Задайте питання юристу

836 юристів готові відповісти зараз

Відповідь за ~15 хвилин

Задати питання на сайті

Армія і мобілізація, 31 січня 2024, питання №101218 700₴

Відстрочка від мобілізації. Дружина інвалід 3 групи

Дружина зараз намагається отримати 3 групу інвалідності через своє захворювання.

У зв'язку з новими законами, чи варто нам продовжувати цей процес?
Чи отримаємо ми відстрочку та право на виїзд у цей момент?
Які зміни нас очікують після прийняття закону, який стосується відстрочки та права на виїзд?

"Які мають дружину (чоловіка) із числа осіб з інвалідністю та/або одного із своїх батьків чи батьків дружини (чоловіка) із числа осіб з інвалідністю I чи II групи за умови, що такі особи з інвалідністю не мають інших працездатних осіб, зобов’язаних відповідно до закону їх утримувати."
"Не мають інших працездатних осіб, зобов’язаних відповідно до закону їх утримувати." - Цей пункт відноситься до батьків чи дружини також? Хто такі інші працездатні особи, якщо ми говоримо про дружину?

Чи реально з 3 групою інвалідності отримати довідку ЛКК форми 080-4, про необхідність постійного догляду для дружини?

В батьків дружини в обох 3 група інвалідності.
Дякую.

Відповіді юристів (7)

    Корнійчук Євген Іванович
    10%

    Доброго дня, .варил продовжувати Цей процес, якщо батьки жінки пенсіонери або інваліди а також ви не маєте повнолітніх дітей. Коли і що вони там приймуть не відомо, тут кожен день нова історія, наразі це є підставою для відстрочки.

    Щоб отримати довідку лкк з 3 групою доволі складно, тут враховують момент на самостійне пересування, користування електро приладами, гігієна і т.д.

    З групою інвалідності у жінки ви будете мати право на перетин кордону для цього потрібно мати такі документи

    Закордонні паспорти

    Свідоцтво про шлюб

    Пенсійне посвідчення або посвідчення інваліда або довідка про отримання допомоги у зв'язку з інвалідністю.

    Для отримання відстрочки вам потрібно подати заяву на ім'я комісара тцк про надання відстрочки від мобілізації додавши до неї нотаріально завірені копії таких документів

    Свідоцтво про шлюб

    Висновок МСЕК

    Довідка про склад сім'ї

    Пенсійне посвідчення батьків

    На багато легше виїхати за кордон, але і відстрочку отримати цілком можливо.

    Заяву пишіть у двох екземплярах, щоб на одному поставили штамп про прийняття вашої заяви і вона залишилась у вас.

    Якщо оформите відстрочку у внесуть зміни. Тут буде діяти ст.58 конституції України закон зворотньої дії не має, тому відстрочку вам вже не скасують.

    Айвазян Юрий Климентьевич
    15.7%

    Доброго дня, Олександре!

    Станом на зараз маєте право на відстрочку, якщо дружина отримає інвалідність ІІІ групи.

    Стаття 23 ЗАКОНУ УКРАЇНИ «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію»

    https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3543-12#Text

    надає вичерпний перелік категорій осіб, які можуть мати право на відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації:

    Зокрема в ній зазначено:

    «Не підлягають призову на військову службу під час мобілізації військовозобов’язані:

    які мають дружину (чоловіка) із числа осіб з інвалідністю та/або одного із своїх батьків чи батьків дружини (чоловіка) із числа осіб з інвалідністю I чи II групи за умови, що такі особи з інвалідністю не мають інших працездатних осіб, зобов’язаних відповідно до закону їх утримувати;".

    У відповідності із статтею 1 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування»:

    «непрацездатні громадяни - особи, які досягли встановленого цим Законом віку, що дає право на призначення пенсії за віком, у тому числі на пільгових умовах, та дострокової пенсії, або особи з інвалідністю, у тому числі діти з інвалідністю, а також особи, які мають право на пенсію у зв’язку з втратою годувальника відповідно до закону;»

    Отже, відповідно до законодавства утримувати Вашу дружину повинні Ви, її повнолітні діти та батьки.

    Оскільки дітей в Вас не має, а батьки є непрацездатними особами у зв'язку з інвалідністю, то у Вашій сім'ї ркрім Вас не має працездатних осіб, які б могли утримувати Вашу дружину.

    Якщо оформите відстрочку, то будете мати й право на виїзд за кордон станом на зараз.

    Відповідно до Постанови КМУ №57 "Про затвердження Правил перетинання державного кордону громадянами України":

    2-1. У разі введення на території України надзвичайного або воєнного стану перетинати державний кордон мають право:

    "особи, які мають дружину (чоловіка) із числа осіб з інвалідністю і супроводжують таких дружину (чоловіка) для виїзду за межі України, за наявності документів (їх нотаріально засвідчених копій), що підтверджують родинні зв’язки, інвалідність;".

    Новий законопроект, який було внесено на розгляд до ВР вчора, вже не передбачає право на відстрочку за наявності дружини з ІІІ групою інвалідності. У Вашій ситуації залишається право на відстрочку тільки у зв'язку з постійним доглядом за дружиною.

    Щодо отримання постійного догляду за інвалідом ІІІ групи, то це практично нереально, оскільки довідка форми 080-4, яка зазначає потребу особи у постійному догляді - це висновок про наявність порушення функцій організму через які невиліковно хворі особи не можуть самостійно пересуватися та самообслуговуватися і потребують соціальної послуги з догляду на непрофесійній основі».

    Які на Вас будуть чекати зміни у разі прийняття даного законопроекту сказати зараз складно. З одного боку, якщо Ви отримаєте відстрочку зараз, то повинна діяти стаття 58 Конституції України, яка зазначає, що Закон зворотньохї дії в часі немає. Проте, як все це буде виглядати в реальності, поки невідомо, покаже час та практика.

    Зміни до Правил перетину кордону наразі не відбувалися, проте, вони однозначно відбудуться у разі прийняття нового законопроекту. Так як, якщо чоловік не має права на відстрочку у зв'язку з інвалідністю дружини ІІІ групи, то і виїхати за межі України йому ніхто не дасть.

    ВИСНОВОК:

    Почну, як завжди з того, що невідомо чи пройде даний законопроект саме в такій редакції, чи проголосує за нього ВР, чи підпише його Президент тощо.

