Задайте питання юристу

880 юристів готові відповісти зараз

Відповідь за ~15 хвилин

Задати питання на сайті

Військове право, 15 серпня 2024, питання №117674 650₴

Відстрочка від мобілізації п.9 ст. 23

Доброго дня. Вже питав раніше, але після 18 травня відбулись зміни, тому питання актуальне.
Є матір, яка за висновком ЛКК потребує постійного догляду. Проживаю з нею разом. Ще є сестра ( 57 р. не інвалід і сама не потребує догляду ), яка давно живе окремо від нас. Чи є в мене право на відстрочку? Чи наявність сестри є перешкодою? ( в 560 постанові КМУ йдеться про те, що треба вказувати відсутність інших працездатних осіб )
Звертався до селищної ради, щоб зробити акт постійного догляду, там сказали що спочатку йти до ТЦК, писати заяву і т.д. Моделюю ситуацію, що отримаю акт, але в ТЦК дадуть відмову, бо є сестра.
Що в даній ситувції робити, після відмови? Оскаржувати в суді рішення ТЦК?

Відповіді юристів (20)

    Карпенко Андрій Володимирович
    10%

    Вітаю!

    ВИ МАЄТЕ ПРАВО НА ВІДСТРОЧКУ ВІД МОБІЛІЗАЦІЇ.

    11 квітня Верховна Рада ухвалила у другому читанні проєкт № 10449 Закону про мобілізацію та порядок проходження військової служби. Закон підписан Президентом та оприлюднен - він вступив в дію 18.05.24р.

    Закон УкраїниПро внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань проходження військової служби, мобілізації та військового обліку

    8. У Законі України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію” (Відомості Верховної Ради України, 2005 р., № 16, ст. 255 із наступними змінами):

    11) статтю 23 викласти в такій редакції:

    "

    1. Не підлягають призову на військову службу під час мобілізації військовозобов'язані:

    9) зайняті постійним доглядом за хворою дружиною (чоловіком), дитиною та/або своїми батьком чи матір'ю (батьком чи матір'ю дружини (чоловіка), якщо вона сама потребує постійного догляду за висновком медико-соціальної експертної комісії чи лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров'я, померла (загинула), визнана зниклою безвісти або безвісно відсутньою, оголошена померлою, і батько чи мати дружини не має інших працездатних членів сім'ї, які зобов'язані та можуть здійснювати за ними догляд), які за висновком медико-соціальної експертної комісії чи лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров'я потребують постійного догляду;

    САМЕ ГОЛОВНЕ, ЩОБ У МАМИ БУЛА ДОВІДКА ЛКК АБО МСЕК ПРО НЕОБХІДНІСТЬ ПОСТІЙНОГО ДОГЛЯДУ.

    В ЦЬОМУ ПУНКТІ НЕМАЄ ВИМОГИ ПРО ДОГЛЯД ЗА МАМОЮ ІНШИХ НЕ ВІЙСЬКОВОЗАБОВЯЗАНИХ ЧЛЕНІВ СІМ'Ї.

    ххх

    ЗАТВЕРДЖЕНО

    постановою Кабінету Міністрів України

    від 16 травня 2024 р. № 560

    ПОРЯДОК

    проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період

    Надання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації та її оформлення

    56. Відстрочка від призову на військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період надається військовозобов’язаним з підстав, визначених статтею 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”.

    57. Для розгляду питань надання військовозобов’язаним відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період при районних (міських) територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки (відокремлених відділах) утворюються комісії...

    58. За наявності підстав для одержання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період військовозобов’язані (крім заброньованих) особисто подають на ім’я голови комісії районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або його відділу заяву за формою, визначеною у додатку 4, до якої додаються документи, що підтверджують право на відстрочку, або копії таких документів, засвідчені в установленому порядку, зазначені у переліку згідно з додатком 5. Заява військовозобов’язаного підлягає обов’язковій реєстрації.

    60. Комісія вивчає отримані заяву та підтвердні документи, оцінює законність підстав для надання відстрочки, за потреби готує запити до відповідних органів державної влади для отримання інформації, що підтверджує право заявника на відстрочку, або використовує інформацію з публічних електронних реєстрів.Комісія зобов’язана розглянути отримані на розгляд заяву та документи, що підтверджують право на відстрочку, протягом семи днів з дати надходження, але не пізніше ніж протягом наступного дня від дати отримання інформації на запити до органів державної влади.На підставі розгляду отриманих документів комісія ухвалює рішення про надання або відмову у наданні відстрочки. Рішення комісії оформляється протоколом.Про прийняте комісією рішення повідомляється засобами телефонного, електронного зв’язку або поштою заявнику не пізніше ніж на наступний день після ухвалення такого рішення.У разі позитивного рішення військовозобов’язаному надається довідка із зазначенням строку відстрочки за формою, визначеною у додатку 6.

    У разі відмови у наданні відстрочки військовозобов’язаному повідомляють письмово із зазначенням причин відмови за формою, визначеною у додатку 7. Таке рішення може бути оскаржене у судовому порядку.До ухвалення комісією рішення військовозобов’язаний не підлягає призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період.

    61. Військовозобов’язані, які здійснюють догляд (постійний догляд) за особами, зазначеними у пунктах 9, 13, 14 частини першої статті 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”, та які не мають права на призначення компенсації (допомоги, надбавки) на догляд за ними, для розгляду питання надання їм відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації звертаються до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або його відділу за місцем свого перебування на військовому обліку із заявою у паперовій або електронній формі, зокрема, у разі технічної реалізації засобами електронного кабінету призовника, військовозобов’язаного, резервіста, до якої додається письмова заява особи, яка потребує догляду чи постійного догляду, довільної форми із зазначенням реєстраційного номера облікової картки платника податків, про підтвердження відсутності інших осіб, які не є військовозобов’язаними та відповідно до закону зобов’язані її утримувати (чоловік/дружина, працездатні діти), чи інших працездатних членів сім’ї, які зобов’язані та можуть здійснювати постійний догляд.

    Районний (міський) територіальний центр комплектування та соціальної підтримки або його відокремлений відділ перевіряє перебування такого військовозобов’язаного на військовому обліку, родинні зв’язки військовозобов’язаної особи та особи, яка потребує догляду (постійного догляду), наявність інших зареєстрованих/задекларованих осіб за адресою місця проживання або адресою задекларованого/зареєстрованого місця проживання особи, яка потребує догляду, з використанням відомостей Державного електронного реєстру військовозобов’язаних України, Державного реєстру актів цивільного стану громадян та Єдиного державного демографічного реєстру, інших інформаційних систем, реєстрів та баз даних, у тому числі шляхом інформаційного обміну. Матеріали за результатами перевірки надсилаються керівнику виконавчого органу місцевого самоврядування за адресою місця проживання або адресою задекларованого/зареєстрованого місця проживання військовозобов’язаного, який здійснює догляд.

