Задайте питання юристу

836 юристів готові відповісти зараз

Відповідь за ~15 хвилин

Задати питання на сайті

Нерухомість, 14 червня 2023, питання №86777 1000₴

Чи можливе оформлення території біля будинку?

Добрий день. Ситуація така. Купив нещодавно нову квартиру, яка знаходиться на 1 поверсі 2-ох поверхового будинку. Осбб немає. З будинку можна вийти двома шляхами: 1)одразу до головної дороги з тротуаром; 2)з іншої сторони невеличкий вузький дворик, який переходить до двору де є дитяча площадка і декілька гаражів. В цьому вузькому дворику, в кінці, попередній власник зробив накриття(дашок на 4-ох залізних палках) для того, щоб тримати машину. а отже тепер я можу тримати там машину. І він домовився усно з сусідами, що буде тримати там машину.
Після того як я купив квартиру, сусіди підійшли і сказали, що хочуть робити осбб. Якщо я зроблю осбб, то чи зможу далі ставити машину на місце під дашком? чи тоді то місце всіх буде? чи може спочатку якось оформити місце можна? якщо осбб не робити, то кажуть що там(у вузькому дворику) хочуть ще інші люди зробити будинок з проходом в арці. А осбб можливо дасть змогу зашкодити іншим людям забудувати вузький дворик. Як краще мені в цій ситуації зробити? чи куди треба звернутись?

Відповіді юристів (7)

    Гуща Юрій Миколайович
    5%
    Гуща Юрій Миколайович 11 місяців тому

    Юрист, м. Чернігів, 10 років досвіду

    Вітаю.

    ЗАКОН УКРАЇНИ

    Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку

    https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/417-19#n34

    ...

    Стаття 6. Права співвласників багатоквартирного будинку

    1. Співвласники мають право:

    1) вільно користуватися спільним майном багатоквартирного будинку з урахуванням умов та обмежень, встановлених законом або рішенням співвласників;

    2) брати участь в управлінні багатоквартирним будинком особисто або через представника;

    3) одержувати інформацію про технічний стан спільного майна багатоквартирного будинку, умови його утримання та експлуатації, витрати на утримання спільного майна багатоквартирного будинку та надходження, отримані від його використання;

    4) безоплатно одержувати інформацію про суб’єктів права власності на всі квартири та нежитлові приміщення у багатоквартирному будинку і площу таких квартир та приміщень у порядку і межах, визначених законом;

    5) ознайомлюватися з рішеннями (протоколами) зборів співвласників, листками опитування, робити з них копії;

    6) на відшкодування винною особою збитків, завданих спільному майну багатоквартирного будинку, у розмірі, що відповідає частці кожного співвласника;

    7) інші права, визначені законом.

    2. Реалізація співвласником своїх прав не може порушувати права інших співвласників.

    3. У разі відчуження квартири чи нежитлового приміщення новий власник набуває усіх прав попереднього власника як співвласника.

    Стаття 7. Обов’язки співвласників багатоквартирного будинку

    1. Співвласники зобов’язані:

    1) забезпечувати належне утримання та належний санітарний, протипожежний і технічний стан спільного майна багатоквартирного будинку;

    2) забезпечувати технічне обслуговування та у разі необхідності проведення поточного і капітального ремонту спільного майна багатоквартирного будинку;

    3) використовувати спільне майно багатоквартирного будинку за призначенням;

    4) додержуватися вимог правил утримання багатоквартирного будинку і прибудинкової території, правил пожежної безпеки, санітарних норм;

    5) виконувати рішення зборів співвласників;

    6) забезпечувати додержання вимог житлового і містобудівного законодавства щодо проведення реконструкції, реставрації, поточного і капітального ремонтів, технічного переоснащення приміщень або їх частин;

    7) відшкодовувати збитки, завдані майну інших співвласників та спільному майну багатоквартирного будинку;

    8) додержуватися чистоти в місцях загального користування і тиші згідно з вимогами законодавства;

    9) забезпечувати поточний огляд і періодичне обстеження прийнятого в експлуатацію в установленому законодавством порядку багатоквартирного будинку протягом усього життєвого циклу будинку та нести відповідальність за неналежну експлуатацію згідно із законом;

    10) своєчасно сплачувати за спожиті житлово-комунальні послуги.

    2. Кожний співвласник несе зобов’язання щодо належного утримання, експлуатації, реконструкції, реставрації, поточного і капітального ремонтів, технічного переоснащення спільного майна багатоквартирного будинку пропорційно до його частки співвласника.

    3. У разі відчуження квартири чи нежитлового приміщення новий власник набуває усіх обов’язків попереднього власника як співвласника.

    У зв’язку з тим, що по факту Ви не набули право власності на навіс разом з квартирою, то гарантувати Вам ніхто не зможе те, що виключно Ви будете користуватись згаданим місцем на прибудинковій території.

    Але, в принципі, теоретично можливо після утворення ОСББ винесення питань на заг.збори щодо надання у користування певної площі прибуд.території окремим співвласникам.

    Промський Євгеній Сергійович
    25%
    Промський Євгеній Сергійович 11 місяців тому

    Адвокат, м. Київ, 4 роки досвіду

    Добрий день!

    Відповідь на ваше питання залежить від того, кому належить земельна ділянка, де стоїть Ваш автомобіль, за планами населеного пункту та кадастровою картою.

    Якщо ця земля належить територіальній громаді (що малоймовірно, виходячи з вашого питання), то ви можете укласти договір оренди цієї земельної ділянки.

