Задайте питання юристу

886 юристів готові відповісти зараз

Відповідь за ~15 хвилин

Задати питання на сайті

Військове право, 03 січня 2025, питання №124834 350₴

Як пройти влк обмежено придатному?

Я в статусі обмежено придатного, по обліку проблем немає, оформлена відстрочка по навчанню. Цікавить питання як правильно змінити свій статус придатності до 5 лютого. Дехто говорить, що потрібно чекати повістку на влк від тцк, але в законі це чітко не прописано, тому хочу дізнатись як пройти влк за своєю ініціативою щоб не мати штрафів і проблем з обліком після 5 лютого.
За яким алгоритмом діяти, щоб безпечно це організувати? Потрібно йти до тцк і просити повістку на влк? Це потрібно через електронну чергу робити? Чи можна укр поштою якось нагадати їм про те, що мені треба повістку на влк?

Відповіді юристів (10)

    Алієва Аліна Вадимівна

    Вітаю, Миколе!

    Оскільки Ви маєте відстрочку, рекомендую Вам з'явитися до ТЦК та попросити направити Вас на перепроходження ВЛК. Нажаль, поштою чи іншими засобамми зв'язку нагадати їм не вийде.

    Правильно робите, що дбаєте про перепроходження ВЛК зараз!

    З повагою, юрист Аліна Алієва

    Дерій Владислав Олегович

    Доброго дня, Миколо!

    Самостійного обов'язку йти до ТЦК та проходити ВЛК у Вас немає, але якщо Вас направлять на медичний огляд (наприклад, повісткою), то Ви будете зобов'язані його пройти.

    4 травня набув чинності Закон України 3621-IX https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3621-20#Text, згідно якого термін обмежено придатний вже не застосовується.

    Відповідно до Прикінцевих та перехідних положень Закону 3621-IX: Установлено, що громадяни України, які були визнані обмежено придатними до військової служби до набрання чинності цим Законом, ПРОТЯГОМ ДЕВ'ЯТИ МІСЯЦІВ з дня набрання чинності цим Законом підлягають повторному медичному огляду з метою визначення придатності до військової служби.

    Закон має більшу юридичну силу чим постанова КМУ 560, яка у пункті 63 визначає, що на момент дії відстрочки військовозобов'язані не направляються на ВЛК.

    Проте, на даний час підстав для притягнення до адміністративної відповідальності за те, що Ви самостійно не пройшли повторний огляд - немає та невідомо чи взагалі будуть за це накладати штраф, адже згідно законодавства Вас повинні викликати повісткою та вручити направлення на ВЛК.

    В Законі 3621-IX https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3621-20#Text не вказано, що Ви зобов'язані явитися до ТЦК самостійно.

    Згідно пункту 69 постанови КМУ 560 На медичний огляд громадяни, які уточнили свої облікові дані, викликаються повісткою.

    Згідно підпункту 1 пункту 27 постанови КМУ 560 Під час мобілізації громадяни викликаються до Р(М)ТЦК з метою:

    • взяття на військовий облік;
    • проходження медичного огляду для визначення придатності до військової служби;
    • уточнення своїх персональних даних, даних військово-облікового документа з військово-обліковими даними Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних, резервістів (територіального центру комплектування та соціальної підтримки);
    • призову на військову службу під час мобілізації та відправлення до місць проходження військової служби;

    Згідно підпункту 2 пункту 1 Правил військового обліку військовозобов'язані повинні прибувати за ВИКЛИКОМ районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, органів СБУ, відповідних підрозділів розвідувальних органів на збірні пункти, призовні дільниці, до територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, органів СБУ, відповідних підрозділів розвідувальних органів у строки, зазначені в отриманих ними документах (мобілізаційних розпорядженнях, повістках, розпорядженнях) районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, органів СБУ, відповідних підрозділів розвідувальних органів для взяття на військовий облік та визначення призначення на особливий період, оформлення військово-облікових документів, проходження медичного огляду, направлення на підготовку з метою здобуття або вдосконалення військово-облікової спеціальності, призову на військову службу або на навчальні (перевірочні) та спеціальні збори військовозобов’язаних та резервістів;

    Отже, у обмежено придатних немає обов'язку самостійно явитися до ТЦК, тому якщо Вас не викличуть повісткою на проходження ВЛК, то Вас не мають права притягнути до адміністративної відповідальності за статтею 210 КУпАП.

