Задайте питання юристу

895 юристів готові відповісти зараз

Відповідь за ~15 хвилин

Задати питання на сайті

Армія і мобілізація, 06 лютого 2025, питання №126806 1000₴

Подання заяви у разі незгоди з рішенням ВЛК

Шановні юристи, відповідно до абзацу другого пункту 72 Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період, затвердженого постановою КМУ від 16.05.2024 N 560, у разі незгоди громадянина з рішенням військово-лікарської комісії при районному (міському) територіальному центрі комплектування та соціальної підтримки на підставі його заяви громадянин направляється для проходження військово-лікарської комісії при обласному (Київському та Севастопольському міському) територіальному центрі комплектування та соціальної підтримки. Аналогічна норма міститься також і в пункті 3.3 розділу 3 наказу Міноборони від 14.08.2008 N 402. У зв'язку з цим, прошу висловити ваше бачення, який порядок подання такої заяви громадянином, зокрема, в який момент така заява має бути подана? І чи може така заява бути подана вже через певний час після отримання в ТЦК довідки ВЛК громадянином?

Відповіді юристів (7)

    Кирда Вячеслав Володимирович
    14%

    Вітаю Вас, Ярославе!

    прошу висловити ваше бачення, який порядок подання такої заяви громадянином, зокрема, в який момент така заява має бути подана? І чи може така заява бути подана вже через певний час після отримання в ТЦК довідки ВЛК громадянином?

    По-перше, скаргу на рішення ВЛК громадянин має право подати в рамках місячного строку з дня отримання рішення. Рішенням завжди є копія довідки ВЛК, яку мають надавати військовозобов'язаному. Подавати заяву (скаргу) після спливу даного строку вважаю недоречно. Тому особа має 1 місяць.

    По-друге, таким порядком оскарження рішення ВЛК законодавці суттєво заплутали громадян і явно обмежили взагалі будь-яке оскарження. Дивно брати направлення на обласну ВЛК у того ТЦК, з рішенням ВЛК якого особа не згодна. Але мушу констатувати, що саме такий порядок зараз застосовується на практиці.

    Якщо Ви не згодні з рішенням ВЛК, рекомендую одразу після отримання довідки ВЛК або в найближчі дні звертатися до ТЦК із заявою (скаргою) щодо незгоди.

    По-третє, інший варіант - після отримання довідки ВЛК все таки звернутися напряму до обласної ВЛК, можливо вони направлять на комісію без участі районного (міського) ВЛК.

    З повагою!

    Дерій Владислав Олегович
    14%

    Доброго дня, Ярославе!

    Чи маєте Ви підстави для відстрочки?

    У зв'язку з цим, прошу висловити ваше бачення, який порядок подання такої заяви громадянином, зокрема, в який момент така заява має бути подана?

    Після отримання копії ВЛК на руки - Ви можете відразу або протягом 1 місяця подати керівнику ТЦК заяву про незгоду з рішенням ВЛК та направленням Вас на медичний огляд до обласної ВЛК.

    Обов'язково зареєструйте заяву - для цього її необхідно подати в 2-х екземлярах. На другому екземлярі керівник ТЦК має проставити відмітку про те, що він отримав від Вас заяву: печатку/підпис та дату прийому. Ви цей екземляр маєте залишити в себе, як доказ подачі заяви про направлення на медичний переогляд.

    Якщо з самого початку заяву не реєструють - тоді відправляйте документи поштою цінним листом з описом вкладеного. Зберігайте квитанцію та опис вкладеного.

    І чи може така заява бути подана вже через певний час після отримання в ТЦК довідки ВЛК громадянином?

    Чітких термінів подачі такої заяви немає. Проте, краще це зробити протягом 1 місяця з дати вручення довідки ВЛК, а якщо у Вас немає підстав для відстрочки, то заяву потрібно подавати відразу, щоб Вас не мобілізували.

    Вимоги до звернення громадян, їх права, порядок та строки розгляду пропозицій, заяв та скарг, а також обов’язки керівника ТЦК щодо розгляду звернень регулюються Законом України «Про звернення громадян»

    Згідно статті 17 ЗУ «Про звернення громадян»

    Скарга на рішення, що оскаржувалось, може бути подана до органу або посадовій особі вищого рівня протягом одного року з моменту його прийняття, але не пізніше одного місяця з часу ознайомлення громадянина з прийнятим рішенням. Скарги, подані з порушенням зазначеного терміну, не розглядаються.

    Пропущений з поважної причини термін може бути поновлений органом чи посадовою особою, що розглядає скаргу.

    Рішення вищого державного органу, який розглядав скаргу, в разі незгоди з ним громадянина може бути оскаржено до суду в термін, передбачений законодавством України.

    З повагою, юрист Дерій В.О.!

    Корнійчук Євген Іванович
    14%

    Доброго дня, така заява може бути подана , як одразу так і після певного часу, якщо вас ще не мобілізували. Одразу ви могли підписати рішення влк з позначкою, що ви не погоджуєтесь і одразу написати на повторний огляд. Якщо ви не зробили цього одразу, ви маєте право оскаржити ВЛК у центральній влк або у судовому порядку.

