Задайте питання юристу

861 юристів готові відповісти зараз

Відповідь за ~15 хвилин

Задати питання на сайті

Військове право, 19 травня 2024, питання №109541 240₴

560 постанова для обмежено придатних

В 560 постанові КМУ є пункти про те, що в процесі розгляду відстрочки, або при наявності актуальної відстрочки, особа не може бути направлена на ВЛК.
Ось ці пункти:
Військовозобов’язані, які звернулися до районного (міського)
територіального центру комплектування та соціальної підтримки з заявою
про надання відстрочки, до прийняття рішення відповідною комісією
не направляються для проходження медичного огляду для визначення
придатності до військової служби.
Військовозобов’язані, у яких строк дії відстрочки від призову на
військову службу під час мобілізації, на особливий період не завершився,
на медичний огляд не направляються, крім випадків, коли
військовозобов’язані приймаються на військову службу за контрактом.

Але Закон № 3621-IX відмінив статус обмежено придатних, і забов'язав пройти повторне ВЛК протягом 9 місяців.
Виходить, що якщо обмежено придатна особа має право на відстрочку її згідно постанови 560 не можуть направити на ВКЛ, а по закону № 3621-IX вона зобов'язана це ВЛК пройти.
До того ж, в постанові 560 є тільки одна форма направлення на ВЛК - " у зв’язку із призовом на (рід військ) військову службу під час мобілізації, в особливий період"
Чи нема юридичної колізії в цих питаннях? І як в таких випадках будуть діяти ТЦК?

Відповіді юристів (4)

    Корнійчук Євген Іванович

    Доброго дня. Закони, мають вищу юридичну силу щодо інших законів, підзаконних нормативно-правових актів. 3. Закони посідають провідне місце в ієрархії нормативно-правових актів та мають вищу юридичну силу щодо підзаконних нормативно-правових актів.

    Тому ви повинні робити як зазначено у законі а не у постанові.

    https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/v3526323-09#Te...

    Турчин Ярослав
    75%
    Турчин Ярослав 4 місяці тому

    Юрист, м. Харків, 16 років досвіду

    Спілкуватися у чаті

    ВІТАЮ ВАС, пане АНАТОЛІЙ!

    Ні. Колізії немає.

    Якщо Ви маєте відстрочку - переогляд Ви можете пройти після втрати відстрочки.

    Постанова КМУ стосується якраз питання мобілізації. Норма непроходження ВЛК призвана розвантажити ВЛК для тих, кого РЕАЛЬНО МОЖНА МОБІЛІЗУВАТИ і хто БУДЕ СЛУЖИТИ, а не косити.

    Якщо йти логікою казочок про ієрархію нормативно-правових актів, то в Україні 2.5 роки у неконституційний спосіб обмежується право громадян на виїзд за межі України, бо це регламентується всього-навсього якоюсь постановою Кабінету Міністрів України. Доречі всупереч вимогам статті 92 Конституції України.

    При цьому в Законі України "Про свободу пересування і вільний вибір місця проживання" немає такої підстави обмеження прав як "воєнний стан" і КМУ не мав конституційних повноважень приймати щось за межими закону.

    АЛЕ ПРИЙНЯВ. І Верховний Суд і усі органи влади виконують фактично неконституційну і незаконну постанову.

    Аналогічна ситуація з обігом цивільної зброї в Україні. Ви мабуть знаєте, що питання видачі мисливської та травматичної зброї в Україні регулюється якоюсь інструкцією, затвердженою наказом Міністра внутрішніх справ.

    Хоча обіг власності та заборона обігу певних видів майна - відповідно до Конституції України має визначатися ЗАКОНОМ. Цього закону за 24 роки так і не прийняли і формально ніякі дозволи МВС не потрібні на те, щоб мати зброю. Але у судів та МВС інше бачення і вони вважають, що їх Інструкція - це нормально і має виконуватися громадянами.

    Не бачу різниці в цьому випадку з постановою КМУ № 560 від 16.03.2024 р. Хай теж виконують.

    І в будь-якому разі, особи які мають відстрочку - захищені від мобілізації, навіть якщо ТЦК вигадає, що треба проходити ВЛК. При цьому ВЛК має бути пройдена НЕ РАНІШЕ ніж вирішиться питання про відстрочку.

    Моя думка така. А в іншому Ви самі маєте розуміти, що країна і особливо ТЦК живе по принципу "закон не дишло".

    ВІдповідно до пункту 58 Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 травня 2024 р. № 560, За наявності підстав для одержання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період військовозобов’язані (крім заброньованих) особисто подають на ім’я голови комісії районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або його відділу заяву за формою, визначеною у додатку 4, до якої додаються документи, що підтверджують право на відстрочку, або копії таких документів, засвідчені в установленому порядку, зазначені у переліку згідно з додатком 5. Заява військовозобов’язаного підлягає обов’язковій реєстрації.

