Почніть консультацію з юристом онлайн
Задайте питання юристу
880 юристів готові відповісти зараз
Відповідь за ~15 хвилин
Доброго дня. Починаю будівництво будинку, подав через дію всі документи для дозволу подав 9 вересня, відмову отримав 24 го вересня.Зробив поки тільки фундамент. Яка відповідальність за те що я почну будувати будинок без цього паспорта, а потім подам через дію ще раз документи ( архітектор сказав що більше всього відмова за того що не подані документи по комунікаціях , там поле і ніяких червоних ліній немає і комунікацій ніяких також).
Питання:
Яка відповідальність за будівництво будинку без будівельного паспорта і якщо в дії прийшла відмова, фундамент вже зроблено?
Краще подати ще один раз із усуненням недоліків, дочекатись і почати будівництво чи можна так будувати і паралельно зробити всі документи,як краще і чи великий штраф?
Схожі питання
Кодекси Україна
Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс УкраїниНове у блогах Юристи.UA
Відповіді юристів (6)
Адвокат, м. Київ, 25 років досвіду
Спілкуватися у чатіВітаю!
Відповідно до ст. 376 Цивільного кодексу України самочинним вважається будівництво житлових будинків, будівель, споруд, іншого нерухомого майна у разі:
За загальним правилом, особа, яка здійснила або здійснює самочинне будівництво нерухомого майна, не набуває права власності на нього. Воно не може бути відчужене, успадковане; на нього не може бути звернено стягнення за виконавчими документами, у тому числі продаж його з прилюдних торгів. Для того, щоб самочинне будівництво стало об'ектом права власності, його необхідно узаконити (легалізувати).
ПЕРШИЙ ШТРАФ БУДЕ 109008 ГРН.
КРАЩЕ ЗРОБІТЬ БУДІВЕЛЬНИЙ ПАСПОРТ.
ТУТ ВСЕ ПРО САМОЧИННЕ БУДІВ5ИЦТВО ТА ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ:
https://protocol.ua/ua/perelik_i_rozmir_shtrafiv_u...
https://legalhome.com.ua/ua/informatsiia-dlia-zamo...
Адвокат, м. Миколаїв, 33 роки досвіду
Спілкуватися у чатіДоброго дня,Сергію!
Відповідно до частини 6 статті 11 Закону України «Про будівельні норми», відповідальність за недотримання вимог будівельних норм визначається законом.
Більш повний перелік видів порушень будівельних норм встановлений в статті 25 Закону України «Про основи містобудування» (прийнятий - 16.11.1992 р, та далі буде іменуватися Закон №2780). Згідно з нею, несуть відповідальність особи, винні у:
І цей перелік (керуючись крайнім абзацом цієї статті) не виключний - законами може бути встановлена відповідальність і за інші види порушень містобудівного законодавства.
Також цей перелік деталізується в:
При чому, крім відповідальності до замовників / підрядників будівництва - такі акти встановлюють санкції, і для проектних, експертних організацій, і для суб'єктів які виготовляють будматеріали, конструкції, і для підприємств, що забезпечують техумови інженерного забезпечення об'єкта, і, навіть, для посадових осіб державного архітектурно-будівельного контролю. Окремо встановлена відповідальність технагляду в будівництві і відповідальність авторського нагляду (головні архітектори, архітектори), а також, відповідальність виконавців, які працюють на підставі кваліфікаційного сертифіката. Точний перелік штрафів і їх розмірів буде в розділі: «Який штраф за незаконне будівництво».
Не варто забувати і про такі порушення, як:
Такі порушення (навіть одне з них), може призвести до визнання об'єкта, так званим, «самочинним будівництвом» і наслідки такого - згідно зі статтею 376 Цивільного кодексу України, можуть бути досить негативними - при істотному відхиленні від проекту, якщо таке суперечить суспільним інтересам або порушує права інших осіб, або при істотному порушенні будівельних норм, будівельника можуть зобов'язати провести відповідну перебудову, а при неможливості - провести знесення.
Тому, загалом, я раджу своїм клієнтам в таких випадках не ризикувати і заздалегідь подумати про оформлення прав на земельну ділянку, про подання повідомлення про початок будівельних робіт (СС1), дозвіл на виконання будівельних робіт (СС2, СС3) і в подальшому отримання документів про введення в експлуатацію зазначених об’єктів.
В 2017 році був прийнятий Закон "Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо вдосконалення містобудівної діяльності" №4733-1, зокрема до Законів України "Про регулювання містобудівної діяльності" та "Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності".
Згідно з цим Законом, штраф за самовільне будівництво значно збільшився.
Сьогодні розмір штрафу за самовільне будівництво збільшився до 18 мінімальних зарплат і становить до 57 600 грн. У разі невиплати штрафу будівлю можуть знести (і витрати на знесення буде також оплачувати недбайливий власник самобуду).
Житлові, дачні, садові будинки загальною площею до 500 м2, побудовані в період з 09 квітня 2015 року та по сьогодні, підлягають узаконенню через загальну процедуру (через отримання будівельного паспорту).
