Задайте питання юристу

880 юристів готові відповісти зараз

Відповідь за ~15 хвилин

Задати питання на сайті

Армія і мобілізація, 21 серпня 2024, питання №117993 340₴

Правомірність вручення повістки на вулиці

Доброго дня. Маю військово-обліковий документ, оновлені дані, вклеєний штрих-код, в ТЦК був в липні 2024, єдине що влк було пройдено в 2014. Висновок влк - обмежено придатний. Якщо мене зараз зупиняє ТЦК чи можуть вони мені виписати повістку, якщо так, то яку сама і яка відповідальність якщо її проігнорувати.

Відповіді юристів (8)

    Дерій Владислав Олегович
    20.6%

    Вітаю Вас!

    чи можуть вони мені виписати повістку, якщо так, то яку саме

    На жаль, незалежно від того оновили дані чи ні - Вам можуть будь-де вручити повістку на проходження ВЛК або уточнення даних.

    Єдиний шанс не отримувати повістки та не бути мобілізованим - це оформити відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації з підстав, визначених у статті 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”.

    Якщо Ви отримаєте повістку особисто під власний підпис або рекомендованим листом, то згідно частини 3 статті 22 ЗУ "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію"

    Поважними причинами неприбуття громадянина у строк, визначений у повістці, які підтверджені документами відповідних уповноважених державних органів, установ та організацій (державної та комунальної форм власності), визнаються:

    • перешкода стихійного характеру, хвороба громадянина, воєнні дії на відповідній території та їх наслідки або інші обставини, які позбавили його можливості особисто прибути у визначені пункт і строк;
    • смерть його близького родича (батьків, дружини (чоловіка), дитини, рідних брата, сестри, діда, баби) або близького родича його дружини (чоловіка).

    У разі неприбуття громадянин зобов’язаний у найкоротший строк, але не пізніше трьох діб від визначених у повістці дати і часу прибуття до територіального центру комплектування та соціальної підтримки, повідомити про причини неявки шляхом безпосереднього звернення до зазначеного у повістці територіального центру комплектування та соціальної підтримки АБО В БУДЬ-ЯКИЙ ІНШИЙ СПОСІБ з подальшим його прибуттям у строк, що не перевищує сім календарних днів.

    Крім того, Ви визнані обмежено придатним у військовий час, тому підлягаєте медичному переогляду протягом 9 місяців.

    4 травня набув чинності Закон 3621-IX про повторний медичний огляд обмежено придатних https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3621-20#Text, згідно даного закону термін обмежено придатний вже не застосовується.

    Відповідно до Прикінцевих та перехідних положень Закону 3621-IX:

    2. Установити, що громадяни України, які були визнані обмежено придатними до військової служби до набрання чинності цим Законом, ПРОТЯГОМ ДЕВ'ЯТИ МІСЯЦІВ з дня набрання чинності цим Законом підлягають повторному медичному огляду з метою визначення придатності до військової служби.

    Вже відбулися зміни до Наказу МОУ 402, в якому обмежену придатність виключили з постанов ВЛК та розпочався переогляд на підтвердження придатності до служби тих людей, які були визнані обмежено придатними. Порядок оповіщення військовозобов’язаних (резервістів) та їх прибуття до ТЦК передбачений постановою КМУ № 560.

    яка відповідальність якщо її проігнорувати.

    За неявку по повістці передбачена адміністративна відповідальність за статтею 210-1 КУпАП (штраф від 17 тис грн)

    Порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію - тягне за собою накладення штрафу на громадян від трьохсот до п’ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб органів державної влади, органів місцевого самоврядування, юридичних осіб та громадських об’єднань - від однієї тисячі до однієї тисячі п’ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

    Повторне протягом року вчинення порушення, передбаченого частиною першою цієї статті, за яке особу вже було піддано адміністративному стягненню, - тягне за собою накладення штрафу на громадян від п’ятисот до семисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб органів державної влади, органів місцевого самоврядування, юридичних осіб та громадських об’єднань - від однієї тисячі п’ятисот до двох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

    Вчинення дій, передбачених частиною першою цієї статті, в особливий період - тягне за собою накладення штрафу на громадян від однієї тисячі до однієї тисячі п’ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (17 тис - 25,5 тис грн) і на посадових осіб органів державної влади, органів місцевого самоврядування, юридичних осіб та громадських об’єднань - від двох тисяч до трьох тисяч п’ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

    Процес притягнення до адміністративної відповідальності

    Ви повинні знати, що без виненесення постанови керівником ТЦК про притягнення до відповідальності - штраф сплачувати не потрібно.

    Сам процес накладення штрафу виглядає так:

    1. Спочатку ТЦК повинен належним чином повідомити військовозобов'язаного про місце та час розгляду справи.

    2. Потім проходить сам розгляд справи за присутності військовзобов’язаного. Відповідно до ст. 268 КУпАП, особа, яка притягається до адміністративної відповідальності, має право: знайомитися з матеріалами справи, давати пояснення, подавати докази, заявляти клопотання; при розгляді справи користуватися юридичною допомогою адвоката, іншого фахівця у галузі права, який за законом має право на надання правової допомоги особисто чи за дорученням юридичної особи; виступати рідною мовою і користуватися послугами перекладача, якщо не володіє мовою, якою ведеться провадження; оскаржити постанову по справі. Справа про адміністративне правопорушення розглядається в присутності особи, яка притягається до адміністративної відповідальності. Під час відсутності цієї особи справу може бути розглянуто лише у випадках, коли є дані про своєчасне її сповіщення про місце і час розгляду справи і якщо від неї не надійшло клопотання про відкладення розгляду справи.

    3. Після розгляду справи, керівник ТЦК виносить постанову, яка повинна містити:

    • найменування органу (прізвище, ім’я та по батькові, посада посадової особи), який виніс постанову;
    • дату розгляду справи;
    • відомості про особу, стосовно якої розглядається справа (прізвище, ім’я та по батькові (за наявності), дата народження, місце проживання чи перебування;
    • опис обставин, установлених під час розгляду справи;
    • зазначення нормативного акта, що передбачає відповідальність за таке адміністративне правопорушення;
    • прийняте у справі рішення.

    ЗВЕРНІТЬ УВАГУ! Справа про адміністративне правопорушення розглядається в присутності особи, яка притягається до адміністративної відповідальності.

    Для інформування особи про час та місце розгляду справи можуть використовуватися різні способи: рекомендований лист, особисте вручення повідомлення. При цьому, надсилання повідомлення (без доказів його отримання) не свідчить про її поінформованість. У разі неналежного поінформування особи, яка притягується до відповідальності, уповноважена особа не може розпочинати розгляд справи.

    ОТЖЕ, якщо ВАС не повідомлять про час та місце розгляд справи та винесуть постанову про накладення штрафу - ТЦК порушить ВАШІ права як особи, яка притягається до адміністративної відповідальності. Таке рішення ТЦК може бути оскаржене у судовому порядку.