    У разі виявлення невідповідності наведених у заяві військовозобов’язаного даних або непідтвердження факту встановлення здійснення ним догляду (постійного догляду) комісією заява не розглядається.

    Для встановлення факту здійснення догляду (постійного догляду) військовозобов’язаний, який здійснює догляд (постійний догляд), звертається із заявою на ім’я керівника виконавчого органу сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад за адресою місця проживання або адресою задекларованого/зареєстрованого місця проживання.

    Розгляд заяви здійснює комісія із встановлення факту здійснення особою догляду (постійного догляду), рішення про утворення якої приймається керівником виконавчого органу сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад за адресою місця проживання або адресою задекларованого/зареєстрованого місця проживання військовозобов’язаного, який звернувся із відповідною заявою.

    До складу комісії із встановлення факту здійснення особою догляду (постійного догляду) можуть входити депутати місцевої ради, представники виконавчих органів місцевого самоврядування, громадських організацій загальною чисельністю не менше п’яти осіб.

    За результатами роботи комісія із встановлення факту здійснення особою догляду (постійного догляду) з урахуванням наданих районним (міським) територіальним центром комплектування та соціальної підтримки або його відділом матеріалів складає акт про встановлення факту здійснення особою догляду (постійного догляду) (додаток 8). Зазначений акт є одним із документів, які надаються військовозобов’язаним до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або його відділу для отримання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період.

    63. Військовозобов’язані, які звернулися до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки з заявою про надання відстрочки, до прийняття рішення відповідною комісією не направляються для проходження медичного огляду для визначення придатності до військової служби.

    ДОДАТОК 5 ПОСТАНОВИ КМУ 560 ВИЗНАЧАЄ ПЕРЕЛІК ДОКУМЕНТІВ ДЛЯ ВІДСТРОЧКИ ВІД МОБІЛІЗАЦІЇ ЗА ПУНКТОМ 9 ст.23):

    для особи, яка зайнята доглядом, - документи, що підтверджують родинні зв’язки (свідоцтво про шлюб або свідоцтво про народження дитини, або свідоцтво про народження особи, яка здійснює догляд, та свідоцтво про народження дружини (чоловіка), документи, що підтверджують неможливість здійснення догляду іншим працездатним членом сім’ї, який зобов’язаний здійснювати догляд (висновок медико-соціальної експертної комісії чи лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров’я про потребу іншого працездатного члена сім’ї в постійному догляді, довідка про смерть такого члена сім’ї, або рішення суду про визнання його безвісно відсутнім, або рішення суду про оголошення померлим, або витяг з Єдиного реєстру осіб, зниклих безвісти за особливих обставин), документи про отримання компенсації (допомоги, надбавки) на догляд, або акт про встановлення факту здійснення особою догляду (постійного догляду) (додаток 8), у якому зазначаються відомості про наявність (відсутність) інших працездатних членів сім’ї, які могли б здійснювати такий догляд;для особи, яка потребує догляду, - довідка до акта огляду медико-соціальною експертною комісією за формою, затвердженою МОЗ, або висновок лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров’я про потребу в постійному догляді.

    ЗАЯВУ ПРО ОФОРМЛЕННЯ АКТУ ВСТАНОВЛЕННЯ ФАКТУ ЗДІЙСНЕННЯ ДОГЛЯДУ НЕОБХІДНО ПОДАВАТИ ДО МІСЦЕВИХ ОРГАНІВ ВЛАДИ ( ВИМОГА ПОСТАНОВИ 560).

    ВИМАГАЙТЕ ОФІЦІЙНУ ПИСЬМОВУ ВІДМОВУ ВІД МІСЦЕВОГО ОРГАНУ ВЛАДИ ТА ОСКАРЖУЙТЕ ЇЇ В СУДІ.

    ЯКЩО ТЦКСП ВІДМОВИТЬ В НАДАННІ ВІДСТРОЧКИ ВІД МОБІЛІЗАЦІЇ НА ПІДСТАВІ НАЯВНОСТІ СЕСТРИ - ОСКАРЖУЙТЕ ТАКЕ РІШЕННЯ В СУДОВОМУ ПОРЯДКУ.

    ЗАКОН МАЄ ВИЩУ ЮРИДИЧНУ СИЛУ А НІЖ ПОСТАНОВА КМУ - В ЗАКОНІ ТАКОЇ ВИМОГИ НЕМАЄ.

    Айвазян Юрій Климентійович
    25.1%

    Доброго дня, Сергію!

    Є матір, яка за висновком ЛКК потребує постійного догляду. Проживаю з нею разом. Ще є сестра, яка живе окремо від нас. Чи є в мене право на відстрочку?

    Відповідно до законодавства Ви маєте право на відстрочку, оскільки пункт 9 статті 23 не передбачає доведення факту відсутності інших працездатних осіб по догляду за своїми батьками. Це стосується лише догляду за батьками дружини.

    Відповідно до статті 23 ЗАКОНУ УКРАЇНИ «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію»

    https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3543-12#Text

    1. Не підлягають призову на військову службу під час мобілізації військовозобов’язані:

    9) зайняті постійним доглядом за хворою дружиною (чоловіком), дитиною та/або своїми батьком чи матір’ю (батьком чи матір’ю дружини (чоловіка), якщо вона сама потребує постійного догляду за висновком медико-соціальної експертної комісії чи лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров’я, померла (загинула), визнана зниклою безвісти або безвісно відсутньою, оголошена померлою, і батько чи мати дружини не має інших працездатних членів сім’ї, які зобов’язані та можуть здійснювати за ними догляд), які за висновком медико-соціальної експертної комісії чи лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров’я потребують постійного догляду

    Чи наявність сестри є перешкодою? ( в 560 постанові КМУ йдеться про те, що треба вказувати відсутність інших працездатних осіб )

    Як я і зазначив вище, наявність сестри не може бути перешкодою. Проте, незважаючи на норму законодавства вже є випадки відмови ТЦК у оформленні відстрочки. Маю клієнта, який знаходиться саме у такій ситуації, як Ви: матір потребує постійного догляду, але є дві працездатні сестри. ТЦК відмовив у наданні відстрочки, навіть за наявності в клієнта акту встановлення догляду. Наразі вже подали позов до суду.

