Задайте вопрос юристу

833 юриста готовы ответить сейчас

Ответ за ~15 минут

Задать вопрос на сайте

Недвижимость, 17 мая 2023, вопрос №85460 800₴

Покупка участка на котором дом, но земля не приватизированная

Есть участок который мне нужен, целевое назначение усадебный участок на нем есть старый полуразваленный дом, но земля не приватизирована.
как его купить и оформить
на участок есть кадастровый номер и он в комунальной собственности. Что еще есть по документам пока не в курсе но владелец только вступает в наследство и право на бесплатную приватизацию он уже использовал ранее

Ответы юристов (14)

    Гіммельфарб Станіслав  Олегович
    6.3%

    Доброго дня.

    Придбання можливе, якщо земельна ділянка має кадастровий номер.

    Стаття 120 Земельного кодексу України передбачає «автоматичність» переходу прав на земельну ділянку при переході прав на об'єкт нерухомого майна.

    Для здійснення переходу права власності необхідно щоб земельна ділянка мала кадастровий номер та щоб була проведена державна реєстрацію речових прав на нерухоме майно в реєстрі речових прав на нерухоме майно відповідної земельної ділянки та об'єкта нерухомості що знаходиться на цій земельній ділянці.

    Але придбати домоволодіння Ви зможете лише після отримання новим власником свідоцтва про право на спадщину на цей будинок.

    Якщо Ви бажаєте отримання повної консультації та надання алгоритму всіх можливих дій в Вашій ситуації, Ви можете звернутися до мене персонально, натиснувши кнопку "Звернутись" вгорі.

    Промський Євгеній Сергійович
    6.3%

    Добрый день!

    Если участку присвоен кадастровый номер, этого достаточно для оформления договора купли-продажи дома, который находится на этом участке. Оформления права собственности на землю не требуется.

    После чего новый владелец дома сможет оформить на себя землю, в том числе в порядке безплатной приватизации.

    При возникновении дополнительных вопросов нажимайте кнопку "Обратиться". Буду рад помочь.

    Нормативная база

    Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо спрощення порядку набуття прав на землю» від 05.11.2009 №1702-VI статтю 120 Земельного кодексу України (надалі – ЗК) викладено в новій редакції та внесено відповідні зміни у статтю 377 Цивільного кодексу України (надалі – ЦК).

    Відповідно до чинної редакції ч.6 ст.120 ЗК істотною умовою договору, який передбачає набуття права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, є кадастровий номер земельної ділянки, право на яку переходить у зв'язку з набуттям права власності на ці об'єкти, крім об’єктів державної власності, що підлягають продажу шляхом приватизації. Згідно з ч.2 ст.377 ЦК розмір та кадастровий номер земельної ділянки, право на яку переходить у зв'язку з переходом права власності на житловий будинок, будівлю або споруду, є істотними умовами договору, який передбачає набуття права власності на ці об'єкти (крім багатоквартирних будинків та об’єктів державної власності, що підлягають продажу шляхом приватизації).

    Кирда Вячеслав Володимирович
    13.8%

    Вітаю, Алена!

    как его купить и оформитьна участок есть кадастровый номер и он в комунальной собственности. Что еще есть по документам пока не в курсе но владелец только вступает в наследство и право на бесплатную приватизацию он уже использовал ранее

    ПРИДБАТИ ЗЕМЕЛЬНУ ДІЛЯНКУ, ЯКА НЕПРИВАТИЗОВАНА, ВИ НЕ МАЄТЕ ЖОДНОЇ МОЖЛИВОСТІ. ОДНАК ВИ МОЖЕТЕ ПРИДБАТИ БУДИНОК, ЯКИЙ РОЗТАШОВАНИЙ НА ЦІЙ ЗЕМЛІ, А ПОТІМ ЗАЙНЯТИСЬ ПРОЦЕДУРОЮ ПРИВАТИЗАЦІЇ ЗЕМЕЛЬНОЇ ДІЛЯНКИ.

    СХЕМА ПРИВАТИЗАЦІЇ ПРИ УМОВІ, ЩО ВИ СТАНЕТЕ ВЛАСНИКОМ БУДИНКУ:1. Звернутись в землевпорядну організацію з сертифікованим інженером-землевпорядником.

    2. Далі на земельну ділянку виїжджає інженер-геодезист, який проводить геодезичну зйомку території ділянки, будівель і споруд, що на ній розміщуються. За результатами геодезичних робіт буде сформовано план Вашої земельної ділянки на основі якого будуть проводитись подальші роботи.3. Складання технічної документації із землеустрою, в якій буде міститись опис ділянки, текстові та графічні матеріали і документи, що стосуються будівель, споруд та самої ділянки.Документація із землеустрою підписується і посвідчується печаттю сертифікованого інженера-землевпорядника.На основі цієї документації та координат межі земельної ділянки відомості про Вашу ділянку будуть вноситись до Державного земельного кадастру.4. Документація подається на перевірку до відповідного органу по земельним ресурсам та реєстрації земельної ділянки в Державному земельному кадастрі (присвоєння кадастрового номеру), в результаті чого буде підготовлено витяги з Державного земельного кадастру із зазначенням кадастрового номеру Вашої ділянки.5. Присвоївши кадастровий номер земельній ділянці, документи можна подавати до місцевої ради для прийняття рішення на сесії про передачу Вам у власність земельної ділянки.Рішення сесії місцевої ради про передачу у власність земельної ділянки є підставою для реєстрації права власності на земельну ділянку в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно.6. Реєстрацію права власності можливо провести в будь-якому центрі надання адміністративних послуг або через нотаріуса.7. По результату, Ви отримаєте виписку з Державного реєстру речових прав про реєстрацію права власності на земельну ділянку.

    Всього доброго! Якщо Ви хочете поспілкуватись індивідуально і випрацювати алгоритм дій, натискайте зелену кнопку Звернутися/Обратиться нижче фото! Буду радий допомогти.

    Айвазян Юрий Климентьевич
    12.5%

    Доброго дня, Альона!

    Ви можете придбати будинок, а пізніше закріпити за собою право власності на землю під ним. Таку можливість Вам надає закон!

    Проте земельна ділянка повинна мати кадастровий номер. Як Ви зтверджуєте він є.

    Очевидно також, що продавець повинен повністю оформити будинок на себе до укладання договору купівлі-продажу.

    Але підемо по порядку...

    Чинне земельне та цивільне законодавство імперативно передбачає перехід права на земельну ділянку в разі набуття права власності на об'єкт нерухомості, що відображає принцип єдності юридичної долі земельної ділянки та розташованої на ній будівлі або споруди, який закріплений у загальному вигляді в законі, та знаходить свій вияв у положеннях статті 377 Цивільного кодексу України та статті 120 Земельного кодексу України.

    Так, відповідно до цих статтей, до особи, яка набула право власності, на підставі вчиненого правочину або у порядку спадкування права власності на об’єкт нерухомого майна (жилий будинок (крім багатоквартирного), іншу будівлю або споруду), об’єкт незавершеного будівництва, розміщений на земельній ділянці (крім земель державної,комунальної власності), право на таку земельну ділянку одночасно переходить від відчужувача( попереднього власника) такого об’єкта до набувача такого об’єкта без зміни її цільового призначення.У разі якщо відчужувачу( попередньому власнику) такого об'єкта належала частка у праві спільної на земельну ділянку, до набувача цього об'єкта переходить право на таку частку.

    Якщо договором про відчуження житлового будинку, будівлі або споруди розмір земельної ділянки не визначений, до набувача переходить право на ту частину земельної ділянки, яка зайнята житловим будинком, будівлею або спорудою, та на частину земельної ділянки, яка є необхідною для їх обслуговування.