    Загальна інформація

    Військово-лікарська експертиза визначає придатність за станом здоров'я до військової служби призовників, військовослужбовців та військовозобов'язаних, установлює причинний зв'язок захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтв) та визначає необхідність і умови застосування медико-соціальної реабілітації та допомоги військовослужбовцям (п. 1.1. Положення).Військово-лікарська експертиза - це:

    • медичний огляд допризовників, призовників; військовослужбовців та членів їхніх сімей (крім членів сімей військовослужбовців строкової військової служби); військовозобов'язаних, офіцерів запасу, які призиваються на військову службу за призовом осіб офіцерського складу, резервістів (кандидатів у резервісти); громадян, які приймаються на військову службу за контрактом; кандидатів на навчання у вищих військово-навчальних закладах та військових навчальних підрозділах вищих навчальних закладів Міністерства оборони України, учнів військових ліцеїв; колишніх військовослужбовців; працівників Збройних Сил України, які працюють у шкідливих та небезпечних умовах праці та залучаються до роботи з джерелами іонізуючого випромінювання, компонентами ракетного палива, джерелами електромагнітних полів, лазерного випромінювання, мікроорганізмами I-II груп патогенності, особливо небезпечними інфекційними хворобами; працівників допоміжного флоту Військово-Морських Сил Збройних Сил України;
    • визначення ступеня придатності до військової служби, навчання у ВВНЗ, роботи за фахом;
    • установлення причинного зв'язку захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтв) військовослужбовців, військовозобов'язаних, резервістів.

    Для проведення військово-лікарської експертизи створюються військово-лікарські комісії (далі - ВЛК), штатні та позаштатні (постійно і тимчасово діючі).Штатні та позаштатні (постійно і тимчасово діючі) ВЛК (лікарсько-льотні комісії (далі - ЛЛК) приймають постанови.Постанови ВЛК (ЛЛК) оформлюються свідоцтвом про хворобу, довідкою військово-лікарської комісії, протоколом засідання військово-лікарської комісії з визначення причинного зв'язку захворювань, поранень, контузій, травм, каліцтв у колишнього військовослужбовця (пункт 2.1 глави 2 розділу I Положення).Постанови штатних та позаштатних ВЛК обов’язкові до виконання (п.2.1 глави 2 розділу І Положення).Центральна військово-лікарська комісія (ЦВЛК) є органом військового управління, який здійснює керівництво ВЛК регіонів у Збройних Силах України та є керівним органом із військово-лікарської експертизи в Збройних Силах України.ЦВЛК Міністерства оборони України розташована у м Київ, вул. Госпітальна, 16.Усі штатні ВЛК Збройних Сил України безпосередньо підпорядковуються голові ЦВЛК (підпункт 2.3.2 пункту 2.3 глави 2 розділу I Положення).

    Порядок оскарження постанов (висновку) ВЛК

    Постанова ВЛК регіонів може бути оскаржена у ЦВЛК або у судовому порядку (підпункт 2.4.10 пункту 2.4 глави 2 розділу I Положення).Постанови ЦВЛК можуть бути оскаржені в судовому порядку (п.п. 2.3.5 п. 2.3 глави 2 розділу І Положення).

    Досудовий порядок оскарження

    Законодавством передбачено можливість оскарження постанов ВЛК у досудовому порядку. Зокрема, відповідно до абзацу 3 пункту 2.12 наказу Міноборони № 402, у спірних питаннях, пов'язаних із незгодою призовника з висновками лікарів, питаннях контролю за об'єктивністю висновків лікарів, за рішенням штатної ВЛК призовник може бути направлений на контрольне обстеження у військовий лікувальний заклад. Досудовий порядок оскарження передбачає перегляд постанови ВЛК вищою інстанцією за принципом інстанційності:

    1. Постанови ВЛК районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки можна оскаржити до ВЛК області або м. Києва.

    2. Перегляд постанов підпорядкованих ВЛК (ВЛК областей) мають право здійснювати ВЛК регіонів.

    3. Постанови будь-яких ВЛК має право переглядати Центральна ВЛК, яка є керівним органом.

    За наслідками розгляду заяви вища інстанція ВЛК може прийняти рішення про проведення повторного або контрольного медичного огляду з метою остаточного вирішення питання щодо придатності до військової служби. Для оскарження постанови ВЛК у досудовому порядку необхідно підготувати відповідну заяву про перегляд такої постанови та додати всі необхідні документи, видані військово-лікарською комісією. У заяві важливо чітко викласти підстави для оскарження, наприклад, непомічену хворобу, помилку ВЛК у встановленні причинного зв'язку захворювання тощо.

    Шаблон скарги на висновок ВЛК (підготовлено Правозахисним центром для військовослужбовців "Принцип")Судовий порядок оскарження

    Крім досудового порядку, постанови ВЛК можуть бути оскаржені й у судовому порядку відповідно до вимог Кодексу адміністративного судочинства України (КАСУ). Оскарження рішень ВЛК у суді здійснюється в порядку адміністративного судочинства, оскільки ВЛК є органами військового управління, які виконують владні управлінські функції.

    Строки для оскарження регулюються статтею 122 КАСУ:

    1. Три місяці з дня вручення відповідного рішення за результатами розгляду заяви щодо оскарження постанови, тобто у разі попереднього застосування досудового порядку. Цей строк починає свій перебіг із дня вручення рішення вищої інстанції ВЛК за результатами розгляду заяви про перегляд постанови.
    2. Шість місяців із дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів, тобто з дня винесення відповідної постанови ВЛК.

    Розмір судового збору за подання заяви до суду фізичною особою становить 0,4 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб. У 2024 році це складає 1211,20 грн.

