Стандарт якості юридичних консультацій


1. Загальні положення

1.1 Консультація повинна ґрунтуватися на нормах чинного законодавства України або законодавства іншої держави, нормах міжнародного права (залежно від умов ситуації/питання клієнта) та/або на усталеній судовій і правозастосовчій практиці.

1.2 За відсутності законодавчого (нормативного) регулювання або суперечливої, не усталеної судової практики щодо ситуації/питання клієнта, допускаються консультації, що ґрунтуються на доктринальному тлумаченні (неофіційному тлумаченні норм права, яке дають авторитетні вчені-юристи), професійному досвіді юриста. Професійний досвід юриста має ґрунтуватися на судових рішеннях, отриманих роз'ясненнях від державних органів тощо.

1.3 Текст кожної консультації юриста має бути авторський, унікальний і бути результатом інтелектуальної діяльності юриста та його професійного досвіду. Під час підготовки Консультації дозволяється використовувати праці інших юристів, авторів, науковців за умови дотримання норм законодавства про захист авторських прав і правил цитування відповідних об'єктів інтелектуальної діяльності.

1.4 Консультація повинна:

а) бути конкретною і зрозумілою клієнту;

б) повністю відповідати на запитання клієнта;

в) містити правове обґрунтування.

Для безоплатної консультації вимоги до повноти та наявності правового обґрунтування є рекомендаційними.

Для безоплатного запитання зі статусом "закріплене" вимога до повноти є рекомендаційною.

1.5 Щоб юридична консультація відповідала вимогам пункту 1.4 цього Стандарту, юрист має з'ясувати всі обставини щодо ситуації/питання, для чого може провести інтерв'ювання клієнта та поставити додаткові запитання.

Якщо клієнт не відповідає на додаткові запитання протягом 24 годин, то необхідно надати вичерпну інформацію за наявними відомостями, проконсультувати щодо можливих варіантів вирішення проблеми.

У безоплатних консультаціях можна надати базову інформацію щодо ситуації клієнта, виходячи тільки з тих відомостей, які повідомив клієнт.

1.6 Юрист зобов'язаний відповісти на уточнення та додаткові запитання клієнта:

- протягом 16 годин з моменту їх надходження для платного питання;

- протягом 36 годин з моменту їх надходження для безоплатного питання (зокрема зі статусом "закріплений").

Якщо уточнення або додаткові запитання клієнта виходять за рамки його первісної проблеми або потребують для аналізу істотних часових затрат юриста, вивчення великого обсягу документів тощо, то юрист повинен повідомити про це клієнта і проінформувати, що така послуга може бути надана за додаткову плату.

1.7 Юрист не повинен допускати нетактовного, нешанобливого, зарозумілого або поблажливого ставлення до Користувачів. Якщо юрист вважає, що інший юрист порушив ці Правила, необхідно скористатися функціоналом подання скарги.

2. Правове обґрунтування.

Платна юридична консультація та консультація в безоплатному питанні зі статусом "закріплений" повинні мати правове обгрунтування - фактичні та правові висновки юриста щодо ситуації/питання клієнта, в яких юрист дає юридичну кваліфікацію, оцінку ситуації/питання клієнта.

Правове обґрунтування може бути двох видів:

- цитата положень законів, підзаконних актів, судових актів, інших правових актів, листів органів державної влади, науково-практичних коментарів, аналітичних статей тощо. (далі - документи);

- посилання на документ з обов'язковим роз'ясненням положень.

2.1 Вимоги до цитування

Дозволено:

- цитування разом із роз'ясненням і поясненням цитованої інформації.

- цитування документів, якщо цитована інформація є доступною для розуміння і не потребує додаткових відсилань або роз'яснень.

Заборонено:

- цитування ресурсів, які не є офіційними джерелами оприлюднення правових актів;

- цитування ресурсів, не призначених для надання професійних юридичних консультацій;

- зайве цитування документів, а так само відсутність роз'яснень сенсу і значення цитованих документів;

- зайве цитування сторонніх джерел (сайтів, статей, книг тощо), а також відсутність посилання на першоджерело під час цитування.