    Звертався до селищної ради, щоб зробити акт постійного догляду, там сказали що спочатку йти до ТЦК, писати заяву і т.д. Моделюю ситуацію, що отримаю відмову, бо є сестра.

    У кожному місті алгоритм щодо видачі акту різний. Деякі видають останній без урахування перевірки ТЦК, а деякі потребують саме такого порядку, який визначений у Постанові КМУ №560. У такому випадку Вам потрібно подавати заяву до ТЦК (разом із заявою від Вашої матері) з проханням провести перевірку та направити матеріали за результатом перевірки до Виконавчого комітету селищної ради.

    Військовозобов’язані, які здійснюють догляд (постійний догляд) за особами, зазначеними у пунктах 9, 13, 14 частини першої статті 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”, та які не мають права на призначення компенсації (допомоги, надбавки) на догляд за ними, для розгляду питання надання їм відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації звертаються до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або його відділу за місцем свого перебування на військовому обліку із заявою у паперовій або електронній формі, зокрема, у разі технічної реалізації засобами електронного кабінету призовника, військовозобов’язаного, резервіста, до якої додається письмова заява особи, яка потребує догляду чи постійного догляду, довільної форми із зазначенням реєстраційного номера облікової картки платника податків, про підтвердження відсутності інших осіб, які не є військовозобов’язаними та відповідно до закону зобов’язані її утримувати (чоловік/дружина, працездатні діти), чи інших працездатних членів сім’ї, які зобов’язані та можуть здійснювати постійний догляд.

    Районний (міський) територіальний центр комплектування та соціальної підтримки або його відокремлений відділ перевіряє перебування такого військовозобов’язаного на військовому обліку, родинні зв’язки військовозобов’язаної особи та особи, яка потребує догляду (постійного догляду), наявність інших зареєстрованих/задекларованих осіб за адресою місця проживання або адресою задекларованого/зареєстрованого місця проживання особи, яка потребує догляду, з використанням відомостей Державного електронного реєстру військовозобов’язаних України, Державного реєстру актів цивільного стану громадян та Єдиного державного демографічного реєстру, інших інформаційних систем, реєстрів та баз даних, у тому числі шляхом інформаційного обміну. Матеріали за результатами перевірки надсилаються керівнику виконавчого органу місцевого самоврядування за адресою місця проживання або адресою задекларованого/зареєстрованого місця проживання військовозобов’язаного, який здійснює догляд.

    У разі виявлення невідповідності наведених у заяві військовозобов’язаного даних або непідтвердження факту встановлення здійснення ним догляду (постійного догляду) комісією заява не розглядається.

    Для встановлення факту здійснення догляду (постійного догляду) військовозобов’язаний, який здійснює догляд (постійний догляд), звертається із заявою на ім’я керівника виконавчого органу сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад за адресою місця проживання або адресою задекларованого/зареєстрованого місця проживання.

    Розгляд заяви здійснює комісія із встановлення факту здійснення особою догляду (постійного догляду), рішення про утворення якої приймається керівником виконавчого органу сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад за адресою місця проживання або адресою задекларованого/зареєстрованого місця проживання військовозобов’язаного, який звернувся із відповідною заявою.

    До складу комісії із встановлення факту здійснення особою догляду (постійного догляду) можуть входити депутати місцевої ради, представники виконавчих органів місцевого самоврядування, громадських організацій загальною чисельністю не менше п’яти осіб.

    За результатами роботи комісія із встановлення факту здійснення особою догляду (постійного догляду) з урахуванням наданих районним (міським) територіальним центром комплектування та соціальної підтримки або його відділом матеріалів складає акт про встановлення факту здійснення особою догляду (постійного догляду) (додаток 8). Зазначений акт є одним із документів, які надаються військовозобов’язаним до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або його відділу для отримання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період.

    Що в даній ситувції робити, після відмови? Оскаржувати в суді рішення ТЦК?

    Так, на жаль,це єдиний вихід у даній ситуації та можливість зобов'язати ТЦК надати Вам відстрочку.

    З повагою, адвокат Айвазян.

    Кирда Вячеслав Володимирович
    25.1%

    Вітаю Вас, Сергію!

    Доброго дня. Вже питав раніше, але після 18 травня відбулись зміни, тому питання актуальне.Є матір, яка за висновком ЛКК потребує постійного догляду. Проживаю з нею разом. Ще є сестра ( 57 р. не інвалід і сама не потребує догляду ), яка давно живе окремо від нас. Чи є в мене право на відстрочку? Чи наявність сестри є перешкодою? ( в 560 постанові КМУ йдеться про те, що треба вказувати відсутність інших працездатних осіб )Звертався до селищної ради, щоб зробити акт постійного догляду, там сказали що спочатку йти до ТЦК, писати заяву і т.д. Моделюю ситуацію, що отримаю акт, але в ТЦК дадуть відмову, бо є сестра. Що в даній ситувції робити, після відмови? Оскаржувати в суді рішення ТЦК?

    На жаль, але це доволі проблематична історія наразі - оформлення відстрочки по пункту 9 частини першої статті 23 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію".

    Мушу звернути увагу всіх (і Вашу також), хто здійснює постійний догляд за близьким членом сім'ї (батько, мати), щодо проблемних аспектів оформлення відстрочки у даній ситуації. Вже констатуємо, що на практиці стикаємося з вимогами з боку ТЦК, що не передбачені Законом України. Про що йде мова, спробую пояснити.

    Як відомо, пункт 9 частини першої статті 23 Закону України "Про МПтаМ" надає відстрочку тим, хто зайнятий постійним доглядом за хворою дружиною (чоловіком), дитиною та/або своїми батьком чи матір’ю (батьком чи матір’ю дружини (чоловіка), якщо вона сама потребує постійного догляду за висновком МСЕК чи ЛКК, померла (загинула), визнана зниклою безвісти або безвісно відсутньою, оголошена померлою, і батько чи мати дружини не має інших працездатних членів сім’ї, які зобов’язані та можуть здійснювати за ними догляд), які за висновком МСЕК чи ЛКК потребують постійного догляду.

    Якщо звернути увагу на дану статтю, її можна розділити на окремі складові:

    - здійснення постійного догляду за хворою дружиною;

    - здійснення постійного догляду за хворою дитиною;

    - здійснення постійного догляду за хворим батьком чи матір'ю;

    - здійснення постійного догляду за хворим батьком чи матір'ю дружини.