    Проте, якщо Ви захочете самостійно пройти медичний огляд, то краще йти до ТЦК поки у Вас є право на відстрочку, адже в такому випадку Вас не мають права мобілізувати. Щоб безпечно це зробити - станьте в електронну чергу до ТЦК, де перебуваєте на обліку.

    До ТЦК потрібно прибути з військово-обліковим документом, довідкою про оформлення відстрочки або роздрукованим е-ВОД з Резерв+ (якщо відстрочку оформляли онлайн)

    В будь-якому випадку Ви не підлягаєте мобілізації, якщо після ВЛК Вас визнають придатним, то при неправомірному врученні мобілізаційного розпорядження або повістки на відправку після медогляду - вимагайте Акт відмови, де вкажете, що маєте право на відстрочку, яким Вам не дали скористатися.

    З повагою, юрист Дерій В.О.!

    Айвазян Юрій Климентійович

    Доброго дня, Микола!

    Я в статусі обмежено придатного, по обліку проблем немає, оформлена відстрочка по навчанню. Цікавить питання як правильно змінити свій статус придатності до 5 лютого. Дехто говорить, що потрібно чекати повістку на влк від тцк, але в законі це чітко не прописано, тому хочу дізнатись як пройти влк за своєю ініціативою щоб не мати штрафів і проблем з обліком після 5 лютого.

    Насправді в законі доволі чітко прописано, що Ви не маєте обов'язку з'являтись до ТЦК самостійно у зв'язку із переоглядом.

    Норма Закону № 3621-IX лише зазначає, що Ви підлягаєте переогляду. Проте, нормами Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію" та Правилами військового обліку чітко визначено, що на проходження ВЛК Ви повинні з'явитись за повісткою.

    Відповідно до Закону України № 3621-IX «Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення прав військовослужбовців та поліцейських на соціальний захист», який набрав чинності 04.05.2024 року:

    ІІ. Прикінцеві та перехідні положення

    «2. Установити, що громадяни України, які були визнані обмежено придатними до військової служби до набрання чинності цим Законом, протягом дев’яти місяців з дня набрання чинності цим Законом підлягають повторному медичному огляду з метою визначення придатності до військової служби».

    Відповідно до Постанови КМУ №1487 "Про затвердження Порядку організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів":

    ПРАВИЛА військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів.

    "1. Призовники, військовозобов’язані та резервісти повинні:

    2) прибувати за викликом районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, органів СБУ, відповідних підрозділів розвідувальних органів на збірні пункти, призовні дільниці, до територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, органів СБУ, відповідних підрозділів розвідувальних органів у строки, зазначені в отриманих ними документах (мобілізаційних розпорядженнях, повістках, розпорядженнях) районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, органів СБУ, відповідних підрозділів розвідувальних органів для взяття на військовий облік та визначення призначення на особливий період, оформлення військово-облікових документів, проходження медичного огляду, направлення на підготовку з метою здобуття або вдосконалення військово-облікової спеціальності, призову на військову службу або на навчальні (перевірочні) та спеціальні збори військовозобов’язаних та резервістів".

    Згідно статті 22 Закону України ""Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію" "

    "1. Громадяни зобов’язані:

    з’являтися за викликом до територіального центру комплектування та соціальної підтримки у строк та місце, зазначені в повістці (військовозобов’язані, резервісти Служби безпеки України - за викликом Центрального управління або регіонального органу Служби безпеки України, військовозобов’язані, резервісти розвідувальних органів України - за викликом відповідного підрозділу розвідувальних органів України), для взяття на військовий облік військовозобов’язаних чи резервістів, визначення їх призначення на особливий період, направлення для проходження медичного огляду".

    За яким алгоритмом діяти, щоб безпечно це організувати? Потрібно йти до тцк і просити повістку на влк? Це потрібно через електронну чергу робити? Чи можна укр поштою якось нагадати їм про те, що мені треба повістку на влк?

