Почніть консультацію з юристом онлайн
Задайте питання юристу
921 юристів готові відповісти зараз
Відповідь за ~15 хвилин
Доброго дня
Їхав з роботи і зупинила поліція типу за порушення правил дорожнього руху. Зупинився ,виконав вимогу поліцейських. Перевірили документи і одразу прийшов представник тцк, який їхав у з поліцією. Перевірилили резерв і сказали, що я порушив правила обліку, бо не пройшов влк ( в додатку резерв світилось все зеленим і до того кілька раз мене зупиняли і не казали, що я щось не так зробив). Сам не служив, військової кафедри немаю, був комісований по пласкостопості ще до 2014 року. Тцкшнмк сказав прошу проїхати в тцк , там тобі випишуть повістку і підеш вже до свого тцк ( проходити все що треба, оскільки не місцевий). Прихав в тцк в супроводі поліції на хвості( машиною). І як тільки зайшов за браму тцк тут почався треш. Телефон сказали здати, одразу виписали і поїхав на влк без черги пройшов за 20 хв. І два дні тримали в тцк. Потім автоматично зразу відправили в навчальний центр. Приходили рекруткри з інших бригад, мені не дозволили підписати контракт. Зробили відношення для мене, також мені не дозволили. Бойову повістку не підписував, влк підписав, документ, що я тепер у них числюсь також підписав. Більше нічого.
В резерві пише, що знятий з обліку, причина військовослужбовець.
Компанія в якій я працюю уже може бронювати мене ( отримали критичність)
1 Як забронюватись?
2. Що мені грозить в даному випадку?
Схожі питання
Кодекси Україна
Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс УкраїниНове у блогах Юристи.UA
Відповіді юристів (11)
Юрист, м. Дніпро, 25 років досвіду
Спілкуватися у чатіДоброго дня.
Наразі бронювання вже не можливе оскільки Ви вже є таким, що проходите військову службу.
А значить буде СЗЧ та кримінальна відповідальність.
СЗЧ це злочин, кваліфікація якого визначена ст. 407 КК України.
Початком злочину вважається момент фактичного самовільного залишення вій ськової частини або місця служби, а кінцем - день повернення в частину або затримання поза межами частини. Початком нез'явлення на службу вважається закінчення установленого строку з’явлення, а кінцем - час повернення в частину або затримання.
В період дії воєнного стану, якщо самовільне залишення військової частини триває більше ніж 3 доби настає кримінальна відповідальність за ч.5 ст.407 КК України. За дане правопорушення передбачене покарання у вигляді позбавлення волі строком від 5 до 10 років.
Військовослужбовцям, які вчинили СЗЧ призупиняється військова служба, нарахування грошового забезпечення. Строк перебування в СЗЧ не враховується в стаж проходження служби.
Як, як це все можна було зробити за 3 години. Написати влк, розподілити в частину, прийняти на облік з чужого тцк, зняти з обліку військовозобов'язаного
Юрист, м. Дніпро, 25 років досвіду
Спілкуватися у чатіЯ розумію, що відбулося порушення відносно Вас. Проте є реальність на сьогодні. Пишіть заяву в ДБР, ВПР. Наразі повинні прийняти закон щодо незаконної мобілізації.
"Верховна Рада України 12 березня 2025 року прийняла за основу проект Закону «Про внесення змін до Кримінального кодексу України щодо запровадження кримінальної відповідальності за порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію, вчинені керівниками територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, головами та членами військово-лікарських комісій» (реєстр. №12442 від 27.01.2025). Законопроектом до цього переліку додаються голови, заступники, члени та секретарі позаштатних постійно діючих військово-лікарських та лікарсько-льотних комісій.
За документ проголосували 273 народні депутати. Законопроект передбачає запровадження кримінальної відповідальності за:
Порушення порядку проведення медичного огляду (військово-лікарської експертизи) з метою визначення придатності громадян до військової служби за станом здоров'я (ст. 337-1 КК);
Порушення процедури призову або прийняття на військову службу, допущене військовослужбовою або іншою уповноваженою особою (нова ст. 426-2 КК);
Розширення кола осіб, відповідальних за корупційні правопорушення, передбачені ст. 368-5 КК ("Незаконне збагачення").