    Вимоги до позовної заяви та необхідні додатки подаються з урахуванням вимог статей 160 і 161 КАСУ. Зокрема, позовна заява має містити:

    • найменування адміністративного суду, до якого подається заява;
    • повне найменування сторін та їх місцезнаходження (місце проживання);
    • зміст оспорюваного рішення (постанови ВЛК);
    • виклад обставин, на яких ґрунтуються вимоги;
    • вимоги позивача і їх обґрунтування;
    • перелік документів, що додаються до заяви.
    • До заяви мають бути додані копії оскаржуваної постанови ВЛК та документи, що підтверджують обставини, на яких ґрунтуються вимоги (наприклад, медичні висновки, довідки тощо).

    Важливо! Звернення з позовною заявою до суду щодо оскарження постанови ВЛК, не зупиняє її виконання

    Судова практика

    Верховний Суд у своїй практиці виробив низку важливих позицій щодо оскарження постанов військово-лікарських комісій. Зокрема, у постанові від 12 червня 2020 року у справі № 810/5009/18 Верховний Суд висловив такі ключові положення:

    1. судовий контроль за рішеннями ВЛК здійснюється в межах компетенції адміністративних судів. Суд не може підміняти собою ВЛК та самостійно визначати ступінь придатності до військової служби, однак має право оцінити повноту й об'єктивність проведеного медичного огляду та встановлення причинного зв'язку захворювання.

    2. суд зобов'язаний перевірити дотримання процедури проведення медичного огляду та прийняття рішення ВЛК, а також проаналізувати наявність усіх необхідних документів, на підставі яких приймалося рішення.

    3. у випадку встановлення судом недоліків у процедурі проведення медичного огляду або прийняття рішення ВЛК, постанова ВЛК може бути визнана незаконною та скасована із зобов'язанням провести повторний медичний огляд.

    4. суд не має права самостійно встановлювати причинний зв'язок хвороби з проходженням військової служби або визначати ступінь втрати працездатності. Це належить до компетенції ВЛК. Необхідно підкреслити, що й судова практика щодо оскарження постанов ВЛК є досить суперечливою. Наприклад, корисним для з'ясування правових підходів до оскарження рішень ВЛК є аналіз двох судових рішень у справах № 420/5300/23 та № 480/6410/23.

    Середницький Євгеній Вікторович
    14%

    Вітаю!

    Слід зазначити, що відповідно до абзацу другого пункту 72 Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, затвердженого постановою КМУ від 16.05.2024 № 560, У разі незгоди громадянина з рішенням військово-лікарської комісії при районному (міському) територіальному центрі комплектування та соціальної підтримки на підставі його заяви громадянин направляється для проходження військово-лікарської комісії при обласному (Київському та Севастопольському міському) територіальному центрі комплектування та соціальної підтримки..

    Порядок подання заяви:

    Строк подання заяви, законодавство не встановлює чіткого строку для подання такої заяви. Однак, відповідно до загальних адміністративних норм, скарги на рішення можуть бути подані протягом одного місяця з моменту ознайомлення з рішенням. Тому я рекомендую подати заяву якомога швидше після отримання висновку ВЛК, оскільки чим раніше це буде зроблено тим менше вірогідність отримати Вами мобілізаційне розпорядження. Більш того відповідно до пункту 73 Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, затвердженого постановою КМУ від 16.05.2024 № 560Рішення військово-лікарської комісії при обласному (Київському та Севастопольському міському) територіальному центрі комплектування та соціальної підтримки про придатність резервіста або військовозобов’язаного за станом здоров’я до військової служби під час мобілізації може бути скасовано штатною військово-лікарською комісією вищого рівня або оскаржено у судовому порядку.

    Крім досудового порядку, постанови ВЛК можуть бути оскаржені й у судовому порядку відповідно до вимог Кодексу адміністративного судочинства України (КАСУ). Оскарження рішень ВЛК у суді здійснюється в порядку адміністративного судочинства, оскільки ВЛК є органами військового управління, які виконують владні управлінські функції.

    Строки для оскарження регулюються статтею 122 КАСУ:

    Три місяці з дня вручення відповідного рішення за результатами розгляду заяви щодо оскарження постанови, тобто у разі попереднього застосування досудового порядку. Цей строк починає свій перебіг із дня вручення рішення вищої інстанції ВЛК за результатами розгляду заяви про перегляд постанови.

    Шість місяців із дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів, тобто з дня винесення відповідної постанови ВЛК.

    Розмір судового збору за подання заяви до суду фізичною особою становить 0,4 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб. У 2024 році це складає 1211,20 грн.

    Вимоги до позовної заяви та необхідні додатки подаються з урахуванням вимог статей 160 і 161 КАСУ. Зокрема, позовна заява має містити:

    найменування адміністративного суду, до якого подається заява;

    повне найменування сторін та їх місцезнаходження (місце проживання);

    зміст оспорюваного рішення (постанови ВЛК);

    виклад обставин, на яких ґрунтуються вимоги;

    вимоги позивача і їх обґрунтування;

    перелік документів, що додаються до заяви.

    До заяви мають бути додані копії оскаржуваної постанови ВЛК та документи, що підтверджують обставини, на яких ґрунтуються вимоги (наприклад, медичні висновки, довідки тощо).

    Зміст заяви: У заяві Вам слід зазначити:

    Ваші особисті дані (ПІБ, дата народження, місце проживання).

    Дані про рішення ВЛК, з яким ви не згодні (дата, номер, суть рішення).

    Обґрунтування незгоди з рішенням (наприклад, неврахування певних медичних показників).

    Прохання направити вас на повторний медичний огляд до ВЛК при обласному ТЦК та СП.

    Додатки до заяви: До заяви я рекомендую Вам додати наступні копії:

    Рішення ВЛК, яке оскаржується.