    Якщо Ви все ж таки бажаєте пройти ВЛК до лютого 2025 року, що цілком логічно, оскільки ВЛК краще проходити, як раз під час діючої відстрочки, то для того, Вам необхідно звернутись до ТЦК особисто та отримати повістку на проходження ВЛК. І так, Ви можете зробити це попередньо записавшись у електрону чергу.

    На мою думку, направлення нагадування до ТЦК про те, що Ви знаходитесь у статусі обмежено придатного та повинні пройти переогляд, не надасть Вам бажаного результату.

    У Вас ще є цілий місяць для того, аби пройти ВЛК допоки чинний статус відстрочки у Резерв+, тож не бачу особливих проблем у Вашому випадку. Головне для Вас отримати повістку в ТЦК на проходження ВЛК. Коли Ви останній раз проходили ВЛК?

    З повагою, адвокат Айвазян.

    • Микола Клієнт 2 дні тому

      в 2018 році останнє ВЛК. Є варіанти, що можу не отримати повістк на ВЛК?

      • Айвазян Юрій Климентійович

        В принципі так, якщо ТЦК керується нормою Постанови КМУ 560, яка зазначає, що під час діючої відстрочки військовозобов'язаний не направляється на проходження ВЛК. Маю декілька клієнтів, яким не вдалось отримати повістку при явці до ТЦК саме у зв'язку з цією нормою.

        Хоча, з іншого боку, Ви є обмежено придатними та проходили ВЛК вже більш ніж як 5 років тому.

        • Микола Клієнт 2 дні тому

          Зрозумів, дяку

          • Айвазян Юрій Климентійович

            Прошу, Микола! Вдачі Вам!

    Карпенко Андрій Володимирович

    Вітаю!

    П. 2 Прикінцевих та перехідних положень Закону України від 21.03.2024 № 3621-IX «Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення прав військовослужбовців та поліцейських на соціальний захист» (далі – Закон 3621) встановлено, що громадяни України, які були визнані обмежено придатними до військової служби до набрання чинності цим Законом, протягом дев’яти місяців з дня набрання чинності цим Законом підлягають повторному медогляду з метою визначення придатності до військової служби.

    Закон набрав чинності 04.05.2024. Отже, до 04.02.2025 усі військовозобов’язані, які були визнані обмежено придатними, повинні пройти військово-лікарську комісію.

    Згідно з підпунктами 2 та 4 п. 1 Правил військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів (додаток 2 до Порядку, затвердженого постановою КМУ від 30.12.2022 № 1487) військовозобов’язаний повинен:

    • прибувати для проходження медичного огляду за викликом територіального центру комплектування та соціальної підтримки (далі – ТЦК) у строки, зазначені в мобілізаційних розпорядженнях, повістках або інших офіційних документах;
    • проходити медичний огляд «…» згідно з рішеннями комісій з питань взяття на військовий облік, направлення для проходження «…» військово-лікарських комісій районних (міських) ТЦК.

    Направлення на ВЛК від ТЦК:

    Перш ніж я ознайомлю Вас з офіційною позицією Міноборони, пропоную запам’ятати словосполучення: «прибувати для проходження ВЛК за викликом ТЦК» та «проходити ВЛК згідно з направленням ТЦК».

    Отже, ТЦК повинен викликати та направити.

    Аналіз вищезазначених норм свідчить про те, що ініціатором направлення на ВЛК повинен бути ТЦК. І незважаючи на обов’язок, визначений законом № 3621, ТЦК повинен викликати та направити на ВЛК військовозобов’язаних, які мають статус обмежено придатних.

    Позиція ТЦК:

    Оскільки ми розуміли, що ТЦК, який має повноваження накладати штрафи, може інакше трактувати обов’язки обмежено придатних військовозобов’язаних, тому зробили офіційний запит до Міноборони.

    Ми запитали:

    1. Який порядок направлення на ВЛК обмежено придатних?
    2. Чи повинні особи, які не досягли 25 років, але мають статус обмежено придатних, проходити ВЛК до 04.02.2025?