    Теоретично, якщо Ви порушили законодавство про мобілізацію, Вас притягнули до адміністративної відповідальності у вигляді штрафу, Ви цей штраф не сплатили, то ТЦК може звернутись до виконавчої служби щоб арештувати Ваші рахунки чи майно. Проте, якщо штраф виписали незаконно - Ви його можете оскаржити.

    З повагою, юрист Дерій В.О.!

    Айвазян Юрій Климентійович
    20.6%

    Доброго дня, Ростиславе!

    Так. при зустічі з групою оповіщення Вам можуть видати повістку або на уточнення даних, або на проходження ВЛК.

    Відповідно до Постанови КМУ від 16.05.2024 року «Порядок проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період»:

    Перевірка військово-облікових документів під час мобілізації.

    У ході перевірки документів перевіряється приналежність громадян щодо військового обов’язку, звіряються їх персональні дані, дані військово-облікового документа з військово-обліковими даними Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних, резервістів (територіального центру комплектування та соціальної підтримки). Із зазначеною метою представники територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, органів охорони державного кордону або їх структурних підрозділів Держприкордонслужби та поліцейські можуть використовувати технічні прилади, засоби та спеціалізоване програмне забезпечення з доступом до Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів.

    У разі встановлення, що громадянин порушує правила військового обліку, визначені Порядком організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2022 р. № 1487 (Офіційний вісник України, 2023 р., № 5, ст. 409), або Законом України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”, виявлення розбіжностей військово-облікового документа з військово-обліковими даними Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних, резервістів старший групи оповіщення пропонує резервісту або військовозобов’язаному (крім резервістів та військовозобов’язаних СБУ та розвідувальних органів) прослідувати до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки для взяття на військовий облік, проходження медичного огляду для визначення придатності до військової служби, уточнення своїх персональних даних, даних військово-облікового документа з військово-обліковими даними Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних, резервістів. Із зазначеною метою громадянину оформляється та вручається повістка.

    У разі відмови резервіста або військовозобов’язаного від отримання повістки представником, який уповноважений вручати повістки, складається акт відмови від отримання повістки, який підписується не менш як двома членами групи оповіщення. Акт відмови від отримання повістки оголошується громадянину.

    Акт відмови від отримання повістки подається керівнику районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки для вжиття заходів до притягнення правопорушника до адміністративної відповідальності. Акт відмови від отримання повістки реєструється в районному (міському) територіальному центрі комплектування та соціальної підтримки.

    У разі відмови прослідувати до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки поліцейський, який входить до складу групи оповіщення, проводить адміністративне затримання та доставлення громадянина до такого центру на підставі статей 261 і 262 Кодексу України про адміністративні правопорушення.

    Щодо відповідальності за неявку по повістці без поважної причини, то остання передбачена статтею 210-1 КУпАП. Сума штрафу становить від 17000 грн до 25500 грн.

    Відповідно до Постанови КМУ від 16.05.2024 року «Порядок проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період»:

    23. Поважними причинами неприбуття громадянина у строк, визначений у повістці, які підтверджені документами відповідних уповноважених державних органів, установ та організацій (державної та комунальної форми власності), визнаються:

    перешкода стихійного характеру, хвороба громадянина, воєнні дії на відповідній території та їх наслідки або інші обставини, які позбавили його можливості особисто прибути у визначені пункт і строк;

    смерть його близького родича (батьків, дружини (чоловіка), дитини, рідних брата, сестри, діда, баби) або близького родича його дружини (чоловіка).

    24. У разі неприбуття у строк, визначений у повістці, громадянин зобов’язаний у найкоротший строк, але не пізніше ніж протягом трьох днів від визначених у повістці дати і часу прибуття до територіального центру комплектування та соціальної підтримки (відповідного підрозділу розвідувальних органів, Центрального управління або регіональних органів СБУ), повідомити про причини неявки шляхом безпосереднього звернення до зазначеного у повістці територіального центру комплектування та соціальної підтримки (відповідного підрозділу розвідувальних органів, Центрального управління або регіональних органів СБУ) або в будь-який інший спосіб з подальшим його прибуттям у строк, що не перевищує сім календарних днів.

    Проте, навіть у разі Вашої неявки до ТЦК без поважної причини та притягнення Вас до адмінистративної відповідальності, залишається шанс на оскарження постанови у суді.

    Відповідно примітки до статті 210 КУпАП положення статей 210, 210-1 цього Кодексу не застосовуються у разі можливості отримання держателем Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів персональних даних призовника, військовозобов’язаного, резервіста шляхом електронної інформаційної взаємодії з іншими інформаційно-комунікаційними системами, реєстрами (у тому числі публічними), базами (банками) даних, держателями (розпорядниками, адміністраторами) яких є державні органи.

    Тобто, якщо Міністерство оборони України як держатель такого реєстру може отримати відомості про особу шляхом синхронізації з іншими державними електронними реєстрами, то особу не може бути притягнуто до відповідальності за неповідомлення таких відомостей.

    Стаття 268 КУпАП. Права особи, яка притягається до адміністративної відповідальності:

    Особа, яка притягається до адміністративної відповідальності має право: знайомитися з матеріалами справи, давати пояснення, подавати докази, заявляти клопотання; при розгляді справи користуватися юридичною допомогою адвоката, іншого фахівця у галузі права, який за законом має право на надання правової допомоги особисто чи за дорученням юридичної особи, виступати рідною мовою і користуватися послугами перекладача, якщо не володіє мовою, якою ведеться провадження; оскаржити постанову по справі. Справа про адміністративне правопорушення розглядається в присутності особи, яка притягається до адміністративної відповідальності. Під час відсутності цієї особи справу може бути розглянуто лише у випадках, коли є дані про своєчасне її сповіщення про місце і час розгляду справи і якщо від неї не надійшло клопотання про відкладення розгляду справи. Особливості розгляду справ про адміністративні правопорушення у сферах забезпечення безпеки дорожнього руху, зафіксовані в автоматичному режимі, безпеки на автомобільному транспорті та про порушення правил зупинки, стоянки, паркування транспортних засобів, зафіксовані в режимі фотозйомки (відеозапису), встановлюються статтями 279 - 1-279 - 8 цього Кодексу.

    30 січня 2020 року Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду в рамках справи № 482/9/17, адміністративне провадження №К/9901/38702/18 (ЄДРСРУ № 87268086) та справі №308/12552/16-а, адміністративне провадження №К/9901/32526/18 (ЄДРСРУ № 87268082) досліджував принцип належного повідомлення особи про розгляд справи про притягнення до адміністративної відповідальності.

    Верховний суд вказує, що особі до якої застосовується адміністративна санкція, повинно бути забезпечено право завчасно знати про час та місце розгляду справи. Це право є гарантією реалізації інших прав - на участь в розгляді справи про адміністративне правопорушення, висловлення заперечень, надання доказів, захист тощо.