    Медичних документів, що підтверджують ваш стан здоров'я.

    Інших документів, які можуть бути важливими для розгляду вашої заяви.

    Спосіб подання, Заяву можна подати особисто до районного (міського) ТЦК та СП або надіслати поштою з повідомленням про вручення.

    Можливість подання заяви після отримання довідки ВЛК:

    Так, ви можете подати заяву про незгоду з рішенням ВЛК навіть після певного часу після отримання довідки. Однак, враховуючи рекомендації щодо строків оскарження, бажано не зволікати з поданням заяви, щоб забезпечити своєчасний розгляд вашого питання.Якщо ви пропустили строк подання заяви з поважних причин (наприклад, хвороба), доцільно додати до заяви пояснення причин пропуску та докази, що підтверджують ці обставини.

    Додаткову інформацію щодо порядку оскарження рішень ВЛК можна знайти на сайті Офісу Омбудсмана України.

    Карпенко Андрій Володимирович
    14%

    Для успішного оскарження рішення ВЛК критично важливо мати повний пакет необхідних документів:

    1. Копія оскаржуваного рішення ВЛК
    2. Медична документація, що підтверджує стан здоров’я (виписки з історії хвороби, результати обстежень, висновки лікарів)
    3. Попередні рішення ВЛК (якщо такі були)
    4. Інші документи, що можуть підтвердити вашу позицію (наприклад, висновки незалежних медичних експертів)

    Рекомендується завчасно зібрати всі необхідні документи та зробити їх копії.

    При оскарженні рішення ВЛК важливо чітко та аргументовано викласти свою позицію. Рекомендації:

    1. Детально опишіть, з чим саме ви не згодні в рішенні ВЛК
    2. Наведіть конкретні факти та докази, що підтверджують вашу позицію
    3. Посилайтеся на відповідні норми законодавства
    4. Посилайтеся на відповідні норми законодавства та медичні стандарти
    5. Будьте послідовні та логічні у викладенні аргументів

    Пам’ятайте, що ваші аргументи повинні бути зрозумілими не лише для медичних фахівців, але й для юристів та суддів.

    Заява подається особисто заявником або його адвокатом до вищестоящої ВЛК або ЦВЛК засобами поштового звʼязку або особисто. Підтвердженнями отримання такої заяви є лист-опис з пошти або вхідний номер кореспонденції.

    Можете для початку подати скаргу в ту ВЛК, рішення котрої Ви оскаржуєте. Скарга повинна бути подана у письмовій формі, в якій детально зазначаються причини незгоди з рішенням. До заяви необхідно додати медичні документи, що підтверджують новий медичний стан або помилки в попередніх висновках.

    ЗРАЗОК:

    Центральна медична військово

    лікарська комісія

    02000, м. Київ, б-р. Лесі Українки, 10А

    ___

    ___ (ПІП, рік народження, адреса, контактний номер телефону)

    СКАРГА

    Я, ___ (ПІБ)

    відповідно до постанови військово-лікарської комісії №___ від___202_р. мені було поставлено діагноз ___ (вказати діагноз) та визнано ___ (придатним) за статтею ___ Наказу МОЗ України №402 від 14.08.2008 року.

    Я не погоджуюсь з даним висновком, вважаю його помилковим, оскільки стан мого здоров’я не дозволяє мені проходити військової служби, а тому я маю бути визнаним непридатним для проходження військової служби.

    На підтвердження незадовільного стану мого здоровʼя надаю відповідні медичні висновки цивільних лікарських установ.

    Дана обставина підтверджується історією хвороби та лікування.

    Крім того, дана інформація підтверджується і Висновком медичного обстеження №___ від ___ (за необхідності слід провести в цивільній лікарні).

    Таким чином, у відповідності до вимог Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних силах України, затвердженого Наказом Міністра оборони України №402 від 14.08.2008 р.:

    ПРОШУ:

    1. Скасувати Постанову ВЛК №___ від ___.
    2. Назначити та провести повторний медичний огляд.
    3. Винести Постанову, якою визнати мене обмежено непридатним для проходження військової служби (придатним для військової служби в частинах забезпечення).

    Про результати розгляду скарги повідомити листом на ім’я ___ за адресою: ___, чи по тел. ___.

    Додатки

    1. Копія постанови ВЛК №___ від ___.
    2. Копія висновку медичного обстеження №___ від ___. (за наявності).
    3. Інші підтверджуючі медичні документи (за наявності).

    ___ 20__ року (підпис) / (Прізвище та ініціали)

    Турчин Ярослав Олексійович
    15%

    ДОБРОГО ДНЯ, ЯРОСЛАВЕ! Дійсно, військове законодавство залишило поза увагою термін оскарження до ВЛК при обласному ТЦК та СП, адже вона не є штатною ВЛК і фактично на неї не розповсюджуються терміни, визначені Наказом МОУ № 402, однак в цьому випадку однозначно будуть застосовувати Закон про звернення громадян, який каже, що оскаржити можна не пізніше 1 місяця з дати ознайомлення з відповідним рішенням.

    Законодавством передбачено можливість оскарження постанов ВЛК у досудовому та судовому порядку.

    Зокрема, відповідно до абзацу 3 пункту 2.12 наказу Міноборони № 402, у спірних питаннях, пов'язаних із незгодою призовника з висновками лікарів, питаннях контролю за об'єктивністю висновків лікарів, за рішенням штатної ВЛК призовник може бути направлений на контрольне обстеження у військовий лікувальний заклад.