    Проте, якщо хочете себе убезпечити, раджу Вам оформлювати відстрочку зараз і виїжджати за кордон.

    З повагою, адвокат Айвазян.

    Дерій Владислав Олегович
    17.1%

    Вітаю Вас!

    У зв'язку з новими законами, чи варто нам продовжувати цей процес?

    Прийняття змін до закону займе певний час. Проходження законодавчих ініціатив у парламенті відбувається за встановленою процедурою, яка включає їх розгляд в комітетах, надання на ознайомлення народним депутатам, а також винесення на розгляд на пленарному засіданні Ради. Відповідні етапи відбуваються у визначені Регламентом терміни. Згідно з Регламентом, приблизні терміни ухвалення законопроєкту становлять близько 80 днів.

    Ще не відомо в якому остаточному виді буде прийнятий законопроєкт №10449. Можливо, внесуть правки та громадяни, які мають дружину з інвалідністю 3 групи матимуть право на відстрочку як і раніше.

    Тому оформлена інвалідність зайвою не буде.

    Чи отримаємо ми відстрочку та право на виїзд у цей момент?

    Якщо у Вас немає повнолітніх працездатних дітей - на сьогоднішній день Ви матимете право на відстрочку та перетин кордону.

    Які зміни нас очікують після прийняття закону, який стосується відстрочки та права на виїзд?

    Після прийняття змін до відстрочку в тому виді, який передбачено законопроєктом №10449 - Ви матимете право на відстрочку, якщо здійснюватимете постійний догляд за дружиною

    "Які мають дружину (чоловіка) із числа осіб з інвалідністю та/або одного із своїх батьків чи батьків дружини (чоловіка) із числа осіб з інвалідністю I чи II групи за умови, що такі особи з інвалідністю не мають інших працездатних осіб, зобов’язаних відповідно до закону їх утримувати.""Не мають інших працездатних осіб, зобов’язаних відповідно до закону їх утримувати." - Цей пункт відноситься до батьків чи дружини також? Хто такі інші працездатні особи, якщо ми говоримо про дружину?

    Це батьки дружини, повнолітні працездатні діти.

    Непрацездатні громадяни - пенсіонери або особи з інвалідністю, або особи, які мають право на пенсію у зв’язку з втратою годувальника відповідно до закону.

    Тому, якщо батьки дружини мають інвалідність та у Вас немає поволітніх працездатних дітей - Ви маєте право на відстрочку згідно діючого на даний момент законодавства.
    Чи реально з 3 групою інвалідності отримати довідку ЛКК форми 080-4, про необхідність постійного догляду для дружини?

    Буде досить складно. Адже даний висновок видається невиліковно хворим. які не можуть самостійно пересуватися та самообслуговуватися. Але спробувати варто.

    З повагою, юрист Дерій В.О.!

    Бажаю успіхів та вдалого дня!

    Кирда Вячеслав Володимирович
    21.4%

    Вітаю Вас!

    Дружина зараз намагається отримати 3 групу інвалідності через своє захворювання.У зв'язку з новими законами, чи варто нам продовжувати цей процес?

    Так чи інакше - варто. Так, немає жодних гарантій, що Ви зможете в подальшому по цьому отримати групу інвалідності, але і немає гарантій того, що законопроєкт буде прийнято в такому вигляді. Точно будуть доопрацювання, наскільки вагомі - будемо бачити. Тому процедурою однозначно варто займатися. Якщо закон і буде прийнято, він набере чинності не раніше квітня поточного року. Загалом час є.

    Чи отримаємо ми відстрочку та право на виїзд у цей момент?

    Не зовсім зрозуміло, коли буде цей момент. Знову ж таки, якщо це відбудеться до квітня 2024 року, Ви матимете право на відстрочку та на перетин кордону, оскільки це відбуватиметься по чинному станом на зараз законодавству. Ось що Ви маємо зараз:

    1. Щодо підстави для відсточки:

    ЗАКОН УКРАЇНИ

    Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію

    Стаття 23. Відстрочка від призову на військову службу під час мобілізації

    Не підлягають призову на військову службу під час мобілізації військовозобов’язані:

    ...

    які мають дружину (чоловіка) із числа осіб з інвалідністю та/або одного із своїх батьків чи батьків дружини (чоловіка) із числа осіб з інвалідністю I чи II групи за умови, що такі особи з інвалідністю не мають інших працездатних осіб, зобов’язаних відповідно до закону їх утримувати.

    2. Щодо виїзду за кордон.

    КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ ПОСТАНОВА

    від 27 січня 1995 р. № 57 Київ

    Про затвердження Правил перетинання державного кордону громадянами України

    2-1. У разі введення на території України надзвичайного або воєнного стану перетинати державний кордон мають право:

    ...

    особи, які мають дружину (чоловіка) із числа осіб з інвалідністю і супроводжують таких дружину (чоловіка) для виїзду за межі України, за наявності документів (їх нотаріально засвідчених копій), що підтверджують родинні зв’язки, інвалідність.

    ЯКЩО НАВІТЬ БУДУТЬ ПРОБЛЕМИ ІЗ ОФОРМЛЕННЯМ ВІДСТРОЧКИ ВІД МОБІЛІЗАЦІЇ, ВИ ЗМОЖЕТЕ РАЗОМ ПЕРЕТИНУТИ КОРДОН.

    Які зміни нас очікують після прийняття закону, який стосується відстрочки та права на виїзд?

    Відповідь на це питання ні як, ні інші колеги не дадуть, маю на увазі предметну та ствердну відповідь. Давати пояснення, орієнтовані на емпіричний досвід, не буду. Треба чекати, тому що законопроєкт дуже важливий і по суті дискримінаційний. Багато норм є дискусійними та антиконституційними. На даний момент очікуємо.

    "Не мають інших працездатних осіб, зобов’язаних відповідно до закону їх утримувати." - Цей пункт відноситься до батьків чи дружини також? Хто такі інші працездатні особи, якщо ми говоримо про дружину?

    Так, цей пункт наразі відноситься і до дружини, і до батьків.

    Зміст абзацу 11 частини першої статті 23 полягає саме у факті відсутності інших осіб, які зобов'язані утримувати непрацездатну особу.