Етапи узаконення:
- отримання топозйомки/викопіювання з генплану;
- розроблення ескізу намірів будівництва;
- реєстрація будівельного паспорту та реєстрація повідомлення про початок будівельних робіт;
- розробка техпаспорту;
- реєстрація декларації про введення об’єкту в експлуатацію;
- присвоєння поштової адреси;
- реєстрація права власності в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно.
3. Житлові, дачні, садові будинки загальною площею понад 500 м2, побудовані в період з 05 серпня 1992 року та по сьогодні, підлягають узаконенню за загальною процедурою через отримання містобудівних умов та обмежень.
Поетапне узаконення таких об’єктів наступне:
- отримання топозйомки/ викопіювання з генплану;
- розроблення передпроектних пропозицій;
- реєстрація містобудівних умов та обмежень;
- виготовлення проєкту;
- отримання документів про авторський та технічний нагляд;
- реєстрація повідомлення про початок будівельних робіт;
- розробка техпаспорту, реєстрація декларації про введення об’єкту в експлуатацію;
- присвоєння поштової адреси;
- реєстрація права власності в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно.
На кожному етапі узаконення самовільної забудови, починаючи з отримання дозвільних документів, необхідно звертатися в різні державні органи:
Обов'язковою умовою отримання документів на самочинно збудоване майно є наявність документації на земельну ділянку. Перш ніж починати щось оформлювати, потрібно отримати право власності на земельну ділянку.
Відповідно до п. 2 Постанови Пленуму Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ від 30.03.2012 № 6 «Про практику застосування судами статті 376 Цивільного кодексу України (про правовий режим самочинного будівництва)» суди розглядають спори щодо самочинного будівництва, зокрема:
У цьому випадку обов'язковою умовою є надання земельної ділянки у встановленому порядку особі під уже збудоване нерухоме майно. Надання земельної ділянки у встановленому порядку може здійснюватись шляхом її отримання у власність у межах норм безоплатної приватизації; купівлі, у тому числі на конкурентних засадах; набуття права власності на підставі інших цивільно-правових угод (міни, ренти, дарування, спадкування тощо); отримання у спадок; постійне користування; шляхом укладення договору оренди, суперфіцію.
З повагою, адвокат Айвазян.
Юрист, м. Чернігів, 6 років досвіду
Спілкуватися у чатіВітаю Вас!
ЦИВІЛЬНИЙ КОДЕКС УКРАЇНИ
(Відомості Верховної Ради України (ВВР), 2003, №№ 40-44, ст.356)
Стаття 376. Самочинне будівництво
1. Житловий будинок, будівля, споруда, інше нерухоме майно вважаються самочинним будівництвом, якщо вони збудовані або будуються на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети, або без відповідного документа, який дає право виконувати будівельні роботи чи належно затвердженого проекту, або з істотними порушеннями будівельних норм і правил.
{Частина перша статті 376 із змінами, внесеними згідно із Законом № 4220-VI від 22.12.2011}
2. Особа, яка здійснила або здійснює самочинне будівництво нерухомого майна, не набуває права власності на нього.
3. Право власності на самочинно збудоване нерухоме майно може бути за рішенням суду визнане за особою, яка здійснила самочинне будівництво на земельній ділянці, що не була їй відведена для цієї мети, за умови надання земельної ділянки у встановленому порядку особі під уже збудоване нерухоме майно.
4. Якщо власник (користувач) земельної ділянки заперечує проти визнання права власності на нерухоме майно за особою, яка здійснила (здійснює) самочинне будівництво на його земельній ділянці, або якщо це порушує права інших осіб, майно підлягає знесенню особою, яка здійснила (здійснює) самочинне будівництво, або за її рахунок.
5. На вимогу власника (користувача) земельної ділянки суд може визнати за ним право власності на нерухоме майно, яке самочинно збудоване на ній, якщо це не порушує права інших осіб.
6. Особа, яка здійснила самочинне будівництво, має право на відшкодування витрат на будівництво, якщо право власності на нерухоме майно визнано за власником (користувачем) земельної ділянки, на якій воно розміщене.
7. У разі істотного відхилення від проекту, що суперечить суспільним інтересам або порушує права інших осіб, істотного порушення будівельних норм і правил суд за позовом відповідного органу державної влади або органу місцевого самоврядування може постановити рішення, яким зобов'язати особу, яка здійснила (здійснює) будівництво, провести відповідну перебудову.
Якщо проведення такої перебудови є неможливим або особа, яка здійснила (здійснює) будівництво, відмовляється від її проведення, таке нерухоме майно за рішенням суду підлягає знесенню за рахунок особи, яка здійснила (здійснює) будівництво. Особа, яка здійснила (здійснює) самочинне будівництво, зобов'язана відшкодувати витрати, пов'язані з приведенням земельної ділянки до попереднього стану.
Відповідно що не є самобудом в Україні?