    Досудовий порядок оскарження передбачає перегляд постанови ВЛК вищою інстанцією за принципом інстанційності:

    1. Постанови ВЛК районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки можна оскаржити до ВЛК області або м. Києва.

    2. Перегляд постанов підпорядкованих ВЛК (ВЛК областей) мають право здійснювати ВЛК регіонів.

    3. Постанови будь-яких ВЛК має право переглядати Центральна ВЛК, яка є керівним органом.

    За наслідками розгляду заяви вища інстанція ВЛК може прийняти рішення про проведення повторного або контрольного медичного огляду з метою остаточного вирішення питання щодо придатності до військової служби. Для оскарження постанови ВЛК у досудовому порядку необхідно підготувати відповідну заяву про перегляд такої постанови та додати всі необхідні документи, видані військово-лікарською комісією. У заяві важливо чітко викласти підстави для оскарження, наприклад, непомічену хворобу, помилку ВЛК у встановленні причинного зв'язку захворювання тощо.

    Відповідно до пунктів 3.1-3.2 глави 3 розділу I Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України, затвердженого Наказом Міністерства оборони України від 14.08.2008 № 402 (в редакції від 10.01.2025 р.):

    Вимоги до звернення військовослужбовців та інших осіб, указаних у пункті 1.2 глави 1 розділу I цього Положення, їх права, порядок та строки розгляду пропозицій, заяв та скарг, а також обов’язки штатних ВЛК щодо розгляду звернень регулюються Законом України «Про звернення громадян», Інструкцією про організацію розгляду звернень та проведення особистого прийому громадян у Міністерстві оборони України та Збройних Силах України, затвердженою наказом Міністерства оборони України від 28 грудня 2016 року № 735, зареєстрованою у Міністерстві юстиції України 23 січня 2017 року за № 94/29962.

    Скарги до штатних ВЛК подаються в строк, визначений Законом України «Про звернення громадян».

    ОТЖЕ, як бачимо скарга подається у строк, який має бути визначений Законом про звернення громадян.

    Відповідно до статті 17 Закону України "Про звернення громадян", Скарга на рішення, що оскаржувалось, може бути подана до органу або посадовій особі вищого рівня протягом одного року з моменту його прийняття, але не пізніше одного місяця з часу ознайомлення громадянина з прийнятим рішенням. Скарги, подані з порушенням зазначеного терміну, не розглядаються.

    Пропущений з поважної причини термін може бути поновлений органом чи посадовою особою, що розглядає скаргу.

    Рішення вищого державного органу, який розглядав скаргу, в разі незгоди з ним громадянина може бути оскаржено до суду в термін, передбачений законодавством України.

    ОТЖЕ, для встановлення строку - треба розуміти чи проставлено Вами власноруч дату ознайомлення із рішенням ВЛК при РТЦК та СП. Якщо дата не проставлена, а Ви просто поставили свій підпис, що ознайомлені та отримали примірник довідки ВЛК, то ТЦК може дописати будь-яку дату, що може перешкодити оскарженню.

    В будь-якому разі - у Вас є 1 місяць для оскарження.

    Скарги на дії (бездіяльність) чи постанови позаштатних ВЛК подаються до штатних ВЛК згідно з адміністративно-територіальними зонами відповідальності, наведеними у додатку 2 до наказу Міністерства оборони України від 16 листопада 2016 року № 608 «Про затвердження адміністративно-територіальних зон відповідальності закладів охорони здоров’я Збройних Сил України за організацію медичного забезпечення».

    Штатні ВЛК перевіряють відповідність прийнятих позаштатними ВЛК постанов встановленому діагнозу та вимогам цього Положення, на підставі доданих до звернення оригіналів медичних документів або належним чином завірених їх копій.

    {Пункт 3.3 глави 3 розділу I доповнено абзацом другим згідно з Наказом Міністерства оборони № 262 від 27.04.2024; із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства оборони № 686 від 14.10.2024}

    Скарги на дії (бездіяльність) чи постанови ВЛК районних (міських) ТЦК та СП подаються за підпорядкованістю до ВЛК Київського міського ТЦК та СП, Севастопольського міського ТЦК та СП, обласних ТЦК та СП, ТЦК та СП Автономної Республіки Крим. У разі незгоди громадянина з рішенням ВЛК при районному (міському) ТЦК та СП на підставі його заяви громадянин направляється для проходження ВЛК при обласному (Київському та Севастопольському міських) ТЦК та СП.

    {Абзац третій пункту 3.3 глави 3 розділу I із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства оборони № 686 від 14.10.2024}

    Дії (бездіяльність), рішення, постанови, прийняті ВЛК обласних (Київського міського, Севастопольського міського) ТЦК та СП, ТЦК та СП Автономної Республіки Крим, оскаржуються в штатних ВЛК або у судовому порядку.

    {Абзац четвертий пункту 3.3 глави 3 розділу I із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства оборони № 686 від 14.10.2024}

    Дії (бездіяльність), рішення, прийняті за результатами розгляду звернень ВЛК регіону, оскаржуються в ЦВЛК.

    3.4. У разі визнання штатною ВЛК заяви чи скарги щодо перегляду (відміни, скасування) постанови ВЛК обґрунтованою, ВЛК штатної ВЛК переглядає оскаржувану постанову ВЛК або приймає рішення про направлення на контрольне обстеження та медичний огляд ВЛК.

    Таке рішення є обов’язковим до виконання та має бути реалізовано не пізніше ніж в місячний строк з дати прийняття.

