Задайте вопрос юристу

835 юриста готовы ответить сейчас

Ответ за ~15 минут

Задать вопрос на сайте

Налоговое право, 18 апреля 2023, вопрос №84046

Подвійне оподаткування - невідповідність формату довідки

Доброго дня!
Офіційно працюю в Іспанії та сплачую тут податки, громадянка України.
Але за результатами 2022 року є податковим резидентом України.
При підготовці документів для подачі декларації зясувалося, що Іспанія не надає формату довідки, якого потребує український податковий кодекс (у самій конвенції формат не зафіксований). Можу отримати інші підтверджуючі документи про сплату податків в Іспанії, проте, наскільки розумію, невідповідність формату довідки є підставою для відмови - тобто є ризик подвійної сплати податків та штрафу.
Як порадите мінімізувати ризики?

Ответы юристов (6)

    Айвазян Юрий Климентьевич
    Айвазян Юрий Климентьевич год назад

    Адвокат, г. Николаев, 32 года опыта

    Общаться в чате

    Доброго дня, Юлія!

    Для детального аналізу Вашої податкової ситуації: джерело отримання доходів, резидентство тощо волів би мати більше інформації.

    Що таке податкове резидентство?

    Простими словами, податкове резидентство – це статус особи, яка проживає у певній країні, що передбачає обов’язок саме у цій країні сплачувати податки з усіх доходів.

    Загальний принцип податкового резидентства передбачає, що всі резиденти країни підлягають у ній оподаткуванню стосовно абсолютно всіх своїх доходів – як тих, що отримуються на території цієї країни, так і за її межами.

    Отже, отримавши статус податкового резидента, українські біженці за кордоном повинні сплачувати податки до бюджету приймаючої сторони навіть зі своїх зарплат, навіть якщо, з них вже сплачено податки в Україні.

    Це ж саме стосується доходів ФОПів та самозайнятих осіб: якщо джерело їхнього доходу в Україні, а самі вони проживають за кордоном, то крім сплаченого єдиного податку вони повинні заплатити податок на дохід у країні проживання.

    Коли особа отримує статус податкового резидента?

    У різних країнах світу статус податкового резидента настає за різних умов. Найпоширеніша з них – проживання у приймаючій країні протягом тривалого періоду. Як правило, пів року або 183 дні.

    "У більшості країн першою підставою для набуття податкового резидентства є наявність власного або орендованого житла, в якому особа зазвичай проживає.

    Якщо таке житло є у двох країнах, тоді визначення податкового резидентства особи проводиться на основі інших критеріїв, і до них відносяться тісні сімейні та економічні зв’язки, знаходження в країні понад 183 календарних дні, громадянство та інше", – зазначає керуюча партнерка юридичної компанії GLS Ольга Черевко.

    Важливим критерієм, за яким особа отримує статус податкового резидента, є наявність так званого "центру життєвих чи економічних інтересів" у певній країні. Забігаючи наперед, якщо центр ваших економічних інтересів знаходиться в Україні, то, як правило, це є достатньою підставою для того, аби не платити податки з доходів за кордоном.

    Центр життєвих інтересів може охоплювати різноманітні аспекти – від кількості днів перебування в країні, володіння майном, наявності роботи до відвідування школи чи дитсадка дітьми, чи відвідування спортивного залу. Де центр життєвих інтересів, там і сплата податків.

    Центр економічних інтересів у особи виникає у тій країні, до якої вона найбільш тісно прив’язана як економічно, так і соціально.

    Як правило, центр економічних інтересів особи знаходиться у тій країні, де вона має:

    ⇒ постійне місце проживання;

    ⇒ офіційне місце роботи;

    ⇒ зареєстрований бізнес (чи ФОП);

    ⇒ відкриті банківські рахунки;

    ⇒ регулярну сплату податків та комунальних платежів;

    ⇒ тісні родинні зв’язки;

    ⇒ місце, у якому постійно навчається неповнолітня дитина цієї особи (садочок, школа чи ВНЗ);

    ⇒ абонементи до спортзалів, басейнів, секцій тощо.

