Задайте питання юристу

897 юристів готові відповісти зараз

Відповідь за ~15 хвилин

Задати питання на сайті

Військове право, 22 січня 2025, питання №125902 650₴

Проходження ВЛК та штраф за несвоєчасність оновлення даних.

Чоловік (дитина інвалід до 18 років) - 07.2007р.н.-має статус інвалід дитинства. На даний час йому 17років 6 місяців. В рік коли йому повинно було виповнитися 17 років пройшов комісію, а саме 13.05.2024 та отримав військово-обліковий документ з рішенням ВЛК (медичний огляд)- "непридатний до військової служби в мирний час, обмежено придатний у військовий час» (так званий білий білет) та був взятий на облік 11.06.2024р.
В січні місяці батько звертається до ТЦК за продовженням довідки про відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації по уходу за дитиною інвалідом та отримує інформацію, що його дитина не оновила своєчасно дані та має штраф 17 тис.
Позиція ТЦК- чоловік 2007р.н. є військовозобовязаний зі статусом "непридатний до військової служби в мирний час, обмежено придатний у військовий час» та має військовий квиток. Відповідно повинен був уточнити дані в період з 18.05.2024 по 16.07.2024р. Чи повинен проходити ВЛК для оновлення статусу відповідно до змін у законодавсті до 04.02.2025р. ТЦК інформацію не надає.
Питання №1
Чи правомірні дії ТЦК що до штрафу, адже дата взяття на облік 11.06.2024р. припадає в період з 18.05.2024 до 16.07.2024
Питання№2
Чи потрібно проходити ВЛК? Якщо так, то повинно бути направлення від ТЦК? Поки направлення немає нам нічого не робити та чекати? Чи особисто ініціювати ВЛК, звернувшись особисто за направленням до ТЦК?
ДЯКУЮ.

Відповіді юристів (7)

    Кирда Вячеслав Володимирович

    Вітаю Вас.

    Питання №1Чи правомірні дії ТЦК що до штрафу, адже дата взяття на облік 11.06.2024р. припадає в період з 18.05.2024 до 16.07.2024

    По-перше, хотів би Вас дещо заспокоїти. Те, що ТЦК каже про штраф, далеко не означає, що вони цей самий штраф накладуть. До того ж, процедура накладення адміністративного стягнення за статтями 210, 210-1 КУпАП не така вже і проста, як показує практика.

    По-друге, щодо фактичної складової (штраф за неоновлення даних), то законодавство на період травня 2024 року передбачало наступну норму:

    "...громадяни України, які перебувають на військовому обліку, зобов’язані протягом 60 днів з дня набрання чинності цим Законом уточнити адресу проживання, номери засобів зв’язку, адреси електронної пошти (за наявності електронної пошти) та інші персональні дані...".

    При цьому Закон надавав такі способи оновлення даних:

    через центр надання адміністративних послуг

    через електронний кабінет призовника, військовозобов’язаного, резервіста

    через ТЦК та СП.

    По-третє, на мій погляд, проходження процедури військово-лікарської комісії та взяття особи на військовий облік і свідчить прямо про оновлення ним своїх даних в один із способів, передбачених Законом, тобто через ТЦК та СП. Якщо ТЦК дійсно складе щодо дитини адміністративні матеріали, наполегливо рекомендую оскаржувати даний штраф в судовому порядку, оскільки це виходить за будь-які рамки.

    Аби законно особу притягти до відповідальності - спочатку її мають викликати на розгляд справи до ТЦК.

    Стаття 248. Розгляд справи про адміністративне правопорушення на засадах рівності громадян

    Розгляд справи про адміністративне правопорушення здійснюється на засадах рівності перед законом і органом (посадовою особою), який розглядає справу, всіх громадян незалежно від раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, мови та інших обставин.

    Стаття 249. Відкритий розгляд справи про адміністративне правопорушення

    Справа про адміністративне правопорушення розглядається відкрито, крім справ про адміністративні правопорушення у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху, зафіксовані в автоматичному режимі, безпеки на автомобільному транспорті, зафіксованих за допомогою засобів фото- і кінозйомки, відеозапису, у тому числі в автоматичному режимі, справ про адміністративні правопорушення, передбачені статтею 132-2 цього Кодексу та, про порушення правил зупинки, стоянки, паркування транспортних засобів, зафіксовані в режимі фотозйомки (відеозапису), та випадків, коли це суперечить інтересам охорони державної таємниці.

    З метою підвищення виховної і запобіжної ролі провадження в справах про адміністративні правопорушення такі справи можуть розглядатися безпосередньо в трудових колективах, за місцем навчання або проживання порушника.

    Про вчинення адміністративного правопорушення складається протокол уповноваженими на те посадовою особою або представником громадської організації чи органу громадської самодіяльності.

    Протокол про адміністративне правопорушення, у разі його оформлення, складається не пізніше двадцяти чотирьох годин з моменту виявлення особи, яка вчинила правопорушення, у двох примірниках, один із яких під розписку вручається особі, яка притягається до адміністративної відповідальності.

    Протокол не складається у випадках, передбачених статтею 258 цього Кодексу.

    І тільки після інформування особи, у випадку неявки її на розгляд справи, ТЦК може здійснити фіксацію правопорушення без присутності особи.

    Стаття 258. Випадки, коли протокол про адміністративне правопорушення не складається

    ...

    Протокол не складається у разі вчинення в особливий період адміністративних правопорушень, передбачених статтями 210, 210-1 цього Кодексу, розгляд яких віднесено до компетенції територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, Центрального управління або регіональних органів Служби безпеки України (у частині правопорушень, вчинених військовозобов’язаними чи резервістами, які перебувають у запасі Служби безпеки України), якщо особа не з’явилася без поважних причин або не повідомила причину неприбуття на виклик територіального центру комплектування та соціальної підтримки, Центрального управління або регіонального органу Служби безпеки України, будучи належним чином повідомленою про дату, час і місце виклику, та за наявності у територіального центру комплектування та соціальної підтримки, Центрального управління або регіонального органу Служби безпеки України підтвердних документів про отримання особою виклику.

    Питання№2Чи потрібно проходити ВЛК? Якщо так, то повинно бути направлення від ТЦК? Поки направлення немає нам нічого не робити та чекати? Чи особисто ініціювати ВЛК, звернувшись особисто за направленням до ТЦК?

    Це дискусійне питання. Настільки дискусійне, що воно породжує виникнення різних точок думок юристів, адвокатів та інших спеціалістів.

    Я все таки прихильник тої думки, що кожна особа самостійно несе відповідальність за себе, у тому числі з питань військового обліку. А тому чекати від ТЦК повістки не варто. Повістки може не бути, але будуть представники ТЦК на блокпостах.

    Відповідно до п. 2 прикінцевих та перехідних положень закону № 3621-IX громадяни, які мають висновок про обмежену придатність протягом 9 місяців, тобто до 4 лютого 2025 року, підлягають повторному медичному огляду з метою визначення ступеню придатності до військової служби.