    Якщо житловий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, наданій у користування, то у разі їх відчуження до набувача переходить право користування тією частиною земельної ділянки, на якій вони розміщені, та частиною ділянки, яка необхідна для їх обслуговування.

    Виходячи з цього, логічним є наступне положення: у разі набуття права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, що перебувають у власності, користуванні іншої особи, припиняється право власності, право користування земельною ділянкою, на якій розташовані ці об`єкти.

    Отже, перехід майнових прав до іншої особи зумовлює перехід до неї і прав на ту частину земельної ділянки, на якій безпосередньо розташований відповідний об`єкт нерухомості, та частини земельної ділянки, яка необхідна для його обслуговування (Постанова Великої Палати Верховного Суду від 04 грудня 2018 року у справі № 910/18560/16).

    Щодо договору, який передбачає набуття права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, то істотною умовою його укладення є наявність кадастрового номера земельної ділянки, право на яку переходить у зв'язку з набуттям права власності на жилий будинок, будівлю або споруду.

    Виходячи з цього, не можна продати жилий будинок, будівлю або споруду, що розташовані на земельній ділянці, якій не присвоєно кадастрового номера.Відповідно до ч. 2 ст. 120 Земельного кодексу України: У разі набуття окремої частки у праві спільної власності на об’єкт нерухомого майна (жилий будинок (крім багатоквартирного), іншу будівлю або споруду), об’єкт незавершеного будівництва, що перебував у приватній власності її попереднього власника, право власності на земельну ділянку, на якій розміщений такий об’єкт, одночасно переходить до набувача пропорційно до його частки у праві спільної власності на такий об’єкт, крім випадку, коли попередньому власнику належала частка у праві спільної власності на земельну ділянку в іншому розмірі. Якщо попередньому власнику у праві спільної власності на об’єкт нерухомого майна (жилий будинок (крім багатоквартирного), іншу будівлю або споруду), об’єкт незавершеного будівництва належала частка у праві спільної власності на земельну ділянку в іншому розмірі, право власності переходить у такому розмірі.

    Звернуся до судової практики з цього питання:

    У даній категорії справ, варто звернути увагу на постанову ВСУ у справі за № 6-2225 цс16. Зокрема, правова позиція Верховного Суду України закріплює наступне. За змістом статті 377 ЦК України до особи, яка придбала житловий будинок, будівлю або споруду, переходить право власності на земельну ділянку, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення, у розмірах, встановлених договором. Якщо договором про відчуження житлового будинку, будівлі або споруди розмір земельної ділянки не визначений, до набувача переходить право на ту частину земельної ділянки, яка зайнята житловим будинком, будівлею або спорудою, та на частину земельної ділянки, яка є необхідною для їх обслуговування.

    Якщо житловий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, наданій у користування, то у разі їх відчуження до набувача переходить право користування тією частиною земельної ділянки, на якій вони розміщені, та частиною ділянки, яка необхідна для їх обслуговування.

    Згідно статті 120 ЗК України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) при переході права власності на будівлю і споруду право власності на земельну ділянку або її частину може переходити на підставі цивільно-правових угод, а право користування - на підставі договору оренди. При відчуженні будівель та споруд, які розташовані на орендованій земельній ділянці, право на земельну ділянку визначається згідно з договором оренди земельної ділянки. У разі переходу права власності на будинок або його частину від однієї особи до іншої за договором довічного утримання право на земельну ділянку переходить на умовах, на яких вона належала попередньому власнику.

    При переході права власності на будівлю та споруду до кількох осіб право на земельну ділянку визначається пропорційно часткам осіб у вартості будівлі та споруди, якщо інше не передбачено у договорі відчуження будівлі і споруди.

    При переході права власності на будівлю або споруду до громадян або юридичних осіб, які не можуть мати у власності земельні ділянки, до них переходить право користування земельною ділянкою, на якій розташована будівля чи споруда.

    Зазначена норма закріплює загальний принцип цілісності об’єкту нерухомості із земельною ділянкою, на якій цей об’єкт розташований. За цією нормою визначення правового режиму земельної ділянки перебуває у прямій залежності від права власності на будівлю і споруду та передбачається механізм роздільного правового регулювання нормами цивільного законодавства майнових відносин, що виникають при укладенні правочинів щодо набуття права власності на нерухомість, і правового регулювання нормами земельного і цивільного законодавства відносин при переході прав на земельну ділянку у разі набуття права власності на нерухомість.

    При цьому при застосуванні положень статті 120 ЗК України у поєднанні з нормою статті 125 ЗК України слід виходити з того, що у випадку переходу права власності на об’єкт нерухомості у встановленому законом порядку, право власності на земельну ділянку у набувача нерухомості виникає одночасно із виникненням права власності на зведені на земельній ділянці об’єкти. Це правило стосується й випадків, коли право на земельну ділянку не було зареєстроване одночасно з правом на нерухомість, однак земельна ділянка раніше набула ознак об’єкта права власності.

    Виникнуть додаткові питання, натискайте кнопку "звернутись" біля мого фото. Постараюсь Вам допомогти!

    Айвазян Юрий Климентьевич

    Альона!

    На доповнення до моєї відповіді...

    Міністерство юстиціє дає чіткий алгоритм дій, необхідний для приватизації зімельної ділянки під будинком. Тому я подумав, що Вам буде корисно з ним ознайомитись:

    Для приватизації земельної ділянки з житловим будинком необхідно пройти чотири етапи збору необхідної документації і погоджень з державними органами.

    Як зазначили у відомстві, земельний кодекс передбачає наступні розміри присадибної земельної ділянки для майбутньої безоплатної передачі:

    • у селах − не більше 0,25 гектара;
    • у селищах − не більше 0,15 гектара;
    • у містах − не більше 0,10 гектара.

    Після цього громадянин, який виявив бажання приватизувати земельну ділянку, якою він користується та на якій розташований житловий будинок, що перебуває у його власності, повинен пройти декілька етапів.

    Етап 1. Виготовлення технічної документації

    Технічна документація потрібна для встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) на земельну ділянку з цільовим призначенням для будівництва та обслуговування житлового будинку господарських будівель і споруд.

    Зокрема громадяни можуть ознайомитися з переліком сертифікованих інженерів-землевпорядників, які є у держреєстрі.

    Процес виготовлення технічної документації передбачає:

    • виїзд інженера-геодезиста зі спеціальним обладнанням для проведення кадастрового фільмування;
    • встановлення (відновлення) межі земельної ділянки в натурі (на місцевості);
    • за результатами робіт замовнику видається: технічна документація на земельну ділянку, а також диск з технічною документацією у електронній формі та документом, що містить відомості про результати робіт із землеустрою, які підлягають внесенню до Державного земельного кадастру.
    Етап 2. Реєстрація ділянки у Держземкадастрі

    У Мін'юсті вказали, що для реєстрації земельної ділянки у Держземкадастрі необхідно звернутись до державного кадастрового реєстратора з:

    • заявою про внесення відомостей до Держземкадастру за формою, встановленою порядком його ведення, затвердженого постановою Кабміну від 17 жовтня 2015 року № 1051;
    • технічною документацією у паперовій та електронній формі;
    • електронним документом, що містить відомості про результати робіт із землеустрою, які підлягають внесенню до Держземкадастру відповідно до вимог закону "Про Державний земельний кадастр";
    • документом, який підтверджує повноваження представника діяти від імені заявника (у разі подання заяви уповноваженою заявником особою).

    "Процес державної реєстрації земельної ділянки у Державному земельному кадастрі не може перевищувати 14 днів з моменту подачі документів та є безоплатною послугою для громадянина. Після вказаної державної реєстрації замовник отримує витяг з Державного земельного кадастру, який містить, зокрема, кадастровий номер земельної ділянки", — зазначили у міністерстві.