    {Пункт 3.4 глави 3 розділу I доповнено новим абзацом згідно з Наказом Міністерства оборони № 262 від 27.04.2024}

    У разі визнання штатною ВЛК звернення необґрунтованим, воно повертається заявнику (скаржнику) з відповідними роз’ясненнями, у строк, визначений Законом України «Про звернення громадян».

    {Пункт 3.4 глави 3 розділу I доповнено новим абзацом згідно з Наказом Міністерства оборони № 262 від 27.04.2024}

    У разі прийняття рішення про направлення на контрольне обстеження та медичний огляд, військовослужбовці та інші особи, зазначені у пункті 1.2 глави 1 цього розділу, направляються для проходження медичного огляду до іншої ВЛК, ніж та, постанова якої оскаржується.

    {Пункт 3.4 глави 3 розділу I доповнено новим абзацом згідно з Наказом Міністерства оборони № 262 від 27.04.2024; із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства оборони № 686 від 14.10.2024}

    У разі якщо штатна ВЛК визнає постанову позаштатної ВЛК обґрунтованою або визначає відсутність підстав для направлення заявника на повторний (контрольний) медичний огляд ВЛК, штатна ВЛК надає заявнику відповідне роз’яснення, оформлене листом.

    {Пункт 3.4 глави 3 розділу I доповнено новим абзацом Наказом Міністерства оборони № 686 від 14.10.2024}

    Запорукою неігнорування Ваших прав на оскарження з боку ВЛК при обласному ТЦК та СП, а також штатними ВЛК - є грамотно оформлена скарга та матеріали, що до неї додаються.

    На суд особливо не розраховуйте, адже суд не розглядає справу по суті медичних діагнозів, а лише дотримання процедури.

    СУДОВА ПРАКТИКА.

    Вивчаючи судову практику, стає зрозуміло, що суди адміністративної юстиції дуже обережно розглядають таку категорію справ, не кваплячись задовольняти позови військовослужбовців та військовозобов"язаних, які стикаються із реальністю сьогодення - тобто свавіллям ВЛК та їх повною маріонеточністю перед керівництвом ТЦК та СП, яким вони офіційно не підпорядковуються, але виконують усе, що їм керівники ТЦК кажуть робити (не знаю чи просто боягузи, чи є певна мотивація - фінансова або право на квоту не бути мобілізованими для своїх).

    Так от, майже у кожному судовому рішенні апеляційного чи окружного адміністративного суду можна побачити таку правову позицію:

    «Розглядаючи по суті спори у справах щодо оскарження рішень ВЛК, суд вправі перевірити законність висновку ВЛК лише в межах дотримання процедури прийняття цього висновку. Однак суд не може здійснювати власну оцінку підставності прийняття певного висновку, оскільки суди не є спеціалізованими установами в медичній сфері і тому оцінка підставності висновку ВЛК виходить за межі необхідного дослідження в контексті застосування норм матеріального права. Суд в межах розгляду справи не вправі надавати власну оцінку на предмет наявності підстав для визнання позивача таким, що придатний або непридатний до військової служби.

    Колегія суддів зазначає, що Верховний Суд у постанові від 13.06.2018 у справі №806/526/16 зауважив, що у межах адміністративного процесу суд не вправі надавати оцінку професійним діям конкретних лікарів-членів ВЛК при застосуванні ними відповідних методів огляду позивача, дослідження медичної документації, визначенні діагнозів та відповідності їх конкретній статті Розкладу хвороб, оскільки це потребує спеціальних знань у медичній галузі.

    Також згідно з висновками Верховного Суду, наведених у постанові від 12.06.2020 у справі №810/5009/18, надання оцінки діагнозу позивача на предмет того, чи підпадає він під дію статей Розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступень придатності до військової служби, виходить за межі судового розгляду.

    Питання визначення наявності або відсутності певного діагнозу в позивача та його придатності (непридатності) до військової служби за результатами медичного обстеження є дискреційними повноваженнями ВЛК, а тому суд не вправі перебирати на себе повноваження цього органу».

    Така позиція окружних та апеляційних адміністративних судів очікувана, оскільки відповідно до ч.5 ст.242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

    Саме тому апеляційні суди (див. наприклад: постанови Шостого ААС від 22.03.2023 у справі №620/7989/22, Сьомого ААС від 06.03.2023 у справі № 600/2448/22-а) йдуть шляхом цитування постанов Верховного Суду, прискіпливо не розбираючись у порушеннях ВЛК, та відмовляють позивачам у задоволенні апеляційних скарг.

    Навіть якщо у поодиноких справах, таких як справа №260/3976/22, суд першої інстанції, дослідивши матеріали справи, стає на сторону позивача і в судовому рішенні аргументує незаконність рішення ВЛК у формі довідки, то суд апеляційної інстанції (постанова Восьмого ААС від 23.05.2023 у справі №260/3976/22) не зважає на аргументованість і логічність судового рішення першої інстанції, скасовує його лише посилаючись на практику Верховного Суду, а саме: постанови від 13.06.2018 у справі №806/526/16 та від 12.06.2020 у справі №810/5009/18, не враховуючи інші аргументи та доводи у справі.

    Аналізуючи такі судові рішення, складається враження, що апеляційним судам легше постановити рішення за шаблоном, ніж розібратися в наявності підстав для апеляційного оскарження, законності й обґрунтованості доводів суб’єкта владних повноважень, наявності доказів правомірності своїх рішень та дій, оскільки обов’язок щодо доказування, в силу ч. 2 ст. 77 КАС України, покладається саме на нього.