Очікується, що ухвалення законопроекту забезпечить належне виконання уповноваженими особами вимог мобілізаційного законодавства, а також дотримання прав і свобод громадян під час проведення мобілізаційних заходів.
Таким чином, цей законопроект дозволить створити правовий механізм для оперативного розслідування фактів порушення ТЦК та ВЛК."
Дякую, за відповідь
Юрист, м. Дніпро, 25 років досвіду
Спілкуватися у чатіБудь -ласка.
Адвокат, м. Чернігів, 7 років досвіду
Спілкуватися у чатіВітаю Вас.
В резерві пише, що знятий з обліку, причина військовослужбовець.Компанія в якій я працюю уже може бронювати мене ( отримали критичність)1 Як забронюватись?2. Що мені грозить в даному випадку?
На жаль, але наразі Ви перебуваєте в статусі "військовослужбовця". Ситуація складна, адже з точки зору правоохоронних органів Ви вчинили СЗЧ. Справа в тому, що в цілому теоретичні шанси на оскарження мобілізації Ви маєте, це 100%, але на це може піти не один місяць. Як правило, розгляд таких кейсів розтягується на 8-12 місяців. Звісно, подавати позов до суду потрібно, при чому ТЕРМІНОВО, Для цього треба підписати договір з адвокатом, який спробує витребувати всі матеріали з ТЦК та СП та підготує позов. Зараз Вам потрібно телефонувати на гарячі лінії МОУ. Генерального штабу, реєструвати скарги на незаконну мобілізацію, адже під час цього питання щодо статусу чоловіка не вивчалося від слова "зовсім".
Якщо Ви не проходили повноцінного ВЛК - шанси є. За судовою практикою, відсутність доказів проходження чоловіком медичного огляду свідчить про недотримання ТЦК процедури мобілізації особи.
Діяти потрібно якнайшвидше.
З повагою!
Адвокат, м. Миколаїв, 33 роки досвіду
Спілкуватися у чатіДоброго дня, Степане!
На жаль, Степане, Ви не зможете забронюватися, оскільки були мобілізовані та станом на зараз вже є не військовозобов'язаним, а військовослужбовцем.
Тобто, Ви вже не маєте права на відстрочку згідно статті 23 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію", а маєте право на звільнення із ЗСУ відповідно до статті 26 Закону України "Про військовий обов'язок та військову службу".
Отже, аби бути заброньованим Вам необхідно перебувати у статусі військовозобов'язаного. Для того потрібно скасувати наказ керівника ТЦК про мобілізацію. Зробити це буде можливо тільки у судовому порядку й при тому, необхідно буде довести, що Вас мобілізували незаконно. Доволі складна та довготривала категорія справ.
4) день відправлення у військову частину з відповідного районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або день прибуття до Центрального управління або регіонального органу Служби безпеки України, відповідних підрозділів розвідувальних органів України - для громадян, призваних на військову службу під час мобілізації, на особливий період та на військову службу за призовом осіб офіцерського складу.
Стаття 26 ЗУ "Про ВО та ВС" зазначає наступне
2) під час дії воєнного стану:
а) за віком - у разі досягнення граничного віку перебування на військовій службі;
б) за станом здоров’я:
на підставі висновку (постанови) військово-лікарської комісії про непридатність до військової служби або про тимчасову непридатність до військової служби з переоглядом через 6-12 місяців;
за наявності інвалідності (якщо військовослужбовці не висловили бажання продовжувати військову службу);
в) у зв’язку з набранням законної сили обвинувальним вироком суду, яким призначено покарання у виді позбавлення волі або обмеження волі;
г) через сімейні обставини або з інших поважних причин, перелік яких визначається частиною дванадцятою цієї статті (якщо військовослужбовці не висловили бажання продовжувати військову службу);
д) у зв’язку із звільненням з полону (якщо військовослужбовці не висловили бажання продовжувати військову службу);
е) у зв’язку із скороченням штатів або проведенням організаційних заходів - у разі неможливості їх використання на службі (для осіб вищого офіцерського складу);
з) у зв’язку із призначенням (обранням) на посаду або перебуванням на посаді судді, судді Конституційного Суду України, члена Вищої ради правосуддя, члена Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, керівника служби дисциплінарних інспекторів Вищої ради правосуддя, його заступника, дисциплінарного інспектора Вищої ради правосуддя.