    ЗАКОН УКРАЇНИ

    Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення прав військовослужбовців та поліцейських на соціальний захист

    (Відомості Верховної Ради (ВВР), 2024, № 22, ст.196)

    II. Прикінцеві та перехідні положення

    1. Цей Закон набирає чинності через один місяць з дня, наступного за днем його опублікування.

    2. Установити, що громадяни України, які були визнані обмежено придатними до військової служби до набрання чинності цим Законом, протягом дев’яти місяців з дня набрання чинності цим Законом підлягають повторному медичному огляду з метою визначення придатності до військової служби.

    Водночас, що нам говорить Закон:

    Відповідно до п. 2 "Прикінцевих та перехідних положень" Закону № 3621-IX громадяни, які були визнані обмежено придатними до військової служби до набрання чинності цим Законом, протягом дев’яти місяців з дня набрання чинності цим Законом підлягають повторному медичному огляду з метою визначення придатності до військової служби.

    Які висновки з цієї невеликої норми?

    1. Обмежено придатні громадяни, як військовозобов'язані, так і військовослужбовці, підлягають повторному медичному огляду, однак мова не йде про те, що вони зобов'язані його ініціювати, наприклад, самостійно звернувшись до ТЦК та СП або командира в/ч.

    2. Закон не конкретизує процедури направлення такої особи на повторний медичний огляд, що відповідно надає нам право звернутися до підзаконних нормативно-правових актів для з'ясування цього питання.

    Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України не дає нам відповіді на дане питання, а лише передбачає, що медичний огляд військовозобов’язаних проводиться за рішенням керівників ТЦК та СП, начальників центрів рекрутингу Збройних Сил України, на підставі направлення (пункт 3.1.).

    Правила військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів передбачають:

    "Призовники, військовозобов’язані та резервісти повинні:

    2) прибувати за викликом районних (міських) ТЦК та СП на збірні пункти, призовні дільниці, до ТЦК та СП у строки, зазначені в отриманих ними документах (мобілізаційних розпорядженнях, повістках, розпорядженнях) районних (міських) ТЦК та СП для взяття на військовий облік та визначення призначення на особливий період, оформлення військово-облікових документів, проходження медичного огляду, направлення на підготовку з метою здобуття або вдосконалення військово-облікової спеціальності, призову на військову службу або на навчальні (перевірочні) та спеціальні збори військовозобов’язаних та резервістів;

    4) проходити медичний огляд та лікування в закладах охорони здоров’я згідно з рішеннями комісій з питань взяття на військовий облік, направлення для проходження базової військової служби або військово-лікарських комісій районних (міських) ТЦК та СП".

    Все ж якщо бути відвертим, аналіз наведених норм законодавства чітко говорить, що ініціатором проходження особою військово-лікарської комісії, у тому числі до 05.02.2025, має виступати саме ТЦК та СП, зокрема, шляхом виклику особи повісткою, розпорядженням тощо.

    Водночас мій особистий погляд з урахуванням практичного складника - кожна особа самостійно несе відповідальність за себе, у тому числі з питань військового обліку. А тому чекати від ТЦК повістки не варто. Повістки може не бути, але будуть представники ТЦК на блокпостах, вулицях і так далі. Дійсно, накладений штраф Ви маєте право оскаржити, але виключно через суд.

    Рекомендую ознайомитися з моїм дописом щодо ситуації з обмежено придатними: https://uristy.ua/ua/blogs/obmezeno-prida

    З повагою! Успіхів Вам!

    Дерій Владислав Олегович

    Доброго дня!

    За якою статею ВЛК оглядався Ваш син?

    Взагалі багато питань до ТЦК, адже яким чином вони 11.06. 2024 р. взяли на облік обмежено придатного, якщо з 04.05.2024 цей статус не застосовується? Тут спостерігається явна бездіяльність та протиправна поведінка.

    Крім того, Вашого сина не повинні були переводити на облік військовозобов'язаних, адже згідно пункту 2 частини 1 статті 37 ЗУ "Про військовий обов'зок та військову службу" взяттю на військовий облік військовозобов’язаних підлягають:

    • які звільнені з військової служби в запас та не зараховані до військового оперативного резерву;
    • призовники, які пройшли базову загальновійськову підготовку з додержанням умов, передбачених статтею 10-1 цього Закону;
    • які припинили альтернативну (невійськову) службу в разі закінчення строку її проходження або достроково відповідно до Закону України "Про альтернативну (невійськову) службу" та підлягають взяттю на військовий облік військовозобов’язаних;
    • військовозобов’язані, які прибули з інших місцевостей (адміністративно-територіальних одиниць) України або з-за кордону на нове місце проживання;
    • які набули громадянство України і згідно з цим Законом підлягають взяттю на облік військовозобов’язаних;
    • зняті з військового обліку Збройних Сил України, Служби безпеки України, розвідувальних органів України відповідно за рішенням Міністерства оборони України, Служби безпеки України, розвідувальних органів України;
    • які відповідно до статті 18 цього Закону звільнені від направлення для проходження базової військової служби;
    • які досягли 25-річного віку під час перебування на військовому обліку призовників;
    • які звільнені із служби у військовому резерві та не досягли граничного віку перебування в запасі;
    • які старші 25 років і раніше не перебували на військовому обліку;
    • які прибули після відбування покарання з установ виконання покарань;
    • призовники, які отримали спеціальні звання рядового, сержантського, офіцерського (начальницького) складу;
    • жінки з дотриманням умов, передбачених частиною одинадцятою статті 1 цього Закону;
    • які отримали військові звання офіцерського складу після проходження військової підготовки за програмою підготовки офіцерів запасу.

    ОТЖЕ, Вашого сина повинні були ще 11.06.2024 р. визнати придатним до служби в частинах забезпечення та залишити на обліку призовників, а те, що зробили працівники ТЦК - це неналежне виконання посадових обов'язків.

    Питання №1Чи правомірні дії ТЦК що до штрафу, адже дата взяття на облік 11.06.2024р. припадає в період з 18.05.2024 до 16.07.2024

    Дитину не мають притягувати до адміністративної відповідальності з двох причин:

    1. Хлопця взяли на облік 11.06. 2024р., що припадає на терміни оновлення даних.

    2. Згідно ПРИМІТКИ до статті 210 КУпАП - положення статей 210, 210-1 КУпАП не застосовуються у разі можливості отримання держателем Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів персональних даних призовника, військовозобов’язаного, резервіста шляхом електронної інформаційної взаємодії з іншими інформаційно-комунікаційними системами, реєстрами (у тому числі публічними), базами (банками) даних, держателями (розпорядниками, адміністраторами) яких є державні органи.

    Тобто, всі дані дитини повинні були міститись в реєстрах (ДМС, ДРАЦС, ДПС, МВС, реєстрі територіальної громади) і Ви зможете оскаржити штраф за неповідомлення даних .

