Задайте питання юристу

885 юристів готові відповісти зараз

Відповідь за ~15 хвилин

Задати питання на сайті

Адміністративне право, 20 грудня 2024, питання №124347 1850₴

новий Закон України "Про адміністративну процедуру"

Доброго дня, шановні спеціалісти! Питання саме про додержання норм нового закону "Про адміністративну процедуру"
1. Заявник подає до державного органу (далі - ДО) заяву для отримання адміністративної послуги (видача дозволу)
2. Посадовці ДО проводять перевірку суб'єкта господарювання
3. За результатами перевірки пишуть Акт про результати перевірки, за висновками якого надається чи відмовляється у наданні дозволу.
3. Суб'єкт господарювання не згоден з висновками Акта, якій після перевірки було надіслано ДО до суб'єкта господарювання.
У який термін суб'єкт господарювання повинен написати лист (чи скаргу чи подання) до ДО щодо своєї незгоди?
Чи повинні посадовці при перевірці ознайомлювати суб'єктів господарювання з результатами перевірки, зауваженнями, тощо з метою їх виправлення?
Яка процедура можливо була порушена, якщо звернення від суб'єкта щодо незгоди було отримано ДО у той же день, коли було видано наказ про відмову?

Відповіді юристів (13)

    Кирда Вячеслав Володимирович

    Вітаю Вас.

    Доброго дня, шановні спеціалісти! Питання саме про додержання норм нового закону "Про адміністративну процедуру"1. Заявник подає до державного органу (далі - ДО) заяву для отримання адміністративної послуги (видача дозволу)2. Посадовці ДО проводять перевірку суб'єкта господарювання3. За результатами перевірки пишуть Акт про результати перевірки, за висновками якого надається чи відмовляється у наданні дозволу.3. Суб'єкт господарювання не згоден з висновками Акта, якій після перевірки було надіслано ДО до суб'єкта господарювання.

    Від самого початку зазначу, що можливо Закон України "Про адміністративну процедуру" не врегульовує у повній мірі Ваше питання. Регулювання може бути у підзаконних нормативно-правових актах, які визначають деталі надання тої чи іншої послуги.

    У який термін суб'єкт господарювання повинен написати лист (чи скаргу чи подання) до ДО щодо своєї незгоди?

    ЗАКОН УКРАЇНИ

    Про адміністративну процедуру

    Стаття 18. Гарантування ефективних засобів правового захисту

    1. Особа має право на оскарження рішень, дій чи бездіяльності адміністративного органу в порядку адміністративного оскарження відповідно до цього Закону та/або в судовому порядку.

    2. Адміністративний орган зобов’язаний повідомити особу про спосіб, порядок і строк оскарження адміністративного акта, який негативно впливає на право, свободу чи законний інтерес особи.

    Стаття 78. Право на адміністративне оскарження

    1. Право на адміністративне оскарження відповідно до цього Закону має особа, яка вважає, що:

    1) прийнятим адміністративним актом чи його виконанням порушено або може бути порушено її право, свобода чи законний інтерес;

    2) процедурне рішення або дія, бездіяльність адміністративного органу негативно впливає на її права, свободи чи законні інтереси.

    2. Особа, реалізуючи своє право на адміністративне оскарження відповідно до цього Закону, залежно від обставин справи може вимагати:

    1) припинення вчинення адміністративним органом певної дії;

    2) визнання дії адміністративного органу протиправною та усунення її наслідків;

    3) виконання адміністративним органом іншої дії, на яку особа має право і яка не була виконана на її вимогу;

    4) визнання протиправним та скасування адміністративного акта чи окремих його положень;

    5) визнання протиправним виконаного адміністративного акта чи окремих його положень, що призвело до настання незворотних правових наслідків;

    6) вчинення адміністративним органом необхідних дій з метою відновлення порушеного права, свободи чи законного інтересу особи, а також усунення негативних наслідків, відшкодування матеріальної шкоди;

    7) визнання бездіяльності адміністративного органу протиправною та зобов’язання вчинити певні дії.

    3. Особа може оскаржити до моменту прийняття адміністративного акта:

    1) відмову щодо початку адміністративного провадження;

    2) відмову в наданні статусу заінтересованої особи;

    3) відмову щодо відводу посадової особи адміністративного органу (члена колегіального органу) або особи, яка сприяє розгляду справи;

    4) рішення про зупинення або закриття адміністративного провадження;

    5) відмову в наданні доступу до матеріалів справи або обмеження права особи на ознайомлення з такими матеріалами;

    6) іншу процедурну дію та/або процедурне рішення у визначених законом випадках.

    4. Скарга на іншу процедурну дію та/або процедурне рішення адміністративного органу, крім передбачених частиною третьою цієї статті, подана до завершення адміністративного провадження, розглядається після прийняття адміністративного акта.

    5. Бездіяльність адміністративного органу оскаржується у разі неприйняття адміністративного акта у встановлений законом строк або зволікання з розглядом справи (прийняттям процедурного рішення та/або вчиненням процедурної дії).

    6. Скаргу на вчинення тієї самої процедурної дії, бездіяльність або прийняття того самого адміністративного акта може бути подано окремою особою (індивідуальна скарга) або групою осіб (колективна скарга) лише один раз, крім випадків, передбачених законом.

    Стаття 80. Строк подання скарги

    1. Скарга на адміністративний акт може бути подана протягом тридцяти календарних днів з дня доведення його до відома особи, яка була учасником адміністративного провадження щодо прийняття зазначеного акта.

    Особа, на право, свободу чи законний інтерес якої негативно впливає адміністративний акт, але яка не була учасником адміністративного провадження, має право подати скаргу на такий адміністративний акт протягом тридцяти календарних днів з дня, коли вона дізналася або мала дізнатися про такий вплив.

    Скарга на бездіяльність адміністративного органу може бути подана в будь-який час після спливу строку прийняття адміністративного акта.

    Скарга на процедурну дію або процедурне рішення може бути подана протягом тридцяти календарних днів з дня, коли особі, яка була учасником адміністративного провадження, стало відомо про вчинення процедурної дії або прийняття процедурного рішення.

    Для окремих видів справ законом можуть встановлюватися інші строки подання скарги.

    2. У разі пропущення у зв’язку з хворобою, відрядженням чи з інших поважних причин строку подання скарги, визначеного частиною першою цієї статті, скаржник може звернутися з клопотанням про поновлення строку подання скарги. Звернення про поновлення строку подання скарги може бути подано протягом десяти робочих днів з дня припинення обставин, що були поважною причиною пропущення строку подання скарги, але не пізніше одного року з дня прийняття адміністративного акта. Скарга, строк подання якої пропущено з поважних причин, подається протягом десяти робочих днів з дня отримання повідомлення про поновлення такого строку.

    У разі поновлення строку подання скарги суб’єкт розгляду скарги зазначає про це в окремому рішенні або у рішенні за скаргою із зазначенням поважних причин пропуску строку подання скарги та документів або інших доказів, що підтверджують наявність поважних причин.

