? - автошколи ведуть діяльність на підставі ухвали КМУ від N487 від 20.05.2009 року. Відповідно до норми 19 цієї постанови учні, які пройшли підготовку в автошколі, складають внутрішні іспити для визначення рівня знань, умінь та якості підготовки на курсах водіння (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/487-2009-%D0%B...).

    Нормою 21 указу КМУ вказується, що до іспиту в сервісному центрі МВС допускаються особи, які успішно склали всі заліки, пройшли повний курс підготовки та склали внутрішній іспит в автошколі. Оскільки всі автошколи повинні дотримуватися чинного законодавства, а також несуть повну відповідальність за підготовлених учнів, жодна організація, що поважає себе, яка дорожчає своїм авторитетом та акредитацією МВС, не випустить учня, без достатніх знань і навичок.

    Основні причини з яких автошкола відмовить у допуску до іспиту та не видасть свідоцтво про закінчення курсу:

    • Не пройдено курс теорії та не здано проміжні заліки
    • Не виїзжено обов'язковий практичний курс, наприклад на категорію В не менше 20 занять з 2 академ. години
    • Фінансова заборгованість за будь-який етап підготовки перед навчальною організацією
    • Не складені внутрішні іспити з теорії чи практики
    Якщо не виконано навчальний план, є заборгованість або не складено іспит в автошколі, відповідно автошкола не видасть свідоцтва про проходження підготовки та не допустить курсанта на складання іспиту.

    Чи може учень забрати документи з автошколи і здавати самостійно?

    Може, коли складено внутрішній іспит, і адміністрація автошколи не передала документи до сервісного центру. Коли документи учня вже передані до сервісного центру, учень може звернутися до ТСЦ самостійно та складати іспит без групи, або отримати документи на руки для самостійного складання безпосередньо до ТСЦ МВС.

    У разі якщо курсант не склав внутрішній іспит, він не отримає свідоцтва про закінчення автошколи, а може отримати на руки лише медичну довідку, яку подається перед проходженням підготовки у навчальній організації.

    Забрати документи з автошколи до закінчення навчання загрожує тим, що витрачені кошти за підготовку і час Вам не повернуть, а в новій школі доведеться по новій проходити повноцінний курс занять. Необхідно розуміти, що закінченням підготовки є позитивне складання внутрішніх іспитів, на підставі яких автошкола видає свідоцтво про закінчення. Тільки на підставі даного свідоцтва можна йти на наступний етап та складати іспити у СЦ.

    Всього найкращого!


Похожие вопросы


Кодексы Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України

Новое в блогах Юристи.UA

Официальный блог Юристы.UA 19 0 23 нояб. 2024
Официальный блог Юристы.UA 0 0 19 нояб. 2024