    Проаналізувавши зміст пункту 9 стає очевидним, що у випадку здійснення постійного догляду за хворим батьком чи матір'ю дружини, обов'язково потрібно довести, що сама дружина потребує постійного догляду за висновком МСЕК чи ЛКК, померла (загинула), визнана зниклою безвісти або безвісно відсутньою, оголошена померлою, і батько чи мати дружини не має інших працездатних членів сім’ї, які зобов’язані та можуть здійснювати за ними догляд. Коротко кажучи, потрібно довести факт відсутності інших осіб.

    Однак такої вимоги не передбачено у випадку здійснення постійного догляду за своїм батьком чи матір'ю, дружиною або дитиною. І це прямі вимоги Закону України "Про МПтаМ".

    Що ж відбувається далі. Уряд України приймає постанову від 16.05.2024 № 560, яка для пункту 9 передбачає обов'язковість подання наступних документів:

    для особи, яка зайнята доглядом, - документи, що підтверджують родинні зв’язки, ??? документи, що підтверджують неможливість здійснення догляду іншим працездатним членом сім’ї, який зобов’язаний здійснювати догляд ???

    документи про отримання компенсації (допомоги, надбавки) на догляд, або акт про встановлення факту здійснення особою догляду (постійного догляду), у якому зазначаються відомості про наявність (відсутність) інших працездатних членів сім’ї???

    для особи, яка потребує догляду, - довідка МСЕК або висновок ЛКК про потребу в постійному догляді

    !!! Звертаю увагу, що вищезазначені вимоги прописано у комплексному вигляді, для всіх випадків, що входять до пункту 9. Таким чином, здійснюючи постійний догляд за батьком чи матір'ю, обов'язково потрібно довести неможливість здійснення догляду іншим працездатним членом сім'ї або його відсутність, що прямо суперечить Закону.

    На практиці вже маємо випадки, коли військовозобов'язаний чоловік отримує компенсацію за здійснення постійного догляду за хворим батьком, подавши документи до ТЦК на відстрочку - отримує сповіщення про обов'язковість подання документів про підтвердження відсутності інших осіб. Підтвердити даний факт неможливо, адже наявна рідна сестра, яка протягом останніх 10 років проживає за кордоном та виховує дітей.

    Тепер ставимо собі питання, що робити у такій ситуації? Є наступні варіанти:

    1. Отримувати рішення про відмову у наданні відстрочки та оскаржувати його до суду на підставі невідповідності постанови КМУ № 560 у даній частині вимогам Закону України "Про МПтаМ".

    2. Чекати можливих змін до постанови у даній частині, які теоретично можуть бути.

    3. Подавати позов до Кабінету Міністрів України про скасування відповідних норм постанови КМУ № 560.

    Варіантів не так багато, але вони є.

    З повагою!

    Кирда Вячеслав Володимирович

    Сергію!

    У будь-якому випадку, дійсно, першим кроком є звернення до ТЦК та СП із відповідною заявою. Далі - подавати пакет документів до селищної ради. Якщо селищна рада встановить факт здійснення догляду - шанси на відстрочку 99 %.

    З повагою!

    Дерій Владислав Олегович
    25.1%

    Вітаю Вас!

    Згідно закону Вам не потрібно доводити відсутність інших осіб, які зобов'язані здійснювати догляд за матір'ю, адже Ваша підстава для відстрочки цього не передбачає.

    Якщо Ви оформите документи про отримання компенсації (допомоги, надбавки) на догляд - тоді Акт встановлення здійснення догляду не потрібен.

    Якщо в ТЦК дадуть відмову - Вам обов'язково потрібно оскаржувати таке рішення в судовому порядку.

    Згідно пункту 9 частини 1 статті 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”.

    Не підлягають призову під час мобілізації військовозобов'язані зайняті постійним доглядом за хворою дружиною (чоловіком), дитиною та/або своїми батьком чи матір’ю (батьком чи матір’ю дружини (чоловіка), якщо вона сама потребує постійного догляду за висновком медико-соціальної експертної комісії чи лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров’я, померла (загинула), визнана зниклою безвісти або безвісно відсутньою, оголошена померлою, і батько чи мати дружини не має інших працездатних членів сім’ї, які зобов’язані та можуть здійснювати за ними догляд), які за висновком медико-соціальної експертної комісії чи лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров’я потребують постійного догляду.

    Згідно додатку 5 до Постанови КМУ № 560 від 16.05.2024 року «Про затвердження Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період» для оформлення відстрочки за пунктом 9 статті 23 ЗУ "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію" Вам потрібно подати такі документи:

    для особи, яка зайнята доглядом, — документи, що підтверджують родинні зв’язки (свідоцтво про шлюб або свідоцтво про народження дитини, або свідоцтво про народження особи, яка здійснює догляд, та свідоцтво про народження дружини (чоловіка), документи, що підтверджують неможливість здійснення догляду іншим працездатним членом сім’ї, який зобов’язаний здійснювати догляд (висновок медико-соціальної експертної комісії чи лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров’я про потребу іншого працездатного члена сім’ї в постійному догляді, довідка про смерть такого члена сім’ї, або рішення суду про визнання його безвісно відсутнім, або рішення суду про оголошення померлим, або витяг з Єдиного реєстру осіб, зниклих безвісти за особливих обставин), документи про отримання компенсації (допомоги, надбавки) на догляд, або акт про встановлення факту здійснення особою догляду (постійного догляду) (додаток 8), у якому зазначаються відомості про наявність (відсутність) інших працездатних членів сім’ї, які могли б здійснювати такий догляд;

    для особи, яка потребує догляду, — довідка до акта огляду медико-соціальною експертною комісією за формою, затвердженою МОЗ, або висновок лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров’я про потребу в постійному догляді.

    Якщо коротко, Вам потрібно подати до ТЦК такі документи:

    1. Заяву про відстрочку (додаток 4 до Порядку )

    2. Ваше свідоцтво про народження

    3. Паспорт матері

    4. Акт про встановлення факту здійснення особою догляду (постійного догляду) (додаток 8) АБО документи про отримання компенсації (допомоги, надбавки) на догляд

    5. Довідка ЛКК про потребу матері у постійному догляді

    З самого початку на адресу ТЦК в якому плануєте оформляти відстрочку - відправте поштою цінним листом з описом вкладеного заяву та звичайні копії документів про відстрочку. Зберігайте квитанцію та опис вкладеного. Щоб у разі неправомірних дій зі сторони ТЦК у Вас були докази подачі документів про відстрочку.