    Законодавство покладає обов`язок щодо своєчасного повідомлення особи про час та місце розгляду справи на уповноважену посадову особу. Зміст цього обов`язку не вичерпується надсиланням тексту відповідного повідомлення, оскільки саме лише надсилання, без отримання, не свідчить про поінформованість особи про час та місце розгляду справи, а отже робить це право недієвим.

    З повагою, адвокат Айвазян.

    Середницький Євгеній Вікторович

    Доброго дня! Ваше питання стосується можливості вручення повістки представниками територіального центру комплектування та соціальної підтримки (ТЦК) та наслідків, якщо таку повістку проігнорувати.

    1. Чи можуть виписати повістку?

    Так, представники ТЦК мають право вручати повістки громадянам на вулиці, на роботі або в інших громадських місцях. Незважаючи на те, що ви вже проходили ВЛК у 2014 році, ваш статус "обмежено придатний" не звільняє вас від можливості отримання повістки. Це може бути повістка на уточнення даних, на проходження медичної комісії (ВЛК) або для мобілізації.

    2. Які види повісток можуть вручити?

    Є кілька типів повісток, які вам можуть вручити:

    • Повістка на уточнення даних: Вас можуть викликати до ТЦК для перевірки чи уточнення ваших персональних даних.
    • Повістка на проходження ВЛК: Якщо ви давно не проходили ВЛК, вам можуть вручити повістку для проходження медичної комісії, щоб оцінити ваш стан здоров'я і підтвердити придатність або обмежену придатність.
    • Мобілізаційна повістка: Якщо після проходження ВЛК ви будете визнані придатним до служби (навіть з обмеженнями), вам можуть вручити повістку для прибуття на мобілізаційний пункт.
    3. Відповідальність за ігнорування повістки

    Якщо ви отримаєте повістку і проігноруєте її (не з'явитеся у вказаний час і місце), це може мати такі наслідки:

    • Адміністративна відповідальність: За неявку за повісткою, без поважної причини, передбачено штраф відповідно до статті 210 Кодексу України про адміністративні правопорушення. Сума штрафу може варіюватися, але зазвичай це кілька тисяч гривень.
    • Кримінальна відповідальність: Якщо вас вже мобілізували (вручена мобілізаційна повістка), і ви ухиляєтеся від військової служби, це може кваліфікуватися як кримінальне правопорушення за статтею 336 Кримінального кодексу України, що передбачає більш серйозні санкції, включаючи позбавлення волі.
    4. Що робити, якщо отримали повістку?

    Якщо ви отримали повістку, важливо:

    • З’явитися у вказане місце у зазначений час.
    • Уточнити причину виклику і, за потреби, проконсультуватися з адвокатом.
    • Зібрати медичні документи і, за необхідності, пройти ВЛК для підтвердження вашого стану здоров'я.
    Карпенко Андрій Володимирович

    Вітаю!

    В НЕЗАЛЕЖНОСТІ ВІД МІСЦЯ ВРУЧЕННЯ ПОВІСТКИ (ЯКЩО ВИ ЇЇ ОТРИМАЛИ ОСОБИСТО ТА РОЗПИСАЛИСЯ) ВИ ПОВИННІ ПРИБУТИ ЗА ВИКЛИКОМ ДО ТОГО ТЦКСП, КОТРИЙ ВАМ ЇЇ ВИПИСАВ.

    ОНОВЛЕННЯ ДАНИХ В "РЕЗЕРВ +" НЕ ЗВІЛЬНЯЄ ВАС ВІД ВИПИСУВАННЯ ПОВІСТКИ НА ОНОВЛЕННЯ ДАНИХ.

    Відповідно до пункту 3 статті 22 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію», громадяни України під час мобілізації зобов’язані з’являтися за викликом до ТЦК та СП для уточнення їх облікових даних та визначення їх призначення на особливий період. Тож повістку може отримати будь-який чоловік віком від 18 до 60 років.

    Пункт 54 постанови Кабміну № 560 від 16 травня 2024 року надає працівникам ТЦК право у будь-якому громадському місці здійснювати перевірку військово-облікового документа. В разі виявлення порушення правил військового обліку (а це, зокрема, можуть бути не уточнення своїх персональних даних, виявлення розбіжностей з даними Єдиного державного реєстру призовників) уповноважений на вручення повістки працівник ТЦК на місці оформляє та особисто під підпис вручає такому громадянину повістку про прибуття до ТЦК.

    Згідно зі ст. 210 Кодексу про адміністративні правопорушення України, за нез’явлення за викликом до ТЦК для визначення призначення у воєнний час встановлена адміністративна відповідальність у вигляді штрафу від 17000 грн до 25500 грн.

    Кирда Вячеслав Володимирович

    Вітаю Вас.

    Доброго дня. Маю військово-обліковий документ, оновлені дані, вклеєний штрих-код, в ТЦК був в липні 2024, єдине що влк було пройдено в 2014. Висновок влк - обмежено придатний. Якщо мене зараз зупиняє ТЦК чи можуть вони мені виписати повістку, якщо так, то яку сама і яка відповідальність якщо її проігнорувати.

    Так, на жаль, повістку можуть вручити, запросто. Надаю Вам повні відповіді на типові питання у даній ситуації.

    Відповідь на дане питання надає постанова КМУ від 16.05.2024 № 560.

    КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ ПОСТАНОВА

    від 16 травня 2024 р. № 560 Київ

    Про затвердження Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період

    41. Належним підтвердженням оповіщення резервіста або військовозобов’язаного про виклик до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або його відділу чи відповідного підрозділу розвідувальних органів, Центрального управління або регіональних органів СБУ є:

    1) у разі вручення повістки - особистий підпис про отримання повістки, відеозапис вручення повістки або ознайомлення з її змістом, у тому числі відеозапис доведення акта відмови від отримання повістки (додаток 2), а також відеозапис відмови резервіста або військовозобов’язаного у спілкуванні з особою, уповноваженою вручати повістки;

    2) у разі надсилання повістки засобами поштового зв’язку:

    день отримання такого поштового відправлення особою, що підтверджується інформацією та/або документами від поштового оператора;

    день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати поштове відправлення чи день проставлення відмітки про відсутність особи за адресою місця проживання особи, повідомленою цією особою територіальному центру комплектування та соціальної підтримки під час уточнення своїх облікових даних;

    день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати поштове відправлення чи день проставлення відмітки про відсутність особи за адресою задекларованого/зареєстрованого місця проживання в установленому законом порядку, якщо ця особа не повідомила територіальному центру комплектування та соціальної підтримки іншої адреси місця проживання.

    Чи буде вважатися отриманою повістка, надіслана на електронну пошту?

    Ні, електронна пошта на сьогодні не є в переліку доступних платформ для оповіщення громадян.

    І чи можна оскаржувати фактичне неотримання повістки (за хворобою, за відсутності за місцем проживання).