    Якщо це прибудинкова територія і належить співвласникам будинку (що більш ймовірно), то доля цієї земельної ділянки має вирішуватись за згодою співвласників будинку. У такій ситуації рекомендую Вам створити ОСББ. Це перешкодить іншим людям забудувати дворик. До того ж ви можете укласти договір оренди з ОСББ, що набагато простіше. До того ж, ваші внески йтимуть на користь будинку, що вигідно іншим співмешканцям.

    При виникненні додаткових питань натискайте кнопку "Звернутися". Буду радий допомогти.

    Айвазян Юрий Климентьевич
    25%

    Доброго дня, Андрію!

    Перш за все, Ви повинні знати, що право власності/користування прибудинковою територією розповсюджується на:

    • Земельні ділянки, на яких розташовані багатоквартирні будинки, а також належні до них будівлі, споруди та прибудинкові території державної або комунальної власності, надаються в постійне користування підприємствам, установам і організаціям, які здійснюють управління цими будинками.
    • Земельні ділянки, на яких розташовані багатоквартирні будинки, а також належні до них будівлі, споруди та прибудинкова територія, що перебувають у спільній сумісній власності власників квартир та нежитлових приміщень у будинку, передаються безоплатно у власність або в постійне користування співвласникам багатоквартирного будинку в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Однак, варто зауважити, що станом на сьогоднішній день Кабінетом Міністрів України так і не визначено порядку передачі земельної ділянки співвласника багатоквартирного будинку, тому така процедура здійснюється за загальними правилами земельного законодавства.

    Розміри та конфігурація земельних ділянок, на яких розташовані багатоквартирні будинки, а також належні до них будівлі, споруди та прибудинкові території, визначаються на підставі відповідної землевпорядної документації.У разі знищення (руйнування) багатоквартирного будинку майнові права на земельну ділянку, на якій розташовано такий будинок, а також належні до нього будівлі, споруди та прибудинкова територія, зберігаються за співвласниками багатоквартирного будинку.Порядок використання земельних ділянок, на яких розташовані багатоквартирні будинки, а також належні до них будівлі, споруди та прибудинкові території, визначається співвласниками.У спільній сумісній власності перебувають земельні ділянки співвласників багатоквартирного будинку (частина друга статті 89 Земельного кодексу України).

    Володіння, користування та розпорядження земельною ділянкою спільної сумісної власності здійснюються за договором або законом. Співвласники земельної ділянки, що перебуває у спільній сумісній власності, мають право на її поділ або на виділення з неї окремої частки, крім випадків, установлених законом.Прибудинкова територія може перебувати у власності, у постійному або тимчасовому користуванні певних суб'єктів.Право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

    Прибудинкова територія включає:

    • територію під житловим будинком (житловими будинками);
    • проїзди та тротуари;
    • озеленені території;
    • ігрові майданчики для дітей дошкільного та молодшого шкільного віку;
    • майданчики для відпочинку дорослого населення;
    • майданчики для занять фізичною культурою;
    • майданчики для тимчасового зберігання автомобілів;
    • майданчики для господарських цілей;
    • майданчики для вигулювання собак;
    • інші території, пов'язані з утриманням та експлуатацією будинків та інших пов'язаних з ними об'єктів.

    Процес легалізації прибудови є досить специфічним. Передбачає деякі аспекти залежно від цільового призначення споруди. Крім того, на процес процедури узаконювання прибудови впливають такі фактори:

    • тип конструкції (капітальна чи ні);
    • рік зведення;
    • площу та ін.

    Узаконення капітальних об’єктів виконується за загальною процедурою отримання дозволів. Некапітальним це не потрібно. Оформити об’єкт можна буквально перед введенням в експлуатацію, тобто вже за фактом зведення. Однак, краще робити все ще на стадії підготовки робіт з будівництва, щоб запобігти виникненню можливих проблем.

    Легалізація прибудов – гнучкий у виконанні процес. Нюанси оформлення відрізняються залежно від характеристик об’єкта, року його зведення, місця розташування та площі. Ще на процедуру узаконення впливають тип об’єкта, до якого буде прибудовано нову будівлю (житлову або нежитлову) та її технічні характеристики. В більшості випадків, коли призначення об'єктів не пов'язане з підприємницькою діяльністю, то і їх легалізація не є обов'язковою.

    Станом на зараз діє Постанова КМУ №406 від 07.06.2017 року, якою затверджено Перелік будівельних робіт, які не потребують документів, що дають право на їх виконання, та після закінчення яких об’єкт не підлягає прийняттю в експлуатацію. Вказана Постанова набрала чинності 10.06.2017 року.

    Згідно Постанови прибудова – це частина будівлі, зведена за межами її капітальних несучих конструкцій. Має одну або більше спільних капітальних стін з будинком. Це допоміжна споруда зі входом з основної будівлі. Прибудови бувають житловими і нежитловими. До житлових відноситься прибудована одна або кілька кімнат, до нежитлових – веранда, сіни, тамбур, кухня, балкон та інші приміщення. Споруда може бути опалюваною і неопалюваною. Основні вимоги до прибудови: не перекриває проїзд автомобілів; зберігає естетичний вигляд будинку; не закриває огляд з вікон сусідів.

    ВИСНОВОК:

    Вам варто пам'ятати, що прибудинкова територія – є спільною власністю співвласників квартир, а отже вони мають право самостійно визначати юридичну долю прибудинкової території (наприклад, чи використовувати її як дитячий майданчик, здійснювати благоустрій чи для паркування власних автомобілів).

    Отже для вирішення питання по "легалізації" Вашого навісу для паркування авто приймати ніяких окремих рішень не потрібно, тому що така прибудова не має ознак фундаментальної конструкції.