    Коли до ТЦК будете звертатись особисто - обов'язково зареєструйте заяву про відстрочку - для цього її необхідно подати в 2-х екземлярах. На другому екземлярі ТЦК має проставити відмітку про те, що вони отримали від Вас заяву: печатку/підпис та дату прийому. Ви цей екземляр маєте залишити в себе, як доказ подачі документів про відстрочку.

    Відповідно до Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період

    58. За наявності підстав для одержання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період військовозобов’язані (крім заброньованих) особисто подають на ім’я голови комісії районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або його відділу заяву за формою, визначеною у додатку 4, до якої додаються документи, що підтверджують право на відстрочку, або копії таких документів, засвідчені в установленому порядку, зазначені у переліку згідно з додатком 5. Заява військовозобов’язаного підлягає обов’язковій реєстрації.

    60. Комісія зобов’язана розглянути отримані на розгляд заяву та документи, що підтверджують право на відстрочку, протягом семи днів з дати надходження, але не пізніше ніж протягом наступного дня від дати отримання інформації на запити до органів державної влади.

    У разі позитивного рішення військовозобов’язаному надається довідка із зазначенням строку відстрочки за формою, визначеною у додатку 6.

    У разі відмови у наданні відстрочки військовозобов’язаному повідомляють письмово із зазначенням причин відмови за формою, визначеною у додатку 7. Таке рішення може бути оскаржене у судовому порядку.

    ДО УХВАЛЕННЯ КОМІСІЄЮ РІШЕННЯ ВІЙСЬКОВОЗОБОВ’ЯЗАНИЙ НЕ ПІДЛЯГАЄ ПРИЗОВУ НА ВІЙСЬКОВУ СЛУЖБУ ПІД ЧАС МОБІЛІЗАЦІЇ, НА ОСОБЛИВИЙ ПЕРІОД

    63. Військовозобов’язані, які звернулися до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки з заявою про надання відстрочки, до прийняття рішення відповідною комісією НЕ НАПРАВЛЯЮТЬСЯ ДЛЯ ПРОХОДЖЕННЯ МЕДИЧНОГО ОГЛЯДУ ДЛЯ ВИЗНАЧЕННЯ ПРИДАТНОСТІ ДО ВІЙСЬКОВОЇ СЛУЖБИ

    У разі ухвалення комісією рішення про відмову у наданні відстрочки військовозобов’язаний, який підлягає призову на військову службу під час мобілізації, направляється на медичний огляд для визначення придатності до військової служби.

    Військовозобов’язані, у яких строк дії відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період не завершився, на медичний огляд не направляються, крім випадків, коли військовозобов’язані приймаються на військову службу за контрактом.

    Отже, заява про відстрочку підлягає обов'язковій реєстрації та під час розгляду заяви про відстрочку Вас не мають права направляти на ВЛК, якщо Вам відмовлять у відстрочці - обов'язково оскаржуйте дане рішення в судовому порядку!

    З повагою, юрист Дерій В.О.!

    Середницький Євгеній Вікторович

    Доброго дня!

    Ваша ситуація потребує ретельного розгляду з урахуванням останніх змін у законодавстві, а також можливих варіантів дій у разі відмови у відстрочці від призову.

    1. Права на відстрочку

    Згідно з постановою Кабінету Міністрів України №560, відстрочка від призову може надаватися особам, які здійснюють постійний догляд за близьким родичем, що потребує такого догляду за висновком ЛКК (лікарсько-консультаційної комісії). При цьому в законодавстві зазначається, що відстрочка надається за умови відсутності інших працездатних осіб, які могли б здійснювати цей догляд.

    2. Вплив наявності сестри

    У вашому випадку, наявність сестри, яка є працездатною і не потребує догляду, може бути розцінена як перешкода для надання вам відстрочки, оскільки вона потенційно може взяти на себе обов'язки по догляду за матір'ю.

    3. Процедура дій
    1. Отримання акта про постійний догляд: Зверніться до селищної ради для складання акта про постійний догляд. Вони можуть вас направити до ТЦК, але цей акт буде ключовим доказом у вашій справі.
    2. Заява в ТЦК: Після отримання акта про догляд, подайте заяву до ТЦК разом із відповідними документами, зокрема висновком ЛКК, актом про постійний догляд та іншими документами, які можуть підтвердити, що догляд за матір'ю здійснюєте ви, а сестра не бере в цьому участі.
    3. У разі відмови ТЦК: Якщо ТЦК відмовить у відстрочці через наявність працездатної сестри, ви маєте право оскаржити це рішення. Це можна зробити шляхом подання скарги до вищих органів військового керівництва або ж до суду. Оскарження в суді може бути успішним, якщо ви зможете довести, що сестра не здійснює догляд і що саме ви забезпечуєте постійний догляд за матір'ю.
    4. Можливі дії після відмови
    • Оскарження в суді: Рішення ТЦК може бути оскаржене в адміністративному суді. Вам потрібно буде зібрати всі можливі документи, що підтверджують необхідність вашого догляду за матір'ю та те, що сестра фактично не виконує цю роль.
    • Консультація з юристом: Раджу звернутися до юриста, спеціаліста з військового права, який зможе допомогти вам скласти скаргу або підготувати документи для суду.
    Висновок

    Ваша ситуація має складні юридичні аспекти, тому важливо дотримуватись всіх формальних процедур і мати підтверджуючі документи. Оскарження рішення ТЦК через суд може бути виправданим, якщо ви зможете надати достатньо доказів, що догляд здійснюєте саме ви, а не сестра.

    Сергій Клієнт 3 місяці тому

    Дякую за відповіді. Складне питання і немає одностайності у відповідях через суперечності закону і постанови. Хоч закон і має вищу юридичну силу ніж постанова.

    Готуюсь, що отримаю відмову від ТЦК і, в звязку з цим, є ще питання.

    Скільки триватиме розгляд у суді орієнтовно ( якщо подав вичерпний пакет документів для розгляду ) і що за цей час, коли справа розглядається у суді, буде зі мною. Адже, отримавши відмову, в ТЦК мене направлять на проходження ВЛК, далі бойова повістка і я на фронті. А суд, через деякий час, сподіваюсь, прийме рішення на мою користь. Звільнятись з війська ?

    p.s. не ухилянт, УБД, на війні з 2014 і зараз там був би, якби в мами здоров'я було краще...

    • Айвазян Юрій Климентійович
      Дякую за відповіді. Складне питання і немає одностайності у відповідях через суперечності закону і постанови. Хоч закон і має вищу юридичну силу ніж постанова.