    На жаль, але в судовій практиці повістки взагалі не оскаржуються. Оскаржуватися мають ті постанови, протоколи або інші матеріали, які є наслідком певної повістки. Щодо шансів у даній ситуації, я розцінюю як високі.

    Втім моя думка однозначна - надати предметну відповідь щодо доцільності оскарження штрафу ТЦК та СП можливо лише після ретельного вивчення матеріалів, зокрема постанови центру комплектування. Втім, без такого аналізу більше схиляюся до того, що оскаржувати варто, адже розміри стягнень доволі пристойні.

    На підтвердження хотів би обговорити судову частину даного питання на прикладі рішення Вижницького районного суду від 15.07.2024 (справа № 713/2388/24). Повірте, Ви будете шоковані доводами суду.

    1. Короткий виклад обставин:

    Військовозобов'язаний звернувся в суд з позовом до ТЦК та СП про визнання протиправними та скасування 2 постанов начальника ТЦК та СП:

    - постанови від 30.05.2024 року № 714, якою позивача притягнуто до адміністративної відповідальності за ст. 210-1 КУпАП та накладено адміністративне стягнення у виді штрафу в розмірі 17000 грн (порушення правил військового обліку, оскільки Позивач не повідомляв ТЦК про зміни місця проживання (перебування), освіти, сімейного стану та стану здоров'я).

    - постанови від 30.05.2024 року № 719, якою позивача притягнуто до адміністративної відповідальності за ч. 1 ст.210-1 КУпАП та накладено адміністративне стягнення у виді штрафу в розмірі 25500 грн (порушення правил військового обліку, що виявилося у невчасній постановці на військовий облік).

    2. Доводи суду:

    - жодним нормативним актом, у тому числі і зазначеними у оскаржуваних постановах, не передбачено обов'язку громадянина України після оголошення мобілізації без виклику посадових осіб з'являтися для уточнення та актуалізації персональних даних, а тим більше для проходження з власної ініціативи ВЛК чи «вирішення питання призову на військову службу по мобілізації», то у його діях відсутня об'єктивна сторона складу адміністративного правопорушення, передбаченого ч.1 та ч.2 ст.210-1 КУпАП.

    - у порушення вимог ст. 283 КУпАП у оскаржуваній постанові № 714 зазначено, що позивач вчинив адміністративне правопорушення, передбачене статтею 210-1 КУпАП. Однак така кваліфікація є неконкретною, оскільки дана норма має дві частини. Але яку саме порушив позивач - не зазначено.

    - обов'язок повідомити особу про місце і час розгляду справи не пізніше ніж за три дні до дати розгляду справи про адміністративне правопорушення вважається виконаним, якщо особа, яка притягується до відповідальності, знає (поінформована) про час та місце розгляду справи за три дні до дати розгляду справи. Обов`язок доказування цієї обставини несе уповноважена посадова особа.

    В супереч викладеному відповідач, ухвалюючи оскаржувані постанови, жодних із зазначених обставин не врахував та не обґрунтував правомірність оскаржуваної постанови. Відповідач, бувши зобов`язаним доказувати правомірність свого рішення, будь-яких доказів щодо його правомірності не надав. Крім того, відповідач, отримавши копію клопотання про поновлення строку на звернення до суду з позовом про оскарження вказаних постанов, будь-яких заперечень проти цього не подав. Таким чином суд приходить до висновку, що відповідачем не повідомлено позивача про час та місце розгляду справи відносно нього, і таким чином позивача позбавлено права на захист.

    - вказане означає, що оскаржувані постанови є протиправними та підлягають скасуванню із закриттям провадження у справі на підставі п.1 ст.247 КУпАП - за відсутністю події та складу адміністративного правопорушення, передбаченого ст.210 КУпАП.

    3. Висновок:

    Дві оскаржувані постанови ТЦК та СП судом були визнані протиправними та скасованими, а людина по суті зберегла понад 40 тис. грн. Висновки напрошуються самі собою!

    Уточнення: рішення суду станом на сьогодні ще не набрало законної сили.

    2. Якою буде відповідальність при відмові від отримання повістки на проходження ВЛК та через який період вона настає?

    На сьогодні, це адміністративна відповідальність за статтею 210 або 210-1 КУпАП.

    Стаття 210. Порушення призовниками, військовозобов’язаними, резервістами правил військового обліку

    Порушення призовниками, військовозобов’язаними, резервістами правил військового обліку -

    тягне за собою накладення штрафу від двохсот до трьохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

    Повторне протягом року вчинення порушення, передбаченого частиною першою цієї статті, за яке особу вже було піддано адміністративному стягненню, -

    тягне за собою накладення штрафу від трьохсот до п’ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

    Вчинення дій, передбачених частиною першою цієї статті, в особливий період -

    тягне за собою накладення штрафу від однієї тисячі до однієї тисячі п’ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

    Примітка. Положення статей 210, 210-1 цього Кодексу не застосовуються у разі можливості отримання держателем Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів персональних даних призовника, військовозобов’язаного, резервіста шляхом електронної інформаційної взаємодії з іншими інформаційно-комунікаційними системами, реєстрами (у тому числі публічними), базами (банками) даних, держателями (розпорядниками, адміністраторами) яких є державні органи.

    АЛЕ ЗВЕРТАЮ УВАГУ!!!

    Стаття 38. Строки накладення адміністративного стягнення

    ...

    Адміністративне стягнення за вчинення в особливий період правопорушень, передбачених статтями 210, 210-1 цього Кодексу, може бути накладено протягом трьох місяців з дня його виявлення, але не пізніше одного року з дня його вчинення.

    3. Якщо це буде адміністративна відповідальність, то яка сума штрафу та чи є певний ліміт штрафів, після якого наступить кримінальна відповідальність?

    На сьогодні - немає. Загалом кримінальна відповідальність за ухилення можлива за двома основними статтями:

    1. Стаття 336 Кримінального кодексу України.

    Стаття 336. Ухилення від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період, на військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період

    Ухилення від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період, на військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період -

    карається позбавленням волі на строк від трьох до п’яти років.

    Дана стаття юридично може бути застосована лише у випадку неявки по "бойовій" повістці, тобто вже після проходження ВЛК.

    Єдиний державний реєстр судових рішень

    Справа № 344/7666/22

    Провадження № 1-кп/344/995/23

    ВИРОК

    ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

    13 грудня 2023 року м. Івано-Франківськ

    Івано-Франківський міський суд Івано-Франківської області

    "...У зв`язку із веденням активних бойових дій на території Донецької області ОСОБА_6 30 травня 2022 року приїхав до м. Івано-Франківськ, де того ж дня був взятий на облік як внутрішньо переміщена особа, що тимчасово проживає на території м. Івано-Франківськ, а також взятий на військовий облік військовозобов`язаних в ІНФОРМАЦІЯ_2 .