    Етап 3. Рішення органу місцевого самоврядування

    Для подачі клопотання щодо отримання рішення органу місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у приватну власність потрібно додати:

    • розроблену технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості);
    • витяг з Держземкадастру.
    Етап 4. Реєстрація права власності на земельну ділянку

    За послугу реєстрації права власності на земельну ділянку у Держреєстрі речових прав на нерухоме майно стягується плата у розмірі 0,1 прожиткового мінімуму для працездатних осіб (230 грн).

    Для цього необхідно звернутися до центру надання адміністративних послуг за місцеперебуванням земельної ділянки або до нотаріуса з:

    • заявою встановленої форми;
    • копіями документа, що посвідчує особу та реєстраційного номера облікової картки платника податків (під час подання необхідно пред’явити оригінали таких документів);
    • рішенням відповідного органу про передачу земельної ділянки у власність;
    • витягом із Держземкадастру про земельну ділянку;
    • документом, що підтверджує внесення плати за державну реєстрацію права власності на нерухоме майно;
    • документом, який підтверджує повноваження представника діяти від імені заявника (у разі подання заяви уповноваженою заявником особою).

    Після внесення відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно державний реєстратор видає заявнику витяг про проведену державну реєстрацію права власності на земельну ділянку, на якій розташований приватний житловий будинок.

    Корнійчук Євген Іванович
    3.8%

    Доброго дня, після оформлення право власності продавцем, він вам зможе продати дім за договором куплі продажу, після чого ви зможете приватизувати земельну ділянку.

    Більш детально за посиланням

    https://igov.org.ua/subcategory/1/7/situation/37

    Якщо я допоміг вирішити ваше питання ставте ✅ біля фото підтримайте лайком залиште відгук.

    Для детальної консультації натискайте кнопку звернутися.

    Дерій Владислав Олегович
    6.3%

    Доброго дня!

    Спочатку продавець повинен отримати свідоцтво про спадщину та оформити право власності на будинок.

    Потім Ви купуєте даний об'єкт нерухомості та приватизуєте ділянку на якій він розташований.

    Відповідно до ч.1 ст. 118 Земельного кодексу України, Вам для приватизації земельної ділянки у межах норм безоплатної приватизації на якій розташовані жилий будинок, господарські будівлі, споруди, що перебувають у Вашій власності, необхідно подати клопотання з додатками у вигляді технічної документації до відповідного органу місцевого самоврядування (міської, селищної, сільської ради), що передає земельні ділянки комунальної власності у власність.

    При виникненні додаткових питань натискайте "Звернутися". Всього доброго!

    Адвокат Евгений Александрович
    10%

    Доброго вечора, Альона!

    З прийняттям Закону України від 28.04.2021 №1423-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин» (далі – Закон № 1423) відбулась так звана децентралізація землеустрою, а саме - спрощення землевпорядної документації та зменшення кількості погоджень та дозволів.

    Так, з 27.05.2021 громадянину не треба звертатися до органу місцевого самоврядування з проханням надати дозвіл на розроблення документації із землеустрою, якщо особа вже користується відповідною земельною ділянкою територіальної громади та хоче приватизувати її.

    Згідно з новою редакцією ст. ст. 118 Земельного кодексу України, громадянин, заінтересований у приватизації земельної ділянки у межах норм безоплатної приватизації, що перебуває у його користуванні, у тому числі земельної ділянки, на якій розташовані жилий будинок, господарські будівлі, споруди, що перебувають у його власності, подає до органу місцевого самоврядування, що представляє відповідну територіальну громаду, клопотання про передачу йому такої ділянки у власність.

    Ця норма стосується і земельних ділянок, право на які виникло раніше. І це є досить логічним, так як у разі виникнення права раніше або розміщення на земельній ділянці будівель та споруд, які належать особі, що звертається з відповідним клопотанням, сам дозвіл носив формальний характер.

    Віднині громадянин пише клопотання, до якого додається розроблена відповідно до Закону України "Про землеустрій" технічна документація із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), що за нових правил замовляється громадянином без надання дозволу на її розроблення. А відповідний орган місцевого самоврядування у місячний строк з дня отримання технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) приймає рішення про її затвердження та передачу земельної ділянки у власність або вмотивоване рішення про відмову.

    Однак відтепер дещо змінився порядок прийняття місцевими радами рішень про відчуження земельних ділянок з власності територіальних громад. Частину другу ст. 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» доповнили новим абзацом, згідно з яким рішення ради щодо безоплатної передачі земельної ділянки комунальної власності у приватну власність (крім земельних ділянок, що перебувають у користуванні громадян, та випадків передачі земельної ділянки власнику розташованого на ній жилого будинку, іншої будівлі, споруди) приймається не менш як двома третинами голосів депутатів від загального складу ради.

    Норма у 2/3 голосів депутатів місцевої ради, щодо безоплатної передачі земель комунальної власності у приватну - є обмежувальною нормою, яка буде захищати від корупційних дій на місцевому рівні.

    Отже, при прийнятті відповідних рішень тепер потрібно чітко розмежувати земельні ділянки на 2 категорії:

    1) землі, які передаються безоплатно з комунальної у приватну власність та перебувають у користуванні громадян або на земельній ділянці розташований житловий будинок, інша будівля чи споруда, яка належить, громадянину, що звернувся з клопотанням про передачу земельної ділянки, а також земельні ділянки право на які виникло раніше (в цих випадках для прийняття рішення про передачу у власність достатньо звичайної більшості);

    2) інші земельні ділянки, які передаються безоплатно з комунальної власності у приватну власність (в цих випадках для прийняття відповідного рішення раді необхідно зібрати 2/3 голосів депутатів від загального складу ради).

    Що стосується невитребуваних земельних часток (паїв), то у відповідності до Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вирішення питання колективної власності на землю, удосконалення правил землекористування у масивах земель сільськогосподарського призначення, запобігання рейдерству та стимулювання зрошення в Україні», до 2025 року громадянам надане право витребувати такі паї – тобто завершувати реалізацію свого права, яке виникло раніше. У разі не витребування потенційними власниками відповідного майна у встановлений законом строк (тобто до 01.01.2025 р.) ці земельні частки (паї) перейдуть до комунальної власності після проходження процедури визнання майна безхазяйним. Тому, якщо зараз громадяни звертаються із заявою про витребування своєї земельної частки (паю) до ОМС, то рішення про передачу такої земельної ділянки приймається більшістю голосів депутатів місцевої ради.

    Рішення з інших питань у земельній сфері ради продовжують приймати простою більшістю голосів.

    Всього доброго!

    Крикун Сергій  Павлович
    10%

    Закон України " Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1952-15#n320):

    "Стаття 28. Особливості державної реєстрації прав на земельні ділянки державної та комунальної власності

    1. Рішення органів державної влади або органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у власність або користування (постійне користування, оренду, користування земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітевзис), користування чужою земельною ділянкою для забудови (суперфіцій), сервітут) можуть прийматися за відсутності державної реєстрації права власності держави чи територіальної громади на таку земельну ділянку в Державному реєстрі прав...

    Стаття 31. Особливості державної реєстрації прав на об’єкти нерухомого майна, що були закінчені будівництвом до 5 серпня 1992 року та розташовані на територіях сільських, селищних, міських рад, якими відповідно до законодавства здійснювалося ведення погосподарського обліку...