      Питання дійсно складне. Однозначної відповіді Ви і не знайдете, оскільки кожен ТЦК - це окреме рішення щодо надання Вам відстрочки. Як я і казав, у своєму місті вже зіткнувся із такою відмовою. Можливо у Вашому місті комісія прийме інше рішення, проте, Ви не дізнаєтесь про останнє допоки не подасте заяву та не отримаєте або дадаток 6, або ж додаток 7.

      Скільки триватиме розгляд у суді орієнтовно ( якщо подав вичерпний пакет документів для розгляду ) і що за цей час, коли справа розглядається у суді, буде зі мною. Адже, отримавши відмову, в ТЦК мене направлять на проходження ВЛК, далі бойова повістка і я на фронті. А суд, через деякий час, сподіваюсь, прийме рішення на мою користь. Звільнятись з війська ?

      Якщо справу будуть розглядати у спрощенному провадженні (без виклика сторін), то тоді це може зайняти приблизно від 3 до 4 місяців з урахуванням того, що після рішення суду у відповідача буде місяць на подання апеляційної скарги. Але в кінцевому варіанті все залежатиме від судді і того, як швидко він (вона) розгляне справу.

      Звільнитись з війська за рішенням суду (на Вашу користь) щодо незаконої відмови у відстрочці, Ви вже не зможете, оскільки у статусі військовослужбовця маєте право лише на звільнення. Тому далі прийдеться подавати ще один позов до суду вже про визнання незаконими наказів щодо Вашої мобілізації та зарахування до ВЧ.

      Що стосується підстави для звільнення у Вашому випадку, то постійний догялд за матір'ю не надасть Вам такого права. Як мінімум, вона повинна мати інвалідність І чи ІІ групи:

      "необхідність здійснювати постійний догляд за одним із своїх батьків чи батьків дружини (чоловіка), який є особою з інвалідністю I чи II групи, за умови відсутності інших членів сім’ї першого чи другого ступеня споріднення такої особи або якщо інші члени сім’ї першого чи другого ступеня споріднення самі потребують постійного догляду за висновком медико-соціальної експертної комісії чи лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров’я".

      Можна спробувати подати заяву про забезпечення позову, аби Вас не мобілізували на час розгляду справи, проте, без наявності в Вас мобілізаційного розпорядження це буде складно, оскільки у такому випадку суд може прийти до висновку, що прохання про забезпечення позову не співрозмірне із оскарженням дій ТЦК щодо відмови у наданні відстрочки.

    • Кирда Вячеслав Володимирович

      Сергію!

      На жаль, і судове оскарження не буде простим, адже по часу триває 6-12 місяців. Втім, обов'язково потрібно подавати заяву про забезпечення позову, аби намагатися зупинити процес мобілізації. Іншого виходу немає. Якщо йти на службу, а потім намагатися оскаржити - це точно не варіант. Проблемність також полягає в тому, що просто наявність у матері висновку про потребу в постійному догляді без групи інвалідності не надає особі права на звільнення з військової служби. Тому треба стояти до кінця за свої права.

      З повагою!

    Сергій Клієнт 3 місяці тому

    Дякую за чесні відповіді. Що б ви порадили мені робити в даній ситуації?

    • Дерій Владислав Олегович

      Якщо Ви не отримували повіску та у Вас немає гострої необхідності подорожувати Україною - зайвий раз про себе не нагадуйте.

      Ви можете мати при собі копії документів про відстрочку та при необхідності показати їм представникам ТЦК, щоб зменшити ризик незаконного затримання.

      Якщо у Вас є змога оформити документи про отримання компенсації (допомоги, надбавки) на догляд , тоді з відстрочкою буде набагато менше проблем, чим якщо Ви будете оформляти Акт встановлення факту здійснення догляду.

      От якби Ви оформлювали догляд за батьками дружини, тоді дійсно потрібно доводити відсутність інших працездатних осіб, а так - відмова у відстрочці через наявність сестри - безпідставна.

      Як варіант - спробуйте знайти інші підстави для відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації згідно статті 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”.
    • Айвазян Юрій Климентійович

      На жаль, Сергію, але ситуація такою є...Якщо Ви приймете рішення не займатись оформленням відстрочки, то, вибачте, рано чи пізно можете все одно опинитись у статусі військовослужбовця, з урахуванням реаліїв сьогодення. Тому, Вам необхідно або оформлювати відстрочку та бротися за неї до останнього, або ж шукати іншу підставу. Наприклад, бронювання, навчання тощо. Тобто ті підстави, які не мають відношення до сімейних обставин. Розглядали такий варіант? Маєте ВОД? е-ВОД?

      • Сергій Клієнт 3 місяці тому

        Так, маю ВОД. Буду боротись до кінця по п.9 - му, інші варіанти не розглядаю.

        Є інформація, що уряд вніс - спростив деякі норми постанови 560. Можливо й по 9 пункту щось зміниться. Маю на увазі, що не треба зазначати нічого про відсутність інших членів сімʼї.

        • Айвазян Юрій Климентійович

          Доброго дня, Сергію! Теж бачив таку інформацію у віідкритих джерелах, але офіційної Постанови КМУ, яка вносить відповідні зміни, ще немає (https://www.kmu.gov.ua/npasearch). Тому чекаємо. Однією з новин була саме та, яка Вас стосується хоча б у оформленні акту, начебто тепер не потрібно буде звертатись до ТЦК щодо перевірки (як у Вашому випадку наразі), можна буде одразу до виконавчого органу.

          • Сергій Клієнт 3 місяці тому

            І є сподівання, що не треба буде зазначати нічого про відсутність інших членів сімʼї.

            • Айвазян Юрій Климентійович

              Я Вас розумію, Сергію! Сподіваємось разом з Вами!

    • Кирда Вячеслав Володимирович

      Я б порадив наступне - Ваша підстава для відстрочки не очевидна, в силу доволі серйозних колізій законодавства. Відповідно я б порадив підготувати документи для кроку № 1 (звернення заяви до ТЦК), та просто жив би далі. Якщо буде повістка, тоді вже подавати документи та пробувати оформлювати відстрочку. Без потреби до ТЦК не раджу йти та щось починати. Нехай це відбудеться за гострої необхідності.

      З повагою!

    Дерій Владислав Олегович

    Вітаю Вас, пане Сергію!

    Вже відбулися зміни до постанови КМУ 560 https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-vnesennia-zmin-do-...

    Заява про відстрочку (додаток 4) має нову редакцію.