    На скільки більше доведеться заплатити?

    Порівняно з країнами Західної Європи, українські ставки податків доволі посередні. Так, з отриманої в Україні зарплати до державного та місцевого бюджетів сплачується 18% податку на доходи фізичних осіб та 1,5% військового збору. Додатково роботодавець сплачує 22% ЄСВ.

    У західних країнах фізичні особи сплачують набагато вищі податки, розмір яких може перевищувати половину доходу. Варто зазначити, що у більшості країн ЄС діє прогресивна система оподаткування. Тобто, чим меншим є розмір отриманого доходу, тим меншою є ставка податку, яка до нього застосовується

    Проте, навіть застосування знижених ставок податків до відносно невеликих в масштабах країн ЄС доходів все одно є додатковим тягарем для бюджету українського переселенця. У разі ж, якщо особа проігнорує вимоги податкової про сплату податків, то у ЄС їй загрожують штрафи та навіть кримінальна відповідальність.

    Як іноземні податкові стягуватимуть податки?

    Українці, які перебувають за кордоном вже понад 183 дні можуть навіть не знати про те, що іноземний податковий орган визначив їх податковими резидентами своєї країни. Все тому, що податковий період, за який необхідно буде здійснювати сплату податків, у більшості країн прирівнюється до року.

    Іншими словами, про необхідність сплачувати податки в іншій державі людина може дізнатися вже у 2023 році, на етапі, коли місцевий податковий орган виставить їй претензію на погашення податкового боргу.

    Тож не дивно, що наразі нічого не відомо про випадки подвійного оподаткування доходів українців, які виїхали за кордон на початку великої війни, попри те, що 183 дні їхнього перебування у новій країні вже минули.

    Необхідність оскаржувати своє податкове резидентство в українських біженців виникне лише під час податкових спорів щодо нарахованих податків. Поки що у нашій юридичній практиці таких кейсів не було.

    Крім цього, в іноземних податкових органів небагато способів дізнатися про доходи українців, на які можна нарахувати податки. Особливо коли джерело цих доходів – зарплати від українських роботодавців, які надходять на рахунки в українських банках.

    Звідки іноземна податкова знає про доходи українців?

    Доходи, про які іноземні податківці точно матимуть повну інформацію та на які нарахують податки, як правило, включають доходи від продажу українцями свого майна за кордоном.

    Якщо, наприклад, біженець продає автомобіль в країні перебування, інформацію про угоду податкові органи можуть отримати від реєстраційних центрів, де проходить оформлення. Або від нотаріуса, якщо угода підлягає нотаріальному посвідченню.

    Інформація щодо зарплат, які біженці отримують від українських роботодавців на рахунки у вітчизняних банках для іноземних податкових органів не доступна. Щоб нарахувати на ці доходи свої податки їм потрібно отримати таку інформацію з України. І на цьому напрямку нещодавно відбулися важливі зміни, які можуть ускладнити життя переселенцям.

    Як уникнути подвійного оподаткування своїх доходів за кордоном?

    Аби двічі не сплачувати податки юристи рекомендують українським біженцям спочатку визначитися для себе, де вони планують надалі жити. Виходячи з цього й потрібно буде відстоювати своє податкове резидентство у тій чи іншій країні.

    Якщо вибір впаде на приймаючу країну, то найпростішим способом не сплачувати податки в Україні є працевлаштування на новому місці роботи у новій країні чи переоформлення там свого бізнесу. Під час останнього не варто забувати, що український ФОП чи підприємство потрібно офіційно закрити, погасивши всі борги зі сплати ЄСВ та єдиного податку, та подавши відповідні декларації.

    Якщо ж вибір впаде на користь податкового резидентства України, то найпростішим способом не потрапити під податковий контроль іншої країни є переїзд. Так, якщо змінювати країну свого тимчасового перебування кожні пів року, то іноземні податкові органи не зможуть претендувати на стягнення з неї податків.