    1. Для проведення державної реєстрації прав власності на індивідуальні (садибні) житлові будинки, садові, дачні будинки, господарські (присадибні) будівлі і споруди, прибудови до них, що були закінчені будівництвом до 5 серпня 1992 року та розташовані на територіях сільських, селищних, міських рад, якими відповідно до законодавства здійснювалося ведення погосподарського обліку, і щодо зазначених об’єктів нерухомості раніше не проводилася державна реєстрація прав власності, подаються:

    1) виписка із погосподарської книги, надана виконавчим органом сільської ради (якщо такий орган не створений - сільським головою), селищної, міської ради або відповідною архівною установою;

    2) документ, що посвідчує речове право на земельну ділянку під таким об’єктом, крім випадку, коли таке речове право зареєстровано в Державному реєстрі прав.

    Для здійснення державної реєстрації прав власності на зазначені об’єкти документом, що посвідчує речові права на земельну ділянку під таким об’єктом, може також вважатися рішення відповідної ради про передачу (надання) земельної ділянки в користування або власність.

    2. Для проведення державної реєстрації прав власності на індивідуальні (садибні) житлові будинки, садові, дачні будинки, господарські (присадибні) будівлі і споруди, прибудови до них, що були закінчені будівництвом до 5 серпня 1992 року та розташовані на територіях сільських, селищних, міських рад, якими відповідно до законодавства здійснювалося ведення погосподарського обліку, проведення технічної інвентаризації щодо зазначених об’єктів нерухомості є необов’язковим...

    Стаття 32. Надання інформації з Державного реєстру прав...

    Порядок надання інформації з Державного реєстру прав визначається Кабінетом Міністрів України.".

    "ПОРЯДОК надання інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно" (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1127-2015-%D0%...):

    "2. Терміни, що вживаються у цьому Порядку, мають таке значення:

    надавач інформації з Державного реєстру прав - державний реєстратор прав на нерухоме майно (далі - державний реєстратор), адміністратор центру надання адміністративних послуг або помічник нотаріуса...

    5... Пошук відомостей про зареєстровані речові права здійснюється за одним або декількома з таких ідентифікаторів:

    щодо нерухомого майна:

    - кадастровий номер земельної ділянки;...

    щодо суб’єкта речового права, обтяження - фізичної особи:

    - прізвище, ім’я та (за наявності) по батькові;

    - номер запису в Єдиному державному демографічному реєстрі;

    - номер та за наявності серія документа, що посвідчує таку особу;

    - реєстраційний номер облікової картки платника податків;

    щодо суб’єкта речового права, обтяження - юридичної особи:

    - повне найменування юридичної особи;

    - ідентифікаційний код згідно з ЄДРПОУ.

    За зазначеними особою параметрами пошуку щодо нерухомого майна надаються відомості про зареєстровані речові права щодо такого нерухомого майна.".

    ---

    Доброї ночі, пані Альоно! Я не знаюсь на земельному законодавстві, але за приписом наведеної ст.28 Закону у випадку державної реєстрації права власності на земельну ділянку (наявності кадастрового номера) орган місцевого самоврядування вже не може приймати рішення про передачу цієї ділянки у власність. Тобто, оскільки ділянка має кадастровий номер, то вона має власника. Зверніться до, зокрема, помічника нотаріуса про надання інформації з Реєстру речових прав щодо власника цієї земельної ділянки.

    Гончаренко Константин
    12.5%

    Доброго дня!

    Це можливо , нехай спадкоємець оформлює ,вступає у спадок. Отримує свідоцтво про право на спадщину та уже ,як власник продає Вам майно за нотаріальним договором купівлі-продажу, з внесенням даних про нового власника до реєстру речових прав,щодо Вас. Після того ,як Ви станете власником будинку, до Вас має автоматично перейти право власності на земельну ділянку в межах будинку і його допоміжних елементів. Це обумовлено тим, що при виникненні права власності на нерухоме майно, наприклад будинок, власник набуває автоматично право власності на землю під будинком, тобто ту земельну ділянку, на якій стоїть будинок, а також у такої людини виникають права на територію навколо будинку, необхідну для обслуговування будинку.

    дом можно продать без приватизации земли, она при этом остается коммунальной. Вам нужно обратиться в Держкомзем (Держгеокадастр)за справкой, что земля не приватизирована. Согласно ГКУ обязательное условие договора – наличие кадастрового номера. Для его присвоения следует обратиться землеустроительную организацию, которая занимается разработкой технической документации. При заключении договора на продажу жилой недвижимости нотариусу необходимы такие документы:

    подтверждение кадастрового номера;

    правоустанавливающие документы на дом;

    техпаспорт на дом;

    акт об оценке дома;

    справка о составе семьи;

    паспорт и код продавца и покупателя.

    При покупке жилого дома считается, что продается вся усадьба, если в договоре не оговорены другие условия. Земельный участок, на котором размещен дом, переходит в право пользования на тех же условиях, которые были установлены для предыдущего владельца. После продажи дома право на приватизацию земли переходит к покупателю.

    Вам нужно будет с правоустанавливающими документами как владельцу обратиться в гор совет для получения согласования нового проекта землеустройства для отведения участка под домом в Вашу собственность с дальнейшей выдачей решения рады с согласованием передачи участка под домом именно в Вашу собственность с выдачей отдельно решения рады об этом. Хочу отметить , что до завершение военного положения в Украине запрещено выдавать решение физ лицам на разработку проектов землеустройства под обьекты собственности или аренды. С уважением, Константин Гончаренко

    Пуха Наталія ТендерОк
    7.5%

    Доброго Дня

    Щодо Вашого питання

    Продаж громадянам і юридичним особам земельних ділянок державної (крім земельних ділянок, на яких розташовані об'єкти, які підлягають приватизації) та комунальної власності провадиться місцевими державними адміністраціями, Радою міністрів Автономної Республіки Крим або органами місцевого самоврядування в межах їх повноважень (ч. 1 ст. 128 Земельного кодексу України).

    Державні органи приватизації здійснюють продаж земельних ділянок, на яких розташовані об'єкти, які підлягають приватизації (ст. 171 Земельного кодексу України).

    Громадяни та юридичні особи, зацікавлені у придбанні земельних ділянок у власність, подають заяву (клопотання) до відповідного органу виконавчої влади або сільської, селищної, міської ради чи державного органу приватизації з зазначенням (ч. 2 ст. 128 Земельного кодексу України):

    місця розташування земельної ділянки;

    її цільового призначення, розміру та площі;

    згоди на укладення договору про оплату авансового внеску в рахунок оплати ціни земельної ділянки.

    До заяви (клопотання) додаються:

    документ, що посвідчує право користування земельною ділянкою (у разі його наявності), та документи, що посвідчують право власності на нерухоме майно (будівлі та споруди), розташоване на цій земельній ділянці (у разі наявності на земельній ділянці будівель, споруд);

    копія установчих документів для юридичної особи, а для громадянина - копія документа, що посвідчує особу.

    Орган державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим або орган місцевого самоврядування у місячний строк розглядає заяву (клопотання) і приймає рішення (ч. 3 ст. 128 Земельного кодексу України):

    про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (якщо такий проект відсутній) та/або про проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки (крім земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд);

    чи про відмову в продажу із зазначенням обґрунтованих причин відмови.

    Рішення Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевої державної адміністрації, сільської, селищної, міської ради про продаж земельної ділянки є підставою для укладання договору купівлі-продажу земельної ділянки (ч. 6 ст. 128 Земельного кодексу України).

    Договір купівлі-продажу земельної ділянки підлягає нотаріальному посвідченню. Документ про оплату або про сплату першого платежу (у разі продажу земельної ділянки з розстроченням платежу) є підставою для видачі державного акта на право власності на земельну ділянку та її державної реєстрації (ч. 7 ст. 128 Земельного кодексу України).