    Що буде, коли співласники Вашого будинку приймуть рішення організуватись в ОСББ, сказати наразі важко. Проте якщо Ваш навіс для авто нікому не заважає, то і чіпати Вас, відповідно, ніхто не повинен.

    Будуть нез'ясовані питання чи потреба продовжити розмову персонально, тисніть кнопку "звернутись" біля мого фото. Постараюсь Вам допомогти!

    Корнійчук Євген Іванович
    10%

    Доброго дня, Якщо буде утворено ОСББ, це ні як вам не завадить а навпаки ви зможете легалізовате своє місце під автомобіль шляхом укладання договору оренди, це вирішується загальними сборами ОСББ.

    Об'є́днання співвла́сників багатокварти́рного буди́нку, або ОСББ — це неприбуткова юридична особа, створена власниками квартир та/або нежитлових приміщень багатоквартирного будинку для спільного користування, утримання та управління своїм будинком та прибудинковою територією, а також для юридичного оформлення їхніх майнових прав на будинок та прибудинкову територію.

    ОСББ є однією із форм управління багатоквартирним будинком. Створення та діяльність ОСББ регулюються нормами Закону України «Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку».

    Прибудинкова територія — це територія навколо багатоквартирного будинку, визначена на підставі відповідної містобудівної та землевпорядної документації, у межах земельної ділянки, на якій розташовані багатоквартирний будинок і належні до нього будівлі та споруди, що необхідна для обслуговування багатоквартирного будинку та задоволення житлових, соціальних і побутових потреб власників (співвласників та наймачів (орендарів) квартир, а також нежитлових приміщень, розташованих у багатоквартирному будинку, згідно ч.1 ст.1 Закону України "Про особливості здійснення право власності у багатоквартирному будинку". Таким чином до прибудинкової території можна віднести не тільки земельну ділянку на якій розташовано сам будинок, а й тротуари та проїзди, ігрові майданчики, озеленені території, майданчики для тимчасового зберігання автомобілів тощо.

    Хто може оформлювати права на земельну ділянку під багатоквартирним будинком

    Відповідно до ст. 116 Земельного кодексу України, мешканці багатоквартирних будинків мають право відвести земельну ділянку в постійне користування незалежно від створення ОСББ. Проте, якщо ОСББ не створено, відведення земельної ділянки можливе лише при згоді всіх без виключення власників житлових і нежитлових приміщень будинку, а на практиці такої згоди досягти майже неможливо.

    Якщо створено ОСББ, то рішення про оформлення земельної ділянки необхідно прийняти на зборах співвласників і скласти відповідний протокол. Такий документ, безперечно, знадобиться при оформленні земельної ділянки.

    На зборах також слід визначити представника від ОСББ, який буде діяти від імені об'єднання, а саме:

    • оформлювати документи;
    • підписувати договори;
    • подавати клопотання.

    Повноваження представника ОСББ повинні бути вказані в протоколі зборів співвласників. Також функції представника об'єднання мають право виконувати члени правління ОСББ.

    Статтею 42 Земельного кодексу України визначено, що: «земельні ділянки, на яких розташовані багатоквартирні будинки, а також належні до них будівлі, споруди та прибудинкова територія, що перебувають у спільній сумісній власності власників квартир та нежитлових приміщень у будинку, передаються безоплатно у власність або в постійне користування співвласникам багатоквартирного будинку в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України»

    Тобто земля може передаватись безоплатно у власність, або у постійне користування. Для того, щоб отримати у власність земельну ділянку перш за все необхідно провести загальні збори співвласників багатоквартирного будинку та прийняти відповідне рішення й оформити його протоколом, у якому також зазначити відповідальну за цю процедуру особу. Як правило, це голова правління ОСББ (управдом).

    Поки не утворено ОСББ ви маєте повне право ставити свій автомобіль. Якщо вам достатньо навісу.

    Якщо ви бажаєте створити там забудову то це вже питання сложніше.

    Порядок передачі земельної ділянки

    Так як кабінетом Міністрів України не визначено порядку передачі земельної ділянки співвласника багатоквартирного будинку, то така процедура здійснюється за загальними правилами земельного законодавства:

    1. Для отримання земельної ділянки у власність чи користування потрібно звернутися із клопотанням про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки «до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених ст. 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки» (ч. 2 ст. 123 ЗКУ). Оскільки житлові будинки розташовані в межах населеного пункту (ст. 38 ЗКУ), таким органом буде місцева (міська, селищна, сільська) рада (ч. 1 ст. 122 ЗКУ).

    У клопотанні слід зазначити:

    У клопотанні слід зазначити:

      • орієнтовний розмір земельної ділянки (точний буде визначено самим проектом землеустрою);
      • цільове призначення земельної ділянки (рекомендуємо вказати його згідно з КВЦПЗ: «код 02.03. для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку»;
      • вид права на землю (для передання у власність або постійне користування);
      • місцезнаходження земельної ділянки (адресу будинка).

    До клопотання потрібно додати:

      • графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки. Такими матеріалами можуть бути: (черговий) кадастровий план, викопіювання з генерального плану чи детального плану територій або будь-які інші графічні матеріали. Але при цьому бажано використовувати матеріали, які дозволяють чітко визначити місце розташування земельної ділянки, бажано з прив’язкою до існуючого кадастрового поділу. Доволі зручним варіантом у цьому плані є роздруківка відповідного фрагмента з публічної кадастрової карти;
      • письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). Така згода зокрема потрібна, якщо земельна ділянка перебуває в користуванні замовника будівництва (не сплив строк договору оренди).