    Так, її батьки в силу вимог законодавства визнаються як непрацездатні, оскільки:

    ЗАКОН УКРАЇНИ

    Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування

    Стаття 1. Визначення термінів

    ...

    непрацездатні громадяни - особи, які досягли встановленого цим Законом віку, що дає право на призначення пенсії за віком, у тому числі на пільгових умовах, та дострокової пенсії, або особи з інвалідністю, у тому числі діти з інвалідністю, а також особи, які мають право на пенсію у зв’язку з втратою годувальника відповідно до закону.

    АЛЕ ВСЕ Ж МАЄМО ТРИМАТИ МОЖЛИВІ ПЕРСПЕКТИВИ ЩОДО ВИКЛЮЧЕННЯ ДАНОЇ НОРМИ ІЗ ЗАКОНОДАВСТВА.

    Чи реально з 3 групою інвалідності отримати довідку ЛКК форми 080-4, про необхідність постійного догляду для дружини?

    Ні, нереально, якщо вона сама обслуговується, пересувається.

    ВИСНОВОК: продовжуйте отримувати групу інвалідності для дружини та очікуйте змін до законодавства. Якщо група буде раніше, аніж зміни до законодавства, треба пробувати виїздити за кордон.

    З повагою!

    Пономаренко Наталія
    21.4%

    Доброго дня, шановний Олександре!

    Яка ситуація в країні Ви самі прекрасно знаєте і бачите кожен день.

    Наразі право на відстрочку за сімейними обставинами, що пов'язані з дружиною можуть мати особи на підставі абзаців 10 - 11 частини 1 статті 23 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію".

    Не підлягають призову на військову службу під час мобілізації військовозобов’язані:

    • зайняті постійним доглядом за хворою дружиною (чоловіком), дитиною, а також батьками своїми чи дружини (чоловіка), які за висновком медико-соціальної експертної комісії чи лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров’я потребують постійного догляду;
    • які мають дружину (чоловіка) із числа осіб з інвалідністю та/або одного із своїх батьків чи батьків дружини (чоловіка) із числа осіб з інвалідністю I чи II групи за умови, що такі особи з інвалідністю не мають інших працездатних осіб, зобов’язаних відповідно до закону їх утримувати;

    Враховуючи рівень працівників ТЦК для яких законопроект погоджений Міністром оборони - це вже закон і наказ до дії, то за діючими правилами Вам уже відстрочку ніхто не оформить із вірогідністю 99 %.

    За наявності військово-облікового документа і неухвалення ще закону, виїхати можливість теоретично у Вас буде, але припускаю, що представникам прикордонної служби також дадуть негласну вказівку порушувати закон. Бо ж як бачимо лише законопроектом № 10449 від 30.01.2024 вирішили легалізувати порушення конституційних прав громадян чоловічої статі на виїзд за межі України. Бо до цього це було штучне протиправне обмеження Кабміну, яке допущене з явним перевищенням влади, проте у воюючій країні діє не закон, а право сильного і з людиною у якої є в руках автомат та дозвіл на безкарні вбивства - доволі складно сперечатись про закон і права людини.

    Пропоновані Урядом України зміни до закону про мобілізацію взагалі виключають абзац 11

    які мають дружину (чоловіка) із числа осіб з інвалідністю та/або одного із своїх батьків чи батьків дружини (чоловіка) із числа осіб з інвалідністю I чи II групи за умови, що такі особи з інвалідністю не мають інших працездатних осіб, зобов’язаних відповідно до закону їх утримувати;

    і залишають абзац 10 ч. 1 ст. 23 Закону у такій редакції

    зайняті постійним доглядом за хворою дружиною (чоловіком), дитиною, а також своїми батьками, які за висновком медико-соціальної експертної комісії чи лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров’я потребують постійного догляду;

    З приводу довідки ЛКК форми 080-4 уже 300 разів досліджувалося це питання. Більшість ТЦК не сприймають довідки ЛКК щодо дорослих осіб. Лише щодо осіб старже 60 років і то є питання. Вина цьому - недолуге законодавство, яке одне одному протирічить навіть на рівні наказів МОЗ України та КМУ.

    А так юридична служба Міністерства оборони, підтримана судами України, стоїть на тому, що про потребу в сторонньому догляді ДОРОСЛОЇ ЛЮДИНИ у віці від 18 до 60 років має бути вказано у довідці МСЕК, а не ЛКК. Тож маю значні сумніви, що з ІІІ групою інвалідності Вам хтось напише таке в довідці МСЕК, якою буде встановлено інвалідність. Хоча, якщо це сердцево-судинне захворювання, то МСЕК таке пише. Наприклад коли у людини після інсульту параліч або обмежена рухливість кінцівок і вона не може сама себе обслуговувати.

    Крім того, додають 13 - 14 абзац такого змісту:

    • члени сім’ї першого ступеню споріднення (не більше одного) особи з інвалідністю I групи, зайняті постійним доглядом за нею, а також члени сім’ї другого ступеню споріднення (не більше одного та за умови відсутності членів сім’ї першого ступеню споріднення чи їх фізичної неспроможності), що підтверджується в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України;
    • члени сім’ї першого ступеню споріднення (не більше одного) особи з інвалідністю II групи, зайняті постійним доглядом за нею, у разі відсутності інших осіб, які можуть здійснювати такий постійний догляд, що підтверджується в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України;

    Але це буде мертва норма, поки Кабінет Міністрів України знайде час прийняти Порядок, яким буде підтверджуватися даний факт.

    І я Вам щиро не раджу чекати з моря погоди і мати надію, що у разі змін - Вам дадуть виїхати. Уряд не залишить таких шпарин і повірте, ці зміни до Порядку перетинання кордону Уряд знайде час прийняти моментально.

    Час ігор з владою завершився. У людей було 2 роки аби позбутися переспектив бути мобілізованим. Тепер будуть ловити як собак "у рекрути" за прикладом часів короля Прусії Фрідріха ІІ та російської імператриці Катерини ІІ ("рекрут" - прямий термін та первинне звання в законопроекті, що пропонується).

    Законодавчих шпарин для оформлення відстрочки буде все менше навіть для фізично непридатних служити. Тож кожному залишиться обирати - чи порушувати закони, які вони є та прийняті владою і зберегти своє життя і перспективу, чи схилити голову за українською традицією і виконувати будь-які забаганки будь-якої влади, які б вони не були.