    В угоді повинно бути зазначено (ч. 2 ст. 132 Земельного кодексу України):

    назву сторін (прізвище, ім'я та по батькові громадянина, назва юридичної особи);

    вид угоди;

    предмет угоди (земельна ділянка з визначенням місця розташування, площі, цільового призначення, складу угідь, правового режиму тощо);

    документ, що підтверджує право власності на земельну ділянку;

    відомості про відсутність заборон на відчуження земельної ділянки;

    відомості про відсутність або наявність обмежень щодо використання земельної ділянки за цільовим призначенням (застава, оренда, сервітути тощо);

    договірну ціну;

    права та обов'язки сторін;

    кадастровий номер земельної ділянки;

    момент переходу права власності на земельну ділянку.

    Успіхів

    Иванюк Руслан Эдуардович

    Вітаю. Відповідно до законодавства, в Україні дозволено купувати і продавати землю, дарувати чи залишати у спадок, отримувати у власність шляхом приватизації.

    Давайте розглянемо основні операції, які можна проводити з земельною ділянкою, в залежності від того, кому він належить: державі чи фізичній особі.

    Якщо земля приватизована

    Тут все просто. Для укладення договору купівлі/продажу або оренди продавець і покупець звертаються до нотаріуса. Залежно від виду операції, Вам знадобиться грошова оцінка земельної ділянки. Вона буває двох видів: експертна (проводиться для визначення ринкової вартості ділянки, проводиться здебільшого при продажі землі) і нормативна (проводиться для визначення земельного податку, державного мита та орендної плати). Який саме вид грошової оцінки необхідний Вам, краще уточнити у нотаріуса.

    Якщо земля не приватизована

    Землю, що знаходиться у власності держави, можна орендувати або приватизувати.

    Оренда
    1. Щоб отримати право на оренду земельної ділянки, необхідно звернутися до відповідного державного органу (до керівництва села, району або в Держгеокадастр).
    2. Після позитивної відповіді необхідно розробити проект землеустрою, узгодити його і затвердити.
    3. Коли проект затверджено, державний орган видає Вам дозвіл користуватися землею на правах оренди.
    4. Ви укладаєте договір з державою і реєструєте його.
    Продаж
    1. Щоб купити або продати земельну ділянку, необхідно його приватизувати.
    2. Для цього Ви повинні звернутись з клопотанням до відповідний державний орган.
    3. Державний орган розглядає Ваше клопотання і надає дозвіл на розробку технічної документації на землю.
    4. Ви замовляєте технічну документацію у землевпорядної організації.
      1. Якщо Ви фактично користуєтеся земельною ділянкою, то землевпорядна організація передає Ваші документи в органи державного земельного кадастру (ДЗК). ДЗК видає Вам акт приватизації і ви реєструєте право власності на ділянку.
      2. Якщо Ви не користувалася ділянкою, то необхідно розробити проект землеустрою, узгодити його, пройти державну експертизу, затвердити проект і тільки потім отримувати акт приватизації в ДКЗ і зареєструвати право власності на землю.
    5. Коли всі документи і дозволи отримані, Ви можете викупити землю у держави.
    1. Як проводиться грошова оцінка земельних ділянок

    Грошова оцінка земельних ділянок залежно від призначення та порядку проведення поділяється на нормативну та експертну.

    Вартість земельної ділянки – це ймовірна сума грошей, яку може отримати власник земельної ділянки від її продажу.

    Ціна земельної ділянки – це гроші, сплачені за перехід права власності на земельну ділянку від продавця до покупця.

    Нормативна оцінкаЕкспертна оцінкаНа яких землях проводитьсяПроводиться на землях усіх категорій та форм власностіНе є постійною для усіх земель, проводиться при здійсненні цивільно-правових угод щодо земельних ділянок та прав на них.Мета проведенняВизначити розмір податків, державних мит, викупу земельних ділянок та іншеВизначити вартість об’єкта оцінкиПідстава
    • За рішенням органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування
    • На підставі договору
    • За рішенням суду
    • На підставі договору
    В яких випадках проводиться
    • Визначення розміру земельного податку, державного мита при міні
    • Спадкування та дарування земельних ділянок
    • Визначення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності
    • Визначення втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва
    • Розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд
    • Розробка показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.
    • Відчуження та страхування земельних ділянок, що належать до державної або комунальної власності
    • Застава земельної ділянки
    • Визначення інвестиційного вкладу в реалізацію інвестиційного проекту на земельні поліпшення
    • Визначення вартості земельних ділянок, якщо вони вносяться до статутного фонду господарського товариства
    • Визначення вартості при реорганізації, банкрутстві або ліквідації господарського товариства
    • Виділення або визначення частки держави чи територіальної громади у складі земельних ділянок, що перебувають у спільній власності
    • Відображення вартості земельних ділянок та права користування земельними ділянками у бухгалтерському обліку
    • Визначення збитків власникам або землекористувачам
    • Рішення суду
    Хто проводитьЮридичні особи, які є розробниками документації із землеустроюСуб’єкти оціночної діяльності у сфері оцінки земель, які отримали відповідну ліцензіюЗ якою періодичністю проводитьсяРаз на 5-7 років для земельних ділянок:
    • розташованих у межах населених пунктів;
    • сільськогосподарського призначення.
    Раз на 7-10 років для земельних ділянок:
    • розташованих за межами населених пунктів;
    • несільськогосподарського призначення.
    Проводиться в міру виникнення потребиЩо є результатом оцінкиТехнічна документація, яка затверджується сільською, селищною, міською радою. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель, отримати який можна на порталі державних послуг iGov.org.uaСкладається звіт про грошову оцінку.2. Як розробити проект землеустрою

    Проект землеустрою для відведення земельної ділянки є важливою стадією оформлення права власності на ділянку.

    Складається у разі:
    • зміни цільового призначення земельних ділянок;
    • формування нових земельних ділянок, зокрема у випадках:
      1. одержання безоплатно у власність;
      2. користування на умовах оренди.
    Основні етапи розробки проекту землеустрою1. Отримання дозволу на розробку

    Щоб отримати дозвіл на розробку проекту землеустрою, необхідно подати клопотання до місцевих органів влади:

    • місцевої (сільської, міської) ради, якщо земельна ділянка знаходиться в межах населеного пункту;
    • районної державної адміністрації, якщо земельна ділянка знаходиться поза межами населеного пункту;
    • обласного управління Держгеокадастру, якщо земельна ділянка поза межами населеного пункту та відноситься до категорії земель сільськогосподарського призначення.
    2. Розробка проекту

    Після отримання дозволу на виготовлення проекту відведення земельної ділянки Вам необхідно звернутись до відповідної землевпорядної організації, в штаті якої працюють сертифіковані інженери-землевпорядники, інженери-геодезисти, для розробки проекту землеустрою.

    3. Погодження готового проекту

    Розроблений землевпорядниками проект землеустрою підлягає погодженню в наступних організаціях:

    • місцеве управління Держгеокадастру;
    • місцевий відділ архітектури та містобудування;
    • інші організації (органи лісгоспу, водгоспу, охорони культурної спадщини, екології і т.і.) в окремих індивідуальних випадках.
    4. Затвердження проекту

    Після погодження проекту необхідно звернутись до того ж органу місцевої влади, який надавав дозвіл на розробку проекту землеустрою, та отримати рішення про затвердження проекту землеустрою. Замовити цю послугу Ви можете на порталі державних послуг iGov.org.ua

    Протягом 14 днів після подання погодженого проекту орган зобов’язаний прийняти рішення про його затвердження.

    Також на порталі iGov.org.ua можна скористатися послугою Видача відомостей з документації із землеустрою.