Частина 12 статті 26 Закону України «Про військовий обов’язок та військову службу»:
12. Військовослужбовці звільняються з військової служби через сімейні обставини або з інших поважних причин на таких підставах:
3) під час дії воєнного стану:
Ви все ж таки потрапили до навчальної частини? Якщо так, то Вам загрожує кримінальна відповідальність за статтею 407 ККУ:
"1. Самовільне залишення військової частини або місця служби військовослужбовцем строкової служби, а також нез’явлення його вчасно без поважних причин на службу у разі звільнення з частини, призначення або переведення, нез’явлення з відрядження, відпустки або з лікувального закладу тривалістю понад три доби, але не більше місяця, -
караються триманням у дисциплінарному батальйоні на строк до двох років або позбавленням волі на строк до трьох років.
2. Самовільне залишення військової частини або місця служби військовослужбовцем (крім строкової служби), а також нез’явлення його вчасно на службу без поважних причин тривалістю понад десять діб, але не більше місяця, або хоч і менше десяти діб, але більше трьох діб, вчинені повторно протягом року, -
караються штрафом від однієї тисячі до чотирьох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або службовим обмеженням на строк до двох років, або позбавленням волі на строк до трьох років.
3. Самовільне залишення військової частини або місця служби, а також нез’явлення вчасно на службу без поважних причин тривалістю понад один місяць, вчинене особами, зазначеними в частинах першій або другій цієї статті, -
караються позбавленням волі на строк від двох до п’яти років.
4. Самовільне залишення військової частини або місця служби військовослужбовцем, а також нез’явлення його вчасно на службу без поважних причин тривалістю понад три доби, вчинені в умовах особливого періоду, крім воєнного стану, -
караються позбавленням волі на строк від трьох до семи років.
5. Самовільне залишення військової частини або місця служби військовослужбовцем, а також нез’явлення його вчасно на службу без поважних причин, вчинені в бойовій обстановці, а так само ті самі дії тривалістю понад три доби, вчинені в умовах воєнного стану, -
караються позбавленням волі на строк від п’яти до десяти років".
Проте, згідно частини п'ятої статті 401 ККУ:
"Особа, яка під час дії воєнного стану вперше вчинила кримінальне правопорушення, передбачене статтями 407, 408 цього Кодексу, може бути звільнена від кримінальної відповідальності в порядку, передбаченому кримінальним процесуальним законодавством України, якщо вона добровільно звернулася із клопотанням до слідчого, прокурора, суду про намір повернутися до цієї або іншої військової частини або до місця служби для продовження проходження військової служби та за наявності письмової згоди командира (начальника) військової частини (установи) на продовження проходження такою особою військової служби".
Якщо ж Ви так і не доїхали до навчального центру, то, скорше за все, мова буде йти про 336 ККУ - ухилення від мобілізації:
"Ухилення від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період, на військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період -
карається позбавленням волі на строк від трьох до п’яти років".
З повагою, адвокат Айвазян.
Адвокат, м. Київ, 26 років досвіду
Вітаю!
ВИ ВЖЕ ВІЙСЬКОВОСЛУЖБОВЕЦЬ - БРОНЮВАННЯ НЕМОЖЛИВЕ.
Касаційний кримінальний суд у складі Верховного Суду постановив, що для мобілізованих громадян початком військової служби вважається день відправлення у військову частину з територіального центру комплектування та соціальної підтримки (ТЦК та СП), а не момент прийняття військової присяги.Про це йдеться у постанові Касаційного кримінального Суду у складі Верховного Суду від 15 січня.
https://reyestr.court.gov.ua/Review/124487676
У статті 24 Закону України "Про військовий обов'язок і військову службу" йдеться, що початком проходження військової служби для мобілізованих є день відправлення у військову частину з відповідного територіального центру комплектування та соціальної підтримки.
Юрист, м. Полтава, 5 років досвіду
Спілкуватися у чатіДоброго дня!