    Наостанок зазначу, що змусити служити не може ніхто! Право на життя дається один раз і не владою, а Богом, тож і не владі його відбирати. Ніхто нікого в окопи зв'язаного з примотаним монтажним скотчем автоматом не несе.

    Так, ТЦК досить вміло здійснюють психологічний тиск та подальшу обробку мобілізованих, залякуючи краще колекторів та рекетирів з 90х (відзначу, що у певних регіонах в ТЦК працюють діти та наближені рекетирів з 90х).

    Але у крайньому випадку ніхто не може змусити Вас прийняти присягу і йти на смерть замість тих, хто цю присягу приймав починаючи з проголошення Незалежності України, а зараз сидить по студіям чи є реальним уклоністом, отримуючи військову чи правоохоронну пенсію за вислугою років.

    Кожен громадянин має право з особистих мотивів відмовитись від служби. Ніде в Конституції не написано, що захист Вітчизни - це служба у армії Зеленського. У більшості випадків "відказникам" дають умовні терміни і я переконана, що свого часу судимість усіх таких осіб буде визнана нікчемною.

    З повагою, адвокат Наталія Пономаренко

    Токмач Галина Николаевна
    14.3%

    Добрий день, Олександре!

    У разі встановлення дружині III групи інвалідності Ви будете мати 100% право на відстрочку згідно абз.11 ч.1 ст.23 ЗУ "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію". Відповідно до п.11 Положення про територіальні центри комплектування та соціальної підтримки районні територіальні центри комплектування та соціальної підтримки, крім функцій, зазначених у пункті 9 цього Положення, оформляють для військовозобов’язаних, резервістів відстрочки від призову під час мобілізації та в особливий період і воєнний час, які надаються в установленому порядку, а також ведуть їх спеціальний облік.

    Для оформлення відстрочки Вам будуть потрібні наступні документи:

    - свідоцтво про шлюб;

    - пенсійне посвідчення дружини, довідка до акту огляду МСЕК, ІПР (індивідуальна програма реабілітації особи з інвалідністю);

    - відповідь з РАЦС про відсутність по вашій дружині актових записей про народження дітей. Тобто, потрібно просити не Витяг з ДРАЦС про повнолітніх працездатних дітей, а подавати запит про надання інформації щодо наявності/відсутності актових записей про народження дітей. Можу надіслати Вам зразок такого запиту, строк відповіді на нього - до 5 робочих днів;

    - письмова заява на відстрочку (можу надіслати Вам зразок такої заяви).

    Заява подається в оригіналі, всі інші документи - у звичайних копіях (при цьому з собою потрібно мати також оригінали). Її потрібно надрукувати в 2-х примірниках, щоб на вашому поставили дату отримання та реєстраційний індекс. Якщо не захочуть приймати (досить часто у ТЦК говорять, що зроблять це після проходження ВЛК), то надсилаємо заяву на відстрочку та додатки до неї на юридичну (поштою цінним листом із описом вкладення та повідомленням про вручення) та електронну адреси ТЦК (https://www.mil.gov.ua/kontakti/oblasni-vijskomati.html).

    Однак зазначу, що Ви не зобов'язані самостійно йти до ТЦК/військкомату та доводити своє право на відстрочку. Оскільки обов'язкова явка лише по врученій під особистий підпис повістці, в якій мають бути вказані причини виклику та строки явки. Постанова КМУ 1478 містить затверджену форму повісток, бланк якої передбачає розписку з особистим підписом особи про отримання повістки (ПОВІСТКА).

    При цьому, відповідно до ст.19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Статтею 60 Конституції України передбачено, що ніхто не зобов'язаний виконувати явно злочинні розпорядження чи накази.

    Закон України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію" (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3543-12#Text):

    Стаття 22. Обов’язки громадян щодо мобілізаційної підготовки та мобілізації

    3. Під час мобілізації громадяни зобов’язані з’явитися до військових частин або на збірні пункти територіального центру комплектування та соціальної підтримки у строки, зазначені в отриманих ними документах (мобілізаційних розпорядженнях, повістках керівників територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки), або у строки, визначені командирами військових частин (військовозобов’язані, резервісти Служби безпеки України - за викликом керівників органів, в яких вони перебувають на військовому обліку, військовозобов’язані, резервісти Служби зовнішньої розвідки України - за викликом керівників відповідних підрозділів Служби зовнішньої розвідки України, військовозобов’язані Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту - за викликом керівників відповідних органів управління центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту).

    ПРАВИЛА військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1487-2022-%D0%...):

    1. Призовники, військовозобов’язані та резервісти повинні:

    2) прибувати за викликом районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, органів СБУ, підрозділів Служби зовнішньої розвідки на збірні пункти, призовні дільниці, до територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, органів СБУ, підрозділів Служби зовнішньої розвідки у строки, зазначені в отриманих ними документах (мобілізаційних розпорядженнях, повістках, розпорядженнях) районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, органів СБУ, підрозділів Служби зовнішньої розвідки для взяття на військовий облік та визначення призначення на особливий період, оформлення військово-облікових документів, проходження медичного огляду, направлення на підготовку з метою здобуття або вдосконалення військово-облікової спеціальності, призову на військову службу або на навчальні (перевірочні) та спеціальні збори військовозобов’язаних та резервістів;

    ХХХ

    У разі встановлення дружині III групи інвалідності Ви також будете мати 100% право на перетин кордону в якості супроводжуючої особи. Для цього будуть потрібні наступні документи:

    - закордонні паспорти,

    - свідоцтво про шлюб;

    - пенсійне посвідчення або посвідчення, видане УСЗН, про призначення державної соціальної допомоги (довідка до акту огляду МСЕК не підходить).