    3. Як зареєструвати земельну ділянку та права на неї

    Реєстрація права власності на земельну ділянку проходить в два етапи:

    • реєстрація безпосередньо земельної ділянки в Державному земельному кадастрі (послугу можна замовити на порталі iGov.org.ua);
    • реєстрація права власності на земельну ділянку у районній (міській) реєстраційній службі Укрдержреєстру.
    Державна реєстрація земельної ділянкиРеєстрація права на земельну ділянкуДе здійснюєтьсяРеєстраційна служба за місцезнаходженням земельної ділянкиКим здійснюєтьсяДержавним кадастровим реєстратором центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносинОрганом державної реєстрації прав та нотаріусом, на якого покладаються функції державного реєстратораПідставаЗаява особи, якій надано дозвіл на розроблення документації із землеустроюВитяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянкуДодаткові документи
    • Погоджений та затверджений проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки
    • Спеціальний електронний обмінний файл (XML-файл)
    ___Результат
    1. Присвоюється кадастровий номер
    2. Безоплатно видається витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку
    Свідоцтво (або витяг) про право власності (користування) на земельну ділянку4. Як отримати право на оренду земельної ділянки

    Оренда землі – це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою. Орендарями землі можуть бути громадяни та юридичні особи України, іноземні громадяни і особи без громадянства, іноземні юридичні особи, міжнародні об'єднання і організації, а також іноземні держави.

    Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі:

    • рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування;
    • договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.

    Більш прозорим, законодавчо обґрунтованим та безпечним є отримання права оренди земельної ділянки на підставі рішення органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування. Ця процедура складається з 4 етапів.

    Етап 1. Клопотання про надання дозволу на розробку проекту землеустрою

    Подати клопотання про надання дозволу на разробку проекту землеустрою можна на порталі iGov.org.ua. У ньому зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки. В разі вилучення земельної ділянки у іншого землекористувача необхідна його письмова згода, засвідчена нотаріально.

    Етап 2. Розгляд клопотання

    Відповідний орган у місячний строк розглядає клопотання і дозволяє розробляти проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову.

    Етап 3. Розроблення та погодження проекту землеустрою

    Розроблений проект землеустрою подається до Комісії, яка протягом трьох тижнів з дня одержання проекту надає свій висновок щодо погодження проекту або відмови у його погодженні.

    Етап 4. Прийняття рішення щодо земельної ділянки

    Відповідний орган у двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою приймає рішення (можна замовити на iGov.org.ua) про надання земельної ділянки у користування підприємцеві.

    Право оренди земельної ділянки виникає після укладення договору оренди та його державної реєстрації.

    5. Як приватизувати земельну ділянку

    Набути право власності на земельну ділянку в Україні можливо на:

    • первинному ринку (приватизація землі);
    • вторинному ринку (спадщина, купівля-продаж та інші види цивільно-правових угод).

    В Земельному кодексі України відносини громадян з державою (територіальними громадами) у зв'язку з безкоштовною передачею їм землі визначаються як "безкоштовна приватизація". В земельному законодавстві платна приватизація як спосіб придбання землі взагалі не передбачена.

    Кожен громадянин України має право на безкоштовну ділянку із земель державної або комунальної власності. Для початку треба з’ясувати чи є бажана земельна ділянка вільною – вона не повинна мати власників та користувачів. Інформація про земельні ділянки (їх місце розташування, цільове призначення та площу) міститься у публічній кадастровій карті.

    Бувають випадки, коли ділянка перебуває у приватній власності, проте не внесена до Державного земельного кадастру. Тоді доцільно звернутися з письмовим запитом про надання публічної інформації щодо наявності земель державної чи комунальної власності (можна через iGov.org.ua), не наданих у власність або користування, до територіального органу Держгеокадастру України або до відділу містобудування та архітектури органу місцевого самоврядування.

    Порядок приватизації землі різний залежно від того, знаходиться ділянка в користуванні громадянина на момент початку приватизації чи ні.

    Ділянка може перебувати в користуванні у кількох випадках:
    1. Громадянин є власником житлового будинку, побудованого на землі, виділеній для будівництва ще в радянські часи. У цьому випадку не має значення, чи є власником будинку той, кому виділялась ділянка, або ж будинком володіє особа, яка отримала її у спадщину, внаслідок купівлі або дарування. Якщо з того моменту, коли в Україні було встановлено право безоплатної приватизації землі (з 15.03.1991 р.), власник житлового будинку правом його приватизації не скористався, вважається, що земля перебуває у його користуванні.
    2. Громадянин є членом садового або дачного кооперативу (товариства). Ділянка була виділена цією структурою в порядку, встановленому статутом.
    3. Ділянка знаходиться у фактичному користуванні громадянина, але у нього немає ніяких документальних свідоцтв, що підтверджують право власності. Таке буває у випадках, коли громадянин, наприклад, здійснив самовільне будівництво на землі, не відведеній йому для цієї мети.

    Приватизація земельної ділянки, що перебуває у фактичному користуванні, можлива за умови, що термін сумлінного, відкритого і безперервного користування такою ділянкою становить не менше 15 років. У цьому випадку у фактичного користувача з’являється право отримати ділянку по праву набувальної давності. Порядок отримання у власність такої землі не відрізняється від звичайної приватизації.

    Порядок приватизаціїДілянка не перебуває у користуванніДілянка знаходиться у користуванніЕтап 1. Звернутися з клопотанням до відповідного органуЩоб одержати у власність земельну ділянку, необхідно подати клопотання (можна через портал iGov.org.ua) до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає у власність земельні ділянки державної чи комунальної власності.У клопотанні зазначаються:
    • бажаний розмір земельної ділянки;
    • цільове призначення земельної ділянки.
    До заяви додаються:
    • копії паспорта громадянина та довідки про присвоєння йому індивідуального ідентифікаційного коду;
    • графічні матеріали, на яких показано бажане місце розташування земельної ділянки;
    • згода землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб)
    У клопотанні зазначаються:
    • місцезнаходження земельної ділянки
    • розмір земельної ділянки
    • підстави перебування земельної ділянки в користуванні
    До заяви додаються:
    • копії паспорта громадянина та довідки про присвоєння йому індивідуального ідентифікаційного коду;
    • один з документів залежно від того, до якої категорії відноситься земля:
      • копія правовстановлюючого документу;
      • довідка з дачного кооперативу (товариства), що заявник є членом цієї організації і що йому виділено земельну ділянку під певним номером згідно зі схемою організації території кооперативу, та копія цієї схеми;
      • докази, що підтверджують не менш ніж 15-річне сумлінне, відкрите і безперервне володіння земельною ділянкою.
    Етап 2. Розгляд клопотанняОтримання дозволу на виготовлення проекту землеустроюОрган, до якого подано клопотання, розглядає його в місячний термін, і дає дозвіл на виготовлення проекту землеустрою або дає вмотивовану відмову.Прийняття рішення про приватизаціюРішення приймається у місячний термін органами, в які громадянин подав заяву про приватизацію. У рішенні зазвичай дається дозвіл на виготовлення технічної документації для отримання акта на право приватної власності на землю або надається мотивована відмова у наданні такого дозволу.Етап 3. Виготовлення технічної документаціїГромадянин, який отримав дозвіл на виготовлення технічної документації, звертається в організацію, що має ліцензію на проведення землевпорядних робіт. Виготовлення технічної документації платне. Вартість варіюється в межах від 1 до 3 тис. грн. Таким чином, безоплатна приватизація виявляється не зовсім безкоштовною, оскільки при її здійсненні необхідно платити за послуги, без яких приватизувати землю неможливо.Етап 4:Узгодження проекту землеустроюРозроблений проект землеустрою подається для узгодження землевпорядної документації до спеціальної комісії, у яку входять:
    • представники територіального органу Держкомзему;
    • органу містобудування та архітектури;
    • територіального органу Мінприроди;
    • органу охорони культурної спадщини.
    Протягом трьох тижнів з дня отримання проекту комісія надає органу виконавчої влади або місцевого самоврядування висновок про погодження проекту землеустрою або про відмову в такому.Отримання акту приватизації в ДЗКЗазвичай організація, яка виконує землевпорядні роботи, передає необхідні для отримання акту документи до органів державного земельного кадастру (ДЗК). Безпосередньо там виготовляються і оформляються акти. Якщо громадянин видав землевпорядній організації відповідну довіреність, ця ж організація отримує виготовлений та оформлений акт в органах ДЗК, і передає його замовникові. Якщо доручення немає, замовник після отримання повідомлення про те, що акт готовий, сам їде і отримує його в органах ДЗК.Етап 5:Державна експертиза проекту землеустроюПісля узгодження проекту землеустрою комісія подає його до органу земельних ресурсів для проведення державної експертизи.Реєстрація права власності на земельну ділянкуЗавершальним етапом приватизації земельної ділянки є державна реєстрація права власності ділянку в органах державної реєстрації прав.Етап 6. Затвердження проекту землеустрою ділянки та надання її у власністьРішення приймається органом, до якого подавалося клопотання про приватизацію, у двотижневий строк з дня отримання ним узгодженого Комісією проекту землеустрою та позитивного висновку державної експертизи. Через iGov можна замовити надання копії такого рішення.___Етап 7. Отримання акту приватизації в ДЗКЗазвичай організація, яка виконує землевпорядні роботи, передає необхідні для отримання акту документи до органів державного земельного кадастру (ДЗК). Безпосередньо там виготовляються і оформляються акти. Якщо громадянин видав землевпорядній організації відповідну довіреність, ця ж організація отримує виготовлений та оформлений акт в органах ДЗК, і передає його замовникові. Якщо доручення немає, замовник після отримання повідомлення про те, що акт готовий, сам їде і отримує його в органах ДЗК.Етап 8. Реєстрація права власності на земельну ділянку в органах державної реєстрації прав.6. Як викупити земельну ділянку із державної та комунальної власності