    Деякі суди у своїх постановах зазначають, що позивачі не користуються своїм правом на оскарження рішень позаштатних ВЛК до ВЛК регіону або до ЦВЛК, де можна просити провести повторний медичний огляд або контрольний огляд щодо придатності до військової служби, тому і висновок суду можна прочитати між рядків: хто тобі винен, що ти такий «розумний», не скористався своїм правом на повторний медичний огляд, тому відмовляють у задоволенні апеляційної скарги (постанова Сьомого ААС від 14.04.2023 у справі №600/3118/22-а).

    Касаційне оскарження судових рішень такої категорії справ ускладнене тим, що така категорія справ розглядається у спрощеному провадженні. Тому скаржнику, у переважній більшості це — військовослужбовці, треба обґрунтувати існування обставин передбачених пп. "а"-"г" п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України. Якщо обґрунтування немає, або Касаційний адміністративний суд вважає таке обґрунтування недостатнім, то касаційні скарги повертаються скаржнику (ухвали КАС від 03.07.2023 у справі №260/3976/22, від 26.06.2023 у справі 600/3118/22-а).

    Існує також зовсім радикальна думка деяких адміністративних судів про те, що оскаржувати до суду можна лише постанови ВЛК регіонів і ЦВЛК. А всі інші постанови ВЛК у формі довідок не підлягають оскарженню в судовому порядку.

    Так, у постанові Восьмого ААС від 22.03.2023 у справі №140/6921/22 апеляційний суд зазначає, що згідно норм зазначеного Положення, ВЛК терапевтичного профілю Військово-медичного клінічного центру Західного регіону є позаштатною лікарською комісією. При цьому, згадане Положення не передбачає право особи, що проходила медичний огляд, оскаржувати постанови позаштатних госпітальних ВЛК у судовому порядку.

    Згідно із нормами названого Положення у разі непогодження із постановами позаштатних ВЛК особа має право звернутися до ВЛК вищого рівня із скаргою на дії чи рішення ВЛК, рішення ВЛК регіону можуть бути оскаржено до ЦВЛК. У свою чергу, ВЛК регіону мають право скасовувати постанови підпорядкованих ВЛК та направляти військових на контрольний медичний огляд, а також за їх рішенням може бути проведений повторний або контрольний медичний огляд.

    Оскарженню у судовому порядку, за приписами п.2.4.10 розділу І наведеного Положення, підлягають тільки постанови ВЛК регіонів та постанови ЦВЛК.

    Постанова Восьмого ААС від 22.03.2023 у справі №140/6921/22 до Верховного Суду не оскаржувалася.

    З огляду на зазначене, складається враження, що позитивних рішень на користь військовослужбовців щодо оскарження постанов ВЛК немає, але це не так.

    Інша практика

    Віру в можливість у судовому порядку відстояти право військовослужбовця на скасування постанови ВЛК та проведення повторного медичного огляду з визначенням придатності до військової служби дає постанова П’ятого ААС від 28.06.2023 у справі №420/18770/22.

    У цій справі колегія суддів апеляційної інстанції задовольнила апеляційну скаргу позивача, скасувала судове рішення першої інстанції та задовольнила позов військовослужбовця, яким визнала протиправними дії гарнізонної ВЛК Військово-медичного клінічного центру Південного регіону щодо передчасного складання висновку у вигляді довідки відносно солдата військової служби за призовом. Гарнізонну ВЛК зобов’язано повторно провести військово-лікарську експертизу стану здоров’я особи з повним обстеженням, за необхідності — в умовах стаціонару, з метою оцінки стану її здоров’я і фізичного розвитку на момент огляду та визначення ступеня придатності до військової служби.

    Колегією суддів встановлено, що позивач у березні 2022 року мобілізований до ЗСУ. Військову службу проходить у військовій частині як солдат. На підставі рапорту його було направлено на проходження ВЛК.

    02.11.2022 гарнізонною ВЛК проведено медичний огляд та складено довідку гарнізонної військоволікарської комісії, згідно із якою солдат придатний до військової служби.

    Як убачалося із довідки, ВЛК провела медичний огляд особи, за наслідками якого установлено наявність причинного зв’язку захворювання (травми, поранення, контузії, каліцтва): поздовжня плоскостопість обох стоп без ознак деформуючого артрозу таранно-човноподібних суглоб з незначним порушенням функцій. ГЕРХ без езофагіту, без порушення функції. Хронічний гастрит, фаза ремісії, без порушення функції. Кісти щитоподібної залози без порушення функції. Викривлення перетинки носа без порушення функції дихання. Вазоморотний риніт (захворювання не пов’язане з проходженням військової служби). Хронічний панкреатит, рідко рецидивуючий, без порушення функції. ВСД з цефалічним синддромом. Грудна, поперекова радикулопатія з м’язово-тонічним синдромом та незначним порушенням функції. Кортокозорість ст.1.0 обох очей при гостроті зору з корекцією 1.0/1.0 (захворювання пов’язане з проходженням військової служби).

    Не погодившись із вказаною довідкою позивач звернувся до ЦВЛК.

    Згідно із листом ЦВЛК, при медичному огляді ВЛК не прийнято до уваги ряд захворювань, які було діагностовано у солдата, у зв’язку з чим запропоновано:

    • командиру військової частини направити встановленим порядком солдата на повторний медичний огляд до ВМКЦ ПР;
    • начальнику ВМКЦ ПР, відповідно до Положення №402, солдату провести повторний медичний огляд ВЛК з метою визначення придатності до військової служби з урахуванням всіх захворювань, які діагностовано у солдата.