    Але варіант з переїздами підходить далеко не всім. Відтак, для того, аби відстояти своє українське податкове резидентство потрібно вступати у суперечку з податковими органами приймаючої країни. Для цього юристи рекомендують підготуватися заздалегідь та вже збирати докази наявності центру економічних інтересів в Україні.

    Серед них можуть бути:

    ⇒ довідка про сплату податків в Україні;

    ⇒ сертифікат податкового резидента України (невдовзі буде доступна в електронному вигляді);

    ⇒ актуальне місце реєстрації (прописка) в Україні;

    ⇒ докази про наявність працюючого ФОПа, зареєстрованого в Україні (документи щодо реєстрації ФОПа та податкові декларації);

    ⇒ довідки про наявність актуальних рахунків в українських банках;

    ⇒ довідки щодо відвідування дитиною особи навчальних закладів в Україні;

    ⇒ квитанції про сплату комунальних платежів тощо.

    Залежно від приймаючої країни, пакета цих документів може бути достатньо для того, аби не сплачувати податки за підсумками 2022 року. Однак надалі уникати сплати податків у країні свого проживання буде складніше.

    Щодо доходів за 2023 рік, то шанси відстояти українське податкове резидентство оцінюю як мінімальні, і українські біженці будуть вимушені сплачувати податки в країні свого проживання.

    Будуть питання, тисніть кнопку "звернутись" біля мого фото. Постараюсь на них відповісти!

    Якщо ж консультація задовільнила Вас, активуйте сіру галочку та залиште відгук на знак подяки.

    • Юлія Клиент год назад

      Дякую за відповідь.Я є найманим робітником, не ФОП, податки з ЗП сплатила в Іспанії за ставкою для нерезидентів.За результатами 2022 є податковим резидентом України (менше 183 днів в Іспанії), за період перебування в Україні та офіційної моєї роботи там всі податки сплачені. Мова йде про необхідність задекларувати до укр податкової мої доходи (лише ЗП) з Іспанії, з яких, повторюсь, вже сплатила тут податки. Щоб уникнути сплати податку ще й в Україні (окрім військового збору, звичайно) мала намір подати довідку про сплату податку з ЗП в Іспанії і на цю суму отримати взаємозарахування/знижку. Але формат довідки, що видають в Іспанії, не відповідає вимогам укр податкового кодексу. Тобто, лотерея - який настрій буде у податкового інспектора у день розгляду моєї декларації...

      • Айвазян Юрий Климентьевич
        Айвазян Юрий Климентьевич год назад

        Адвокат, г. Николаев, 32 года опыта

        Общаться в чате

        Я не розумію, в чому тоді проблема, Вам просто не треба подавати декларацію за 2022 рік в Україні. Хоча б через те, що Ви фактично проживали, працювали і сплати податки за цей рік в Іспанії. Чи я щось неправильно зрозумів?

        • Юлія Клиент год назад

          В Іспанії проживаю/працюю з вересня 22, до того - в Україні. З доходів за січень-серпень податки з ЗП сплачені роботодавцем в Україні, з вересня по грудень - жила, працювала, сплатила податки в Іспанії. Наскільки розумію, будучи податковим резидентом України за результатами 2022, я повинна задекларувати свій іноземний дохід (ЗП в Іспанії), сплатити податок або запросити взаємозарахування/знижку, так як вони вже сплачені в Іспанії. Чи я неправильно розумію свої обовязки?

    Винограденко Антон Анатолійович
    Винограденко Антон Анатолійович год назад

    Юрист, г. Харьков, 13 лет опыта

    Доброго дня! Є деяка можливо корисна інформація для вас, яка стосується доходів в Іспанії (+- в середені відео інформація про подвійне оподаткування в Іспанії)

    • Юлія Клиент год назад

      Дякую, корисно) і, як часто у нашому законодавстві, лишає різні варіанти трактування)


Похожие вопросы


Кодексы Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України