    Все, цей перелік є вичерпним (тобто, ніяких довідок з ТЦК про відстрочку та військовий квиток для виїзду за кордон не вимагаються). Це чітко встановлено п.2-1 Правил перетинання державного кордону громадянами України та підтверджується роз'ясненнями ДПС України (https://dpsu.gov.ua/ua/Peretinannya-derzhavnogo-ko...). Зверніть увагу, що прикордонники надають консультації в телефонному режимі:

    • (033) 272 09 20 – Волинський прикордонний загін (кордон з Польщею у межах Волинської області – пункти пропуску Ягодин, Устилуг);
    • (032) 239 01 23 – Львівський прикордонний загін (кордон з Польщею у межах Львівської області – пункти пропуску Угринів, Рава-Руська, Грушів, Краківець, Шегині, Смільниця );
    • (067) 181 42 67 – Чопський прикордонний загін (кордон зі Словаччиною, Угорщиною – пункти пропуску Малий Березний, Ужгород, Малі Селменці, Тиса);
    • (031) 313 82 61 – Мукачівський прикордонний загін (кордон з Угорщиною, Румунією – Лужанка, Вилок, Косино, Дзвінкове, Дякове, Солотвино);
    • (037) 259 19 49 – Чернівецький прикордонний загін (кордон з Румунією, Молдовою у межах Чернівецької області – пункти пропуску Порубне, Мамалига, Росошани, Кельменці, Сокиряни);
    • (043) 376 01 41 – Могилів-Подільський прикордонний загін – (кордон з Молдовою у межах Вінницької області);
    • (032) 275 62 90 – Західне регіональне управління.Якщо для перетину кордону обрано якийсь конкретний пункт пропуску, то перед поїздкою рекомендую Вам зв’язуватись з тим підрозділом, в зоні відповідальності якого він знаходиться.

    Якщо для перетину кордону обрано якийсь конкретний пункт пропуску, то перед поїздкою рекомендую Вам зв’язуватись з тим підрозділом, в зоні відповідальності якого він знаходиться. Також можете телефонувати до Адміністрації ДПС України на телефон гарячої лінії (служба «ДОВІРА») +38 (044) 527-63-63 (для дзвінків із-за кордону), 0-800-218-808, 1598.

    Закон України "Про прикордонний контроль" (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1710-17#Text):

    Стаття 14. Порядок відмови у перетинанні державного кордону іноземцям, особам без громадянства та громадянам України

    1. Іноземцю або особі без громадянства, які не відповідають одній чи кільком умовам перетинання державного кордону на в'їзд в Україну або на виїзд з України, зазначеним у частинах першій, третій статті 8 цього Закону, а також громадянину України, якому відмовлено у пропуску через державний кордон при виїзді з України у зв'язку з відсутністю документів, необхідних для в'їзду до держави прямування, транзиту, в передбачених законодавством випадках або у зв'язку з наявністю однієї з підстав для тимчасового обмеження його у праві виїзду за кордон, визначених статтею 6 Закону України "Про порядок виїзду з України і в'їзду в Україну громадян України", відмовляється у перетинанні державного кордону лише за обґрунтованим рішенням уповноваженої службової особи підрозділу охорони державного кордону із зазначенням причин відмови. Уповноважена службова особа підрозділу охорони державного кордону про прийняте рішення доповідає начальнику органу охорони державного кордону. Таке рішення набирає чинності невідкладно. Рішення про відмову у перетинанні державного кордону оформляється у двох примірниках. Один примірник рішення про відмову у перетинанні державного кордону видається особі, яка підтверджує своїм підписом на кожному примірнику факт отримання такого рішення. У разі відмови особи підписати рішення про це складається акт.

    3. Особа, якій відмовлено у перетинанні державного кордону, має право оскаржити відповідне рішення згідно із Законом України "Про звернення громадян" або до суду. Оскарження зазначеного рішення не зупиняє його дії. Оскаржене рішення може бути скасовано чи змінено начальником органу охорони державного кордону або скасовано та визнано нечинним судом.

    РІШЕННЯ про відмову в перетинанні державного кордону України громадянину України, який досяг 16-річного віку, затверджене Наказ Адміністрації Державної прикордонної служби України 14.12.2010 N 967(https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0031-11#Text):

    "__" ___ 20__ року ___ (назва пункту пропуску через державний кордон ___ України або пункту контролю)

    Згідно з частиною першою статті 14 Закону України "Про прикордонний контроль" мною, ___ (посада, найменування підрозділу охорони державного кордону, ___ органу охорони державного кордону, військове звання, прізвище, ім'я, по батькові)

    ___ ___, як уповноваженою службовою особою підрозділу охорони державного кордону:

    1. ПРИЙНЯТО РІШЕННЯ ПРО ВІДМОВУ У ПЕРЕТИНАННІ ДЕРЖАВНОГО КОРДОНУ НА ВИЇЗД З УКРАЇНИ ГРОМАДЯНИНУ(ЦІ) УКРАЇНИ прізвище ___ (українськими літерами) ім'я ___ (українськими літерами)

    дата, місяць, рік народження ___, паспортний документ: серія ___, N ___ у зв'язку з наявністю однієї з підстав, визначених статтею 6 Закону України "Про порядок виїзду з України і в'їзду в Україну громадян України", у тому числі у зв'язку з наявністю в базі даних Державної прикордонної служби України відомостей, що зазначену особу рішенням ___ ___ (посилання на рішення суду або прокурора)

    тимчасово обмежено у праві виїзду з України, або відповідно до статті 20 Закону України "Про державну прикордонну службу України" відсутні дійсні документи на право перетинання державного кордону.

    Інформацію про підстави внесення Вас до цієї бази даних Ви можете отримати у розпорядника інформації, що знаходиться ___ ___. (місто, вулиця, будинок, індекс).

    2. Рішення набирає чинності невідкладно.

    3. Про прийняті рішення доповів начальнику ___ ___. (назва органу охорони державного кордону).

    4. Згідно зі статтею 4 Закону України "Про звернення громадян", частиною третьою статті 14 Закону України "Про прикордонний контроль" особа, якій відмовлено у перетинанні державного кордону, має право оскаржити це рішення за належністю до начальника ___, (назва органу охорони державного кордону) що знаходиться ___, або до суду. (місто, вулиця, будинок, індекс)

    Оскарження зазначеного рішення не зупиняє його дії. Оскаржене рішення може бути скасовано чи змінено начальником ___ ___ (назва органу охорони державного кордону) або скасовано та визнано судом нечинним.

    5. Рішення оформлено у двох примірниках, кожен з них має однакову юридичну силу.

    ___ ___ ___ (військове звання) (підпис) (прізвище, ім'я, по батькові особи, яка прийняла рішення)

    Другий примірник цього рішення отримав ___ ___ (дата) (підпис).