    Постанова була доповнена пунктом 58-1. Військовозобов’язані, зайняті постійним доглядом за хворим батьком чи матір’ю дружини (чоловіка), у випадках, передбачених пунктом 9 частини першої статті 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”, зазначають у заяві, зазначеній у пункті 58 цього Порядку (додаток 4), про відсутність інших працездатних членів сім’ї, які зобов’язані та можуть здійснювати постійний догляд за хворим батьком чи матір’ю дружини (чоловіка). Військовозобов’язані, зайняті постійним доглядом за хворою дружиною (чоловіком), дитиною та/або своїми батьком чи матір’ю, не зазначають у заяві, зазначеній у пункті 58 цього Порядку (додаток 4), інформацію про інших працездатних членів сім’ї, які зобов’язані та можуть здійснювати постійний догляд.

    Районний (міський) територіальний центр комплектування та соціальної підтримки або його відділ за місцем перебування на військовому обліку військовозобов’язаного, який відповідно до закону зобов’язаний утримувати осіб, зазначених у пункті 13 частини першої статті 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”, або здійснює постійний догляд за особами, зазначеними у пунктах 9 і 14 частини першої статті 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”, під час прийняття рішення про надання відстрочки від призову на військову службу за призовом під час мобілізації перевіряє перебування такого військовозобов’язаного на військовому обліку, родинні зв’язки військовозобов’язаного та особи, яку відповідно до законодавства зобов’язаний утримувати військовозобов’язаний або за якою здійснює постійний догляд, наявність інших осіб, місце проживання яких задекларовано/зареєстровано за адресою задекларованого/ зареєстрованого місця проживання військовозобов’язаного або особи, яка перебуває на утриманні або потребує постійного догляду, з використанням відомостей Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів, Державного реєстру актів цивільного стану громадян, інших інформаційних систем, реєстрів та баз даних, у тому числі шляхом інформаційного обміну.”.

    Пункт 61 викладений в такій редакції:

    Військовозобов’язані, які здійснюють постійний догляд за особами, зазначеними у пунктах 9 і 14 частини першої статті 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”, та не отримують компенсації (допомоги, надбавки) на догляд за ними, для розгляду питання надання їм відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації звертаються за встановленням факту здійснення постійного догляду із заявою у довільній формі на ім’я керівника виконавчого органу сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її утворення) ради, районної у м. Києві військової адміністрації за адресою задекларованого/ зареєстрованого місця проживання особи, зазначеної у пунктах 9 і 14 частини першої статті 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”, за якою здійснюється догляд.

    У заяві повинні бути зазначені такі відомості про військовозобов’язаного, який здійснює постійний догляд: прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності), адреса задекларованого/зареєстрованого місця проживання, контактні дані, реєстраційний номер облікової картки платника податків або серія (за наявності) та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків, офіційно повідомили про це відповідному контролюючому органу і мають відмітку в паспорті); відомості про особу, за якою здійснюється постійний догляд (прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності), адреса зареєстрованого/задекларованого місця проживання, контактні дані, реєстраційний номер облікової картки платника податків 3 або серія (за наявності) та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків, офіційно повідомили про це відповідному контролюючому органу і мають відмітку в паспорті).

    Військовозобов’язані, які здійснюють постійний догляд за особами, зазначеними у пунктах 9 і 14 частини першої статті 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”, до заяви, зазначеної в абзаці першому цього пункту, додають документи, визначені у підпунктах 9 і 14 додатка 5 (крім акта про встановлення факту здійснення особою постійного догляду (додаток 8).

    Районні, міські держадміністрації (військові адміністрації), виконавчі органи сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад для розгляду документів щодо встановлення факту здійснення військовозобов’язаним постійного догляду за особами, зазначеними у пунктах 9 і 14 частини першої статті 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”, утворюють постійно діючу комісію із встановлення факту здійснення особою постійного догляду.

    Комісія із встановлення факту здійснення особою постійного догляду здійснює розгляд заяви протягом ДЕСЯТИ календарних днів з дати її подання.

    До складу комісії із встановлення факту здійснення особою постійного догляду можуть входити депутати місцевої ради, представники виконавчих органів місцевого самоврядування, громадських організацій загальною чисельністю не менше ніж п’ять осіб.

    Під час своєї роботи комісія із встановлення факту здійснення особою постійного догляду:

    • відвідує місце проживання особи, за якою здійснюється постійний догляд, зазначене у заяві військовозобов’язаного, для встановлення факту здійснення постійного догляду;
    • перевіряє відомості щодо наявності/відсутності інших осіб, які здійснюють постійний догляд за особою, зазначеною в заяві, зокрема інформацію щодо наявних прийнятих структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, міських держадміністрацій (військових адміністрацій), виконавчими органами сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад рішень про надання соціальних послуг з догляду за особою, за якою здійснює догляд військовозобов’язаний, за її задекларованим/зареєстрованим місцем проживання.

    За результатами роботи комісія із встановлення факту здійснення особою постійного догляду складає та надає військовозобов’язаному акт про встановлення факту здійснення особою постійного догляду (додаток 8).

    Отже, наявність інших членів сім'ї не є підставою для відмови у відстрочці. Щоб оформити Акт встановлення здійснення догляду потрібно відразу звертатися до соцзахисту. Який повинен його оформити протягом 10 днів.

    Богун Сергій Павлович
    7.1%

    Доброго дня.

    Перелік документів, що подаються військовозобов’язаним для отримання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації відповідно до підстав, зазначених у статті 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію” наведені у Додатку №5 до Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період від затвердженого ПКМУ від 16 травня 2024 р. №560.

    Згідно з Переліком за п. 9 подаються наступні документи:

    - для особи, яка зайнята постійним доглядом за хворою дружиною (чоловіком), дитиною та/або своїми батьком чи матір’ю, - документи, що підтверджують родинні зв’язки (свідоцтво про шлюб або свідоцтво про народження дитини, або свідоцтво про народження особи, яка здійснює постійний догляд);

    - для особи, яка потребує догляду, — довідка до акта огляду медико-соціальною експертною комісією за формою, затвердженою МОЗ, або висновок лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров’я про потребу в постійному догляді.