    3. Крім того, вже є позитивне рішення суду, де вказано, що взагалі ні в кого немає обов’язку оновлювати дані, адже на даний час президент видає укази про продовження мобілізації, а оновити дані потрібно після видачі указу про оголошення мобілізації. - https://reyestr.court.gov.ua/Review/124171619

    Тому, якщо хлопець не отримував повісток по яких не з'явивився – йому не повинні виписати штраф і скоріш за все батька ввели в оману або навмисно здійнюють психологічний тиск, щоб він сплатив кошти.

    Якщо сина захочуть оштрафувати, то повинен відбутися розгляд справи, де він має право надавати пояснення та користуватися послугами правозахисника.

    Відповідно до ст. 268 КУпАП, особа, яка притягається до адміністративної відповідальності, має право: знайомитися з матеріалами справи, давати пояснення, подавати докази, заявляти клопотання; при розгляді справи користуватися юридичною допомогою адвоката, іншого фахівця у галузі права, який за законом має право на надання правової допомоги особисто чи за дорученням юридичної особи; виступати рідною мовою і користуватися послугами перекладача, якщо не володіє мовою, якою ведеться провадження; оскаржити постанову по справі. Справа про адміністративне правопорушення розглядається в присутності особи, яка притягається до адміністративної відповідальності. Під час відсутності цієї особи справу може бути розглянуто лише у випадках, коли є дані про своєчасне її сповіщення про місце і час розгляду справи і якщо від неї не надійшло клопотання про відкладення розгляду справи.

    Розглянувши справу про адміністративне правопорушення, керівник територіального центру комплектування та соціальної підтримки відповідно до статті 283 КУпАП виносить постанову по справі про адміністративне правопорушення (додаток 4) Постанова може бути оскаржена в судовому порядку, визначеному статтями 287-289 КУпАП.

    Цей процес краще не затягувати, адже штраф можна оскаржити протягом 10 днів з моменту вручення постанови про накладення штрафу.

    Питання№2Чи потрібно проходити ВЛК? Якщо так, то повинно бути направлення від ТЦК? Поки направлення немає нам нічого не робити та чекати? Чи особисто ініціювати ВЛК, звернувшись особисто за направленням до ТЦК?

    Якщо син має статус обмежено придатний, то він підлягає повторному медичному огляду до 5 лютого, проте такий статус він отримав НЕПРАВОМІРНО! Адже з 4 травня 2024 року такий статус не застосовується!!!

    ПРОТЕ, самостійного обов'язку йти до ТЦК та проходити ВЛК у сина немає, але якщо його направлять на медичний огляд (наприклад, повісткою), то він буде зобов'язаний його пройти.

    4 травня набув чинності Закон України 3621-IX https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3621-20#Text, згідно якого термін обмежено придатний вже не застосовується.

    Відповідно до Прикінцевих та перехідних положень Закону 3621-IX: Установлено, що громадяни України, які були визнані обмежено придатними до військової служби до набрання чинності цим Законом, ПРОТЯГОМ ДЕВ'ЯТИ МІСЯЦІВ з дня набрання чинності цим Законом підлягають повторному медичному огляду з метою визначення придатності до військової служби.

    Закон має більшу юридичну силу чим постанова КМУ 560, яка у пункті 63 визначає, що на момент дії відстрочки військовозобов'язані не направляються на ВЛК.

    Проте, на даний час підстав для притягнення до адміністративної відповідальності за те, що військовозобов'язаний самостійно не пройшов повторний огляд - немає та не мають права за це накладати штраф, адже згідно законодавства громадянина повинні викликати повісткою та вручити направлення на ВЛК.

    В Законі 3621-IX https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3621-20#Text не вказано, що обмежено придатні зобов'язані явитися до ТЦК самостійно.

    Згідно пункту 69 постанови КМУ 560 На медичний огляд громадяни, які уточнили свої облікові дані, викликаються повісткою.

    Згідно підпункту 2 пункту 1 Правил військового обліку військовозобов'язані повинні прибувати за ВИКЛИКОМ районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, органів СБУ, відповідних підрозділів розвідувальних органів на збірні пункти, призовні дільниці, до територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, органів СБУ, відповідних підрозділів розвідувальних органів у строки, зазначені в отриманих ними документах (мобілізаційних розпорядженнях, повістках, розпорядженнях) районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, органів СБУ, відповідних підрозділів розвідувальних органів для взяття на військовий облік та визначення призначення на особливий період, оформлення військово-облікових документів, проходження медичного огляду, направлення на підготовку з метою здобуття або вдосконалення військово-облікової спеціальності, призову на військову службу або на навчальні (перевірочні) та спеціальні збори військовозобов’язаних та резервістів;

    Отже, у обмежено придатних немає обов'язку самостійно явитися до ТЦК, тому якщо сина не викличуть повісткою на проходження ВЛК, то його не мають права притягнути до адміністративної відповідальності за статтею 210 КУпАП.

    Крім того, згідно роз'яснення Міноборони https://mod.gov.ua/news/obmezheno-pridatni-mayut-p... Якщо особа зі статусом «Обмежено придатний» не пройде повторний огляд до 5 лютого, електронний військово-обліковий документ в Резерв+ залишиться без змін. Проте якщо ТЦК надішле повістку на проходження ВЛК, і військовозобов’язаний не виконає умови цієї повістки – в Резерв+ відобразиться статус «в розшуку».

    Якщо син захоче самостійно пройти медичний огляд, то краще йти до ТЦК поки у нього є право на відстрочку у зв'язку з інвалідністю, адже в такому випадку його не мають права мобілізувати.

    До ТЦК потрібно прибути з військово-обліковим документом, заявою про оформлення відстрочки та документом про інвалідність.

    В будь-якому випадку син не підлягає мобілізації, якщо після ВЛК його визнають придатним, то при неправомірному врученні мобілізаційного розпорядження або повістки на відправку після медогляду - потрібно вимагати Акт відмови та вказати, що він має право на відстрочку, яким йому не дали скористатися. Додатково можна зателефонувати в поліцію, ДБР, Міноборони та повідомити про перевищення службових повноважень працівниками ТЦК.

    З повагою, юрист Дерій В.О.!

    Корнійчук Євген Іванович

    Доброго дня, надаю відповіді на ваші запитання.

    Питання №1Чи правомірні дії ТЦК що до штрафу, адже дата взяття на облік 11.06.2024р. припадає в період з 18.05.2024 до 16.07.2024

    Так чоловік порушив правила військового обліку. Штраф можуть накласти лише у вашій присутності або, якщо вас належним чином повідомлено про дату час розгляду справи.на розгляді справи ви можете надавати заперечення, пояснення і т.д..у цьому випадку керуйтеся приміткою до ст.210 адміністративного кодексу.

    Примітка. Положення статей 210, 210-1 цього Кодексу не застосовуються у разі можливості отримання держателем Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів персональних даних призовника, військовозобов’язаного, резервіста шляхом електронної інформаційної взаємодії з іншими інформаційно-комунікаційними системами, реєстрами (у тому числі публічними), базами (банками) даних, держателями (розпорядниками, адміністраторами) яких є державні органи

    У разі накладення штрафу його можна буде оскаржувати у судовому порядку протягом 10 днів.