    Всього найкращого!

    Токмач Галина Николаевна

    Олександре!

    Згідно з пунктом 3.4 Інструкції про встановлення груп інвалідності, затвердженої наказом Міністерства охорони здоров`я України від 05.09.2011 № 561 (далі - Інструкція № 561), група інвалідності III встановлюється при таких захворюваннях: відсутність одного ока; стійкий повний птоз на одному оці після проведення усіх видів відновного лікування; сліпота на одне око (гострота зору з переносною корекцією 0,05 і нижче або концентричне звуження поля зору до 10 град. від точки фіксації); двобічна глухота; стійка трахеостома; стеноз гортані II-III ступенів внаслідок травматичного або інфекційного ураження нервово-м`язового апарату гортані з одно- або двобічним парезом і стійкою дисфонією; стійка афонія органічного генезу; дефект щелепи чи твердого піднебіння, якщо протезування не забезпечує жування; спотворюючі обличчя рубці та дефекти, які не піддаються хірургічно-косметологічній корекції; гіпофізарний нанізм; остеохондропатія, остеохондродистрофія при зрості менше 150 см.; помірна сенсорна афазія; параліч китиці; параліч або виражений парез верхньої або нижньої кінцівки, що супроводжується значним обмеженням обсягу активних рухів в усіх суглобах і гіпотрофією м`язів: плеча - більше 4 см, передпліччя - більше 3 см, стегна - більше 8 см, гомілки - більше 6 см, а також гіпотрофією м`язів китиці чи стопи; чужорідне тіло в речовині головного мозку (внаслідок травми), якщо травма супроводжувалась абсцесом мозку або менінгоенцефалітом; значний дефект кісток черепа (3 кв.см і більше, крім випадків заміщення його аутокісткою) або при менших розмірах, якщо має місце пульсація мозку, або при відсутності пульсації у випадках, коли травма супроводжувалась ускладненням (інфекційно-гнійним процесом); відсутність китиці і вищий рівень ампутації верхньої кінцівки; хибний суглоб плеча або обох кісток передпліччя; відсутність усіх фаланг чотирьох пальців китиці, за винятком першого; відсутність трьох пальців китиці, включаючи перший; анкілоз чи виражена контрактура тих самих пальців у функціонально невигідному положенні; відсутність першого та другого пальців з відповідними п`ястковими кістками; відсутність перших пальців обох китиць; відсутність трьох пальців китиці з відповідними п`ястковими кістками; кукса стегна чи гомілки; кукса стопи на рівні суглоба Лісфранка або на вищому рівні; двобічна кукса стопи з резекцією голівок плюсневих кісток за Шарпом; різко виражена контрактура чи анкілоз двох скокових суглобів; різко виражена контрактура чи анкілоз скокового суглоба з розташуванням стопи у функціонально невигідному положенні; різко виражена контрактура чи анкілоз кульшового або колінного суглоба; вроджений чи набутий вивих одного кульшового суглоба із значним порушенням функції; деформація грудної клітки внаслідок резекції чотирьох і більше ребер при наявності дихальної недостатності І ступеня і більше; хибний суглоб стегна чи обох кісток гомілки або великої гомілкової кістки при неефективності реабілітаційних заходів після п`яти років спостереження; нестійкий колінний чи кульшовий суглоб з вираженим порушенням функції кінцівки; укорочення нижньої кінцівки на 7 см і більше; ендопротез колінного чи кульшового суглоба або діафіза великих трубчастих кісток; сколіоз III ступеня, кіфосколіоз III ступеня з наявністю дихальної недостатності або сколіоз чи кіфосколіоз IV ступеня; анкілоз або різко виражена контрактура ліктьового суглоба у функціонально невигідному положенні; контрактура передпліччя в положенні повної пронації; ішемічна контрактура передпліччя Фолькмана з вираженим функціональним порушенням китиці; екстирпація шлунка, тотальна колопроктектомія, панкреатоектомія з наявністю цукрового діабету; тотальна тиреоїдектомія з субкомпенсованим або некомпенсованим гіпотиреозом при адекватному лікуванні; чужорідне тіло в серцевому м`язі чи у перикарді внаслідок травми (поранення), штучний клапан серця, функціонуючий кардіостимулятор; відсутність однієї нирки; відсутність однієї легені; однобічна мастектомія внаслідок злоякісного новоутворення.

    ОДНАК, ЗВЕРНІТЬ УВАГУ НА НАСТУПНЕ.

    Спеціальним законом, який визначає основи соціальної захищеності інвалідів в Україні і гарантує їм рівні з усіма іншими громадянами можливості для участі в економічній, політичній і соціальній сферах життя суспільства, створення необхідних умов, які дають можливість інвалідам вести повноцінний спосіб життя згідно з індивідуальними здібностями і інтересами, є Закон України від 21.03.1991 №875-ХІІ «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні» (далі - Закон №875-ХІІ).

    Частина перша статті 2 Закону №875-ХІІ передбачено, що особою з інвалідністю є особа зі стійким розладом функцій організму, що при взаємодії із зовнішнім середовищем може призводити до обмеження її життєдіяльності, внаслідок чого держава зобов`язана створити умови для реалізації нею прав нарівні з іншими громадянами та забезпечити її соціальний захист.

    Відповідно до частини першої статті 3 Закону №875-ХІІ інвалідність як міра втрати здоров`я визначається шляхом експертного обстеження в органах медико-соціальної експертизи центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров`я.

    Основні засади створення правових, соціально-економічних, організаційних умов для усунення або компенсації наслідків, спричинених стійким порушенням здоров`я організму, функціонування системи підтримання особами з інвалідністю фізичного, психічного, соціального благополуччя, сприяння їм у досягненні соціальної та матеріальної незалежності визначає Закон України від 06.10.2015 №2961-IV «Про реабілітацію осіб з інвалідністю в Україні» (далі - Закон №2961-IV).

    Абзац четвертий частини першої статті 1 Закону №2961-IV встановлює, що інвалідність - це міра втрати здоров`я у зв`язку із захворюванням, травмою (її наслідками) або вродженими вадами, що при взаємодії із зовнішнім середовищем може призводити до обмеження життєдіяльності особи, внаслідок чого держава зобов`язана створити умови для реалізації нею прав нарівні з іншими громадянами та забезпечити її соціальний захист.