    Згідно з довідкою військово-лікарської комісії ІНФОРМАЦІЯ_3 від 30 травня 2022 року № 77/22/4568 військовозобов`язаного ОСОБА_6 визнано придатним до військової служби за віком і станом здоров`я. Військовозобов`язаному ОСОБА_6 у встановленому законом порядку 01 червня 2022 року вручено повістку про обов`язок з`явитися на 10год. 00хв. 02 червня 2022 року на призовну дільницю ІНФОРМАЦІЯ_4 , що по АДРЕСА_2 , з метою його призову по мобілізації до Збройних Сил України і попереджено про притягнення до відповідальності за неявку у вказаний строк.

    02 червня 2022 року ОСОБА_6 , прибувши в ІНФОРМАЦІЯ_5 , убувати до військової частини відмовився, заявивши, що відмовляється проходити військову службу у зв`язку із релігійними переконаннями. Того ж дня військовозобов`язаному ОСОБА_6 було роз`яснено положення Закону України «Про альтернативну (невійськову) службу» та вручено другу повістку про обов`язок з`явитися на призовну дільницю ІНФОРМАЦІЯ_4 , що по АДРЕСА_2 , 06 червня 2022 року на 09год. 00хв. з метою його призову по мобілізації до Збройних Сил України.

    Незважаючи на це ОСОБА_6 , будучи військовозобов`язаним, а також придатним до військової служби і не маючи відповідно до ст. 23 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» права на відстрочку від призову на військову службу за мобілізацією, а також відповідно до ст. 2 Закону України «Про альтернативну (невійськову) службу» - права на альтернативну службу, та будучи належним чином повідомленим у встановленому законом порядку про необхідність прибуття у ІНФОРМАЦІЯ_5 для подальшого відправлення у команді № НОМЕР_2 для проходження військової служби у зв`язку з оголошенням мобілізації та призовом на військову службу у Збройні Сили України по мобілізації, без надання підтверджуючих документів, з метою ухилення від призову, убувати за мобілізацією в Збройні Сили України категорично відмовився, чим порушив порядок комплектування Збройних Сил України та ст. 65 Конституції України, Закон України «Про затвердження Указу Президента України «Про повну мобілізацію» та Закон України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію», ухилившись в такий спосіб від призову за мобілізацією..."

    2. Стаття 337 Кримінального кодексу України.

    1. Ухилення призовника, військовозобов’язаного, резервіста від військового обліку після попередження, зробленого відповідним керівником територіального центру комплектування та соціальної підтримки, керівниками відповідних органів Служби безпеки України, відповідних підрозділів Служби зовнішньої розвідки України, -

    карається штрафом від трьохсот до п’ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або виправними роботами на строк до одного року.

    2. Ухилення військовозобов’язаного, резервіста від навчальних (спеціальних) зборів -

    карається штрафом від п’ятисот до семисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або виправними роботами на строк до двох років...".

    Розберемо зокрема рішення Березнівського районного суду від 28.02.2024 (справа № 555/442/24).

    Короткий виклад обставин справи:

    Особа, являючись військовозобов'язаною відповідно до ст. 37 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу» та зобов'язаною стати на військовий облік, 15.02.2024 отримала під особистий підпис попередження від начальника ТЦК та СП про необхідність прибуття о 09.00 год. 16.02.2024 для уточнення військово-облікових даних. Особа, будучи попереджена про кримінальну відповідальність, передбачену частиною 1 статті 337 Кримінального кодексу України, всупереч вимогам Закону України «Про військовий обов`язок та військову службу», умисно, усвідомлюючи протиправний характер своїх дій, з метою ухилення від постановки на військовий облік, не маючи поважних причин для неявки, 16.02.2024 для постановки на військовий облік не з'явилася, чим ухилилася від військового обліку.

    За таких умов суд вважає, що обвинуваченому слід призначити покарання у виді штрафу в розмірі трьохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян , що становить 5100 (п`ять тисяч сто) гривень, що буде необхідним і достатнім для його виправлення та попередження вчинення ним нових правопорушень.

    Ось так, доволі цікава практика, яка набуває все більшою популярності, особливо у Рівненській області. Переконаний, що далі ми побачимо схожі рішення практично у всіх областях України.

    При цьому зазначу, що обов'язковим елементом для початку кримінального провадження по даній статті є письмове попередження, зроблене відповідним керівником територіального центру комплектування та соціальної підтримки.

    Втім, неодноразово чув від представників профільного комітету ВРУ про те, що опрацьовуються зміни до законодавства в частині притягнення до кримінальної відповідальності за 2-3 неявки до ТЦК. На сьогодні нічого подібного НЕМАЄ.

    І який часовий період між відправленням першої та кожної наступної такої повістки?

    На мою точку зору - в місяць може бути спокійно одна поштова повістка, як мінімум. У будь-якому випадку, на законодавчому рівні це не врегульовано.

    Чи анулюється статус " У розшуку" в базі поліції після сплати цього штрафу?

    Ні, не анулюється, адже понесення покарання не звільняє від виконання обов'язку. Взагалі чи варто сплачувати штраф у конкретній ситуації - питання виключно індивідуальне. Обговорювати його в публічному просторі не зовсім доцільно.

    Прокопець Олександр Васильович
    20.6%

    Добрий день!

    Щодо питання, яку саме повістку можуть вручити, то, оскільки у Вас статус "обмежено-придатний", то відповідно до Закону України від 21.03.2024 № 3621-IX, «Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення прав військовослужбовців та поліцейських на соціальний захист» громадяни України, які були визнані обмежено придатними до військової служби до набрання чинності цим Законом, протягом дев'яти місяців з дня набрання чинності цим Законом підлягають повторному медичному огляду з метою визначення придатності до військової служби.

    Тобто, наразі, Вам можуть вручити повістку на ВЛК. Звертаю увагу, що відповідно до зазначеного закону, Ви не зобов'язані проходити ВЛК, а підлягаєте повторному мед огляду. Тобто, саме, якщо Вас направить ТЦК.

    Є ще один дискусійний момент, щодо зазначеного формулювання, який полягає в тому, що ТЦК може направити Вас на повторний мед огляд протягом 9 місяців з дня набрання чинності цього Закону (04.05.2024 р.), що фактично означає, що через 9 міс., якщо ТЦК це не зробило, то такого права в них не буде..

    Друге питання, чи можуть Вам вручити повістку. Звісно можуть, але, якщо виходити з вимог чинного законодавства, фактично це можливо лише, якщо повістка буде направлена поштою цінним листом, або вручена через підприємство де Ви працюєте, або особисто безпосередньо в ТЦК чи принести особисто Вам до дому. При цьому всьому така повістка має бути заздалегість виписана із зазначенням Ваших П.І.Б., місця проживання, а також бути зареєстрованою в журналі реєстрації повісток, як того вимагає Постанова КМУ від 16.05.2024 № 560, «Про затвердження Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період», де чітко зазначено, що Повістки для оповіщення видаються представнику територіального центру комплектування та соціальної підтримки, уповноваженому їх вручати, під підпис в журналі реєстрації повісток (додаток 3).