    На мою думку всі штрафи за не поновлення даних можно буде з легкістю скасувати у судовому порядку.

    З таких підстав:

    1. Нормою прийнятого закону зазначається , що всі військово'язані повинні оновити свої дані протягом 60 днів з моменту отримання мобілізації. Указом президента оголошення мобілізації було у 2022 році, всі інші укази мають іншу назву а саме "продовження мобілізації" тому це вже різні речі і тут вступаю в силу норма ст. 58 Конституції України. Стаття 58.Закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом'якшують або скасовують відповідальність особи. Ніхто не може відповідати за діяння, які на час їх вчинення не визнавалися законом як правопорушення.
    2. Особа не може бути притягнена до відповідальності, тому що термін 60 днів для оновлення даних вже давно сплив. Штрафи,додаток Резерв, це є пряма маніпуляція свідомістю людини примушення до цивільних відносин, які можно охарактеризувати як шахрайство зі сторони держави.

    Питання№2Чи потрібно проходити ВЛК? Якщо так, то повинно бути направлення від ТЦК? Поки направлення немає нам нічого не робити та чекати? Чи особисто ініціювати ВЛК, звернувшись особисто за направленням до ТЦК

    Питання двояке. По суті ви не повинні самостійно звертайтеся до ТЦК, без отриманої повістки. Але враховуючи нашу правову державу, можна чекати, що хочешь. Накладуть штраф потім бігай його оскаржуй..

    Якщо у додатку дія у вашого сина не має ні якого виконавчого провадження,штрафу ні якого штрафу не має,а це пряма маніпуляція.

    Вирішувати вам, що робити!? АЛЕ скажу так, що в принципі вам нічого не загрожує і по людськи і по законом у разі чого все можна буде оскаржити працівників ТЦК поставити на місце.

    Строки притягнення до відповідальності відповідно за порушення правил військового обліку , встановлено ст.38 адміністративного кодексу

    Адміністративне стягнення за вчинення в особливий період правопорушень, передбачених статтями 210, 210-1 цього Кодексу, може бути накладено протягом трьох місяців з дня його виявлення, але не пізніше одного року з дня його вчинення.

    Якщо штраф не буде накладено протягом року вийде строк притягнення, у такому разі будь який штраф буде не законним.

    Айвазян Юрій Климентійович
    100%

    Доброго дня, Анна!

    Чи правомірні дії ТЦК що до штрафу, адже дата взяття на облік 11.06.2024р. припадає в період з 18.05.2024 до 16.07.2024

    Якщо сина взяли на облік саме 11.06.24 року, та він пройшов ВЛК й отримав новий ВОД, то не про який штраф за неоновлення даних мова йти не може, оскільки оновлення даних, по суті, відбулося протягом періоду, в який вимагалося законом, тобто між 16.05.24 р. та 16.07.24 р.

    Згідно частини 3 статті 22 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію":

    "...військовозобов’язані протягом 60 днів з дня набрання чинності указом Президента України про оголошення мобілізації, затвердженим Верховною Радою України, зобов’язані уточнити свої облікові дані через центри надання адміністративних послуг або електронний кабінет призовника, військовозобов’язаного, резервіста, або у територіальному центрі комплектування та соціальної підтримки за місцем свого перебування або знаходження.".

    Як раз ця вимога згаданого закону була сином виконана.

    Отже батьку залишається з'ясувати в ТЦК, чи дійсно існує постанова про притягнення сина до адміністративної відповідальності. Якщо так, то на якій підставі це було зроблено і чому ТЦК не поставив про це до відома військовозобов'язаного.

    Далі постанову ТЦК треба оскаржувати. Для успішного оскарження постанови ТЦК про притягнення до адміністративної відповідальності треба знати наступне:

    Існують три основні причини скасування штрафів:

    • недотримання ТЦК процедури накладення штрафу;
    • відсутність переконливих доказів вчинення порушень громадянами;
    • штрафи накладаються за період, коли нові норми ще не набули чинності, що є підставою для їх скасування.

    Згідно зі ст. 235 КУпАП, категорію справ про адміністративні правопорушення уповноважені розглядати безпосередньо ТЦК та СП — за результатом розгляду справи вони складають Постанову про накладення адміністративного стягнення.

    Приводи для оскарження штрафу

    1. Неналежне повідомлення з боку ТЦК та СП. Тобто, якщо людині не вручили повістку про явку до ТЦК та СП або вручили з порушенням встановлених термінів або обвинувачують в тому, чого людина не робила..
    2. Неправильне оформлення штрафу. У штрафі не вказано причину його накладення, не роз’яснено порядок його оскарження, наприклад, є помилка в персональних даних і т.п.
    3. Незаконне проведення засідання комісії ТЦК та СП. Комісія, яка ухвалила рішення про накладення штрафу, не мала на це повноважень або порушила порядок проведення засідання.

    Штраф накладено незаконно, якщо:

    • Особа не підлягає військовому обліку: у людини є законні підстави для звільнення від військового обліку (вік, стан здоров’я, сімейні обставини тощо), але ТЦК та СП не врахувало їх.
    • Існують поважні причини для неявки до ТЦК та СП: людина перебуває на лікуванні, у відрядженні, виконує інші важливі обов’язки, про що може надати документальні підтвердження.
    • Співробітники ТЦК припустилися помилки: у військовому квитку або інших документах людини міститься помилкова інформація, яка стала причиною накладення штрафу.
    • Неналежні дії ТЦК та СП: шантаж та погрози – працівники ТЦК та СП чинили тиск, погрожували або вимагали хабарів.
    • Випадки дискримінації, тобто штраф було накладено через расу, релігію, політичні переконання та принципи.
    • Незаконне вилучення документів: працівники ТЦК та СП вилучили документи без законних підстав.

    Дізнатись про те, що на особу накладено штраф ТЦК та СП, можна з трьох джерел:

    Насамперед потрібно отримати копію постанови про накладення адміністративного штрафу. В Єдиному державному реєстрі виконавчих проваджень завжди зазначається орган, який здійснює примусове стягнення. Зазвичай це відділ державної виконавчої служби або приватний виконавець за місцем реєстрації боржника.

    Щоб оскаржити постанову, потрібно мати як її чіткі реквізити (дату ухвалення, орган який ухвалив, за якою саме статтею накладено стягнення), так і розуміти підстави накладення штрафу. Без знання вищезгаданих моментів оскарження постанови не можливе!

    Оскарження такої постанови відбувається в наступному порядку:

    1. Зверніться до районного чи міського суду за місцем реєстрації особи або за місцеперебуванням ТЦК з адміністративним позовом. Цей позов треба подати протягом 10 днів із дня винесення постанови. А якщо так сталося, що про винесення постанови ви дізналися запізно і вже не встигаєте дотриматися десятиденного строку на скарження, то разом із позовом слід подати заяву про поновлення строку на оскарження.

    Якщо у вас немає аргументів для оскарження постанови ТЦК про накладення штрафу, то скористайтеся залізним аргументом про порушення ваших прав у зв’язку з неповідомленням вам про дату, час і місце розгляду справи.