    Викуп земельної ділянки з державної і комунальної власності здійснюється на підставі рішення органу місцевого самоврядування або виконавчої влади про продаж земельної ділянки шляхом укладення договору купівлі-продажу з органом місцевого самоврядування чи виконавчої влади. Викуп, на відміну від приватизації, може бути здійснено як фізичними, так і юридичними особами. Розміри земельних ділянок, які підлягають викупу, законодавчо не обмежені.

    Викуп земельної ділянки є винятком із загального правила продажу землі на конкурентних засадах і можливий лише в наступних випадках:

    • Ви є власником нерухомості, яка розташована на даній земельній ділянці;
    • Ви маєте намір викупити (понад норму, яка приватизується безкоштовно) земельну ділянку для ведення фермерського або особистого підсобного господарства, яка знаходиться у Вас в користуванні.

    Здійснення експертної грошової оцінки у випадку викупу обов'язкове – на її підставі визначається викупна вартість земельної ділянки.

    Етапи викупу земельної ділянки
    1. Подання заяви і документів для отримання дозволу на розробку проекту землевідведення.
    ГромадяниЮридичні особиУ заяві зазначаються:
    • місце розташування земельної ділянки;
    • цільове призначення земельної ділянки;
    • розміри та площа;
    • згода на укладення договору про оплату авансового внеску в рахунок оплати ціни земельної ділянки.
    До заяви додаються:
    • документ, що посвідчує право користування земельною ділянкою (у разі наявності);
    • документи, що посвідчують право власності на нерухоме майно (будівлі та споруди), розташоване на цій земельній ділянці (у разі наявності будівель, споруд);
    • копія документа, що посвідчує особу;
    • копія довідки про присвоєння громадянину індивідуального ідентифікаційного коду.
    • копія установчих документів;
    • свідоцтво про державну реєстрацію суб'єкта підприємницької діяльності.
    1. Укладення договору про оплату авансового внеску в рахунок оплати вартості земельної ділянки.
    2. Отримання дозволу на розробку проекту землевідведення земельної ділянки (якщо такий проект відсутній).
    3. Розробка проекту землевідведення та його узгодження.
    4. Державна експертиза проекту землевідведення.
    5. Проведення грошової оцінки землі.
    6. Прийняття рішення про продаж земельної ділянки.
    7. Укладення договору купівлі-продажу та його нотаріальне посвідчення.
    8. Оформлення державного акта на землю (після сплати повної вартості земельної ділянки або сплати першого платежу – у разі продажу земельної ділянки з розстроченням платежу)
    7. Як успадкувати земельну ділянку

    Спадкування земельної ділянки здійснюється за законом або заповітом.

    За заповітом

    Заповітом є особисте розпорядження дієздатної фізичної особи (заповідача) на випадок своєї смерті щодо всієї спадщини або її частини.

    Спадкоємцем за заповітом є особа, визначена у заповіті. Якщо до спадщини входить земельна ділянка, яка належала спадкодавцю на праві власності або користування, то право власності переходить до спадкоємців на загальних підставах, із збереженням її цільового призначення.

    При спадкуванні земельної ділянки або права довічного успадкованого володіння у спадок переходять також поверхневий (ґрунтовий) шар, водні об'єкти, що знаходяться на ньому рослини, які знаходяться в межах цієї земельної ділянки.

    До спадкоємців житлового будинку, інших будівель та споруд переходить право власності або право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені.

    Слід зауважити, що є певне коло осіб, які мають право на обов’язкову частку у спадщині: малолітні, неповнолітні, повнолітні непрацездатні діти спадкодавця, непрацездатна вдова (вдівець) та непрацездатні батьки спадкують, незалежно від змісту заповіту, половину частки, яка належала б кожному з них уразі спадкування за законом. Заповідач не може позбавити права на спадкування цих осіб, навіть, якщо у заповіті вони не будуть зазначені.

    За законом

    У разі відсутності заповіту, визнання його недійсним, неприйняття спадщини або відмови від її прийняття спадкоємцями, а також у разі неохоплення заповітом усієї спадщини, здійснюється спадкування за законом. Спадкоємці за законом поділяються на декілька черг і кожна з них успадковує майно лише, якщо попередня черга його не успадкувала.

    Слід нагадати, що земельна ділянка може успадковуватися лише тоді, коли у її власника є правовстановлюючий документ, що посвідчує його право власності на таку земельну ділянку:

    • державний акт на право власності на земельну ділянку;
    • угода про перехід права власності на земельну ділянку з долученим до неї державним актом на право власності на земельну ділянку з відповідними відмітками нотаріуса та територіального органу земельних ресурсів про перехід такого права;
    • свідоцтво про право на спадщину з долученим до нього державним актом на право власності на земельну ділянку спадкодавця з відповідними відмітками нотаріуса та територіального органу земельних ресурсів про перехід такого права до спадкоємців.

    Якщо одна земельна ділянка успадковується одним спадкоємцем, нотаріус одразу робить відмітку на державному акті про перехід права власності на успадковану земельну ділянку до спадкоємця і віддає його разом із свідоцтвом про право на спадщину.

    Особливості спадкування земельної ділянки кількома спадкоємцями

    Якщо майно належало кільком особам на праві спільної власності, то після смерті однієї з них спадщина відкривається тільки на належну цій особі частку, яка спадкується на загальних підставах.