    3. Скарга, подана з порушенням строку подання без поважних причин, передбачених цією статтею, залишається без розгляду.

    4. Строк подання скарги не вважається пропущеним у разі незазначення в адміністративному акті строку та порядку його оскарження.

    Чи повинні посадовці при перевірці ознайомлювати суб'єктів господарювання з результатами перевірки, зауваженнями, тощо з метою їх виправлення?

    Так, обов'язково.

    Стаття 47. Обов’язки адміністративного органу під час підготовки справи до розгляду та вирішення

    1. Під час підготовки справи до розгляду та вирішення, крім невідкладного розгляду та вирішення справи (стаття 60 цього Закону), адміністративний орган встановлює наявність та достатність матеріалів у справі, а також за необхідності:

    1) витребовує додатково документи та відомості, що перебувають у володінні органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим, органу місцевого самоврядування, підприємства, установи чи організації, що належить до сфери його управління;

    2) залучає до участі в адміністративному провадженні адресата, повідомляє йому правові підстави початку адміністративного провадження та можливі наслідки прийняття адміністративного акта;

    3) повідомляє заінтересованим особам про початок адміністративного провадження та про їхні права на участь в адміністративному провадженні;

    4) повідомляє учасникам адміністративного провадження порядок ознайомлення з матеріалами справи, їхні права і обов’язки;

    5) надає учасникам адміністративного провадження можливість подати документи, клопотання, пояснення та зауваження, довести обставини, що мають значення для вирішення справи;

    6) вирішує питання про необхідність залучення до участі в адміністративному провадженні осіб, які сприяють розгляду справи, призначення експертизи, проведення огляду на місці або огляду речей, проведення слухання у справі;

    7) виконує інші передбачені законом обов’язки в рамках адміністративного провадження.

    2. Витребування необхідних документів та відомостей, збирання доказів, проведення слухання у справі та інші процедурні дії під час адміністративного провадження здійснюються відповідно до вимог цього Закону.

    Стаття 51. Доступ до матеріалів справи

    1. Адміністративний орган під час здійснення та після завершення адміністративного провадження надає його учаснику можливість ознайомлюватися з матеріалами справи (крім відомостей, які відповідно до закону віднесені до інформації з обмеженим доступом), робити з них витяги, знімати копії, у тому числі з використанням технічних засобів.

    Можливість ознайомлення з матеріалами справи надається в розумні строки за письмовим запитом учасника адміністративного провадження.

    2. Право ознайомлюватися з матеріалами справи, одержувати копії документів та відомостей, передбачених цією статтею, може бути обмежено лише за умови та протягом строку дії обмеження доступу до таких документів чи відомостей згідно із законодавством про захист інформації. Документи, що містять персональні дані, комерційну чи професійну таємницю, можуть надаватися лише в обсязі, що є об’єктивно необхідним для розгляду адміністративної справи або захисту прав її учасників.

    3. Матеріали справи надаються учасникам адміністративного провадження для ознайомлення, як правило, у приміщенні адміністративного органу в присутності посадової особи адміністративного органу.

    4. Адміністративний орган за можливості забезпечує учасникам адміністративного провадження безоплатний віддалений доступ у режимі реального часу до всіх матеріалів справи, що зберігаються в електронній формі, у тому числі з використанням засобів Єдиного державного вебпорталу електронних послуг.

    Яка процедура можливо була порушена, якщо звернення від суб'єкта щодо незгоди було отримано ДО у той же день, коли було видано наказ про відмову?

    Про яку відмову йде мова? Чи не могли б Ви додати її до питання або моєї відповіді?

    І загалом, варто знати більще деталей, адже як я сказав на самому початку, Закон України "Про адміністративну процедуру" може не у повній мірі регулювати питання.

    З повагою!

    • Інна Клієнт 3 години тому

      Доброго дня! В'ячеславе! Уклінно дякую!

      Про відмову у надання дозвільного документа (сертифікату)

    Турчин Ярослав Олександрович

    ДОБРОГО ДНЯ, пані ІННА! Прийняття цього закону - формальна галочка у зв"язку з вимогами Європейської комісії та інших контролерів від ЄС. На жаль держава належним чином роботу цього закону ще не запустила, а тому досить низькорівневі державні службовці, які зараз працюють у органах влади та адміністративних органах - ще навіть не чули у своїй більшості за цей закон і як його виконувати. Інструкцію ще не написали їм.

    Цей Закон регулює відносини органів виконавчої влади, органів, органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб, інших суб’єктів, які відповідно до закону уповноважені здійснювати функції публічної адміністрації, з фізичними та юридичними особами щодо розгляду і вирішення адміністративних справ у дусі визначеної Конституцією України демократичної та правової держави та з метою забезпечення права і закону, а також зобов’язання держави забезпечувати і захищати права, свободи чи законні інтереси людини і громадянина.

    Цей Закон набирає чинності через 18 місяців з дня його опублікування, крім пункту 8 цього розділу, який набирає чинності з дня, наступного за днем опублікування цього Закону.

    Тобто формально він мав набути чинності ще рік тому, в грудні 2023 року.

    Щодо Вашого питання треба аналізувати який орган, який акт. Наприклад податкова уже сказала, що чхали вони на цей закон, у них є СВІЙ Податковий кодекс святая святих.. і закони інші їх не цікавлять.

    Так само приблизно відповідає і архітектура та ін. контролюючі органи. У них усіх уже є свої усталені закони.

    Тому сенс прийняття цього закону поки що не відомий. Як я уже сказав, скоріш за все для галочки ЄС.

    Нормальної судової практики теж поки що немає.

    ВІдповідно до статті 18 Закону України "Про адміністративну процедуру" Особа має право на оскарження рішень, дій чи бездіяльності адміністративного органу в порядку адміністративного оскарження відповідно до цього Закону та/або в судовому порядку. Адміністративний орган зобов’язаний повідомити особу про спосіб, порядок і строк оскарження адміністративного акта, який негативно впливає на право, свободу чи законний інтерес особи.

    Розділ IV. АДМІНІСТРАТИВНЕ ПРОВАДЖЕННЯ

    Глава 1. Ініціювання адміністративного провадження

    Стаття 36. Підстави для початку адміністративного провадження

    1. Адміністративне провадження відповідно до цього Закону розпочинається:

    1) за заявою особи щодо забезпечення реалізації її права, свободи чи законного інтересу або виконання нею визначеного законом обов’язку, у тому числі щодо отримання адміністративної послуги;

    2) за ініціативою адміністративного органу, у тому числі у порядку здійснення ним інспекційного (контрольного, наглядового) повноваження.

    Адміністративне провадження продовжується у разі подання скарги в порядку адміністративного оскарження.