Ви стали жертвою порушень процедури мобілізації, які можуть мати юридичні наслідки. Водночас у Вас є шанси оскаржити мобілізацію, добитися демобілізації або оформити бронювання через Вашу компанію. Проте, це потрібно робити за допомогою адвоката.
Згідно з Законом України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію", постановою КМУ 560 та іншими нормативними актами:
1. Оповіщення військовозобов’язаного здійснюється через офіційно оформлену повістку.
2. Повістка має бути вручена особисто під підпис, або передана за місцем роботи або направлена рекомендованим листом.
3. Добровільна явка до ТЦК можлива, але утримання в ТЦК протягом 2 днів – це незаконне позбавлення волі.
4. Проходження ВЛК відбувається за процедурою, з можливістю оскарження результатів.
5. Бронювання військовозобов'язаних проводиться до мобілізації. Якщо Ви маєте статус військовослужбовця, то Ви можете оскаржити незаконну мобілізацію у судовому порядку.
Якщо Ви не підписували повістку на відправку, то Ви можете оскаржити спробу притягнути Вас до кримінальної відповідальності за статтею 336 ККУ.
Згідно пункту 81 постанови КМУ 560 У разі призову військовозобов’язаних та резервістів на військову службу під час мобілізації, на особливий період не за місцем їх перебування на військовому обліку (крім тих осіб, що добровільно виявили бажання проходити військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період) такі особи перед призовом на військову службу беруться на військовий облік у районному (міському) територіальному центрі комплектування та соціальної підтримки, який здійснює їх призов. Відомості про взяття таких осіб на військовий облік вносяться до Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів ПЕРЕД їх направленням на військово-лікарську комісію для проходження медичного огляду.
Тобто, Вас не мають права направляти на ВЛК не за місцем перебування на військовому обліку. Якщо Вас і захотіли б направити на медичний огляд з іншого ТЦК, то спочатку вони повинні взяти Вас на військовий облік та внести дану інформацію до Реєстру Оберіг
У разі незгоди громадянина з рішенням військово-лікарської комісії при районному (міському) територіальному центрі комплектування та соціальної підтримки на підставі його заяви громадянин направляється для проходження військово-лікарської комісії при обласному (Київському та Севастопольському міському) територіальному центрі комплектування та соціальної підтримки.
Військовозобов’язаним та резервістам, які підлягають призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період та виявили бажання проходити військову службу під час мобілізації у вибраній ними військовій частині, командиром військової частини або начальником центру рекрутингу Збройних Cил видається направлення на військово-лікарську комісію для проходження медичного огляду за формою згідно з додатком 11, яке реєструється у письмовій формі у журналі реєстрації направлень на військово-лікарську комісію за формою згідно з додатком 12 та видається військовозобов’язаному та резервісту під особистий підпис.
На основі результатів проведення медичного огляду та професійно-психологічного відбору резервістам та військовозобов’язаним, які підлягають призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період, у територіальному центрі комплектування та соціальної підтримки (Центральному управлінні або регіональних органах СБУ чи відповідному підрозділі розвідувальних органів) під особистий підпис вручається повістка щодо призову на військову службу під час мобілізації та відправлення до місць проходження військової служби.
У разі відмови резервіста або військовозобов’язаного від отримання такої повістки або невиконання вимог щодо прибуття для відправлення до військової частини (установи) у визначений у повістці час та місце такі особи несуть відповідальність відповідно до Кримінального кодексу України.
1. Вас повинні були направляти на ВЛК лише з того ТЦК, де Ви перебуваєте на військовому обліку. При цьому Вам повинні були видати направлення та ознайомитися з Вашими медичними документами, а в разі незгоди з рішенням ВЛК - Вас повинні були направити на обласне ВЛК
2. Якщо Вам не вручали повістку на відправку, то Вас не мали права везти до навчального центру.
3. В діях ТЦК вбачається незаконне позбавлення волі/викрадення (стаття 146 ККУ) та перевищення військовою службовою особою влади чи службових повноважень (стаття 426-1 ККУ).