    Із зазначеного випливає простий і очевидний висновок, що на вулиці, блок-посту чи іншому громадському місці, вручати повістки не можуть, оскільки виписаної саме на Вас повістки і зареєстрованої в ТЦК, звісно не має, а виписувати на місці представники не уповноважені і така виписка грубо порушує процедуру виписки повісток, зазначену вище. Отже формально, оскільки така повістка незаконна, Ви маєте право не розписуватись та не отримувати таку повістку.

    Але, якщо Ви вже розписались в отриманні повістки, навіть виписаної на вулиці, то підтвердили згоду з її отриманням, отже ігнорування приведе до штрафу, згідно 210-1 КпАП України.

    Загалом, всі випадки є індивідуальними, тому рекомендую вибрати та домовитись з адвокатом заздалегідь, зберегти його телефон, для можливості оперативного зв'язку, якщо виникне несподівана та незрозуміла ситуація. Краще спробувати погасити пожежу, ніж розгрібати її наслідки.

    Богун Сергій Павлович
    20.6%

    Доброго дня.

    Згідно ст. 20 Закону України "Про правовий режим воєнного стану:

    В умовах воєнного стану не можуть бути обмежені права і свободи людини і громадянина, передбачені частиною другою статті 64 Конституції України.

    У період дії воєнного стану громадяни України чоловічої статі віком від 18 до 60 років зобов’язані мати при собі військово-обліковий документ разом з документом, що посвідчує особу, та пред’являти їх за вимогою уповноваженого представника районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або поліцейського, а також представника Державної прикордонної служби України у прикордонній смузі, контрольованому прикордонному районі та на пунктах пропуску через державний кордон України.

    Згідно Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 16 травня 2024 р. №560:

    У період проведення мобілізації (крім цільової) уповноважені представники територіального центру комплектування та соціальної підтримки або поліцейські, а також представники Держприкордонслужби мають право вимагати у громадян чоловічої статі віком від 18 до 60 років військово-обліковий документ (військово-обліковий документ в електронній формі) разом з документом, що посвідчує особу.

    Право на перевірку військово-облікового документа (військово-облікового документа в електронній формі) у резервістів та військовозобов’язаних під час мобілізації надається представникам територіального центру комплектування та соціальної підтримки, уповноваженим вручати повістки.

    Перевірка військово-облікового документа (військово-облікового документа в електронній формі) у громадян чоловічої статі віком від 18 до 60 років може здійснюватися:

    у прикордонній смузі, контрольованому прикордонному районі та на пунктах пропуску через державний кордон України - представниками органів охорони державного кордону або їх структурних підрозділів Держприкордонслужби;

    за місцем проживання, роботи, навчання, у громадських місцях, громадських будинках та спорудах, місцях масового скупчення людей, на пунктах пропуску (блок-постах) - уповноваженими представниками територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки або поліцейськими.

    Під час перевірки військово-облікового документа (військово-облікового документа в електронній формі) разом з документом, що посвідчує особу, уповноважений представник територіального центру комплектування та соціальної підтримки або поліцейський здійснює фото- і відеофіксацію процесу пред’явлення та перевірки документів із застосуванням технічних приладів та засобів фото- та відеофіксації.

    Під час перевірки військово-облікового документа:

    уповноважений представник територіального центру комплектування та соціальної підтримки зобов’язаний назвати своє прізвище, власне ім’я та по батькові (за наявності), посаду, а також пред’явити службове посвідчення особи, уповноваженої вручати повістки, разом з паспортом громадянина (посвідченням офіцера, військовим квитком);

    поліцейські та представники органів охорони державного кордону або їх структурних підрозділів Держприкордонслужби відрекомендовуються у порядку, визначеному наказами керівників Національної поліції та Держприкордонслужби відповідно.

    У ході перевірки документів перевіряється приналежність громадян щодо військового обов’язку, звіряються їх персональні дані, дані військово-облікового документа з військово-обліковими даними Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних, резервістів (територіального центру комплектування та соціальної підтримки). Із зазначеною метою представники територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, органів охорони державного кордону або їх структурних підрозділів Держприкордонслужби та поліцейські можуть використовувати технічні прилади, засоби та спеціалізоване програмне забезпечення з доступом до Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів.

    У разі встановлення, що громадянин порушує правила військового обліку, визначені Порядком організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2022 р. № 1487 (Офіційний вісник України, 2023 р., № 5, ст. 409), або Законом України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”, виявлення розбіжностей військово-облікового документа з військово-обліковими даними Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних, резервістів старший групи оповіщення пропонує резервісту або військовозобов’язаному (крім резервістів та військовозобов’язаних СБУ та розвідувальних органів) прослідувати до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки для взяття на військовий облік, проходження медичного огляду для визначення придатності до військової служби, уточнення своїх персональних даних, даних військово-облікового документа з військово-обліковими даними Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних, резервістів. Із зазначеною метою громадянину оформляється та вручається повістка.

    У разі відмови резервіста або військовозобов’язаного від отримання повістки представником, який уповноважений вручати повістки, складається акт відмови від отримання повістки, який підписується не менш як двома членами групи оповіщення. Акт відмови від отримання повістки оголошується громадянину.

    Акт відмови від отримання повістки подається керівнику районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки для вжиття заходів до притягнення правопорушника до адміністративної відповідальності.

    Акт відмови від отримання повістки реєструється в районному (міському) територіальному центрі комплектування та соціальної підтримки.

    У разі відмови прослідувати до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки поліцейський, який входить до складу групи оповіщення, проводить адміністративне затримання та доставлення громадянина до такого центру на підставі статей 261 і 262 Кодексу України про адміністративні правопорушення.

    Штраф за порушення ігнорування повістки може становити від 17 000 до 25 500 тисяч гривень. Якщо особа не з'явилася без поважних причин або не повідомила причину неприбуття на виклик, ТЦКСП може відразу винести постанову про накладення штрафу. Підтвердженням отримання повістки буде вважатися поштове відправлення з відповідною відміткою.

    Адміністративне стягнення за статтями 210 та 210-1 КУпАП може бути накладено протягом трьох місяців з дня виявлення порушення, але не пізніше одного року з дня його вчинення. Штраф може накладатися неодноразово, зокрема, за кожну неявку за повісткою.

    Постанова ТЦК є виконавчим документом, і рішення на її підставі підлягають примусовому виконанню. Ухилянти вносяться до Єдиного реєстру боржників, що унеможливлює відкриття або закриття банківських рахунків без повідомлення органів виконавчої служби.

    Виконавці також мають право накладати арешт на майно та кошти боржників. Примусові заходи включають звернення стягнення на кошти, цінні папери, інше майно боржника, а також на заробітну плату, пенсію, стипендію та інші доходи. У разі відсутності у боржника достатніх коштів та цінностей для задоволення вимог стягувача, стягнення звертається на інше майно.