Згідно з містобудівним законодавством, не всі об’єкти вважаються самобудом. У цій категорії наведемо перелік об’єктів та змін до них, які не належать до категорії самочинного будівництва. Зокрема:
- якщо в квартирі було здійснене перепланування за рахунок площі коридору та допоміжних приміщень без втручання в несучі конструкції будівлі;
- споруджувати на ділянці тимчасові споруди, навіси, альтанки, бесідки, теплиці, відкриті басейни тощо;
- дозволено змінювати матеріали стін, даху та інших конструктивних елементів будівлі за умови покращення зовнішніх даних без збільшення розміру фундаменту та зміни цільового призначення будівлі;
- встановлювати та або демонтувати шафу, антресолі, комори.
Проте кожна ситуація є індивідуальною та потребує аналізу документів та обставин справи, тому якщо у вас є сумніви щодо виконання запланованих робіт, рекомендуємо звертатися до спеціалістів у сфері нерухомості.
Як узаконити самовільне будівництво?
На практиці найчастіше підлягають узаконенню наступні самобуди: гараж, житловий/дачний/садовий будинок, господарська будівля чи споруда, прибудова до приватного будинку тощо. І доволі часто постає питання: як це законно оформити. Загалом для узаконення самочинного будівництва в Україні існує п’ять процедур. За якою із процедур варто узаконити ваш об’єкт, необхідно розбиратися, так як її вибір залежить від багатьох факторів. До них належить: місцезнаходження самобуду, наявність правовстановлюючих документів на землю, чи відповідає призначення ділянки збудованому об’єкту, площа ділянки та об’єкту, кількість співвласників, а також норми відступу самочинного збудованого об’єкту до меж землі та інші фактори.
Саме від характеристик об’єкту, наявності чи відсутності документів про право власності та інших ознак, залежить яким чином можливо узаконити ваш об’єкт.
Згідно з нормами чинного законодавства є наступні процедури узаконення самочинно збудованих об’єктів:
1. Житлові, дачні, садові будинки, а також прибудови до них та господарські споруди побудовані до 05 серпня 1992 року — такі об’єкти не підлягають введенню в експлуатацію і на них одразу можна реєструвати право власності.
2. Житлові, дачні, садові будинки загальною площею до 300 м2, побудовані в період з 05 серпня 1992 року по 09 квітня 2015 року, підлягають узаконенню за спрощеною процедурою — будівельна амністія.
3. Житлові, дачні, садові будинки загальною площею до 500 м2, побудовані в період з 09 квітня 2015 року підлягають узаконенню через загальну процедуру (через отримання будівельного паспорту).
4. Житлові, дачні, садові будинки загальною площею понад 500 м2, побудовані в період з 05 серпня 1992 року та по сьогодні підлягають узаконенню за загальною процедурою через отримання містобудівних умов та обмежень.
5. Нежитлові будівлі, що належать до класу наслідків СС1 (склад, магазин, гараж, тощо) також підлягають узаконенню за загальною процедурою через отримання містобудівних умов та обмежень.
6. Нежитлові будівлі, які відносяться до СС2 та СС3 класу наслідків (житлові та промислові комплекси).
Згідно з нормами законодавства України, порушення будівельного законодавства тягне за собою виплату грошових компенсацій, які відрізняються для звичайних громадян, підприємців і підприємств. У першому випадку штраф за самовільне будівництво будинку передбачений Кодексом про адміністративні правопорушення України, а в другому - окремим законом України.
Штраф за самовільне будівництво ще нараховується залежно від виду порушення норм. Наприклад, для фізичних осіб початковий штраф буде дорівнювати п'ятдесяти мінімумів доходів громадян, а ось за повторне порушення доведеться заплатити мінімум сто доходів.
Якщо штрафи ДАБІ за самовільне будівництво не будуть сплачені взагалі, тоді споруду можуть знести, а витрати на це будуть стягнуті з власника. Штрафні санкції не накладаються в разі добровільної реєстрації самовільно збудованих будинків.
Як показує практика, штрафи, все ж таки, доволі рідко накладаються, а ще рідше - через суд встановлюється обов'язок знести самовільне будівництво. Якщо від сусідів не буде претензій - ризики можливих негативних наслідків доволі низькі.
З повагою!
Юрист, м. Полтава, 4 роки досвіду
Спілкуватися у чатіДоброго дня!
Згідно Постанови КМУ № 722 з липня 2022 року повідомлення про початок будівельних робіт може подаватися без будівельного паспорту, на підставі схеми намірів забудови. Реєстраційний номер схеми у ЄДЕССБ у такому разі має силу реєстраційного номеру будівельного паспорту.
На період дії воєнного стану в Україні та протягом одного року з дня припинення чи скасування воєнного стану будівництво індивідуальних (садибних) житлових будинків, садових, дачних будинків не вище двох поверхів (без урахування мансардного поверху) площею до 500 кв. метрів, господарських будівель і споруд, гаражів, елементів благоустрою та озеленення земельної ділянки за рішенням замовника відповідно до містобудівної документації на місцевому рівні, а у разі відсутності затвердженої містобудівної документації на місцевому рівні - відповідно до цільового призначення земельної ділянки та обмежень у використанні земель, визначених Законом України “Про охорону культурної спадщини”, може здійснюватися замовником без отримання будівельного паспорта забудови земельної ділянки.