    Стаття 37. Ініціювання адміністративного провадження адміністративним органом

    1. Підставою для початку адміністративного провадження за ініціативою адміністративного органу відповідно до принципів законності та офіційності є:

    1) виконання адміністративним органом його повноважень, визначених законом;

    2) настання події, визначеної законом як підстава для прийняття адміністративного акта;

    3) порушення права, свободи чи законного інтересу особи або публічного інтересу, виявлене адміністративним органом.

    Стаття 38. Право на звернення до адміністративного органу

    1. Особа має право в порядку, встановленому цим Законом, подати до адміністративного органу заяву з вимогою прийняти адміністративний акт з метою забезпечення реалізації її права, свободи або законного інтересу, виконання нею визначеного законом обов’язку, якщо вважає, що розгляд і виконання такої вимоги належить до компетенції адміністративного органу.

    2. Заяву може бути подано однією особою (індивідуальна заява) або групою осіб (колективна заява).

    Стаття 39. Форма заяви

    1. Заява подається в усній чи письмовій формі.

    Письмова заява може бути подана в електронній або паперовій формі.

    2. Заява може бути подана в усній формі у разі, якщо законодавством не вимагається подання заяви в письмовій формі.

    3. Заява в усній формі подається особою шляхом особистого звернення або за допомогою засобів телефонного зв’язку.

    У визначених законодавством випадках заява в усній формі щодо вирішення певної категорії справ, у тому числі щодо отримання адміністративної послуги, може бути подана особою за допомогою засобів телефонного зв’язку, за умови підтвердження ідентифікації особи, яка її подає, зокрема з використанням засобів розпізнавання голосу або з наданням відповідей на контрольні запитання.

    4. Заява в усній формі, подана шляхом особистого звернення, фіксується в матеріалах справи шляхом оформлення її посадовою особою адміністративного органу в письмовій формі в момент подання заяви. Оформлена в такий спосіб письмова заява підписується заявником (його представником), крім випадків, передбачених законодавством.

    Заява в усній формі, подана шляхом особистого звернення, не підлягає оформленню в письмовій формі, якщо справа вирішується в момент подання заяви, крім випадків, передбачених законодавством.

    5. Заява, що подається в електронній формі, повинна відповідати вимогам Закону України "Про електронні документи та електронний документообіг".

    Стаття 40. Вимоги до змісту заяви

    1. Заява повинна містити:

    1) найменування адміністративного органу, до якого вона подається;

    2) відомості, достатні для встановлення особи заявника, його контактні дані (прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності) або найменування особи, адреса місця проживання/перебування, місцезнаходження, номер засобу зв’язку, адреса електронної пошти, інші контактні дані). У разі подання заяви представником заявника в ній додатково зазначаються такі самі відомості стосовно представника;

    3) зміст вимоги заявника;

    4) дату складення заяви.

    Законодавством можуть бути встановлені додаткові вимоги до змісту заяви.

    2. Заявник або його представник підписує заяву, подану в письмовій формі чи оформлену в письмовій формі, власноручно або з використанням електронного підпису, крім випадків, передбачених законодавством.

    У визначених законодавством випадках заява в електронній формі може бути подана з використанням Єдиного державного вебпорталу електронних послуг без накладення електронного підпису, за умови автентифікації особи, яка подає заяву, відповідно до вимог законодавства у сфері електронної ідентифікації.

    3. Встановлення вимоги щодо зазначення в заяві відомостей, які містяться в документах, що додаються до неї, національних електронних інформаційних ресурсах чи документах, що можуть бути витребувані адміністративним органом з дотриманням принципу офіційності, не допускається.

    Стаття 41. Порядок подання заяви

    1. Заява подається до адміністративного органу, до компетенції якого належить вирішення порушеного в ній питання.

    2. Заява в письмовій формі може бути подана до адміністративного органу шляхом особистого звернення, надіслана поштовим відправленням або подана в електронній формі, у тому числі з використанням Єдиного державного вебпорталу електронних послуг.

    3. У випадках, передбачених законодавством, заява може бути подана до адміністративного органу через:

    1) центр надання адміністративних послуг;

    2) інший уповноважений відповідно до закону орган, посадову або службову особу.

    4. У випадках, передбачених законодавством, до заяви додаються відповідні документи та/або їх копії.

    Не допускається вимагання від заявника документів, не визначених законом або у формі, не встановленій законодавством.

    Після вирішення справи оригінали документів повертаються заявникові, якщо інше не передбачено законом.

    5. Заявник може в порядку, встановленому законом, звернутися до адміністративного органу з єдиною заявою для вирішення кількох справ, що належать до компетенції різних адміністративних органів, якщо причиною для звернення є настання однієї події в житті заявника.

    Адміністративний орган, до якого подана єдина заява та документи (їх копії), що додаються до неї, формує дані, необхідні для вирішення кожної справи, та в порядку інформаційної взаємодії надсилає їх до іншого адміністративного органу. Зазначені дані є підставою для розгляду і вирішення справи іншим адміністративним органом, а заява та документи (їх копії), що додаються до неї, залишаються в адміністративному органі, до якого їх подано.

    Перелік випадків, у яких особа може подати єдину заяву, а також справ, що підлягають вирішенню за такою заявою, визначається Кабінетом Міністрів України.

    6. Адміністративний орган, центр надання адміністративних послуг, уповноважений орган, посадова або службова особа, зазначені в пункті 2 частини третьої цієї статті, забезпечують:

    1) можливість безоплатного одержання заявниками в достатній кількості бланків заяв та інших документів, необхідних для звернення;

    2) надання допомоги в оформленні заяв.

    7. Під час формування заяви в електронній формі з використанням програмних засобів відповідного національного електронного інформаційного ресурсу заявнику повинна надаватися інформація про наявність помилок у заяві та достатність наведених у ній відомостей.

    Стаття 42. Реєстрація заяви

    1. Заява реєструється адміністративним органом в день її надходження.

    2. Відмова в реєстрації заяви не допускається.

    3. Адміністративний орган у день надходження заяви на вимогу заявника або його представника видає (надсилає) йому письмове підтвердження реєстрації його заяви із зазначенням дати та номера реєстрації, крім випадків, якщо справа вирішується в момент подання заяви. Реєстрація заяви, поданої в електронній формі, підтверджується автоматично надісланим електронним повідомленням.

    Стаття 43. Залишення заяви без руху

    1. У разі якщо заяву подано з порушенням встановлених законодавством вимог, посадова особа адміністративного органу, яка розглядає справу, приймає рішення про залишення заяви без руху. Адміністративний орган надсилає заявнику письмове повідомлення про залишення заяви без руху протягом трьох робочих днів з дня отримання заяви, а в разі особистого звернення із заявою негайно (за можливості) вручає під розписку таке повідомлення особі, яка подала заяву, безпосередньо в адміністративному органі.

    У повідомленні про залишення заяви без руху зазначаються виявлені недоліки з посиланням на порушені вимоги законодавства, спосіб та строк усунення недоліків, а також способи, порядок та строки оскарження рішення про залишення заяви без руху.