    У випадку спадкування однієї земельної ділянки декількома спадкоємцями нотаріус має видати свідоцтво про право на спадщину кожному спадкоємцеві, де зазначає частку у праві власності на земельну ділянку з долученою до нього нотаріально посвідченою копією державного акта на право власності на земельну ділянку спадкодавця. Потім спадкоємці спільно звертаються до землевпорядної організації, яка має ліцензію на проведення робіт із землеустрою, щодо виготовлення державного акта на право спільної часткової власності на земельну ділянку.

    8. Як отримати земельну ділянку учасникам АТО

    Загалом, право на безоплатне отримання у власність земельних ділянок в учасників антитерористичної операції таке саме, як і в інших громадян, але учасники АТО мають право на першочергове відведення земельних ділянок для індивідуального житлового будівництва, садівництва і городництва.

    Окрім стандартного пакету документів, учасник АТО додає до клопотання документ, що підтверджує участь в антитерористичній операції (посвідчення, довідка, наказ тощо).

    Іноді учасники АТО хибно вважають, що коли земельні ділянки надаються безкоштовно, то і проект землеустрою повинен також бути безкоштовним. Тому слід наголосити, що землевпорядна документація виготовляється спеціальними фірмами на платній основі, а не за рахунок держави.

    Александр Михайлович
    5.6%

    Доброго дня!

    Покупка участка на котором дом, но земля не приватизированная - відповідно до ст. 120 ЗК у разі набуття права власності на житловий будинок, що перебувають у власності, користуванні іншої особи, припиняється право власності, право користування земельною ділянкою, на якій розташовані ці об’єкти. До особи, яка набула право власності на жилий будинок, будівлю або споруду, розміщені на земельній ділянці, що перебуває у власності іншої особи, переходить право власності на земельну ділянку або її частину, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення.

    Ст. 377 ЦК вказує на розмір та кадастровий номер земельної ділянки, як істотну умову договору відчуження житлового будинку, якщо право на земельну ділянку переходить у зв’язку з переходом права власності на житловий будинок.

    Ч.1 ст. 120 ЗК визначено, що право на земельну ділянку переходить до набувача житлового будинку, якщо ця земельна ділянка належала відчужувачу на праві власності.

    ч. 1 ст. 377 ЦК визначено, що право на земельну ділянку переходить до набувача житлового будинку, якщо ця земельна ділянка належала відчужувачу на праві власності або на праві користування.

    Отже, дія ст. 120 ЗК та ст. 377 Цивільного кодексу України, в частині обов’язкової вказівки у договорах відчуження житлового будинку, площі та кадастрового номеру земельної ділянки розповсюджується на ті об’єкти нерухомого майна, які розміщені на земельних ділянках, які відповідають ст. 79 Земельного кодексу України, тобто мають певне місце розташування, площу з установленими межами з визначеними щодо неї правами, що підтверджується відповідним договором або державним актом.

    Успіхів!

    Савченко Олександр
    5.6%

    Добрий вечір!

    Покупка участка на котором дом, но земля не приватизированная - на жаль, це неможливо. З недавніх пір, коли були внесені зміни до Цивільного кодексу України (далі - ЦКУ) та Земельного кодексу України (далі - ЗКУ), відчуження об'єкта нерухомості без земельної ділянки - неможливе. Такий висновок робимо, виходячи з таких положень законодавства:

    • Частина 2 статті 377 ЦКУ зазначає, що кадастровий номер і розмір земельної ділянки, яка переоформлюється в зв'язку з передачею права власності на об'єкт нерухомості, що на ній розташована (споруда, будівля або житловий будинок), є істотними умовами договору про відчуження цих об'єктів.
    • Частина 6 статті 120 ЗКУ також вказує, що кадастровий номер земельної ділянки (яка переоформлюється в зв'язку з передачею права власності на нерухомість, що на ній розташована) - це істотна умова договору, що передбачає передачу права власності на будь-який житловий будинок, будівлю або споруду.

    Підписання договору, що передбачає передачу права власності на нерухомість, яке пов'язане з переходом цього права на частину ділянки землі, відбувається після виділення такої частини в окрему ділянку і отримання ним свого кадастрового номера.

    Це означає, що неможливо дарувати будинок без землі, тому що кадастровий номер ділянки землі, на якій розташований будинок, повинен бути обов'язково вказаний в договорі дарування.

    Так, формально подарувати будинок без землі, а саме укласти сам договір дарування без кадастрового номера можна, але перехід права власності на нерухомість за таким документом не засвідчить жоден нотаріус, адже в ньому відсутня істотна умова.

    Що ж робити в ситуації, коли у продавця відсутні документи на землю. Ось коротка інструкція:

    1. Потрібно привласнити земельній ділянці номер у кадастрі.
    2. Після отримання кадастрового номера вказати його в договорі дарування будинку і звернутися до нотаріуса з метою оформлення права власності на вас.
    3. Залежно від того, хто володіє або користується земельною ділянкою, переоформити це право на себе.

    Нагадаємо, що відповідно до частини 1 статті 377 ЦКУ, якщо ви отримали право власності на будівлю, споруду, житловий будинок (якщо тільки він не багатоквартирний), то до вас переходить і право власності або користування на ділянку землі, що вони на ньому розташовані, без зміни її цільового призначення в обсязі та на умовах, встановлених для попереднього власника або користувача землі.

    У зв'язку з цим доцільно буде згадати про проект Закону № 0850 від 29.08.2019 про єдину правову частку земельної ділянки та розташованого на ній об'єкту нерухомості, прийнятому Верховною Радою України 02 лютого 2021 року.

    В найближчому часі цей Закон опублікують і вступлять у силу нові правила - право оренди / користування земельною ділянкою буде переходити автоматично до нового власника в разі набуття права власності на нерухомість, що на ньому розташована. А право попереднього орендаря / користувача на цю землю буде припинятися в силу закону, і для цього не треба жодних додаткових актів, рішень тощо.

    Конкретніше процедура передачі права оренди або користування на землю під придбаним об'єктом нерухомості буде виглядати так:

    1. Якщо земля в оренді:

    Ви як новий власник будинку, споруди тощо повідомляєте власника землі про реєстрацію вашого права власності на нерухомість (протягом 10 днів з моменту реєстрації) і пропонуєте укласти з вами договір на оренду.

    Власник землі зобов'язаний повідомити попереднього орендаря про те, що тепер новий власник об'єкта - ви, і протягом 30 днів розірвати договір оренди з ним і підписати новий з вами.

    1. Якщо земля на праві користування:

    Орган виконавчої влади або місцевого самоврядування зобов'язаний протягом 30 днів з моменту реєстрації вами права власності на нерухомість припинити право постійного користування земельною ділянкою попереднього власника і передати землю в користування вам.

    Врахуйте ці нюанси, якщо виявиться, що земля під подарованим вам будинком знаходиться у когось в оренді або постійному користуванні.

    Таким чином, як нам уже відомо, договір дарування будинку без землі - недійсний, обов'язково потрібно отримати кадастровий номер земельної ділянки та вказати його в умовах договору.

    Кадастровий номер - це унікальний номер кожної земельної ділянки, що містить 19 символів і закріплюється за ним назавжди.

    Для отримання кадастрового номера власник будинку зобов'язаний:

    1. Звернутися в сертифіковану землевпорядну організацію. Фахівці цієї фірми проведуть геодезичну зйомку самої ділянки і нерухомості, розташованої на ній зроблять відповідні заміри і складуть план ділянки.
    2. Землевпорядна організація підготує технічну документацію на землю і погодить її в територіальному органі Геокадастр.
    3. Після всіх узгоджень земельна ділянка отримає свій унікальний кадастровий номер.

    Успіхів!


Похожие вопросы


Кодексы Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України