    Суди досить критично реагують на порушення процедури повідомлення і скасовують постанови про накладення штрафів навіть в тих випадках, коли особа фактично винна у вчиненні правопорушення. Тобто у випадках, коли ТЦК забуває повідомити особу про час і місце розгляду справи, суди практично завжди стають на бік скаржників та скасовують протиправні постанови.Термін оскарження постанови становить 10 днів з моменту її винесення.

    • Далі в межах строку для оскарження необхідно підготувати позовну заяву про скасування відповідної постанови про накладення штрафу та подати її до районного, районного у місті, міського чи міськрайонного суду за місцем знаходження ТЦК та СП.За подання позовної заяви про оскарження постанови по справі про адміністративне правопорушення сплачується судовий збір у розмірі 0,2 розміру прожиткового мінімуму.
    • Після подання позовної заяви до відповідного суду її приймуть до розгляду, а постанову про накладення штрафу можуть скасувати, тож сплачувати штраф не доведеться.

    Відповідно до статті 61 Конституції України, ніхто не може бути двічі притягнений до юридичної відповідальності одного виду за одне й те саме правопорушення. Якщо вас притягнули до адміністративної відповідальності за неявку по повістці, вдруге не мають права накладати штраф за неявку по тій самі повістці. Проте в реаліях сьогодення ТЦК можуть надіслати іншу повістку, і неявка по ній є підставою для притягнення до адміністративної відповідальності у вигляді штрафу.

    Як було зазначено вище, постанова ТЦК та СП у справі про адміністративне правопорушення набирає законної сили після закінчення строку оскарження цієї постанови , який складає 10 днів з дня винесення постанови. Ще раз наголошуємо: з дня винесення постанови, а не з дня отримання копії порушником!

    Якщо постанова отримана в рамках десятиденного терміну від дня винесення, то звертайтесь до суду якнайшвидше! У разі, коли постанова отримана за межами десятиденного терміну, навіть на стадії виконавчого провадження, то в разі пропуску зазначеного строку з поважних причин цей строк за заявою особи, щодо якої винесено постанову, може бути поновлено судом. Але для цього необхідно подати окрему заяву про поновлення строку на оскарження в якій зазначити причини поважності пропуску строку. Така заява подається разом з позовною заявою. Якщо в цей час ви були у відрядженні, або хворів хтось із членів родини, прикладіть відповідний підтверджуючий документ до заяви обов’язково!

    Суди зазвичай стоять на тій позиції, що навіть наявні в матеріалах адміністративної справи відомості, а саме роздруківка текстового повідомлення, яке ТЦК та СП направило на мобільний номер військовозобов’язаного, не дають суду обґрунтованих підстав для встановлення факту належного повідомлення громадянина про місце і час розгляду справи у встановлений процесуальний спосіб.

    Ось приклади успішного оскарження постанов ТЦК у свіжій судовій практиці:

    1 . Постанова Шостого апеляційного адміністративного суду по справі № 754/9026/24 від 24 вересня 2024 року:

    2 . Рішення Ленінського районного суду міста Миколаєва по справі № 489/4119/24 від 13 червня 2024 року

    3 . Рішення Ямпільського районного суду Вінницької області по справі № 153/989/24 від 19.07.2024.

    Чи потрібно проходити ВЛК? Якщо так, то повинно бути направлення від ТЦК? Поки направлення немає нам нічого не робити та чекати? Чи особисто ініціювати ВЛК, звернувшись особисто за направленням до ТЦК?

    Якщо при проходження останнього ВЛК син був визнаний обмежено придатним, то згідно Закону України № 3621-IX, який вніс зміни до деяких законів щодо забезпечення прав військовослужбовців та поліцейських на соціальний захист, він підлягає повторному медичному огляду до 4 лютого 2025 року. Процедура медичного огляду визначена через територіальні центри комплектування та соціальної підтримки, де військовозобов’язані повинні звернутися для проходження військово-лікарської комісії.

    Не так давно тривала дискусія щодо обов'язку явки такої категорії чоловіків до ТЦК для проходження ВЛК виключно по повістці. На мою думку, як завжди, питання було вирішено на користь ТЦК. Тобто, якщо військовозобов'язаний чи призовник не з'явиться до ТЦК самостійно, не чекаючи повістку, та не пройде огляд або не виконає умови згаданого Закону, він може бути притягнутий до адміністративної відповідальності за статтею 210-! КУпАП й занесений до бази даних МВС у розшук. Як також ця інформація з'явиться в електронному військово-обліковому документі в мобільному застосунку Резерв+. Це може ускладнити життя Вашого сину у разі зупинки патрулем, при перевірці на блок постах тощо.

    В результаті огляду замість попереднього статусу "обмежено придатний" можуть бути надані нові категорії, серед яких:

    • Непридатні до військової служби з виключенням з військового обліку.
    • Непридатні до військової служби з переоглядом (через 6 місяців або 6−12 місяців).
    • Тимчасово непридатні (потребують лікування або відпустки для лікування, звільнення від виконання службових обов'язків).
    • Придатні лише до служби в окремих військових підрозділах (військові частини забезпечення, ТЦК та СП, вищі військові навчальні заклади, медичні підрозділи, підрозділи логістики, зв'язку, оперативного забезпечення та охорони).
    • Придатні до військової служби без обмежень.

    Отже, на питання йти чи не йти до ТЦК самостійно, не чекаючи повістку на проходження ВЛК, відповідаю: ОДНОЗНАЧНО ЙТИ!

    Тим більше, що у сина, як у особи яка має відстрочку у зв'язку з інвалідністю, абсолютно немає ніяких підстав для побоювань щодо гіпотетичної мобілізації.

    З повагою, адвокат Айвазян.

    Карпенко Андрій Володимирович

    Вітаю!

    1.

    ВЗЯТТЯ НА ВІЙСЬКОВИЙ ОБЛІК 11.06.2024 РОКУ, Є ОДНОЗНАЧНО ПІДТВЕРДЖЕННЯМ ТОГО, ЩО ОСОБА ВЧАСНО ОНОВИЛА ДАНІ.

    В РАЗІ НАКЛАДАННЯ ШТРАФУ ЗВЕРТАЙТЕСЬ ДО СУДУ ЗА ЗАХИСТОМ СВОЇХ ПРАВ.

    2.

    П. 2 Прикінцевих та перехідних положень Закону України від 21.03.2024 № 3621-IX «Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення прав військовослужбовців та поліцейських на соціальний захист» (далі – Закон 3621) встановлено, що громадяни України, які були визнані обмежено придатними до військової служби до набрання чинності цим Законом, протягом дев’яти місяців з дня набрання чинності цим Законом підлягають повторному медогляду з метою визначення придатності до військової служби.

    Закон набрав чинності 04.05.2024. Отже, до 04.02.2025 усі військовозобов’язані, які були визнані обмежено придатними, повинні пройти військово-лікарську комісію.