    Пункт 59 Порядку передбачає, що Відстрочка від призову на військову службу під час мобілізації може оформлятися за допомогою Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів на підставі даних, отриманих з інших державних реєстрів або баз даних, які підтверджують, що військовозобов’язаний має право на відстрочку з підстав, визначених статтею 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”.

    Відповідно до пункту 60 Порядку, Комісія вивчає отримані заяву та підтвердні документи, оцінює законність підстав для надання відстрочки, за потреби готує запити до відповідних органів державної влади для отримання інформації, що підтверджує право заявника на відстрочку, або використовує інформацію з публічних електронних реєстрів.

    Комісія зобов’язана розглянути отримані на розгляд заяву та документи, що підтверджують право на відстрочку, протягом семи днів з дати надходження, але не пізніше ніж протягом наступного дня від дати отримання інформації на запити до органів державної влади.

    На підставі розгляду отриманих документів комісія ухвалює рішення про надання або відмову у наданні відстрочки.

    Рішення комісії оформляється протоколом. Про прийняте комісією рішення повідомляється засобами телефонного, електронного зв’язку або поштою заявнику не пізніше ніж на наступний день після ухвалення такого рішення.

    У разі позитивного рішення військовозобов’язаному надається довідка із зазначенням строку відстрочки за формою, визначеною у додатку 6.

    У разі відмови у наданні відстрочки військовозобов’язаному повідомляють письмово із зазначенням причин відмови за формою, визначеною у додатку 7.

    Таке рішення може бути оскаржене у судовому порядку.

    До ухвалення комісією рішення військовозобов’язаний не підлягає призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період.

    Відстрочка від призову на військову службу під час мобілізації надається на строк дії відповідних законних підстав, але не більш як на строк проведення мобілізації, встановлений Указом Президента України.

    У разі продовження строку проведення мобілізації перевірка підстав у військовозобов’язаного на відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації, крім підстав, зазначених у пункті 2 частини першої, пунктах 3, 4, 5 частини третьої статті 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”, здійснюється за допомогою Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів.

    Для продовження строку дії відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період військовозобов’язаний з виданням Указу Президента України про продовження строку проведення мобілізації подає (надсилає) на розгляд комісії заяву у паперовій або електронній формі, зокрема, у разі технічної реалізації засобами електронного кабінету призовника, військовозобов’язаного, резервіста.

    У разі неможливості провести перевірку у військовозобов’язаного підстав для відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації за допомогою Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів територіальний центр комплектування та соціальної підтримки повідомляє про необхідність надання відповідних підтвердних документів.

    ВІдповідно до пункту 63 Порядку, Військовозобов’язані, які звернулися до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки з заявою про надання відстрочки, до прийняття рішення відповідною комісією не направляються для проходження медичного огляду для визначення придатності до військової служби.

    У разі ухвалення комісією рішення про відмову у наданні відстрочки військовозобов’язаний, який підлягає призову на військову службу під час мобілізації, направляється на медичний огляд для визначення придатності до військової служби. Військовозобов’язані, у яких строк дії відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період не завершився, на медичний огляд не направляються, крім випадків, коли військовозобов’язані приймаються на військову службу за контрактом.

    Медичний огляд військовозобов’язаних та резервістів

    68. У мирний час під час визначення призначення резервіста або військовозобов’язаного на особливий період та включення його до складу військових команд для комплектування військових частин (установ) вони проходять медичний огляд, за результатами якого таким особам оформляється довідка з висновком щодо придатності до військової служби. Строк дії такої довідки становить п’ять років. Придатним до військової служби резервістам та військовозобов’язаним вручається мобілізаційне розпорядження.

    69. Резервісти та військовозобов’язані, які в мирний час були призначені на комплектування військових частин (установ) з врученням мобілізаційних розпоряджень під час мобілізаційного розгортання Збройних Сил та інших військових формувань, призиваються на військову службу під час мобілізації, на особливий період за результатами раніше пройдених медичних оглядів та їх опитування про наявність або відсутність скарг на стан здоров’я. Резервісти або військовозобов’язані, у яких відсутні скарги на стан здоров’я, на військово-лікарську комісію для проходження медичного огляду не направляються. Особи, які не проходили медичний огляд або в яких закінчився строк дії рішення (постанови) про придатність до військової служби, направляються на військово-лікарську комісію. Громадяни України, які перебувають на військовому обліку та з набранням чинності Указом Президента України про оголошення мобілізації, затвердженим Верховною Радою України, прибули до територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки для уточнення своїх облікових даних (адреси місця проживання, номерів засобів зв’язку, адреси електронної пошти (за наявності) та інших персональних даних), на медичний огляд не направляються. На медичний огляд громадяни, які уточнили свої облікові дані, викликаються повісткою. У разі проходження резервістами та військовозобов’язаними медичного огляду під час мобілізації та/або воєнного стану строк дії довідки з висновком щодо придатності до військової служби становить один рік.