Цитування може бути визнано зайвим, якщо цитата або цитати займають:

- понад 30% тексту всієї консультації на платне запитання;

- понад 60% тексту всієї консультації на безкоштовне запитання.

2.2 Вимоги до посилань

Обов'язково вказуються реквізити документів (підпункт, пункт, стаття, дата прийняття, номер документа, назва документа) відповідно до правил юридичної техніки. Допускається використання загальноприйнятих скорочень: "пп.", "п.", "ч.", "ст.", "ЦК України" та інші. Можна скорочувати найменування правових актів, якщо при першій згадці реквізити акта вказані повністю. Рекомендуємо при скороченні використовувати номер правового акта: "Закон № 14-ФЗ про ТОВ", "Постанова № 924" тощо.

Не слід посилатися на всю статтю, якщо питання клієнта вирішується конкретним пунктом.

Слід групувати кілька норм права, якщо з них випливає один висновок.

Якщо юрист не може підкріпити свою консультацію правовим обґрунтуванням і висловлює лише думку, то йому слід повідомити про це клієнту і зазначити причину відсутності правового обґрунтування.

3. Доповнення Консультацій інших юристів

3.1 Юрист має право доповнити Консультацію іншого Юриста в таких випадках:

а) якщо за ситуацією/запитанням Клієнта не надана вичерпна Консультація іншим Юристом, або доповнення містить важливу та (або) більш повну інформацію для Клієнта;

б) якщо в Консультації допущена юридична помилка або є інші конструктивні заперечення;

в) якщо Юрист може аргументовано запропонувати альтернативне правове рішення щодо ситуації/питання Клієнта.

3.2 Під дублюванням розуміється надання клієнту правової оцінки, цитат документів та інших відомостей, раніше опублікованих іншими юристами. Для уникнення дублювання Юрист, який залишає відповідь або коментар, зобов'язаний ознайомитися з уже отриманими відповідями та коментарями щодо ситуації/питання Клієнта.

Не є дублюванням:

- консультація, що доповнює відповідь іншого Юриста відповідно до п. 3.1. Стандарту;

- консультація, що використовує посилання на документи, які раніше вказувалися іншими Юристами;

- консультація, надана у відповіді на уточнення клієнта.

3.3 У перших трьох відповідях юристів по суті дублювання не вважається порушенням. Це правило діє тільки в платних питаннях.

4. Структура консультації

Юрист повинен дотримуватися такої структури Консультації:

а) привітання клієнта;

б) правове обґрунтування;

в) резолютивна частина - підсумки Консультації в концентрованому вигляді. У Резолютивній частині містяться вичерпні висновки, які логічно випливають з обставин, зазначених у правовому обґрунтуванні. Тут мають бути чітко сформульовані: конкретна правова оцінка юриста щодо ситуації/питання клієнта, рекомендації та поради юриста щодо подальших дій клієнта для захисту та відновлення його законних прав та інтересів. Текст резолютивної частини має бути лаконічним, чітким і зрозумілим клієнту, унеможливлюючи двозначність і відмінність трактування.

Здрастуйте, Олено.

Згідно зі ст. 256 ТК України За заявою жінки їй надається відпустка для догляду за дитиною до досягнення нею віку трьох років. Порядок і строки виплати допомоги по державному соціальному страхуванню в період зазначеної відпустки визначаються федеральними законами.

Ви можете піти у відпустку в цьому випадку, це Ваше право. Вам необхідно написати заяву на ім'я роботодавця про надання Вам відпустки. Заяву краще написати у двох примірниках, на одному попросити роботодавця, щоб він поставив відмітку, що заяву отримано.

5. Оформлення тексту консультації

5.1 Фрагмент тексту, об'єднаний спільною думкою і єдиний за змістом, має бути оформлений у вигляді абзацу.