    Отже, з урахуванням установлених фактичних обставин справи апеляційний суд зазначає, що під час проведення медичного огляду ВЛК не прийнято до уваги наявності у солдата інших захворювань.

    Означене вказує, що медичний огляд військовослужбовця належним чином військово-лікарською комісією проведено не було та як наслідок — належної оцінки стану здоров’я позивача у довідці не надано.

    Відтак, беручи до уваги наведене, колегія суддів уважає, що заявлені позовні вимоги є цілком обґрунтованими, а тому підлягають задоволенню.

    При цьому, суд апеляційної інстанції зазначає про неправильність висновків окружного адміністративного суду щодо дотримання процедури проведення ВЛК медичного огляду, оскільки як з’ясовано колегією суддів такий огляд проведено без врахування у позивача інших захворювань.

    Встановлюючи вказану обставину суду не потрібно надавати оцінку діагнозам позивача на предмет того, чи підпадає він під дію статей Розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступень придатності до військової служби, а лише необхідно співставити відомості, які містяться в довідці із наявними у матеріалах справи документами.

    Установлені в межах розгляду даної справи вищенаведені фактичні обставини у повному обсязі спростовують висновки суду першої інстанції та доводи відповідача.

    Гарнізонна ВЛК оскаржила Постанову П’ятого ААС до ВС.

    Ухвалою КАС від 14.08.2023 Гарнізонній ВЛК було відмовлено у відкритті касаційного провадження. Обґрунтовуючи відмову у відкритті провадження, касаційна інстанція послалася на те, що справа відноситься до справ незначної складності, для можливості відкриття касаційного провадження процесуальним законом передбачено необхідність обґрунтувати наявність підстав для розгляду цієї касаційної скарги, визначених пп.«а»—«г» п.2 ч.5 ст.328 КАС та обґрунтувати посилання на конкретний підпункт. Оцінивши доводи касаційної скарги колегія суддів констатує, що скаржником не наведено обґрунтованих посилань на існування таких обставин, а такі обставини не встановлені судом з поданих матеріалів касаційної скарги.

    Отже, звертатися до суду адміністративної юрисдикції за захистом порушеного права військовозобов"язаного можна і треба.

    Проте, у такій категорії справ як оскарження постанов ВЛК, проведення повторного медичного огляду для визначення ступеню придатності військовослужбовця до військової служби, слід ретельно готуватись та користуватись правом на оскарження постанов ВЛК до ЦВЛК. Тоді шанси отримати позитивне судове рішення підвищуються в рази. Хоча практика по військовозобов"язаним і гірша, ніж по військовим, до яких у судів України більше поваги ніж до простих громадян, які на свої податки утримують цих самих суддів.

    З повагою та розумінням, юрист Ярослав Турчин

    Айвазян Юрій Климентійович
    15%

    Доброго дня, Ярославе!

    У зв'язку з цим, прошу висловити ваше бачення, який порядок подання такої заяви громадянином, зокрема, в який момент така заява має бути подана?

    Ви повинні подати заяву на переогляд до керівника РТЦК та СП, у якому перебуваєте на обліку. Зробити Ви це можете одразу після того, як матимете на руках рішення ВЛК ТЦК або ж упродовж місяця після того.

    Крім того, потрібно розуміти, чи Ви вже пройшли ВЛК і маєте на руках Додаток 4, чи тільки збираєтесь проходити? Чи маєте Ви підставу для відстрочки, тобто, чи є в Вас час задля того, аби "затягувати" із поданням такої заяви?

    Як такових термінів подання саме заяви на переогляд, а не скарги на рішення ВЛК ТЦК до обласної ВЛК, у законодавстві не передбачено, на жаль. У зв'язку з цим, єдиними нормами, якими можна керуватися у даному випадку є норми, викладені у Законі України "Про звернення громадян". Останні ж передбачають наступне:

    Згідно з частиною першою статті 15 Закону органи державної влади, місцевого самоврядування та їх посадові особи, керівники та посадові особи підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, об'єднань громадян, до повноважень яких належить розгляд заяв (клопотань), зобов'язані об'єктивно і вчасно розглядати їх, перевіряти викладені в них факти, приймати рішення відповідно до чинного законодавства і забезпечувати їх виконання, повідомляти громадян про наслідки розгляду заяв (клопотань).

    Звернення розглядаються і вирішуються у термін не більше одного місяця від дня їх надходження, а ті, які не потребують додаткового вивчення, - невідкладно, але не пізніше п'ятнадцяти днів від дня їх отримання.

    Якщо в місячний термін вирішити порушені у зверненні питання неможливо, керівник відповідного органу, підприємства, установи, організації або його заступник встановлюють необхідний термін для його розгляду, про що повідомляється особі, яка подала звернення. При цьому загальний термін вирішення питань, порушених у зверненні, не може перевищувати сорока п'яти днів.

    Відповідно до статті 17 вищезгаданого закону:

    "Скарга на рішення, що оскаржувалось, може бути подана до органу або посадовій особі вищого рівня протягом одного року з моменту його прийняття, але не пізніше одного місяця з часу ознайомлення громадянина з прийнятим рішенням. Скарги, подані з порушенням зазначеного терміну, не розглядаються.

    Пропущений з поважної причини термін може бути поновлений органом чи посадовою особою, що розглядає скаргу.

    Рішення вищого державного органу, який розглядав скаргу, в разі незгоди з ним громадянина може бути оскаржено до суду в термін, передбачений законодавством України".

    З повагою, адвокат Айвазян.


Схожі питання


Кодекси Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України