    Отримавши клопотання, відповідна рада зобов’язана розглянути його в місячний строк і надати дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки чи мотивовану відмову в його наданні (ч. 3 ст. 123 ЗКУ). Підставою відмови може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою та техніко-економічних обґрунтувань використання й охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку. Відповідно до ч. 3 ст. 24 Містобудівного закону: «У разі відсутності плану зонування або детального плану території, затвердженого відповідно до вимог цього Закону, передача (надання) земельних ділянок із земель державної або комунальної власності у власність чи користування фізичним та юридичним особам для містобудівних потреб забороняється».

    1. Утім на практиці трапляються і немотивовані відмови, і незаконно мотивовані (безпідставні), і (частіше) банальне порушення строку розгляду клопотання. На цей випадок законодавець передбачив додатковий варіант захисту прав: «У разі якщо у місячний строк з дня реєстрації клопотання … відповідний … орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки … комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, не надав дозволу на розроблення документації із землеустрою або мотивовану відмову у його наданні, то особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель … комунальної власності, у місячний строк з дня закінчення зазначеного строку має право замовити розроблення документації із землеустрою без надання такого дозволу, про що письмово повідомляє … відповідний орган … орган місцевого самоврядування. До письмового повідомлення додається договір на виконання робіт із землеустрою щодо відведення земельної ділянки». Отже, не дочекавшись дозволу, можна сміливо користуватися принципом мовчазної згоди.
    2. Після отримання дозволу здійснюється розроблення проекту землеустрою.

    Розробити проект землеустрою можуть:

      • юридичні особи, що володіють необхідним технічним і технологічним забезпеченням і в складі яких працює за основним місцем роботи не менше двох сертифікованих інженерів-землевпорядників, які є відповідальними за якість робіт із землеустрою;
      • фізичні особи — підприємці, які володіють необхідним технічним і технологічним забезпеченням та є сертифікованими інженерами-землевпорядниками, відповідальними за якість робіт із землеустрою (ст. 26 Закону України «Про землеустрій» від 22.05.2003 р. № 858-IV). При укладенні договору на розробку проекту землеустрою варто скористатися типовим договором, затвердженим постановою КМУ від 04.03.2004 р. № 266. Водночас особливу увагу рекомендуємо звернути на строк виконання робіт і відповідальність виконавця за порушення договору.
      Наступний крок - погодження проекту землеустрою. Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 1861 ЗКУ, проект землеустрою підлягає погодженню з територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що здійснює реалізацію державної політики у сфері земельних відносин (нині це відповідний підрозділ Держгеокадастру України), і структурним підрозділом районних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій у сфері містобудування та архітектури, а якщо місто не входить до території певного району, — виконавчого органу міської ради у сфері містобудування й архітектури. Розробник подає на погодження до органу, визначеного в ч. 1 ст. 1861 ЗКУ, за місцем розташування земельної ділянки оригінал проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а до органів, зазначених у ч.ч. 2 і 3 згаданої статті, — завірені ним копії проекту. Відповідний орган зобов’язаний протягом 10 робочих днів із дня одержання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки чи копії такого проекту безоплатно надати або надіслати рекомендованим листом із повідомленням розробнику свої висновки про його погодження чи про відмову в такому погодженні з обов’язковим посиланням на закони та прийняті згідно з ними нормативно-правові акти, що регулюють відносини у відповідній сфері.
    1. Підставою для відмови в погодженні може бути лише невідповідність положень проекту вимогам законів і прийнятих згідно з ними нормативно-правових актів, документації із землеустрою чи містобудівній документації. У разі відмови в погодженні у відповідному висновку має бути надано вичерпний перелік недоліків проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та розумний строк для усунення таких недоліків (який за письмовим проханням розробника проекту може бути подовжений). Повторна відмова допускається, лише якщо не було усунено недоліки, на яких наголошувалося в попередньому висновку.
    2. Сформована внаслідок розробки проекту землеустрою земельна ділянка має бути зареєстрована як об’єкт права в державному земельному кадастрі..

    Наслідком такої реєстрації будуть:

      • присвоєння земельній ділянці унікального кадастрового номера;
      • поява земельної ділянки на публічній кадастровій карті;
      • отримання замовником витягу з державного земельного кадастру.
    1. Протягом двох тижнів із дня отримання погодженого проекту землеустрою відповідна рада приймає рішення про його затвердження та надання земельної ділянки у власність або постійне користування (ч. 6 ст. 123 ЗКУ). Зважаючи на специфіку діяльності місцевих рад (зокрема, періодичність чергових пленарних засідань), зазначений строк на практиці є істотно довшим.
    2. Реєстрація речового права на земельну ділянку врегульована Законом України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» від 01.07.2004 р. № 1952-IV (далі – Закон про реєстрацію) та Порядком державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затверджений постановою КМУ від 17.10.2013 р. № 868. Вона аналогічна і для права власності, і для права постійного користування. Єдина відмінність полягає в тому, що в разі виникнення права власності власник отримає додатковий документ — свідоцтво про право власності на нерухоме майно.
    3. Для проведення реєстрації державному реєстратору (безпосередньо або через центр надання адміністративних послуг) необхідно подати:
        • заяву;
        • витяг із державного земельного кадастру;
        • рішення відповідної ради про надання земельної ділянки у власність або постійне користування;
        • витяг або виписку з ЄДР (для підтвердження статусу юридичної особи заявника);
        • документ, що підтверджує повноваження представника заявника, і документ, що посвідчує особу представника;
        • документ, що підтверджує внесення плати за надання витягу з Державного реєстру прав;
        • документ про сплату адміністративного збору. Державна реєстрація прав (надання відмови в ній) проводиться в строк, що не перевищує п’яти робочих днів (ч. 5 ст. 15 Закону про реєстрацію). За результатами реєстрації замовник отримує витяг із державного реєстру прав, який і підтверджуватиме набуте право на землю.
        Для детальної консультації натискайте кнопку звернутися.
    Крикун Сергій  Павлович
    10%
    Крикун Сергій Павлович 11 місяців тому