На жаль, в реаліях сьогодення Вам потрібно готуватись відстоювати свої права у судовому порядку, адже не виключено, що ТЦК звернеться до поліції, щоб спробувати притягнути Вас до кримінальної відповідальності за статтею 336 ККУ та/або 407 ККУ.
4. З 1 грудня бронювання відбувається виключно через ДІЮ і якщо у Вас в Резерв+ стоїть статус військовослужбовець, а не військовозобов'язаний, то скільки б роботодавець не намагався Вас забронювати, то система все рівно не дозволить це зробити.
З повагою, юрист Дерій В.О.!
Юрист, м. Київ, 9 років досвіду
Спілкуватися у чатіДоброго дня, надаю відповіді на ваші запитання.
1 Як забронюватись?
Вам треба спочатку визнати наказ про мобілізацію у не законний спосіб, потім стати на облік , отримати бронювання з досвіду скажу, це цілком можливо. Треба робити запити, брати вашу особисту справу та розбиратися.
2. Що мені грозить в даному випадку.
Якщо показує , що ви знятий - військовослужбовець, це значить що вас вже було зараховано до військової частини. У такому випадку, ви підпадаєте під кримінальну відповідальність. Але наразі діє амністія, якщо СЗЧ у перший раз, ви маєте право повернутись до частини не понесши будь якої відповідальності.
Самовільне залишення військової частини або місця служби як кримінальне правопорушенняВідповідно до вимог статті 407 Кримінального кодексу України злочином визнається: самовільне залишення військової частини або місця служби військовослужбовцем строкової служби, а також нез’явлення його вчасно без поважних причин на службу у разі звільнення з частини, призначення або переведення, нез’явлення з відрядження, відпустки або з лікувального закладу тривалістю понад три доби, але не більше місяця, а також вчинене в умовах особливого періоду, воєнного стану чи бойовій обстановці. Обов`язковою ознакою кримінального правопорушення, передбаченого ст. 407 КК України, є мета, яка полягає у тому, що військовослужбовець має намір ухилятися від військової служби тимчасово (постанова ККС ВС від 01 грудня 2022 року справа № 297/2178/21).Під бойовою обстановкою слід розуміти обстановку наступального, оборонного чи іншого загальновійськового, танкового, протиповітряного, повітряного, морського тощо бою, тобто безпосереднього застосування військової зброї і техніки стосовно військового супротивника або військовим супротивником. Обстановка бою, в якому бере участь військове з’єднання, частина (корабель) або підрозділ, розпочинається і закінчується з наказу про вступ у бій (припинення бою) або з фактичного початку (завершення) бою (примітка статті 402 Кримінального кодексу України).Об’єктивна сторона полягає у діях або бездіяльності і може мати такі прояви:
- самовільне залишення військової частини або місця служби військовослужбовцем строкової служби тривалістю понад три доби, але не більше місяця;
- нез’явлення військовослужбовця строкової служби вчасно без поважних причин на службу у разі звільнення з частини, призначення або переведення, нез’явлення з відрядження, відпустки або з лікувального закладу тривалістю понад три доби, але не більше місяця;
- самовільне залишення військової частини або місця служби військовослужбовцем (крім строкової служби) тривалістю понад десять діб, але не більше місяця, або хоч і менше десяти діб, але більше трьох діб, вчинені повторно протягом року;
- нез’явлення військовослужбовця (крім строкової служби) вчасно на службу без поважних причин тривалістю понад десять діб, але не більше місяця, або хоч і менше десяти діб, але більше трьох діб, вчинені повторно протягом року;
- самовільне залишення будь-яким військовослужбовцем військової частини або місця служби, а також нез’явлення вчасно на службу без поважних причин тривалістю понад один місяць;
- самовільне залишення будь-яким військовослужбовцем військової частини або місця служби, а також нез’явлення вчасно на службу без поважних причин в умовах особливого періоду, крім воєнного стану;
- самовільне залишення будь-яким військовослужбовцем військової частини або місця служби, а також нез’явлення вчасно на службу без поважних причин вчинені в бойовій обстановці, а так само ті самі дії тривалістю понад три доби, вчинені в умовах воєнного стану.