    Адміністративний орган встановлює строк, достатній для усунення заявником виявлених недоліків. За клопотанням заявника адміністративний орган може продовжити строк усунення виявлених недоліків.

    2. Необґрунтоване залишення заяви без руху не допускається.

    3. У разі усунення виявлених недоліків у строк, встановлений адміністративним органом, заява вважається поданою в день її первинного подання. При цьому строк розгляду справи продовжується на строк залишення заяви без руху.

    4. Не допускається повторне залишення без руху заяви, в якій усунуто виявлені недоліки, зазначені в повідомленні про залишення заяви без руху.

    Стаття 44. Надсилання заяви за належністю

    1. У разі якщо вирішення порушених у заяві питань не належить до компетенції адміністративного органу, що її отримав, заява невідкладно, а за наявності обґрунтованих причин - не пізніше п’яти робочих днів, надсилається за належністю до іншого адміністративного органу для розгляду по суті, про що в той самий день письмово повідомляється заявник. У такому разі днем подання заяви вважається день отримання заяви компетентним адміністративним органом.

    Тож посилаючись на цей закон шанси щось оскаржити майже нульові. Треба аналізувати конкретну ситуацію та шукати конкретні порушення.

    Окремі прогресивні судді в своїх рішеннях зазначають таке.

    Суд зазначає, що з 15.12.2023 року набрав чинності Закон України «Про адміністративну процедуру».

    Відповідно до пунктів 4 та 5 Прикінцевих та Перехідних положень Закону України «Про адміністративну процедуру» адміністративні провадження, які на день набрання чинності цим Законом перебувають на розгляді адміністративного органу, завершуються відповідно до положень цього Закону. Адміністративні акти, прийняті після набрання чинності цим Законом, оскаржуються за правилами адміністративного оскарження у порядку, визначеному цим Законом.

    Згідно ч.1 ст. 1 Закону України «Про адміністративну процедуру» цей Закон регулює відносини органів виконавчої влади, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб, інших суб`єктів, які відповідно до закону уповноважені здійснювати функції публічної адміністрації, з фізичними та юридичними особами щодо розгляду і вирішення адміністративних справ шляхом прийняття та виконання адміністративних актів.

    Частина 2 статті 1 вказаного вище закону України не виключає із сфери його дії відносини щодо накладення штрафів у відповідності до Закону України «Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції».

    У статті 3 Закону України «Про адміністративну процедуру» вказано, що адміністративна процедура визначається Конституцією України, цим Законом та іншими законами України, міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, та з урахуванням практики Європейського суду з прав людини. Законом можуть бути встановлені особливості адміністративного провадження для окремих категорій адміністративних справ. Такі особливості повинні відповідати принципам адміністративної процедури, визначеним цим Законом.

    Частина 1 статті 4 вказаного вище закону України визначає принципи адміністративної процедури:

    1) верховенство права, у тому числі законності та юридичної визначеності;

    2) рівність перед законом;

    3) обґрунтованість;

    4) безсторонність (неупередженість) адміністративного органу;

    5) добросовісність і розсудливість;

    6) пропорційність;

    7) відкритість;

    8) своєчасність і розумний строк;

    9) ефективність;

    10) презумпція правомірності дій та вимог особи;

    11) офіційність;

    12) гарантування права особи на участь в адміністративному провадженні;

    13) гарантування ефективних засобів правового захисту.

    Частина 1 статті 17 зазначеного вище закону України розкриває поняття принципу «гарантування права особи на участь в адміністративному провадженні»: особа має право бути заслуханою адміністративним органом, надавши пояснення та/або заперечення у визначеній законом формі до прийняття адміністративного акта, який може негативно вплинути на право, свободу чи законний інтерес особи; адміністративний орган зобов`язаний здійснювати інформування та консультування учасників адміністративного провадження з питань, що стосуються адміністративного провадження, а також щодо змісту їхніх прав та обов`язків; особа має право у передбаченому законом порядку витребовувати та/або надавати документи, а також інші докази, що стосуються обставин адміністративної справи.

    Згідно статті 63 Закону України «Про адміністративну процедуру» учасник адміністративного провадження має право бути заслуханим адміністративним органом до прийняття рішення у справі, якщо таке рішення може негативно вплинути на його право, свободу чи законний інтерес, крім випадків, передбачених цим Законом. Право учасника адміністративного провадження бути заслуханим реалізується ним шляхом подання до адміністративного органу своїх пояснень та/або заперечень у спосіб, передбачений цим Законом для подання заяви. Адміністративний орган інформує учасника адміністративного провадження про можливі негативні наслідки його неучасті у провадженні та ненадання пояснень та/або заперечень у справі, у тому числі у разі оскарження адміністративного акта.

    Заслуховування не проводиться, якщо:

    1) необхідно вжити негайних заходів для запобігання заподіянню шкоди;

    2) відповідно до законодавства вимагається негайне прийняття рішення;

    3) адміністративний орган приймає відповідний адміністративний акт в автоматичному режимі;

    4) прохання заявника є очевидно безпідставним.

    Відповідач не надав суду доказів наявності обставин, які виключають заслуховування згідно ч.2 ст. 63 Закону України «Про адміністративну процедуру».

    Закон України «Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції» не передбачає випадків реалізації права особи бути заслуханою у процесі накладення штрафів на розповсюджувачів продукції.

    Однак у відповідності до п.3 Прикінцевих та Перехідних положень Закону України «Про адміністративну процедуру» до приведення законодавчих актів у відповідність із цим Законом вони застосовуються в частині, що не суперечить принципам цього Закону.

    За вказаних обставин Закон України «Про адміністративну процедуру» має вищу юридичну силу ніж Закон України «Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції», а тому до спірних правовідносин підлягає застосуванню саме Закон України «Про адміністративну процедуру».

    Відповідно до статті 87 Закону України «Про адміністративну процедуру» адміністративний акт є правомірним, якщо він прийнятий компетентним адміністративним органом відповідно до закону, що діяв на момент прийняття акта.

    Протиправним є адміністративний акт, що не відповідає вимогам, визначеним частиною першою цієї статті, зокрема:

    1) прийнятий адміністративним органом, що:

    а) не мав на це повноважень;

    б) використав дискреційні повноваження незаконно;

    2) суперечить положенням закону щодо форми та змісту адміністративного акта;

    3) порушує норми матеріального права;

    4) не відповідає принципам адміністративної процедури.

    Порушення адміністративним органом передбаченої законом адміністративної процедури, якщо воно не вплинуло і не могло вплинути на правомірність вирішення справи по суті, не спричиняє протиправності адміністративного акта.

    Таким чином, адміністративний акт, до якого відноситься також і оскаржувана постанова, є рішенням, прийнятим адміністративним органом для вирішення конкретної справи та спрямований на набуття, зміну, припинення чи реалізацію прав та/або обов`язків окремої особи (осіб), повинен обов`язково відповідати принципам адміністративної процедури, до яких віднесено також і гарантування права особи на участь в адміністративному провадженні.