    Юрист, м. Дніпро, 30 років досвіду

    Земельний кодекс України (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2768-14#n392_:

    "Глава 6 Землі житлової та громадської забудови

    Стаття 38. Визначення земель житлової та громадської забудови

    До земель житлової та громадської забудови належать земельні ділянки, які використовуються для розміщення житлової забудови, громадських будівель і споруд, інших об'єктів загального користування.

    Стаття 39. Використання земель житлової та громадської забудови

    Використання земель житлової та громадської забудови здійснюється відповідно до генерального плану населеного пункту, іншої містобудівної документації, плану земельно-господарського устрою з дотриманням будівельних норм.

    Стаття 40. Земельні ділянки для будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і гаражного будівництва

    Громадянам України за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування можуть передаватися безоплатно у власність або надаватися в оренду земельні ділянки для будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і гаражного будівництва в межах норм, визначених цим Кодексом. Понад норму безоплатної передачі громадяни можуть набувати у власність земельні ділянки для зазначених потреб за цивільно-правовими угодами.

    Стаття 41. Земельні ділянки житлово-будівельних (житлових) і гаражно-будівельних кооперативів

    1. Житлово-будівельним (житловим) та гаражно-будівельним кооперативам за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування земельні ділянки для житлового і гаражного будівництва передаються безоплатно у власність або надаються в оренду у розмірі, який встановлюється відповідно до затвердженої містобудівної документації.

    2. Житлово-будівельні (житлові) та гаражно-будівельні кооперативи можуть набувати земельні ділянки у власність за цивільно-правовими угодами.

    Стаття 42. Земельні ділянки багатоквартирних будинків

    1. Земельні ділянки, на яких розташовані багатоквартирні будинки, а також належні до них будівлі, споруди та прибудинкові території державної або комунальної власності, надаються в постійне користування підприємствам, установам і організаціям, які здійснюють управління цими будинками.

    2. Земельні ділянки, на яких розташовані багатоквартирні будинки, а також належні до них будівлі, споруди та прибудинкова територія, що перебувають у спільній сумісній власності власників квартир та нежитлових приміщень у будинку, передаються безоплатно у власність або в постійне користування співвласникам багатоквартирного будинку в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

    3. Порядок використання земельних ділянок, на яких розташовані багатоквартирні будинки, а також належні до них будівлі, споруди та прибудинкові території, визначається співвласниками.

    4. Розміри та конфігурація земельних ділянок, на яких розташовані багатоквартирні будинки, а також належні до них будівлі, споруди та прибудинкові території, визначаються на підставі відповідної землевпорядної документації.

    5. У разі знищення (руйнування) багатоквартирного будинку майнові права на земельну ділянку, на якій розташовано такий будинок, а також належні до нього будівлі, споруди та прибудинкова територія, зберігаються за співвласниками багатоквартирного будинку...

    Стаття 81. Право власності на землю громадян

    1. Громадяни України набувають права власності на земельні ділянки на підставі:..

    б) безоплатної передачі із земель державної і комунальної власності;...

    Стаття 83. Право власності на землю територіальних громад

    1. Землі, які належать на праві власності територіальним громадам є комунальною власністю.

    2. У комунальній власності перебувають:

    а) усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності;

    б) земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об'єкти нерухомого майна комунальної власності незалежно від місця їх розташування;...

    Стаття 116. Підстави набуття права на землю із земель державної та комунальної власності...

    3. Безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі:...

    в) одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом...

    Стаття 118. Порядок безоплатної приватизації земельних ділянок громадянами

    1. Громадянин, заінтересований у приватизації земельної ділянки у межах норм безоплатної приватизації, що перебуває у його користуванні, у тому числі земельної ділянки, на якій розташовані жилий будинок, господарські будівлі, споруди, що перебувають у його власності, подає клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, що передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.

    До клопотання додається розроблена відповідно до Закону України "Про землеустрій" технічна документація із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), що замовляється громадянином без надання дозволу на її розроблення.

    2. У випадку, визначеному частиною першою цієї статті, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування у місячний строк з дня отримання технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) приймає рішення про її затвердження та передачу земельної ділянки у власність або вмотивоване рішення про відмову...

    Стаття 121. Норми безоплатної передачі земельних ділянок громадянам у власність

    1. Громадяни України мають право на безоплатну передачу їм у власність земельних ділянок із земель державної або комунальної власності в таких розмірах:..

    д) для будівництва індивідуальних гаражів - не більше 0,01 гектара.".

    Закон України " Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку" (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/417-19#Text):

    "Стаття 5. Спільне майно багатоквартирного будинку

    1. Спільне майно багатоквартирного будинку є спільною сумісною власністю співвласників.

    2. Спільне майно багатоквартирного будинку не може бути поділено між співвласниками, і такі співвласники не мають права на виділення в натурі частки із спільного майна багатоквартирного будинку...

    Стаття 10. Прийняття рішень щодо управління багатоквартирним будинком зборами співвласників...