У такому разі замовник звертається до архітектора або інженера-проектувальника, який має відповідний кваліфікаційний сертифікат, на підставі укладеного між ними договору, архітектор або інженер-проектувальник забезпечує створення та/або завантаження до Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва (далі - Електронна система) з накладенням кваліфікованого електронного підпису схеми намірів забудови земельної ділянки (місце розташування будівель та споруд на земельній ділянці, відстані до меж сусідніх земельних ділянок та розташованих на них об’єктів, інженерних мереж і споруд, фасади та плани поверхів об’єктів із зазначенням габаритних розмірів, перелік систем інженерного забезпечення, у тому числі автономного, що плануються до застосування, тощо), створеної з дотриманням вимог законодавства, будівельних норм і правил.
Строк виконання робіт, розмір та порядок оплати робіт визначаються у договорі за домовленістю сторін.
При цьому під час подання повідомлення про початок виконання будівельних робіт замовник зазначає реєстраційний номер схеми намірів забудови земельної ділянки в Електронній системі.
У разі ненадання відповідним уповноваженим органом містобудування та архітектури містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки або неприйняття рішення про відмову в їх наданні протягом десяти робочих днів з дня реєстрації заяви про їх видачу проектування об’єкта будівництва здійснюється без отримання містобудівних умов та обмежень відповідно до містобудівної документації на місцевому рівні та обмежень у використанні земель, визначених Законом України “Про охорону культурної спадщини”
Теоретично за самобуд можете бути адміністративна відповідальність за статтею 96 КУпАП
Порушення вимог законодавства, будівельних норм, стандартів і правил та затверджених проектних рішень під час нового будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту об’єктів чи споруд - тягнуть за собою накладення штрафу на громадян від п’ятдесяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян та на посадових осіб - від двохсот до трьохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Дії, передбачені частиною першою цієї статті, вчинені особою, яку протягом року було піддано адміністративному стягненню за такі ж порушення, - тягнуть за собою накладення штрафу на громадян від ста до двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян та на посадових осіб - від трьохсот до п’ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Виконання підготовчих робіт без подання повідомлення про початок виконання зазначених робіт, якщо подання такого повідомлення є обов’язковим, а також наведення недостовірних даних у повідомленні про початок виконання підготовчих робіт - тягнуть за собою накладення штрафу від двохсот до трьохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. (3400 - 5100 грн)
Виконання будівельних робіт без подання повідомлення про початок виконання зазначених робіт щодо об’єктів, будівництво яких здійснюється на підставі будівельного паспорта, а також наведення недостовірних даних у такому повідомленні - тягнуть за собою накладення штрафу від двохсот п’ятдесяти до трьохсот п’ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. (4250 - 5950 грн)
На практиці дуже рідко притягують до відповідальності, особливо, якщо Ви будуєте на свої земельній ділянці.
Можете будувати будинок та паралельно зробити необхідні документи. Максимальний штраф 5950 грн. Крім того, не факт, що Вас зможуть взагалі притягнути до адміністративної відповідальності, адже для будівництва вже не обов'язково мати будівельний паспорт.
На практиці люди будують приватні будинки без повідомлення про початок виконання будівельних робіт, а потім все рівно узаконють самобуд у рамках будівельної амністії, яка носить наразі безстроковий характер https://dreamdim.ua/uk/budivelna-amnistiya-2024/
З повагою, юрист Дерій В.О.!
Юрист, м. Дніпро, 24 роки досвіду
Спілкуватися у чатіДоброго дня.
Постановою Кабінету Міністрів України від 7 червня 2017 р. № 406 затверджено Перелік будівельних робіт, які не потребують документів, що дають право на їх виконання та після закінчення яких об’єкт не підлягає прийняттю в експлуатацію.
Відповідно до Порядку виконання підготовчих та будівельних робіт, який затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 13 квітня 2011 р. № 466 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26 серпня 2015 р. № 747). Необхідно надати повідомлення про початок виконання підготовчих робіт до органу державного архітектурно-будівельного контролю, які визначені статтею 7 Закону України “Про регулювання містобудівної діяльності”.Документи, що надають право на виконання підготовчих та будівельних робіт, подаються особисто через центр надання адміністративних послуг або через електронний кабінет шляхом подання засобами програмного забезпечення Єдиного державного вебпорталу електронних послуг, або заповнюються та надсилаються рекомендованим листом з описом вкладення до центру надання адміністративних послуг.
Відповідно стаття 376 Цивільного кодексу житловий будинок, будівля, споруда, інше нерухоме майно вважаються самочинним будівництвом якщо вони збудовані або будуються:
За самовільне будівництво, так як і за самовільне зайняття земельної ділянки передбачається адміністративна відповідальність.
На самочинне будівництво Ви не зможете отримати право власності поки не узаконите за певною процедурою.
Легалізація незаконних будівель – дуже складний і тривалий процес. В більшості випадків легалізація будівлі перевищує витрати, які йдуть на оформлення необхідних дозвільних документів.