    У даному випадку ч.3 ст. 87 Закону України «Про адміністративну процедуру» не може бути застосовано до спірних правовідносин, оскільки відповідач порушив один із принципів адміністративної процедури: гарантування права особи на участь в адміністративному провадженні.

    Відповідно до п. 9 ч.2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони, зокрема, з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення.

    Із Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду https://reyestr.court.gov.ua/Review/122649477

    ВЕРХОВНИЙ СУД у своїй свіжій постанові від 22.11.2024 року зазначив таке:

    https://reyestr.court.gov.ua/Review/123241615

    Суд також звертає увагу, що з метою адаптації національного законодавства до системи права Європейського Союзу та виконання Україною зобов`язань у сфері Європейської інтеграції прийнято Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів у зв`язку з прийняттям Закону України «Про адміністративну процедуру» від 10 жовтня 2024 року № 4017-IX (далі - Закон № 4017-ІХ). Зазначений Закон № 4017-IX спрямований на приведення чинного законодавства у відповідність із Законом № 2073-IX у всіх галузях, охоплених його сферою застосування, шляхом внесення змін до 196 законодавчих актів. Зокрема, пунктом 134 Закону № 4017-IX доповнено статтю 3 Закону №1952-IV частиною шостою, згідно якої, відносини щодо прийняття, набрання чинності, оскарження в адміністративному порядку, виконання, припинення дії адміністративних актів у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень регулюються Законом №2073-IX з урахуванням особливостей, визначених цим Законом №1952-IV.

    84. Враховуючи викладене, оскільки предметом спору, що виник у цій справі є оскарження дій відповідача щодо вчиненої ним державної реєстрації земельної ділянки, Суд, враховуючи виняткову адміністративно-правову природу адміністративної процедури державної реєстрації; наявність у спірних правовідносинах категорій адміністративної процедури державної реєстрації (адміністративний орган; адміністративний акт; адміністративне провадження; адміністративна процедура; дискреційне повноваження; учасники адміністративного провадження (особа, питання про право, свободу чи законний інтерес або обов`язок якої вирішується в адміністративному акті (адресат), інша особа, на право, свободу чи законний інтерес якої негативно впливає або може вплинути адміністративний акт (заінтересована особа), вважає за необхідне зазначити, що спірні публічно-правові (адміністративно-правові) відносини - це відносини адміністративної процедури державної реєстрації, які крім Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» регулюються Законом України «Про адміністративну процедуру» з урахуванням змін та доповнень, внесених Законом № 4017-IX.

    85. Згідно приписів статті 125 Конституції України, статей 2, 4, 19 Кодексу адміністративного судочинства України, статей 18, 71, 76, 77, 79, 100 Закону № 2073-IX рішення, дії, бездіяльність суб`єкта владних повноважень у межах адміністративної процедури державної реєстрації (внесення відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна) оскаржуються до адміністративних судів.

    86. Крім того, Суд також звертає увагу, що положеннями Закону № 4017-IX також уніфіковано підходи щодо процедури оскарження адміністративних актів, зокрема, передбачено, що рішення, дії, бездіяльність вчинені, допущені в адміністративній процедурі державної реєстрації оскаржуватимуться в адміністративному порядку відповідно до Закону № 2073-IX та/або до адміністративного суду.

    87. На підставі вищевикладеного, враховуючи положення статті 125 Конституції України, Закону №2073-IX з урахуванням змін та доповнень, внесених Законом № 4017-IX, колегія суддів доходить висновку, що жоден національний суд системи судоустрою України, за винятком адміністративного суду, не може оцінювати адміністративну процедуру державної реєстрації. Розгляд і вирішення справ про адміністративну процедуру державної реєстрації - виняткова компетенція адміністративного суду, натомість розгляд і вирішення справ про адміністративну процедуру державної реєстрації загальними судами, господарськими судами за правилами Цивільного процесуального кодексу України, Господарського процесуального кодексу України - є порушенням принципу законності, приписів статей 8, 19, 55, 125 Конституції України, невиконанням приписів Закону №2073-IX, порушенням і недотриманням зобов`язань, узятих Україною перед вступом до Європейського Союзу.

    88. Додатково, колегія суддів також зазначає, що адміністративні суди наділені Конституцією України спеціальним статусом і завданнями, що виокремлює їх у системі судоустрою та зобов?язує вирішувати юридичні спори та розглядати інші справи (частина третя статті 124) з метою захисту прав, свобод та інтересів особи у сфері публічно-правових відносин (частина п`ята статті 125), передусім з огляду на те, що утвердження й забезпечення прав і свобод людини є головним обов`язком держави (частина друга статті 3 Основного Закону України), а кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб (частина друга статті 55).

    89. В аспекті особливостей адміністративного судочинства порівняно, зокрема, з господарським і цивільним процесом варто зазначити, що до найважливіших ціннісних відмінностей процесу, за яким діють адміністративні суди, слід віднести його особливу увагу та певну залежність від таких складових верховенства права, як: принцип належного урядування (good governance), принцип легітимних очікувань (legitimate expectation), принцип тлумачення закону в аспекті найбільш сприятливого для особи значення, а також принцип офіційного з`ясування всіх обставин у справі. Крім того, в адміністративному судочинстві суттєвою відмінністю є допустимість, у виключних випадках, зворотної дії закону в часі (retrospective legislation). Важливо, що КАС України у статті 6 (на відміну від статті 11 Господарського процесуального кодексу України та статті 10 ЦПК України, унормовуючи те, що суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, окремо акцентує увагу на визначенні суті цього принципу «людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави». Це також відповідає завданню адміністративного судочинства (стаття 2 КАС України), яким є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень. Одна з найголовніших практичних відмінностей вирішення саме публічно-правових спорів полягає у презумпції правомірності вимог особи (позивача), оскільки стаття 77 КАС України встановлює, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

    90. При цьому, ефективність діяльності адміністративних судів при запобіганні та вирішенні конфліктів між особою та державою є важливою запорукою гармонійності відносин у суспільстві, довіри до держави та її інститутів, а також поступального розвитку кожної особистості як члена суспільства та запобігання появі внутрішніх і зовнішніх загроз для такого суспільства. Розмежування юрисдикції необхідно здійснювати таким чином, щоб в основі такого перебували саме інтереси людини та відповідно ефективність (зручність, доступність) процесу, в якому розглядається спір судом певної юрисдикції. Тобто в основі розв?язання проблеми вибору юрисдикції для вирішення юридичного спору повинна бути саме людина і ефективність способу, в який держава надає їй послугу (оплачена людиною через податки і судовий збір) стосовно вирішення спору, який виник за участю цієї особи у правовідносинах з державою.

    З повагою та розумінням, юрист Ярослав Турчин

    • Інна Клієнт 3 години тому

      Вітаю Ярославе! Добра професійна допомога!