5.2 Консультацію має бути викладено грамотною російською або українською мовою, виключно в офіційно-діловому стилі, без застосування "неформальних виразів". Допустима форма звернення до клієнта - тільки на "Ви".

5.3 У разі цитування документа, текст цитати повинен оформлятися спеціальним стилем виділення за допомогою кнопки редактора "Цитата закону" і відокремлюватися від іншого тексту Консультації абзацами.

5.4 Виділення жирним тексту слід застосовувати обережно, тільки щодо: заголовків (якщо вони присутні в тексті) і важливих частин тексту, на які необхідно звернути увагу. Заборонено виділяти жирним великі абзаци тексту.

5.5 Якщо текст містить кілька висновків або документів, вимог тощо, то їх слід розбивати на пункти й оформляти у вигляді списку, який нумерується арабськими цифрами.

5.6 Дозволяється використання ВЕЛИКИХ літер лише у разі використання абревіатур, або якщо використання ВЕЛИКИХ літер зумовлено першоджерелом, що його цитує юрист.

5.7 Заборонено використовувати транслітерацію (латиницю).

5.8 Дозволяється використання зовнішніх гіперпосилань на сторонні сайти тільки з метою цитування об'єктів авторського права, документів або для повідомлення довідкової та іншої необхідної інформації Клієнту в рамках консультації (посилання на сайти державних органів, судові рішення тощо).

5.9 Заборонено повністю цитувати запитання клієнта. При використанні цитування припустимо цитувати тільки ту частину питання або пояснення, до яких відноситься відповідь або коментар юриста. Цитування має застосовуватися виключно з метою полегшення розуміння клієнтом консультації юриста.

6. Оформлення цитат документів

6.1 Не потрібно писати дату останньої редакції та введення документа в дію. Якщо юрист посилається на закон, мається на увазі, що норма права використовується в останній редакції. Це правило не застосовується, коли клієнта цікавить дія закону в минулому або майбутній редакції.

6.2 Відмовтеся від інформаційного шуму. Реквізити, які не несуть сенсу за ситуацією клієнта - викидаємо. Не потрібно копіювати весь документ.

6.3 Головне в судовому акті - мотивування суду і резолюція. Все інше можна видалити. Після цитати судового акта необхідно додати посилання на повний текст документа.

7. Що забороняється в юридичній консультації

У консультації заборонені:

а) односкладові або не інформативні відповіді на ситуацію/запитання клієнта, які не стосуються предмета консультації. Односкладовими є відповіді "Так, можете", "Пишіть претензію", "Звертайтеся до суду" тощо, в тому числі якщо таку відповідь опубліковано разом із цитатою документів. Якщо юрист повідомляє про право клієнта, радить звернутися куди-небудь або подати документ, необхідно роз'яснити порядок і правові наслідки;

б) пропозиції Клієнту скористатися послугами Юриста в обхід сервісу Юрсити.UA.

в) публікація тексту Консультації, що містить прямі або непрямі заклики до оцінки відповіді, написання відгуків і подяк;

г) публікація тексту Консультації, що містить ненормативну лексику, образи, расову, національну, політичну та релігійну неприязнь, пропаганду тероризму, екстремізму, наркотиків та інших тем, що несумісні із загальноприйнятими законами моралі та пристойності.

8. Відповідальність за порушення стандарту

8.1 Невідповідність цьому Стандарту може бути визнана порушенням на розсуд Адміністрації сайту. Про кожне порушення вимог цього Стандарту юрист отримує повідомлення. Повідомлення може бути надіслано в чат юристу, листом на вказану під час реєстрації адресу електронної пошти, або у вигляді автоматичного сповіщення в стрічці подій.

8.2 За порушення вимог цього Стандарту передбачені такі покарання:

- зауваження;

- зменшення рейтингу;

- обмеження доступу до платних питань;

- обмеження доступу до акаунту.

Призначення конкретного покарання залежить від рейтингу юриста, інформації про попередні порушення та розсуду Адміністрації сайту.