    2. До повноважень зборів співвласників належить прийняття рішень з усіх питань управління багатоквартирним будинком, у тому числі про:

    1) розпорядження спільним майном багатоквартирного будинку, встановлення, зміну та скасування обмежень щодо користування ним;..".

    Закон України " Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку" (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2866-14#n188):

    "Стаття 16. Права об’єднання

    Об’єднання має право відповідно до законодавства та статуту об’єднання:...

    визначати порядок користування спільним майном відповідно до статуту об’єднання;.."

    ---

    Добого дня, пане Андрію! До створення ОСББ Ви має право звернутись до місцевого виконкому із заявою про надання у безоплатну власність земельної ділянки для будівництва індивідуального гаража. Після створення ОСББ дана земельна ділянка перейде у спільну власність ССББ з подальшим її використанням за рішенням загальних зборів ОСББ.

    Оцініть відповідь своїм гонораром за це питання.

    Гончаренко Константин
    20%
    Гончаренко Константин 11 місяців тому

    Юрист, м. Суми, 5 років досвіду

    Добрый день!

    Согласно статье 42 Земельного кодекса Украины земельные участки, на которых расположены многоквартирные дома, а также относящиеся к ним здания, сооружения и придомовая территория, находящихся в общей совместной собственности владельцев квартир и нежилых помещений в доме, передаются безвозмездно в собственность или в постоянное пользование совладельцам многоквартирного дома в порядке, установленном Кабинетом Министров Украины.

    Что касается земельных участков частной собственности, на которых построены многоквартирные жилые дома, то после окончания их строительства, ввода дома в эксплуатацию и создание ОСМД собственник земельного участка может бесплатно передать участок ОСМД в собственность по договору дарения. Кроме того, землевладелец может добровольно отказаться от права собственности на земельный участок в пользу территориальной общины в порядке, определенном статьей 142 Земельного кодекса Украины. То есть владелец должен обратиться к местным властям с заявлением о добровольном отказе от права собственности на земельный участок в пользу территориальной общины, а уже потом после заключения соглашения о передаче права собственности на земельный участок ОСМД может обратиться в совет о передаче земельного участка бесплатно в собственность или постоянное пользования.

    Право собственности или право постоянного пользования подлежит обязательной государственной регистрации в Государственном реестре прав.

    Исходя из сказанного можно прийти к выводу о том, что после создания ОСМД и принятия придомовой территории в постоянное пользование , Вы сможете заняться ее обустройством( глава ОСМД должен будет письменно обратиться на имя городского главы Вашего города с заявлением о передачи земли под домом и возле дома в бесплатное пользование или собственность ОСМД( ЕСЛИ ЗЕМЛЯ ОФОРМЛЕНА НА ЗАСТРОЙЩИКА то глава ОСМД обращается письменно к нему с требованием передать землю в коммунальную собственность, после чего на главу города с требованием передать землю в постоянное пользование вашему ОСМД. в решении гор совета о передачи вам земли будет четко указано какой размер территории вам передан. (соответственно на ней вы сможете провести благоустройство и даже огородить забором вашу территорию при наличии согласия совладельцев выраженного протоколом собрания с подписью главы ОСМД и секретаря сборов.

    Вам лучше все таки создать осмд(осбб) и оформить передать на баланс осбб земельный участок возле дома и установить общее правила пользования, только для жителей и владельцев квартир в вашем доме, тогда можно четко определиться с местом для стоянки авто владельцев.

    С уважением,

    Константин Гончаренко

    Адвокат Евгений Александрович
    5%
    Адвокат Евгений Александрович 11 місяців тому

    Адвокат, м. Київ, 30 років досвіду

    Доброго дня, Андрій!

    Об'є́днання співвла́сників багатокварти́рного буди́нку, або ОСББ — це неприбуткова юридична особа, створена власниками квартир та/або нежитлових приміщень багатоквартирного будинку для спільного користування, утримання та управління своїм будинком та прибудинковою територією, а також для юридичного оформлення їхніх майнових прав на будинок та прибудинкову територію.

    ОСББ є однією із форм управління багатоквартирним будинком. Створення та діяльність ОСББ регулюються нормами Закону України «Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку».

    Прибудинкова територія — це територія навколо багатоквартирного будинку, визначена на підставі відповідної містобудівної та землевпорядної документації, у межах земельної ділянки, на якій розташовані багатоквартирний будинок і належні до нього будівлі та споруди, що необхідна для обслуговування багатоквартирного будинку та задоволення житлових, соціальних і побутових потреб власників (співвласників та наймачів (орендарів) квартир, а також нежитлових приміщень, розташованих у багатоквартирному будинку, згідно ч.1 ст.1 Закону України "Про особливості здійснення право власності у багатоквартирному будинку". Таким чином до прибудинкової території можна віднести не тільки земельну ділянку на якій розташовано сам будинок, а й тротуари та проїзди, ігрові майданчики, озеленені території, майданчики для тимчасового зберігання автомобілів тощо.

    Що належить до земельної ділянки багатоквартирного будинку:

    Згідно статті 42 Земельного кодексу України, земельні ділянки, на яких розташовані багатоквартирні будинки, а також належні до них будівлі, споруди та прибудинкова територія, що перебувають у спільній сумісній власності власників квартир та нежитлових приміщень у будинку, передаються безоплатно у власність або в постійне користування співвласникам багатоквартирного будинку в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.До земельної ділянки багатоквартирного будинку належать:

    • земля, на якій розміщено житловий будинок;
    • земля, на якій знаходяться будівлі і споруди, що стосуються такого будинку;
    • прибудинкова територія.