    Айвазян Юрій Климентійович

    Доброго дня, Інна!

    Який орган і надав Вам відмову? Про який саме дозвіл йде мова?

    Закон України "Про адмінистративну процедуру" регулює відносини органів виконавчої влади, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб, інших суб’єктів, які відповідно до закону уповноважені здійснювати функції публічної адміністрації, з фізичними та юридичними особами щодо розгляду і вирішення адміністративних справ шляхом прийняття та виконання адміністративних актів.

    2. Дія цього Закону не поширюється на відносини, що виникають під час:

    • 1) розгляду звернень осіб, що містять пропозиції, рекомендації щодо формування державної політики, вирішення питань місцевого значення, а також щодо врегулювання суспільних відносин;
    • 2) конституційного провадження, кримінального провадження, судового провадження, виконавчого провадження (крім виконання адміністративних актів), оперативно-розшукової діяльності, розвідувальної діяльності, контррозвідувальної діяльності, вчинення нотаріальних дій, виконання покарань, застосування законодавства про національну безпеку і оборону, громадянство, надання притулку в Україні, захист економічної конкуренції;
    • 3) державної служби, дипломатичної та військової служби, служби в органах місцевого самоврядування, служби в поліції, а також іншої публічної служби;
    • 4) реалізації конституційного права громадян брати участь у всеукраїнському та місцевих референдумах, обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування;
    • 5) оскарження процедур публічних закупівель;
    • 6) нагородження державними нагородами та відзнаками;
    • 7) здійснення помилування;
    • 8) здійснення оцінки впливу на довкілля.

    Стаття 69. Прийняття рішення у справі.

    1. За результатами розгляду справи адміністративний орган у межах своїх повноважень приймає адміністративний акт.

    2. Якщо рішення у справі може бути прийнято на підставі електронних документів у машинозчитувальному форматі та/або даних національних електронних інформаційних ресурсів, адміністративний акт може бути прийнято в автоматичному режимі у випадках, передбачених законом.

    3. Якщо судовим рішенням, що набрало законної сили, або рішенням суб’єкта розгляду скарги адміністративний орган зобов’язано прийняти адміністративний акт певного змісту, повторний розгляд справи не проводиться.

    3. Суб'єкт господарювання не згоден з висновками Акта, якій після перевірки було надіслано ДО до суб'єкта господарювання.
    Стаття 78. Право на адміністративне оскарження

    1. Право на адміністративне оскарження відповідно до цього Закону має особа, яка вважає, що:

    • 1) прийнятим адміністративним актом чи його виконанням порушено або може бути порушено її право, свобода чи законний інтерес;
    • 2) процедурне рішення або дія, бездіяльність адміністративного органу негативно впливає на її права, свободи чи законні інтереси.

    2. Особа, реалізуючи своє право на адміністративне оскарження відповідно до цього Закону, залежно від обставин справи може вимагати:

    • 1) припинення вчинення адміністративним органом певної дії;
    • 2) визнання дії адміністративного органу протиправною та усунення її наслідків;
    • 3) виконання адміністративним органом іншої дії, на яку особа має право і яка не була виконана на її вимогу;
    • 4) визнання протиправним та скасування адміністративного акта чи окремих його положень;
    • 5) визнання протиправним виконаного адміністративного акта чи окремих його положень, що призвело до настання незворотних правових наслідків;
    • 6) вчинення адміністративним органом необхідних дій з метою відновлення порушеного права, свободи чи законного інтересу особи, а також усунення негативних наслідків, відшкодування матеріальної шкоди;
    • 7) визнання бездіяльності адміністративного органу протиправною та зобов’язання вчинити певні дії.

    3. Особа може оскаржити до моменту прийняття адміністративного акта:

    • 1) відмову щодо початку адміністративного провадження;
    • 2) відмову в наданні статусу заінтересованої особи;
    • 3) відмову щодо відводу посадової особи адміністративного органу (члена колегіального органу) або особи, яка сприяє розгляду справи;
    • 4) рішення про зупинення або закриття адміністративного провадження;
    • 5) відмову в наданні доступу до матеріалів справи або обмеження права особи на ознайомлення з такими матеріалами;
    • 6) іншу процедурну дію та/або процедурне рішення у визначених законом випадках.
    • 4. Скарга на іншу процедурну дію та/або процедурне рішення адміністративного органу, крім передбачених частиною третьою цієї статті, подана до завершення адміністративного провадження, розглядається після прийняття адміністративного акта.
    • 5. Бездіяльність адміністративного органу оскаржується у разі неприйняття адміністративного акта у встановлений законом строк або зволікання з розглядом справи (прийняттям процедурного рішення та/або вчиненням процедурної дії).
    • 6. Скаргу на вчинення тієї самої процедурної дії, бездіяльність або прийняття того самого адміністративного акта може бути подано окремою особою (індивідуальна скарга) або групою осіб (колективна скарга) лише один раз, крім випадків, передбачених законом.
    Чи повинні посадовці при перевірці ознайомлювати суб'єктів господарювання з результатами перевірки, зауваженнями, тощо з метою їх виправлення?

    Так, однозначно повинні.

    Стаття 17. Гарантування права особи на участь в адміністративному провадженні

    1. Особа має право бути заслуханою адміністративним органом, надавши пояснення та/або заперечення у визначеній законом формі до прийняття адміністративного акта, який може негативно вплинути на право, свободу чи законний інтерес особи.

    2. Адміністративний орган зобов’язаний здійснювати інформування та консультування учасників адміністративного провадження з питань, що стосуються адміністративного провадження, а також щодо змісту їхніх прав та обов’язків.

    3. Особа має право у передбаченому законом порядку витребовувати та/або надавати документи, а також інші докази, що стосуються обставин адміністративної справи.

    Стаття 47. Обов’язки адміністративного органу під час підготовки справи до розгляду та вирішення

    "1. Під час підготовки справи до розгляду та вирішення, крім невідкладного розгляду та вирішення справи (стаття 60 цього Закону), адміністративний орган встановлює наявність та достатність матеріалів у справі, а також за необхідності:

    1) витребовує додатково документи та відомості, що перебувають у володінні органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим, органу місцевого самоврядування, підприємства, установи чи організації, що належить до сфери його управління;

    2) залучає до участі в адміністративному провадженні адресата, повідомляє йому правові підстави початку адміністративного провадження та можливі наслідки прийняття адміністративного акта;

    3) повідомляє заінтересованим особам про початок адміністративного провадження та про їхні права на участь в адміністративному провадженні;

    4) повідомляє учасникам адміністративного провадження порядок ознайомлення з матеріалами справи, їхні права і обов’язки;

    5) надає учасникам адміністративного провадження можливість подати документи, клопотання, пояснення та зауваження, довести обставини, що мають значення для вирішення справи;

    6) вирішує питання про необхідність залучення до участі в адміністративному провадженні осіб, які сприяють розгляду справи, призначення експертизи, проведення огляду на місці або огляду речей, проведення слухання у справі;

    7) виконує інші передбачені законом обов’язки в рамках адміністративного провадження.