ВідповідальністьЗа самовільне залишення військової частини або місця служби військовослужбовцем строкової служби, а також нез'явлення його вчасно без поважних причин на службу у разі звільнення з частини, призначення або переведення, нез’явлення з відрядження, відпустки або з лікувального закладу тривалістю понад три доби, але не більше місяця винному загрожує покарання у вигляді тримання у дисциплінарному батальйоні на строк до двох років або позбавленням волі на строк до трьох років.Якщо військовослужбовець (крім строкової служби) самовільно залишив військову частину або місце служби, а також не з'явився вчасно на службу без поважних причин тривалістю понад десять діб, але не більше місяця, або хоч і менше десяти діб, але більше трьох діб, повторно протягом року покарання призначається у вигляді штрафу від однієї тисячі до чотирьох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (17000 - 68000 грн) або службового обмеження на строк до двох років, або позбавлення волі на строк до трьох років.Якщо будь-який військовослужбовець самовільно залишив військову частину або місце служби, а також не з'явився вчасно на службу без поважних причин тривалістю понад один місяць- його може бути покарано позбавленням волі на строк від двох до п’яти років.За самовільне залишення будь-яким військовослужбовцем військової частини або місця служби, а також нез'явлення його вчасно на службу без поважних причин тривалістю понад три доби, вчинені в умовах особливого періоду передбачено покарання у вигляді позбавлення волі на строк від трьох до семи років.Самовільне залишення військової частини або місця служби, а також нез’явлення вчасно на службу без поважних причин військовослужбовцем, вчинені в бойовій обстановці, а так само ті самі дії тривалістю понад три доби, вчинені в умовах воєнного стану, - караються позбавленням волі на строк від п’яти до десяти років.
Юрист, м. Харків, 17 років досвіду
Спілкуватися у чатіДОБРОГО ДНЯ, СТЕПАНЕ! Забронюватись на жаль вже не вийде, бо Вас хоч і протизаконно, але зарахували вже у склад військовослужбовці.
Тобто тепер Вам доступна лише втеча з учбового центру і поповнення півмільйонної армії СЗЧшників, тобто осіб, які не можуть в умовах диктатури захистити свої права у належний судовий спосіб, а тому вимушені для порятунку життя і здоров"я використовувати незаконні способи самозахисту, у вигляді втечі.
Це передбачено пунктами 1, 4 частини першої статті 24 Закону України "Про військовий обов"язок і військову службу", початком проходження військової служби вважається:
1) день відправлення у навчальну частину (центр) з територіального центру комплектування та соціальної підтримки (збірного пункту) - для громадян, направлених для проходження базової військової служби;
{Пункт 1 частини першої статті 24 із змінами, внесеними згідно із Законами № 589-VII від 19.09.2013, № 1169-VII від 27.03.2014, № 1275-VII від 20.05.2014; в редакції Закону № 3633-IX від 11.04.2024}
4) день відправлення у військову частину з відповідного районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або день прибуття до Центрального управління або регіонального органу Служби безпеки України, відповідних підрозділів розвідувальних органів України - для громадян, призваних на військову службу під час мобілізації, на особливий період та на військову службу за призовом осіб офіцерського складу;
{Частину першу статті 24 доповнено пунктом 4 згідно із Законом № 1275-VII від 20.05.2014; в редакції Закону № 1357-IX від 30.03.2021; із змінами, внесеними згідно із Законом № 3633-IX від 11.04.2024}
Учбова частина (учбовий центр) є тиловою військовою частиною, яка призначена для підготовки військовослужбовців, які раніше не проходили військову службу за програмами БЗВП до несення військової служби у подальшому. БЗВП з 01.05.2025 р. - 30 днів.
ОТЖЕ, на осіб, які проходять військову службу в учбових ценрах - розповсюджуються всі права, обов"язки та правовий статус, визначені Військовими статутами ЗСУ.
Згідно з ч. 9 ст. 1 Закону України "Про військовий обов"язок і військову службу" Щодо військового обов’язку громадяни України поділяються на такі категорії:
допризовники - особи, які підлягають взяттю на військовий облік;
призовники - особи, які взяті на військовий облік;
військовослужбовці - особи, які проходять військову службу;
військовозобов’язані - особи, які перебувають у запасі для комплектування Збройних Сил України та інших військових формувань на особливий період, а також для виконання робіт із забезпечення оборони держави;
резервісти - особи, які проходять службу у військовому резерві Збройних Сил України, інших військових формувань і призначені для їх комплектування у мирний час та в особливий період.