    Згідно з підпунктами 2 та 4 п. 1 Правил військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів (додаток 2 до Порядку, затвердженого постановою КМУ від 30.12.2022 № 1487) військовозобов’язаний повинен:

    • прибувати для проходження медичного огляду за викликом територіального центру комплектування та соціальної підтримки (далі – ТЦК) у строки, зазначені в мобілізаційних розпорядженнях, повістках або інших офіційних документах;
    • проходити медичний огляд «…» згідно з рішеннями комісій з питань взяття на військовий облік, направлення для проходження «…» військово-лікарських комісій районних (міських) ТЦК.

    Направлення на ВЛК від ТЦК:

    Перш ніж я ознайомлю Вас з офіційною позицією Міноборони, пропоную запам’ятати словосполучення: «прибувати для проходження ВЛК за викликом ТЦК» та «проходити ВЛК згідно з направленням ТЦК».

    Отже, ТЦК повинен викликати та направити.

    Аналіз вищезазначених норм свідчить про те, що ініціатором направлення на ВЛК повинен бути ТЦК. І незважаючи на обов’язок, визначений законом № 3621, ТЦК повинен викликати та направити на ВЛК військовозобов’язаних, які мають статус обмежено придатних.

    Позиція ТЦК:

    Оскільки ми розуміли, що ТЦК, який має повноваження накладати штрафи, може інакше трактувати обов’язки обмежено придатних військовозобов’язаних, тому зробили офіційний запит до Міноборони.

    Ми запитали:

    1. Який порядок направлення на ВЛК обмежено придатних?
    2. Чи повинні особи, які не досягли 25 років, але мають статус обмежено придатних, проходити ВЛК до 04.02.2025?

    Наше запитання було передане до Київського міського ТЦК та СП. У підсумку отримали такі відповіді на нього:

    1. Для направлення на ВЛК слід з’явитися до ТЦК.
    2. Законом не визначені окремі категорії громадян, які були визначені обмежено придатними та підлягають повторному медичному огляду.

    https://kadroland.com/news/3423-nove-rozyasnennya-...

    І хоча я не поділяю позицію ТЦК щодо того, що саме військовозобов’язаний повинен ініціювати проходження ВЛК, розумію, що перспектива суперечок із цим органом навряд чи здається вам привабливою. Тим часом до завершення строку для проходження ВЛК залишається зовсім небагато часу. Тож не зволікайте з прийняттям рішення - звертайтесь до ТЦК із заявою про проходження ВЛК.

    ___

    Чи настане відповідальність за непроходження ВЛК залежить від того, чи була отримана повістка / наказ про оповіщення від роботодавця.

    Якщо такої повістки / наказу не було, то відповідальності за неявку для проходження ВЛК бути не повинно, адже у військовозобов’язаного немає обов’язку ініціювати проходження військово-лікарської комісії.

    Пояснення ґрунтується на Правилах військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів (додаток 2 до Порядку, затвердженого постановою КМУ від 30.12.2022 №1487).

    Отже, призовники, військовозобов’язані та резервісти повинні:

    1. прибувати за викликом районних (міських) ТЦК та СП «...» у строки, зазначені в отриманих ними документах (мобілізаційних розпорядженнях, повістках, розпорядженнях) районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, «...» для проходження медичного огляду ...;
    2. проходити медичний огляд та лікування в закладах охорони здоров’я згідно з рішеннями комісій з питань взяття на військовий облік, направлення для проходження базової військової служби або ВЛК районних (міських) ТЦК та СП...

    Тобто, саме ТЦК повинен направити військовозобов’язаного на ВЛК.

    Висновки:

    1. Військовозобов’язані, які мають статус обмежено придатних, повинні пройти ВЛК до 5 лютого 2025 року.
    2. Якщо ТЦК не направляв військовозобов’язаного на ВЛК, то відповідальності за непроходження ВЛК до 05.02.2025 не повинно бути.
    3. У разі неявки за повісткою для проходження ВЛК може бути накладений штраф від 17 000 до 25 500 грн.

    ---

    ОСЬ ОФІЦІЙНА ПОЗИЦІЯ ВІЙСЬКОВОГО КЕРІВНИЦТВА КРАЇНИ:

    https://mod.gov.ua/news/obmezheno-pridatni-mayut-p...

    https://censor.net/ua/news/3530857/venislavskyyi-o...

    https://censor.net/ua/news/3531213/yak-proyity-vlk...

    Турчин Ярослав Олексійович

    ДОБРОГО ДНЯ, АННА!

    ПИТАННЯ № 1. Позиція ТЦК однозначно неправомірна, бо особа звернулася в ТЦК в період уточнення / оновлення даних, а тому ТЦК мав це зробити сам. Якщо ТЦК не знає свої обов"язки чи неналежно їх виконує - це не проблема військовозобов"язаного.

    Однак, ТЦК вважають себе царями й богами... тому довеси їм щось без звернення до суду - скоріш за все не вдасться.

    Взагалі дуже цікава позиція ТЦК по повідомленню за штрафи через батька... Це чимсь передбачено, що дрослі люди мають через батька дізнаватися. що у них штраф? А як же належна процедура розгляду справи про адміністративне правопорушення?

    Батьки не представляють інтереси та не несуть відповдіальність за своїх дітей після досягнення ними повноліття, тобто 18 років.

    Відверто - це просто здирництво з боку ТЦК. Раніше лише патрульна поліція вигадувала порушення, щоб заробити гроші. Тепер ще один бюджетонаповнюючий орган з"явився.

    При цьому зазначаю те, що неодноразово вказували суди України у своїх рішеннях. Наявність штрафу - не перешкоджає оформленню / продовженню відстрочки від мобілізації, якщо у особи наявні підстави для відстрочки, визначені законом і така особа звернулася із відповідною заявою, форма якої встановлена постановою КМУ № 560.

    ПИТАННЯ № 2. Закон не встановлює ОБОВ"ЯЗКУ військовозобов"язаного змінити свій статус обмежено придатного. Тим більше ніякої зміни немає фактично. Це все фікція. Просто перейменували обмежено придатний на придатний до служби в ТЦК, охороні, тилових підрозділах та ін. Від перестановки слів - сенс не змінювався, однак це зробили умисно, щоб перекомісувати фактично непридатних до служби, але тих, хто раніше не міг заплатити військкоматам - на придатних.

    Отже, Вам треба чекати повістку від ТЦК. Інакше навіть людина з відстрочкою може потрапити до навчальної частини ЗСУ і через 2-3 місяці бути вже на фронті. А потім втомитесь разом з адвокатами оскаржувати свою мобілізацію в судах.

    На моє переконання взагалі Закон не підлягає реалізації, бо Уряд не прийняв нормативно-правову базу для його реалізації. При цьому тлумачити загальні норми як такі, що дають змогу його реалізувати - це значна натяжка та фактично порушення статті 19 Конституції України щодо діяльності посадових осіб в порядку, в межах повноважень та У СПОСІБ, що прямо передбачені законом. А тому чинною є норма Постанови КМУ № 560 від 16.05.2024 р. щодо того, що особи з відстрочкою медичні огляди не проходять та на ВЛК не направляються.