    2. Витребування необхідних документів та відомостей, збирання доказів, проведення слухання у справі та інші процедурні дії під час адміністративного провадження здійснюються відповідно до вимог цього Закону".

    У який термін суб'єкт господарювання повинен написати лист (чи скаргу чи подання) до ДО щодо своєї незгоди? Яка процедура можливо була порушена, якщо звернення від суб'єкта щодо незгоди було отримано ДО у той же день, коли було видано наказ про відмову?

    Не бачу порушення процедури у Вашому випадку. Ви мали право подати скаргу протягом місяця з дня доведення останнього до Вашого відома.

    Стаття 80. Строк подання скарги:

    1. Скарга на адміністративний акт може бути подана протягом тридцяти календарних днів з дня доведення його до відома особи, яка була учасником адміністративного провадження щодо прийняття зазначеного акта.

    Особа, на право, свободу чи законний інтерес якої негативно впливає адміністративний акт, але яка не була учасником адміністративного провадження, має право подати скаргу на такий адміністративний акт протягом тридцяти календарних днів з дня, коли вона дізналася або мала дізнатися про такий вплив.

    Скарга на бездіяльність адміністративного органу може бути подана в будь-який час після спливу строку прийняття адміністративного акта.

    Скарга на процедурну дію або процедурне рішення може бути подана протягом тридцяти календарних днів з дня, коли особі, яка була учасником адміністративного провадження, стало відомо про вчинення процедурної дії або прийняття процедурного рішення.

    Для окремих видів справ законом можуть встановлюватися інші строки подання скарги.

    З повагою, адвокат Айвазян.

    • Інна Клієнт 3 години тому

      Спасибі, п. Юрію, чудова професійна повна відповідь!

      • Айвазян Юрій Климентійович

        Прошу, Інна! Був радий допомогти!

    Карпенко Андрій Володимирович

    Вітаю!

    Закон «Про адміністративну процедуру» регламентує адміністративні процедури для надзвичайно широкого кола відносин, починаючи від адміністративних послуг (державна реєстрація актів цивільного стану, нерухомості, бізнесу, місця проживання, видачі паспортів, дозволів, ліцензій, призначення субсидій, пенсій тощо), інспекційної діяльності, і закінчуючи складними видами діяльності адміністративних органів (наприклад, антимонопольними процедурами).

    ЗАКОН УКРАЇНИ

    ПРО АДМІНІСТРАТИВНУ ПРОЦЕДУРУ

    https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2073-20#topСтаття 36. Підстави для початку адміністративного провадження

    1. Адміністративне провадження відповідно до цього Закону розпочинається:

    1) за заявою особи щодо забезпечення реалізації її права, свободи чи законного інтересу або виконання нею визначеного законом обов’язку, у тому числі щодо отримання адміністративної послуги;

    Стаття 38. Право на звернення до адміністративного органу

    1. Особа має право в порядку, встановленому цим Законом, подати до адміністративного органу заяву з вимогою прийняти адміністративний акт з метою забезпечення реалізації її права, свободи або законного інтересу, виконання нею визначеного законом обов’язку, якщо вважає, що розгляд і виконання такої вимоги належить до компетенції адміністративного органу.

    Стаття 42. Реєстрація заяви

    3. Адміністративний орган у день надходження заяви на вимогу заявника або його представника видає (надсилає) йому письмове підтвердження реєстрації його заяви із зазначенням дати та номера реєстрації, крім випадків, якщо справа вирішується в момент подання заяви. Реєстрація заяви, поданої в електронній формі, підтверджується автоматично надісланим електронним повідомленням.

    Стаття 43. Залишення заяви без руху

    У повідомленні про залишення заяви без руху зазначаються виявлені недоліки з посиланням на порушені вимоги законодавства, спосіб та строк усунення недоліків, а також способи, порядок та строки оскарження рішення про залишення заяви без руху.

    Стаття 48. Витребування документів та відомостей

    1. Адміністративний орган витребовує документи та відомості, необхідні для вирішення справи, з дотриманням принципу офіційності.

    Стаття 52. Дослідження обставин справи

    1. Адміністративний орган досліджує обставини, що мають значення для вирішення справи, виходячи з принципів законності та офіційності.

    Стаття 63. Розгляд та вирішення справи із заслуховуванням учасників адміністративного провадження

    1. Учасник адміністративного провадження має право бути заслуханим адміністративним органом до прийняття рішення у справі, якщо таке рішення може негативно вплинути на його право, свободу чи законний інтерес, крім випадків, передбачених цим Законом.

    Право учасника адміністративного провадження бути заслуханим реалізується ним шляхом подання до адміністративного органу своїх пояснень та/або заперечень у спосіб, передбачений цим Законом для подання заяви.

    Стаття 66. Слухання у справі

    1. З метою забезпечення належного, об’єктивного та швидкого з’ясування обставин справи за рішенням адміністративного органу може проводитися слухання у справі (далі - слухання).

    2. Слухання проводиться за клопотанням учасника адміністративного провадження, за умови наявності в учасників адміністративного провадження протилежних інтересів або в інших випадках, передбачених законом.

    Стаття 69. Прийняття рішення у справі

    1. За результатами розгляду справи адміністративний орган у межах своїх повноважень приймає адміністративний акт.

    Стаття 71. Зміст адміністративного акта

    1. Письмовий адміністративний акт або усний адміністративний акт, підтверджений у письмовій формі, складається із вступної, мотивувальної, резолютивної та заключної частин.

    Стаття 78. Право на адміністративне оскарження

    1. Право на адміністративне оскарження відповідно до цього Закону має особа, яка вважає, що:

    1) прийнятим адміністративним актом чи його виконанням порушено або може бути порушено її право, свобода чи законний інтерес;

    2) процедурне рішення або дія, бездіяльність адміністративного органу негативно впливає на її права, свободи чи законні інтереси.

    Стаття 80. Строк подання скарги

    1. Скарга на адміністративний акт може бути подана протягом тридцяти календарних днів з дня доведення його до відома особи, яка була учасником адміністративного провадження щодо прийняття зазначеного акта.

    Стаття 82. Порядок подання скарги

    1. Скарга може бути подана скаржником в один із способів, передбачених статтею 41 цього Закону для подання заяви.

    Скарга подається до адміністративного органу, що прийняв адміністративний акт, процедурне рішення та/або вчинив процедурну дію чи допустив бездіяльність, що оскаржується, який не пізніше наступного дня передає (надсилає) її разом з матеріалами справи суб’єкту розгляду скарги, визначеному статтею 79 цього Закону.

    2. Скаржник подає скаргу разом із документами, які він вважає необхідними для її розгляду, або копіями таких документів.