    Наше запитання було передане до Київського міського ТЦК та СП. У підсумку отримали такі відповіді на нього:

    1. Для направлення на ВЛК слід з’явитися до ТЦК.
    2. Законом не визначені окремі категорії громадян, які були визначені обмежено придатними та підлягають повторному медичному огляду.

    https://kadroland.com/news/3423-nove-rozyasnennya-...

    І хоча я не поділяю позицію ТЦК щодо того, що саме військовозобов’язаний повинен ініціювати проходження ВЛК, розумію, що перспектива суперечок із цим органом навряд чи здається вам привабливою. Тим часом до завершення строку для проходження ВЛК залишається зовсім небагато часу. Тож не зволікайте з прийняттям рішення - звертайтесь до ТЦК із заявою про проходження ВЛК.

    ___

    Чи настане відповідальність за непроходження ВЛК залежить від того, чи була отримана повістка / наказ про оповіщення від роботодавця.

    Якщо такої повістки / наказу не було, то відповідальності за неявку для проходження ВЛК бути не повинно, адже у військовозобов’язаного немає обов’язку ініціювати проходження військово-лікарської комісії.

    Пояснення ґрунтується на Правилах військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів (додаток 2 до Порядку, затвердженого постановою КМУ від 30.12.2022 №1487).

    Отже, призовники, військовозобов’язані та резервісти повинні:

    1. прибувати за викликом районних (міських) ТЦК та СП «...» у строки, зазначені в отриманих ними документах (мобілізаційних розпорядженнях, повістках, розпорядженнях) районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, «...» для проходження медичного огляду ...;
    2. проходити медичний огляд та лікування в закладах охорони здоров’я згідно з рішеннями комісій з питань взяття на військовий облік, направлення для проходження базової військової служби або ВЛК районних (міських) ТЦК та СП...

    Тобто, саме ТЦК повинен направити військовозобов’язаного на ВЛК.

    Висновки:

    1. Військовозобов’язані, які мають статус обмежено придатних, повинні пройти ВЛК до 5 лютого 2025 року.
    2. Якщо ТЦК не направляв військовозобов’язаного на ВЛК, то відповідальності за непроходження ВЛК до 05.02.2025 не повинно бути.
    3. У разі неявки за повісткою для проходження ВЛК може бути накладений штраф від 17 000 до 25 500 грн.

    Кирда Вячеслав Володимирович

    Вітаю Вас!

    Я в статусі обмежено придатного, по обліку проблем немає, оформлена відстрочка по навчанню. Цікавить питання як правильно змінити свій статус придатності до 5 лютого. Дехто говорить, що потрібно чекати повістку на влк від тцк, але в законі це чітко не прописано, тому хочу дізнатись як пройти влк за своєю ініціативою щоб не мати штрафів і проблем з обліком після 5 лютого.За яким алгоритмом діяти, щоб безпечно це організувати? Потрібно йти до тцк і просити повістку на влк? Це потрібно через електронну чергу робити? Чи можна укр поштою якось нагадати їм про те, що мені треба повістку на влк?

    Я все таки прихильник тої думки, що кожна особа самостійно несе відповідальність за себе, у тому числі з питань військового обліку. А тому чекати від ТЦК повістки не варто. Повістки може не бути, але будуть представники ТЦК на блокпостах.

    Відповідно до п. 2 прикінцевих та перехідних положень закону № 3621-IX громадяни, які мають висновок про обмежену придатність протягом 9 місяців, тобто до 4 лютого 2025 року, підлягають повторному медичному огляду з метою визначення ступеню придатності до військової служби.

    ЗАКОН УКРАЇНИ

    Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення прав військовослужбовців та поліцейських на соціальний захист

    (Відомості Верховної Ради (ВВР), 2024, № 22, ст.196)

    II. Прикінцеві та перехідні положення

    1. Цей Закон набирає чинності через один місяць з дня, наступного за днем його опублікування.

    2. Установити, що громадяни України, які були визнані обмежено придатними до військової служби до набрання чинності цим Законом, протягом дев’яти місяців з дня набрання чинності цим Законом підлягають повторному медичному огляду з метою визначення придатності до військової служби.