    70. Порядок проведення медичного огляду резервістів та військовозобов’язаних, персональний склад військово-лікарських комісій, порядок їх роботи визначаються у порядку, встановленому Міноборони.

    71. Медичний огляд резервістів та військовозобов’язаних може проводитися у закладах охорони здоров’я, що мають відповідний договір із НСЗУ за програмою державних гарантій медичного обслуговування населення на відповідний рік.

    72. Рішення щодо придатності резервіста та військовозобов’язаного для проходження військової служби за станом здоров’я визначається військово-лікарською комісією при районному (міському) територіальному центрі комплектування та соціальної підтримки. У разі незгоди громадянина з рішенням військово-лікарської комісії при районному (міському) територіальному центрі комплектування та соціальної підтримки на підставі його заяви громадянин направляється для проходження військово-лікарської комісії при обласному (Київському та Севастопольському міському) територіальному центрі комплектування та соціальної підтримки.

    ОТЖЕ, Ви маєте право не проходити ВЛК у разі оформлення відстрочки, до розгляду заяви на відстрочку та прийняття по ньому рішення. Але Вас можуть вводити в оману, користуючись незнанням громадянами законодавства та порядку оформлення відстрочки і проведення мобілізації.

    Закон №3621-IX взагалі стосується статусу військовослужбовців, тому дивним є те, що перехідними положеннями не спеціального закону намагаються щось там регулювати для обмежено придатних, які не перебувають на службі в ЗСУ. У багатьох ТЦК була взагалі позиція, що це не стосується простих громадян, а лише для військових. Проте, потім цім ТЦК прикрутили гайки і змусили змінити позицію.

    Моя думка залишається тою самою. Це стосується військових. Людина з відстрочкою незважаючи на закони НЕ МАЄ ПРОХОДИТИ ВЛК навіть для облікових цілей - за наявності відстрочки.

    З повагою та розумінням, юрист Ярослав Турчин (м. Гамбург, Німеччина)

    Айвазян Юрий Климентьевич
    25%

    Доброго дня, Анатолію!

    Згідно Постанови №560 особу не мають права направити на проходження ВЛК до розгяду заяви щодо надання відстрочки.

    Також, якщо особа має діючу оформлену відстрочку, у період дії цієї відстрочки особа не направляється на ВЛК.

    63. Військовозобов’язані, які звернулися до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки з заявою про надання відстрочки, до прийняття рішення відповідною комісією не направляються для проходження медичного огляду для визначення придатності до військової служби.

    Військовозобов’язані, у яких строк дії відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період не завершився, на медичний огляд не направляються.

    Пункт 60 вищезгаданної Постанови зазначає наступне:

    Відстрочка від призову на військову службу під час мобілізації надається на строк дії відповідних законних підстав, але не більш як на строк проведення мобілізації, встановлений Указом Президента України. У разі продовження строку проведення мобілізації перевірка підстав у військовозобов’язаного на відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації, крім підстав, зазначених у пункті 2 частини першої, пунктах 3, 4, 5 частини третьої статті 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”, здійснюється за допомогою Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів.

    Для продовження строку дії відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період військовозобов’язаний з виданням Указу Президента України про продовження строку проведення мобілізації подає (надсилає) на розгляд комісії заяву у паперовій або електронній формі, зокрема, у разі технічної реалізації засобами електронного кабінету призовника, військовозобов’язаного, резервіста.

    Отже, з Постанови витікає, що особу, яка має відстрочку, в принципі не можуть направити на ВЛК, оскільки вона і при розгляді заяви на відстрочку, і при діючій відстрочці не повинна направлятись на медичний огляд.

    З іншого боку, Наказ МОУ №402 регулює строк дії довідки ВЛК, який у воєнний час становить 1 рік.

    Так само, як і Закон України № 3621-IX говорить про те, що обмежено придатні підлягають переогляду ВЛК упродовж 9 місяців.

    Щодо дій ТЦК, то це питання і, як буде діяти останній побасимо з практики.

    З повагою, адвокат Айвазян.

    Кирда Вячеслав Володимирович

    Вітаю Вас.

    Закон № 3621-IX має вищу юридичну силу, а тому у першу чергу застосовуватися має саме він. До лютого 2025 року всі обмежено придатні повинні пройти медичний огляд ВЛК на ступінь придатності до військової служби. По суті, ТЦК має право заявити, що Ви проходитиме процедуру ВЛК не в рамках постанови № 560, а для виконання вимог Закону і будуть абсолютно праві. Якщо Ви маєте право на відстрочку, Вам немає за що переживати та хвилюватися.

    Я думаю, що все таки у таких ситуаціях ТЦК виходитимуть з необхідності виконання норм Закону № 3621-IX, іншого трактування тут бути не може.

    З повагою!


Схожі питання


Кодекси Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України