Якщо будівництво порушує права інших людей, майно будівлю необхідно буде знести за кошт «забудовника».
Таким чином, краще будувати не порушуючи закон.
Юрист, м. Київ, 9 років досвіду
Спілкуватися у чатіДоброго дня.
Види відповідальності при самовільному будівництвіДля початку трішки теорії права. Штрафом, в нашому випадку за самочинне будівництво, є лише одним із видів санкції будь-якої статті чи закону й може застосовуватися окремо так і паралельно поряд з такими заходами як: позбавлення права, громадські роботи, виправні роботи, пониження в спеціальному званні, позбавлення волі, обмеження волі, конфіскація майна.
Будь-яке покарання є наслідком юридичної відповідальності, яка в Україні ділиться за галузями права: кримінальна, адміністративна, цивільна, господарсько-правова - лише для суб'єктів господарської діяльності. Ми будемо розглядати адміністративну відповідальність, яка немає суспільно-небезпечного характеру, але спричинює істотну шкоду порушенням: законів, містобудівної документації та санітарних, протипожежних, ДБН, добросусідських правил - самовільним будівництвом.
**кожна адреса посилання пояснює предмет посиллання на окремі частини наших статей!!! Такого ні в кого немає з нашого сегменту узаконення будинків, дякуватимо читачам за репости! Доносимо правду та корисить незважаючи на інших.
Адміністративне правопорушення - це протиправна, винна, дія чи бездіяльність, що посягає на громадський порядок, встановлений порядок управління, власність, права свободи громадян й за яку передбачена Кодексом України про Адміністративні правопорушення відповідальність.
В Україні існує відповідальність за самочинне будівництво, самобуд, котра передбачає адміністративну: у формі штрафу та вимозі про усунення порушень, що оформляється приписом інспектора ДІАМ й варто розуміти, що сплата лише штрафу не виключає в майбутньому повторного притягнення, оскільки штраф це лише результат порушень, які можна поділити на такі вияви:
1.Порушення Державних будівельних норм: протипожежних, санітарних, інженерних, інсоляційних, охоронних зон.
2.Недотримання містобудівної документації, тобто генерального, детального, плану зонування територій, а для садових і дачних самобудів - планувальних проектів й статутів товариств.
3.Порушення без згоди сусіда ⇒ правил добросусідства.
4.Самочинне будівництво будинку, добудов.
5.Подані недостовірні відомості у дозвільній документації.
6.При продажу об'єкта під час будівництва без повідомлення до ДІАМ про зміну замовника, відповідальність на нового власника.
Порушення оформляється окремим: актом, приписом на усунення порушення, протоколом й відповідного розміру штрафом. В переважній більшості виявлення інспекторами самочинного будівництва спричинює ефект доміно, тобто інші порушення паралельно також виявляються. Однак, якщо узаконити самобуд ⇒ весь порядок узаконення і є зареєстровані в новому Реєстрі Будівельної Діяльності дозвільні документи, то немає ніяких правових підстав для чергових перевірок й інспекції по скаргам на самовільне будівництво.
Штраф за самочинне будівництво в 2024 році не загрожує у випадках відсутності обов'язку узаконення.
Відповідно до ст. 376 Цивільного кодексу України, власник самобуду не має прав на самовільно зведене житло. Фактично право власності на самобуд не належить нікому.
Також в 2017 році був прийнятий Закон "Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо вдосконалення містобудівної діяльності" №4733-1, зокрема до Законів України "Про регулювання містобудівної діяльності" та "Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності".
Згідно з цим Законом, штраф за самовільне будівництво значно збільшився.
Сьогодні розмір штрафу за самовільне будівництво збільшився до 18 мінімальних зарплат і становить до 57 600 грн. У разі невиплати штрафу будівлю можуть знести (і витрати на знесення буде також оплачувати недбайливий власник самобуду).
В число відповідальних посадових осіб потрапляють посадові особи органів місцевого самоврядування та органів виконавчої влади при Державних адміністраціях, які відповідають за містобудівну діяльність на місцевому рівні. Зокрема за частиною 2 статті 96 з позначкою 1 передбачається відповідальність у формі штрафу 10800 грн за кожне окреме діяння й має умовний поділ на такі делікти:
1. Оплатну видачу будівельного паспорту або містобудівних умов та обмежень.
2. Інспекції ділянок відносно яких подаються наміри будівництва.
3. Порушення строків та способу видачі, який має бути виключно через ЦНАП.
4. Вимагання документів не передбачених законодавством.
5. Видача документації з порушенням Державних будівельних норм.
6. Порушення строків надання висновків експертизи проектної або містобудівної документації.
7. Вимагання експертизи документів, якщо це не передбачено.
8. Вимагання документів або інформації в замовників, якщо така інформація є в інших органів державної влади та місцевого самоврядування.