    2. Які документи треба з собою мати щоб пройти влк? Все що мені необхідно знати щоб все нормально пройти і не було проблем.

    Для проходження ВЛК, окрім медичних документів, Вам нічого не потрібно. Але перед цим ТЦК має видати Вам направлення для проходження медичного огляду та картку огляду та обстеження. Аби все було безпечно, рекомендую при отриманні цих документів ще раз наголосити ТЦК про те, що Ви маєте ВЖЕ ОФОРМЛЕНУ відстрочку від мобілізації.

    3. Чи є якісь ризики, що мені після проходження влк все одно видадуть бойову повістку, не дивлячись на відстрочку, наприклад на 08/02 число?

    Ні, вірогідність такого розвитку подій оцінюю в 0,0%. Ви маєте оформлену відстрочку, Вам нічого не загрожує.

    За яким алгоритмом діяти, щоб безпечно це організувати? Потрібно йти до тцк і просити повістку на влк? Це потрібно через електронну чергу робити? Чи можна укр поштою якось нагадати їм про те, що мені треба повістку на влк?

    Записуєтеся до ТЦК та СП через електронну чергу, з'являєтеся до ТЦК та отримуєте направлення на проходження ВЛК. Перед цим обов'язково показуєте всім представникам ТЦК, що Ви маєте відстрочку від мобілізації. Все буде добре.

    З повагою!

    Турчин Ярослав Олексійович

    ДОБРОГО ДНЯ, пане МИКОЛА! Дехто правильно каже. Закон не встановлює ОБОВ"ЯЗКУ військовозобов"язаного змінити свій статус. Тим більше ніякої зміни немає. Це все фікція. Просто перейменували обмежено придатний на придатний до служби в ТЦК, охороні, тилових підрозділах та ін.

    Отже, дійсно Вам треба чекати повістку від ТЦК. Інакше можете з відстрочкою потрапити до навчальної частини ЗСУ і через 2-3 місяці бути вже на фронті. А потім втомитесь разом з адвокатами оскаржувати свою мобілізацію в судах.

    На моє переконання взагалі Закон не підлягає реалізації, бо Уряд не прийняв нормативно-правову базу для його реалізації. А тому чинною є норма Постанови КМУ № 560 від 16.05.2024 р. щодо того, що особи з відстрочкою медичні огляди не проходять та на ВЛК не направляються.

    Процитую сам Закон України від 21 березня 2024 року № 3621-IX "Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення прав військовослужбовців та поліцейських на соціальний захист".

    II. Прикінцеві та перехідні положення

    1. Цей Закон набирає чинності через один місяць з дня, наступного за днем його опублікування.

    2. Установити, що громадяни України, які були визнані обмежено придатними до військової служби до набрання чинності цим Законом, протягом дев’яти місяців з дня набрання чинності цим Законом підлягають повторному медичному огляду з метою визначення придатності до військової служби.

    3. Кабінету Міністрів України протягом трьох місяців з дня набрання чинності цим Законом забезпечити:

    • прийняття нормативно-правових актів, необхідних для реалізації цього Закону;
    • приведення своїх нормативно-правових актів у відповідність із цим Законом;
    • приведення міністерствами та іншими центральними органами виконавчої влади їх нормативно-правових актів у відповідність із цим Законом.

    Де є хоч один урядовий нормативно-правовий акт, який регламентує переогляд обмежено придатних? - ЙОГО НЕМАЄ. Тому правильно роблять ті ТЦК, які ігнорують цей закон, який не породжує правових наслідків.

    Так само в законі не написано, що громадянин ЗОБОВ"ЯЗАНИЙ як це з уточненням / оновленням даних.

    Використано нормативно-лінгвістичну форму регулювання - "ПІДЛЯГАЄ".

    Ця форма не дає змоги стверджувати, що у людини є ОБОВ"ЯЗОК самостійно це робити.

    Дійсно потрібна повістка ТЦК хоча б. А взагалі необхіднйи встановлений Урядом ПОРЯДОК повторного медичного огляду з метою визначення придатності до в/с.