    Розміри і конфігурація земельної ділянки, на якій розміщений багатоквартирний будинок, визначаються на підставі відповідної землевпорядної документації.

    Навіщо оформлювати землю під багатоквартирним будинком:
    1. Для органів місцевого самоврядування оформлення прав на землю означає формування земельних ділянок як об’єктів оподаткування та визначення платників податку (власників відповідних земельних ділянок або землекористувачів). Отже, кожна оформлена земельна ділянка — це додаткові надходження до бюджету. .
    2. Якщо йдеться про нове будівництво, наявність оформленого права на землю є обов’язковою умовою для початку будівельних робіт.
    3. Для співвласників будинку оформлення прав на землю — це спосіб відгородитися (інколи буквально — шляхом установлення паркана) як від формальних зазіхань на свою територію (відведення ділянок іншим особам), так і фактичного її використання «чужими» (установлення тимчасових споруд, паркування транспортних засобів тощо).
    4. Згідно із законодавством України, до будівельних робіт належить не лише нове будівництво, але й капітальний ремонт, реставрація, реконструкція. І якщо остання проводиться зі зміною зовнішніх геометричних розмірів фундаменту в плані, то для цього також потрібно мати оформлене право на земельну ділянку (див. ч. 4 ст. 34 Містобудівного закону). Потреба в цьому виникає, зокрема, при намірі пристосувати приміщення на першому, другому чи цокольному поверхах для підприємницької діяльності. Звичайною умовою в цьому випадку є влаштування окремої вхідної групи, що, як правило, й означає зміну зовнішніх геометричних розмірів. І якщо згадати кількість магазинів, відділень банків, перукарень, аптек й інших комерційних об’єктів у багатоквартирних жилих будинках, проблема є вельми актуальною.
    Хто може оформлювати права на земельну ділянку під багатоквартирним будинком:

    Відповідно до ст. 116 Земельного кодексу України, мешканці багатоквартирних будинків мають право відвести земельну ділянку в постійне користування незалежно від створення ОСББ. Проте, якщо ОСББ не створено, відведення земельної ділянки можливе лише при згоді всіх без виключення власників житлових і нежитлових приміщень будинку, а на практиці такої згоди досягти майже неможливо.

    Якщо створено ОСББ, то рішення про оформлення земельної ділянки необхідно прийняти на зборах співвласників і скласти відповідний протокол. Такий документ, безперечно, знадобиться при оформленні земельної ділянки.

    На зборах також слід визначити представника від ОСББ, який буде діяти від імені об'єднання, а саме:

    • оформлювати документи;
    • підписувати договори;
    • подавати клопотання.

    Повноваження представника ОСББ повинні бути вказані в протоколі зборів співвласників. Також функції представника об'єднання мають право виконувати члени правління ОСББ.

    Статтею 42 Земельного кодексу України визначено, що: «земельні ділянки, на яких розташовані багатоквартирні будинки, а також належні до них будівлі, споруди та прибудинкова територія, що перебувають у спільній сумісній власності власників квартир та нежитлових приміщень у будинку, передаються безоплатно у власність або в постійне користування співвласникам багатоквартирного будинку в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України»

    Тобто земля може передаватись безоплатно у власність, або у постійне користування. Для того, щоб отримати у власність земельну ділянку перш за все необхідно провести загальні збори співвласників багатоквартирного будинку та прийняти відповідне рішення й оформити його протоколом, у якому також зазначити відповідальну за цю процедуру особу. Як правило, це голова правління ОСББ (управдом).

    Порядок передачі земельної ділянки:

    Так як кабінетом Міністрів України не визначено порядку передачі земельної ділянки співвласника багатоквартирного будинку, то така процедура здійснюється за загальними правилами земельного законодавства:

    1. Для отримання земельної ділянки у власність чи користування потрібно звернутися із клопотанням про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки «до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених ст. 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки» (ч. 2 ст. 123 ЗКУ). Оскільки житлові будинки розташовані в межах населеного пункту (ст. 38 ЗКУ), таким органом буде місцева (міська, селищна, сільська) рада (ч. 1 ст. 122 ЗКУ).

    У клопотанні слід зазначити:

      • орієнтовний розмір земельної ділянки (точний буде визначено самим проектом землеустрою);
      • цільове призначення земельної ділянки (рекомендуємо вказати його згідно з КВЦПЗ: «код 02.03. для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку»;
      • вид права на землю (для передання у власність або постійне користування);
      • місцезнаходження земельної ділянки (адресу будинка).

    До клопотання потрібно додати:

      • графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки. Такими матеріалами можуть бути: (черговий) кадастровий план, викопіювання з генерального плану чи детального плану територій або будь-які інші графічні матеріали. Але при цьому бажано використовувати матеріали, які дозволяють чітко визначити місце розташування земельної ділянки, бажано з прив’язкою до існуючого кадастрового поділу. Доволі зручним варіантом у цьому плані є роздруківка відповідного фрагмента з публічної кадастрової карти;
      • письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). Така згода зокрема потрібна, якщо земельна ділянка перебуває в користуванні замовника будівництва (не сплив строк договору оренди).
    1. Отримавши клопотання, відповідна рада зобов’язана розглянути його в місячний строк і надати дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки чи мотивовану відмову в його наданні (ч. 3 ст. 123 ЗКУ). Підставою відмови може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою та техніко-економічних обґрунтувань використання й охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку. Відповідно до ч. 3 ст. 24 Містобудівного закону: «У разі відсутності плану зонування або детального плану території, затвердженого відповідно до вимог цього Закону, передача (надання) земельних ділянок із земель державної або комунальної власності у власність чи користування фізичним та юридичним особам для містобудівних потреб забороняється». Утім на практиці трапляються і немотивовані відмови, і незаконно мотивовані (безпідставні), і (частіше) банальне порушення строку розгляду клопотання. На цей випадок законодавець передбачив додатковий варіант захисту прав: «У разі якщо у місячний строк з дня реєстрації клопотання … відповідний … орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки … комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, не надав дозволу на розроблення документації із землеустрою або мотивовану відмову у його наданні, то особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель … комунальної власності, у місячний строк з дня закінчення зазначеного строку має право замовити розроблення документації із землеустрою без надання такого дозволу, про що письмово повідомляє … відповідний орган … орган місцевого самоврядування. До письмового повідомлення додається договір на виконання робіт із землеустрою щодо відведення земельної ділянки». Отже, не дочекавшись дозволу, можна сміливо користуватися принципом мовчазної згоди.
    2. Після отримання дозволу здійснюється розроблення проекту землеустрою.
    Розробити проект землеустрою можуть:
      • юридичні особи, що володіють необхідним технічним і технологічним забезпеченням і в складі яких працює за основним місцем роботи не менше двох сертифікованих інженерів-землевпорядників, які є відповідальними за якість робіт із землеустрою;
      • фізичні особи — підприємці, які володіють необхідним технічним і технологічним забезпеченням та є сертифікованими інженерами-землевпорядниками, відповідальними за якість робіт із землеустрою (ст. 26 Закону України «Про землеустрій» від 22.05.2003 р. № 858-IV). При укладенні договору на розробку проекту землеустрою варто скористатися типовим договором, затвердженим постановою КМУ від 04.03.2004 р. № 266. Водночас особливу увагу рекомендуємо звернути на строк виконання робіт і відповідальність виконавця за порушення договору.
    1. Наступний крок - погодження проекту землеустрою. Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 1861 ЗКУ, проект землеустрою підлягає погодженню з територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що здійснює реалізацію державної політики у сфері земельних відносин (нині це відповідний підрозділ Держгеокадастру України), і структурним підрозділом районних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій у сфері містобудування та архітектури, а якщо місто не входить до території певного району, — виконавчого органу міської ради у сфері містобудування й архітектури. Розробник подає на погодження до органу, визначеного в ч. 1 ст. 1861 ЗКУ, за місцем розташування земельної ділянки оригінал проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а до органів, зазначених у ч.ч. 2 і 3 згаданої статті, — завірені ним копії проекту. Відповідний орган зобов’язаний протягом 10 робочих днів із дня одержання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки чи копії такого проекту безоплатно надати або надіслати рекомендованим листом із повідомленням розробнику свої висновки про його погодження чи про відмову в такому погодженні з обов’язковим посиланням на закони та прийняті згідно з ними нормативно-правові акти, що регулюють відносини у відповідній сфері. Підставою для відмови в погодженні може бути лише невідповідність положень проекту вимогам законів і прийнятих згідно з ними нормативно-правових актів, документації із землеустрою чи містобудівній документації. У разі відмови в погодженні у відповідному висновку має бути надано вичерпний перелік недоліків проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та розумний строк для усунення таких недоліків (який за письмовим проханням розробника проекту може бути подовжений). Повторна відмова допускається, лише якщо не було усунено недоліки, на яких наголошувалося в попередньому висновку.
    2. Сформована внаслідок розробки проекту землеустрою земельна ділянка має бути зареєстрована як об’єкт права в державному земельному кадастрі.

    Наслідком такої реєстрації будуть:

      • присвоєння земельній ділянці унікального кадастрового номера;
      • поява земельної ділянки на публічній кадастровій карті;
      • отримання замовником витягу з державного земельного кадастру.
    1. Протягом двох тижнів із дня отримання погодженого проекту землеустрою відповідна рада приймає рішення про його затвердження та надання земельної ділянки у власність або постійне користування (ч. 6 ст. 123 ЗКУ). Зважаючи на специфіку діяльності місцевих рад (зокрема, періодичність чергових пленарних засідань), зазначений строк на практиці є істотно довшим.
    2. Реєстрація речового права на земельну ділянку врегульована Законом України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» від 01.07.2004 р. № 1952-IV (далі – Закон про реєстрацію) та Порядком державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затверджений постановою КМУ від 17.10.2013 р. № 868. Вона аналогічна і для права власності, і для права постійного користування. Єдина відмінність полягає в тому, що в разі виникнення права власності власник отримає додатковий документ — свідоцтво про право власності на нерухоме майно.

    Для проведення реєстрації державному реєстратору (безпосередньо або через центр надання адміністративних послуг) необхідно подати:

      • заяву;
      • витяг із державного земельного кадастру;
      • рішення відповідної ради про надання земельної ділянки у власність або постійне користування;
      • витяг або виписку з ЄДР (для підтвердження статусу юридичної особи заявника);
      • документ, що підтверджує повноваження представника заявника, і документ, що посвідчує особу представника;
      • документ, що підтверджує внесення плати за надання витягу з Державного реєстру прав;
      • документ про сплату адміністративного збору. Державна реєстрація прав (надання відмови в ній) проводиться в строк, що не перевищує п’яти робочих днів (ч. 5 ст. 15 Закону про реєстрацію). За результатами реєстрації замовник отримує витяг із державного реєстру прав, який і підтверджуватиме набуте право на землю.

    У разі наявності запитань звертайтеся через кнопку "Звернутися".

    Всього доброго!


Схожі питання


Кодекси Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України