    Зокрема, можуть конфіскувати майно, спільно нажите з дружиною. Майно, набуте подружжям за час шлюбу, належить їм на праві спільної сумісної власності, незалежно від того, на кого воно оформлене. Таким чином, у випадку, якщо сума боргу перевищує 160 тисяч гривень, стягнення може бути звернено навіть на нерухомість боржника.

    Зверніть увагу, що згідно з пункту 2 розділу II "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення прав військовослужбовців та поліцейських на соціальний захист» від 21 березня 2024 року № 3621-IX Громадяни України, які були визнані обмежено придатними до військової служби до набрання чинності цим Законом, протягом дев’яти місяців з дня набрання чинності цим Законом підлягають повторному медичному огляду з метою визначення придатності до військової служби.

    Резервістам та військовозобов’язаним, які підлягають призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період, за рішенням керівника районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки видається направлення на військово-лікарську комісію для проходження медичного огляду за формою згідно з додатком 11 до Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період. При цьому особам віком до 45 років видається направлення щодо визначення їх придатності до проходження військової служби у десантно-штурмових військах, силах спеціальних операцій, морській піхоті.

    Направлення реєструється в журналі реєстрації направлень на військово-лікарську комісію за формою згідно з додатком 12 Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період та видається резервісту та військовозобов’язаному під особистий підпис.

    Під час вручення направлення резервістам та військовозобов’язаним під особистий підпис доводяться вимоги законодавства щодо відповідальності громадян за ухилення від військової служби під час мобілізації, у тому числі за ухилення від проходження медичного огляду за направленням районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки, та строк завершення медичного огляду.

    Корнійчук Євген Іванович
    17.6%

    Доброго дня.Порядок вручення військових повісток

    Порядок вручення (оповіщення громадян) про призов на стокову військову службу та прибуття їх на призовні дільниці здійснюється за розпорядженнями керівників районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки (далі - ТЦК та СП) та регламентовано пунктом 56 Положення про підготовку і проведення призову громадян України на строкову військову службу та прийняття призовників на військову службу за контрактом, затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 21 березня 2002 року № 352. Вручення повісток проводиться через відповідні органи місцевого самоврядування, керівників підприємств, установ, організацій, у тому числі закладів освіти, незалежно від підпорядкування і форми власності. Окрім того, повістки громадянам можуть також вручатися безпосередньо посадовими особами районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки.

    Оповіщення резервістів та військовозобов’язаних під час мобілізації

    Згідно з пунктом 10 Порядку, в рамках проведення заходів мобілізації голови (начальники) районних, міських держадміністрацій (військових адміністрацій) створюють групи оповіщення у складі представників (які не підлягають призову на військову службу під час мобілізації):

    1. структурних підрозділів районних, міських держадміністрацій (військових адміністрацій);
    2. виконавчих органів сільських, селищних, міських, районних у містах рад;
    3. підприємство, установ, організацій;
    4. ТЦК та СП;
    5. територіальних органів (підрозділів) поліції.

    Зверніть увагу! Оповіщення резервістів та військовозобов’язаних може здійснюватися представниками ТЦК та СП окремо від груп оповіщення.

    Повістки мають право вручати:

    • представники ТЦК та СП — в межах адміністративної території, на яку поширюється повноваження відповідного територіального центру комплектування тасоціальної підтримки;
    • представники структурних підрозділів районних, міських держадміністрацій (військових адміністрацій) — в межах адміністративної території, на яку поширюється повноваження відповідної районної, міської держадміністрації (військової адміністрації);
    • представники виконавчих органів сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад — в адміністративних межах населених пунктів та територій, на які поширюється повноваження відповідних виконавчих органів сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад;
    • представники підприємств, установ, організацій — на території підприємств (установ, організацій) та в місцях виконання працівниками робіт (обов’язків);
    • представники відповідного підрозділу розвідувальних органів, Центрального управління або регіональних органів СБУ (тільки резервістам та військовозобов’язаним, які перебувають в зазначених органах на військовому обліку) — на усій території України.

    Місця оповіщення

    Вручення повісток резервістам та військовозобов’язаним здійснюється:

    • за адресою місця проживання або адресою задекларованого/зареєстрованого місця проживання — представниками дільниць оповіщення, держадміністрацій, виконавчих органів селищних, сільських, міських, районних у містах рад, ТЦК та СП, групами оповіщення до складу яких можуть включатися голова правління ОСББ та керівних обслуговуючої компанії багатоквартирного будинку;
    • за адресою роботи, навчання — представниками відповідної установи, організації, підприємства, навчального закладу, ТЦК, групою оповіщення;
    • у громадських місцях, громадських будинках та спорудах, місцях масового скупчення людей — представниками ТЦК та СП, групами оповіщення;
    • в ТЦК та СП;
    • на пунктах пропуску (блок-постах);
    • пунктах пропуску через державний кордон України.
    Важливо!

    Повістка може бути надіслана засобами поштового зв’язку рекомендованим поштовим відправленням (поштовим відправленням з оголошенням цінності з описом вкладення) з повідомленням про вручення на адресу його місця проживання після завершення 60 днів, відведених законодавством на уточнення своїх облікових даних, у тому числі адреси місця проживання (тобто з 18 липня 2024 року). У разі неуточнення протягом 60 днів резервістом або військовозобов’язаним своєї адреси місця проживання повістка надсилається на його адресу зареєстрованого/задекларованого місця проживання.

    Повістка надсилається адресату не пізніше ніж протягом наступного дня після підпису повістки відповідним керівником. При цьому день явки за викликом резервіста або військовозобов’язаного визначається не раніше 14-го дня від дня надсилання повістки засобами поштового зв’язку рекомендованим листом з повідомленням про вручення (пункт 34 Положення).

    Належним підтвердженням оповіщення є:

    ◆ у разі вручення повістки — особистий підпис про отримання повістки, відеозапис вручення повістки або ознайомлення з її змістом, у тому числі відеозапис доведення акта відмови від отримання повістки, а також відеозапис відмови резервіста або військовозобов’язаного у спілкуванні з особою, уповноваженою вручати повістки;

    ◆ у разі надсилання повістки засобами поштового зв’язку:

    - день отримання такого поштового відправлення особою, що підтверджується інформацією та/або документами від поштового оператора;

    - день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати поштове відправлення чи день проставлення відмітки про відсутність особи за адресою місця проживання особи, повідомленою цією особою територіальному центру комплектування та соціальної підтримки під час уточнення своїх облікових даних;

    - день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати поштове відправлення чи день проставлення відмітки про відсутність особи за адресою задекларованого/зареєстрованого місця проживання в установленому законом порядку, якщо ця особа не повідомила ТЦК та СП іншої адреси місця проживання.