    Процитую сам Закон України від 21 березня 2024 року № 3621-IX "Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення прав військовослужбовців та поліцейських на соціальний захист".

    II. Прикінцеві та перехідні положення

    1. Цей Закон набирає чинності через один місяць з дня, наступного за днем його опублікування.

    2. Установити, що громадяни України, які були визнані обмежено придатними до військової служби до набрання чинності цим Законом, протягом дев’яти місяців з дня набрання чинності цим Законом підлягають повторному медичному огляду з метою визначення придатності до військової служби.

    3. Кабінету Міністрів України протягом трьох місяців з дня набрання чинності цим Законом забезпечити:

    • прийняття нормативно-правових актів, необхідних для реалізації цього Закону;
    • приведення своїх нормативно-правових актів у відповідність із цим Законом;
    • приведення міністерствами та іншими центральними органами виконавчої влади їх нормативно-правових актів у відповідність із цим Законом.

    Де є хоч один урядовий нормативно-правовий акт, який регламентує переогляд обмежено придатних? - ЙОГО НЕМАЄ. Тому правильно роблять ті ТЦК, які ігнорують цей закон, який не породжує правових наслідків.

    Так само в законі не написано, що громадянин ЗОБОВ"ЯЗАНИЙ як це з уточненням / оновленням даних.

    Використано нормативно-лінгвістичну форму регулювання - "ПІДЛЯГАЄ".

    Ця форма не дає змоги стверджувати, що у людини є ОБОВ"ЯЗОК самостійно це робити.

    Дійсно потрібна повістка ТЦК хоча б. А взагалі необхіднйи встановлений Урядом ПОРЯДОК повторного медичного огляду з метою визначення придатності до в/с.

    ТЦК як державний орган військового управління сфери підпорядкування ЗСУ та Міністерства оборони - має як і інші державні органи діяти на підставі, в межах повноважень та У СПОСІБ, які визначені Конституцією і законодавством України (ст. 19 Конституції, яка має пряму дію).

    Законодавством не визначено СПОСОБУ реалізації пункту 2 Розділу ІІ "Прикінцеві і перехідні положення" Закону від 21 березня 2024 року № 3621-IX.

    ТЦК та й навіть Міністерство оборони не є органом, компетентним самостійно визначати на підставі закону такий спосіб його реалізації. Бо ж законом чітко покладено цю функцію на Кабінет Міністрів України як колегіальний орган виконавчої влади.

    Хай подають до суду на Міністра оборони і загалом Уряд, який допустив бездіяльність. Покладати на громадян тягар негативних наслідків бездіяльності Уряду України - ТЦК не має права.

    ОТЖЕ, Виходячи з наведеного - моя позиція однозначна. Закон, який передбачає переогляд обмежено придатних не може бути реалізований, адже Уряд ухилився від реалізації вимог Закону щодо прийняття нормативно-правових актів, необхідних для реалізації цього Закону.

    В іншому - без повістки Ви не маєте обов"язку актуалізувати свій статус в частині придатності до військової служби, адже існує пряма норма Постанови КМУ № 560, якою заборонено проводити медичний огляд щодо осіб, які мають відстрочку.

    ТЦК може зажадати від Вас пройти ВЛК, щоб Вас ошукати та мобілізувати. Якщо Вам паперовий ВОД не треба на роботі та в інших організаціях, то електронного ВОД з Резерв+ або ДІЇ - цілком достатньо.

    https://diia.gov.ua/services/vijskovo-oblikovij-do...

    https://reserveplus.mod.gov.ua/

    АНАЛОГІЧНОЇ ДУМКИ ДОТРИМУЮТЬСЯ КОЛЕГИ З РЕСУРСУ Протокол.UA.

    Відповідний матеріал можете почитати з апосиланням:

    https://protocol.ua/ua/povtorne_vlk_vidstrochka_dl...

    https://protocol.ua/ua/vlk_ogranichenno_prigodnim_...

    Однак хто такі юристи у порівнянні з світочами юридичної науки, які працюють в Міноборони.

    Звісно ж, що Міністерство вважає по-іншому.Ось можете почитати і їх позицію

    https://mod.gov.ua/news/obmezheno-pridatni-mayut-p...

    Звісно що вона брехлива, а Міноборони не наділений по Конституції і закону правом і повноваженням офіційно тлумачити законодавство, однак робить це і фактично тисне своїми незаконними інструкціями і на ТЦК та інших посадових осіб сфери управління ЗСУ.

    Однак навіть у цьому невідомо ким розміщеному роз"ясненні без підпису - чітко зазначено, що потрібна повістка.

    Звісно там йде розвішування локшини далі, що якщо повістка не прийшла, то треба бігти в ТЦК, але це суперечить ч. 1 ст. 19 Конституції, адже людина не зобов"язана робити те, що прямо не передбачено законом.

    Тож вирішувати Вам звісно. По закону обов"язку немає. По практиці ТЦК може бути інший підхід.

    Відстрочка позбавляє обов"язку проходити ВЛК кожен рік. Сперечатися з Урядом України ТЦК, Генштаб та Міноборони не мають права. Якщо їм не подобається - хай позиваються до суду на Кабмін. Я б поспостерігав за таким судовим процесом.

    Однак, навіть сам ТЦК у своєму роз"яснені, яке викладене невідомо ким, адже немає ні посадової особи зазначеної, ні підпису із зазначенням посади... вказує, що ВЛК можливе лише за направленням ТЦК, яке може бути видане лише після направлення повістки.

    "На даному етапі, проходження військово-лікарської експертизи можливе лише за направленням, виданим ТЦК. Для видачі направлення ТЦК має викликати військовозобов’язаного повісткою. Якщо повістки не було, то військовозобов'язаний може особисто звернутися до ТЦК для отримання направлення на ВЛК.".

    Однак вводять в оману, що якщо повістки не буде, треба з"явитися. Фактично за рахунок брехні в інтернеті, Міноборони вирішує проблему нездатності своїх підлеглих якісно та своєчасно виконувати свої обов"язки. Але це зовсім не значить, що громадяни мають окрім волонтерської та іншої підтримки держави - ще й виконувати за державу взагалі всю їх роботу, бо вони бачте не вміють і не хочуть...

    Додатково нагадую, що відстрочку треба продовжувати кожні 3 місяці продовження воєнного стану, інакше у ТЦК буде привід зняти з Вас відстрочку.

    Продовжувати відстрочку окремим категоріям громадян можна через Резерв+.

    З 9 листопада 2024 року у застосунку "Резерв+" можна оформити відстрочку від мобілізації онлайн.

    Можливість отримати онлайн-відстрочки надали:

    • людям з інвалідністю, які мають актуальне пенсійне посвідчення по інвалідності;
    • студентам, аспірантам та докторантам, які здобувають освіту у послідовному порядку. Наприклад, після бакалавра здобувають ступінь магістра. Або ж після магістра навчаються на аспірантурі.