    Обмеження життєдіяльності - це помірно виражена, виражена або значно виражена втрата особою внаслідок захворювання, травми (її наслідків) або вроджених вад здатності до самообслуговування, пересування, орієнтації, контролю своєї поведінки, спілкування, навчання, виконання трудової діяльності нарівні з іншими громадянами (абзац сьомий частини першої статті 1 Закону №2961-IV).

    Медико-соціальна експертиза - це визначення на основі комплексного обстеження усіх систем організму конкретної особи міри втрати здоров`я, ступеня обмеження її життєдіяльності, викликаного стійким розладом функцій організму, групи інвалідності, причини і часу її настання, а також рекомендацій щодо можливих для особи за станом здоров`я видів трудової діяльності та умов праці, потреби у сторонньому догляді, відповідних видів санаторно-курортного лікування і соціального захисту для найповнішого відновлення усіх функцій життєдіяльності особи (абзац восьмий частини першої статті 1 Закону №2961-IV).

    Статтею 7 Закону №2961-IV передбачено, що медико-соціальна експертиза осіб з обмеженнями повсякденного функціонування та осіб з інвалідністю проводиться медико-соціальними експертними комісіями, а дітей - лікарсько-консультативними комісіями закладів охорони здоров`я.

    Особа з обмеженнями повсякденного функціонування направляється для проходження медико-соціальної експертизи з метою підтвердження стійкого обмеження життєдіяльності та встановлення статусу "особа з інвалідністю" або "дитина з інвалідністю" у разі виявлення мультидисциплінарною реабілітаційною командою ознак стійкого обмеження життєдіяльності, що зазначається в індивідуальному реабілітаційному плані.

    Залежно від ступеня стійкого розладу функцій організму, зумовленого захворюванням, травмою (її наслідками) або вродженими вадами, та можливого обмеження життєдіяльності при взаємодії із зовнішнім середовищем внаслідок втрати здоров`я особі, визнаній особою з інвалідністю, встановлюється перша, друга чи третя група інвалідності.

    Медико-соціальні експертні комісії визначають: групу інвалідності, її причину і час настання. Особа може одночасно бути визнана особою з інвалідністю однієї групи і лише з однієї причини. При підвищенні групи інвалідності в разі виникнення більш тяжкого захворювання причина інвалідності встановлюється на вибір особи з інвалідністю. У разі якщо однією з причин інвалідності є інвалідність з дитинства, вказуються дві причини інвалідності; види трудової діяльності, рекомендовані особі з інвалідністю за станом здоров`я. Висновок про нездатність до трудової діяльності внаслідок інвалідності готується виключно за згодою особи з інвалідністю (крім випадків, коли особу з інвалідністю визнано недієздатною); причинний зв`язок інвалідності із захворюванням чи каліцтвом, що виникли у дитинстві, вродженою вадою; ступінь втрати професійної працездатності потерпілим від нещасного випадку на виробництві чи професійного захворювання; ступінь втрати здоров`я, групу інвалідності, причину, зв`язок і час настання інвалідності громадян, які постраждали внаслідок політичних репресій або Чорнобильської катастрофи; медичні показання на право одержання особами з інвалідністю автомобіля і протипоказання до керування ним.

    Положення про медико-соціальну експертизу та Положення про порядок, умови та критерії встановлення інвалідності, затверджені Постановою Кабінету Міністрів України «Питання медико-соціальної експертизи» від 03 грудня 2009 р. № 1317 (далі - Положення №1317) визначає процедуру проведення медико-соціальної експертизи хворим, що досягли повноліття, потерпілим від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, особам з інвалідністю (далі - особи, що звертаються для встановлення інвалідності) з метою виявлення ступеня обмеження життєдіяльності, причини, часу настання, групи інвалідності, а також компенсаторно-адаптаційних можливостей особи, реалізація яких сприяє медичній, психолого-педагогічній, професійній, трудовій, фізкультурно-спортивній, фізичній, соціальній та психологічній реабілітації.

    Згідно з п. 3 Положення про медико-соціальну експертизу, медико-соціальна експертиза проводиться особам, що звертаються для встановлення інвалідності, за направленням лікувально-профілактичного закладу охорони здоров`я після проведення діагностичних, лікувальних і реабілітаційних заходів за наявності відомостей, що підтверджують стійке порушення функцій організму, обумовлених захворюваннями, наслідками травм чи вродженими вадами, які спричиняють обмеження життєдіяльності.

    Відповідно до п. 17 Положення про медико-соціальну експертизу, медико-соціальна експертиза проводиться після повного медичного обстеження, проведення необхідних досліджень, оцінювання соціальних потреб особи з інвалідністю, визначення клініко-функціонального діагнозу, професійного, трудового прогнозу, одержання результатів відповідного лікування, реабілітації за наявності даних, що підтверджують стійке порушення функцій організму, обумовлених захворюваннями, наслідками травм чи вродженими вадами, які спричиняють обмеження життєдіяльності.

    Згідно з пунктом 26 Положення про порядок, умови та критерії встановлення інвалідності особі, що визнана особою з інвалідністю, залежно від ступеня розладу функцій органів і систем організму та обмеження її життєдіяльності встановлюється I, II чи III група інвалідності.

    Відповідно до пункту 27 Положення про порядок, умови та критерії встановлення інвалідності підставою для встановлення III групи інвалідності є стійкі, помірної важкості функціональні порушення в організмі, зумовлені захворюванням, наслідками травм або вродженими вадами, що призвели до помірно вираженого обмеження життєдіяльності особи, в тому числі її працездатності, але потребують соціальної допомоги і соціального захисту.