Бронюванню підлягає лише категорія - військовозобов"язані.
Оскільки Верховний Суд підтримав владу у питанні неможливості звільнення з військової служби в разі незаконної мобілізації, то законних шляхів захисту в адміністративних судах не існує. Лише в рамках кримінальної справи та офіційного обвинувачення, або у вигляді порушення законів держави, яка порушує права людини та ці самі закони.
"Верховний Суд наголосив, що процедура призову військовозобов’язаного на військову службу під час мобілізації є незворотною, тобто такою, що вже відбулася, а визнання процедури призову протиправною не спричинює відновлення попереднього становища особи, призваної на військову службу".
"Сам факт непроходження медичного огляду під час призову не є свідченням непридатності позивача до військової служби та не є підставою для звільнення з військової служби відповідно до ст. 26 Закону України "Про військовий обов’язок і військову службу", - підкреслюють у суді.
Тобто після цього будь-якої законності та ефективних інструментів захисту окрім втечі та самостійного порятунку свого життя і здоров"я немає.
Посилання на те, що в Україні діє лише обов"язок для громадян служити і ніякі права не співмірні з цим обов"язком, на мій погляд, є юридично нікчемним, адже держава існує для людей, а не люди для держави. І саме у держави, її службовців, військових та силовиків, які давали присягу та десятки років паразитували на народові - мають обов"язок захищати народ і цивільне населення, а не навпаки.
Згідно зі статтею 3 Конституції України, Людина, її життя і здоров'я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.
Права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов'язком держави.
Відповідно до статті 5 Конституції України, Носієм суверенітету і єдиним джерелом влади в Україні є народ. Народ здійснює владу безпосередньо і через органи державної влади та органи місцевого самоврядування.
{Офіційне тлумачення положення частини другої статті 5 див. в Рішеннях Конституційного Суду № 6-рп/2005 від 05.10.2005, № 6-рп/2008 від 16.04.2008}
Право визначати і змінювати конституційний лад в Україні належить виключно народові і не може бути узурповане державою, її органами або посадовими особами.
{Офіційне тлумачення положення частини третьої статті 5 див. в Рішеннях Конституційного Суду № 6-рп/2005 від 05.10.2005, № 6-рп/2008 від 16.04.2008}
Ніхто не може узурпувати державну владу.
Стаття 8 Конституції України декларує, що В Україні визнається і діє принцип верховенства права.
Конституція України має найвищу юридичну силу. Закони та інші нормативно-правові акти приймаються на основі Конституції України і повинні відповідати їй.
Норми Конституції України є нормами прямої дії. Звернення до суду для захисту конституційних прав і свобод людини і громадянина безпосередньо на підставі Конституції України гарантується.
Відповідно до статей 27 - 29 Конституції України, Кожна людина має невід'ємне право на життя.
27. Ніхто не може бути свавільно позбавлений життя. Обов'язок держави - захищати життя людини.
Кожен має право захищати своє життя і здоров'я, життя і здоров'я інших людей від протиправних посягань.
28. Кожен має право на повагу до його гідності.
Ніхто не може бути підданий катуванню, жорстокому, нелюдському або такому, що принижує його гідність, поводженню чи покаранню.
Жодна людина без її вільної згоди не може бути піддана медичним, науковим чи іншим дослідам.
29. Кожна людина має право на свободу та особисту недоторканність.
Ніхто не може бути заарештований або триматися під вартою інакше як за вмотивованим рішенням суду і тільки на підставах та в порядку, встановлених законом.
У разі нагальної необхідності запобігти злочинові чи його перепинити уповноважені на те законом органи можуть застосувати тримання особи під вартою як тимчасовий запобіжний захід, обґрунтованість якого протягом сімдесяти двох годин має бути перевірена судом. Затримана особа негайно звільняється, якщо протягом сімдесяти двох годин з моменту затримання їй не вручено вмотивованого рішення суду про тримання під вартою.