    Процедура вручення повісток

    1. Старший групи оповіщення, представник, уповноважений вручати повістки, зупиняє (підходить до) громадянина та відрекомендовується, повідомляє про мету зупинки (прибуття) та спілкування.
    2. На вимогу громадянина пред’являє свій паспорт громадянина (посвідчення офіцера, військовий квиток, службове посвідчення), посвідчення особи, уповноваженої вручати повістки, а також пропонує громадянину пред’явити його паспорт та військово-обліковий документ (військово-обліковий документ в електронній формі).
    3. Якщо громадянин підлягає оповіщенню про проведення заходів мобілізації то йому вручається повістка;
    4. У разі відмови громадянина від отримання повістки, представником групи оповіщення складається Акт відмови, який підписується не менш як двома членами групи оповіщення та оголошується громадянину.
    Затримання особи для вручення повістки

    Випадки коли громадянина може бути затримано:

    ▶ у разі відмови від отримання повістки поліцейський, який входить складу групи оповіщення, проводить адміністративне затримання та доставлення громадянина до ТЦК та СП на підставі статей 261 і 262 КУпАП;

    ▶ у разі відмови прослідувати до ТЦК та СП поліцейський, який входить до складу групи оповіщення, проводить адміністративне затримання та доставлення громадянина до такого центру на підставі статей 261 і 262 КУпАП під час перевірки військово-облікових документів, якщо встановлено, що громадянин порушує правила військового обліку, визначені Порядком організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2022 р. № 1487, або Законом України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”, виявлення розбіжностей військово-облікового документа з військово-обліковими даними Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних, резервістів старший групи оповіщення пропонує прослідувати до ТЦК та СП для взяття на військовий облік, проходження медичного огляду для визначення придатності до військової служби, уточнення своїх персональних даних,даних військово-облікового документа з військово-обліковими даними Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних, резервістів.

    Завдання ТЦК та СП визначені пунктом 9 Положення про територіальні центри комплектування та соціальної підтримки, яке затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 23 лютого 2022 р. № 154, серед яких відсутні повноваження на затримання, привід і позбавлення волі будь-яких осіб, зокрема військовозобов’язаних.

    ТЦК та СП можуть звертаються в установленому законом порядку до органів Національної поліції щодо доставлення до ТЦК та СП осіб, які вчинили адміністративні правопорушення, передбачені статтями 210, 210-1 КУпАП (абзац 36 пункту 9 Положення про територіальні центри комплектування та соціальної підтримки).

    Об'єктивна сторона зазначених правопорушень виражається у порушенні законодавства України про військовий обов'язок і військову службу, а саме, у порушенні правил військового обліку, неявці на виклик до військового комісаріату без поважних причин або несвоєчасному поданні в обліковий орган відомостей про зміну свого місця проживання, освіти, місця роботи, посади, а також у порушенні порядку проходження навчальних зборів (занять) у навчальних закладах Товариства сприяння обороні України та професійно-технічних навчальних закладах (формальний склад). Після чого відповідно до статті 262 КУпАП працівники Національної поліції мають право здійснити адміністративне затримання.

    Про адміністративне затримання складається протокол, в якому зазначаються: дата і місце його складення; посада, прізвище, ім’я та по батькові особи, яка склала протокол; відомості про особу затриманого; час і мотиви затримання. Протокол підписується посадовою особою, яка його склала, і затриманим. У разі відмовлення затриманого від підписання протоколу в ньому робиться запис про це.

    Про місце перебування особи, затриманої за вчинення адміністративного правопорушення, негайно повідомляються її родичі, а на її прохання також власник відповідного підприємства, установи, організації або уповноважений ним орган.

    Органи (посадові особи), правомочні здійснювати адміністративне затримання, про кожний випадок адміністративного затримання осіб інформують у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, центри з надання безоплатної вторинної правової допомоги, крім випадків, якщо особа захищає себе особисто чи запросила захисника (стаття 261 КУпАП).

    Затримання особи і позбавлення її волі працівниками ТЦК та СП не відповідає чинному законодавству. Зокрема такий висновок відображено в ухвалі суду під час розгляду скарги на дії службових осіб ТЦК та СП в порядку статті 206 КПК України (Ухвала Надвірнянського районного суду Івано-Франківської області від 09 жовтня 2023 року №348/2388/23)

    Відповідальність за нез’явлення до територіального центру комплектування та соціальної підтримки

    ◆ За порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію винна особа може бути пртягнута до адміністративної відповідальності відповідно до статті 2101 КУпАп.

    Національній поліції України надано право здійснювати адміністративне затримання військовозобовʼязаних при порушенні законодавства про мобілізаційну підготовку та мобілізацію та доставляти їх до ТЦК та СП (статті 259 та 262 КУпАП, частина третя статті 38 Закону України "Про військовий обовʼязок і військову службу").

    У разі невиконання під час мобілізації громадянином обов’язків, передбачених частинами першою, третьою статті 22 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію", (з’являтися за викликом до ТЦК та СП у строк та місце, зазначені в повістці) та вчинення ним адміністративного правопорушення, передбаченого статтею статті 2101 КУпАп :

    • керівник ТЦК та СП звертається до органів та підрозділів, що входять до системи поліції, щодо здійснення адміністративного затримання та доставлення такого громадянина до ТЦК та СП.
    • у разі отримання письмової відповіді про неможливість здійснити адміністративне затримання та доставлення громадянина керівник ТЦК та СП надсилає такому громадянину в паперовій формі засобами поштового зв’язку рекомендованим листом з повідомленням про вручення на адресу його місцезнаходження, місця проживання чи перебування вимогу про виконання обов’язку.

    Днем вручення вимоги є:

    1. день вручення вимоги під розписку засобами поштового зв’язку;
    2. день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати вимогу чи відмітки про неможливість вручення вимоги особі з інших причин за адресою місцезнаходження, місця проживання чи перебування особи, повідомленою цією особою територіальному центру комплектування та соціальної підтримки;
    3. день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати вимогу чи відмітки про неможливість вручення вимоги особі з інших причин за адресою місцезнаходження, місця проживання чи перебування особи, що зареєстровані у встановленому законом порядку, якщо ця особа не повідомила територіальному центру комплектування та соціальної підтримки іншої адреси.
    • якщо громадянин добровільно протягом 10 календарних днів з дня вручення вимоги не виконав зазначеного у ній обов’язку (обов’язків), звертається до суду з приводу тимчасового обмеження такого громадянина у праві керування транспортним засобом під час мобілізації - на строк до виконання або відкликання такої вимоги.

    ◆ За ухилення від призову на строкову військову службу, військову службу за призовом осіб офіцерського складу, винну особу може бути притягнуто до кримінальної відповідальності за статтею 335 Кримінального кодексу України.

    Статтею 336 Кримінального кодексу України передбачена кримінальна відповідальність за ухилення від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період, на військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період.


Схожі питання


Кодекси Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України