Відповідно розміри штрафу можуть сягати 100 тисяч гривень, які в порядку регресу будуть стягнуті з відповідальних посадових осіб, що зловживали службовим становищем, перевищували владні повноваження, проявили службову недбалість, яка нанесла істотну шкоду. Дані діяння в першу чергу порушують статтю 19 Конституції України, пункт 7 статті 9 Закону України "Про адміністративні послуги", а при складенні адміністративних штрафів, в наступному можуть розцінюватися як кримінальні правопорушення передбаченні статтями ККУ 364, 3641, 3652, 366, 367, 368 - в неправомірні вигоді, в тому числі іншим особам.
Різновиди перевірок
Правова система України є романо-германською з основним джерелом права - нормативно-правовим актом, котра систематизує одинакові рамки поведінки в подібних за собою відносинах, відносини по взаємодії держави з юридичними, фізичними особами в питанням контролю, нагляду, інспекції та перевірки мають складену й поділену структуру на види, а саме різновид перевірок, що можуть бути за планувальним критерієм: планові та позапланові, за локаційним критерієм: виїзні, не виїзні, за наявністю інформації: документальні, камеральні.
Планові перевірки мають свій графік, визначену черговість й оформляються наперед за наказом начальника відповідного органу, позапланові перевірки також оформляються наказом, однак повинна бути підстава: клопотання інших органів, скарги, самовільне виявлення порушень, тощо. Інколи передбачається обов'язковість попереднього повідомлення суб'єкта на об'єктах якого буде проводитися інспекція.
Виїзні перевірки це вже більш предметний опис дій, які потрібно розуміти як безпосередній огляд на місці ведення діяльності. Не виїзні відбуваються у формі документальних, коли зобов'язують надавати додаткову інформацію та камеральні, в ситуаціях перевірок по наявній та попередньо поданій документації.
Юридична відповідальність у сфері містобудування поширюється на різних суб'єктів, встановлюється законами, порядками та поділяється на певні форми. Формою нагляду за статтею 411 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" (надалі Закон) проводиться нагляд за органами державної влади та суб'єктами господарювання, що здійснюють проектну й експертну роботу, відповідальність яких передбачена Законом України "Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності" (Закон 1) а також для забудовників об'єктів класу наслідків СС1, СС2, СС3. Розмір штрафів для проектних, експертних організацій складає: 18-90 розмірів прожиткового мінімуму.
Формою контролю за статтею 41 Закону передбачається моніторинг за дотриманням забудовниками Державних будівельних норм, проектної, містобудівної документації та законодавства в сфері містобудування. Нагляд та контроль здійснюється за відповідними порядками, в яких наведені підстави для перевірок будівельної діяльності забудовників, а саме згідно п.7 постанови 533:
1) Виявлення самочинного будівництва з планової виїзної перевірки.
2) Позапланова перевірка правдивості даних наданих у ДОЗВОЛІ НА БУДІВНИЦТВО, декларації про готовність об'єкта до експлуатації, протягом 3 місяців.
3) Документальна і камеральна перевірка при не однократній подачі на реєстрацію, тобто подача документів з помилками, неповною або недостовірною інформацією, викликають та вимагають на огляд будівельний паспорт, персональні дані забудовника, правоустановчі документи на УЗАКОНЕНУ ЗЕМЕЛЬНУ ДІЛЯНКУ.
4) Перевірка виконання приписів органів містобудівного контролю, що були видані попередньо.
5) Звернення, скарги на забудовників у порушенні містобудівної документації чи ДБН.
6) Вимога правоохоронних органів.
Планові перевірки замовників документації - фізичних осіб не можуть відбуватися частіше ніж один раз на шість місяців. Також заборонено проводити повторну позапланову виїзну перевірку, якщо в попередній позаплановій не було надано недостовірних даних. Предметом перевірки може бути лише те, що описано в наказі про призначення інспекції.
В разі виявлення порушень інспектором складається акт огляду з описом порушень та наявною документацією, до якого при бажанні можна вносити зауваження, після чого складається припис на усунення діянь й протокол про адміністративні правопорушення, або декілька протоколів в залежності від кількості деліктів. Постанова виписується головним інспектором і відправляється порушнику листом з рекомендацією про вручення.
Розмір штрафів за незаконне будівництво
Маленька прилюдія і лікбез відносно інших статей про розміри штрафів за самовільне будівництво.
Часто деякі сайти говорять неправду про Реальні розміри штрафів, природу цього пояснено в другому пункті принципів й цін узаконення будинків.
Закидання "фахових" юристів щодо розміру неоподаткованого мінімуму доходів громадян руйнується пунктом 5, підрозділу 1, розділу 20 Податкового Кодексу України й в 2024 році складає 17 гривень, в окремих випадках - лише для кваліфікації адміністративного або кримінального правопорушення вираховується неоподаткований мінімум доходів громадян в розмірі 50% від мінімального прожиткового мінімуму що є соціальною пільгою й встановлюється статтею 169.1.1 ПКУ, застосовується для вирахування розміру нанесеної шкоди, розміру крадіжки як кримінального правопорушення від 0,2 соціальної пільги.
Відсутність зареєстрованого дозволу на будівництво будинку призводить до юридичних наслідків, тому об'єкт будівництва вважається САМОБУДОМ.