Кожному заарештованому чи затриманому має бути невідкладно повідомлено про мотиви арешту чи затримання, роз'яснено його права та надано можливість з моменту затримання захищати себе особисто та користуватися правничою допомогою захисника.
{Частина четверта статті 29 із змінами, внесеними згідно із Законом № 1401-VIII від 02.06.2016}
Кожний затриманий має право у будь-який час оскаржити в суді своє затримання.
Про арешт або затримання людини має бути негайно повідомлено родичів заарештованого чи затриманого.
Ч. 6 ст. 55 Конституції вказує, що Кожен має право будь-якими не забороненими законом засобами захищати свої права і свободи від порушень і протиправних посягань.
Згідно зі статтею 57 Конституції України:
Кожному гарантується право знати свої права і обов'язки.
Закони та інші нормативно-правові акти, що визначають права і обов'язки громадян, мають бути доведені до відома населення у порядку, встановленому законом.
Закони та інші нормативно-правові акти, що визначають права і обов'язки громадян, не доведені до відома населення у порядку, встановленому законом, є нечинними.
Ніхто не зобов'язаний виконувати явно злочинні розпорядження чи накази (частина перша статті 60 Конституції).
Право на відмову від військової служби з міркувань совісті ґрунтується на статті 18 Міжнародного пакту про громадянські та політичні права, яка гарантує право на свободу думки, совісті та релігії.
Хоча в Пакті конкретно не йдеться про право на відмову з міркувань совісті, у своєму зауваженні загального порядку № 22 (1993 р.) Комітет ООН з прав людини заявив, що подібне право випливає із статті 18 через те, що обов'язки щодо застосування зброї можуть перебувати у серйозній суперечності зі свободою совісті та правом.
Україна відступаючи від міжнародних зобов"язань та виконання Міжнародного пакту - фактично порушує права людини, гарантовані міжнародним правом на основі якого існує Організація об"єднаних націй.
Відступ від зобов'язань під час надзвичайної ситуації (війни або іншої суспільної небезпеки) передбачений як Міжнародним пактом про громадянські і політичні права (ст. 4), так і Конвенцією про захист прав людини і основоположних свобод (ст. 15). Разом із тим, для цих винятків також установлені свої правила.
Крім процедурних моментів, вони закріплюють принципову неможливість тяжких порушень основних прав людини. Це право на життя, право не піддаватися катуванням, нелюдському або такому, що принижує гідність, поводженню або покаранню, право не утримуватися в рабстві або підневільному стані, право не притягуватися до кримінальної відповідальності за принципом зворотної сили.
Але і тут дискреція держави обмежена певним критерієм достатності. Адже держави можуть вживати заходів на відступ від своїх зобов'язань «тільки в такій мірі, в якій це диктується гостротою становища, за умови, що такі заходи не є несумісними з їх іншими зобов'язаннями за міжнародним правом і не тягнуть за собою дискримінації виключно на основі раси, кольору шкіри, статі, мови, релігії чи соціального походження».
Тож обмеження прав людини не може ґрунтуватися виключно на факті існування правового режиму воєнного стану та виправдовуватися ним.
Водночас, очевидно, що відступлення від зобов'язань тягне за собою порушення встановленого правопорядку.
І з правової точки зору цього не варто допускати на тривалий час. А у поєднанні зі збоями у роботі судової влади (недофінансування, відсутність марок, паперу, неповідомлення сторін про час розгляду справ, блокування системи відбору та дисциплінарній процедурі) усе вказує на фактичну неможливість справляння правосуддя відповідно європейських стандартів верховенства права.
При цьому про відступ від статті 18 Міжнародного пакту про громадянські та політичні права уряд України не заявляв, тобто формально він мав би дотримуватися і діяти. Але враховуючи відсутність нормального незалежного та недоторканого правосуддя та залякування суддів, в умовах України стаття 18 Міжнародного пакту не застосовна.
Щиро Вам співчуваю, але законного рішення у цій ситуації не існує.
З повагою та розумінням, юрист Ярослав Турчин (м. Гамбург, Німеччина)