    20 листопада у "Резерв+" запрацювала можливість оформити відстрочку від мобілізації для багатодітних батьків, а саме сімей, що мають троє неповнолітніх дітей у спільному шлюбі.

    Призов на військову службу під час мобілізації почався на підставі Указу президента України “Про загальну мобілізацію” № 69/2022 від 24.02.2022 строком на 90 днів та продовжується на підставі низки наступних Указів Президента щодо продовження строку проведення загальної мобілізації на 90 діб.

    Наразі загальна мобілізація продовжена до 07 лютого 2025 року.

    Право на відстрочку встановлено Законом, та не залежить від волі будь - яких окремих представників владних повноважень. Також Законом передбачено, що особи, яки мають таке право, можуть бути мобілізовані на добровільних засадах.

    Враховуючи, що засади з мобілізації проводяться ТЦК та СП, а мобілізація - загальна, логічним є те, що особи, які не мають бажання бути призваними на військову службу, повинні заявити про своє право на відстрочку до ТЦК та СП.

    Законодавча норма у Постанові КМУ № 560 виписана таким чином, що кожного разу під час визначення строку загальної мобілізації шляхом її продовження на 90 діб необхідно заявляти про своє право скористатися правом на відстрочку протягом такого періоду.

    Виключення становлять строки відстрочки за бронюванням, які визначає Мінекономіки та які або прив'язані до строків контрактів, або визначаються до 12 місяців для критично важливих підприємств. Бронювання посадовців в органах державної влади та ОМС також триває до 90 днів як і для всіх інших військовозобовязаних громадян.

    Достроково дія відстрочки також може припинитися. Наприклад, у багатодітного батька одна дитина досягла 18-річчя, або померла особа за якою здійснюється догляд або встановлена опіка, або при переогляду стану здоров'я людини з інвалідністю група була змінена з ІІ на ІІІ, або взагалі не підтверджена, або студента відрахували з навчального закладу тощо.

    За інформацією заступниці міністра оборони Катерини Чорногоренко продовжити студентам раніше оформлену відстрочку, термін дії якої спливає 08.02.2025 у додатку Резерв+ буде можливо тільки після того, як термін її дії спливє.

    Наступними в черзі для оформлення (продовження) відстрочки через Резерв+ є багатодітні батьки, що мають від 3 неповнолітніх дітей в одному шлюбі та люди з інвалідністю, які мають актуальне пенсійне посвідчення.

    Всім іншим категоріям військовозобов'язаних, що мають право на відстрочку, потрібно кожні три місяця звертатися з заявою про оформлення або продовження дії відстрочки, а ТЦК та СП - здійснювати збір та обробку таких заяв в ручному режимі, фактично “ходячи по колу”.

    Таким чином, якщо ви вже маєте оформлену відстрочку з терміном дії до 08.02.2025, Вам знов необхідно звернутися до ТЦК та СП з відповідною заявою для її дії у наступний період, до 09.05.2025.

    У Постанові КМУ № 560 визначено, що для продовження строку дії відстрочки військовозобов'язаний з виданням Указу Президента України про продовження строку проведення мобілізації подає (надсилає) на розгляд комісії заяву у паперовій або електронній формі, зокрема, у разі технічної реалізації засобами електронного кабінету призовника, військовозобов'язаного, резервіста.

    ТОБТО, якщо штраф не переданий на виконання до виконавчої служби і на Вашому синові не зав"язані критичні для сім"ї майнові права (нерухомість, автомобілі), банківські рахунки, вклади (депозити тощо), то не рекомендував би зараз пересікатися з ТЦК, адже можете потрапити під тотальну мобілізацію будь-кого, аби лише самих ТЦКшників не відправили на нуль. Зараз вони схильні порушувати закон ще сильніше, ніж до цього. Домогтися правди в судах можна просто не встигнути, якщо силою заберуть в армію.

    Хай щастить!

    З повагою та розумінням, юрист Ярослав Турчин

    Богун Сергій Павлович

    Доброго дня.

    1. Згідно з пункту 2 розділу II "Прикінцеві та перехідні положення" Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань проходження військової служби, мобілізації та військового обліку» від 11 квітня 2024 року № 3633-IX громадяни України, які перебувають на військовому обліку, зобов’язані протягом 60 днів з дня набрання чинності цим Законом уточнити адресу проживання, номери засобів зв’язку, адреси електронної пошти (за наявності електронної пошти) та інші персональні дані:

    - у разі перебування на території України - шляхом прибуття самостійно до територіального центру комплектування та соціальної підтримки за місцем перебування на військовому обліку чи за своїм місцем проживання, або до центру надання адміністративних послуг, або через електронний кабінет призовника, військовозобов’язаного, резервіста (за наявності).

    Як наслідок чоловік зобов'язаний був оновити облікові дані.

    Відповідальність за Порушення призовниками, військовозобов’язаними, резервістами правил військового обліку визначена ст. 210 КУпАП:

    «Стаття 210. Порушення призовниками, військовозобов’язаними, резервістами правил військового обліку

    Порушення призовниками, військовозобов’язаними, резервістами правил військового обліку -

    тягне за собою накладення штрафу від двохсот до трьохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

    Повторне протягом року вчинення порушення, передбаченого частиною першою цієї статті, за яке особу вже було піддано адміністративному стягненню, -

    тягне за собою накладення штрафу від трьохсот до п’ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

    Вчинення дій, передбачених частиною першою цієї статті, в особливий період -

    тягне за собою накладення штрафу від однієї тисячі до однієї тисячі п’ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

    2. Згідно пункту 2 розділу II "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення прав військовослужбовців та поліцейських на соціальний захист» від 21 березня 2024 року № 3621-IX Громадяни України, які були визнані обмежено придатними до військової служби до набрання чинності цим Законом, протягом дев’яти місяців з дня набрання чинності цим Законом підлягають повторному медичному огляду з метою визначення придатності до військової служби.

    Медичний огляд військовозобов’язаних проводиться за рішенням керівників ТЦК та СП ВЛК ТЦК та СП на збірних пунктах районних (міських) ТЦК та СП або за місцем провадження медичної практики у закладах охорони здоров’я комунальної або державної форми власності лікарями, які включаються до складу ВЛК ТЦК та СП.

    Отже, у разі отримання направлення Вам необхідно буде пройти ВЛК.

    Наявність відстрочки не звільняє Вас від обов'язку в його проходженні.

    Зверніть увагу, що згідно з Порядком проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період військовозобов’язані, які звернулися до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки (Центрального управління або регіональних органів СБУ чи відповідного підрозділу розвідувальних органів) із заявою про надання відстрочки, до прийняття рішення відповідною комісією не направляються для проходження медичного огляду для визначення придатності до військової служби, крім тих, що були раніше визнані обмежено придатними або тимчасово непридатними до військової служби за станом здоров’я на строк від шести до 12 місяців відповідно до висновку військово-лікарської комісії, у разі закінчення строку дії довідки (постанови) військово-лікарської комісії.


Схожі питання


Кодекси Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України