Відповідно збудований самобуд з ⇒ порушенням ДБН, початок його будівництва, чи експлуатація зумовлює адміністративну відповідальність забудовника, тобто власника, одного з співвласників земельної ділянки де розташований об'єкт будівництва, згідно статті 96 Кодексу України про Адміністративні Правопорушення у відповідності до останніх змін від 2017 року - розмір штрафу за самочинне будівництво складає:
⇒на підставі будівельного паспорту за ч. 1, 4, 8 - 800 нмдг з розміром в 2024 році 13 600 грн;
⇒через проект - клас наслідків СС1 за ч. 1, 5, 9 - 1300 нмдг, що складає в 2024 році 22 100 грн.
Уточнимо про гаражі, перший вид штрафу про гараж на присадибній земельній ділянці. Другий вид штрафу за самовільне будівництво гаражу в гаражному кооперативі, на земельних ділянках для гаражного будівництва або для СТО. Відповідні гаражі оформляються певним видом документації. Але насправді, як пишуть сумнівні сайти - ''приватизуються'', але не кажуть як, бо такої юридичної процедури немає, тільки приватизація землі під гаражне будівництво, проте в нас пояснено за якими певними реєстраційними діями проходить ця так звана приватизація.
Цієї реєстрації варто остерігатися, якщо земельна ділянка не в приватній власності для гаражного будівництва, а лише в оренді й немає письмової згоди орендодавця на потрібне будівництво гаража наприклад під СТО. В останній вище залишеній адресі посилання більш детально.
Щоб уникнути цих штрафів ознайомтесь з статтею ВВЕДЕННЯ В ЕКСПЛУАТАЦІЮ БУДИНКУ, або якщо навіть немає дозволу на будівництво приватного будинку, то з статтею УЗАКОНЕННЯ САМОБУДУ.
Додатково може накладатися штраф за використання земельної ділянки не за цільовим призначенням, наприклад будівництво на ділянці під особисте селянське господарство, згідно статті 53 КУпАП в максимальному розмірі 510 гривень.
Також погляньте, що буває під час будівельної амністії й так само при узаконенні реконструкції будинків й при незавершеному будівництві - скрізь різні ситуації при штрафах.
При поділі земельної ділянки під будинком, в результаті якого утворюються дві нові частини землі з унікальними кадастровими номерами та розташованими на них самобудами, будуть окремі штрафи за кожною земельною ділянкою з незаконним будівництвом, тобто складається штраф за кожним окремим об'єктом цивільних прав та відповідного класу самовільного будівництва.
Окремо при подачі недостовірної інформації для реєстрації повідомлення та/або декларації про введення в експлуатацію передбачається відповідальність за частинами: 4, 8 ст. 96 КУпАП в розмірі за кожне окреме порушення 350 н.м.д.г., що може сягати 700 неоподаткованих мінімумів в 2024 році 12600 грн.
Також при продажі земельної ділянки в процесі будівництва й не своєчасному повідомленні ДІАМ про зміну замовника документації, протягом трьох днів після продажу передбачається відповідальність частиною 14 статті 96 КУпАП 300 неоподаткованих мінімумів що складає 5400 грн та накладається на нового власника, співвласників земельної ділянки.
Якщо самочинне будівництво класу наслідків СС1 та підкласу (на підставі будівельного паспорту) здійснюють юридичні особи, фізичні особи-підприємці - то згідно статті 2, 3, 4 Закону 1, суми штрафу складають в розмірах Мінімального Прожиткового Мінімуму за:
1. Будівельні роботи без повідомлення і планувальної документації для будинків будівництво яких здійснюється на підставі будівельного паспорту - 10 мпм;
2. Будівельні роботи і підготовчі роботи для класу наслідків СС1, без повідомлень, 46 мпм й експлуатація самобуду 36 мпм;
3. Використання не сертифікованих будівельних матеріалів 90 мпм;
4. Порушення ДБН 18 мпм;
5. Здійснення господарської діяльності без ліцензії, якщо така діяльність це передбачає 90 мпм;
6. Відхилення від проекту для СС1, СС2, СС3 45 мпм.
7. Залучення виконавців, що мають мати сертифікати на діяльність, але вони відсутні 10мпм.
Суми можуть бути збільшені при повторних адміністративних правопорушеннях, невиконаннях приписів інспекторів ДІАМ, недопуску їх до об'єктів. А саме, відповідно до статті 18842 КУпАП:
1.) за ч. 2 недопущення до об'єкту під час архітектурно-будівельного контролю - 400 нмдг.
2.) за ч. 1 невиконання приписів та вимог інспекторів під час контролю - 400 нмдг.
3.) за ч. 3 невиконання приписів та вимог під час архітектурно-будівельного нагляду - 200 нмдг.
Оформлення документів на будинок та державна реєстрація права власності можлива лише після сплати штрафів й усуненні порушень.