    ТЦК як державний орган військового управління сфери підпорядкування ЗСУ та Міністерства оборони - має як і інші державні органи діяти на підставі, в межах повноважень та У СПОСІБ, які визначені Конституцією і законодавством України (ст. 19 Конституції, яка має пряму дію).

    Законодавством не визначено СПОСОБУ реалізації пункту 2 Розділу ІІ "Прикінцеві і перехідні положення" Закону від 21 березня 2024 року № 3621-IX.

    ТЦК та й навіть Міністерство оборони не є органом, компетентним самостійно визначати на підставі закону такий спосіб його реалізації. Бо ж законом чітко покладено цю функцію на Кабінет Міністрів України як колегіальний орган виконавчої влади.

    Хай подають до суду на Міністра оборони і загалом Уряд, який допустив бездіяльність. Покладати на громадян тягар негативних наслідків бездіяльності Уряду України - ТЦК не має права.

    ОТЖЕ, Виходячи з наведеного - моя позиція однозначна. Закон, який передбачає переогляд обмежено придатних не може бути реалізований, адже Уряд ухилився від реалізації вимог Закону щодо прийняття нормативно-правових актів, необхідних для реалізації цього Закону.

    В іншому - без повістки Ви не маєте обов"язку актуалізувати свій статус. Вимагати робити це обліково-мобілізаційний відділ закладу освіти та його особливо активні працівники також не мають права та підстав.

    У цивілізованих країнах це називається ЗАКОННІСТЬ та СТАБІЛЬНІСТЬ правових відносин.

    Щиро не розумію Ваш намір актуалізовувати свій статус. Бо такі дії несуть реальні ризики Вашої мобілізації, з урахуванням місця вказаного Вами як місце проживання та припускаю обліку в ТЦК та СП м. Львова, де після кількох днів у підвалах усі стають добровольцями та підписують будь-які документи, пропоновані ТЦК.

    Щиро не рекомендую гратися з вдачею, бо практика каже, що потім упевнені у своєму статусі виключеного з обліку або заброньованого, того хто має відстрочку - дуже жаліють, що були необачні та зв"язалися з ТЦК.

    Наразі не існує можливості звільнитися з ТЦК, бо незаконно мобілізували. Навіть якщо суд визнає мобілізацію незаконною, військові частини банально не звільняють таких осіб, посилаючись, що немає такої підстави. Треба знову йти до суду. А за цей час знищити людину в умовах військової частини та участі у бойових діях - справа не дуже складна.

    Думаєте чому сотні тисяч СЗЧ (самовільне залишення частин). Насправді значна частина таких людей або були записані у військовослужбовці з їх відома / без їх відома (а при перевірці списали це на СЗЧ), або людину незаконно прилаштували у війська з ТЦК та СП, не маючи права на мобілізацію таких людей.

    Це рівносильно, що оскаржувати зимову сесію в суді, коли викладач поставив незадовільно. Оскаржити звісно в теорії можна, але поки суди будуть тривати пів року - рік, вже час піде і фактично треба буде проходити повторний курс навчання, бо Ваша група вже скласти і літню сесію, і практику встигне. Це для прикладу.

    Так і тут. Поки йдуть суди - людина може в армії просто не вижити. Бо ніхто не буде враховувати фактор суду і не відправляти формального військовослужбовці на бойові завдання наприклад.

    Тод моя Вам щира порада. Не займайтеся непотрібними речами та не будьте законослухняніше ніж сама держава. Ніхто не оцінить. А от пошити людину в дурні = це з легкістю.

    P.S. Не слухайте тих, хто Вас закликає йти до ТЦК і вирішувати самостійно це питання. Це або некомпетентні люди без практичного досвіду та з купленими дипломами юристів, або провокатори, які в Україні знаходяться і співпрацюють з ТЦК вимушено, або з власних корисливих (особистих) мотивів.

    Щасти Вам!

    З повагою та розумінням, юрист Ярослав Турчин (м. Гамбург, Німеччина).


Схожі питання


Кодекси Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України

Нове у блогах Юристи.UA