    Згідно з п. 61 Порядку військовозобов’язані, які здійснюють постійний догляд за особами, зазначеними у пунктах 9 і 14 частини першої статті 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”, та не отримують компенсації (допомоги, надбавки) на догляд за ними, для розгляду питання надання їм відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації звертаються за встановленням факту здійснення постійного догляду із заявою у довільній формі на ім’я керівника виконавчого органу сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її утворення) ради, районної у м. Києві військової адміністрації за адресою задекларованого/ зареєстрованого місця проживання особи, зазначеної у пунктах 9 і 14 частини першої статті 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”, за якою здійснюється догляд. У заяві повинні бути зазначені такі відомості про військовозобов’язаного, який здійснює постійний догляд: прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності), адреса задекларованого/зареєстрованого місця проживання, контактні дані, реєстраційний номер облікової картки платника податків або серія (за наявності) та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків, офіційно повідомили про це відповідному контролюючому органу і мають відмітку в паспорті); відомості про особу, за якою здійснюється постійний догляд (прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності), адреса зареєстрованого/задекларованого місця проживання, контактні дані, реєстраційний номер облікової картки платника податків або серія (за наявності) та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків, офіційно повідомили про це відповідному контролюючому органу і мають відмітку в паспорті).

    Військовозобов’язані, які здійснюють постійний догляд за особами, зазначеними у пунктах 9 і 14 частини першої статті 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”, до заяви, також додають документи, визначені у підпунктах 9 і 14 додатка 5 (крім акта про встановлення факту здійснення особою постійного догляду (додаток 8).

    Районні, міські держадміністрації (військові адміністрації), виконавчі органи сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад для розгляду документів щодо встановлення факту здійснення військовозобов’язаним постійного догляду за особами, зазначеними у пунктах 9 і 14 частини першої статті 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”, утворюють постійно діючу комісію із встановлення факту здійснення особою постійного догляду.

    Комісія із встановлення факту здійснення особою постійного догляду здійснює розгляд заяви протягом десяти календарних днів з дати її подання.

    До складу комісії із встановлення факту здійснення особою постійного догляду можуть входити депутати місцевої ради, представники виконавчих органів місцевого самоврядування, громадських організацій загальною чисельністю не менше ніж п’ять осіб.

    Під час своєї роботи комісія із встановлення факту здійснення особою постійного догляду:

    відвідує місце проживання особи, за якою здійснюється постійний догляд, зазначене у заяві військовозобов’язаного, для встановлення факту здійснення постійного догляду;

    перевіряє відомості щодо наявності/відсутності інших осіб, які здійснюють постійний догляд за особою, зазначеною в заяві, зокрема інформацію щодо наявних прийнятих структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, міських держадміністрацій (військових адміністрацій), виконавчими органами сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад рішень про надання соціальних послуг з догляду за особою, за якою здійснює догляд військовозобов’язаний, за її задекларованим/зареєстрованим місцем проживання.

    За результатами роботи комісія із встановлення факту здійснення особою постійного догляду складає та надає військовозобов’язаному акт про встановлення факту здійснення особою постійного догляду (додаток 8).

    Якщо отримуєте компенсацію (допомогу, надбавку) на догляд зазначений вище Акт не потрібен.

    Корнійчук Євген Іванович
    7.7%

    Доброго дня, надаю відповідь на ваше запитання:

    Доброго дня. Вже питав раніше, але після 18 травня відбулись зміни, тому питання актуальне.Є матір, яка за висновком ЛКК потребує постійного догляду. Проживаю з нею разом. Ще є сестра ( 57 р. не інвалід і сама не потребує догляду ), яка давно живе окремо від нас. Чи є в мене право на відстрочку? Чи наявність сестри є перешкодою? ( в 560 постанові КМУ йдеться про те, що треба вказувати відсутність інших працездатних осіб )Звертався до селищної ради, щоб зробити акт постійного догляду, там сказали що спочатку йти до ТЦК, писати заяву і т.д. Моделюю ситуацію, що отримаю акт, але в ТЦК дадуть відмову, бо є сестра.Що в даній ситувції робити, після відмови? Оскаржувати в суді рішення ТЦК?

    Пункт 9 ст.23 ЗУ про мобілізаційну підготовку та мобілізацію ".

    Звучить так: зайняті постійним доглядом за хворою дружиною (чоловіком), дитиною та/або своїми батьком чи матір’ю (батьком чи матір’ю дружини (чоловіка), якщо вона сама потребує постійного догляду за висновком медико-соціальної експертної комісії чи лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров’я, померла (загинула), визнана зниклою безвісти або безвісно відсутньою, оголошена померлою, і батько чи мати дружини не має інших працездатних членів сім’ї, які зобов’язані та можуть здійснювати за ними догляд), які за висновком медико-соціальної експертної комісії чи лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров’я потребують постійного догляду;

    Даний пункт по факту складається з двох частин:

    1. Перша частина: Це догляд за своїми батьками, дружиною, дитиною. "зайняті постійним доглядом за хворою дружиною (чоловіком)" У такому випадку, чоловік буде мати право на відстрочку, якщо здійснює постійний догляд за зазначеними особами. Головне, тут не береться до уваги присутність інших членів сім'ї.
    2. Друга частина: зайняті постійним доглядом за хворим батьком чи матір'ю дружини, тут вже отримати відстрочку на багато складніше, тут вже йде до уваги присутність інших осіб (батьком чи матір’ю дружини (чоловіка), якщо вона сама потребує постійного догляду за висновком медико-соціальної експертної комісії чи лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров’я, померла (загинула), визнана зниклою безвісти або безвісно відсутньою, оголошена померлою, і батько чи мати дружини не має інших працездатних членів сім’ї, які зобов’язані та можуть здійснювати за ними догляд) тобто, для отримання відстрочки за доглядом батьків дружини, треба щоб по перше дружина сама потребувала постійного догляду абодружина визнана зниклою безвісти або безвісно відсутньою, оголошена померлою а також щоб у батьків дружини відсутні інші працездатні члени сім’ї, які зобов’язані ( діти, батьки батьків) та можуть здійснювати за ними догляд. По друге, якщо є ще діти, які не мають інвалідності або не перебувають на пенсії, чоловік у такому випадку не буде мати право на відстрочку. І Навпаки , якщо дружина сама потребує догляду та її рідний брат або сестра (діти батьків) бабуся, дідусь (батьки батьків) мають будь яку групу інвалідності або перебувають не пенсії вони вважаються не працездатними і чоловік буде мати право на відстрочку, відповідно ст.1 ЗУ "про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування"

    І далі: непрацездатні громадяни - особи, які досягли встановленого цим Законом віку, що дає право на призначення пенсії за віком, у тому числі на пільгових умовах, та дострокової пенсії, або особи з інвалідністю, у тому числі діти з інвалідністю, а також особи, які мають право на пенсію у зв’язку з втратою годувальника відповідно до закону.


Схожі питання


Кодекси Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України