Позбавлення прав власності на об'єкти самочинних будівництв
Існують ситуації за яких можуть бути прийняті серйозні заходи щодо позбавлення як фактичного так і юридичного права власності. Знесення, конфіскація, стягнення в заставу, як виду забезпечення виконання цивільних обов'язків, що може застосовуватися виключно судом, як крайні міри за конкретних умов та обставин.
Рішення про знесення самочинно збудованого самобуду чи іншого об'єкта будівництва приймається судом коли вичерпалися, чи не можливі інші заходи впливу. За узагальненням судової практики по розгляду справ за статтею 376 ЦК, суди мають опиратися на дві істотні умови, про які розповіли в поясненнях по будівельній амністії. Окремо розглянули незаконні вимоги знесення будівлі.
Окремо знесення може застосовуватися при вилученні землі для суспільних потреб, що має попередньо передбачатись містобудівною документацією, наприклад для прокладення дороги або побудови інфраструктурних об'єктів, тощо. В цій ситуації має істотне значення, чи самобуд є об'єктом цивільних прав, тобто наявність дозвільної документації. У випадках самобуду компенсується лише вартість земельної ділянки під будинком, а при варіантах юридичних прав на інше нерухоме майно на землі враховується експертна грошова оцінка всього майна.
Конфіскація нерухомого майна може передбачатися багатьма санкціями статей Кримінального кодексу України та деякими статтями Кодексу про адміністративні правопорушення. З кримінальним законодавством все зрозуміло, тобто стягнення на користь держави майна, яке отримано злочинним шляхом, було засобом злочину, набуте коштами отриманими внаслідок злочину. Для суб'єктів господарювання, тобто юридичних або фізичних осіб підприємців, які не оформились, не отримали дозволу, ліцензії або документа дозвільної дії по кожному епізоду накладається відповідальність у формі штрафу від 17 до 34 тисяч гривень з конфіскацією нерухомого майна, яке вони побудували без дотримання юридичних процедур, що є у відповідності до статті 164 КУпАП. При цьому конфіскувати в кримінальних провадженнях можливо лише те що є об'єктом цивільних прав та обов'язків, якщо воно не було засобом вчинення злочину, а в порядку адміністративної відповідальності конфіскується вся побудована нерухомість.
Відмінним від конфіскації нерухомого майна є позбавлення права власності з приводу задоволення рішенням суду позивних вимог про визнання права власності, в плані віндикаційного або негаторного позову, наприклад за недобросовісного набуття, самочинного захоплення.
Частка практика взяття кредиту та подання в заставу земельної ділянки під будинком, або котрий в майбутньому буде самовільно збудований, нам відомі такі випадки. При виконавчих провадженнях по стягненню заборгованості за кредитом застосовується вид забезпечення цивільного обов'язку для задоволення вимог кредитора, тобто переходить право власності на заставу. За ситуацій коли було не оформлене будівництво й самобуд не узаконений, примусово виселяються з будинку фактичні власники та користувачі співвласники, єдиним захистом права на новостворене майно являється лише суд, який може тривати роками.
А якщо б будинок чи інше майно було оформлене, то це був би окремий об'єкт цивільних прав та обов'язків від земельної ділянки й для банку, щоб стягнути будинок потрібно було б судитися, але в тому випадку коли грошова оцінка земельної ділянки була меншою для погашення кредитних вимог. Між того в узаконеному будинку можна зареєструвати неповнолітніх дітей, людей з обмеженою дієздатністю, що заборонить суду приймати рішення про примусове виселення, якщо це є єдиним житлом для них.
Все зводиться до того, що потрібно оформляти право власності на будинок, захистивши свою власність від конфіскації, стягнення в заставу, безповоротного знесення, отримання повних компенсацій в разі вилучення для суспільних потреб.
Уникнення штрафу за незаконні будівництва
Існує вичерпний перелік умов та обставин за яких можна повністю або частково уникнути штрафів, з самих простих та очевидних це паралельність оформлення будинку і його будівництва, тобто наявність будівельного паспорту і зареєстрованого дозволу на будівництво перед будівельними роботами, в свою чергу при нашому юридичному супроводу будівельний паспорт буде відповідати всім Державним будівельним нормам й Ваші наміри будівництва та побудова будуть 100% законними. Також повинна бути фактична експлуатація лише після отриманої декларації про готовність об'єкта до експлуатації.
Виходячи з підстав позапланових перевірок, можна умовно поділити по пунктам те чого варто уникати:
1) Конфліктів з сусідами, котрі можуть ⇒ скаржитися на незаконне будівництво.
2) Невдалі спроби зареєструвати повідомлення чи декларацію, тобто подача більше одного разу, що приверне увагу інспекційних відділів Державної інспекції містобудування України.
3) Кримінальні провадження де є фігурантом власник, співвласник земельної ділянки під самочинним будинком.
4) Невідповідність будівництва Державним будівельним нормам і містобудівній документації.
Вище перелічили формальні умови, тобто які логічно зрозумілі після прочитання законів, а от реальні або коли вже стикнулися із позаплановою перевіркою будівництва комісією ДІАМ ⇐ то корисно поглянути ці матеріали.