    3. Після перегляду справи, що розглядається за скаргою, оригінали документів повертаються скаржнику, якщо інше не передбачено законом.

    Стаття 83. Початок адміністративного провадження за скаргою

    1. Адміністративне провадження за скаргою починається з дня надходження скарги, оформленої відповідно до вимог статті 81 цього Закону, до суб’єкта розгляду скарги.

    Стаття 84. Підготовка та перегляд справи за скаргою

    1. Підготовка, розгляд та вирішення справи за скаргою здійснюються згідно з вимогами цього Закону щодо адміністративного провадження у справах за заявою особи з урахуванням особливостей, передбачених цим розділом.

    2. Суб’єкт розгляду скарги може самостійно вчиняти необхідні процедурні дії або вимагати від відповідного адміністративного органу вчинення певних процедурних дій (витребування документів, опитування свідків, заслуховування учасників адміністративного провадження, вчинення інших процедурних дій) та надсилання йому додаткових матеріалів.

    ОТЖЕ:

    ВАС ПОВИННІ ПРОІНФОРМУВАТИ ПРО ПОПУШЕННЯ.

    ВИ МАЛИ ПРАВО ПОДАТИ СКАРГУ НА ВІДМОВУ, В ДЕНЬ ЇЇ ОТРИМАННЯ.

    ДЛЯ УЧАСТІ ПО РОЗГЛЯДУ СКАРГИ ПОДАЙТЕ ПРО ЦЕ КЛОПОТАННЯ.

    • Інна Клієнт 3 години тому

      Дякую! п.Андрію, за професійну повну відповідь

      • Карпенко Андрій Володимирович

        Прошу! Радий був допомогти.

    Дерій Владислав Олегович

    Доброго дня, пані Інно!

    Питання щодо дотримання норм Закону України "Про адміністративну процедуру" є актуальним, оскільки закон встановлює чіткі правила для забезпечення прав суб'єктів господарювання. Давайте розберемося із кожним питанням:

    1. У який термін суб'єкт господарювання повинен подати скаргу чи подання до державного органу (ДО) щодо своєї незгоди з висновками Акта перевірки?

    Згідно статті 80 Закону України "Про адміністративну процедуру"

    1. Скарга на адміністративний акт може бути подана протягом тридцяти календарних днів з дня доведення його до відома особи, яка була учасником адміністративного провадження щодо прийняття зазначеного акта.

    Особа, на право, свободу чи законний інтерес якої негативно впливає адміністративний акт, але яка не була учасником адміністративного провадження, має право подати скаргу на такий адміністративний акт протягом тридцяти календарних днів з дня, коли вона дізналася або мала дізнатися про такий вплив.

    Скарга на бездіяльність адміністративного органу може бути подана в будь-який час після спливу строку прийняття адміністративного акта.

    Скарга на процедурну дію або процедурне рішення може бути подана протягом тридцяти календарних днів з дня, коли особі, яка була учасником адміністративного провадження, стало відомо про вчинення процедурної дії або прийняття процедурного рішення.

    Для окремих видів справ законом можуть встановлюватися інші строки подання скарги.

    2. У разі пропущення у зв’язку з хворобою, відрядженням чи з інших поважних причин строку подання скарги, визначеного частиною першою цієї статті, скаржник може звернутися з клопотанням про поновлення строку подання скарги. Звернення про поновлення строку подання скарги може бути подано протягом десяти робочих днів з дня припинення обставин, що були поважною причиною пропущення строку подання скарги, але не пізніше одного року з дня прийняття адміністративного акта. Скарга, строк подання якої пропущено з поважних причин, подається протягом десяти робочих днів з дня отримання повідомлення про поновлення такого строку.

    У разі поновлення строку подання скарги суб’єкт розгляду скарги зазначає про це в окремому рішенні або у рішенні за скаргою із зазначенням поважних причин пропуску строку подання скарги та документів або інших доказів, що підтверджують наявність поважних причин.

    3. Скарга, подана з порушенням строку подання без поважних причин, передбачених цією статтею, залишається без розгляду.

    4. Строк подання скарги не вважається пропущеним у разі незазначення в адміністративному акті строку та порядку його оскарження.

    2. Чи зобов’язані посадовці ДО ознайомлювати суб'єкта господарювання з результатами перевірки до складання Акта або надати можливість виправлення зауважень?

    Так, посадові особи ДО повинні ознайомити суб'єкта господарювання з результатами перевірки, а також дати йому можливість висловити свої зауваження. Це є частиною принципу прозорості та змагальності адміністративної процедури (ст. 6, ст. 10, ст. 11, ст.17 Закону).

    Ознайомлення має бути здійснене до прийняття остаточного рішення, щоб суб’єкт міг виправити можливі недоліки або висловити свої заперечення.

    Стаття 17 Закону передбачає, що Особа має право бути заслуханою адміністративним органом, надавши пояснення та/або заперечення у визначеній законом формі ДО прийняття адміністративного акта, який може негативно вплинути на право, свободу чи законний інтерес особи. Адміністративний орган зобов’язаний здійснювати інформування та консультування учасників адміністративного провадження з питань, що стосуються адміністративного провадження, а також щодо змісту їхніх прав та обов’язків. Особа має право у передбаченому законом порядку витребовувати та/або надавати документи, а також інші докази, що стосуються обставин адміністративної справи.

    Згідно статті 18 Закону Особа має право на оскарження рішень, дій чи бездіяльності адміністративного органу в порядку адміністративного оскарження відповідно до цього Закону та/або в судовому порядку. Адміністративний орган зобов’язаний повідомити особу про спосіб, порядок і строк оскарження адміністративного акта, який негативно впливає на право, свободу чи законний інтерес особи.

    3. Яка процедура могла бути порушена, якщо звернення від суб'єкта було отримано ДО у той же день, коли видано наказ про відмову?

    У такій ситуації можуть бути порушені наступні норми закону:

    1. Принцип змагальності та права на участь у процедурі (ст. 6, ст. 17), адже суб'єкта господарювання могли не ознайомити з результатами перевірки або не надати можливості надати зауваження до Акта.
    2. Принцип пропорційності (ст. 11) якщо недоліки були незначними, але не було надано можливості для їх усунення, це порушує баланс між цілями адміністративної процедури та правами суб’єкта.
    3. Порушення строків розгляду звернень, якщо звернення суб’єкта про незгоду було подано вчасно, але державний орган одночасно видав наказ про відмову, це може свідчити про те, що звернення не було належним чином розглянуто.
    4. Недотримання процедурних гарантій (ст. 18), якщо державний орган не врахував подане звернення, не надав відповіді або не обґрунтував своє рішення, це може вважатися порушенням процедурної справедливості.

    З повагою, юрист Дерій В.О.!

    • Інна Клієнт 3 години тому

      Дякую, Владиславе! Гарна повна відповідь!

      • Дерій Владислав Олегович

        Радий був допомогти, пані Інно! Успіхів Вам!


Схожі питання


Кодекси Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України