    Критеріями для встановлення III групи інвалідності є ступінь втрати здоров'я, що спричиняє обмеження однієї чи декількох категорій життєдіяльності у помірно вираженому I ступені:

    обмеження самообслуговування I ступеня - здатність до самообслуговування з використанням допоміжних засобів;

    обмеження здатності самостійно пересуватися I ступеня - здатність до самостійного пересування з більшим витрачанням часу, часткового пересування та скорочення відстані;

    обмеження здатності до навчання I ступеня - здатність до навчання в навчальних закладах загального типу за умови дотримання спеціального режиму навчального процесу і/або з використанням допоміжних засобів, за допомогою інших осіб (крім персоналу, що навчає);

    обмеження здатності до трудової діяльності I ступеня - часткова втрата можливостей до повноцінної трудової діяльності (втрата професії, значне обмеження кваліфікації або зменшення обсягу професійної трудової діяльності більше ніж на 25 відсотків, значне утруднення в набутті професії чи працевлаштуванні осіб, що раніше ніколи не працювали та не мають професії);

    обмеження здатності до орієнтації I ступеня - здатність до орієнтації в часі, просторі за умови використання допоміжних засобів;

    обмеження здатності до спілкування I ступеня - здатність до спілкування, що характеризується зниженням швидкості, зменшенням обсягу засвоєння, отримання та передавання інформації;

    обмеження здатності контролювати свою поведінку I ступеня - здатність частково контролювати свою поведінку за особливих умов.

    Особи з інвалідністю III групи з помірним обмеженням життєдіяльності можуть навчатися та провадити різні види трудової діяльності за умови забезпечення у разі потреби засобами компенсації фізичних дефектів чи порушених функцій організму, здійснення реабілітаційних заходів.

    Пункт 2.2 Інструкції № 561 передбачено, що критерії життєдіяльності людини: здатність до самообслуговування, пересування, орієнтації, контролю своєї поведінки, спілкування, навчання, виконання трудової діяльності.

    Ступінь обмеження життєдіяльності - це величина відхилення від норми діяльності людини. Ступінь обмеження життєдіяльності характеризується одним або поєднанням декількох зазначених найважливіших його критеріїв. Виділяють три ступені обмеження життєдіяльності: помірно виражене, виражене, значне. Помірно виражене обмеження життєдіяльності зумовлено порушеннями функції органів і систем організму, що призводять до помірного обмеження можливості навчання, спілкування, орієнтації, контролю за своєю поведінкою, пересування, самообслуговування, участі у трудовій діяльності.

    ВИСНОВКИ: відтак, підставою для встановлення III групи інвалідності є стійкі, помірної важкості функціональні порушення в організмі, зумовлені захворюванням, наслідками травм або вродженими вадами, що призвели до помірно вираженого обмеження життєдіяльності особи, в т.ч. її працездатності, але потребують соціальної допомоги і соціального захисту.

    Критеріями для встановлення III групи інвалідності є ступінь втрати здоров`я, що спричиняє обмеження однієї чи декількох категорій життєдіяльності у помірно вираженому I ступені: <…> обмеження здатності самостійно пересуватися I ступеня - здатність до самостійного пересування з більшим витрачанням часу, часткового пересування та скорочення відстані; <…> обмеження здатності до трудової діяльності I ступеня - часткова втрата можливостей до повноцінної трудової діяльності (втрата професії, значне обмеження кваліфікації або зменшення обсягу професійної трудової діяльності більше ніж на 25 відсотків, значне утруднення в набутті професії чи працевлаштуванні осіб, що раніше ніколи не працювали та не мають професії); <…>.

    ХХХ

    Огляд осіб, які звертаються для встановлення інвалідності, проводиться згідно з Положенням про медико-соціальну експертизу, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 3 грудня 2009 року № 1317.

    Відповідно до пункту 19 Положення № 1317 комісія проводить засідання у повному складі і колегіально приймає рішення. Відомості щодо результатів експертного огляду і прийнятих рішень вносяться до акта огляду та протоколу засідання комісії, що підписуються головою комісії та її членами і засвідчуються печаткою.Інструкцією № 561.

    Тобто, рішення МСЕК не може бути суб'ктивним та має грунтуватися на відповідних нормах законодавства.

    Відповідно до пункту 3 Положення № 1317 медико-соціальна експертиза проводиться особам, що звертаються для встановлення інвалідності, за направленням лікувально-профілактичного закладу охорони здоров'я після проведення діагностичних, лікувальних і реабілітаційних заходів за наявності відомостей, що підтверджують стійке порушення функцій організму, обумовлених захворюваннями, наслідками травм чи вродженими вадами, які спричиняють обмеження життєдіяльності.

    У направленні на МСЕК за формою 088/о, затвердженою наказом Міністерства охорони здоров'я України від 14 лютого 2012 року № 110, зазначаються частота і тривалість тимчасової непрацездатності (відомості за останні 12 місяців).

    При цьому, згідно пункту 18 Положення № 1317 відповідальність за якість медичного обстеження, своєчасність та обґрунтованість направлення громадян на медико-соціальну експертизу покладається на керівника лікувально-профілактичного закладу охорони здоров'я.

    Найчастішими відмовами МСЕК для призначення групи інвалідності є:

    1. Недообстеження, недостатність обгрунтування хвороби.
    2. Відсутність деяких (уточнюючих) лікарських записів у зв’язку з чим неможливо визначити ступінь інвалідності.
    3. Недостатність діагнозів чи симптомів тощо.

    Існують два шляхи оскарження висновків МСЕК: позасудовий і судовий.

    Якщо хворий не згоден з висновками медико-соціальної експертної комісії, то таке рішення МСЕК може бути оскаржено протягом місяця. Скарга може бути подана до комісії, що ухвалила рішення або до центральної чи обласної комісії. З метою перевірки висновків МСЕК проводиться повторний огляд і виноситься нове рішення. У випадку повторної незгоди з прийнятим рішенням його можна оскаржити у Центральній МСЕК МОЗ України.

    У складних випадках будь-яка медико-соціальна експертна комісія може направляти осіб, які звертаються для встановлення інвалідності, для проведення медико- соціального експертного обстеження до клініки Українського державного науково-дослідного інституту медико-соціальних проблем інвалідності (м. Дніпро) та Науково-дослідного інституту реабілітації інвалідів (м. Вінниця). Після обстеження науково-дослідні установи складають консультативні висновки, які для комісії мають рекомендаційний характер.

    Судовий спосіб оскарження рішення МСЕК будь-якого рівня здійснюється шляхом звернення до суду в межах та з дотриманням вимог адміністративного судочинства.

    На період дії воєнного стану на території України процедура проведення медико-соціальної експертизи була

    ВСЬОГО НАЙКРАЩОГО!


Схожі питання


Кодекси Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України